casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

GROUND NERO
Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
Ground Nero heeft zich op korte tijd kunnen opwerken tot één van de beste Belgische gothic rock groepen. Na hun eerste ep 'Beyond' uit 2016 zijn ze nu terug met een tweede ep die 'Scales' heet, en vier magistrale nummers bevat. Maar waar blijft die volledige plaat dan? Dark Entries trok zijn stoute schoenen aan en ging het de heren zelf vragen.

Na het heerlijke debuut ‘Beyond’ zijn jullie nu terug met ‘Scales’, alweer een ep. Twee ep’s op een rijtje, is dat niet te veel van het goede?

Na BEYOND zijn we blijven doorwerken, en hadden we vlug al heel wat nieuw materiaal klaarliggen. Maar voor een full album vonden we het nog te vroeg.

Zoals de naam aangeeft is SCALES een soort “afwegingsoefening” bij het verkennen en aftasten van de kwadranten binnen ons genre, de cold/dark wave & gothic rock. Dat hebben we bij BEYOND ook wel gedaan, maar bij SCALES zijn we een heel stuk verder gegaan, zeker op het vlak van de productie. Vandaar dat we ook 4 totaal verschillende nummers hebben gekozen.

Persoonlijk vind ik dat ‘Scales’ erg in het vervolgde ligt van ‘Beyond’, maar ik weet dat jullie hard gewerkt hebben aan de arrangementen en dat er onder meer extra elektronische programmatie in zit. Mag ik zeggen dat jullie eerder in de diepte gewerkt hebben, meer kwaliteit in plaats van kwantiteit?

SCALES is een bewuste keuze, en ze volgt als een logische evolutie op BEYOND, maar ook als tussenstap, of aanloop naar een full album. Inderdaad, in vergelijking met BEYOND zijn de arrangement veel complexer, wat zich ook in de studiotijd vertaald heeft. Die is enorm veel langer geweest dan bij BEYOND. Dat heeft er ook toe geleid dat de songs veel rijker en voller klinken. In die zin hebben we inderdaad meer op de kwaliteit gewerkt, eerder dan op de kwantiteit, en dat zal in de toekomst waarschijnlijk nog verder zo evolueren.

Zullen we even de nummers overlopen? ‘Bannockburn’ refereert naar de slag bij Bannockburn in 1314, een belangrijke overwinning van de Schotten op de Engelsen. Hoe zijn jullie bij dat thema uitgekomen?

Dat is eigenlijk puur toeval. Onze gitarist, Nomad, was met nieuwe klanken aan het experimenteren. Na het beluisteren van die klanken, vonden we dat er bepaalde riffs in zaten, die heel erg op de klank van een doedelzak leken. We hebben hier op verder gewerkt en hebben zo een “Schots” nummer gemaakt, dat door de beat heel erg militaristisch klonk, en dan ben je eigenlijk heel vlug bij de slag van Bannockburn, die vandaag toch weer heel actueel wordt als het gaat om de Schotse onafhankelijkheidsstrijd. Maar het nummer heeft qua inhoud ook een dubbele laag: naast het historische karakter is er ook het verhaal van de “universele soldaat” die uiteindelijk op het slagveld geconfronteerd wordt met zijn individuele situatie, en zijn keuze, die hij al dan niet heeft…

‘Parasites’ is een erg donker nummer. De titel suggereert dat jullie het moeilijk hebben met mensen die ‘parasiteren’. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ja, ondanks het feit dat sommige van onze songs een autobiografisch gehalte bevatten, heeft ook dit nummer heeft een universeel karakter: iedereen heeft in zijn omgeving wel mensen die profiteren van de goodwill van anderen: op het werk of in de familie, vrienden, buren, of in de politiek, je komt ze altijd weer tegen: mensen die denken dat zij recht hebben op de goedheid van anderen, en die dat zonder enige scrupules misbruiken.

‘Plethora’ is één van die nummers waar jullie duidelijk werk hebben gemaakt hebben van dansbare programmatie. Een bewuste keuze, neem ik aan…

Inderdaad, het nummer is vanuit de beat en de daarbij horende programmatie ontwikkeld. Dat is trouwens ook één van die verschillen met BEYOND: de percussie, en arpeggiator-synths die we op SCALES gebruikt hebben en die de nummers enerzijds meer vibes en kracht, maar anderzijds, en specifiek in dit geval, meer dansbaar maken.

We horen ook een citaat van Churchill in het nummer. Dat maakt me nieuwsgierig naar het thema van het nummer…

Ja, het gaat in feite over de “overvloed (Plethora) van informatie” waarmee we dagelijks geconfronteerd worden, en die ons ook in die zin enorm manipuleert bij de meningsvorming.

In de tijd van Churchill was er de radio - een voor sommigen ook al een TV - als quasi enige massacommunicatie-medium. Het was maar 1 stem die naar de grote massa communiceerde. Vandaag heb je “multi-level” communicatie van iedereen naar iedereen, o.a. via sociale media enzovoort, wat maakt dat het voor mensen vandaag heel erg moeilijk is om een “consequente” mening over iets te ontwikkelen en daarnaar te handelen. In die zin is de tekst van het nummer ook vrij ironisch.

‘Karoshi’ sluit de plaat af. Het is een Japanse term voor het sterven aan te veel werk. Dat lijkt me vandaag geen zuiver Japans verschijnsel meer. Veel mensen gaan ten onder aan hun werk, onder meer door de burn-out-epidemie. Hoe zien jullie dit verder evolueren?

Ja, Karoshi is inderdaad geen exclusief Japans fenomeen meer, maar het Japans is wel de enige taal - voor zover bekend - die hiervoor een specifieke naam heeft. En dat is taalwetenschappelijk heel interessant in die zin dat de taal een afspiegeling van een maatschappij en een cultuur is.

Hoe zien wij dit verder evolueren? Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt. Dit extreme materialisme maakt deze mensen ziek, want hun afhankelijkheid van die luxe is rechtstreeks gekoppeld aan het feit dat ze hun werk niet mogen verliezen en steeds meer moeten kunnen verdienen. Dat bezorgt mensen zoveel stress op het werk, dat ze burn-outs krijgen. Dat zal zo waarschijnlijk nog een tijd verder gaan en erger worden, totdat mensen gaan inzien dat ze heel die troep niet nodig hebben en zich gaan onthechten. Sommige mensen hebben een burn-out nodig om tot inkeer te komen en in te zien, dat al die luxeproducten totaal geen waarde hebben.

Jullie schenken veel aandacht aan de teksten. Waarom worden die niet vrijgegeven?

Inderdaad, er wordt veel aandacht aan de teksten geschonken, en ze worden nu ook vrijgegeven. Bij de eerste vinylversie van BEYOND waren ze er nog niet bij, later bij de CD-versie wel. Toekomstige releases zullen ook de teksten bevatten.

Jullie hadden een afspraak met Gothic Music Records om de ep ook op cd uit te brengen, maar ik begrijp nu dat dit niet meer zo zeker is. Komt er nog een cd-uitgave of blijft het een digitale uitgave?

Dat klopt, we hebben sinds kort een nieuw platenlabel, namelijk het in de scene bekende Duitse “Danse Macabre”, en SCALES zal door hun op CD uitgebracht worden. Dat zal ergens in de komende weken gebeuren.

En ten slotte: wanneer mogen we een volledige plaat van jullie verwachten?

Daar zijn we nu hard mee bezig. Die zal in samenspraak met Danse Macabre ergens in de lente van 2019 ingepland worden, maar een concrete release-datum ligt nog niet vast.

Ground Nero: bandcamp / facebook

Ground Nero speelt op 2 juni op Porta Nigra XIV - Waves from Belgium

Foto's: Luc Luyten (Winterfest 2018)

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/09/2020 : Euphemia Rise zegt bij debuut reeds vaarwel.

Bent u van mening dat er binnen de hedendaagse alternatieve rock te veel op veilig gespeeld wordt en zodoende vooral risico’s vermeden worden? Dan staat u qua denken op één lijn met Wim Lankriet, die we via zijn project Syrenomelia reeds aan u voorstelden. Om zich nog meer te bevrijden van de door de muziekindustrie opgelegde ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Rosetta Stone met nieuw album en box!

Het kan niet op. Als trouwe lezer merkte u allicht reeds dat Dark Entries (en ik niet in het minst) een hart heeft voor gothic rock. Zo verscheen nog maar pas het leuke nieuws dat het Amerikaanse The Wake uitpakt met een nieuw album en nu mag ik ook zeggen dat hun Britse evenknie Rosetta Stone in 2020 hetzelfde doet. Waar het album “Seems ...

lees meer...
CD BESPREKING : Subterfuge - Heat ep

Clifford Ennis is in Australië een cult figuur, al is de naam bij ons allicht niet meteen echt bekend. Doch als ik je zeg dat deze meneer als jaren actief is als gitarist van Ikon (nu wel even gestopt), met Ikon’s zanger Chris McCarter Jerusalem Syndrome bemande en met ex-Suspiria lid Mark Tansely de dansvloer op huppelde met Razorfade ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Van Post Mortem tot Somnus

Na vele positieve reacties op ‘Post Mortem’ (2018) en vele memorabele optredens met onder andere Wiegedood, Wolvennest, en Marche Funèbre wil Splendidula graag een nieuw teken van leven tonen. Deze Belgische atmospheric doom metal band zal begin 2021 een nieuwe plaat uitgeven, getiteld ‘Somnus’ en dit via het ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Search - Heart's Racing

Waar het vorige, zowat een half jaar eerder verschenen album “Some Place Far Away” een soms ietwat klef aandoend electro pop geluid liet horen tapt deze, maar liefst 18 nummers tellende nieuwe worp, “Heart’s Racing” veel meer uit een indie pop en indie rock vaatje. De overeenkomst tussen de twee albums is hier ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...