casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

679 items

   

GROUND NERO
Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
06/05/2018 : GROUND NERO - Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt.
Ground Nero heeft zich op korte tijd kunnen opwerken tot één van de beste Belgische gothic rock groepen. Na hun eerste ep 'Beyond' uit 2016 zijn ze nu terug met een tweede ep die 'Scales' heet, en vier magistrale nummers bevat. Maar waar blijft die volldeige plaat dan? Dark Entries trok zijn stoute schoenen aan en ging het de heren zelf vragen.

Na het heerlijke debuut ‘Beyond’ zijn jullie nu terug met ‘Scales’, alweer een ep. Twee ep’s op een rijtje, is dat niet te veel van het goede?

Na BEYOND zijn we blijven doorwerken, en hadden we vlug al heel wat nieuw materiaal klaarliggen. Maar voor een full album vonden we het nog te vroeg.

Zoals de naam aangeeft is SCALES een soort “afwegingsoefening” bij het verkennen en aftasten van de kwadranten binnen ons genre, de cold/dark wave & gothic rock. Dat hebben we bij BEYOND ook wel gedaan, maar bij SCALES zijn we een heel stuk verder gegaan, zeker op het vlak van de productie. Vandaar dat we ook 4 totaal verschillende nummers hebben gekozen.

Persoonlijk vind ik dat ‘Scales’ erg in het vervolgde ligt van ‘Beyond’, maar ik weet dat jullie hard gewerkt hebben aan de arrangementen en dat er onder meer extra elektronische programmatie in zit. Mag ik zeggen dat jullie eerder in de diepte gewerkt hebben, meer kwaliteit in plaats van kwantiteit?

SCALES is een bewuste keuze, en ze volgt als een logische evolutie op BEYOND, maar ook als tussenstap, of aanloop naar een full album. Inderdaad, in vergelijking met BEYOND zijn de arrangement veel complexer, wat zich ook in de studiotijd vertaald heeft. Die is enorm veel langer geweest dan bij BEYOND. Dat heeft er ook toe geleid dat de songs veel rijker en voller klinken. In die zin hebben we inderdaad meer op de kwaliteit gewerkt, eerder dan op de kwantiteit, en dat zal in de toekomst waarschijnlijk nog verder zo evolueren.

Zullen we even de nummers overlopen? ‘Bannockburn’ refereert naar de slag bij Bannockburn in 1314, een belangrijke overwinning van de Schotten op de Engelsen. Hoe zijn jullie bij dat thema uitgekomen?

Dat is eigenlijk puur toeval. Onze gitarist, Nomad, was met nieuwe klanken aan het experimenteren. Na het beluisteren van die klanken, vonden we dat er bepaalde riffs in zaten, die heel erg op de klank van een doedelzak leken. We hebben hier op verder gewerkt en hebben zo een “Schots” nummer gemaakt, dat door de beat heel erg militaristisch klonk, en dan ben je eigenlijk heel vlug bij de slag van Bannockburn, die vandaag toch weer heel actueel wordt als het gaat om de Schotse onafhankelijkheidsstrijd. Maar het nummer heeft qua inhoud ook een dubbele laag: naast het historische karakter is er ook het verhaal van de “universele soldaat” die uiteindelijk op het slagveld geconfronteerd wordt met zijn individuele situatie, en zijn keuze, die hij al dan niet heeft…

‘Parasites’ is een erg donker nummer. De titel suggereert dat jullie het moeilijk hebben met mensen die ‘parasiteren’. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ja, ondanks het feit dat sommige van onze songs een autobiografisch gehalte bevatten, heeft ook dit nummer heeft een universeel karakter: iedereen heeft in zijn omgeving wel mensen die profiteren van de goodwill van anderen: op het werk of in de familie, vrienden, buren, of in de politiek, je komt ze altijd weer tegen: mensen die denken dat zij recht hebben op de goedheid van anderen, en die dat zonder enige scrupules misbruiken.

‘Plethora’ is één van die nummers waar jullie duidelijk werk hebben gemaakt hebben van dansbare programmatie. Een bewuste keuze, neem ik aan…

Inderdaad, het nummer is vanuit de beat en de daarbij horende programmatie ontwikkeld. Dat is trouwens ook één van die verschillen met BEYOND: de percussie, en arpeggiator-synths die we op SCALES gebruikt hebben en die de nummers enerzijds meer vibes en kracht, maar anderzijds, en specifiek in dit geval, meer dansbaar maken.

We horen ook een citaat van Churchill in het nummer. Dat maakt me nieuwsgierig naar het thema van het nummer…

Ja, het gaat in feite over de “overvloed (Plethora) van informatie” waarmee we dagelijks geconfronteerd worden, en die ons ook in die zin enorm manipuleert bij de meningsvorming.

In de tijd van Churchill was er de radio - een voor sommigen ook al een TV - als quasi enige massacommunicatie-medium. Het was maar 1 stem die naar de grote massa communiceerde. Vandaag heb je “multi-level” communicatie van iedereen naar iedereen, o.a. via sociale media enzovoort, wat maakt dat het voor mensen vandaag heel erg moeilijk is om een “consequente” mening over iets te ontwikkelen en daarnaar te handelen. In die zin is de tekst van het nummer ook vrij ironisch.

‘Karoshi’ sluit de plaat af. Het is een Japanse term voor het sterven aan te veel werk. Dat lijkt me vandaag geen zuiver Japans verschijnsel meer. Veel mensen gaan ten onder aan hun werk, onder meer door de burn-out-epidemie. Hoe zien jullie dit verder evolueren?

Ja, Karoshi is inderdaad geen exclusief Japans fenomeen meer, maar het Japans is wel de enige taal - voor zover bekend - die hiervoor een specifieke naam heeft. En dat is taalwetenschappelijk heel interessant in die zin dat de taal een afspiegeling van een maatschappij en een cultuur is.

Hoe zien wij dit verder evolueren? Het ontspoorde kapitalisme heeft van heel wat mensen luxe-loonslaven gemaakt, bij wie de honger naar luxe niet meer te bevredigen lijkt. Dit extreme materialisme maakt deze mensen ziek, want hun afhankelijkheid van die luxe is rechtstreeks gekoppeld aan het feit dat ze hun werk niet mogen verliezen en steeds meer moeten kunnen verdienen. Dat bezorgt mensen zoveel stress op het werk, dat ze burn-outs krijgen. Dat zal zo waarschijnlijk nog een tijd verder gaan en erger worden, totdat mensen gaan inzien dat ze heel die troep niet nodig hebben en zich gaan onthechten. Sommige mensen hebben een burn-out nodig om tot inkeer te komen en in te zien, dat al die luxeproducten totaal geen waarde hebben.

Jullie schenken veel aandacht aan de teksten. Waarom worden die niet vrijgegeven?

Inderdaad, er wordt veel aandacht aan de teksten geschonken, en ze worden nu ook vrijgegeven. Bij de eerste vinylversie van BEYOND waren ze er nog niet bij, later bij de CD-versie wel. Toekomstige releases zullen ook de teksten bevatten.

Jullie hadden een afspraak met Gothic Music Records om de ep ook op cd uit te brengen, maar ik begrijp nu dat dit niet meer zo zeker is. Komt er nog een cd-uitgave of blijft het een digitale uitgave?

Dat klopt, we hebben sinds kort een nieuw platenlabel, namelijk het in de scene bekende Duitse “Danse Macabre”, en SCALES zal door hun op CD uitgebracht worden. Dat zal ergens in de komende weken gebeuren.

En ten slotte: wanneer mogen we een volledige plaat van jullie verwachten?

Daar zijn we nu hard mee bezig. Die zal in samenspraak met Danse Macabre ergens in de lente van 2019 ingepland worden, maar een concrete release-datum ligt nog niet vast.

Ground Nero: bandcamp / facebook

Ground Nero speelt op 2 juni op Porta Nigra XIV - Waves from Belgium

Foto's: Luc Luyten (Winterfest 2018)

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Merzbow/Dedali - L'Age D'Or

Het noiselabel 4iB uit Singapore blijft ons verrassen met serieuze kleppers. Japanoise oppergod Merzbow vonden we er al eerder terug (de split Animal Liberation met Raven en Dao De Noize), deze keer slaat de Japanner de handen in elkaar met Italiaan Alessandro Bosello oftewel Dedali. Over Merzbow is op onze pagina’s al veelvuldig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chain Wallet - No Ritual

Wie kent er China Crisis nog? Een arty new wave en synhtpop band uit de jaren 80 waarvan de meeste mensen (of toch wie in de jaren 80 al eens de radio openzette) direct hun grote hit “Wishful Thinking” zullen herkennen. Maar ze hadden nog zoveel meer in hun mars. Voor wie iets van deze toch wel ondergewaardeerde new wave band in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Atomic - Pet Variations

Het Zweeds-Noorse kwintet Atomic wordt beschouwd als een ‘super’ jazzgroep qua bezetting. Atomic werd opgericht in 2000 door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Fredrik Ljungkvist (saxofoon en klarinet). Met de komst van drie Noorse muzikanten - pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Paal ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jo Quail - Exsolve

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen. Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Håvard Volden - Space Happy

Dit album wordt een beetje hoogdravend voorgesteld als een archiefcollage van 50 jaar elektronische muziek zoals gehoord door een 'tape machine in space' en dan krijgen we ook nog een verwijzing naar Twin Peaks die me een beetje ontgaat. Håvard Volden (°1980 te Trondheim, Noorwegen) is een experimentele gitarist die zich in 2006 in Oslo heeft ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...