canli casino

Dark Entries Logo

635 items

   

BySenses
'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
Zojuist verscheen een nieuwe release op Wool-E Discs in de reeks Belgian NeuMusik. ‘Chapter 6’ is dit alweer in deze reeks. Achter dit project, BySenses, zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias ‘Owann’ in het project The Tower Tree. “People”, zo heet de release, werd een soort conceptalbum en is het tweede fysieke album van BySenses na “Frigments-Fragments”, in eigen beheer uitgegeven in 2014. Het album "People" werd een uitermate sterk album dat aanvoelt als een heuse reis door de tijd met zijn combinatie van geluiden die je spontaan associeert met de synthesizermuziek van de seventies (‘Berlin school’, cosmic music, elektronische krautrock, zeg maar Tangerine Dream en Kraftwerk), synthpop van de eighties (hier dacht ik aan de meer experimentele synthpop van een Art Of Noise) én tenslotte ook dark ambient en electro van de nineties. Tijd om de maker van dit moois eens aan de tand te voelen…

Vertel eens wat meer over het concept dat achter "People" zit en over hoe het artwork tot stand kwam. Wat is dat concept juist en wat is de idee achter de titel "People" en het artwork? ‘We zijn allemaal gewone mensen’? Moet er ook iets politiek achter worden gezocht?

Didier Dewachtere: Het concept draait vooral zoals de titel het zegt over mensen, mensen van allerlei gedachten, ras of huidskleur... en inderdaad, er zit een kleine politieke gedachte achter. Ik heb het absoluut niet voor populistische gedachten. Links of rechts dat kan mij niet geven... maar we zijn allemaal mensen. We worden allemaal op dezelfde manier gemaakt, we sterven allemaal... Het feit dat we tussen geboorte en sterven allemaal dezelfden zijn. Op het album hoor je verschillende soorten mensen, van “Sensitivity” (een weergave van een heel moeilijke persoonlijke liefdesrelatie) tot “Nightdancer”, mensen van de nacht... dus mensen van allerlei slag.

Mooi en goed gelukt want ja, zo komt het ook over! De mensen die op het digipack staan met hun portretfoto, hoe heb je die bereikt? Zijn het allemaal mensen uit je kennissenkring? Of via via?

Didier Dewachtere: Het zijn allemaal mensen die ik persoonlijk ken. Mijn opzet was zoveel mogelijk mensen met verschillende gelaatsuitdrukkingen op de foto te krijgen. Sarah Joos, een persoonlijke vriendin, hobby fotografe heeft, dat heel goed aangepakt. Ik ben ook animator aan de zee vandaar dat ik toch een pak mensen ken. Iedereen was dus heel gewillig om aan het concept mee te werken.

Ja je ziet zo dat het professionele foto's zijn en geen pasfoto's voor op een identiteitskaart ofzo, waar je niet eens meer mag glimlachen of je foto wordt geweigerd.

Didier Dewachtere: Zo natuurlijk mogelijk. Sarah heeft de foto's getrokken en Alain Kinet heeft dat dan bewerkt voor de hoes... exact zoals ik het wou. Kleine vierkantjes op de hoes met vooraan de magnifieke karakterkop van een van mijn maten. Ik wou zoveel mogelijk verscheidenheid hebben, zowel op de hoes als op de muziek, maar toch dat er ergens een link lag: het ‘zijn’ van mensen; we zijn gewoon mensen, geen superras...

Ja die boodschap straalt er ook echt vanaf. Ik heb nog een vraagje over de 'remix cd' die bij het album "People" zit: de 3 eerste tracks die erop staan zijn remixen van nummers op het originele album. Maar de laatste track "Live Post X Sessions" wat is dat voor iets?

Didier Dewachtere: "Live Post X Sessions" hebben Thomas en ik live gespeeld in Post X in Merelbeke. Eigenlijk hadden we niets voorbereid, gewoon, hup synth op, melodie gefantaseerd en zien waar we uitkomen. Ik vond het gewoon heel leuk. Persoonlijk vond ik de melodie mij wel aanspreken, maar ik ga het niet meer uitwerken. Het was eenmalig, speels en laat Thomas maar doen. Experimenteel, dus puur improvisatie op het moment. We wisten beiden niet waar we zouden uitkomen en het resultaat wou ik er gewoon bij hebben, omdat het totaal anders is. Ja, ik weet het.

Thomas (Betsens) is toch de zanger van de lange vocale nummers "People" en "Sensitivity"? Hoe kwam die mens in je leven?

Didier Dewachtere: Ja, Thomas speelt op beide nummers ook. Wel ik heb eens live gegaan met The Tower Tree, mijn ander project met Johan De Paepe (Owann) en dat was op 'En Route' een kunst project dat doorgegaan is in Drongen. Ik spreek over een jaar of twee à drie geleden. Thomas was daar ook en bracht zijn eigen ding en ik wou echt eens samenwerken met hem. Ik vind dat hij een heel speciale stem heeft, zijn timbre en dergelijke meer vind ik goed. Ik wou ook wel keer iets doen met een stem en zang, dus heb ik Thomas gevraagd. Hoe de nummers tot stand zijn gekomen is nog leuker. Ik had de muziek al klaar en heb het opgestuurd naar Thomas. Thomas heeft daar volledig zijn eigen ding in kunnen doen en zijn tekst zelf kunnen fantaseren op het moment zelf. ik werk graag met andere muzikanten, en meestal stuur ik stukken op waarop zij dan zelf kunnen fantaseren. Zo is drummer Frank De Coster ook te werk gegaan. Zowel op "Nightdancer" als op "OGF" (op de CD "Frigments Fragments") kon 'Frakke' zijn eigen ding doen.

En Thomas Betsens heeft er ook elektronica aan toegevoegd?

Didier Dewachtere: Ja, hij heeft zo zijn eigen instrumentarium, heel boeiend, geeft ook workshops en heeft een eigen ‘cosmic noise en space drone ensemble’: Engerling Ensemble.

Kan je jezelf nog eens voorstellen? Misschien iets vertellen over je muzikale carrière voor "People". En hoe kwam je tot het project BySenses en waar komt de naam vandaan?

Didier Dewachtere: Eigenlijk ben ik met muziek bezig van mijn 10 jaar, maar zonder instrumenten. Wat iedereen opviel was dat ik gemakkelijk een instrument aanleerde om op te spelen. Ik fantaseerde ook wel veel mijn eigen muziek, maar ik had het geld niet om instrumenten te kopen en steun van thuis had ik dus niet. Mijn eerste synth was de Korg MS 20 en de Sq 10. gekocht op mijn twinstigste. Ik heb hem nog steeds trouwens de MS 20. Mijn eigenlijke carrière begint na mijn reis naar Afghanistan. Reis, nou ja… het was voor mijn werk. Ik ben namelijk militair. Aangezien ik de centen niet had om synths te kopen heeft me dat wel geholpen.

Met die job had ik je niet meteen gelinkt...

Didier Dewachtere: Neen dat kan ik mij wel voorstellen. En ik ben dan na jaren te fantaseren in mijn hoofd eindelijk begonnen met mijn project BySenses. Wat toen nog niet in mijn hoofd zat hoor. Mijn artiestennaam was oorspronkelijk Reidid, het omgekeerde van Didier. Maar dat vond ik dan weer niets. En aangezien ik een enorme fan ben van Klaus Schulze en ik zot ben van het stuk “Sense” op zijn live album... kwam ik op BySenses.

De naam Klaus Schulze komt ‘toevallig’ in mijn review van het album voor...

Didier Dewachtere: Ja euhm, ik kan mij voorstellen dat je die gebruikt. Die heeft me voor een groot stuk weg getrokken van de new wave scene. Ik ging toen wel uit in redelijke zware new wave discotheken in Gent. Maar toen ik de hoes van “X” zag (Klaus Schulze album uit 1978 met paarse hoes, hv) en ik de muziek meenam naar huis... was euhm... ok ja dan was ik vertrokken.

Ik zag hem in Brussel live met Lisa Gerrard voor een publiek van meerdere generaties en subculturen.

Didier Dewachtere: ik heb hem in Parijs gezien, in Amsterdam, Brussel en in Gent (2x ) Ik kan er niet aan doen, maar die raakt me met zijn muziek. Ja ik sta ook wel open voor heel wat muziek, heb nog mee gedaan in de opera van Gent. Als figurant. Fantastische ervaring.

Kan je nog wat vertellen rond het titelnummer "People" en hoe het tot stand kwam? Fantastisch nummer trouwens.

Didier Dewachtere: Ja, “People” zat oorspronkelijk anders in elkaar… ‘t is te zeggen, het ritmisch stuk kwam eigenlijk voor het experimentele. Het is Thomas die me gezegd heeft dat ik het moest omdraaien. Begin met het experimentele en ga dan over naar het muzikale. Thomas heeft er dan zelf zijn ding op gedaan en stem en instrumenten erbij gevoegd. Maar de basis is dezelfde gebleven. Dezelfde vraag voor "Sensitivity". Dan hebben we toch de twee belangrijkste stukken van het album met "Before Birth" als derde. Didier Dewachtere: “Sensitivity” is een nummer dat gemaakt is na een op de klippen gelopen relatie, een heel zware relatie trouwens... zij was hoogsensitief (hoogsensitief = HSP = high sensible personality, hv). Vandaar dus. En ik wou deze relatie echt wel omzetten in muziek. Het afstoten en weer aantrekken, het zeer heftige seksuele in die relatie, het down zijn, het weer opleven, zo verscheiden... tot het liefelijke dat je meer merkt naar het einde toe… redelijk toegankelijk op het einde. Maar ik persoonlijk vind het een fantatstisch nummer. Toen Thomas het hoorde heeft hij dat ingezongen en ik was meteen verkocht. Ook al vond Thomas het een heel moeilijk nummer om te doen. Ik weet niet of hij het nog zou doen dat genre inzingen.

Kan je misschien nog iets vertellen over de track "Before Birth" (zie ook filmpje onderaan het interview)?

Didier Dewachtere: “Before Birth” is de weergave van wat er gebeurt voor de geboorte... het grootste wonder gebeurt dan natuurlijk. “Before Birth” werd gemaakt voor mijn kleinkind dat toen nog niet geboren was... nu dus wel... “Why Hurry @ Midnight” gaat dan weer over het leven na de dood... heel veel tegenstellingen dus.

Licht eens een tipje van de sluier van de andere nummers.

Didier Dewachtere: “Short Memo” gaat over mensen met een verlies aan kort geheugen, “Long Memo” is dan weer het omgekeerde. Alhoewel dat “Long Memo” ook gewoon een verlengde is van “Short Memo”. “Whispering” gaat dan weer over de mensen die zo graag fluisteren, roddelen… die zijn er helaas ook.

Ja zo ken ik er ook. Heb je zo je favorieten?

Didier Dewachtere: Ik heb inderdaad wel mijn favoriete stukjes, dat is normaal denk ik. “Sensitivity” is voor mij heel leuk, vooral met Thomas erbij vind ik het voor mij het beste nummer. Maar je moet er denk ik heel dicht bij staan en er heel goed naar luisteren.

Ik vind “People” en “Sensitivity” aan mekaar gewaagd met toch een voorkeur voor “People”. En “Before Birth” met de vrouwenstem is ook heel speciaal.

Didier Dewachtere: Ja, dat zijn misschien ook de meest Schulze achtige nummers denk ik. Over “Before Birth” toch nog even melden dat ik oorspronkelijke andere samples in mijn hoofd had met die stem, maar ik ken Greet Laebens (wiens stem te horen is op het nummer, hv) al een tijdje. En zij is ook zangeres, als hobby. Ik had een tekst in mijn hoofd en zij heeft die ingezongen en dat lachje kwam ook van haar. Geestig!

Vertel eens iets over je muzikale helden als je wil. Door wie (bands, artiesten, muziekstijlen) voel je je beïnvloed?

Didier Dewachtere: Als 53-jarige man, situeert mijn muzikaal verleden zich voor een groot deel in de jaren 80. De toenmalige new wave scene sprak mij het meest aan. Uitgangsbuurt 'Klein Turkije' zal bij vele Gentenaars als muziek in de oren klinken. Dat was voor mij een openbaring aangezien ik redelijk katholiek opgevoed ben. Redelijk confronterend ook; voor het eerst mannen zien flikflooien met elkaar. En vrouwen. Die aanpassingsperiode ging redelijk snel, mijn eerste lief leerde ik kennen op muziek van Section 25, Simple Minds, U2, Front 242, The Cure, kortom de leuke scene van gezicht schminken en in het zwart lopende mensen. Het waren mijn helden toen, een gans andere wereld ging open.

Op mijn 15de hoorde ik voor het eerst “Equinoxe 5”, een introtune van een programma, Music De La France. Tegelijkertijd leerde ik New Order kennen als introtune. “Your Silent Face” op de toenmalige radio met als presentator Jacky. Studio Brussel kwam toen ook in mijn zicht. Rock begon deel uit te maken van mijn leven. Op zoek naar “Equinoxe 5” kwam ik dus bij Jean Michel Jarre uit, maar de new wave had mij toch nog vast hoor. Het is pas later toen ik voor het eerst een paarse hoes zag met een man achter een batterij synthesizers (god wist ik veel wat een synthesizer was) dat ik verkocht was aan elektronische muziek. Klaus Schulze deed zijn intrede. Die man had me echt wel vast, en het new wave gegeven kwam op de achtergrond, ook al heb ik het tot op vandaag niet echt verlaten.

De verscheidenheid in “X”, het paarse album, van klassieke muziek (ik heb nog meegespeeld in de opera) en het agressiever gegeven op die LP heeft me echt de wil gegeven om meer te leren van dat genre. Op die manier kwam ik ook voor het eerst in contact met de fantastische Korg MS 20 (die ik vandaag nog steeds heb). Nummers zoals "Heinrich Von Kleist" en "Frank Herbert", LP's zoals “Dune” (1979), “Mirage” (1977), “Timewind” (1975), “Moondawn” (1976) etc.. ik volg hem tot op vandaag nog steeds. Mijn LP kast vulde zich meer en meer met Tangeringe Dream, Vangelis, Jean Michel Jarre, Roedelius en ga zo maar door. Mijn twee grootste helden: Klaus Schulze en Simple Minds om van elk genre er één te nemen.

Hoe komt een BySenses compositie tot stand? Wat is er eerst, de muziek waarbij je dan een gepaste titel zoekt of een idee/titel waarrond je dan componeert of kan het beide kanten uit?

Didier Dewachtere: Goh, ik moet daar even over nadenken... Ik start wel meestal met een basis titel, of die dezelfde blijft, dat weet ik dan nog niet. Nu zit er bijvoorbeeld in mijn hoofd dat het volgende project “Animals” zou gaan heten. Ik start dus wel vanuit een basisidee. Het idee hoe de cd zou moeten gaan klinken zit ook al in mijn hoofd. Nu moet dat nog uitkomen en dat is wel iets anders. Ik zoek naar melodietjes, inspelen op het toetsenbord, puur en louter op buikgevoel, want ik heb geen muziekschool gedaan. Elk ritme, elke noot elke aanslag is puur op gevoel. Als ik in 'The Zone' ben dan ontstaat er iets zoals je hoort bij “Nightdancer”. De solo heb ik op een avond ingespeeld, niet digitaal, op mijn Oberheim OB 12, audio opgenomen, dus de noten kon ik al niet meer verbeteren, op de achtergrond de sequencers, de polymorph en Rave 309. Het gebeurt heel zelden dat ik meer dan een week aan een nummer bouw.

Dries De Vreeze is dan degene die het mastert en mij regelmatig op mijn plaats zet. Soms is dat heel zwaar, want hij is echt meer perfectionist dan ik, maar hij is een grote hulp. Vraag mij niet om exact hetzelfde te spelen live voor “Nightdancer”, want dat kan ik gewoon niet. Bij The Tower Tree is ook Johan het meest perfectionist. Ik ben nogal een sloddervos denk ik, maar ik probeer mijn muziek wel een eigen 'touch' te geven. Ik wil zeker niet kopiëren, ik heb niet graag dat muziek puur overgespeeld wordt, maak daar een eigen creatie van, doe iets met wat in je hoofd zit. Ik zeg altijd: iedereen componeert elke dag opnieuw, door gewoon fluitend over de straat te lopen. Helaas heb ik geen bandopnemertje dat mijn hersenen kan registreren als er weer zo een melodie door mijn hoofd dwarrelt.

Vertel tot slot eens iets over BySenses live. Wat kan het publiek verwachten van een optreden en zijn er ook live optredens gepland in de nabije toekomst?

Didier Dewachtere: Er werd mij eens gevraagd of ik wou optreden live op B-Wave. Ik heb dat niet onder de naam BySenses gedaan maar heb toen gevraagd aan Johan (Owann) of hij wou meedoen en zo is eigenlijk The Tower Tree ontstaan. Puur zelf optreden onder de naam BySenses heb ik nog maar één keer gedaan met Thomas Betsens (“Live Post X”) waar we het bewuste laatste nummer gespeeld hebben, maar ook de titeltrack “People”. Ik heb dus eigenlijk praktisch geen ervaring met live optredens. Ik ben eigenlijk ook nog maar goed 5 jaar bezig met mijn muziek… de centen had ik niet. Als ik andere groepen bezig zie, dan neem ik daar mijn hoed voor af. Eerlijk is eerlijk.

Wij nemen onze hoed af voor het album "People" van BySenses. Bedankt voor het interview!

Facebook

Bandcamp

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Mick Sussman - The Rosenberg Algorithmic Music Generator: Selected Works, Vol. 1

De Amerikaanse avant-garde kunstenaar Mick Sussman is een bolleboos. Deze whizzkid ontwierp de Rosenberg - de naam is een eerbetoon aan zijn overgrootvader Max Rosenberg - software apparatuur dat met een eenvoudige druk op de knop zelf muziek begint te creëren op basis van een reeks willekeurige processen. Wie de volledige uitleg en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Splashgirl - Sixth Sense

De eerste groep die een plaat uitbracht bij het in 2009 opgerichte Hubro, een sublabel van het Grappa Musikkforlag, was Splashgirl. De eer viel te beurt aan hun tweede album ‘Arbor’. Van dan af kwamen ze met de regelmaat van een klok - ongeveer om de twee jaar - terug met een nieuwe release. Hun zesde langspeler ‘Sixth Sense’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ô Paradis - Tierra Embrujada

De vorige releases van Ô Paradis, het eenmansproject van Spanjaard Demian Recio, werden ten huize (db) niet altijd even positief ontvangen, de vraag rees dan ook of Tierra Embrujada voor de kentering zou zorgen. Op het vlak van neofolk kan je me behoorlijk conservatief noemen, want uitstapjes die fel buiten de elitaire lijntjes kleuren, ...

lees meer...
FOTO'S : People @ WGT - @ WGT door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Yair Etziony - Albion Remixes

In zijn thuisland Israel is producer, componist, muzikant en labelbaas Yair Etziony in het circuit van de elektronische muziek een icoon. Al jaren is hij de drijvende kracht en probeert telkens de grenzen te verleggen. Zo was hij de eerste die in Israel live op het podium een laptop introduceerde. In het verleden was hij techno DJ en speelde ...

lees meer...
CD BESPREKING : Necrotekk - What We Have Lost

Dit is veel en veel beter dan bandnaam en artwork suggereren. Op de Dark Entries vergadering dachten we eerst dat dit iets voor medewerker Marjolein Laenen ging zijn, maar toen we het opzetten in het redactielokaal trok ze haar neusje al op bij de eerste tonen van opener “Kingdom”. Veel te dark wave voor haar vermoed ik. Maar mij ...

lees meer...
FOTO'S : Chamelions Vox - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Trisomie 21 - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - het Wave Gotik Treffen is vooral muziek maar bovenal veel meer dan muziek

Een festival waar je lyrische boeken over kunt schrijven, dat is Leipzig, en veel meer. Ondanks bromberen die menen dat de affiche er dit jaar en ongetwijfeld ook volgend jaar en het jaar daarvoor weerom niet goed genoeg uitziet of uitzag zakten opnieuw dik 20000 discipelen af naar het oude Libni. Inderdaad we bezochten de tentoonstelling ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - Alle kleuren zwart... (Xavier Kruth)

De 27ste editie al van het Wave-Gotik-Treffen, en hoewel ik de tel niet heb bijgehouden moet het zowat de tiende keer zijn dat ik er zelf aan deelneem. Na een lange tocht komen we de donderdag toe in Leipzig. Ik begin met het afzetten van mijn spullen aan het hotel en het afhalen van mijn bandje aan de Agra - de hoofdsite van het festival ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...