casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

BySenses
'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
26/03/2018 : BySenses - 'People': we zijn gewoon mensen, geen superras...
Zojuist verscheen een nieuwe release op Wool-E Discs in de reeks Belgian NeuMusik. ‘Chapter 6’ is dit alweer in deze reeks. Achter dit project, BySenses, zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias ‘Owann’ in het project The Tower Tree. “People”, zo heet de release, werd een soort conceptalbum en is het tweede fysieke album van BySenses na “Frigments-Fragments”, in eigen beheer uitgegeven in 2014. Het album "People" werd een uitermate sterk album dat aanvoelt als een heuse reis door de tijd met zijn combinatie van geluiden die je spontaan associeert met de synthesizermuziek van de seventies (‘Berlin school’, cosmic music, elektronische krautrock, zeg maar Tangerine Dream en Kraftwerk), synthpop van de eighties (hier dacht ik aan de meer experimentele synthpop van een Art Of Noise) én tenslotte ook dark ambient en electro van de nineties. Tijd om de maker van dit moois eens aan de tand te voelen…

Vertel eens wat meer over het concept dat achter "People" zit en over hoe het artwork tot stand kwam. Wat is dat concept juist en wat is de idee achter de titel "People" en het artwork? ‘We zijn allemaal gewone mensen’? Moet er ook iets politiek achter worden gezocht?

Didier Dewachtere: Het concept draait vooral zoals de titel het zegt over mensen, mensen van allerlei gedachten, ras of huidskleur... en inderdaad, er zit een kleine politieke gedachte achter. Ik heb het absoluut niet voor populistische gedachten. Links of rechts dat kan mij niet geven... maar we zijn allemaal mensen. We worden allemaal op dezelfde manier gemaakt, we sterven allemaal... Het feit dat we tussen geboorte en sterven allemaal dezelfden zijn. Op het album hoor je verschillende soorten mensen, van “Sensitivity” (een weergave van een heel moeilijke persoonlijke liefdesrelatie) tot “Nightdancer”, mensen van de nacht... dus mensen van allerlei slag.

Mooi en goed gelukt want ja, zo komt het ook over! De mensen die op het digipack staan met hun portretfoto, hoe heb je die bereikt? Zijn het allemaal mensen uit je kennissenkring? Of via via?

Didier Dewachtere: Het zijn allemaal mensen die ik persoonlijk ken. Mijn opzet was zoveel mogelijk mensen met verschillende gelaatsuitdrukkingen op de foto te krijgen. Sarah Joos, een persoonlijke vriendin, hobby fotografe heeft, dat heel goed aangepakt. Ik ben ook animator aan de zee vandaar dat ik toch een pak mensen ken. Iedereen was dus heel gewillig om aan het concept mee te werken.

Ja je ziet zo dat het professionele foto's zijn en geen pasfoto's voor op een identiteitskaart ofzo, waar je niet eens meer mag glimlachen of je foto wordt geweigerd.

Didier Dewachtere: Zo natuurlijk mogelijk. Sarah heeft de foto's getrokken en Alain Kinet heeft dat dan bewerkt voor de hoes... exact zoals ik het wou. Kleine vierkantjes op de hoes met vooraan de magnifieke karakterkop van een van mijn maten. Ik wou zoveel mogelijk verscheidenheid hebben, zowel op de hoes als op de muziek, maar toch dat er ergens een link lag: het ‘zijn’ van mensen; we zijn gewoon mensen, geen superras...

Ja die boodschap straalt er ook echt vanaf. Ik heb nog een vraagje over de 'remix cd' die bij het album "People" zit: de 3 eerste tracks die erop staan zijn remixen van nummers op het originele album. Maar de laatste track "Live Post X Sessions" wat is dat voor iets?

Didier Dewachtere: "Live Post X Sessions" hebben Thomas en ik live gespeeld in Post X in Merelbeke. Eigenlijk hadden we niets voorbereid, gewoon, hup synth op, melodie gefantaseerd en zien waar we uitkomen. Ik vond het gewoon heel leuk. Persoonlijk vond ik de melodie mij wel aanspreken, maar ik ga het niet meer uitwerken. Het was eenmalig, speels en laat Thomas maar doen. Experimenteel, dus puur improvisatie op het moment. We wisten beiden niet waar we zouden uitkomen en het resultaat wou ik er gewoon bij hebben, omdat het totaal anders is. Ja, ik weet het.

Thomas (Betsens) is toch de zanger van de lange vocale nummers "People" en "Sensitivity"? Hoe kwam die mens in je leven?

Didier Dewachtere: Ja, Thomas speelt op beide nummers ook. Wel ik heb eens live gegaan met The Tower Tree, mijn ander project met Johan De Paepe (Owann) en dat was op 'En Route' een kunst project dat doorgegaan is in Drongen. Ik spreek over een jaar of twee à drie geleden. Thomas was daar ook en bracht zijn eigen ding en ik wou echt eens samenwerken met hem. Ik vind dat hij een heel speciale stem heeft, zijn timbre en dergelijke meer vind ik goed. Ik wou ook wel keer iets doen met een stem en zang, dus heb ik Thomas gevraagd. Hoe de nummers tot stand zijn gekomen is nog leuker. Ik had de muziek al klaar en heb het opgestuurd naar Thomas. Thomas heeft daar volledig zijn eigen ding in kunnen doen en zijn tekst zelf kunnen fantaseren op het moment zelf. ik werk graag met andere muzikanten, en meestal stuur ik stukken op waarop zij dan zelf kunnen fantaseren. Zo is drummer Frank De Coster ook te werk gegaan. Zowel op "Nightdancer" als op "OGF" (op de CD "Frigments Fragments") kon 'Frakke' zijn eigen ding doen.

En Thomas Betsens heeft er ook elektronica aan toegevoegd?

Didier Dewachtere: Ja, hij heeft zo zijn eigen instrumentarium, heel boeiend, geeft ook workshops en heeft een eigen ‘cosmic noise en space drone ensemble’: Engerling Ensemble.

Kan je jezelf nog eens voorstellen? Misschien iets vertellen over je muzikale carrière voor "People". En hoe kwam je tot het project BySenses en waar komt de naam vandaan?

Didier Dewachtere: Eigenlijk ben ik met muziek bezig van mijn 10 jaar, maar zonder instrumenten. Wat iedereen opviel was dat ik gemakkelijk een instrument aanleerde om op te spelen. Ik fantaseerde ook wel veel mijn eigen muziek, maar ik had het geld niet om instrumenten te kopen en steun van thuis had ik dus niet. Mijn eerste synth was de Korg MS 20 en de Sq 10. gekocht op mijn twinstigste. Ik heb hem nog steeds trouwens de MS 20. Mijn eigenlijke carrière begint na mijn reis naar Afghanistan. Reis, nou ja… het was voor mijn werk. Ik ben namelijk militair. Aangezien ik de centen niet had om synths te kopen heeft me dat wel geholpen.

Met die job had ik je niet meteen gelinkt...

Didier Dewachtere: Neen dat kan ik mij wel voorstellen. En ik ben dan na jaren te fantaseren in mijn hoofd eindelijk begonnen met mijn project BySenses. Wat toen nog niet in mijn hoofd zat hoor. Mijn artiestennaam was oorspronkelijk Reidid, het omgekeerde van Didier. Maar dat vond ik dan weer niets. En aangezien ik een enorme fan ben van Klaus Schulze en ik zot ben van het stuk “Sense” op zijn live album... kwam ik op BySenses.

De naam Klaus Schulze komt ‘toevallig’ in mijn review van het album voor...

Didier Dewachtere: Ja euhm, ik kan mij voorstellen dat je die gebruikt. Die heeft me voor een groot stuk weg getrokken van de new wave scene. Ik ging toen wel uit in redelijke zware new wave discotheken in Gent. Maar toen ik de hoes van “X” zag (Klaus Schulze album uit 1978 met paarse hoes, hv) en ik de muziek meenam naar huis... was euhm... ok ja dan was ik vertrokken.

Ik zag hem in Brussel live met Lisa Gerrard voor een publiek van meerdere generaties en subculturen.

Didier Dewachtere: ik heb hem in Parijs gezien, in Amsterdam, Brussel en in Gent (2x ) Ik kan er niet aan doen, maar die raakt me met zijn muziek. Ja ik sta ook wel open voor heel wat muziek, heb nog mee gedaan in de opera van Gent. Als figurant. Fantastische ervaring.

Kan je nog wat vertellen rond het titelnummer "People" en hoe het tot stand kwam? Fantastisch nummer trouwens.

Didier Dewachtere: Ja, “People” zat oorspronkelijk anders in elkaar… ‘t is te zeggen, het ritmisch stuk kwam eigenlijk voor het experimentele. Het is Thomas die me gezegd heeft dat ik het moest omdraaien. Begin met het experimentele en ga dan over naar het muzikale. Thomas heeft er dan zelf zijn ding op gedaan en stem en instrumenten erbij gevoegd. Maar de basis is dezelfde gebleven. Dezelfde vraag voor "Sensitivity". Dan hebben we toch de twee belangrijkste stukken van het album met "Before Birth" als derde. Didier Dewachtere: “Sensitivity” is een nummer dat gemaakt is na een op de klippen gelopen relatie, een heel zware relatie trouwens... zij was hoogsensitief (hoogsensitief = HSP = high sensible personality, hv). Vandaar dus. En ik wou deze relatie echt wel omzetten in muziek. Het afstoten en weer aantrekken, het zeer heftige seksuele in die relatie, het down zijn, het weer opleven, zo verscheiden... tot het liefelijke dat je meer merkt naar het einde toe… redelijk toegankelijk op het einde. Maar ik persoonlijk vind het een fantatstisch nummer. Toen Thomas het hoorde heeft hij dat ingezongen en ik was meteen verkocht. Ook al vond Thomas het een heel moeilijk nummer om te doen. Ik weet niet of hij het nog zou doen dat genre inzingen.

Kan je misschien nog iets vertellen over de track "Before Birth" (zie ook filmpje onderaan het interview)?

Didier Dewachtere: “Before Birth” is de weergave van wat er gebeurt voor de geboorte... het grootste wonder gebeurt dan natuurlijk. “Before Birth” werd gemaakt voor mijn kleinkind dat toen nog niet geboren was... nu dus wel... “Why Hurry @ Midnight” gaat dan weer over het leven na de dood... heel veel tegenstellingen dus.

Licht eens een tipje van de sluier van de andere nummers.

Didier Dewachtere: “Short Memo” gaat over mensen met een verlies aan kort geheugen, “Long Memo” is dan weer het omgekeerde. Alhoewel dat “Long Memo” ook gewoon een verlengde is van “Short Memo”. “Whispering” gaat dan weer over de mensen die zo graag fluisteren, roddelen… die zijn er helaas ook.

Ja zo ken ik er ook. Heb je zo je favorieten?

Didier Dewachtere: Ik heb inderdaad wel mijn favoriete stukjes, dat is normaal denk ik. “Sensitivity” is voor mij heel leuk, vooral met Thomas erbij vind ik het voor mij het beste nummer. Maar je moet er denk ik heel dicht bij staan en er heel goed naar luisteren.

Ik vind “People” en “Sensitivity” aan mekaar gewaagd met toch een voorkeur voor “People”. En “Before Birth” met de vrouwenstem is ook heel speciaal.

Didier Dewachtere: Ja, dat zijn misschien ook de meest Schulze achtige nummers denk ik. Over “Before Birth” toch nog even melden dat ik oorspronkelijke andere samples in mijn hoofd had met die stem, maar ik ken Greet Laebens (wiens stem te horen is op het nummer, hv) al een tijdje. En zij is ook zangeres, als hobby. Ik had een tekst in mijn hoofd en zij heeft die ingezongen en dat lachje kwam ook van haar. Geestig!

Vertel eens iets over je muzikale helden als je wil. Door wie (bands, artiesten, muziekstijlen) voel je je beïnvloed?

Didier Dewachtere: Als 53-jarige man, situeert mijn muzikaal verleden zich voor een groot deel in de jaren 80. De toenmalige new wave scene sprak mij het meest aan. Uitgangsbuurt 'Klein Turkije' zal bij vele Gentenaars als muziek in de oren klinken. Dat was voor mij een openbaring aangezien ik redelijk katholiek opgevoed ben. Redelijk confronterend ook; voor het eerst mannen zien flikflooien met elkaar. En vrouwen. Die aanpassingsperiode ging redelijk snel, mijn eerste lief leerde ik kennen op muziek van Section 25, Simple Minds, U2, Front 242, The Cure, kortom de leuke scene van gezicht schminken en in het zwart lopende mensen. Het waren mijn helden toen, een gans andere wereld ging open.

Op mijn 15de hoorde ik voor het eerst “Equinoxe 5”, een introtune van een programma, Music De La France. Tegelijkertijd leerde ik New Order kennen als introtune. “Your Silent Face” op de toenmalige radio met als presentator Jacky. Studio Brussel kwam toen ook in mijn zicht. Rock begon deel uit te maken van mijn leven. Op zoek naar “Equinoxe 5” kwam ik dus bij Jean Michel Jarre uit, maar de new wave had mij toch nog vast hoor. Het is pas later toen ik voor het eerst een paarse hoes zag met een man achter een batterij synthesizers (god wist ik veel wat een synthesizer was) dat ik verkocht was aan elektronische muziek. Klaus Schulze deed zijn intrede. Die man had me echt wel vast, en het new wave gegeven kwam op de achtergrond, ook al heb ik het tot op vandaag niet echt verlaten.

De verscheidenheid in “X”, het paarse album, van klassieke muziek (ik heb nog meegespeeld in de opera) en het agressiever gegeven op die LP heeft me echt de wil gegeven om meer te leren van dat genre. Op die manier kwam ik ook voor het eerst in contact met de fantastische Korg MS 20 (die ik vandaag nog steeds heb). Nummers zoals "Heinrich Von Kleist" en "Frank Herbert", LP's zoals “Dune” (1979), “Mirage” (1977), “Timewind” (1975), “Moondawn” (1976) etc.. ik volg hem tot op vandaag nog steeds. Mijn LP kast vulde zich meer en meer met Tangeringe Dream, Vangelis, Jean Michel Jarre, Roedelius en ga zo maar door. Mijn twee grootste helden: Klaus Schulze en Simple Minds om van elk genre er één te nemen.

Hoe komt een BySenses compositie tot stand? Wat is er eerst, de muziek waarbij je dan een gepaste titel zoekt of een idee/titel waarrond je dan componeert of kan het beide kanten uit?

Didier Dewachtere: Goh, ik moet daar even over nadenken... Ik start wel meestal met een basis titel, of die dezelfde blijft, dat weet ik dan nog niet. Nu zit er bijvoorbeeld in mijn hoofd dat het volgende project “Animals” zou gaan heten. Ik start dus wel vanuit een basisidee. Het idee hoe de cd zou moeten gaan klinken zit ook al in mijn hoofd. Nu moet dat nog uitkomen en dat is wel iets anders. Ik zoek naar melodietjes, inspelen op het toetsenbord, puur en louter op buikgevoel, want ik heb geen muziekschool gedaan. Elk ritme, elke noot elke aanslag is puur op gevoel. Als ik in 'The Zone' ben dan ontstaat er iets zoals je hoort bij “Nightdancer”. De solo heb ik op een avond ingespeeld, niet digitaal, op mijn Oberheim OB 12, audio opgenomen, dus de noten kon ik al niet meer verbeteren, op de achtergrond de sequencers, de polymorph en Rave 309. Het gebeurt heel zelden dat ik meer dan een week aan een nummer bouw.

Dries De Vreeze is dan degene die het mastert en mij regelmatig op mijn plaats zet. Soms is dat heel zwaar, want hij is echt meer perfectionist dan ik, maar hij is een grote hulp. Vraag mij niet om exact hetzelfde te spelen live voor “Nightdancer”, want dat kan ik gewoon niet. Bij The Tower Tree is ook Johan het meest perfectionist. Ik ben nogal een sloddervos denk ik, maar ik probeer mijn muziek wel een eigen 'touch' te geven. Ik wil zeker niet kopiëren, ik heb niet graag dat muziek puur overgespeeld wordt, maak daar een eigen creatie van, doe iets met wat in je hoofd zit. Ik zeg altijd: iedereen componeert elke dag opnieuw, door gewoon fluitend over de straat te lopen. Helaas heb ik geen bandopnemertje dat mijn hersenen kan registreren als er weer zo een melodie door mijn hoofd dwarrelt.

Vertel tot slot eens iets over BySenses live. Wat kan het publiek verwachten van een optreden en zijn er ook live optredens gepland in de nabije toekomst?

Didier Dewachtere: Er werd mij eens gevraagd of ik wou optreden live op B-Wave. Ik heb dat niet onder de naam BySenses gedaan maar heb toen gevraagd aan Johan (Owann) of hij wou meedoen en zo is eigenlijk The Tower Tree ontstaan. Puur zelf optreden onder de naam BySenses heb ik nog maar één keer gedaan met Thomas Betsens (“Live Post X”) waar we het bewuste laatste nummer gespeeld hebben, maar ook de titeltrack “People”. Ik heb dus eigenlijk praktisch geen ervaring met live optredens. Ik ben eigenlijk ook nog maar goed 5 jaar bezig met mijn muziek… de centen had ik niet. Als ik andere groepen bezig zie, dan neem ik daar mijn hoed voor af. Eerlijk is eerlijk.

Wij nemen onze hoed af voor het album "People" van BySenses. Bedankt voor het interview!

Facebook

Bandcamp

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Legendary Pink Dots - Kleine Krieg

Je zal maar fan zijn van Legendary Pink Dots en willens nillens werkelijk alles van je favoriete groep in huis willen hebben. Indien u daarenboven niet vies bent van een gezonde dosis snobisme prefereert u de originele uitgaves. We moeten er zelfs geen rekensommetje voor maken om te besluiten dat u dit een flink pak duiten armer zal maken. Niet ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...