casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

TraumaSutra
Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
Peter De Koning is een bezig bijtje. Hij speelt in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults - en is tevens redacteur bij Dark Entries. Bovendien treedt hij - als bij wonder - met zijn project TraumaSutra op bij onze volgende Dark Entries Night in de Kinky Star, op 24 maart. Dat wordt - zoals steeds bij TraumaSutra - een uitzonderlijke performance. We legden Peter even op de pijnbank om meer te weten…

Dag Peter, als ik het goed voorheb is TraumaSutra begonnen met een kindersprookje. Vertel op!

Dat klopt deels. Het eerste nummer dat later onder de naam TraumaSutra werd uitgebracht, was oorspronkelijk bedoeld voor een kindermusical die ik samen met enkele collega’s heb geschreven tussen 2001 en 2003. Het zijn de 20 leerlingen van mijn toenmalige klas die voor de geluiden hebben gezorgd: geklop op radiatoren, geschuif met stoelen, geroep, gekrijs.... Kinderen weten best een beetje duisternis te appreciëren. Ze vluchten er nog niet voor weg zoals 90% van de volwassenen. Het probleem was dat het nummer zo donker was, dat het onbruikbaar was voor het thema. Muziek schrijven doe ik echter al sinds mijn 10, industriële muziek en dark ambient sinds mijn 15. Mogelijk breng ik ooit een paar van mijn eerste exploten uit. Ze klinken rauw en toch best wel intens.

Je bent actief in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults om er een paar te noemen - maar TraumaSutra is een constante. Het is volgens mij je meest persoonlijke project. Klopt dit?

TraumaSutra is de reflectie van mijn ziel, intens is de spiegel van mijn ideologie en gedachten. Beide projecten zijn echter even persoonlijk. Het zijn ook de enige twee projecten waarin ik 100 percent mezelf ben op het podium en geen rol aanneem. Beide zijn ook projecten die ik nodig heb als een soort catharsis. Ze laten me toe om de wereld te relativeren. Ik kan het goed verstoppen maar feitelijk ben ik zeer misantropisch.

TraumaSutra staat bekend om de vele samenwerkingen die je opzet met andere artiesten. Onder meer de projecten als Liquid Trauma en TraumaTerrestrial zijn in feite dergelijke samenwerking. Komt het project beter tot zijn recht in samenwerkingen?

Ik wil met TraumaSutra enkel samenwerken met mensen die ik live 100 % vertrouw. Ik moet me volledig kunnen focussen op de muziek en de performance zonder me zorgen te moeten maken over bijvoorbeeld hun technische vaardigheden.

De lijst van samenwerkingen is enorm. Ook het meest bekende project waar ik muziek mee maak, Hybryds, is begonnen als een live-jam. Binnenkort zou er werk uitkomen van TraumaSutra met Peter Geysels, TraumaTerrestrial en De Somerkoning. Ook maakte ik vorig jaar, samen met Bart De Poorter, een lange remix van een geweldige drone van Sebastien Crusener en Cin Windey.

Live maak ik een onderscheid tussen korte en lange performances. Kort is tussen de 10 en 20 minuten en dat doe ik alleen. Bij lange performances nodig ik meerdere gasten uit.

Je hebt met je projecten verschillende nummers bijgedragen aan de ‘Belgium experimental underground 017 survey’ op Unexplained Sounds. Ik heb begrepen dat je erg blij was met je bijdragen aan die compilatie. Vertel eens waarom?

Het ijzeren graf van TraumaSutra is een samenwerking met Bart Van Meulebroeck (Propulsion…) en violiste Deborah Van Hellem en feitelijk vind ik dat één van de beste nummers dat ik ooit heb geschreven. TraumaTerrestrial is vertegenwoordigd met een dadaïstische industrialtrack onder de naam ça-va-ge. Het is een track waarbij ik me live geregeld per ongeluk pijnig omdat ik bijvoorbeeld impulsief beslis om met een microfoon op mijn hoofd te beginnen slaan. Tijdens een optreden van TraumaSutra gebeuren die dingen wel eens vaker. Ik moet me nog steeds verontschuldigen bij de fan die ik bespuugd heb in Brugge vorig jaar. Ik plan dat niet en eerlijk gezegd ben ik op zulke momenten meestal in een ietwat andere dimensie.

Rafaelle Pezella heeft met Unexplained Sounds zoveel meer dan een label en een interactief radioprogramma. Hij slaagt erin experimentele muzikanten van over heel de wereld samen te brengen. Zijn sampler met Iraanse underground is intussen al legendarisch, en terecht. Ook de muziek die hij zelf uitbrengt onder de naam Sonologyst is uiterst goed. Feitelijk treedt hij in de voetsporen van de hometapers uit de jaren 80, labels zoals Insane, EE Tapes… Of van het sublieme Syrphe label van Cedrik Fermont dat ook tracht experimentele muziek op het spoor te komen uit landen die minder evident lijken.

Een andere man die me heel wat contacten heeft opgeleverd is Anthony Donovan. Via hem kwam ik onder meer in contact met de geniale percussionist en saxofonist Mark Browne. Samen maakten we een experimenteel jazz/ambient/noisenummer voor één van zijn Classwar Karaokes.

Voor de TraumaSutrageschiedenis is Wim Pauwels (Silken Tofu) echter de belangrijkste. Hij bracht mijn werk als eerste uit en zette me op zeer mooie podia. Ik hoop die samenwerking te kunnen behouden maar heb intussen ook gesprekken met Wool E Tapes en Alrealon Musique.

Een van je samenwerkingsprojecten, Liquid Trauma, bracht in 2017 ‘Distorted Memories’ uit, een plaat die erg goed ontvangen werd. Het combineert het experiment van TraumaSutra met de EBM van Liquid G. Hoe kijk je terug op de plaat en zijn receptie?

Liquid G. en ik hebben 8 jaar aan die plaat gewerkt. Het is ongelooflijk tof om met Peter samen te werken en ik luister zelf nog steeds met plezier naar de nummers. De man is een genie als het gaat over geluidsdesign op analoge synths. Hij weet ook zeer goed hoe hij een meeslepende beat en baslijn moet programmeren. Niet dat de taken erg strikt zijn verdeeld. Liquid G. maakt ook soms de soundscapes terwijl ik een baslijn maak. Het is vooral bizar om te zien hoe wereldwijd die plaat is gegaan. We werken intussen aan een nieuwe.

Wat TraumaSutra zelf betreft tellen we nog maar één officiële uitgave: ‘TraumaSutra’ uit 2008. Wel vinden we heel wat muziek op soundcloud en op andere platformen. Mag ik hieruit afleiden dat officiële platen uitbrengen geen prioriteit is voor TraumaSutra?

Er liggen ook nog een paar kilo zo goed als afgewerkte opnames in de kast van samenwerkingen met Sam Devos (For Greater Good), Johan Declercq (Cyboresis), George Mensink (Kristus Kut, Poteau Mitan), Pieter Coussement (lichTraum), Adamennon… Ik ben enorm slecht in releasen, sommige van die dingen zijn al meer dan vijftien jaar oud. Anderzijds heb ik muziek maken vooral nodig voor mezelf. Op zich interesseert het me niet wat anderen van mijn muziek vinden. Ik krijg vaak goedbedoelde tips maar het interesseert me niet om te conformeren of een zogezegd consequente stijl aan te houden. Ik heb een rothekel aan generieke muziek.

TraumaTerrestrial en Peter Geysels zullen je vergezellen op de Dark Entries Night van 23 maart. Je belooft een uitzonderlijk ritmische set. Wat mogen we al weten?

De helft van het optreden zal bestaan uit pure improvisatie met Peter en TraumaTerrestrial, de andere helft is deels ‘geprogrammeerd’ en bestaat uit ritmische industrial, mede begeleid door Joris Casneuf op percussie en met de magische kaval erbovenop van Geysels.

Centraal bij TraumaSutra staat ongetwijfeld de live improvisatie. Helaas heb je aangekondigd dit jaar minder optredens te doen. Waarom?

Ik leef voor optredens maar ik heb momenteel enkele persoonlijke redenen om wat gas terug te nemen. Feitelijk interesseert het me ook niet meer om grote optredens te doen. Ik vind het veel intiemer om als muzikant op de grond te zitten op dezelfde hoogte als het publiek. Dan pas breng je echte communicatie tot stand. Ik ervaar optredens met grote podia altijd als fascistisch. Mensen hebben er blijkbaar nood aan om samen in extase te gaan bij een zelfverklaarde afgod. Het draait dan niet meer om de muziek maar om het merk. Dit zag ik al lang in mainstream, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat alternatieve muziek vaak geen haar beter is. Alles moet in vakjes, er zijn hypes van het moment, sommige dingen mag je goed vinden, andere niet. Ik heb er lak aan. Ik wil enkel nog mijn eigen ding doen.

Wat zijn je toekomstplannen met TraumaSutra?

Ik wil meer kleine concerten doen en ben op zoek naar huiskamers die me willen boeken. Tevens wil ik heel wat dingen releasen die nu gewoon staan te wachten op de bandrecorder of de harde schijf.

Dark Entries Night XXII: Onrust en TraumaSutra, zaterdag 24 maart, Kinky Star, Gent

Foto's: Benny Serneels

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Sofy Major - Total Dump

Met het eerder dit jaar verschenen Blood On The Street, het laatste album van onze eigenste noiserock trots Vandal X, kregen we een portie lawaai zoals we dat graag hebben. Deze plaat kwam er volgens eigen zeggen na een moeilijke periode. Zeggen dat men van iets negatiefs iets positiefs gemaakt heeft, past niet echt in de Vandal X kraam; ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chris Brokaw - End Of The Night

De in Boston gevestigde gitarist Chris Brokaw ken je misschien van beeldbepalende bands als Codeine en Come of zijn collaboraties met The Willard Grant Conspiracy, Cobra Verde, Manta Ray, Steve Wynn, Evan Dando, Thalia Zedek, The Lemonheads, Thurston Moore, Hugo Race of Stephen O’Malley. Sinds 2001 is hij ook solo actief en heeft ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ash Code - Perspektive

Ik weet het, ik weet het, dit album dateert al van vorig jaar maar er is een wet die zegt, ‘ene review mee ne keer anders weze jij nie objektief nie meer’ (beter gekend als de wet van Ingels) al moet ik toegeven dat het lang duurde vooraleer deze derde Ash Code mij ter ore viel. Maar zoals zo vaak uitstel is geen afstel, en nu ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alessandra Eramo - Tracing South

U merkt het op onze reviewpagina’s: wij krijgen heel wat albums binnen die we voor het gemak onder de noemer “experimenteel” plaatsen. In die mate zelfs dat onze electro deerne Marjolein Laenen langs de neus weg wel eens laat ontvallen of ze niet per ongeluk bij Gonzo Circus beland is. Toch bevinden er zich onder ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bad Religion - Age Of Unreason

Wanneer we terugkijken naar de jaren 90 valt ons op dat er heel wat vetes gestreden werden op muzikaal gebied. Naast de conflictkiemen die in de landelijke wave scene zorgvuldig gezaaid werden om een decennium later tot volle bloei te komen onthouden we vooral de (hoogstwaarschijnlijk om marketingtechnische redenen aangezwengelde) vete tussen ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
NIEUWS 13/06/2019 : Trouwfest: gratis festival met onze goedkeuring.

U kon er onmogelijk naast kijken op onze site: ook dit jaar (aanstaande zaterdag meer bepaald) is er weer een editie van Trouwfest, het festival ter ere van de huwelijksverjaardag van ondergetekende. Nogmaals willen we, de misleidende titel van het evenement indachtig, benadrukken dat dit een openbaar evenement is waar iedereen welkom ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2019 : Een avondje met FolkWorld in België

Een beetje met de hulp van Dark Entries kunnen we het volgende evenement wel noemen. Toen de Duitse neofolk organisatie FolkWorld ons vroeg naar een gepaste locatie voor een concert van Rome en of we en passant ook geen leuke lokale act kende voor het voorprogramma begon onze denktank reeds te bollen, en werden deze vragen vliegensvlug van ...