casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

669 items

   

TraumaSutra
Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
Peter De Koning is een bezig bijtje. Hij speelt in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults - en is tevens redacteur bij Dark Entries. Bovendien treedt hij - als bij wonder - met zijn project TraumaSutra op bij onze volgende Dark Entries Night in de Kinky Star, op 24 maart. Dat wordt - zoals steeds bij TraumaSutra - een uitzonderlijke performance. We legden Peter even op de pijnbank om meer te weten…

Dag Peter, als ik het goed voorheb is TraumaSutra begonnen met een kindersprookje. Vertel op!

Dat klopt deels. Het eerste nummer dat later onder de naam TraumaSutra werd uitgebracht, was oorspronkelijk bedoeld voor een kindermusical die ik samen met enkele collega’s heb geschreven tussen 2001 en 2003. Het zijn de 20 leerlingen van mijn toenmalige klas die voor de geluiden hebben gezorgd: geklop op radiatoren, geschuif met stoelen, geroep, gekrijs.... Kinderen weten best een beetje duisternis te appreciëren. Ze vluchten er nog niet voor weg zoals 90% van de volwassenen. Het probleem was dat het nummer zo donker was, dat het onbruikbaar was voor het thema. Muziek schrijven doe ik echter al sinds mijn 10, industriële muziek en dark ambient sinds mijn 15. Mogelijk breng ik ooit een paar van mijn eerste exploten uit. Ze klinken rauw en toch best wel intens.

Je bent actief in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults om er een paar te noemen - maar TraumaSutra is een constante. Het is volgens mij je meest persoonlijke project. Klopt dit?

TraumaSutra is de reflectie van mijn ziel, intens is de spiegel van mijn ideologie en gedachten. Beide projecten zijn echter even persoonlijk. Het zijn ook de enige twee projecten waarin ik 100 percent mezelf ben op het podium en geen rol aanneem. Beide zijn ook projecten die ik nodig heb als een soort catharsis. Ze laten me toe om de wereld te relativeren. Ik kan het goed verstoppen maar feitelijk ben ik zeer misantropisch.

TraumaSutra staat bekend om de vele samenwerkingen die je opzet met andere artiesten. Onder meer de projecten als Liquid Trauma en TraumaTerrestrial zijn in feite dergelijke samenwerking. Komt het project beter tot zijn recht in samenwerkingen?

Ik wil met TraumaSutra enkel samenwerken met mensen die ik live 100 % vertrouw. Ik moet me volledig kunnen focussen op de muziek en de performance zonder me zorgen te moeten maken over bijvoorbeeld hun technische vaardigheden.

De lijst van samenwerkingen is enorm. Ook het meest bekende project waar ik muziek mee maak, Hybryds, is begonnen als een live-jam. Binnenkort zou er werk uitkomen van TraumaSutra met Peter Geysels, TraumaTerrestrial en De Somerkoning. Ook maakte ik vorig jaar, samen met Bart De Poorter, een lange remix van een geweldige drone van Sebastien Crusener en Cin Windey.

Live maak ik een onderscheid tussen korte en lange performances. Kort is tussen de 10 en 20 minuten en dat doe ik alleen. Bij lange performances nodig ik meerdere gasten uit.

Je hebt met je projecten verschillende nummers bijgedragen aan de ‘Belgium experimental underground 017 survey’ op Unexplained Sounds. Ik heb begrepen dat je erg blij was met je bijdragen aan die compilatie. Vertel eens waarom?

Het ijzeren graf van TraumaSutra is een samenwerking met Bart Van Meulebroeck (Propulsion…) en violiste Deborah Van Hellem en feitelijk vind ik dat één van de beste nummers dat ik ooit heb geschreven. TraumaTerrestrial is vertegenwoordigd met een dadaïstische industrialtrack onder de naam ça-va-ge. Het is een track waarbij ik me live geregeld per ongeluk pijnig omdat ik bijvoorbeeld impulsief beslis om met een microfoon op mijn hoofd te beginnen slaan. Tijdens een optreden van TraumaSutra gebeuren die dingen wel eens vaker. Ik moet me nog steeds verontschuldigen bij de fan die ik bespuugd heb in Brugge vorig jaar. Ik plan dat niet en eerlijk gezegd ben ik op zulke momenten meestal in een ietwat andere dimensie.

Rafaelle Pezella heeft met Unexplained Sounds zoveel meer dan een label en een interactief radioprogramma. Hij slaagt erin experimentele muzikanten van over heel de wereld samen te brengen. Zijn sampler met Iraanse underground is intussen al legendarisch, en terecht. Ook de muziek die hij zelf uitbrengt onder de naam Sonologyst is uiterst goed. Feitelijk treedt hij in de voetsporen van de hometapers uit de jaren 80, labels zoals Insane, EE Tapes… Of van het sublieme Syrphe label van Cedrik Fermont dat ook tracht experimentele muziek op het spoor te komen uit landen die minder evident lijken.

Een andere man die me heel wat contacten heeft opgeleverd is Anthony Donovan. Via hem kwam ik onder meer in contact met de geniale percussionist en saxofonist Mark Browne. Samen maakten we een experimenteel jazz/ambient/noisenummer voor één van zijn Classwar Karaokes.

Voor de TraumaSutrageschiedenis is Wim Pauwels (Silken Tofu) echter de belangrijkste. Hij bracht mijn werk als eerste uit en zette me op zeer mooie podia. Ik hoop die samenwerking te kunnen behouden maar heb intussen ook gesprekken met Wool E Tapes en Alrealon Musique.

Een van je samenwerkingsprojecten, Liquid Trauma, bracht in 2017 ‘Distorted Memories’ uit, een plaat die erg goed ontvangen werd. Het combineert het experiment van TraumaSutra met de EBM van Liquid G. Hoe kijk je terug op de plaat en zijn receptie?

Liquid G. en ik hebben 8 jaar aan die plaat gewerkt. Het is ongelooflijk tof om met Peter samen te werken en ik luister zelf nog steeds met plezier naar de nummers. De man is een genie als het gaat over geluidsdesign op analoge synths. Hij weet ook zeer goed hoe hij een meeslepende beat en baslijn moet programmeren. Niet dat de taken erg strikt zijn verdeeld. Liquid G. maakt ook soms de soundscapes terwijl ik een baslijn maak. Het is vooral bizar om te zien hoe wereldwijd die plaat is gegaan. We werken intussen aan een nieuwe.

Wat TraumaSutra zelf betreft tellen we nog maar één officiële uitgave: ‘TraumaSutra’ uit 2008. Wel vinden we heel wat muziek op soundcloud en op andere platformen. Mag ik hieruit afleiden dat officiële platen uitbrengen geen prioriteit is voor TraumaSutra?

Er liggen ook nog een paar kilo zo goed als afgewerkte opnames in de kast van samenwerkingen met Sam Devos (For Greater Good), Johan Declercq (Cyboresis), George Mensink (Kristus Kut, Poteau Mitan), Pieter Coussement (lichTraum), Adamennon… Ik ben enorm slecht in releasen, sommige van die dingen zijn al meer dan vijftien jaar oud. Anderzijds heb ik muziek maken vooral nodig voor mezelf. Op zich interesseert het me niet wat anderen van mijn muziek vinden. Ik krijg vaak goedbedoelde tips maar het interesseert me niet om te conformeren of een zogezegd consequente stijl aan te houden. Ik heb een rothekel aan generieke muziek.

TraumaTerrestrial en Peter Geysels zullen je vergezellen op de Dark Entries Night van 23 maart. Je belooft een uitzonderlijk ritmische set. Wat mogen we al weten?

De helft van het optreden zal bestaan uit pure improvisatie met Peter en TraumaTerrestrial, de andere helft is deels ‘geprogrammeerd’ en bestaat uit ritmische industrial, mede begeleid door Joris Casneuf op percussie en met de magische kaval erbovenop van Geysels.

Centraal bij TraumaSutra staat ongetwijfeld de live improvisatie. Helaas heb je aangekondigd dit jaar minder optredens te doen. Waarom?

Ik leef voor optredens maar ik heb momenteel enkele persoonlijke redenen om wat gas terug te nemen. Feitelijk interesseert het me ook niet meer om grote optredens te doen. Ik vind het veel intiemer om als muzikant op de grond te zitten op dezelfde hoogte als het publiek. Dan pas breng je echte communicatie tot stand. Ik ervaar optredens met grote podia altijd als fascistisch. Mensen hebben er blijkbaar nood aan om samen in extase te gaan bij een zelfverklaarde afgod. Het draait dan niet meer om de muziek maar om het merk. Dit zag ik al lang in mainstream, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat alternatieve muziek vaak geen haar beter is. Alles moet in vakjes, er zijn hypes van het moment, sommige dingen mag je goed vinden, andere niet. Ik heb er lak aan. Ik wil enkel nog mijn eigen ding doen.

Wat zijn je toekomstplannen met TraumaSutra?

Ik wil meer kleine concerten doen en ben op zoek naar huiskamers die me willen boeken. Tevens wil ik heel wat dingen releasen die nu gewoon staan te wachten op de bandrecorder of de harde schijf.

Dark Entries Night XXII: Onrust en TraumaSutra, zaterdag 24 maart, Kinky Star, Gent

Foto's: Benny Serneels

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Siglo XX - [Box]

Cult. Zonder meer. Straatlawaai, zo heette dat aanvang jaren 80 in het anders zo vredige Limburg. Waar iedereen toen zwart zag, niet alleen van de koolmijnen. Hun dood zorgde immers voor leven. De jeugd sloeg terug, hard. Ja, toen deed de jeugd nog iets. Siglo XX aan u voorstellen doe ik niet, daartoe verwijs ik graag naar de interviews op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Your Life On Hold - My Name Is Legion For We Are Many

Na het sterke debuut van vorig jaar, “Burning For The Ancient Connection” wachtte John Wolf (alias Jan De Wulf) de zware opdracht een vervolg in elkaar te knutselen met minstens evenveel brio. Meer nog, Your Life On Hold, speelt vooraan in de afdeling actuele post goth rock en dat is voor een Belgische act al even uitzonderlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Katharina Ernst - Extrametric

Katharina Ernst is een Oostenrijkse drumster actief in de experimentele groep Ventil. Werkte ook samen met gitarist Martin Siewert en de draaitafel en computer act van Dieter Kovačič, Dieb13. ‘Extrametric’ is haar eerste solo uitstap. Het is een gediversifieerde plaat geworden waarin Ernst ongebruikelijke ritmische structuren ...

lees meer...
NIEUWS 16/11/2018 : Drie nieuwe namen Black Easter.

Evi Vine en Jo Quail stonden in 2016 al zusterlijk naast elkaar op de affiche van Black Easter, en mogen dit in 2019 nog eens overdoen. Evi Vine van wie we binnenkort haar derde langverwachte album mogen verwachten (waarop ze samenwerkte met Simon Gallup van The Cure) wist te imponeren tijdens de vorige editie en kon voorheen met de goedkeuring ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Vegetable Orchestra - Green Album

Geniaal concept! Om met de deur in huis te vallen: deze band maakt muziek enkel en alleen met organische instrumenten die werden vervaardigd uit verse of soms ook uit gedroogde groenten! Groenten jawel! Vegetables! Gemüse! Soms worden ze kant en klaar gebruikt maar evengoed kan er een ganse assemblage nodig zijn, bijvoorbeeld voor de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Oak - False Memory Archive

Oorspronkelijk begonnen als een folkrock duo heeft Oak zich ontwikkelt tot een heuse vier man sterke progressieve rockband. Alle vier de leden hebben een totaal verschillende muzikale achtergrond. Die gaat van klassiek over alternatieve rock, elektronische muziek tot prog- en hardrock. De bezetting bestaat uit zanger en toetsenist Simen Valldal ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Aanstaande zaterdag Dwaalspoor.

Liefhebbers van een portie dark ambient, neofolk, death industrial, martial en meer van dit bombastische lekkers hebben al lang 17 november met dikke viltstift in hun agenda aangekruist. Dan kan u immers in het Nederlandse Alpen aan den Rijn genieten van de -helaas- laatste editie van het fijne festival Dwaalspoor. Op de affiche het Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Underviewer en the obsCURE in Retie

In de Stille Kempen hoeft het niet altijd rustig te blijven. Het is een organisatie als Dark Balloon gegund om op gepaste tijden de orde aldaar te verstoren. Een organisatie die er in slaagt gedurfd te programmeren in thuisbasis Retie. Zaterdag 17 november mag het JK2470 in Retie dan ook weer het heimat zijn voor twee uitzonderlijke ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Killing Joke en Tyske Ludder op W-fest

U dacht dat W-fest reeds alles had om te imponeren. Wel, het kan nog altijd beter. De afgelopen dagen werden nog twee kleppers aan de affiche toegevoegd. Killing Joke is een absolute klepper in het post-punk genre. Ze begonnen eind jaren 70 met de rauwe punk van 'Requiem', deden het later wat zachter aan en scoorden een wereldhit met ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Zaterdag So What Fest met Funeral Dress, Bollock Brothers en Sex Pistols Experience

So What Fest. Na een eerste editie verleden jaar, geven ze er ook dit jaar een lap op. Op zaterdag 17 november gaat de tweede editie door, en er is weer een keure aan punkgroepen uitgenodigd. Met zelfs een specialeke: Funeral Dress heeft aangekondigd een sabatical te nemen in 2019 en speelt zodoende voor de laatste keer in een club tot 2020 ...

lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018

40 jaar new wave. Aan het indrukwekkende lijstje namen van groepen die in 1978 gevormd zijn – we vermelden slechts The Cure, Bauhaus, DAF, OMD, Siglo XX, De Brassers, The Names, Clock DVA, Dead Kennedy’s, Echo & The Bunnymen en Minny Pops – voegen we graag Lene Lovich toe. De dame – intussen 68 – viert dit ...