casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

645 items

   

TraumaSutra
Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
Peter De Koning is een bezig bijtje. Hij speelt in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults - en is tevens redacteur bij Dark Entries. Bovendien treedt hij - als bij wonder - met zijn project TraumaSutra op bij onze volgende Dark Entries Night in de Kinky Star, op 24 maart. Dat wordt - zoals steeds bij TraumaSutra - een uitzonderlijke performance. We legden Peter even op de pijnbank om meer te weten…

Dag Peter, als ik het goed voorheb is TraumaSutra begonnen met een kindersprookje. Vertel op!

Dat klopt deels. Het eerste nummer dat later onder de naam TraumaSutra werd uitgebracht, was oorspronkelijk bedoeld voor een kindermusical die ik samen met enkele collega’s heb geschreven tussen 2001 en 2003. Het zijn de 20 leerlingen van mijn toenmalige klas die voor de geluiden hebben gezorgd: geklop op radiatoren, geschuif met stoelen, geroep, gekrijs.... Kinderen weten best een beetje duisternis te appreciëren. Ze vluchten er nog niet voor weg zoals 90% van de volwassenen. Het probleem was dat het nummer zo donker was, dat het onbruikbaar was voor het thema. Muziek schrijven doe ik echter al sinds mijn 10, industriële muziek en dark ambient sinds mijn 15. Mogelijk breng ik ooit een paar van mijn eerste exploten uit. Ze klinken rauw en toch best wel intens.

Je bent actief in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults om er een paar te noemen - maar TraumaSutra is een constante. Het is volgens mij je meest persoonlijke project. Klopt dit?

TraumaSutra is de reflectie van mijn ziel, intens is de spiegel van mijn ideologie en gedachten. Beide projecten zijn echter even persoonlijk. Het zijn ook de enige twee projecten waarin ik 100 percent mezelf ben op het podium en geen rol aanneem. Beide zijn ook projecten die ik nodig heb als een soort catharsis. Ze laten me toe om de wereld te relativeren. Ik kan het goed verstoppen maar feitelijk ben ik zeer misantropisch.

TraumaSutra staat bekend om de vele samenwerkingen die je opzet met andere artiesten. Onder meer de projecten als Liquid Trauma en TraumaTerrestrial zijn in feite dergelijke samenwerking. Komt het project beter tot zijn recht in samenwerkingen?

Ik wil met TraumaSutra enkel samenwerken met mensen die ik live 100 % vertrouw. Ik moet me volledig kunnen focussen op de muziek en de performance zonder me zorgen te moeten maken over bijvoorbeeld hun technische vaardigheden.

De lijst van samenwerkingen is enorm. Ook het meest bekende project waar ik muziek mee maak, Hybryds, is begonnen als een live-jam. Binnenkort zou er werk uitkomen van TraumaSutra met Peter Geysels, TraumaTerrestrial en De Somerkoning. Ook maakte ik vorig jaar, samen met Bart De Poorter, een lange remix van een geweldige drone van Sebastien Crusener en Cin Windey.

Live maak ik een onderscheid tussen korte en lange performances. Kort is tussen de 10 en 20 minuten en dat doe ik alleen. Bij lange performances nodig ik meerdere gasten uit.

Je hebt met je projecten verschillende nummers bijgedragen aan de ‘Belgium experimental underground 017 survey’ op Unexplained Sounds. Ik heb begrepen dat je erg blij was met je bijdragen aan die compilatie. Vertel eens waarom?

Het ijzeren graf van TraumaSutra is een samenwerking met Bart Van Meulebroeck (Propulsion…) en violiste Deborah Van Hellem en feitelijk vind ik dat één van de beste nummers dat ik ooit heb geschreven. TraumaTerrestrial is vertegenwoordigd met een dadaïstische industrialtrack onder de naam ça-va-ge. Het is een track waarbij ik me live geregeld per ongeluk pijnig omdat ik bijvoorbeeld impulsief beslis om met een microfoon op mijn hoofd te beginnen slaan. Tijdens een optreden van TraumaSutra gebeuren die dingen wel eens vaker. Ik moet me nog steeds verontschuldigen bij de fan die ik bespuugd heb in Brugge vorig jaar. Ik plan dat niet en eerlijk gezegd ben ik op zulke momenten meestal in een ietwat andere dimensie.

Rafaelle Pezella heeft met Unexplained Sounds zoveel meer dan een label en een interactief radioprogramma. Hij slaagt erin experimentele muzikanten van over heel de wereld samen te brengen. Zijn sampler met Iraanse underground is intussen al legendarisch, en terecht. Ook de muziek die hij zelf uitbrengt onder de naam Sonologyst is uiterst goed. Feitelijk treedt hij in de voetsporen van de hometapers uit de jaren 80, labels zoals Insane, EE Tapes… Of van het sublieme Syrphe label van Cedrik Fermont dat ook tracht experimentele muziek op het spoor te komen uit landen die minder evident lijken.

Een andere man die me heel wat contacten heeft opgeleverd is Anthony Donovan. Via hem kwam ik onder meer in contact met de geniale percussionist en saxofonist Mark Browne. Samen maakten we een experimenteel jazz/ambient/noisenummer voor één van zijn Classwar Karaokes.

Voor de TraumaSutrageschiedenis is Wim Pauwels (Silken Tofu) echter de belangrijkste. Hij bracht mijn werk als eerste uit en zette me op zeer mooie podia. Ik hoop die samenwerking te kunnen behouden maar heb intussen ook gesprekken met Wool E Tapes en Alrealon Musique.

Een van je samenwerkingsprojecten, Liquid Trauma, bracht in 2017 ‘Distorted Memories’ uit, een plaat die erg goed ontvangen werd. Het combineert het experiment van TraumaSutra met de EBM van Liquid G. Hoe kijk je terug op de plaat en zijn receptie?

Liquid G. en ik hebben 8 jaar aan die plaat gewerkt. Het is ongelooflijk tof om met Peter samen te werken en ik luister zelf nog steeds met plezier naar de nummers. De man is een genie als het gaat over geluidsdesign op analoge synths. Hij weet ook zeer goed hoe hij een meeslepende beat en baslijn moet programmeren. Niet dat de taken erg strikt zijn verdeeld. Liquid G. maakt ook soms de soundscapes terwijl ik een baslijn maak. Het is vooral bizar om te zien hoe wereldwijd die plaat is gegaan. We werken intussen aan een nieuwe.

Wat TraumaSutra zelf betreft tellen we nog maar één officiële uitgave: ‘TraumaSutra’ uit 2008. Wel vinden we heel wat muziek op soundcloud en op andere platformen. Mag ik hieruit afleiden dat officiële platen uitbrengen geen prioriteit is voor TraumaSutra?

Er liggen ook nog een paar kilo zo goed als afgewerkte opnames in de kast van samenwerkingen met Sam Devos (For Greater Good), Johan Declercq (Cyboresis), George Mensink (Kristus Kut, Poteau Mitan), Pieter Coussement (lichTraum), Adamennon… Ik ben enorm slecht in releasen, sommige van die dingen zijn al meer dan vijftien jaar oud. Anderzijds heb ik muziek maken vooral nodig voor mezelf. Op zich interesseert het me niet wat anderen van mijn muziek vinden. Ik krijg vaak goedbedoelde tips maar het interesseert me niet om te conformeren of een zogezegd consequente stijl aan te houden. Ik heb een rothekel aan generieke muziek.

TraumaTerrestrial en Peter Geysels zullen je vergezellen op de Dark Entries Night van 23 maart. Je belooft een uitzonderlijk ritmische set. Wat mogen we al weten?

De helft van het optreden zal bestaan uit pure improvisatie met Peter en TraumaTerrestrial, de andere helft is deels ‘geprogrammeerd’ en bestaat uit ritmische industrial, mede begeleid door Joris Casneuf op percussie en met de magische kaval erbovenop van Geysels.

Centraal bij TraumaSutra staat ongetwijfeld de live improvisatie. Helaas heb je aangekondigd dit jaar minder optredens te doen. Waarom?

Ik leef voor optredens maar ik heb momenteel enkele persoonlijke redenen om wat gas terug te nemen. Feitelijk interesseert het me ook niet meer om grote optredens te doen. Ik vind het veel intiemer om als muzikant op de grond te zitten op dezelfde hoogte als het publiek. Dan pas breng je echte communicatie tot stand. Ik ervaar optredens met grote podia altijd als fascistisch. Mensen hebben er blijkbaar nood aan om samen in extase te gaan bij een zelfverklaarde afgod. Het draait dan niet meer om de muziek maar om het merk. Dit zag ik al lang in mainstream, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat alternatieve muziek vaak geen haar beter is. Alles moet in vakjes, er zijn hypes van het moment, sommige dingen mag je goed vinden, andere niet. Ik heb er lak aan. Ik wil enkel nog mijn eigen ding doen.

Wat zijn je toekomstplannen met TraumaSutra?

Ik wil meer kleine concerten doen en ben op zoek naar huiskamers die me willen boeken. Tevens wil ik heel wat dingen releasen die nu gewoon staan te wachten op de bandrecorder of de harde schijf.

Dark Entries Night XXII: Onrust en TraumaSutra, zaterdag 24 maart, Kinky Star, Gent

Foto's: Benny Serneels

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : N-Qia - Fantasica

Nozomi, de zangeres van N-Qia, klinkt als een elf die een paar routeinstructies heeft gemist en per ongeluk van het Nikko National Park in Tokio's drukste verkeersaders is beland. Met haar feeërieke stem lijkt ze de strijd aan te gaan met de hectiek van de grootstad. Voor deze stedelijke drukte zorgt haar muzikale wederhelft Serph. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hilde Marie Holsen - Lazuli

Hilde Marie Holsen speelt trompet. Een niet alledaags instrument om solo mee uit te pakken. Andere bekende trompettisten in de moderne muziek zijn Jon Hassell, Mark Isham, Graham Haynes en haar landgenoten Nils Peter Molvær en Ave Henriksen. Die hebben stuk voor stuk internationale faam verworven en Holsen is goed op weg om zich bij ...

lees meer...
NIEUWS 15/07/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Yep, het W-festival is thans nog maar een maand van ons verwijderd. Van 15 tot 19 augustus is het zo ver: het feestje voor liefhebbers van zwarte en eightiesmuziek gaat van start in Amougies. We geven nog een allerlaatste keer twee vrijkaarten voor het festival weg. Daarvoor moet u wel een prijsvraag oplossen. Over één van de ...

lees meer...
NIEUWS 15/07/2018 : Autumn Tears terug na tien jaar stilte

Autumn Tears stond in hun prille beginjaren - ze bestaan sinds 1995 - garant voor zuiver misantropische neoklassieke duisternis. Alles evolueert evenwel, en gaandeweg sloop er heel wat schoonheid in de neoklassieke composities van de Amerikanen. Met als hoogtepunt het prachtige 'The Hallowing' uit 2007. Het was bedoeld als de laatste ...

lees meer...
NIEUWS 15/07/2018 : Virgin in Veil: Night Time

Liefhebbers van goede oude deathrock zijn ongetwijfeld vertrouwd met Virgin in Veil, de groep van Jacques Saph en Suzy Sabotage. Met 'Twisted Thrills' hebben ze intussen al hun derde plaat uit. Die kwam in feite reeds in 2017 uit, maar we zetten ze nog eens in de kijker omdat er een nieuwe video is voor het nummer 'Night Time'... ...

lees meer...
CD BESPREKING : Skadedyr - Musikk!

Skadedyr betekent ongedierte. Niet meteen een naam die je sympathiek maakt, maar wie zich een aantal keren onderdompelt in dit twaalfkoppige Noorse gezelschap zijn derde langspeelplaat zal gezien de muzikale context moeten toegeven dat de groepsnaam niet eens zo ver gezocht is. Inderdaad, de muzikanten van Skadedyr gedragen zich als plaagdieren. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Sun Dial - Science Fiction - a compendium of space soundtrax

Een groep die ik al geruime tijd een warm hart toedraag en dat geldt ook voor het Sulatron label. Het stond als het ware in de sterren geschreven dat ze elkaar moesten vinden want zowel Sun Dial als Sulatron zijn toonaangevend in wat neopsychedelica heet. Na het in 2016 verschenen laatste studioalbum “Made In The Machine”, ook ...

lees meer...
CD BESPREKING : June Bug - A Thousand Days

Sarah ‘June’ Decroocq en Beryl Benyoucef vormen samen June Bug. Het duo hun liedjes horen thuis in de categorie anti-folk, een genre dat zich niet gemakkelijk laat definiëren en karakteristieke verschillen vertoont naargelang de artiest in kwestie. In het geval van June Bug is het gamma uitgebreid met elementen van indie rock, ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2018 : Debuut A Slice Of Life verschijnt in augustus

Het kon niet lang uitblijven. Begin dit jaar bracht A Slice Of Life een demo uit met 6 nummers waar we ten huize Dark Entries erg over te spreken waren. Je had bijna kunnen zeggen dat dit een volwaardige plaat was, maar A Slice Of Life zijn perfectionisten en wilden nog wat verder schaven aan hun nummers. Voor de mensen die A Slice Of ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : THE CURE - 40 jaar met de handjes in de lucht

The Cure bestaat 40 jaar, en dat werd verleden zaterdag met veel poeha gevierd in Londen. Fans van over de hele wereld hebben zich verzameld in Hyde Park om optredens te zien Editors, Goldfrapp, Interpol en nog wat andere namen, maar toch vooral om het twee uur durende concert mee te maken van het feestvarken zelf. Robert Smith had aangekondigd ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2018 : Wülf7 houdt EBM traditie hoog

België heeft een traditie hoog te houden wat EBM betreft. Front 242, à;GRUMH, Absolute Body Control, Vomito Negro, The Klinik en anderen vormden een gouden generatie in de jaren 80. Het is fijn om te zien dat er steeds weer mensen opstaan om de traditie verder te zetten. Bent u al vertrouwd met Wülf7? Dan bent u goed mee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : ART ABSCONs (07-07-2018, The Secret Grove, Duisburg) - Wat ruist er door het Duisburgse struikgewas?

Het meest exclusieve concert waarover u op onze pagina’s lezen kunt, zal hoogstwaarschijnlijk de review zijn waar uw ogen momenteel over glijden. Een tijdje terug ontving ondergetekende namelijk op Facebook een privé bericht van Michael Tellbach, beter gekend als Art Abscons. Hij nodigde me uit voor een privé evenement ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Eisbrecher - @ Graspop door Luc Luyten, 24/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Marilyn Manson - @ Graspop door Luc Luyten, 23/06/2018