casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

TraumaSutra
Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
10/03/2018 : TraumaSutra - Ik ervaar optredens op grote podia altijd als fascistisch.
Peter De Koning is een bezig bijtje. Hij speelt in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults - en is tevens redacteur bij Dark Entries. Bovendien treedt hij - als bij wonder - met zijn project TraumaSutra op bij onze volgende Dark Entries Night in de Kinky Star, op 24 maart. Dat wordt - zoals steeds bij TraumaSutra - een uitzonderlijke performance. We legden Peter even op de pijnbank om meer te weten…

Dag Peter, als ik het goed voorheb is TraumaSutra begonnen met een kindersprookje. Vertel op!

Dat klopt deels. Het eerste nummer dat later onder de naam TraumaSutra werd uitgebracht, was oorspronkelijk bedoeld voor een kindermusical die ik samen met enkele collega’s heb geschreven tussen 2001 en 2003. Het zijn de 20 leerlingen van mijn toenmalige klas die voor de geluiden hebben gezorgd: geklop op radiatoren, geschuif met stoelen, geroep, gekrijs.... Kinderen weten best een beetje duisternis te appreciëren. Ze vluchten er nog niet voor weg zoals 90% van de volwassenen. Het probleem was dat het nummer zo donker was, dat het onbruikbaar was voor het thema. Muziek schrijven doe ik echter al sinds mijn 10, industriële muziek en dark ambient sinds mijn 15. Mogelijk breng ik ooit een paar van mijn eerste exploten uit. Ze klinken rauw en toch best wel intens.

Je bent actief in tal van groepen - Hybryds, Dark Poem, Hedera helix, intens, Liquid Trauma, De SomerKoning, Crossvaults om er een paar te noemen - maar TraumaSutra is een constante. Het is volgens mij je meest persoonlijke project. Klopt dit?

TraumaSutra is de reflectie van mijn ziel, intens is de spiegel van mijn ideologie en gedachten. Beide projecten zijn echter even persoonlijk. Het zijn ook de enige twee projecten waarin ik 100 percent mezelf ben op het podium en geen rol aanneem. Beide zijn ook projecten die ik nodig heb als een soort catharsis. Ze laten me toe om de wereld te relativeren. Ik kan het goed verstoppen maar feitelijk ben ik zeer misantropisch.

TraumaSutra staat bekend om de vele samenwerkingen die je opzet met andere artiesten. Onder meer projecten als Liquid Trauma en TraumaTerrestrial zijn in feite dergelijke samenwerking. Komt het project beter tot zijn recht in samenwerkingen?

Ik wil met TraumaSutra enkel samenwerken met mensen die ik live 100 % vertrouw. Ik moet me volledig kunnen focussen op de muziek en de performance zonder me zorgen te moeten maken over bijvoorbeeld hun technische vaardigheden.

De lijst van samenwerkingen is enorm. Ook het meest bekende project waar ik muziek mee maak, Hybryds, is begonnen als een live-jam. Binnenkort zou er werk uitkomen van TraumaSutra met Peter Geysels, TraumaTerrestrial en De Somerkoning. Ook maakte ik vorig jaar, samen met Bart De Poorter, een lange remix van een geweldige drone van Sebastien Crusener en Cin Windey.

Live maak ik een onderscheid tussen korte en lange performances. Kort is tussen de 10 en 20 minuten en dat doe ik alleen. Bij lange performances nodig ik meerdere gasten uit.

Je hebt met je projecten verschillende nummers bijgedragen aan de ‘Belgium experimental underground 017 survey’ op Unexplained Sounds. Ik heb begrepen dat je erg blij was met je bijdragen aan die compilatie. Vertel eens waarom?

Het ijzeren graf van TraumaSutra is een samenwerking met Bart Van Meulebroeck (Propulsion…) en violiste Deborah Van Hellem en feitelijk vind ik dat één van de beste nummers dat ik ooit heb geschreven. TraumaTerrestrial is vertegenwoordigd met een dadaïstische industrialtrack onder de naam ça-va-ge. Het is een track waarbij ik me live geregeld per ongeluk pijnig omdat ik bijvoorbeeld impulsief beslis om met een microfoon op mijn hoofd te beginnen slaan. Tijdens een optreden van TraumaSutra gebeuren die dingen wel eens vaker. Ik moet me nog steeds verontschuldigen bij de fan die ik bespuugd heb in Brugge vorig jaar. Ik plan dat niet en eerlijk gezegd ben ik op zulke momenten meestal in een ietwat andere dimensie.

Rafaelle Pezella heeft met Unexplained Sounds zoveel meer dan een label en een interactief radioprogramma. Hij slaagt erin experimentele muzikanten van over heel de wereld samen te brengen. Zijn sampler met Iraanse underground is intussen al legendarisch, en terecht. Ook de muziek die hij zelf uitbrengt onder de naam Sonologyst is uiterst goed. Feitelijk treedt hij in de voetsporen van de hometapers uit de jaren 80, labels zoals Insane, EE Tapes… Of van het sublieme Syrphe label van Cedrik Fermont dat ook tracht experimentele muziek op het spoor te komen uit landen die minder evident lijken.

Een andere man die me heel wat contacten heeft opgeleverd is Anthony Donovan. Via hem kwam ik onder meer in contact met de geniale percussionist en saxofonist Mark Browne. Samen maakten we een experimenteel jazz/ambient/noisenummer voor één van zijn Classwar Karaokes.

Voor de TraumaSutrageschiedenis is Wim Pauwels (Silken Tofu) echter de belangrijkste. Hij bracht mijn werk als eerste uit en zette me op zeer mooie podia. Ik hoop die samenwerking te kunnen behouden maar heb intussen ook gesprekken met Wool E Tapes en Alrealon Musique.

Een van je samenwerkingsprojecten, Liquid Trauma, bracht in 2017 ‘Distorted Memories’ uit, een plaat die erg goed ontvangen werd. Het combineert het experiment van TraumaSutra met de EBM van Liquid G. Hoe kijk je terug op de plaat en zijn receptie?

Liquid G. en ik hebben 8 jaar aan die plaat gewerkt. Het is ongelooflijk tof om met Peter samen te werken en ik luister zelf nog steeds met plezier naar de nummers. De man is een genie als het gaat over geluidsdesign op analoge synths. Hij weet ook zeer goed hoe hij een meeslepende beat en baslijn moet programmeren. Niet dat de taken erg strikt zijn verdeeld. Liquid G. maakt ook soms de soundscapes terwijl ik een baslijn maak. Het is vooral bizar om te zien hoe wereldwijd die plaat is gegaan. We werken intussen aan een nieuwe.

Wat TraumaSutra zelf betreft tellen we nog maar één officiële uitgave: ‘TraumaSutra’ uit 2008. Wel vinden we heel wat muziek op soundcloud en op andere platformen. Mag ik hieruit afleiden dat officiële platen uitbrengen geen prioriteit is voor TraumaSutra?

Er liggen ook nog een paar kilo zo goed als afgewerkte opnames in de kast van samenwerkingen met Sam Devos (For Greater Good), Johan Declercq (Cyboresis), George Mensink (Kristus Kut, Poteau Mitan), Pieter Coussement (lichTraum), Adamennon… Ik ben enorm slecht in releasen, sommige van die dingen zijn al meer dan vijftien jaar oud. Anderzijds heb ik muziek maken vooral nodig voor mezelf. Op zich interesseert het me niet wat anderen van mijn muziek vinden. Ik krijg vaak goedbedoelde tips maar het interesseert me niet om te conformeren of een zogezegd consequente stijl aan te houden. Ik heb een rothekel aan generieke muziek.

TraumaTerrestrial en Peter Geysels zullen je vergezellen op de Dark Entries Night van 23 maart. Je belooft een uitzonderlijk ritmische set. Wat mogen we al weten?

De helft van het optreden zal bestaan uit pure improvisatie met Peter en TraumaTerrestrial, de andere helft is deels ‘geprogrammeerd’ en bestaat uit ritmische industrial, mede begeleid door Joris Casneuf op percussie en met de magische kaval erbovenop van Geysels.

Centraal bij TraumaSutra staat ongetwijfeld de live improvisatie. Helaas heb je aangekondigd dit jaar minder optredens te doen. Waarom?

Ik leef voor optredens maar ik heb momenteel enkele persoonlijke redenen om wat gas terug te nemen. Feitelijk interesseert het me ook niet meer om grote optredens te doen. Ik vind het veel intiemer om als muzikant op de grond te zitten op dezelfde hoogte als het publiek. Dan pas breng je echte communicatie tot stand. Ik ervaar optredens met grote podia altijd als fascistisch. Mensen hebben er blijkbaar nood aan om samen in extase te gaan bij een zelfverklaarde afgod. Het draait dan niet meer om de muziek maar om het merk. Dit zag ik al lang in mainstream, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat alternatieve muziek vaak geen haar beter is. Alles moet in vakjes, er zijn hypes van het moment, sommige dingen mag je goed vinden, andere niet. Ik heb er lak aan. Ik wil enkel nog mijn eigen ding doen.

Wat zijn je toekomstplannen met TraumaSutra?

Ik wil meer kleine concerten doen en ben op zoek naar huiskamers die me willen boeken. Tevens wil ik heel wat dingen releasen die nu gewoon staan te wachten op de bandrecorder of de harde schijf.

Dark Entries Night XXII: Onrust en TraumaSutra, zaterdag 24 maart, Kinky Star, Gent

Foto's: Benny Serneels

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...