casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

656 items

   

ONRUST
Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
Op de affiche van onze volgende Dark Entries Night, op zaterdag 24 maart, prijkt de naam van een van de rijzende sterren van de nationale elektronische scene: Onrust.

Fan van het eerste uur zijnde, schoven we graag met miss Onrust, Wendy Mulder, aan tafel om jullie een blik achter dit fantastische project te gunnen.

DE: Hoi Wendy, allereerst kunnen we stellen dat Onrust sinds je ermee begonnen bent echt wel aan kruissnelheid gaat! Had je dit verwacht bij aanvang?

WM: Nee, eerlijk gezegd niet, en voor mij voelt het ook niet aan als kruissnelheid... Dan zou ik al meer geproduceerd hebben mijn inziens (knipoogt). Wat wel heel onverwacht is voor mij, is dat ik inderdaad vlug opgepikt geweest ben, zowel door het publiek als door de recensenten. Als je alleen muziek maakt, heb je niet echt een klankbord, en dan blijft het spannend om ermee naar buiten te komen. Wanneer je dan merkt dat verschillende mensen even enthousiast zijn over je muziek als jezelf is dat heel fijn.

DE: Tot nu bracht je nog enkel EP’s uit op 12”, zijn er plannen voor een full album, of blijf je liever vast houden aan deze methode?

WM: Goh, het 12” principe vind ik zelf heel leuk, en ook voor DJ's een fijn concept. Een diepere groeve op de plaat voor het beste geluid. Nu ben ik bezig met een “fourtracker”, als het even kan zou het super zijn om deze op dubbele 12” uit te brengen, 1 nummer per kant. Maar het kan evengoed iets anders worden.

DE: Na Usain Bolt Records waar je eerste mini cd’tje verscheen, heb je onderdak gevonden bij Silken Tofu, toch wel een keurmerk voor experimentele muziek, en van eigen bodem. Heeft Wim je zelf gecontacteerd of was het jouw keuze?

WM: Wel, ondanks dat we goede vrienden zijn, was het voor mij een aangename verrassing dat Wim het zag zitten om onrust uit te brengen. Omdat ik ook weet dat er een bepaalde standaard is bij Silken Tofu. Telkens als er opnames klaar zijn, leg ik ze voor aan hem, en hij beslist of hij het wil uitbrengen. En tot nu toe blijft onrust iets wat past bij Silken Tofu blijkbaar. Waar ik heel blij mee ben. Weet je, Wim geeft ook een goede ondersteuning aan zijn artiesten, hij is grafisch sterk en heeft geholpen met het ontwerp van mijn hoes, heeft goede internationale contacten, en zorgt ervoor om de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. Via hem ben ik bij Angstrom mastering studios terecht gekomen, wat ook een verrijking is voor onrust. Ik kan producen, maar van opnemen en mastering heb ik tot nu toe weinig verstand.

DE: De titels van je nummers dragen allemaal de naam van een nobelprijswinnaar, toevallig of is dit iets wat je op de voet volgt?

WM: De zoektocht naar titels voor mijn nummers heeft wel eventjes geduurd. Het is voor mij belangrijk om toch iets van boodschap in mijn muziek te steken, en gezien het instrumentaal is, kan ik dat doen door de songtitels. Zo ben ik bij nobelprijswinnaars uitgekomen. Ze hebben allemaal een sociale insteek, en stellen de wereld in vraag.

DE: Meer bepaald zet je graag de winnaars voor de nobelprijs literatuur in de verf (Hesse, Saramago,Marquez), ben je zelf een boekenwurm, en zo ja wat vinden we naast deze schrijvers nog bij jou op de boekenplank?

WM: Inderdaad lees ik graag, je verliezen in een andere realiteit of inzichten krijgen door boeken vind ik fijn. Naast degene dat je hierboven opnoemt, ben ik grote fan van Stephen King, zijn Donkere Toren saga is uitzonderlijk. Verder lees ik verschillende genres graag, zowel Amélie Nothomb, Kate Tempest als Suzanne Collins lees ik graag. Nu ben ik net begonnen met Haruki Murakami te ontdekken, er gaat een wereld voor me open.

DE: Over literatuur gesproken: ken je het boek De Onverschilligen van Alberto Moravia? Ik heb het onlangs gelezen en het viel me op dat het woord “onrust” er massaal in voorkomt.

WM: Even opgezocht, en blijkbaar heb ik het op mijn boekenplank staan (in de verboden boeken reeks), maar nog niet gelezen. Merci voor de tip. Trouwens verwonderd het me niet dat onrust er zoveel gebruikt wordt, als je ziet in welke periode het geschreven is. In het interbellum, een tijdspanne die ongelofelijk veel raakvlakken heeft met de periode waarin we nu leven. Zeer onrustig, ontevreden mensen, economische crisis, en de opkomst van extreem rechts... Ben al benieuwd naar het boek nu.

DE: Je koos voor de naam Onrust, een naam die je muziek perfect omschrijft. Wou je per sé een naam in je eigen taal, of kwam deze eerder toevallig op de proppen?

WM: Mijn eigen taal is een bewuste keuze, daar kan ik me het best in uitdrukken... en ik vind ook dat onrust beter klinkt dan unrest of agitation. En in het Duits is het dan weer zo Duits “unruhe”.

DE: Je treedt altijd op met een maskertje, zit hier een diepere betekenis achter of is dit eerder voor de lol?

WM: Dit is begonnen voor de lol, en uiteindelijk blijf ik dit doen omdat het zo'n mooi maskertje is en het mij ondertussen helpt om in de “Onrust-modus” te komen als ik live speel.

DE: Nog steeds hoor je het vooroordeel waaien dat het makkelijk moet zijn om muziek te maken met wat men onrespectvol ‘bakskes’ noemt, hoewel jij en ik (en gelukkig nog vele anderen) weten dat dit niet het geval is, vraag ik me af of je deze onzin ook zelf al ondervonden hebt bij reacties van sommigen?

WM: Haha, deze heb ik gelukkig nog niet gehoord. Wel het tegenovergestelde: wauw zonder laptop, knap! En moest er mij ooit iemand zo'n opmerking maken, dan heb ik mijn antwoord al klaar: doe het dan zelf.

DE: Gun je ons ook een kijkje in het Onrust laboratorium, of met andere woorden: hoe komt een Onrust track tot stand?

WM: Meestal vertrek ik van een gevoel, die ik omzet in een wave of beat. Als ik iets heb dat ik graag hoor dan bouw ik vandaar verder op. Het is niet echt een vast stramien waarmee ik nummers construeer. Soms begin ik met de synths, een ander moment met de beat, of met een straffe sample, zoals het gespin van één van mijn katten. Het kan alle kanten uit. Het moeilijkste is om te zeggen of een stuk af genoeg is om op te nemen. Momenteel ben ik ook op zoek hoe ik het live voor mezelf even boeiend kan maken als in mijn eigen studio. En ik zie mezelf ook gaan naar een meer organisch lopende set waar elementen van de studiotracks in verweven zijn, in plaats van mijn nummers te spelen. Een soort van Onrust-trip...

DE: Samen met je levenspartner Wim stond je in voor de eigenzinnige programmatie van het helaas ter ziele gegane Kortrijkse CinéPalace, hoe kijk je daarop terug, en welke optredens zijn je vooral bijgebleven?

WM: Efkes een kleine correctie, Wim deed de programmatie. Alle credits naar hem op dat gebied. En zonder cinéPalace geen Onrust... De verrijking die cinéPalace gebracht heeft in ons leven is fenomenaal, zoveel muzikale ontdekkingen gedaan, zoveel inspiratie opgedaan, zoveel bijgeleerd, zoveel mooie mensen uit binnen- en buitenland allemaal uit de liefde voor muziek... We kunnen een boek schrijven over deze periode, die heel mooi was... Beste optredens, heel veel... Wacht, enkele hoogtepunten: Sonar, Chrome, Nah, Joke Lanz, Empusea, This Morn' Omina, 10000 Russos, Ordre et Etern, Dead Neanderthals, Orphan Swords, La Jungle, 30000 Monkies, Headwar, Terrine, Dave Phillips, Onmens, Trepaneringsritualen … echt, ik kan zo nog een tijdje doorgaan.

DE: In dat zelfde Kortrijk, je thuishonk, mocht je afsluiten op de, ook helaas, laatste editie van Noisefest verleden jaar. Is Kortrijk dood aan het bloeden wat betreft alternatieve muziek?

WM: Laat ons hopen van niet... De Pit's blijft wel doorgaan, gelukkig, en af en toe passeert er daar nog wat “noisy shit”. Ook op de Vlasmarkt gebeuren er weer optredens. En het Wilde Westen, voormalige Kreun en Festival van Vlaanderen, programmeert nu en dan een toffe band, in de Kreun of in Pand.a. Wat het is, is dat er een shift zal moeten gebeuren als de alternatieve scene in Kortrijk wil actief blijven. Want de mensen die tot nu toe aan het roer stonden zijn allemaal 40'ers ondertussen, behalve de Pit's. Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.

DE: Enkele jaren geleden stelde je ook kandidaat voor de lokale lijst van Groen in Kortrijk voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ben je hier nog mee bezig, of ben je hiervan afgestapt. Indien zo, draagt de partij nog steeds je sympathie met zich mee, of is je politieke kijk veranderd?

WM: De partij draagt nog steeds mijn sympathie, alhoewel ik zelf niet meer mee bezig ben. Ondertussen heb ik andere prioriteiten (Onrust) waardoor ik geen tijd meer heb voor politiek op dat niveau. Sowieso ben ik dagdagelijks bezig in mijn eigen omgeving met bewustzijn aan te wakkeren, wat voor mij ook politiek is.

DE: Te oordelen aan de muziek die je maakt en de bands die jullie programmeerden in CinéPalace heb je een zeer brede muzikale smaak. We spreken hiermee een beetje tegen onze eigen winkel want het vooroordeel wil dat dit in de zwarte scene eerder uitzondering dan regel is. Het zwarte publiek heeft je muziek ook snel opgepikt, en zelf was je in het verleden nog actief bij de vzw ShadowPlay, heb je nog voeling/binding met het gothicwereldje, of ben je daar niet echt meer mee bezig?

WM: Sowieso ik ben heel blij dat mijn muziek zowel opgepikt wordt door de zwarte scene, als de experimentele electronica en techno scene. Weet je, muzikaal zoek ik plaatsen op waar ik nieuwe geluiden kan ontdekken en dat maakt niet uit in welke genre dit is. Mijn voorliefde voor donkere muziek is er altijd geweest en dat zal ook zo blijven. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar ritmische donkere electronica, zoals Esplendor Geométrico, Sonar, Dive... Er is gewoon teveel goede muziek om in één genre te blijven hangen, en ik ben blij dat ik regelmatig mensen van uit de scene ook elders tegenkom.

DE: Je muziek werd overal unaniem positief ontvangen, en 2018 belooft ook weer een druk jaar te worden wat optredens betreft, maar zijn er los daarvan nog dromen die je wenst te verwezenlijken?

WM: Wat leuk zou zijn, is om eens een effectieve tour te doen, een week aan een stuk iedere avond ergens anders spelen lijkt me een verrijking zowel muzikaal als persoonlijk. En het zou tof zijn om toch eens in de AB te kunnen spelen, ik vind het nog altijd heel jammer dat Drill:BXL niet is doorgegaan. Wire had mij samen met Paperhats en Delvaux als Belgische artiesten geplaatst op de affiche, een hele eer!

DE: Bedankt voor het gesprek Wendy, rest ons enkel nog te zeggen dat we enorm uitkijken op je passage op onze volgende Dark Entries Night, Porta Nigra en op het feestje ter gelegenheid van mijn eerste huwelijksverjaardag!

Credits foto's: foto 4: Stephan Vercaemer / foto 5: Wim Christiaens

Onrust

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hidden Souls - The Incorruptible Dream

Electro pop, future pop zo je wil, uit Argentinië die, hoewel de ritmes dansbaar zijn, iets te vertellen heeft... Een beetje de Argentijnse Assemblage 23 zo je wil en ook het geluid, hoewel iets meer gesynthetiseerd -of hoe zeg je dat - komt wel een beetje in de buurt. Dansbaar op “Hearts And Minds”, een beetje melig in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Happiness Project - Mutation

Moderne electre pop daar staat Boredom Product garant voor, een label waarbij je al meteen kunt inschatten hoe een release ongeveer gaat klinken. Happiness Project, bij nazicht van onze uitgebreide Dark Entries database, zo’n 2500 reviews online, blijk ik ooit al eens iets van deze Fransen te hebben besproken, maar da’s dan ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Heden avond, vrijdag 21 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Icesun - Heartquake (vinyl)

De laatste serie reviews die op mijn review stapel belanden komen opvallend vaak uit Frankrijk. Zo ook deze Icesun, een project uit Parijs dat de jaren 80 laat herleven op hun albumdebuut “Heartquake”. Enkel te koop opggelimiteerd vinyl en garant voor minimal post punk van het betetere soort zoals op het typerende “Cold Inside” ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : UFO Över Lappland - UFO Över Lappland

Deze band komt echt uit Lapland, meer bepaald uit de Noord-Zweedse stad Umeå aan de Botnische golf. Sulatron stelt ons het eponieme debuutalbum voor van deze Zweden. Vijf lang uitgesponnen tracks staan er op (50 minuten speelduur). In 2016 verscheen dit reeds als cassette met een track minder (“JaEDeJaE” stond er niet op). ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nieuws van het Kirlian Camera front: Stalingrad is terug!

Natuurlijk kent u als trouwe Dark Entries lezer de Italiaanse rots in de branding Kirlian Camera. Maar wie van jullie is vertrouwd met Stalingrad? Dat we het hier niet hebben over het gebied in Rusland kon u al raden. Stalingrad was een zijproject van Angelo Bergamini enerzijds en Ivano Bizzi (die in het verleden bij Kirlian Camera vooral ...

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nitzer Ebb maakt onuitgegeven video uit 1985 wereldkundig

De terugkeer van Nitzer Ebb is momenteel het evenement in EBM-land. Op 11 oktober komt een ambitieuze box uit: 1982-2010 10 LP Vinyl Boxset. 10 platen? Ja hoor, de vijf officiële platen uit de discografie worden elk aangevuld met een aparte plaat met outtakes, alternatieve versies en remixen. Bovendien zal de groep ook terug gaan optreden, ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Alien Sex Fiend is bezeten (van een nieuwe plaat)

Er komen nog regelmatig platen uit van Alien Sex Fiend, één van de stichters van het gothicgenre en met name één van de meest populaire groepen uit de Londense batcave-scene van begin jaren 80, doch het betreft hier vooral verzamelaars met singles en live-uitvoeringen van eerder werk. De laatste plaat met origineel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tommy And The Commies - Here Come

Slechts 16 minuten duurt deze 8 songs tellende EP van Tommy And The Commies. Deze humoristisch en origineel genaamde band speelt stevige melodieuze poppunk. We merken vooral een heel erg hoog Buzzcocks gehalte met stevige meezingnummers met catchy hooks en refreinen als ware het 1977. Tommy And The Commies komen uit Sudbury, Ontario, Canada ...