casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

ONRUST
Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
Op de affiche van onze volgende Dark Entries Night, op zaterdag 24 maart, prijkt de naam van een van de rijzende sterren van de nationale elektronische scene: Onrust.

Fan van het eerste uur zijnde, schoven we graag met miss Onrust, Wendy Mulder, aan tafel om jullie een blik achter dit fantastische project te gunnen.

DE: Hoi Wendy, allereerst kunnen we stellen dat Onrust sinds je ermee begonnen bent echt wel aan kruissnelheid gaat! Had je dit verwacht bij aanvang?

WM: Nee, eerlijk gezegd niet, en voor mij voelt het ook niet aan als kruissnelheid... Dan zou ik al meer geproduceerd hebben mijn inziens (knipoogt). Wat wel heel onverwacht is voor mij, is dat ik inderdaad vlug opgepikt geweest ben, zowel door het publiek als door de recensenten. Als je alleen muziek maakt, heb je niet echt een klankbord, en dan blijft het spannend om ermee naar buiten te komen. Wanneer je dan merkt dat verschillende mensen even enthousiast zijn over je muziek als jezelf is dat heel fijn.

DE: Tot nu bracht je nog enkel EP’s uit op 12”, zijn er plannen voor een full album, of blijf je liever vast houden aan deze methode?

WM: Goh, het 12” principe vind ik zelf heel leuk, en ook voor DJ's een fijn concept. Een diepere groeve op de plaat voor het beste geluid. Nu ben ik bezig met een “fourtracker”, als het even kan zou het super zijn om deze op dubbele 12” uit te brengen, 1 nummer per kant. Maar het kan evengoed iets anders worden.

DE: Na Usain Bolt Records waar je eerste mini cd’tje verscheen, heb je onderdak gevonden bij Silken Tofu, toch wel een keurmerk voor experimentele muziek, en van eigen bodem. Heeft Wim je zelf gecontacteerd of was het jouw keuze?

WM: Wel, ondanks dat we goede vrienden zijn, was het voor mij een aangename verrassing dat Wim het zag zitten om onrust uit te brengen. Omdat ik ook weet dat er een bepaalde standaard is bij Silken Tofu. Telkens als er opnames klaar zijn, leg ik ze voor aan hem, en hij beslist of hij het wil uitbrengen. En tot nu toe blijft onrust iets wat past bij Silken Tofu blijkbaar. Waar ik heel blij mee ben. Weet je, Wim geeft ook een goede ondersteuning aan zijn artiesten, hij is grafisch sterk en heeft geholpen met het ontwerp van mijn hoes, heeft goede internationale contacten, en zorgt ervoor om de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. Via hem ben ik bij Angstrom mastering studios terecht gekomen, wat ook een verrijking is voor onrust. Ik kan producen, maar van opnemen en mastering heb ik tot nu toe weinig verstand.

DE: De titels van je nummers dragen allemaal de naam van een nobelprijswinnaar, toevallig of is dit iets wat je op de voet volgt?

WM: De zoektocht naar titels voor mijn nummers heeft wel eventjes geduurd. Het is voor mij belangrijk om toch iets van boodschap in mijn muziek te steken, en gezien het instrumentaal is, kan ik dat doen door de songtitels. Zo ben ik bij nobelprijswinnaars uitgekomen. Ze hebben allemaal een sociale insteek, en stellen de wereld in vraag.

DE: Meer bepaald zet je graag de winnaars voor de nobelprijs literatuur in de verf (Hesse, Saramago,Marquez), ben je zelf een boekenwurm, en zo ja wat vinden we naast deze schrijvers nog bij jou op de boekenplank?

WM: Inderdaad lees ik graag, je verliezen in een andere realiteit of inzichten krijgen door boeken vind ik fijn. Naast degene dat je hierboven opnoemt, ben ik grote fan van Stephen King, zijn Donkere Toren saga is uitzonderlijk. Verder lees ik verschillende genres graag, zowel Amélie Nothomb, Kate Tempest als Suzanne Collins lees ik graag. Nu ben ik net begonnen met Haruki Murakami te ontdekken, er gaat een wereld voor me open.

DE: Over literatuur gesproken: ken je het boek De Onverschilligen van Alberto Moravia? Ik heb het onlangs gelezen en het viel me op dat het woord “onrust” er massaal in voorkomt.

WM: Even opgezocht, en blijkbaar heb ik het op mijn boekenplank staan (in de verboden boeken reeks), maar nog niet gelezen. Merci voor de tip. Trouwens verwonderd het me niet dat onrust er zoveel gebruikt wordt, als je ziet in welke periode het geschreven is. In het interbellum, een tijdspanne die ongelofelijk veel raakvlakken heeft met de periode waarin we nu leven. Zeer onrustig, ontevreden mensen, economische crisis, en de opkomst van extreem rechts... Ben al benieuwd naar het boek nu.

DE: Je koos voor de naam Onrust, een naam die je muziek perfect omschrijft. Wou je per sé een naam in je eigen taal, of kwam deze eerder toevallig op de proppen?

WM: Mijn eigen taal is een bewuste keuze, daar kan ik me het best in uitdrukken... en ik vind ook dat onrust beter klinkt dan unrest of agitation. En in het Duits is het dan weer zo Duits “unruhe”.

DE: Je treedt altijd op met een maskertje, zit hier een diepere betekenis achter of is dit eerder voor de lol?

WM: Dit is begonnen voor de lol, en uiteindelijk blijf ik dit doen omdat het zo'n mooi maskertje is en het mij ondertussen helpt om in de “Onrust-modus” te komen als ik live speel.

DE: Nog steeds hoor je het vooroordeel waaien dat het makkelijk moet zijn om muziek te maken met wat men onrespectvol ‘bakskes’ noemt, hoewel jij en ik (en gelukkig nog vele anderen) weten dat dit niet het geval is, vraag ik me af of je deze onzin ook zelf al ondervonden hebt bij reacties van sommigen?

WM: Haha, deze heb ik gelukkig nog niet gehoord. Wel het tegenovergestelde: wauw zonder laptop, knap! En moest er mij ooit iemand zo'n opmerking maken, dan heb ik mijn antwoord al klaar: doe het dan zelf.

DE: Gun je ons ook een kijkje in het Onrust laboratorium, of met andere woorden: hoe komt een Onrust track tot stand?

WM: Meestal vertrek ik van een gevoel, die ik omzet in een wave of beat. Als ik iets heb dat ik graag hoor dan bouw ik vandaar verder op. Het is niet echt een vast stramien waarmee ik nummers construeer. Soms begin ik met de synths, een ander moment met de beat, of met een straffe sample, zoals het gespin van één van mijn katten. Het kan alle kanten uit. Het moeilijkste is om te zeggen of een stuk af genoeg is om op te nemen. Momenteel ben ik ook op zoek hoe ik het live voor mezelf even boeiend kan maken als in mijn eigen studio. En ik zie mezelf ook gaan naar een meer organisch lopende set waar elementen van de studiotracks in verweven zijn, in plaats van mijn nummers te spelen. Een soort van Onrust-trip...

DE: Samen met je levenspartner Wim stond je in voor de eigenzinnige programmatie van het helaas ter ziele gegane Kortrijkse CinéPalace, hoe kijk je daarop terug, en welke optredens zijn je vooral bijgebleven?

WM: Efkes een kleine correctie, Wim deed de programmatie. Alle credits naar hem op dat gebied. En zonder cinéPalace geen Onrust... De verrijking die cinéPalace gebracht heeft in ons leven is fenomenaal, zoveel muzikale ontdekkingen gedaan, zoveel inspiratie opgedaan, zoveel bijgeleerd, zoveel mooie mensen uit binnen- en buitenland allemaal uit de liefde voor muziek... We kunnen een boek schrijven over deze periode, die heel mooi was... Beste optredens, heel veel... Wacht, enkele hoogtepunten: Sonar, Chrome, Nah, Joke Lanz, Empusea, This Morn' Omina, 10000 Russos, Ordre et Etern, Dead Neanderthals, Orphan Swords, La Jungle, 30000 Monkies, Headwar, Terrine, Dave Phillips, Onmens, Trepaneringsritualen … echt, ik kan zo nog een tijdje doorgaan.

DE: In dat zelfde Kortrijk, je thuishonk, mocht je afsluiten op de, ook helaas, laatste editie van Noisefest verleden jaar. Is Kortrijk dood aan het bloeden wat betreft alternatieve muziek?

WM: Laat ons hopen van niet... De Pit's blijft wel doorgaan, gelukkig, en af en toe passeert er daar nog wat “noisy shit”. Ook op de Vlasmarkt gebeuren er weer optredens. En het Wilde Westen, voormalige Kreun en Festival van Vlaanderen, programmeert nu en dan een toffe band, in de Kreun of in Pand.a. Wat het is, is dat er een shift zal moeten gebeuren als de alternatieve scene in Kortrijk wil actief blijven. Want de mensen die tot nu toe aan het roer stonden zijn allemaal 40'ers ondertussen, behalve de Pit's. Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.

DE: Enkele jaren geleden stelde je ook kandidaat voor de lokale lijst van Groen in Kortrijk voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ben je hier nog mee bezig, of ben je hiervan afgestapt. Indien zo, draagt de partij nog steeds je sympathie met zich mee, of is je politieke kijk veranderd?

WM: De partij draagt nog steeds mijn sympathie, alhoewel ik zelf niet meer mee bezig ben. Ondertussen heb ik andere prioriteiten (Onrust) waardoor ik geen tijd meer heb voor politiek op dat niveau. Sowieso ben ik dagdagelijks bezig in mijn eigen omgeving met bewustzijn aan te wakkeren, wat voor mij ook politiek is.

DE: Te oordelen aan de muziek die je maakt en de bands die jullie programmeerden in CinéPalace heb je een zeer brede muzikale smaak. We spreken hiermee een beetje tegen onze eigen winkel want het vooroordeel wil dat dit in de zwarte scene eerder uitzondering dan regel is. Het zwarte publiek heeft je muziek ook snel opgepikt, en zelf was je in het verleden nog actief bij de vzw ShadowPlay, heb je nog voeling/binding met het gothicwereldje, of ben je daar niet echt meer mee bezig?

WM: Sowieso ik ben heel blij dat mijn muziek zowel opgepikt wordt door de zwarte scene, als de experimentele electronica en techno scene. Weet je, muzikaal zoek ik plaatsen op waar ik nieuwe geluiden kan ontdekken en dat maakt niet uit in welke genre dit is. Mijn voorliefde voor donkere muziek is er altijd geweest en dat zal ook zo blijven. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar ritmische donkere electronica, zoals Esplendor Geométrico, Sonar, Dive... Er is gewoon teveel goede muziek om in één genre te blijven hangen, en ik ben blij dat ik regelmatig mensen van uit de scene ook elders tegenkom.

DE: Je muziek werd overal unaniem positief ontvangen, en 2018 belooft ook weer een druk jaar te worden wat optredens betreft, maar zijn er los daarvan nog dromen die je wenst te verwezenlijken?

WM: Wat leuk zou zijn, is om eens een effectieve tour te doen, een week aan een stuk iedere avond ergens anders spelen lijkt me een verrijking zowel muzikaal als persoonlijk. En het zou tof zijn om toch eens in de AB te kunnen spelen, ik vind het nog altijd heel jammer dat Drill:BXL niet is doorgegaan. Wire had mij samen met Paperhats en Delvaux als Belgische artiesten geplaatst op de affiche, een hele eer!

DE: Bedankt voor het gesprek Wendy, rest ons enkel nog te zeggen dat we enorm uitkijken op je passage op onze volgende Dark Entries Night, Porta Nigra en op het feestje ter gelegenheid van mijn eerste huwelijksverjaardag!

Credits foto's: foto 4: Stephan Vercaemer / foto 5: Wim Christiaens

Onrust

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : INRA - The Content Consuming Its Form

INRA is een in Berlijn residerend drone dub duo bestaande uit Philipp Rhensius en Adam Ben-Nun. Met ‘The Content Consuming Its Form’ zijn ze na ‘Suburbs Of Utopia’ (2017) toe aan hun tweede release. Deze editie verschijnt als een boek met gedichten en gaat vergezeld van een download code voor de muziek. Het duo maakt ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : IAMX video: Mile Deep Hollow

‘Alive in New Light’ werd verwelkomd als de verrijzenis van IAMX. In de jaren ervoor heeft Chris Corner zwaar geleden onder depressie en slaapstoornissen, hetgeen zijn weerslag vond op ‘Metanoia’ uit 2015. Daar is hij nu over, en die herwonnen bevrijding was de inspiratie voor ‘Alive in New Light’, dat begin ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : Peter Murphy slaags met veiligheidsdiensten op optreden Stockholm

Straf nieuws van één van de grote heren uit onze scene. Dark Entries is hem zelfs schatplichtig, want is genoemd naar één van zijn liederen. Peter Murphy was ooit de voorman van Bauhaus, en tourt momenteel voor de viering van 40 jaar Bauhaus samen met Bauhaus-bassist David J. Er waren al problemen tijdens de tournee. ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : Enzo Kreft bereidt plaat voor over 'Control'

Enzo Kreft blijft ons bezweren met maatschappelijk relevante minimal wave. Daar is hij al vroeg in de jaren 80 mee begonnen, met twee ep’s die vandaag erg gegeerd zijn bij liefhebbers van het genre. Toen een aantal nummers uit die prehistorische periode terug op vinyl verschenen, bekroop Enzo de wil om opnieuw muziek te maken. In 2016 ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gudrun Gut - Moment

We wisten al een tijdje dat er na een break van 6 jaar nog eens een nieuwe plaat van Berlijn icoon Gudrun Gut zou uitkomen. Om de een of andere reden mocht dit in geen geval bekend gemaakt worden tot het zover was. Misschien om de verwachtingen wat te temperen, want eerlijk gezegd, geheel bevredigend vinden we deze Moment niet. Wat wil ...

lees meer...
CD BESPREKING : Barbara Morgenstern - Unschuld Und Verwüstung

Laat je niet misleiden door de knalroze kauwgombal die Barbara Morgenstern uit haar mond blaast op de voorkant van het cd-boekje. Hoewel je deze Duitse artieste altijd zal terugvinden in het electronica hoekje, mag je van haar gaan bubblegum beats verwachten. Eerder opererend in de schaduwzone van de clubs, het best gedijend wanneer ...

lees meer...
CD BESPREKING : De Brassers - De Brassers (boek + vinyl)

Uitverkocht. Mocht u nog in een achterafzaaltje van één of andere muffe winkel of alternatieve platen shop, een exemplaartje op de kop kunnen tikken, u weet wat gedaan. Dit kleinood verscheen naar aanleiding van 40 jaar De Brassers (1978 - 2018), de ketters van het Vlaamse Platteland die met een Vlaamse oerschreeuw Limburg en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Blakk Harbor - Madares

De man achter Blakk Harbor is Angelos Liaros die we ook kennen onder het pseudoniem Mobthrow. Deze in Berlijn wonende Griek heeft een verleden als death metal gitarist, maar besloot om aan de slag te gaan met donkere elektronica. Voor zijn nieuwe geesteskind Blakk Harbor vond Liaros inspiratie in dark ambient, drone, post-industrial, ...

lees meer...
NIEUWS 13/12/2018 : Dark Entries op zoek naar de lezer van de maand!

In 2019 kleurt Dark Entries naast het onvermijdelijke zwart ook met dik aangezette tinten zilver, aangezien we onze 25ste verjaardag vieren. 2019 zal daarom een jaar worden waarin we terugkijken naar ons verleden, maar ook vooruitblikken naar de toekomst, want graag doen we er op zijn minst nog 25 jaar bij. Omdat we maar al te goed ...

lees meer...
NIEUWS 12/12/2018 : Maak kennis met Xtort en Wave Invasion

De Nederlandse industrialgroep Xtort is om twee redenen relevant. Ze maken heerlijke donkere electro over thematieken als eenzaamheid, angst, krankzinnigheid en oorlog, en ze zijn één van de leidende groepen achter de Nederlandse organisatie Wave Invasion, dat op succesvolle wijze een aantal Nederlandse wavegroepen promoot door ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...