canli casino

Dark Entries Logo

639 items

   

ONRUST
Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
24/02/2018 : ONRUST - Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.
Op de affiche van onze volgende Dark Entries Night, op zaterdag 24 maart, prijkt de naam van een van de rijzende sterren van de nationale elektronische scene: Onrust.

Fan van het eerste uur zijnde, schoven we graag met miss Onrust, Wendy Mulder, aan tafel om jullie een blik achter dit fantastische project te gunnen.

DE: Hoi Wendy, allereerst kunnen we stellen dat Onrust sinds je ermee begonnen bent echt wel aan kruissnelheid gaat! Had je dit verwacht bij aanvang?

WM: Nee, eerlijk gezegd niet, en voor mij voelt het ook niet aan als kruissnelheid... Dan zou ik al meer geproduceerd hebben mijn inziens (knipoogt). Wat wel heel onverwacht is voor mij, is dat ik inderdaad vlug opgepikt geweest ben, zowel door het publiek als door de recensenten. Als je alleen muziek maakt, heb je niet echt een klankbord, en dan blijft het spannend om ermee naar buiten te komen. Wanneer je dan merkt dat verschillende mensen even enthousiast zijn over je muziek als jezelf is dat heel fijn.

DE: Tot nu bracht je nog enkel EP’s uit op 12”, zijn er plannen voor een full album, of blijf je liever vast houden aan deze methode?

WM: Goh, het 12” principe vind ik zelf heel leuk, en ook voor DJ's een fijn concept. Een diepere groeve op de plaat voor het beste geluid. Nu ben ik bezig met een “fourtracker”, als het even kan zou het super zijn om deze op dubbele 12” uit te brengen, 1 nummer per kant. Maar het kan evengoed iets anders worden.

DE: Na Usain Bolt Records waar je eerste mini cd’tje verscheen, heb je onderdak gevonden bij Silken Tofu, toch wel een keurmerk voor experimentele muziek, en van eigen bodem. Heeft Wim je zelf gecontacteerd of was het jouw keuze?

WM: Wel, ondanks dat we goede vrienden zijn, was het voor mij een aangename verrassing dat Wim het zag zitten om onrust uit te brengen. Omdat ik ook weet dat er een bepaalde standaard is bij Silken Tofu. Telkens als er opnames klaar zijn, leg ik ze voor aan hem, en hij beslist of hij het wil uitbrengen. En tot nu toe blijft onrust iets wat past bij Silken Tofu blijkbaar. Waar ik heel blij mee ben. Weet je, Wim geeft ook een goede ondersteuning aan zijn artiesten, hij is grafisch sterk en heeft geholpen met het ontwerp van mijn hoes, heeft goede internationale contacten, en zorgt ervoor om de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. Via hem ben ik bij Angstrom mastering studios terecht gekomen, wat ook een verrijking is voor onrust. Ik kan producen, maar van opnemen en mastering heb ik tot nu toe weinig verstand.

DE: De titels van je nummers dragen allemaal de naam van een nobelprijswinnaar, toevallig of is dit iets wat je op de voet volgt?

WM: De zoektocht naar titels voor mijn nummers heeft wel eventjes geduurd. Het is voor mij belangrijk om toch iets van boodschap in mijn muziek te steken, en gezien het instrumentaal is, kan ik dat doen door de songtitels. Zo ben ik bij nobelprijswinnaars uitgekomen. Ze hebben allemaal een sociale insteek, en stellen de wereld in vraag.

DE: Meer bepaald zet je graag de winnaars voor de nobelprijs literatuur in de verf (Hesse, Saramago,Marquez), ben je zelf een boekenwurm, en zo ja wat vinden we naast deze schrijvers nog bij jou op de boekenplank?

WM: Inderdaad lees ik graag, je verliezen in een andere realiteit of inzichten krijgen door boeken vind ik fijn. Naast degene dat je hierboven opnoemt, ben ik grote fan van Stephen King, zijn Donkere Toren saga is uitzonderlijk. Verder lees ik verschillende genres graag, zowel Amélie Nothomb, Kate Tempest als Suzanne Collins lees ik graag. Nu ben ik net begonnen met Haruki Murakami te ontdekken, er gaat een wereld voor me open.

DE: Over literatuur gesproken: ken je het boek De Onverschilligen van Alberto Moravia? Ik heb het onlangs gelezen en het viel me op dat het woord “onrust” er massaal in voorkomt.

WM: Even opgezocht, en blijkbaar heb ik het op mijn boekenplank staan (in de verboden boeken reeks), maar nog niet gelezen. Merci voor de tip. Trouwens verwonderd het me niet dat onrust er zoveel gebruikt wordt, als je ziet in welke periode het geschreven is. In het interbellum, een tijdspanne die ongelofelijk veel raakvlakken heeft met de periode waarin we nu leven. Zeer onrustig, ontevreden mensen, economische crisis, en de opkomst van extreem rechts... Ben al benieuwd naar het boek nu.

DE: Je koos voor de naam Onrust, een naam die je muziek perfect omschrijft. Wou je per sé een naam in je eigen taal, of kwam deze eerder toevallig op de proppen?

WM: Mijn eigen taal is een bewuste keuze, daar kan ik me het best in uitdrukken... en ik vind ook dat onrust beter klinkt dan unrest of agitation. En in het Duits is het dan weer zo Duits “unruhe”.

DE: Je treedt altijd op met een maskertje, zit hier een diepere betekenis achter of is dit eerder voor de lol?

WM: Dit is begonnen voor de lol, en uiteindelijk blijf ik dit doen omdat het zo'n mooi maskertje is en het mij ondertussen helpt om in de “Onrust-modus” te komen als ik live speel.

DE: Nog steeds hoor je het vooroordeel waaien dat het makkelijk moet zijn om muziek te maken met wat men onrespectvol ‘bakskes’ noemt, hoewel jij en ik (en gelukkig nog vele anderen) weten dat dit niet het geval is, vraag ik me af of je deze onzin ook zelf al ondervonden hebt bij reacties van sommigen?

WM: Haha, deze heb ik gelukkig nog niet gehoord. Wel het tegenovergestelde: wauw zonder laptop, knap! En moest er mij ooit iemand zo'n opmerking maken, dan heb ik mijn antwoord al klaar: doe het dan zelf.

DE: Gun je ons ook een kijkje in het Onrust laboratorium, of met andere woorden: hoe komt een Onrust track tot stand?

WM: Meestal vertrek ik van een gevoel, die ik omzet in een wave of beat. Als ik iets heb dat ik graag hoor dan bouw ik vandaar verder op. Het is niet echt een vast stramien waarmee ik nummers construeer. Soms begin ik met de synths, een ander moment met de beat, of met een straffe sample, zoals het gespin van één van mijn katten. Het kan alle kanten uit. Het moeilijkste is om te zeggen of een stuk af genoeg is om op te nemen. Momenteel ben ik ook op zoek hoe ik het live voor mezelf even boeiend kan maken als in mijn eigen studio. En ik zie mezelf ook gaan naar een meer organisch lopende set waar elementen van de studiotracks in verweven zijn, in plaats van mijn nummers te spelen. Een soort van Onrust-trip...

DE: Samen met je levenspartner Wim stond je in voor de eigenzinnige programmatie van het helaas ter ziele gegane Kortrijkse CinéPalace, hoe kijk je daarop terug, en welke optredens zijn je vooral bijgebleven?

WM: Efkes een kleine correctie, Wim deed de programmatie. Alle credits naar hem op dat gebied. En zonder cinéPalace geen Onrust... De verrijking die cinéPalace gebracht heeft in ons leven is fenomenaal, zoveel muzikale ontdekkingen gedaan, zoveel inspiratie opgedaan, zoveel bijgeleerd, zoveel mooie mensen uit binnen- en buitenland allemaal uit de liefde voor muziek... We kunnen een boek schrijven over deze periode, die heel mooi was... Beste optredens, heel veel... Wacht, enkele hoogtepunten: Sonar, Chrome, Nah, Joke Lanz, Empusea, This Morn' Omina, 10000 Russos, Ordre et Etern, Dead Neanderthals, Orphan Swords, La Jungle, 30000 Monkies, Headwar, Terrine, Dave Phillips, Onmens, Trepaneringsritualen … echt, ik kan zo nog een tijdje doorgaan.

DE: In dat zelfde Kortrijk, je thuishonk, mocht je afsluiten op de, ook helaas, laatste editie van Noisefest verleden jaar. Is Kortrijk dood aan het bloeden wat betreft alternatieve muziek?

WM: Laat ons hopen van niet... De Pit's blijft wel doorgaan, gelukkig, en af en toe passeert er daar nog wat “noisy shit”. Ook op de Vlasmarkt gebeuren er weer optredens. En het Wilde Westen, voormalige Kreun en Festival van Vlaanderen, programmeert nu en dan een toffe band, in de Kreun of in Pand.a. Wat het is, is dat er een shift zal moeten gebeuren als de alternatieve scene in Kortrijk wil actief blijven. Want de mensen die tot nu toe aan het roer stonden zijn allemaal 40'ers ondertussen, behalve de Pit's. Jonge mensen die actief dingen willen trekken, het blijft een must.

DE: Enkele jaren geleden stelde je ook kandidaat voor de lokale lijst van Groen in Kortrijk voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ben je hier nog mee bezig, of ben je hiervan afgestapt. Indien zo, draagt de partij nog steeds je sympathie met zich mee, of is je politieke kijk veranderd?

WM: De partij draagt nog steeds mijn sympathie, alhoewel ik zelf niet meer mee bezig ben. Ondertussen heb ik andere prioriteiten (Onrust) waardoor ik geen tijd meer heb voor politiek op dat niveau. Sowieso ben ik dagdagelijks bezig in mijn eigen omgeving met bewustzijn aan te wakkeren, wat voor mij ook politiek is.

DE: Te oordelen aan de muziek die je maakt en de bands die jullie programmeerden in CinéPalace heb je een zeer brede muzikale smaak. We spreken hiermee een beetje tegen onze eigen winkel want het vooroordeel wil dat dit in de zwarte scene eerder uitzondering dan regel is. Het zwarte publiek heeft je muziek ook snel opgepikt, en zelf was je in het verleden nog actief bij de vzw ShadowPlay, heb je nog voeling/binding met het gothicwereldje, of ben je daar niet echt meer mee bezig?

WM: Sowieso ik ben heel blij dat mijn muziek zowel opgepikt wordt door de zwarte scene, als de experimentele electronica en techno scene. Weet je, muzikaal zoek ik plaatsen op waar ik nieuwe geluiden kan ontdekken en dat maakt niet uit in welke genre dit is. Mijn voorliefde voor donkere muziek is er altijd geweest en dat zal ook zo blijven. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar ritmische donkere electronica, zoals Esplendor Geométrico, Sonar, Dive... Er is gewoon teveel goede muziek om in één genre te blijven hangen, en ik ben blij dat ik regelmatig mensen van uit de scene ook elders tegenkom.

DE: Je muziek werd overal unaniem positief ontvangen, en 2018 belooft ook weer een druk jaar te worden wat optredens betreft, maar zijn er los daarvan nog dromen die je wenst te verwezenlijken?

WM: Wat leuk zou zijn, is om eens een effectieve tour te doen, een week aan een stuk iedere avond ergens anders spelen lijkt me een verrijking zowel muzikaal als persoonlijk. En het zou tof zijn om toch eens in de AB te kunnen spelen, ik vind het nog altijd heel jammer dat Drill:BXL niet is doorgegaan. Wire had mij samen met Paperhats en Delvaux als Belgische artiesten geplaatst op de affiche, een hele eer!

DE: Bedankt voor het gesprek Wendy, rest ons enkel nog te zeggen dat we enorm uitkijken op je passage op onze volgende Dark Entries Night, Porta Nigra en op het feestje ter gelegenheid van mijn eerste huwelijksverjaardag!

Credits foto's: foto 4: Stephan Vercaemer / foto 5: Wim Christiaens

Onrust

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dutch Wave – A History Of Minimal Synth And Wave In The Netherlands

De bijtitel zegt het al, een release met enige documentaire waarde deze “Dutch Wave”. Want, laten we vooral eerlijk zijn, niemand denkt in eerste instantie aan onze noorderburen als het gaat om alternatieve elektronische wave muziek in de jaren 80. Neen, dan was België toch beter af. En toch, toch viel er ook ten noorden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ssleeping DesiresS - Ssleeping DesiresS

In 2015 zag deze “Sleeping Desires”, de kwestie van de dubbele ‘s’ is me niet geheel duidelijk want op deze lp staat de normale schrijfwijze, om nu anno 2018 wegens groot succes in een tweede persing (gelimiteerd op maar 200 exemplaren) opnieuw het labelrooster te halen. Dark Entries vergat anno 2015 deze release ...

lees meer...
CD BESPREKING : Schicksal - 365 Days

Vergeten parels opdelven, het is een missie als een ander maar deze Walhalla Records maakt het wel weer waar met deze “365 Days” van Schicksal. Een al veel te lang vergeten project, al dook er wel al een aantal nummers op op de label compilatie “Undergrouwnd Wave Volume 1”, “Underground Wave Volume 4” en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - Principle Of Pain

Niet zomaar een bandje deze Fotocrime, dat kon u reeds lezen in de recensie van collega Danny Quetin die de ep “Always Night” met goedkeuring voor zijn rekening nam. Ryan Patterson (Coliseum) heeft naam en faam in met metal besnaarde muziek maar deze Fotocrime is een post punk uitlaatklep pur sang. Ingetogen, donker, melodieus ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sixturnsnine - Spinning Numbers

Vreemde eend in de bijt deze Sixturnsnine, hoewel gepromoot via Echozone, is hun muziek een hybride mélange van genres als dub, jazz, trip hop,... die insé niet iets met de de zware scene hebben te maken. Maar, en nu komt het, door aardig en flink in dat potje te roeren en mede door de donkere en diep doorleefde stem van frontdame ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : The Alarm - @ Muziekodroom Hasselt, 14/06/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Partisan - @ Muziekodroom Hasselt, 14/06/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Trouwfe(e)st: het trouwfeest met instemming van Dark Entries

Trouwfeesten... Ons advies als Dark Entries luidt dat u ze moet vermijden als de pest. Maar nu en dan maken we wel eens een uitzondering. Als iemand voor zijn trouwfeest - in dit geval gaat het zelfs om de verjaardag van een trouwfeest - gratis optredens organiseert met donkere groepen, bijvoorbeeld. Dimi en Sigrid - het mannelijk deel van ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Der Klinke wacht op iemand die lacht

Yep, het is eenzaam in de wereld van Der Klinke. Het succes van de laatste cd - The Unexpected - heeft daar helaas niets aan veranderd. Daarop liet Geert 'Chesko' Vandekerkhof al in 'Someone who smiles' weten dat hij graag eens iemand naar hem zou zien lachen. Het is er nog niet van gekomen, en dus herhaalt hij die oproep nog ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Persephone en Seesayle in Brussel

Persephone is het neoklassieke project van Sonja Krauthofer, zangeres van l'Âme Immortelle, en Martin Höfert, een cellist die voor Sopor Aeternus, Goethes Erben en tal van andere projecten gespeeld heeft. Samen brengen ze neoklassieke muziek met een mythologisch kantje. Op zaterdag 15 september kunt u de groep aan het werk zien ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Judgement Fest - Feest in de catacomben van de muzikale onderwereld...

Ja, wij horen bij de mensen die vol vreugde uitkijken naar De dag des oordeels. En als De dag des oordeels een feestje houdt, Judgement Fest, dan willen we er graag bij zijn. De dag des oordeels, dat is natuurlijk het radioprogramma van Danny Quetin op Radio VRD, het donkerste programma op Limburgs leukste, elke maandagavond om 22u rechtstreeks ...

lees meer...
FOTO'S : VV303 - @ Judgement Fest. Landgraaf, 9/06/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 07/06/2018 : Derde langspeler Anna Calvi eind augustus in de winkel.

Anna Calvi, de Britse gitaarvirtuose die daarenboven met een prachtig stemgeluid gezegend is, doorbreekt de stilte en kondigt haar nieuwe plaat aan. Brian Eno roemde haar als “the best thing since Patti Smith”, en wie zijn wij om de goede man tegen te spreken. Het was 5 jaar wachten op de opvolger van One Breath, maar haar ...

lees meer...
NIEUWS 07/06/2018 : Eerste lading namen BIMFest XVII.

De fans van de betere elektronische klanken moeten we er niet meer aan herinneren dat traditiegetrouw op 14 en 15 december het Belgian Indepedent Music Festival of kortweg BIMFest, voor de 17de keer alweer zijn tenten zal opslaan in de Casino te Sint-Niklaas. Organisatie BodyBeats maakt ons al warm met een eerste reeks namen, die we toch ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra XIV - Waves From Belgium - Zwart-geel-rood, maar vooral zwart

Porta Nigra is een begrip voor de neofolk- en dark ambient-liefhebbers, maar het festival in Aarschot wil zo nu en dan ook andere zaken aan bod laten komen. Gisteren bijvoorbeeld kleurde het festival zwart-geel-rood, maar vooral zwart, met een schare aan vaderlandse wavegroepen. De zaal is nagenoeg leeg als Donder, Hel & Hagel het ...