casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

699 items

   

LACRIMOSA
Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project.

We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker en mooi. Je hebt de cd aangekondigd als een hommage aan de artiesten die in 2016 gestorven zijn. De opener ‘Wenn unsere Helden sterben’ bevat inderdaad verwijzingen naar David Bowie, Prince en zelfs George Michael… In welke zin heeft hun overlijden je geïnspireerd om deze plaat te maken?

Weet je, ik ben opgegroeid met Prince en later, toen ik in contact kwam met alternatieve muziek, met het werk van David Bowie uit de jaren 70. Aldus hebben beide muzikanten me verliefd laten worden op muziek en hebben ze allebei mijn manier om muziek te beluisteren en te begrijpen vorm gegeven voor zovele jaren. Als ze nu plots op een paar maanden van elkaar sterven, en zoveel andere grote artiesten die ik erg respecteer in hetzelfde jaar, dan sterft ook een deel van mijn kindertijd en mijn jeugd. Dit verlies en verdriet moest uitgedrukt worden in… muziek natuurlijk. ‘Testimonium’ is daar het resultaat van!

De cd brengt een erg geconsolideerd Lacrimosa-geluid dat erg gelijk loopt met zijn voorganger ‘Hoffnung’. Lacrimosa staat nochtans bekend om bij elke cd te evolueren in geluid. Probeer je nog steeds je geluid te veranderen, en zo ja: welke nieuwe elementen bracht je aan op ‘Testimonium’?

Op dit album heb ik me eerder op de composities zelf geconcentreerd. Ik was bij het maken van de plaat in een soort van trance. Ik kon aan niets anders denken. Deze muziek was zo begeesterend en tegelijkertijd achtervolgde het me. ‘Testimonium’ is waarschijnlijk mijn meest onderbewuste plaat.

De evolutie in geluid was erg prominent op ‘Revolution’, waar ik nog steeds veel van hou. Je hebt toen dingen uitgeprobeerd die werkelijk ongehoord waren in de wereld van Lacrimosa. Hoe kijk je daarop terug?

Inderdaad, na ‘Sehnsucht’- de eerste plaat die ik maakte nadat ik een pauze had genomen om een andere groep te steunen - wou ik opnieuw een nieuw geluid bereiken zoals ik dat in 1995 gedaan had met ‘Inferno’ en in 1997 met ‘Stille’. Maar deze keer was het de bedoeling een geluid te scheppen dat Lacrimosa nog verschillende jaren en platen zou dragen, want na al die tijd wou ik een zekere standvastigheid bereiken. De reden hiervoor is heel simpel: als ik naar Mettalicas zelfgetitelde ‘black album’ luister, wil ik me meer platen met dit soort muziek aanschaffen. Maar er is niets anders zoals dat. De platen ervoor en erna zijn - grotendeels - ook erg goed, maar ze zijn heel anders. Dus na zoveel verscheiden platen te hebben gemaakt met Lacrimosa wil ik mijn favoriete dingen bij Lacrimosa combineren en daar een tijdje aan vasthouden.

Kunnen we even naar een vroegere mijlpaal kijken? ‘Elodia’ uit 1999 is een favoriet van menig fan en bevatte het meest orkestrale geluid tot dan toe. Als ik goed geïnformeerd ben was het een zeer harde tijd voor jou. Welke herinneringen heb je aan het maken van ‘Elodia’?

Ja, het was een zeer harde tijd. Enerzijds was ik niet in topvorm - op zijn minst gedurende een bepaalde periode waarin ik aan de plaat werkte - en anderzijds was de productie een hel! Het werd allemaal veel te duur, deels door de vakbond van het orkest. Ik kon mijn facturen niet meer betalen en op een bepaald moment kon ik zelfs de muzikanten en de studio niet meer betalen. Het hele project dreigde in het water te vallen terwijl ik persoonlijk helemaal blut was.

Terug naar de nieuwe plaat. Je hebt een erg mooie video uitgebracht voor ‘Nach der Sturm’. Veel artiesten denken dat video’s belangrijk zijn om een plaat te promoten. Wat denk jij daarover? Komen er nog video’s uit ‘Testimonium’?

Ja, vrienden van ons hebben een heel artistieke clip gemaakt voor het titelnummer ‘Testimonium’, voor de volle 10 minuten van het nummer. Je kan het bekijken op onze YouTube-zender. De clip is erg intens maar is natuurlijk geen promovideo. Zelf hou ik niet van het bekijken van video’s als ik zie dat ze enkel voor promotiedoeleinden gemaakt zijn. Ik wil vermaakt worden en wil dat mijn emoties geprikkeld worden. Het maken van video’s is altijd een uitdaging op verschillende vlakken.

We hebben je de laatste jaren zien samenwerken met verschillende andere artiesten. We hebben de zeer succesvolle samenwerking gehad met Mono Inc. op hun hit ‘Children of the Dark’, maar ook eentje met Tk Kim, waarbij je trouwens ook met de vroege Lacrimosa-gitarist Philippe Alioth werkte. Hoe waren deze ervaringen voor jou?

Dat was geweldig! Ik hou ervan om met goede en inspirerende artiesten samen te werken omdat het resultaat altijd iets is dat je niet alleen had kunnen maken. En vooral het samenwerken met mensen uit je eigen geschiedenis en verleden is erg interessant. Je ondervindt hoe ze geëvolueerd zijn, wat er gebeurt als je weer samen komt, of de chemie nog werkt, of je elkaar nog kunt inspireren… Weet je, we leven allemaal in ons eigen wereldje, met onze eigen fantasieën en ons eigen begrip van de wereld. Het is mooi om daarop verder te werken met anderen, om je diepste gevoelens samen te delen door nieuwe kunst te maken. Het is als een reis door vreemde werelden waarna een beklijvend souvenir achterblijft.

In 2016 zag het langverwachte nieuwe album van Snakeskin het licht: ‘Tunes for my Santiméa’. Het is heel verschillend van de twee vorige Snakeskin-platen. Ik heb het gevoel dat je wat naar de dance-scene wou uitreiken met nummers als ‘Alive’ en ‘Take Me Now’. Kan je ons meer vertellen over je doelen met deze cd?

Ik ben een grote fan van het Eurovisie Song Festival en deze nummers zijn een beetje geïnspireerd door de muziek dat ik daar hoor. Anderzijds vind ik dat deze plaat erg dicht bij Lacrimosa staat. Denk aan het titelnummer of ‘Le seul vrai’. Maar vooral is er tussen deze plaat en de vorige zo’n 10 jaar verstreken en dat is zeer waarschijnlijk de voornaamste reden voor de ontwikkeling. Het is net alsof je ‘Angst’ uit 1991 zou vergelijken met ‘Fassade’ uit 2001.

Om te eindigen: in 2016 hebben we het eerste optreden van Lacrimosa in België gekend in zeven jaar. Het was erg succesvol en jullie hebben zelfs een video voor ‘Die unbekannte Farbe’ uitgebracht uit het concert. Zal er ook een optreden in België zijn tijdens de Testimonium-tour?

Neen, helaas was het onmogelijk om voor ‘Testimoniun’ opnieuw een optreden in België te organiseren. Maar ik zou erg graag terugkomen want de Belgen zijn één van onze beste publieken aller tijden!

Foto's: Xavier Marquis

Vorige interviews:

Zonder tijd is er geen hoop, en zonder hoop is er geen toekomst. (2016)

De jonge Tilo zou nooit geloven dat Lacrimosa zou uitgroeien tot een wereldwijd succes, zelfs geen seconde. (2014)

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Membranes - What Nature Gives…Nature Takes Away

Na hun comeback plaat ‘Dark Matter / Dark Energy’ in 2015 komen The Membranes als opvolger meteen met een dubbelelpee. Een groots opgevat conceptalbum waar ze een twintig vrouwen sterk koor (van het British & Irish Modern Music Institute) laten opdraven en die gastoptredens bevat van de kranige, vierentachtig jaar oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Local Store - Magpie And The Moon

Local Store is het nieuwe project van Needlepoint zanger en gitarist Bjørn Klakegg. Met 61 jaar op de teller is hij nog niet van plan om op te houden met muziek maken. Na het vorig jaar verschenen ‘The Diary Of Robert Reverie’ had Klakegg al meteen een nieuw project op stapel staan waarvoor hij muzikanten zocht. Bjørn ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Rebellion 2019 - Malcolm ging naar het Rebellion festival 2019

Ook dit jaar verzamelden duizenden punks van over heel de wereld zich in het Britse stadje Blackpool voor vier dagen lawaai, alcoholmisbruik en slaapgebrek. Aangezien ik hiervoor in voorgaande jaren al lange en hopelijk zelfs een beetje informatieve recensies heb geschreven, zie ik het niet zitten opnieuw een lange inleiding neer te pennen. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2019 Dag 1 - 10 augustus - Drispenstedt Hildesheim

Het is ondertussen 50 jaren geleden. Het Woodstock-festival. Het liep daar volledig uit de hand, maar het was wel zowat de eerste keer dat de tegencultuur in grote getale zich wist te manifesteren. Met eigen waarden en vooral veel peis en vree. Die tegencultuur is door de jaren heen alleen maar groter geworden en verworden tot een cultuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lèche Moi - A6

De groepsnaam van dit Frans duo staat voor ‘lik me’. Een naam met een erotische bijklank wat ook aan de oppervlakte komt in hun muzikale escapades, inclusief hun expliciete teksten en video’s. Het duo Lasido Ladore en Mika Pusse brengt een duistere en ranzige vorm van electro met daaraan toegevoegd sterke naar industrial ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Supersimmetria - Abiogenesis

Het verschil tussen ritmische industrial (ofte powernoise) en techno is tegenwoordig vaak enkel nog met een vergrootglas waar te nemen. Maar in een tijd waarin men (gelukkig) veel minder in hokjes denkt dan vroeger het geval was is dat al lang geen bezwaar meer. Waarom immers het beste van twee werelden niet verenigen? Een mooi voorbeeld ...

lees meer...
CD BESPREKING : Brainquake - In These Borrowed Times

Binnenkort kan je in de Wommel naar de tweede editie van Sewerfest. Vorig jaar wist dit zo goed als gratis festival heel wat mensen te verrassen door de Antwerpse cultact Psych Krist Kastrator nog eens van onder het stof te halen. En het sloeg aan, want na lang aandringen verscheen niet veel later het hebbeding Nothing Subtle (About Psychotic ...

lees meer...
FOTO'S : Motor!k - @ De Smoutpot Zwijndrecht, 09/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Allez Allez - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...