casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

LACRIMOSA
Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project.

We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker en mooi. Je hebt de cd aangekondigd als een hommage aan de artiesten die in 2016 gestorven zijn. De opener ‘Wenn unsere Helden sterben’ bevat inderdaad verwijzingen naar David Bowie, Prince en zelfs George Michael… In welke zin heeft hun overlijden je geïnspireerd om deze plaat te maken?

Weet je, ik ben opgegroeid met Prince en later, toen ik in contact kwam met alternatieve muziek, met het werk van David Bowie uit de jaren 70. Aldus hebben beide muzikanten me verliefd laten worden op muziek en hebben ze allebei mijn manier om muziek te beluisteren en te begrijpen vorm gegeven voor zovele jaren. Als ze nu plots op een paar maanden van elkaar sterven, en zoveel andere grote artiesten die ik erg respecteer in hetzelfde jaar, dan sterft ook een deel van mijn kindertijd en mijn jeugd. Dit verlies en verdriet moest uitgedrukt worden in… muziek natuurlijk. ‘Testimonium’ is daar het resultaat van!

De cd brengt een erg geconsolideerd Lacrimosa-geluid dat erg gelijk loopt met zijn voorganger ‘Hoffnung’. Lacrimosa staat nochtans bekend om bij elke cd te evolueren in geluid. Probeer je nog steeds je geluid te veranderen, en zo ja: welke nieuwe elementen bracht je aan op ‘Testimonium’?

Op dit album heb ik me eerder op de composities zelf geconcentreerd. Ik was bij het maken van de plaat in een soort van trance. Ik kon aan niets anders denken. Deze muziek was zo begeesterend en tegelijkertijd achtervolgde het me. ‘Testimonium’ is waarschijnlijk mijn meest onderbewuste plaat.

De evolutie in geluid was erg prominent op ‘Revolution’, waar ik nog steeds veel van hou. Je hebt toen dingen uitgeprobeerd die werkelijk ongehoord waren in de wereld van Lacrimosa. Hoe kijk je daarop terug?

Inderdaad, na ‘Sehnsucht’ - de eerste plaat die ik maakte nadat ik een pauze had genomen om een andere groep te steunen - wou ik opnieuw een nieuw geluid bereiken zoals ik dat in 1995 gedaan had met ‘Inferno’ en in 1997 met ‘Stille’. Maar deze keer was het de bedoeling een geluid te scheppen dat Lacrimosa nog verschillende jaren en platen zou dragen, want na al die tijd wou ik een zekere standvastigheid bereiken. De reden hiervoor is heel simpel: als ik naar Mettalicas zelfgetitelde ‘black album’ luister, wil ik me meer platen met dit soort muziek aanschaffen. Maar er is niets anders zoals dat. De platen ervoor en erna zijn - grotendeels - ook erg goed, maar ze zijn heel anders. Dus na zoveel verscheiden platen te hebben gemaakt met Lacrimosa wil ik mijn favoriete dingen bij Lacrimosa combineren en daar een tijdje aan vasthouden.

Kunnen we even naar een vroegere mijlpaal kijken? ‘Elodia’ uit 1999 is een favoriet van menig fan en bevatte het meest orkestrale geluid tot dan toe. Als ik goed geïnformeerd ben was het een zeer harde tijd voor jou. Welke herinneringen heb je aan het maken van ‘Elodia’?

Ja, het was een zeer harde tijd. Enerzijds was ik niet in topvorm - op zijn minst gedurende een bepaalde periode waarin ik aan de plaat werkte - en anderzijds was de productie een hel! Het werd allemaal veel te duur, deels door de vakbond van het orkest. Ik kon mijn facturen niet meer betalen en op een bepaald moment kon ik zelfs de muzikanten en de studio niet meer betalen. Het hele project dreigde in het water te vallen terwijl ik persoonlijk helemaal blut was.

Terug naar de nieuwe plaat. Je hebt een erg mooie video uitgebracht voor ‘Nach der Sturm’. Veel artiesten denken dat video’s belangrijk zijn om een plaat te promoten. Wat denk jij daarover? Komen er nog video’s uit ‘Testimonium’?

Ja, vrienden van ons hebben een heel artistieke clip gemaakt voor het titelnummer ‘Testimonium’, voor de volle 10 minuten van het nummer. Je kan het bekijken op onze YouTube-zender. De clip is erg intens maar is natuurlijk geen promovideo. Zelf hou ik niet van het bekijken van video’s als ik zie dat ze enkel voor promotiedoeleinden gemaakt zijn. Ik wil vermaakt worden en wil dat mijn emoties geprikkeld worden. Het maken van video’s is altijd een uitdaging op verschillende vlakken.

We hebben je de laatste jaren zien samenwerken met verschillende andere artiesten. We hebben de zeer succesvolle samenwerking gehad met Mono Inc. op hun hit ‘Children of the Dark’, maar ook eentje met Tk Kim, waarbij je trouwens ook met de vroege Lacrimosa-gitarist Philippe Alioth werkte. Hoe waren deze ervaringen voor jou?

Dat was geweldig! Ik hou ervan om met goede en inspirerende artiesten samen te werken omdat het resultaat altijd iets is dat je niet alleen had kunnen maken. En vooral het samenwerken met mensen uit je eigen geschiedenis en verleden is erg interessant. Je ondervindt hoe ze geëvolueerd zijn, wat er gebeurt als je weer samen komt, of de chemie nog werkt, of je elkaar nog kunt inspireren… Weet je, we leven allemaal in ons eigen wereldje, met onze eigen fantasieën en ons eigen begrip van de wereld. Het is mooi om daarop verder te werken met anderen, om je diepste gevoelens samen te delen door nieuwe kunst te maken. Het is als een reis door vreemde werelden waarna een beklijvend souvenir achterblijft.

In 2016 zag het langverwachte nieuwe album van Snakeskin het licht: ‘Tunes for my Santiméa’. Het is heel verschillend van de twee vorige Snakeskin-platen. Ik heb het gevoel dat je wat naar de dance-scene wou uitreiken met nummers als ‘Alive’ en ‘Take Me Now’. Kan je ons meer vertellen over je doelen met deze cd?

Ik ben een grote fan van het Eurovisie Song Festival en deze nummers zijn een beetje geïnspireerd door de muziek dat ik daar hoor. Anderzijds vind ik dat deze plaat erg dicht bij Lacrimosa staat. Denk aan het titelnummer of ‘Le seul vrai’. Maar vooral is er tussen deze plaat en de vorige zo’n 10 jaar verstreken en dat is zeer waarschijnlijk de voornaamste reden voor de ontwikkeling. Het is net alsof je ‘Angst’ uit 1991 zou vergelijken met ‘Fassade’ uit 2001.

Om te eindigen: in 2016 hebben we het eerste optreden van Lacrimosa in België gekend in zeven jaar. Het was erg succesvol en jullie hebben zelfs een video voor ‘Die unbekannte Farbe’ uitgebracht uit het concert. Zal er ook een optreden in België zijn tijdens de Testimonium-tour?

Neen, helaas was het onmogelijk om voor ‘Testimoniun’ opnieuw een optreden in België te organiseren. Maar ik zou erg graag terugkomen want de Belgen zijn één van onze beste publieken aller tijden!

Foto's: Xavier Marquis

Vorige interviews:

Zonder tijd is er geen hoop, en zonder hoop is er geen toekomst. (2016)

De jonge Tilo zou nooit geloven dat Lacrimosa zou uitgroeien tot een wereldwijd succes, zelfs geen seconde. (2014)

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 30/09/2020 : Dat belooft; “Nowhere Train” !

“Nowhere Train” is een voorgerechtje van het nieuwe Your Life On Hold album “Echo’s From The Bardo” dat zeer binnenkort bij Solar Lodge verschijnt en waar ik ten gepaste tijde uiteraard graag kritisch over bericht in een review. Deze “Nowhere Train” is alvast veelbelovend en maakt duidelijk dat Your ...

lees meer...
NIEUWS 30/09/2020 : Bimfest gaat live in een afgeslankte corona editie!

Tegenwoordig mogen we applaudisseren dat er nog concertorganisatoren zijn die de moed bijeenrapen om in deze bijzondere tijden toch nog live muziek op het podium te zetten. Maar met applaus koop je niets, dat hoeven we ook de gezondheidswerkers niet te vertellen, vandaar dat uw aanwezigheid is vereist op twee dagen Bimfest corona proof in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Humans Can't Reboot - Lost Soul + The Chillout Lounge

Humans Can’t Reboot, en dat is maar goed ook, is het project van ene Simon Carter die hier gebruik maakt van de stem van Amy Hannam om een soort futuristische pop muziek te fabriceren, zonder evenwel als future pop (een genre dat u ongetwijfeld muzikaal weet in te vullen) te klinken. Daartoe klinkt de muziek te glad en te plat. Tja, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Cameraoscura / Stone Wired - Paenitentia / Fatality

Melancholie, angst en frustratie. Drie sterke gevoelens die op deze split tape netjes een plaats toegewezen kregen. Voor de melancholie kan je meer dan rekenen op de Italiaanse obscure dark ambient/drone act Cameraoscura dat de A-kant voor zijn rekening neemt. ‘Paenitentia’, het stuk dat ze brengen, is onderverdeeld in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson - Emanate

Op de breuklijn waar hedendaags klassiek en moderne electronica elkaar ontmoeten, daar treffen Yair Elazar Glotman en Mats Erlandsson elkaar. Sinds 2015 onderzoeken ze samen nieuwe benaderingen inzake het gebruik van traditionele akoestische instrumenten. Op Emanate, hun tweede samenwerking na het eerdere Negative Chambers (2017) toont ...

lees meer...
CD BESPREKING : Portion Control - Head Buried - 54 pure electronics

Eerst het slechte nieuws, bij het label Progress Productions is dit op 500 exemplaren gelimiteerde album reeds uitverkocht. Met andere woorden kunt u er nog eentje via mailorder of in de betere cd zaak op de kop tikken aarzel niet. En wel hierom. Portion Control deed in 1980 voor het eerst van zich spreken, tot op vandaag -we zijn 40 jaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ънавь - Отчёт Из Интерзоны/Among The Edges

Wazige hoesfoto? Check! Nog wazigere foto van het duo muzikanten? Check! Corpsepaint? Check! Houten staaf beslagen met scherpe nagels? Check! Pentagrammen op de schijfjes? Check! Visueel gezien doet werkelijk alles aan dit album van Ънавь (al slaat u ons dood met zo’n benagelde stok, we hebben geen flauw ...

lees meer...
NIEUWS 27/09/2020 : Extra namiddagshow Neetwave 2020

Sedert vorig jaar kent Retie een nieuw indoorfestival : Neetwave. Na het succes van de eerste editie kon het dan ook niet uitblijven dat er een vervolg voor 2020 ging komen. Totdat een Hardnekkig Beestje uit China zich er mee ging moeien. De wereld, en vooral zijn evenementen, ging op slot. En toch slaagt de organisatie van Dark Balloon ...

lees meer...
NIEUWS 25/09/2020 : Piep! Daar is Dead Souls Rising.

Het is met wat, daar is alweer een gothic formatie die opstaat uit de doden... Dead Souls Rising, geboren in 1993 en na twee albums, “Ars Magica” (1995) en “Scented Garden” (1997) spoorloos duiken op met "Isadora" (gelimiteerd op 200 exemplaren) op het eigen Mysis label. Het titelnummer wordt meteen uitespeeld ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2020 : Euphemia Rise zegt bij debuut reeds vaarwel.

Bent u van mening dat er binnen de hedendaagse alternatieve rock te veel op veilig gespeeld wordt en zodoende vooral risico’s vermeden worden? Dan staat u qua denken op één lijn met Wim Lankriet, die we via zijn project Syrenomelia reeds aan u voorstelden. Om zich nog meer te bevrijden van de door de muziekindustrie opgelegde ...

lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten