casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

LACRIMOSA
Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
06/02/2018 : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.
In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project.

We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker en mooi. Je hebt de cd aangekondigd als een hommage aan de artiesten die in 2016 gestorven zijn. De opener ‘Wenn unsere Helden sterben’ bevat inderdaad verwijzingen naar David Bowie, Prince en zelfs George Michael… In welke zin heeft hun overlijden je geïnspireerd om deze plaat te maken?

Weet je, ik ben opgegroeid met Prince en later, toen ik in contact kwam met alternatieve muziek, met het werk van David Bowie uit de jaren 70. Aldus hebben beide muzikanten me verliefd laten worden op muziek en hebben ze allebei mijn manier om muziek te beluisteren en te begrijpen vorm gegeven voor zovele jaren. Als ze nu plots op een paar maanden van elkaar sterven, en zoveel andere grote artiesten die ik erg respecteer in hetzelfde jaar, dan sterft ook een deel van mijn kindertijd en mijn jeugd. Dit verlies en verdriet moest uitgedrukt worden in… muziek natuurlijk. ‘Testimonium’ is daar het resultaat van!

De cd brengt een erg geconsolideerd Lacrimosa-geluid dat erg gelijk loopt met zijn voorganger ‘Hoffnung’. Lacrimosa staat nochtans bekend om bij elke cd te evolueren in geluid. Probeer je nog steeds je geluid te veranderen, en zo ja: welke nieuwe elementen bracht je aan op ‘Testimonium’?

Op dit album heb ik me eerder op de composities zelf geconcentreerd. Ik was bij het maken van de plaat in een soort van trance. Ik kon aan niets anders denken. Deze muziek was zo begeesterend en tegelijkertijd achtervolgde het me. ‘Testimonium’ is waarschijnlijk mijn meest onderbewuste plaat.

De evolutie in geluid was erg prominent op ‘Revolution’, waar ik nog steeds veel van hou. Je hebt toen dingen uitgeprobeerd die werkelijk ongehoord waren in de wereld van Lacrimosa. Hoe kijk je daarop terug?

Inderdaad, na ‘Sehnsucht’ - de eerste plaat die ik maakte nadat ik een pauze had genomen om een andere groep te steunen - wou ik opnieuw een nieuw geluid bereiken zoals ik dat in 1995 gedaan had met ‘Inferno’ en in 1997 met ‘Stille’. Maar deze keer was het de bedoeling een geluid te scheppen dat Lacrimosa nog verschillende jaren en platen zou dragen, want na al die tijd wou ik een zekere standvastigheid bereiken. De reden hiervoor is heel simpel: als ik naar Mettalicas zelfgetitelde ‘black album’ luister, wil ik me meer platen met dit soort muziek aanschaffen. Maar er is niets anders zoals dat. De platen ervoor en erna zijn - grotendeels - ook erg goed, maar ze zijn heel anders. Dus na zoveel verscheiden platen te hebben gemaakt met Lacrimosa wil ik mijn favoriete dingen bij Lacrimosa combineren en daar een tijdje aan vasthouden.

Kunnen we even naar een vroegere mijlpaal kijken? ‘Elodia’ uit 1999 is een favoriet van menig fan en bevatte het meest orkestrale geluid tot dan toe. Als ik goed geïnformeerd ben was het een zeer harde tijd voor jou. Welke herinneringen heb je aan het maken van ‘Elodia’?

Ja, het was een zeer harde tijd. Enerzijds was ik niet in topvorm - op zijn minst gedurende een bepaalde periode waarin ik aan de plaat werkte - en anderzijds was de productie een hel! Het werd allemaal veel te duur, deels door de vakbond van het orkest. Ik kon mijn facturen niet meer betalen en op een bepaald moment kon ik zelfs de muzikanten en de studio niet meer betalen. Het hele project dreigde in het water te vallen terwijl ik persoonlijk helemaal blut was.

Terug naar de nieuwe plaat. Je hebt een erg mooie video uitgebracht voor ‘Nach der Sturm’. Veel artiesten denken dat video’s belangrijk zijn om een plaat te promoten. Wat denk jij daarover? Komen er nog video’s uit ‘Testimonium’?

Ja, vrienden van ons hebben een heel artistieke clip gemaakt voor het titelnummer ‘Testimonium’, voor de volle 10 minuten van het nummer. Je kan het bekijken op onze YouTube-zender. De clip is erg intens maar is natuurlijk geen promovideo. Zelf hou ik niet van het bekijken van video’s als ik zie dat ze enkel voor promotiedoeleinden gemaakt zijn. Ik wil vermaakt worden en wil dat mijn emoties geprikkeld worden. Het maken van video’s is altijd een uitdaging op verschillende vlakken.

We hebben je de laatste jaren zien samenwerken met verschillende andere artiesten. We hebben de zeer succesvolle samenwerking gehad met Mono Inc. op hun hit ‘Children of the Dark’, maar ook eentje met Tk Kim, waarbij je trouwens ook met de vroege Lacrimosa-gitarist Philippe Alioth werkte. Hoe waren deze ervaringen voor jou?

Dat was geweldig! Ik hou ervan om met goede en inspirerende artiesten samen te werken omdat het resultaat altijd iets is dat je niet alleen had kunnen maken. En vooral het samenwerken met mensen uit je eigen geschiedenis en verleden is erg interessant. Je ondervindt hoe ze geëvolueerd zijn, wat er gebeurt als je weer samen komt, of de chemie nog werkt, of je elkaar nog kunt inspireren… Weet je, we leven allemaal in ons eigen wereldje, met onze eigen fantasieën en ons eigen begrip van de wereld. Het is mooi om daarop verder te werken met anderen, om je diepste gevoelens samen te delen door nieuwe kunst te maken. Het is als een reis door vreemde werelden waarna een beklijvend souvenir achterblijft.

In 2016 zag het langverwachte nieuwe album van Snakeskin het licht: ‘Tunes for my Santiméa’. Het is heel verschillend van de twee vorige Snakeskin-platen. Ik heb het gevoel dat je wat naar de dance-scene wou uitreiken met nummers als ‘Alive’ en ‘Take Me Now’. Kan je ons meer vertellen over je doelen met deze cd?

Ik ben een grote fan van het Eurovisie Song Festival en deze nummers zijn een beetje geïnspireerd door de muziek dat ik daar hoor. Anderzijds vind ik dat deze plaat erg dicht bij Lacrimosa staat. Denk aan het titelnummer of ‘Le seul vrai’. Maar vooral is er tussen deze plaat en de vorige zo’n 10 jaar verstreken en dat is zeer waarschijnlijk de voornaamste reden voor de ontwikkeling. Het is net alsof je ‘Angst’ uit 1991 zou vergelijken met ‘Fassade’ uit 2001.

Om te eindigen: in 2016 hebben we het eerste optreden van Lacrimosa in België gekend in zeven jaar. Het was erg succesvol en jullie hebben zelfs een video voor ‘Die unbekannte Farbe’ uitgebracht uit het concert. Zal er ook een optreden in België zijn tijdens de Testimonium-tour?

Neen, helaas was het onmogelijk om voor ‘Testimoniun’ opnieuw een optreden in België te organiseren. Maar ik zou erg graag terugkomen want de Belgen zijn één van onze beste publieken aller tijden!

Foto's: Xavier Marquis

Vorige interviews:

Zonder tijd is er geen hoop, en zonder hoop is er geen toekomst. (2016)

De jonge Tilo zou nooit geloven dat Lacrimosa zou uitgroeien tot een wereldwijd succes, zelfs geen seconde. (2014)

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...