casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

EUFORIC EXISTENCE
We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.
24/11/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

24/11/2017 : EUFORIC EXISTENCE - We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.
24/11/2017 : EUFORIC EXISTENCE - We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.
24/11/2017 : EUFORIC EXISTENCE - We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.
24/11/2017 : EUFORIC EXISTENCE - We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.
24/11/2017 : EUFORIC EXISTENCE - We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik zou niet anders willen.
Euforic Existence mag op onze 21ste Dark Entries Night openen voor Mildreda. Euforic Existence is het project van Koen Van Dappernest - ook bekend van KnK -, live bijgestaan door Bart Peeters. Het project bestaat al 17 jaar, maar na een lange stilte tussen 2003 en 2013 zijn het vooral de laatste jaren die het project - dat een typisch EBM-geluid combineert met structuren uit metal en industrial - de moeite waard maken. En de energieke optredens zijn daar niet vreemd aan. Koen mocht het voor ons trouwens allemaal uit de doeken doen in dit interview.

Jullie laatste cd ‘MMXVI - IIIIII00000 - 2016’ werd op zijn zachts gezegd heel goed ontvangen op Dark Entries. Collega Peter De Koning schreef zelfs dat jullie nog nooit zo goed geklonken hebben. Denken jullie er ook zo over?

Het is uiteraard de bedoeling elke keer een beetje te verbeteren, maar we hebben dat zelf pas door als anderen het zeggen, haha. We lezen wel de recensies en nemen elk puntje van opbouwende kritiek mee. Het is de kritiek van diezelfde Peter De Koning die ons heeft bewogen bepaalde knopjes iets anders te gaan gebruiken tegenover vorige releases. En vanzelfsprekend zorgt ervaring meestal voor evolutie in positieve zin.

EBM klinkt voor velen als een retro-genre uit de jaren 80 in de oren, maar jullie slagen erin om het geluid te actualiseren door invloeden uit industrial en vooral metal toe te voegen, evenwel zonder een beroep te doen op gitaren. Is dit de weg die EBM moet inslaan om relevant te blijven?

EBM is voor sommigen - waaronder mezelf - zeer breed interpreteerbaar, voor anderen dan weer zeer beperkt. Ik discussieer daar niet over en heb ook geen mening over wat de meesten moeten of zouden moeten doen. Ik ben zelf een muziekfanaat met een zeer brede blik tussen de verschillende genres en ben dan ook met zeer veel invloeden opgegroeid. En alles wat er bij mij inkomt, komt er ook weer uit in mijn eigen versie. Ons geluidenspectrum is strictly EBM, maar de structuur van de nummers gaat eigenlijk alle kanten op. We maken gewoon niet graag 2x hetzelfde nummer.

We worden graag onder de noemer EBM gezet, maar beseffen dat we een buitenbeetje zijn. Ik ben altijd al een rebel geweest, dus ik zou niet anders willen, haha.

Een vraag die ik me steeds stel bij EBM, en die op jullie zeker van toepassing is: de muziek is bedoeld om dansbaar te zijn, dus leuk, maar de teksten zijn hopeloos uitzichtloos. Is dat geen contradictie?

Ik denk al heel mijn leven teveel na, en enkel door die teksten te schrijven kan ik de hopeloosheid, de wereldlijke en filosofische teleurstellingen in mijn hoofd op gestructureerde wijze een plaats geven en leren aanvaarden. Zie het als een soort therapie. 90% van de teksten gaan ook over zeer persoonlijke ervaringen, wereld/heelalbeschouwingen en haat/liefdegevoelens (sommige traumatisch, andere dan weer minder erg). Alles wat mij bezighoudt kruipt in mijn teksten. Ik vind het geweldig als collega’s schrijven over bier of een vetfabriek, maar ik ga dat niet nadoen.

De meeste EBM klinkt ook best leuk, maar bij ons is alles wel degelijk in mineur geschreven. Een gewoonte die ik nog niet heb afgeleerd vanuit mijn experimenten met mijn Doom Metal project Cold Bleak Irrelevance.

Koen, je bent ook de man achter Fear The Light, de Antwerpse organisatie die EBM promoot. Jullie zijn al sinds de jaren 90 bezig en hebben een grote evolutie doorgemaakt, van vele bands tot enkel de nucleus: Euforic Existence, KnK (waar jij ook actief in bent) en Slave Separation (het project van KnK-zanger Koenraad Vercammen). Hoe is dat gegaan?

Allereerst is de naam “Fear the Light” bedacht geweest op de afterparty van het eerste optreden van Euforic Existence in 2000 (niet de jaren 90 dus), waar Slave Separation ook had opgetreden. We hebben toen met enkele aanwezige artiesten het plan gevat om onder die naam enkele mini-festivals te gaan organiseren. Na een kleine tegenslag en door gebrek aan samenhang is dit na een tijdje gestopt en hebben Koenraad Vercammen (K1) en ikzelf (K2) besloten om de website op te richten waarmee we dan contractloze duistere muzikanten zouden gaan promoten (het ging veel verder dan enkel EBM). We hebben dan met sponsorgeld en giften enkele samplers uitgebracht en verdeeld (waarvan de derde gratis bij een Dark Entries magzine zat in het papieren tijdperk). Door tijdsdruk vanuit mijn professionele leven en de gigantische uitbouw van mijn gezin is dit op een bepaald moment volledig op de achtergrond verdwenen. De site werd in 2010 gereduceerd tot promotie van eigen muziekprojecten van K1 en mezelf, enkel wegens tijdsgebrek.

Op dit moment doet "Fear the Light Underground productions" op zich niet veel meer dan een merk zijn. Het merk staat symbool voor de vriendschap en muzikale samenwerking tussen Koenraad Vercammen (K1) en mezelf (K2) sinds 17 jaar, waaruit begin 2015 ook KnK geboren werd.

Ik droom soms wel eens om nog grootse dingen op te zetten onder die naam, maar ik heb nog altijd mijn drukke job, 6 kinderen en 2 muziekacts. Het wordt stilaan genoeg.

Euforic Existence zag - als ik goed geïnformeerd ben - het levenslicht in 2000, maar kreeg een doorstart in 2013. Wat is de reden daarvoor en wat is het verschil tussen Euforic Existence in 2000 en na 2013?

Tussen 2000 en 2003 was ik zeer actief met een 5 tal muziekprojecten, maar zoals zonet aangegeven, heb ik tussen 2003 en 2013 voorrang moeten geven aan carrière en gezin. Euforic Existence heeft eigenlijk tussen 2003 en 2013 nauwelijks bestaan. In 2013 was ik aanwezig op WGT Leipzig bij een optreden van Orange Sector toen mijn beste vriend kwam vragen of ik aub ook weer zo’n muziek zou gaan maken. Ik vertelde hem dat ik daar geen tijd meer voor kon vrijmaken, dus hij ging praten met mijn vrouw. Die heeft me op haar beurt laten merken dat ik dat beter kon doen om wat frustraties (en die waren er!) kwijt te geraken. 6 maanden later was de CD ‘MMXIII - IIIIIOIIIOI - 2013” een feit. Ik had dus gewoon een duwtje nodig van mijn twee grote steunpilaren. Het verschil tussen EE 2000 en EE 2013 is inderdaad zeer groot: in 2000 ben ik zonder ervaring met electronica gewoon beginnen experimenteren, in 2013 wist ik al grotendeels hoe alles werkte. In 2000 was ik amper 21 jaar en snel tevreden met elk geluidje dat ik voorbracht, in 2013 draaide ik elk nummer wekenlang om tot het volledig naar mijn zin was. De zelfzekerheid van een gemiddelde dertiger is ook heel wat sterker dan die van een 21-jarige, en dat vertaalt zich in de sterkere vocalen tegenover vroeger.

Wat de teksten betreft: in 2000 was ik een vrolijk piepjong ventje zonder verantwoordelijkheden en in 2013 had ik een drukke gejaagde job, 6 kinderen en was ik recentelijk hersteld van een pijnlijke gezinsbreuk (2010).

17 jaar is lang. Jullie hebben de scene zien evolueren in de 17 jaar dat jullie bezig zijn. Welke gedachten hebben jullie daarbij?

Begin jaren 2000 viel het me heel hard op dat de scene werd gedomineerd door techno invloeden, waar ik absoluut niet in mee kon en wilde draaien. We hebben ons toen geprofileerd als “Old school” en Fear the Light werd kreeg de ondertitel “Underground stubborn”. We pasten bijna in geen enkel plaatje, en moesten het doen met hier en daar een sympathisant.

Het klinkt misschien wat vreemd, maar tussen 2003 en 2013 ben ik persoonlijk zelfs bijna niet aanwezig geweest in de scene. Mijn betrokkenheid was helemaal weg en geabsorbeerd door mijn carrière. De gezinsbreuk die ik in 2010 opliep heeft mij daar wat van losgewerkt, en in 2013 ben ik pas echt terug beginnen buitenkomen in de EBM scene. Ik zag vele bekende oude gezichten terug en wat me heel hard opviel was dat die techno-dominantie bijna volledig verdwenen was. Alles leek terug echter. De zeer jonge mensen zitten nu een beetje op aparte evenementen (“cybergoth” en andere nieuwe termen) en de anciens lijken zich te groeperen in een onvervalste old school scene. Enerzijds vind ik dat wel goed, anderzijds vrees ik dat dit geen 20 jaar meer kan duren… Ik zie het verschil tussen vroeger en nu, maar heb het helaas niet zien evolueren.

Koen, op cd doe je alles zelf. In 2017 lijkt het bijna een behoefte om alles zelf te doen als je niet in een commercieel genre zit. Ben je blij met die werkwijze?

Ik zou niet weten hoe ik het anders moest doen. Ik heb een diploma autisme en kan heel moeilijk samenwerken met anderen. Ik ben blij dat ik alles al doende wat geleerd heb, en ben me er van bewust dat ik nog heel veel meer kan bijleren. Dat is het grote voordeel van alles zelf doen, dan leer je ook alles!

Jullie optredens staan bekend als zeer donker en zeer intens. Wat proberen jullie te verwezenlijken tijdens jullie optredens?

De betrokkenheid met mijn teksten is zeer intens. Elk woord komt uit de diepste krochten van mijn ziel. We willen op een podium vooral brengen wat er heerst op hetzelfde moment wanneer een nummer hier gecreëerd wordt. Als je een song bekijkt als een soort doosje, dan steken we daar alles in tijdens het schrijfproces. Wanneer een CD wordt afgespeeld, gaat dat doosje wel gedeeltelijk open, maar spijtig genoeg komt nooit alles eruit. Op het podium proberen we de doos volledig open te scheuren voor een zo compleet mogelijke beleving van de inhoud. Emoties geven ook mimiek en die is niet gespeeld.

Barts rol hierin is ook heel belangrijk. Hoewel ik thuis in de studio alles wel voor elkaar krijg, was ik in 2013 nog steeds een leek qua geluid live, podiummateriaal en technische kennis; studio en podium zijn immers twee totaal verschillende werelden. Bart heeft al veel van zijn kennis met me gedeeld en is een zeer belangrijke rots waar de live performance op leunt.

En ja, wat is de grootste bedoeling van optredens? Een leuke avond beleven en dit delen met zoveel mogelijk mensen, wat dan weer zorgt voor meer optredens. Onvergetelijke feestjes bouwen en fantastische mensen leren kennen; fans krijgen en deze tot vrienden maken.

Euforic Existence: facebook / bandcamp /

Dark Entries Night XXI met Euforic Existence en Mildreda, vrijdag 8 december 2017, Kinky Star (Vlasmarkt 9 in Gent)

Foto's: Benny Serneel

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Plyxy - Gloryland

Ros Knopov werd geboren in Dnepropetrovsk, bij ons bekend als Dnipro, ten zuiden van de Oekraïense hoofdstad Kiev. In die tijd was deze stad, dankzij zijn activiteiten op het gebied van nucleaire industrie, wapens en lange-afstandsraketten een centraal onderdeel van de Sovjetindustrie. Meer zelfs, Dnipro was toen een gesloten stad ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dive - Live Maschinenfest 2017

Volgend jaar mag Dark Entries 25 kaarsjes uitblazen. Terugkijkend op die twee en een half decennia kunnen we niet om de figuur van Dirk Ivens heen die onlosmakelijk met ons magazine verbonden lijkt. Niet alleen is zijn solo project ook bijna 30 jaar oud, spendeerden we maar liefst een heel hoofdstuk in het prestigieuze “Black Book” ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hypnoskull - The Manichaean Consciousness

Bij iedere Hypnoskull release denken we steeds dat het niet beter kan. Als er iets is wat we Patrick Stevens moeten nageven is dat hij er keer op keer maar weer in slaagt om ons van het tegendeel te vergewissen. Ook op de afgelopen editie van Maschinenfest liet Hypnoskull zich onderscheiden door een performance met een auto in het publiek ...

lees meer...
CD BESPREKING : Amgala Temple - Invisible Airships

Multi-instrumentalist Lars Horntveth, drummer Gard Nilssen en gitarist Amund Maarud hebben samen de krachten gebundeld en kozen Amgala Temple als naam voor hun nieuw en zuiver instrumentaal project. Dit album, ‘Invisible Airships’ zou het eerste zijn van een serie van platen die het trio wil uitbrengen via het Pekula label. De ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Engram - Das Kapital

Martin Bowes en John Costello zijn twee veteranen uit de ambient electro scene die de krachten verenigen in het project Engram, een project dat reeds in 2013 uitpakte met een eerste singel “What Am I” en in datzelfde jaar een samenwerkingsverband met Dissecting Table op de “Psyche” 10”, gevolgd door “Karl ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : De ondergrond in Brazilië leeft nog, misschien wel meer dan ooit!

Het is na de extreem rechtse ruk niet al kommer en kwel in Brazilië. De ondergrond leeft, nog steeds. En daar wordt verdomd leuke muziek gemaakt. Het Braziliaanse Paranoia Music presenteert ons, “Some Underground Sounds From Brazil” en zeggen zelf... 'The best way to resist in a world that becomes increasingly oppressive ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : Zevende single op rij van The Arch: Joan's In Prison

Er was even twijfel, maar nu is het zeker: The Arch is terug op dreef! Ter herinnering: begin 2018 nam de groep uit Breendonk zich voor om maandelijks een nummer met video uit te brengen, die dan tegen het eind van het jaar een nieuwe plaat met 12 nummers moesten vormen. Het bleek wat hooggegrepen. De intervallen tussen de nummers werd langer, ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : R.I.P. Pete Shelley (Buzzcocks)

Pete Shelley, zanger-gitarist van de legendarische punkband Buzzcocks stierf op donderdag 6 december 2018 op 63-jarige leeftijd in Estland (waar hij woonde) aan wat vermoedelijk een hartaanval was. Pete Shelley werd geboren in 1955 en zijn echte naam was eigenlijk Peter McNeish. Hij richtte The Buzzcocks op in 1975 samen met schoolmakker ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : La Muerte brengt eerste studioplaat in 27 jaar uit

La Muerte is terug. Al een tijdje eigenlijk, want de groep die furore maakte tussen 1983 en 1994, is sinds 2015 aan een tweede jeugd begonnen. U hebt ze misschien live aan het werk gezien, en zo dat niet het geval is: het was indrukwekkend. La Muerte staat duidelijk nog steeds garant voor een aggressieve mix van metal, punk, garagerock en ...

lees meer...
NIEUWS 06/12/2018 : The Third Noise Principle, nieuwe interessante luxe box op Cherry Red

Zoals u allicht titelgewijs kunt vermoeden betreft het hier elektronische muziek, minimal tot avant-garde, experimenteel tot industrieel en zelfs dansbaar allemaal gemaakt in de periode tusen 1975 en 1984 in Noord Amerika. Mooi is dat, ongetwijfeld zult u een aantal namen van deze 4cd’s tellende box, goed voor een totaal van 60 nummers, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...