canli casino

Dark Entries Logo

635 items

   

KIM LARSEN
Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017, Dimi Brands
 Bookmark and Share

06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
Nog een goede maand aftellen en we zakken weer traditiegetrouw af naar onze Noorderburen, alwaar het fijne dark folk festival Dwaalspoor zal plaatsvinden. Niet in thuishonk Rotterdam deze keer, doch in het Flora Theater in Delft vond men de gepaste plek om ons te verwennen met een affiche waar we reikhalzend naar uitkijken.

Met de beloftevolle Spaanse nieuwkomers van Har Belex, Dark Entries lievelingen Miel Noir (voor zover we weten lukte het geen andere band om drie albums op rij de maximumscore van 10 sterren binnen te rijven), Stein (band van Jens Vetter en Norbert Strahl, die we kennen van Dies Natalis) en Les Chasseurs De La Nuit koos men niet meteen voor de grote namen, maar neem het van ons aan dat het een memorabele muzikale avond worden zal.

Het geknipte moment om de headliner, Les Chasseurs De La Nuit, eens aan de tand te voelen. Wie een beetje met het anagram van frontman Mark Liens aan het knutselen slaat, komt al snel uit bij de enige echte Kim Larsen.

Juist, Les Chasseurs is een van de vele projecten van de :Of The Wand And The Moon: frontman. Enkel wat het muzikale betreft hadden we dus gespreksstof genoeg, maar vonden evenzeer de tijd om het te hebben over het verband tussen Deense politieseries en alcohol.

DE: Hallo Kim, laat ons om te beginnen eerst wat praten over je project Les Chasseurs De La Nuit, dat op het Dwaalspoor festival zijn live première zal maken.

Bij Les Chasseurs is Mark Liens je alter ego, een vingerdik anagram van je naam. Is dit louter voor de lol, of leeft dit alter ego een eigen leven naast Kim Larsen zelf?

Kim Larsen (KL): Dat was gewoon voor de lol maar ook om het project een beetje anoniem te houden toen ik ermee begon. Een manier om een beetje meer uit te freaken zonder dat er parallellen te trekken waren met mijn hoofdproject :Of The Wand And The Moon:.

Maar het bleek nogal moeilijk om dit geheim te houden in de loop der jaren.

DE: Hoe zou je Les Chasseurs zelf omschrijven, niet enkel muzikaal, maar ook het project op zich?

KL: Ik denk dat ik de muziek en de beeldspraak voor zichzelf zou laten spreken. Het is een raadsel, verpakt in een mysterie, binnen een enigma.

DE: Samen met Thomas Bøjden (Die Weisse Rose) startte je Vril Jäger in 2016. De invloed van Vril Jäger kan je duidelijk horen op Les Chasseurs’ laatste album ‘Nebel Leben’. Is dit een logisch effect omdat je terzelfder tijd bezig was met beide projecten?

KL: Ja, we hebben oorspronkelijk het project gestart als een samenwerking tussen John Murphy, Thomas Bøjden en mezelf.

Thomas en ik hielden van John’s Shining Vril-project en we dachten dat dit zou kunnen helpen om live shows voor John zijn project te verkrijgen waarbij we hem ook live zouden kunnen bijstaan. Helaas verloren we John voordat we hem in de studio konden krijgen voor de opnames van het album.

Ik heb nog een aantal drumsporen die John deed voor ‘The Lone Descent’ en die niet werden gebruikt. Dus hopelijk zal hij een postume verschijning maken op een toekomstig Vril Jäger lied.

De naam Vril Jäger was een combinatie van Shining Vril, Les Chasseurs De La Nuit (jagers van de nacht) en geschreven in het Duits, zoals Die Weisse Rose.

Maar ja, de meeste songs op het laatste album van Les Chasseurs De La Nuit waren als in 2013 opgenomen en uiteindelijk afgewerkt in 2016.

Dus was ik tegelijkertijd aan het werken aan het Vril Jäger album. Het muziekgenre overlapt zo ook een beetje, dus vond ik het wel leuk om bepaalde referenties tussen deze albums te hebben.

DE: Het optreden op Dwaalspoor zal het eerste Chasseurs concert ooit zijn. Ervaar je al enige spanning, en wat mogen we verwachten van het optreden?

KL: Ik hoop dat het leuk zal worden. Aangezien het de eerste show van dit project betreft ben ik nog niet helemaal zeker hoe het allemaal zal verlopen. Ik heb er nog niet echt bij stilgestaan. We zullen wel zien...

DE: Je deelde reeds verschillende keren het podium met de uitmuntende Spaanse nieuwkomer Har Belex en op Dwaalspoor komen daar verder nog Miel Noir en Stein bij. Zijn dit bands die je aanspreken, en naar welk optreden kijk je zelf uit?

KL: Het zijn allemaal toffe kerels. Toch moet ik toegeven dat ik tegenwoordig niet zo veel naar neofolk luister. Ik moet zelfs toegeven dat ik niet veel naar muziek in het algemeen luister in het dagelijks leven. Ik weet eigenlijk niet goed waarom.

Meestal luister ik naar oude muziek, dingen uit de jaren 60. Maar ik herinner me dat Har Belex erg goed was de laatste keer dat ik ze hoorde.

DE: Je hebt veel opgetreden met Death In June, en Douglas was tevens verantwoordelijk voor de foto’s van het Vril Jäger album. Geruchten over het al dan niet stoppen van Death In June duiken meer en meer de kop op binnen de scene, weet jij als goede vriend of we nog nieuw werk van deze levende legende mogen verwachten?

KL: Ik denk dat alleen Douglas dat weet, dus dat zal je aan hem zelf moeten vragen. Maar ik hoop zeker dat er nog meer van zijn hand onze richting uitkomt!

DE: Het is een tijdje geleden dat :OTWATM: nieuw werk uitbracht, maar je hebt nooit gestopt met touren. Ik weet dat je een bezige bij bent, maar zijn er reeds plannen voor een nieuw album?

KL: Wel, sinds het laatste album bracht ik ‘Live At The Lodge Of Imploded Love’ (CD/DVD10”), ‘Shall Love Fall From View?’ (7”), ‘I Called Your Name’ (7”), ‘Tunes For A Twilight Tears For A Lifetime’ (cassette & LP). En binnenkort een nieuwe 7” getiteld ‘Time’s Out Of Reach’.

Er is dus heus wel wat werk gedaan, maar het is inderdaad even geleden sinds er een regulier album uitkwam.

Eerlijk gezegd dacht ik terwijl ik aan The Lone Descent werkte, dat het mijn laatste album zou zijn. Het heeft me persoonlijk uitgeput. Emotioneel en fysiek.

In ieder geval, de songs voor het nieuwe album beginnen momenteel samen te komen. Ik wil er nu nog niet te veel over zeggen omdat ik er geen vloek over wil uitspreken. Maar hopelijk valt binnenkort alles mooi op zijn plaats.

DE: Als “the hardest working man in neofolk business”, zoals ik je ooit noemde in een van mijn recensies, heb je waarschijnlijk veel contact met interessante nieuwe bands binnen het genre. Heb je enkele insider tips voor onze lezers?

KL: Zoals ik eerder zei, luister ik niet zo veel muziek binnen het genre. Of in ieder geval zoek ik het niet bepaald op, of ben ik momenteel nieuwe dingen reeds vergeten.

Recent echter hebben we gespeeld met het Zweedse “Grift” in Polen. Hij had een aantal mooie liedjes die mij een beetje aan de vroege akoestische Ulver herinnerden. Heel fijn.

Clayton Ruby van Burial Hex stuurde me ook wat dingen op die erg mooi klinken. Wat me weer doet denken aan de compilatie van het Brave Mysteries label, je kan er veel vrienden en fijne muziek op terugvinden.

DE: De sticker op je gitaar zegt in runentekens: “This machine kills time”, een verwijzing naar Woody Guthrie’s gitaar (“This machine kills fascism”), of ligt er een diepere betekenis in deze sticker? (In het verleden tooide de sticker ‘This machine kills politics’ Kims gitaar: zijn manier om aan te geven dat hij het oeverloos gepalaver over vermeend fascisme in de neofolk scene danig beu was.)

KL: Volgens mij was het op het Runes & Men Festival dat iemand me vroeg wat ik met de runes op mijn gitaar wilde zeggen en Douglas P. vertelde me over Billy Bragg die gitaren aan gevangen had gezonden, deze gitaren hadden de tekst “This machine kills time’ er op gestencild.

Ik weet het niet, maar ik denk dat het op bepaalde manieren gewoon meer zin heeft om dat ook op mijn gitaar geschreven te hebben.

DE: Wat ik ook opmerkelijk vind, los van je muzikale kunsten, is de enorme hoeveelheid bier die jij kan drinken! Heeft Denemarken een rijke biercultuur, en wat is volgens jouw mening het beste bier ter wereld?

KL: Wel, ik heb er vele jaren op moeten trainen! (lacht). Ja, volgens mij is Denemarken gekend om zijn bieren en het buitensporige drankverbruik. Onlangs zag ik een Deense misdaadserie uit de jaren 70 op televisie. Het was best interessant om te zien hoe de politie agenten in die serie constant bier zaten te drinken. Tijdens hun werkuren!

Ik ben hoe dan ook geen bier snob. Ik verkies gewoon pilsbier, niet te straf. Simpelweg iets om de pijn van het zijn een beetje te doen vervagen.

DE: We willen je voor Dwaalspoor alvast waarschuwen want wij vinden Nederlands bier niet bepaald een aanrader. Het zou een goed idee zijn dat we die avond wat Deense en Belgische bieren tot ons zullen nemen. Heb je bepaalde voorkeuren die we kunnen meebrengen?

KL: Ik heb niet bepaald voorkeuren. Gewoon iets tussen de 4,5 en 5%, en het moet naar bier smaken.

Dus niets met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg! (lacht)

DE: :Of The Wand And The Moon: is uitgegroeid tot een van de belangrijkste bands in het genre, naast zwaargewichten als Death In June, Sol Invictus en Current 93. Hoe voelt het aan in deze positie te verkeren en creëert dit een extra druk wanneer je nieuw materiaal schrijft?

KL: Dank je voor deze mooie woorden. De enige druk, of hoe je het ook moet noemen, die ik ervaar, is om de muzikale sound zo goed mogelijk te maken. En om mezelf tevreden te stellen met wat ik doe. Ik ben niet bezig met de verwachtingen van anderen. Ik ben ook niet de persoon die elk jaar een nieuw album kan loslaten. Enkel en alleen als ik er zelf helemaal tevreden mee ben.

DE: Is het daarom dat je zijprojecten als Les Chasseurs, Vril Jäger en White Champer oprichtte?

KL: Waarom we Vril Jäger oprichtten heb ik al eerder beschreven. Maar de verschillende projecten zijn opgestart voor dingen die ik niet geschikt vond voor :Of The Wand And The Moon:.

Les Chasseurs De La Nuit zijn ontwikkeld na het bekijken van oude anti-nazi cartoons van Disney. Meer bepaald wat betreft het tweede album en het materiaal waar ik nu aan aan het werken ben.

Er zitten wel wat “neo-folk-achtige” in die ik echter niet meer vind passen bij :OTWATM:, doch voor Les Chasseurs zijn ze een meer logische keuze.

Natuurlijk hou ik ook van deze nummers. Dus in plaats van ze te laten voor wat ze zijn en weg te gooien, gebruik ik ze voor Les Chasseurs. Idem voor White Chamber waarin mijn liefde voor de 80s sound naar voor komt. Het geluid van horrorfilms en John Carpenter. En bij Solanaceae de liefde voor de oudere psych-folk, apocalyptische folk of hoe je het ook wil noemen, een beetje à la Current 93 en dergelijke.

In plaats van :Of The Wand And The Moon: te laten vertakken in 5 verschillende genres en richtingen vond ik het beter om deze verschillende stijlen te distilleren en in verschillende projecten te gieten.

DE: Laat het ons aan de meester zelve vragen: als puntje bij paaltje komt, wat is voor jou het beste dark folk album allertijden?

KL: Rose Clouds Of Holocaust van Death In June is het album dat voor mij het meest betekent heeft. Het album slaagt er in iets diepzinnig melancholisch en tegelijk ijskoude ontmoediging vast te leggen, wat ik in deze uitgebreidheid op andere albums nog niet heb teruggevonden.

Het tegelijkertijd uiterst precieze en uiterst raadselachtige in dit album trekt me enorm aan. Volgens mij is voorloper But, What Ends When The Symbols Shatter het zusteralbum hiervan, maar aangezien ik maar 1 album mag kiezen, ga ik absoluut voor Rose Clouds...

DE: Je hebt een achtergrond in de metal scene, wat deed je de stap zetten naar het dark folk genre?

KL: Een oude schoolvriend van me liet me eens Thunder Perfect Mind van Current 93 horen en dat veranderde alles. Toen ik het hoorde wist ik dat dit het was!

Ik heb getracht om dit in mijn eerste echte band op te nemen, maar de ideeën werden te complex en de andere bandleden hadden niet dezelfde interesse in deze soort muziek. Dat is waarom ik met :Of The Wand And The Moon: begonnen ben.

DE: Je gebruikt(e) altijd veel paganistische invloeden en runentekens. Is dit louter om het symbolische aspect, of heeft dit ook een invloed op je alledaagse leven?

KL: In het verleden bestudeerde ik dit onderwerp intenser. Maar ik vind het nog steeds leuk om hier en daar tekenen van terug te vinden in het dagelijkse leven. En de symbolen dragen nog steeds een persoonlijke betekenis voor mij in zich. Persoonlijk zoals in persoonlijk.

Foto 2: Vril Jäger (credits Douglas Pearce), foto 3: credits Anders Nydam

Les Chasseurs De La Nuit

Dwaalspoor

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Necrotekk - What We Have Lost

Dit is veel en veel beter dan bandnaam en artwork suggereren. Op de Dark Entries vergadering dachten we eerst dat dit iets voor medewerker Marjolein Laenen ging zijn, maar toen we het opzetten in het redactielokaal trok ze haar neusje al op bij de eerste tonen van opener “Kingdom”. Veel te dark wave voor haar vermoed ik. Maar mij ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bootblacks - Fragments

In Amerika waait er een nieuwe wave wind, nu nog een koel briesje maar wie weet kan het uitwaaien tot een heuse wervelstorm… In Europa worden langzaam maar zeker groepen opgepikt, zo ook deze Bootblacks die bij het Franse Manic Depression op het rooster mocht gaan staan. Bootblacks is een vierkoppig gezelschap uit Brooklyn en combineert ...

lees meer...
CD BESPREKING : Yūgen - Yūgen

Een debuut dat enige aandacht verdient is deze ‘Yūgen’ van het gelijknamige duo bestaande uit Marthe Lea (saxofoon, zang en gitaar) en Håkon Aase (viool, percussie, kantele, harmonium). Als gastmuzikant is ook bassist Mats Eilertsen van de partij. Lea en Aase putten uit een ruim arsenaal van het muzikale lexicon. Traditionele ...

lees meer...
FOTO'S : Chamelions Vox - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Trisomie 21 - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Modern English - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - het Wave Gotik Treffen is vooral muziek maar bovenal veel meer dan muziek

Een festival waar je lyrische boeken over kunt schrijven, dat is Leipzig, en veel meer. Ondanks bromberen die menen dat de affiche er dit jaar en ongetwijfeld ook volgend jaar en het jaar daarvoor weerom niet goed genoeg uitziet of uitzag zakten opnieuw dik 20000 discipelen af naar het oude Libni. Inderdaad we bezochten de tentoonstelling ...

lees meer...
CD BESPREKING : UrZon - 1923

Maak u klaar voor het meest ritmische werk van onze goede vriend Kolja Aertgeerts a.k.a. UrZon. Onze lezers (je moet zelfs niet van het aandachtige soort zijn om onze sympathie voor de man en diens project op te merken) mochten al kennismaken met UrZon door middel van het uitbrengen van enkele (digitale -en gratis bovendien!) albums op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bug - Calamitas

Sludge met razende hardcore invloeden afdalend in een metalen blast beat inferno, dat kan je verwachten op het nieuwe album van Bug, hun zesde. Naar eigen zeggen spelen Bug uit het Oostenrijkse Innsbruck post noise rock en dit sinds 1997 met een verrassend consistente line up (slechts twee wissels in 20 jaar tijd). Het album opent met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - Alle kleuren zwart... (Xavier Kruth)

De 27ste editie al van het Wave-Gotik-Treffen, en hoewel ik de tel niet heb bijgehouden moet het zowat de tiende keer zijn dat ik er zelf aan deelneem. Na een lange tocht komen we de donderdag toe in Leipzig. Ik begin met het afzetten van mijn spullen aan het hotel en het afhalen van mijn bandje aan de Agra - de hoofdsite van het festival ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...