canli casino

Dark Entries Logo

625 items

   

KIM LARSEN
Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017, Dimi Brands
 Bookmark and Share

06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
Nog een goede maand aftellen en we zakken weer traditiegetrouw af naar onze Noorderburen, alwaar het fijne dark folk festival Dwaalspoor zal plaatsvinden. Niet in thuishonk Rotterdam deze keer, doch in het Flora Theater in Delft vond men de gepaste plek om ons te verwennen met een affiche waar we reikhalzend naar uitkijken.

Met de beloftevolle Spaanse nieuwkomers van Har Belex, Dark Entries lievelingen Miel Noir (voor zover we weten lukte het geen andere band om drie albums op rij de maximumscore van 10 sterren binnen te rijven), Stein (band van Jens Vetter en Norbert Strahl, die we kennen van Dies Natalis) en Les Chasseurs De La Nuit koos men niet meteen voor de grote namen, maar neem het van ons aan dat het een memorabele muzikale avond worden zal.

Het geknipte moment om de headliner, Les Chasseurs De La Nuit, eens aan de tand te voelen. Wie een beetje met het anagram van frontman Mark Liens aan het knutselen slaat, komt al snel uit bij de enige echte Kim Larsen.

Juist, Les Chasseurs is een van de vele projecten van de :Of The Wand And The Moon: frontman. Enkel wat het muzikale betreft hadden we dus gespreksstof genoeg, maar vonden evenzeer de tijd om het te hebben over het verband tussen Deense politieseries en alcohol.

DE: Hallo Kim, laat ons om te beginnen eerst wat praten over je project Les Chasseurs De La Nuit, dat op het Dwaalspoor festival zijn live première zal maken.

Bij Les Chasseurs is Mark Liens je alter ego, een vingerdik anagram van je naam. Is dit louter voor de lol, of leeft dit alter ego een eigen leven naast Kim Larsen zelf?

Kim Larsen (KL): Dat was gewoon voor de lol maar ook om het project een beetje anoniem te houden toen ik ermee begon. Een manier om een beetje meer uit te freaken zonder dat er parallellen te trekken waren met mijn hoofdproject :Of The Wand And The Moon:.

Maar het bleek nogal moeilijk om dit geheim te houden in de loop der jaren.

DE: Hoe zou je Les Chasseurs zelf omschrijven, niet enkel muzikaal, maar ook het project op zich?

KL: Ik denk dat ik de muziek en de beeldspraak voor zichzelf zou laten spreken. Het is een raadsel, verpakt in een mysterie, binnen een enigma.

DE: Samen met Thomas Bøjden (Die Weisse Rose) startte je Vril Jäger in 2016. De invloed van Vril Jäger kan je duidelijk horen op Les Chasseurs’ laatste album ‘Nebel Leben’. Is dit een logisch effect omdat je terzelfder tijd bezig was met beide projecten?

KL: Ja, we hebben oorspronkelijk het project gestart als een samenwerking tussen John Murphy, Thomas Bøjden en mezelf.

Thomas en ik hielden van John’s Shining Vril-project en we dachten dat dit zou kunnen helpen om live shows voor John zijn project te verkrijgen waarbij we hem ook live zouden kunnen bijstaan. Helaas verloren we John voordat we hem in de studio konden krijgen voor de opnames van het album.

Ik heb nog een aantal drumsporen die John deed voor ‘The Lone Descent’ en die niet werden gebruikt. Dus hopelijk zal hij een postume verschijning maken op een toekomstig Vril Jäger lied.

De naam Vril Jäger was een combinatie van Shining Vril, Les Chasseurs De La Nuit (jagers van de nacht) en geschreven in het Duits, zoals Die Weisse Rose.

Maar ja, de meeste songs op het laatste album van Les Chasseurs De La Nuit waren als in 2013 opgenomen en uiteindelijk afgewerkt in 2016.

Dus was ik tegelijkertijd aan het werken aan het Vril Jäger album. Het muziekgenre overlapt zo ook een beetje, dus vond ik het wel leuk om bepaalde referenties tussen deze albums te hebben.

DE: Het optreden op Dwaalspoor zal het eerste Chasseurs concert ooit zijn. Ervaar je al enige spanning, en wat mogen we verwachten van het optreden?

KL: Ik hoop dat het leuk zal worden. Aangezien het de eerste show van dit project betreft ben ik nog niet helemaal zeker hoe het allemaal zal verlopen. Ik heb er nog niet echt bij stilgestaan. We zullen wel zien...

DE: Je deelde reeds verschillende keren het podium met de uitmuntende Spaanse nieuwkomer Har Belex en op Dwaalspoor komen daar verder nog Miel Noir en Stein bij. Zijn dit bands die je aanspreken, en naar welk optreden kijk je zelf uit?

KL: Het zijn allemaal toffe kerels. Toch moet ik toegeven dat ik tegenwoordig niet zo veel naar neofolk luister. Ik moet zelfs toegeven dat ik niet veel naar muziek in het algemeen luister in het dagelijks leven. Ik weet eigenlijk niet goed waarom.

Meestal luister ik naar oude muziek, dingen uit de jaren 60. Maar ik herinner me dat Har Belex erg goed was de laatste keer dat ik ze hoorde.

DE: Je hebt veel opgetreden met Death In June, en Douglas was tevens verantwoordelijk voor de foto’s van het Vril Jäger album. Geruchten over het al dan niet stoppen van Death In June duiken meer en meer de kop op binnen de scene, weet jij als goede vriend of we nog nieuw werk van deze levende legende mogen verwachten?

KL: Ik denk dat alleen Douglas dat weet, dus dat zal je aan hem zelf moeten vragen. Maar ik hoop zeker dat er nog meer van zijn hand onze richting uitkomt!

DE: Het is een tijdje geleden dat :OTWATM: nieuw werk uitbracht, maar je hebt nooit gestopt met touren. Ik weet dat je een bezige bij bent, maar zijn er reeds plannen voor een nieuw album?

KL: Wel, sinds het laatste album bracht ik ‘Live At The Lodge Of Imploded Love’ (CD/DVD10”), ‘Shall Love Fall From View?’ (7”), ‘I Called Your Name’ (7”), ‘Tunes For A Twilight Tears For A Lifetime’ (cassette & LP). En binnenkort een nieuwe 7” getiteld ‘Time’s Out Of Reach’.

Er is dus heus wel wat werk gedaan, maar het is inderdaad even geleden sinds er een regulier album uitkwam.

Eerlijk gezegd dacht ik terwijl ik aan The Lone Descent werkte, dat het mijn laatste album zou zijn. Het heeft me persoonlijk uitgeput. Emotioneel en fysiek.

In ieder geval, de songs voor het nieuwe album beginnen momenteel samen te komen. Ik wil er nu nog niet te veel over zeggen omdat ik er geen vloek over wil uitspreken. Maar hopelijk valt binnenkort alles mooi op zijn plaats.

DE: Als “the hardest working man in neofolk business”, zoals ik je ooit noemde in een van mijn recensies, heb je waarschijnlijk veel contact met interessante nieuwe bands binnen het genre. Heb je enkele insider tips voor onze lezers?

KL: Zoals ik eerder zei, luister ik niet zo veel muziek binnen het genre. Of in ieder geval zoek ik het niet bepaald op, of ben ik momenteel nieuwe dingen reeds vergeten.

Recent echter hebben we gespeeld met het Zweedse “Grift” in Polen. Hij had een aantal mooie liedjes die mij een beetje aan de vroege akoestische Ulver herinnerden. Heel fijn.

Clayton Ruby van Burial Hex stuurde me ook wat dingen op die erg mooi klinken. Wat me weer doet denken aan de compilatie van het Brave Mysteries label, je kan er veel vrienden en fijne muziek op terugvinden.

DE: De sticker op je gitaar zegt in runentekens: “This machine kills time”, een verwijzing naar Woody Guthrie’s gitaar (“This machine kills fascism”), of ligt er een diepere betekenis in deze sticker? (In het verleden tooide de sticker ‘This machine kills politics’ Kims gitaar: zijn manier om aan te geven dat hij het oeverloos gepalaver over vermeend fascisme in de neofolk scene danig beu was.)

KL: Volgens mij was het op het Runes & Men Festival dat iemand me vroeg wat ik met de runes op mijn gitaar wilde zeggen en Douglas P. vertelde me over Billy Bragg die gitaren aan gevangen had gezonden, deze gitaren hadden de tekst “This machine kills time’ er op gestencild.

Ik weet het niet, maar ik denk dat het op bepaalde manieren gewoon meer zin heeft om dat ook op mijn gitaar geschreven te hebben.

DE: Wat ik ook opmerkelijk vind, los van je muzikale kunsten, is de enorme hoeveelheid bier die jij kan drinken! Heeft Denemarken een rijke biercultuur, en wat is volgens jouw mening het beste bier ter wereld?

KL: Wel, ik heb er vele jaren op moeten trainen! (lacht). Ja, volgens mij is Denemarken gekend om zijn bieren en het buitensporige drankverbruik. Onlangs zag ik een Deense misdaadserie uit de jaren 70 op televisie. Het was best interessant om te zien hoe de politie agenten in die serie constant bier zaten te drinken. Tijdens hun werkuren!

Ik ben hoe dan ook geen bier snob. Ik verkies gewoon pilsbier, niet te straf. Simpelweg iets om de pijn van het zijn een beetje te doen vervagen.

DE: We willen je voor Dwaalspoor alvast waarschuwen want wij vinden Nederlands bier niet bepaald een aanrader. Het zou een goed idee zijn dat we die avond wat Deense en Belgische bieren tot ons zullen nemen. Heb je bepaalde voorkeuren die we kunnen meebrengen?

KL: Ik heb niet bepaald voorkeuren. Gewoon iets tussen de 4,5 en 5%, en het moet naar bier smaken.

Dus niets met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg! (lacht)

DE: :Of The Wand And The Moon: is uitgegroeid tot een van de belangrijkste bands in het genre, naast zwaargewichten als Death In June, Sol Invictus en Current 93. Hoe voelt het aan in deze positie te verkeren en creëert dit een extra druk wanneer je nieuw materiaal schrijft?

KL: Dank je voor deze mooie woorden. De enige druk, of hoe je het ook moet noemen, die ik ervaar, is om de muzikale sound zo goed mogelijk te maken. En om mezelf tevreden te stellen met wat ik doe. Ik ben niet bezig met de verwachtingen van anderen. Ik ben ook niet de persoon die elk jaar een nieuw album kan loslaten. Enkel en alleen als ik er zelf helemaal tevreden mee ben.

DE: Is het daarom dat je zijprojecten als Les Chasseurs, Vril Jäger en White Champer oprichtte?

KL: Waarom we Vril Jäger oprichtten heb ik al eerder beschreven. Maar de verschillende projecten zijn opgestart voor dingen die ik niet geschikt vond voor :Of The Wand And The Moon:.

Les Chasseurs De La Nuit zijn ontwikkeld na het bekijken van oude anti-nazi cartoons van Disney. Meer bepaald wat betreft het tweede album en het materiaal waar ik nu aan aan het werken ben.

Er zitten wel wat “neo-folk-achtige” in die ik echter niet meer vind passen bij :OTWATM:, doch voor Les Chasseurs zijn ze een meer logische keuze.

Natuurlijk hou ik ook van deze nummers. Dus in plaats van ze te laten voor wat ze zijn en weg te gooien, gebruik ik ze voor Les Chasseurs. Idem voor White Chamber waarin mijn liefde voor de 80s sound naar voor komt. Het geluid van horrorfilms en John Carpenter. En bij Solanaceae de liefde voor de oudere psych-folk, apocalyptische folk of hoe je het ook wil noemen, een beetje à la Current 93 en dergelijke.

In plaats van :Of The Wand And The Moon: te laten vertakken in 5 verschillende genres en richtingen vond ik het beter om deze verschillende stijlen te distilleren en in verschillende projecten te gieten.

DE: Laat het ons aan de meester zelve vragen: als puntje bij paaltje komt, wat is voor jou het beste dark folk album allertijden?

KL: Rose Clouds Of Holocaust van Death In June is het album dat voor mij het meest betekent heeft. Het album slaagt er in iets diepzinnig melancholisch en tegelijk ijskoude ontmoediging vast te leggen, wat ik in deze uitgebreidheid op andere albums nog niet heb teruggevonden.

Het tegelijkertijd uiterst precieze en uiterst raadselachtige in dit album trekt me enorm aan. Volgens mij is voorloper But, What Ends When The Symbols Shatter het zusteralbum hiervan, maar aangezien ik maar 1 album mag kiezen, ga ik absoluut voor Rose Clouds...

DE: Je hebt een achtergrond in de metal scene, wat deed je de stap zetten naar het dark folk genre?

KL: Een oude schoolvriend van me liet me eens Thunder Perfect Mind van Current 93 horen en dat veranderde alles. Toen ik het hoorde wist ik dat dit het was!

Ik heb getracht om dit in mijn eerste echte band op te nemen, maar de ideeën werden te complex en de andere bandleden hadden niet dezelfde interesse in deze soort muziek. Dat is waarom ik met :Of The Wand And The Moon: begonnen ben.

DE: Je gebruikt(e) altijd veel paganistische invloeden en runentekens. Is dit louter om het symbolische aspect, of heeft dit ook een invloed op je alledaagse leven?

KL: In het verleden bestudeerde ik dit onderwerp intenser. Maar ik vind het nog steeds leuk om hier en daar tekenen van terug te vinden in het dagelijkse leven. En de symbolen dragen nog steeds een persoonlijke betekenis voor mij in zich. Persoonlijk zoals in persoonlijk.

Foto 2: Vril Jäger (credits Douglas Pearce), foto 3: credits Anders Nydam

Les Chasseurs De La Nuit

Dwaalspoor

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/12/2017 : De eerste namen voor Porta Nigra XIII!

De kerstperiode brengt allerhande cadeautjes met zich mee, zo maakten onze Aarschotse vrienden van Porta Nigra ons alvast enorm blij met een eerste lading namen voor de dertiende editie van dit fijne festival, op 10 maart 2018, traditiegetrouw in de Klinker. Onlangs vond in Zweden een jubileum festival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry ...

lees meer...
CD BESPREKING : UrZon - Indigenous Trauma And Resiliency

Wat doe je als je met een lumbago aan je zetel gekluisterd zit en je bewegingen tot het uiterste minimum moet beperken? In het geval van Kolja Aertgeerts alias UrZon is het antwoord zonneklaar: een plaat maken, natuurlijk! Wie onze reviewsectie in de gaten houdt, zal al wel opgevallen zijn dat Kolja niet kijkt op een release meer of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Electric Eye - From The Poisonous Tree

Het derde album van deze band die in Noorwegen een soort supergroep blijkt te zijn. De bandleden hebben namelijk een verleden in een reeks bands waar we hier nog nooit van gehoord hebben maar die in de Noorse underground, bij liefhebbers van alternatieve en psychedelische rock, aardig bekend en geliefd blijken te zijn. We hebben het over bands ...

lees meer...
CD BESPREKING : Xordox - Neospection

Als we over industrial en gothic spreken, denken we zelden aan Oceanië. Nochtans bracht dit continent naast een overdosis kangoeroes heel wat bekende namen voort in het genre: SPK, Valor (Christian Death), Split Enz, Ikon, Disjecta Membra en de Nick-Cave-Bands Boys next door, Grinderman en The Birthday Party. Toen we deze cd voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pauline Anna Strom - Trans-Millenia Music

Een van de weinige vrouwelijke artiesten actief in dit genre en dan hebben we het over synthesizer ambient en kosmische muziek (het artwork suggereert het al). Pauline Anna Strom is een van bij haar geboorte blinde componiste en keyboard speelster. Ze woont met haar leguaan in een appartement in San Francisco en houdt zich naast muziek bezig ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : DWAALSPOOR (09-12-2017, Flora Theater, Delft) - Een meer dan geslaagde avond bij onze noorderburen.

Dark Entries lezers die mijn schrijfsels op de voet volgen en die me een beetje kennen, weten dat ik niets dan lovende woorden veil heb voor het Nederlandse evenement Dwaalspoor, dat sinds vorig jaar, vergeef me de flauwe woordspeling, terug op de rails staat. Dit jaar ontbrak misschien een echte grote naam in Delft (Rotterdam was dit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Philippe Petit - Buzzing but not hung up on hip

Ooit was het leven eenvoudig. Het sportpaleis heette nog niet het sportpladijs, Calimero vond de wereld oneerlijk en ex-Joegoslavië was toen nog gewoon Joegoslavië. Het was ook in deze eenvoudige tijden dat punkers een rothekel hadden aan metalvolk, schaamhaar een statussymbool was en mensen het onderscheid nog kenden tussen de ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : Aftellen naar BIMfest

Het is nu echt aftellen naar de volgende BIMfest-editie, de zestiende al in de geschiedenis van het festival. Het festival gaat op 15 en 16 december door in de Casino van Sint-Niklaas. Met namen als Blancmange, Crash Course In Science, Kirlian Camera, The Invisible Spirit, Psyche, No More, The Horrorist, Xotox, Parade Ground en Implant - aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : A Slice Of Life in De ideale wereld

Driewerf hoera, er is nog eens aandacht voor een binnenlandse wavegroep op de nationale televisie! A Slice Of Life begon als een samenwerking tussen gitarist Guy Willsen van Perverted By Language en Dirk Vreys van de Cure-tribute The ObsCure. Intussen hebben ze hun groep uitgebreid tot een sextet en een door ons erg gewaardeerde demo uitgebracht. ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : Cellar Darling - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : GBH - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
CONCERT BESPREKING : SILKEN TOFU LABEL NIGHT (02-12-2017, Barlok, Brussel) - Een 'onrust-ige' nacht in het Brusselse.

Het leek er op dat vanavond een groot deel van het uitgaande publiek eieren voor zijn geld koos, en naar Brussel afgezakt was om Front 242 live aan het werk te zien in de AB. Dit was buiten ons gerekend, want wij kozen er voor om ons te laten verrassen, en dit eveneens in de hoofdstad. Net naast Magasin4 bevond zich Barlok, dat nog ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2017 : Dwaalspoor op 9 december te Delft.

We hebben dit weekend nog niet verteerd, of we zijn al aan het aftellen naar volgend weekend. Zaterdag trekken we immers naar het Nederlandse Delft (Flora Theater), alwaar er terug een editie zal plaatsvinden van Dwaalspoor. Hét evenement voor de liefhebbers van dark folk, martial en aanverwante apocalyptische bombast. Ziehier de ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2017 : Dark electro fans spits jullie oren!

Zoals gebruikelijk komt EAR labelbaas Nader Moumneh met veel bombarie en een gebruikelijke humoristische set-titel op de proppen om nieuw materiaal op zijn label aan te kondigen. Maak je borst alvast nat voor wat hij zijn nieuwe portie Dark Electro Avalanche noemt: twee nieuwe releases, eentje van het legendarische Zwitserse Sleepwalk ...