casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

KIM LARSEN
Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017, Dimi Brands
 Bookmark and Share

06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
06/11/2017 : KIM LARSEN - Bier met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg!
Nog een goede maand aftellen en we zakken weer traditiegetrouw af naar onze Noorderburen, alwaar het fijne dark folk festival Dwaalspoor zal plaatsvinden. Niet in thuishonk Rotterdam deze keer, doch in het Flora Theater in Delft vond men de gepaste plek om ons te verwennen met een affiche waar we reikhalzend naar uitkijken.

Met de beloftevolle Spaanse nieuwkomers van Har Belex, Dark Entries lievelingen Miel Noir (voor zover we weten lukte het geen andere band om drie albums op rij de maximumscore van 10 sterren binnen te rijven), Stein (band van Jens Vetter en Norbert Strahl, die we kennen van Dies Natalis) en Les Chasseurs De La Nuit koos men niet meteen voor de grote namen, maar neem het van ons aan dat het een memorabele muzikale avond worden zal.

Het geknipte moment om de headliner, Les Chasseurs De La Nuit, eens aan de tand te voelen. Wie een beetje met het anagram van frontman Mark Liens aan het knutselen slaat, komt al snel uit bij de enige echte Kim Larsen.

Juist, Les Chasseurs is een van de vele projecten van de :Of The Wand And The Moon: frontman. Enkel wat het muzikale betreft hadden we dus gespreksstof genoeg, maar vonden evenzeer de tijd om het te hebben over het verband tussen Deense politieseries en alcohol.

DE: Hallo Kim, laat ons om te beginnen eerst wat praten over je project Les Chasseurs De La Nuit, dat op het Dwaalspoor festival zijn live première zal maken.

Bij Les Chasseurs is Mark Liens je alter ego, een vingerdik anagram van je naam. Is dit louter voor de lol, of leeft dit alter ego een eigen leven naast Kim Larsen zelf?

Kim Larsen (KL): Dat was gewoon voor de lol maar ook om het project een beetje anoniem te houden toen ik ermee begon. Een manier om een beetje meer uit te freaken zonder dat er parallellen te trekken waren met mijn hoofdproject :Of The Wand And The Moon:.

Maar het bleek nogal moeilijk om dit geheim te houden in de loop der jaren.

DE: Hoe zou je Les Chasseurs zelf omschrijven, niet enkel muzikaal, maar ook het project op zich?

KL: Ik denk dat ik de muziek en de beeldspraak voor zichzelf zou laten spreken. Het is een raadsel, verpakt in een mysterie, binnen een enigma.

DE: Samen met Thomas Bøjden (Die Weisse Rose) startte je Vril Jäger in 2016. De invloed van Vril Jäger kan je duidelijk horen op Les Chasseurs’ laatste album ‘Nebel Leben’. Is dit een logisch effect omdat je terzelfder tijd bezig was met beide projecten?

KL: Ja, we hebben oorspronkelijk het project gestart als een samenwerking tussen John Murphy, Thomas Bøjden en mezelf.

Thomas en ik hielden van John’s Shining Vril-project en we dachten dat dit zou kunnen helpen om live shows voor John zijn project te verkrijgen waarbij we hem ook live zouden kunnen bijstaan. Helaas verloren we John voordat we hem in de studio konden krijgen voor de opnames van het album.

Ik heb nog een aantal drumsporen die John deed voor ‘The Lone Descent’ en die niet werden gebruikt. Dus hopelijk zal hij een postume verschijning maken op een toekomstig Vril Jäger lied.

De naam Vril Jäger was een combinatie van Shining Vril, Les Chasseurs De La Nuit (jagers van de nacht) en geschreven in het Duits, zoals Die Weisse Rose.

Maar ja, de meeste songs op het laatste album van Les Chasseurs De La Nuit waren als in 2013 opgenomen en uiteindelijk afgewerkt in 2016.

Dus was ik tegelijkertijd aan het werken aan het Vril Jäger album. Het muziekgenre overlapt zo ook een beetje, dus vond ik het wel leuk om bepaalde referenties tussen deze albums te hebben.

DE: Het optreden op Dwaalspoor zal het eerste Chasseurs concert ooit zijn. Ervaar je al enige spanning, en wat mogen we verwachten van het optreden?

KL: Ik hoop dat het leuk zal worden. Aangezien het de eerste show van dit project betreft ben ik nog niet helemaal zeker hoe het allemaal zal verlopen. Ik heb er nog niet echt bij stilgestaan. We zullen wel zien...

DE: Je deelde reeds verschillende keren het podium met de uitmuntende Spaanse nieuwkomer Har Belex en op Dwaalspoor komen daar verder nog Miel Noir en Stein bij. Zijn dit bands die je aanspreken, en naar welk optreden kijk je zelf uit?

KL: Het zijn allemaal toffe kerels. Toch moet ik toegeven dat ik tegenwoordig niet zo veel naar neofolk luister. Ik moet zelfs toegeven dat ik niet veel naar muziek in het algemeen luister in het dagelijks leven. Ik weet eigenlijk niet goed waarom.

Meestal luister ik naar oude muziek, dingen uit de jaren 60. Maar ik herinner me dat Har Belex erg goed was de laatste keer dat ik ze hoorde.

DE: Je hebt veel opgetreden met Death In June, en Douglas was tevens verantwoordelijk voor de foto’s van het Vril Jäger album. Geruchten over het al dan niet stoppen van Death In June duiken meer en meer de kop op binnen de scene, weet jij als goede vriend of we nog nieuw werk van deze levende legende mogen verwachten?

KL: Ik denk dat alleen Douglas dat weet, dus dat zal je aan hem zelf moeten vragen. Maar ik hoop zeker dat er nog meer van zijn hand onze richting uitkomt!

DE: Het is een tijdje geleden dat :OTWATM: nieuw werk uitbracht, maar je hebt nooit gestopt met touren. Ik weet dat je een bezige bij bent, maar zijn er reeds plannen voor een nieuw album?

KL: Wel, sinds het laatste album bracht ik ‘Live At The Lodge Of Imploded Love’ (CD/DVD10”), ‘Shall Love Fall From View?’ (7”), ‘I Called Your Name’ (7”), ‘Tunes For A Twilight Tears For A Lifetime’ (cassette & LP). En binnenkort een nieuwe 7” getiteld ‘Time’s Out Of Reach’.

Er is dus heus wel wat werk gedaan, maar het is inderdaad even geleden sinds er een regulier album uitkwam.

Eerlijk gezegd dacht ik terwijl ik aan The Lone Descent werkte, dat het mijn laatste album zou zijn. Het heeft me persoonlijk uitgeput. Emotioneel en fysiek.

In ieder geval, de songs voor het nieuwe album beginnen momenteel samen te komen. Ik wil er nu nog niet te veel over zeggen omdat ik er geen vloek over wil uitspreken. Maar hopelijk valt binnenkort alles mooi op zijn plaats.

DE: Als “the hardest working man in neofolk business”, zoals ik je ooit noemde in een van mijn recensies, heb je waarschijnlijk veel contact met interessante nieuwe bands binnen het genre. Heb je enkele insider tips voor onze lezers?

KL: Zoals ik eerder zei, luister ik niet zo veel muziek binnen het genre. Of in ieder geval zoek ik het niet bepaald op, of ben ik momenteel nieuwe dingen reeds vergeten.

Recent echter hebben we gespeeld met het Zweedse “Grift” in Polen. Hij had een aantal mooie liedjes die mij een beetje aan de vroege akoestische Ulver herinnerden. Heel fijn.

Clayton Ruby van Burial Hex stuurde me ook wat dingen op die erg mooi klinken. Wat me weer doet denken aan de compilatie van het Brave Mysteries label, je kan er veel vrienden en fijne muziek op terugvinden.

DE: De sticker op je gitaar zegt in runentekens: “This machine kills time”, een verwijzing naar Woody Guthrie’s gitaar (“This machine kills fascism”), of ligt er een diepere betekenis in deze sticker? (In het verleden tooide de sticker ‘This machine kills politics’ Kims gitaar: zijn manier om aan te geven dat hij het oeverloos gepalaver over vermeend fascisme in de neofolk scene danig beu was.)

KL: Volgens mij was het op het Runes & Men Festival dat iemand me vroeg wat ik met de runes op mijn gitaar wilde zeggen en Douglas P. vertelde me over Billy Bragg die gitaren aan gevangen had gezonden, deze gitaren hadden de tekst “This machine kills time’ er op gestencild.

Ik weet het niet, maar ik denk dat het op bepaalde manieren gewoon meer zin heeft om dat ook op mijn gitaar geschreven te hebben.

DE: Wat ik ook opmerkelijk vind, los van je muzikale kunsten, is de enorme hoeveelheid bier die jij kan drinken! Heeft Denemarken een rijke biercultuur, en wat is volgens jouw mening het beste bier ter wereld?

KL: Wel, ik heb er vele jaren op moeten trainen! (lacht). Ja, volgens mij is Denemarken gekend om zijn bieren en het buitensporige drankverbruik. Onlangs zag ik een Deense misdaadserie uit de jaren 70 op televisie. Het was best interessant om te zien hoe de politie agenten in die serie constant bier zaten te drinken. Tijdens hun werkuren!

Ik ben hoe dan ook geen bier snob. Ik verkies gewoon pilsbier, niet te straf. Simpelweg iets om de pijn van het zijn een beetje te doen vervagen.

DE: We willen je voor Dwaalspoor alvast waarschuwen want wij vinden Nederlands bier niet bepaald een aanrader. Het zou een goed idee zijn dat we die avond wat Deense en Belgische bieren tot ons zullen nemen. Heb je bepaalde voorkeuren die we kunnen meebrengen?

KL: Ik heb niet bepaald voorkeuren. Gewoon iets tussen de 4,5 en 5%, en het moet naar bier smaken.

Dus niets met 10% alcohol, op smaak gebracht met knoflook, karwij en gerookte mangoest, om het die nieuwe en boeiende smaak te geven... komaan zeg! (lacht)

DE: :Of The Wand And The Moon: is uitgegroeid tot een van de belangrijkste bands in het genre, naast zwaargewichten als Death In June, Sol Invictus en Current 93. Hoe voelt het aan in deze positie te verkeren en creëert dit een extra druk wanneer je nieuw materiaal schrijft?

KL: Dank je voor deze mooie woorden. De enige druk, of hoe je het ook moet noemen, die ik ervaar, is om de muzikale sound zo goed mogelijk te maken. En om mezelf tevreden te stellen met wat ik doe. Ik ben niet bezig met de verwachtingen van anderen. Ik ben ook niet de persoon die elk jaar een nieuw album kan loslaten. Enkel en alleen als ik er zelf helemaal tevreden mee ben.

DE: Is het daarom dat je zijprojecten als Les Chasseurs, Vril Jäger en White Champer oprichtte?

KL: Waarom we Vril Jäger oprichtten heb ik al eerder beschreven. Maar de verschillende projecten zijn opgestart voor dingen die ik niet geschikt vond voor :Of The Wand And The Moon:.

Les Chasseurs De La Nuit zijn ontwikkeld na het bekijken van oude anti-nazi cartoons van Disney. Meer bepaald wat betreft het tweede album en het materiaal waar ik nu aan aan het werken ben.

Er zitten wel wat “neo-folk-achtige” in die ik echter niet meer vind passen bij :OTWATM:, doch voor Les Chasseurs zijn ze een meer logische keuze.

Natuurlijk hou ik ook van deze nummers. Dus in plaats van ze te laten voor wat ze zijn en weg te gooien, gebruik ik ze voor Les Chasseurs. Idem voor White Chamber waarin mijn liefde voor de 80s sound naar voor komt. Het geluid van horrorfilms en John Carpenter. En bij Solanaceae de liefde voor de oudere psych-folk, apocalyptische folk of hoe je het ook wil noemen, een beetje à la Current 93 en dergelijke.

In plaats van :Of The Wand And The Moon: te laten vertakken in 5 verschillende genres en richtingen vond ik het beter om deze verschillende stijlen te distilleren en in verschillende projecten te gieten.

DE: Laat het ons aan de meester zelve vragen: als puntje bij paaltje komt, wat is voor jou het beste dark folk album allertijden?

KL: Rose Clouds Of Holocaust van Death In June is het album dat voor mij het meest betekent heeft. Het album slaagt er in iets diepzinnig melancholisch en tegelijk ijskoude ontmoediging vast te leggen, wat ik in deze uitgebreidheid op andere albums nog niet heb teruggevonden.

Het tegelijkertijd uiterst precieze en uiterst raadselachtige in dit album trekt me enorm aan. Volgens mij is voorloper But, What Ends When The Symbols Shatter het zusteralbum hiervan, maar aangezien ik maar 1 album mag kiezen, ga ik absoluut voor Rose Clouds...

DE: Je hebt een achtergrond in de metal scene, wat deed je de stap zetten naar het dark folk genre?

KL: Een oude schoolvriend van me liet me eens Thunder Perfect Mind van Current 93 horen en dat veranderde alles. Toen ik het hoorde wist ik dat dit het was!

Ik heb getracht om dit in mijn eerste echte band op te nemen, maar de ideeën werden te complex en de andere bandleden hadden niet dezelfde interesse in deze soort muziek. Dat is waarom ik met :Of The Wand And The Moon: begonnen ben.

DE: Je gebruikt(e) altijd veel paganistische invloeden en runentekens. Is dit louter om het symbolische aspect, of heeft dit ook een invloed op je alledaagse leven?

KL: In het verleden bestudeerde ik dit onderwerp intenser. Maar ik vind het nog steeds leuk om hier en daar tekenen van terug te vinden in het dagelijkse leven. En de symbolen dragen nog steeds een persoonlijke betekenis voor mij in zich. Persoonlijk zoals in persoonlijk.

Foto 2: Vril Jäger (credits Douglas Pearce), foto 3: credits Anders Nydam

Les Chasseurs De La Nuit

Dwaalspoor

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...