casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

656 items

   

DIE FORM
Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.
02/10/2017, Dimi Brands
 Bookmark and Share

02/10/2017 : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.
02/10/2017 : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.
02/10/2017 : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.
02/10/2017 : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.
02/10/2017 : DIE FORM - Ik zou graag optimistisch willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan.
2017 is het jaar van Die Form: niet alleen is het Franse koppel terug met nieuw plaatwerk (Baroque Equinox), ze vieren tevens het 40-jarige bestaan van het muzikale project dat na al die jaren nog steeds tot de verbeelding weet te spreken. Het was voor ondergetekende dan ook een hele eer om zijn idolen aan de tand te mogen voelen.

DE: Waarom kozen jullie voor de titel ‘Baroque Equinox’?

Philippe Fichot (PF): Zoals altijd is de keuze van onze titels deels toeval en/of intuïtie. Het album werd geleidelijk opgebouwd rond beelden en de eerste ideeën die reeds ontwikkeld waren. Ik werk met associaties van ideeën en verzamelingen, een beetje gelijk de Surrealisten. Toen raakte die titel me plots, tijdens het samenstellen en de kleurbehandeling van de hoesfoto. Het vertegenwoordigt het buitensporige en overvloedige aspect van barok, en bepaalde visioenen tijdens de equinox, wanneer dag en nacht een gelijke lengte hebben, en dus perfecte symmetrie en dualiteit zijn.

DE: Drie jaar geleden toonden jullie met Rayon X, na een stilte van vijf jaar, dat Die Form nog steeds een naam was om te onthouden. Baroque Equinox kwam vrij snel na Rayon X, zijn het allemaal nieuwe songs, of vinden we hier ook songs terug die reeds geschreven waren tijdens de periode van stilzwijgen voor Rayon X?

PF: Alle nummers zijn speciaal samengesteld voor dit project, behalve een paar passages die afkomstig zijn uit ‘Musique Concrète’, een Die Form-project en tevens laboratorium voor nieuwe ideeën.

Hoewel ze beiden anders zijn, is ‘Baroque Equinox’ de opvolger van ‘Rayon X’, de eerste single ‘Psychic Poison’ (de eerste tracks op Baroque Equinox, nvdr.) is het overgangspunt.

DE: Zowel thematisch als muzikaal brengt Baroque Equinox wat we van Die Form traditiegetrouw mogen verwachten: het geluid, de teksten en het concept vormen telkens een mooi geheel. Is het nog steeds bevredigend, na 40 jaar, om ermee verder te blijven doen, en is de inspiratie in dit geval als het ware onuitputtelijk?

PF: De vraag is steeds: stel je voor wat er kan gebeuren en wat zal volgen als een eerstkomend project. Er is altijd verlangen, dan twijfels, obstakels en uitdagingen, maar ook de kans en interesse om verder te doen met creëren, produceren,...

En dit idee gaat verder dan onze eigen grenzen, om niet hetzelfde te herdoen, om andere sferen te verkennen, om dieper te graven. Dit alles is verbonden met ons leven.

DE: Op single en albumopener ‘Psychic Poison’ zingt Eliane “you don’t need a God’, en op Rayon X vonden we de song ‘Politik’. Zijn deze songs Die Form pogingen om zaken als politiek en religie, heden ten dage een heikele thema’s, te bekritiseren? Wat is jouw toekomstbeeld voor de wereld waarin we nu leven?

PF: Dit album is meer door politieke en maatschappelijke onderwerpen geïnspireerd dan de vorigen, hoewel deze onderwerpen ook reeds opdoken in ‘Diktat’, ‘Nature Destruction’, ‘Inferno/Europa’, ‘Tote Kinder’,...

Ongetwijfeld omdat het moeilijk is om onverschillig te blijven wat betreft de verschrikkelijke en beangstigende beelden die ons via het nieuws bereiken. Ik zou graag optimistisch en positief willen zijn, maar de wereld lijkt onverbiddelijk en blindelings richting een sombere toekomst te gaan, richting chaos.

DE: ‘L’Origin Du Monde’ is een nummer dat meteen in het oog springt. De titel verbinden we onvermijdelijk met het schilderij van Gustave Courbet, dat een close-up van een vagina toont. Het artwork van Die Form indachtig een kunstwerk dat helemaal in jullie geest past. Had je dit schilderij ook in gedachte bij het schrijven van dit lied, of zit er nog een ander verhaal achter?

PF: Ja, natuurlijk. Ik kende reeds dit kleine verborgen schilderij van Courbet, maar ik had nog niet de kans gehad om het originele werk te bewonderen. Het was tijdens een tentoonstelling in Ornans (de geboorteplaats van Courbet) rond ‘L’Origine Du Monde’, die werken van vroeger tot nu omtrent de seksuele anatomie van de vrouw liet zien, “dat obscure voorwerp van verlangen”. Onder meer werken van Bellmer, Duchamp, Rodin, Masson, Margritte... waren daar tentoongesteld.

Natuurlijk was ik gefascineerd door dit schilderij dat behoorde aan de Franse psychoanalist Lacan en jarenlang achter een gordijn werd verstopt omwille van zijn taboe onderwerp en zijn subversieve potentieel.

Naast het onderwerp, is het schilderij zelf ook erg modern, door zijn fotografische framing: het is verminderd tot het essentiële, destijds nog nooit gezien.

Wat het noch erotisch noch pornografisch maakt, is de afwezigheid van een gezicht of een blik... Het is een anatomische schoonheid, tegelijkertijd hyperrealistisch en vreemd, haast mystiek.

DE: Nu we toch over kunst bezig zijn: het artwork van Die Form releases is altijd van zeer hoogstaande kwaliteit. Je bent zelf fotograaf en je oog voor details is geweldig. Heb je er al eens over gedacht om je fotowerk te bundelen voor een boek of een tentoonstelling?

PF: Ja hoor, het volgende project waar ik momenteel aan werk zal een retrospectief boek worden dat ongeziene/ongepubliceerde beelden verzamelt ofwel herwerkingen van de oorspronkelijke negatieven, waarvan sommigen uit mijn geheugen zijn verdwenen. Dit werk zal ook vergezeld zijn van muziek op cd of vinyl.

DE: Welke fotograaf of kunstenaar is voor jou een inspiratie als fotograaf?

PF: Hans Bellmer, Man Ray, J.P. Witkin in een bepaalde periode, de Surrealisten, Paul Delvaux, Max Ernst, David Lynch, cinema, anatomische platen, erotische tijdschriften,...

DE: Niet alleen van uit het visuele, maar ook uit het muzikale, straalt er een enorme seksuele aantrekkingskracht uit Die Form. Vele bands hebben reeds geprobeerd om een soortgelijke energie via hun muziek naar boven te brengen, maar slechts weinigen slagen er in om iets exclusiefs te brengen zoals jullie dat doen. Zijn er volgens jullie bands die zich met jullie kunnen meten, of voelen jullie je eerder als ‘koning eenoog in het land der blinden’ als het aankomt op wat jullie doen?

PF: Naast het schokkende en de verschijning, is een van de punten die onze projecten van andere onderscheidt een bepaalde esthetische en poëtische representatie van verlangen en plezier.

DE: Seksuele energie is levensenergie, dat is een feit. Maar dit buiten beschouwing gelaten, op welke manier is seksualiteit een invloed voor jullie?

PF: Mijn werk is altijd gelinkt geweest aan mijn leven, en mijn leven aan mijn creaties. Ik heb beiden nooit gescheiden gehouden.

DE: Die Form heeft altijd een brede interesse vertoont in de BDSM wereld. Is dit puur uit esthetisch en artistiek opzicht, of is het meer een levenswijze die jullie aanhangen?

PF: Geen commentaar!

DE: Die Form treedt niet heel vaak op, en ik was heel blij jullie enkele jaren geleden nog eens op BIM Fest gezien te hebben. Zijn er met de release van Baroque Equinox ter promotie van het album enkele concerten gepland?

PF: Momenteel niet. Het is een heel ander werk om voor een publiek te presenteren, en om een geslaagde show te brengen waar we zelf helemaal tevreden mee kunnen zijn. Er zijn te veel beperkingen en moeilijkheden...

DE: 2017 is niet alleen het jaar van het nieuwe album, maar ook het hoogtepunt van jullie 40ste verjaardag als Die Form. Wat voor een muziekgroep een hele poos is! Hoe kijk je terug op al deze jaren, en hoe zie je de toekomst?

PF: Om precies te zijn ligt onze 40ste verjaardag ergens tussen 2017 en 2020, afhankelijk van wat beschouwd wordt als de ‘eerste’ productie.

Ik vind het niet leuk om terug te kijken, het deprimeert me vaak. Ik leef (of tracht ten minste) liever in het heden! De toekomst is nauw verbonden met ons leven en onze ervaringen, we leven van dag tot dag.

DE: Songs als ‘Silent Order’, ‘Masochist’ en ‘Slavesex’ om er een paar te noemen, zijn instant klassiekers op de donkere dansvloeren, en zijn ook songs die nog wekelijks op Belgische feestjes terug te horen zijn. Je vraagt niet aan een ouder welk kind zijn/haar favoriet is, maar toch stel ik deze vraag die ongetwijfeld haast onmogelijk zal zijn te beantwoorden. Op welke song ben je extra fier? Of, om het nog een beetje moeilijker te maken: welke song zou je naar voren schuiven als zijnde de Die Form sleutelsong: die het hele idee achter het project in een nummer opsomt?

PF: Ik ben heel blij dat onze muziek en projecten nog steeds gewaardeerd worden, ondanks de verstreken tijd, omdat ik dit nooit verwachtte. Ik heb altijd aan de rand van systemen gewerkt, buiten de tijdsgeest, en wars van modetrends...

Het is best een moeilijke vraag, omdat Die Form een caleidoscopisch, multifacetair/multidimensionaal project is waarvan de cellen continu verdelen.

Ik zou twijfelen tussen ‘Silent Order’ en ‘Bite Of God’, ‘L’Origine Du Monde’, ‘ Automatic Death’, ‘Masochist’... maar ook ‘Cantique’, ‘Experiment With Tears’, ‘Martyrium/Memorial To Hiroshima’ in een ander register, en bepaalde experimentele en industriële nummers zoals ‘Unreal Cinema’, ‘Disabled Landscape’, ‘HURT’, ‘Tote Kinder’...

Elk nummer is gekoppeld aan een album, een periode, bepaalde optredens, bepaalde beelden...

DE: Die Form startte met experimentele, industriële muziek, gemengd met minimale invloeden om te evolueren naar een meer electro georiënteerde stijl, maar ook met klassieke elementen. Een ruimdenkend muzikaal gezichtspunt, waarbij ik me dan afvraag naar wat jullie zelf zoal luisteren? Heb je misschien enkele tips wat betreft (nieuwe) artiesten voor onze lezers?

PF: Feitelijk luister ik (te) weinig naar muziek, maar er zijn een heleboel spannende dingen te ontdekken.

Die Form

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Lockhowl - Pareidolia

Gothic Rock uit Aberdeen Schotland. Voila, hier is LockHowl het éénmansproject van James MacBain die er een beetje uitziet als de ideale schoonzoon, en meteen even het bewijs voert van het never judge a book by his cover principe. Want deze man combineert in een donkere achterkamer schreeuwerige, eerder harde gothic rock ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hidden Souls - The Incorruptible Dream

Electro pop, future pop zo je wil, uit Argentinië die, hoewel de ritmes dansbaar zijn, iets te vertellen heeft... Een beetje de Argentijnse Assemblage 23 zo je wil en ook het geluid, hoewel iets meer gesynthetiseerd -of hoe zeg je dat - komt wel een beetje in de buurt. Dansbaar op “Hearts And Minds”, een beetje melig in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Happiness Project - Mutation

Moderne electre pop daar staat Boredom Product garant voor, een label waarbij je al meteen kunt inschatten hoe een release ongeveer gaat klinken. Happiness Project, bij nazicht van onze uitgebreide Dark Entries database, zo’n 2500 reviews online, blijk ik ooit al eens iets van deze Fransen te hebben besproken, maar da’s dan ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Vrijdag 28 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Icesun - Heartquake (vinyl)

De laatste serie reviews die op mijn review stapel belanden komen opvallend vaak uit Frankrijk. Zo ook deze Icesun, een project uit Parijs dat de jaren 80 laat herleven op hun albumdebuut “Heartquake”. Enkel te koop opggelimiteerd vinyl en garant voor minimal post punk van het betetere soort zoals op het typerende “Cold Inside” ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : UFO Över Lappland - UFO Över Lappland

Deze band komt echt uit Lapland, meer bepaald uit de Noord-Zweedse stad Umeå aan de Botnische golf. Sulatron stelt ons het eponieme debuutalbum voor van deze Zweden. Vijf lang uitgesponnen tracks staan er op (50 minuten speelduur). In 2016 verscheen dit reeds als cassette met een track minder (“JaEDeJaE” stond er niet op). ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nieuws van het Kirlian Camera front: Stalingrad is terug!

Natuurlijk kent u als trouwe Dark Entries lezer de Italiaanse rots in de branding Kirlian Camera. Maar wie van jullie is vertrouwd met Stalingrad? Dat we het hier niet hebben over het gebied in Rusland kon u al raden. Stalingrad was een zijproject van Angelo Bergamini enerzijds en Ivano Bizzi (die in het verleden bij Kirlian Camera vooral ...

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Nitzer Ebb maakt onuitgegeven video uit 1985 wereldkundig

De terugkeer van Nitzer Ebb is momenteel het evenement in EBM-land. Op 11 oktober komt een ambitieuze box uit: 1982-2010 10 LP Vinyl Boxset. 10 platen? Ja hoor, de vijf officiële platen uit de discografie worden elk aangevuld met een aparte plaat met outtakes, alternatieve versies en remixen. Bovendien zal de groep ook terug gaan optreden, ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2018 : Alien Sex Fiend is bezeten (van een nieuwe plaat)

Er komen nog regelmatig platen uit van Alien Sex Fiend, één van de stichters van het gothicgenre en met name één van de meest populaire groepen uit de Londense batcave-scene van begin jaren 80, doch het betreft hier vooral verzamelaars met singles en live-uitvoeringen van eerder werk. De laatste plaat met origineel ...