casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

KISS THE ANUS OF A BLACK CAT
De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder
25/09/2017, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

25/09/2017 : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder
25/09/2017 : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder
25/09/2017 : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder
25/09/2017 : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder
25/09/2017 : KISS THE ANUS OF A BLACK CAT - De rode draad zal steeds dezelfde zijn: ontstaan in de punkscene en ondertussen al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder
Op wapenstilstand zullen de wapens zwijgen en de gitaren knetteren. Zo heeft het Breaking Barriers-punkfestival in Leuven het gewild. Alhoewel, punkfestival... voor haar tweede editie probeert Breaking Barriers groepen voor te stellen die uit de beweging voortkomen maar het oorspronkelijke punkgeluid trachten te overstijgen. Een van die groepen is Kiss The Anus Of A Black Cat, en Malcolm Nix legde de groep wat vragen voor.

Het is op voorhand niet heel duidelijk wie deze vragen zal beantwoorden, want het soloproject is een echte band geworden. Is dit een bewuste zet om een geheel van samenwerkende mensen te vormen of is dit gewoon een praktische oplossing om de songs live beter te kunnen brengen?

Is met de tijd zo wel gegroeid, in het begin waren er vele gasten en ledenwissels maar na een tijdje was ik wel op zoek naar een vaste bezetting. Ik had het op dat moment wel echt gehad om telkens opnieuw mensen te moeten inwijden in de wereld van KTAOABC en gaandeweg is er dus een vaste band gekomen. Ondertussen praten we dezelfde taal, wat de muziek alleen maar ten goede komt.

Het is nu wel een echte live-band, maar ik heb gemerkt dat er in de nabije toekomst niet zo heel veel concerten zijn gepland. Wat geniet uw voorkeur: veel spelen om zo veel mogelijk nieuwe toeschouwers aan de band bloot te stellen of slechts selectief spelen en er zo voor te zorgen dat elk concert iets speciaal is waar mensen lang op voorhand naar uitkijken?

Veel spelen! Maar jammer genoeg kunnen we dat als band niet altijd kiezen. Je brengt een plaat uit, doet daar promo rond en hoopt dan dat er genoeg concertorganisatoren warm lopen om jou als band te vragen. Tegenwoordig duurt die periode van platenrelease tot laatste concert van die plaat voor een underground band als KTAOABC zonder airplay jammer genoeg maar een dik half jaar tot 10 maanden. Daarna wordt het nog moeilijk om concerten te vinden en moet je als band aan een nieuwe plaat beginnen.

Het mainstreamsucces blijft uit, maar dat geldt natuurlijk voor zowat elke band die zich niet op voorhand laat klaarstomen door een marketingteam. Een cultstatus is aangenaam en artistiek bevredigend, maar is het financieel wel leefbaar voor mensen om muzikaal hun eigen koers te blijven varen?

Je zou versteld staan hoe weinig muzikanten van hun muziek kunnen leven. In België waarschijnlijk nog geen 10%, dus dat wil zeggen dat nagenoeg iedereen moet bijklussen om rond te komen. Nochtans vind ik dat een gezond uitgangspunt. Als je financiëel op het droge staat, hoef je je niet in te spannen om een plaat te maken die geld moét opbrengen. Dus dan maak je interessantere muziek! (lacht) Daarnaast zijn wij niet uit op mainstreamsucces omdat wij nuchter genoeg zijn dat dat niet aan de orde is voor onze muziek, laat staan een doelstelling om te behalen. Wel hopen we op genoeg aandacht via promo en dergelijke om zoveel mogelijk te kunnen spelen, want dat is toch wat de meeste muzikanten echt willen.

Ik wil jullie even een stelling voorleggen: ‘Niet-professionele muzikanten die daarnaast nog een andere (lees: “echte”) job hebben, zijn eigenlijk onafhankelijker dan professionele muzikanten. Zij zijn immers niet afhankelijk van het publiek om hun dagelijks brood te verdienen en kunnen daardoor veel meer hun zin doen.’ Wat is uw mening hierover?

Ja, hoor. Ik denk dat alle muzikanten veel minder stress zouden hebben om het ‘te maken’ indien ze hun schaapjes op het droge hebben.

Hoe zit het eigenlijk met de platenverkoop? Kommer en kwel, zoals de muziekindustrie ons wil laten geloven, of valt het nog wel mee? En verkopen jullie nu eigenlijk meer vinyl dan cd’s of is die opmars van de ouderwetse LP ook weer een ongefundeerd verhaaltje dat de media blijven vertellen zonder de feiten te controleren?

Onze platenverkoop tijdens concerten blijft toch overwegend een cd-verkoop, vinyl mag misschien in de lift zitten maar dan bij een kleinschaliger, doch koopgraag, publiek. Cd’s zijn goedkoper en voor een nieuw publiek dan ook een aangenamere introductie voor onze muziek. De die-hard fans zullen sneller vinyl aanschaffen. Voor de rest vermoed ik dat de muziekindustrie haar schaapjes wel op het droge houdt. Blijkbaar is de zomer goed geweest voor een kantelmoment in aankoop van muziek, waarbij online streaming diensten voor de eerste keer hoger scoorden dan de cd- of vinyldrager. En die streamingdiensten gaan natuurlijk hand in hand met de major labels.

Wat vinyl betreft, merk ik wel dat jullie een typische “LP-band” zijn. Hebben jullie er ooit aan gedacht ook singles uit te brengen? Is daar volgens jullie nog een publiek voor of is dat een medium dat zijn beste tijd heeft gehad?

Vinyl is, hoe je het draait of keert, toch het betere en knappere medium onder de muziekdragers. Cd heeft een beetje een wegwerpstatus, terwijl vinyl in de platenkast van je living thuis hoort. Vinyl singles zijn geweldig maar helaas voor een DIY band onbetaalbaar. Als je prijzen vergelijkt van 10”, 7” en 12” dan kan je als kleine band en label niet zomaar LP’s en vinyl singles doen. Record Store Day vangt die exclusiviteit voor een stuk op maar zomaar albums, remixes, singles op vinyl uitbrengen kon enkel tijdens de hoogdagen van de muziekindustrie tot de opkomst van het internet even alle fundamenten wegblies.

De single is natuurlijk een typisch verschijnsel uit de oldschool punkperiode, toen bands aan de lopende band 7”s en slechts af en toe een echte LP uitbrachten. Heeft KTAOABC nog een band met de punkscene of is dat niet meer dan onderdeel van jullie achtergrond?

Enkel ikzelf heb een geschiedenis in de Gentse punk- en kraakscene van eind jaren 90 / begin 2000. De rest van de band komen uit andere, diverse windrichtingen. Deze geschiedenis is voor mij nog steeds een belangrijke waarde in mijn leven en muziek. Ze heeft mij gevormd en mijn leven gekleurd en alhoewel ik met gemengde gevoelens terugkijk, vind ik de basis van ‘mijn’ vorming zeer waardevol. En dan heb ik het over het DIY-gebeuren, ook niet-muzikaal, waarbij de meesten onder ons iets waardevol hebben opgebouwd, en velen nog steeds trachten op te bouwen.

Op 11 november spelen jullie op de tweede editie van het Breaking Barriers festival in Het Depot. Ik citeer even de website: “Het festival staat ook volledig in het teken van bands die de grenzen van de oorspronkelijke punkscene hebben verkend en misschien zelfs overschreden.” en “Deze dag is opgedragen aan zij die een onafhankelijke koers varen en dat ook zullen blijven doen.” Slaat dit volgens jullie ook op KTAOABC? Voelen jullie zich thuis in een dergelijk concept?

Ik kan mij niet inbeelden ooit een andere koers te zullen varen, misschien wel muzikaal, maar inhoudelijk zal de rode draad steeds dezelfde zijn. Deze draad is ontstaan in de punkscene en is ondertussen toch al ver doorgetrokken, van folk naar wave en hopelijk nog veel verder. Onafhankelijkheid is niet per se een betrachting, maar vermits er muzikaal weinig compromis gemaakt wordt om mainstream te klinken, zal KTAOABC gedoemd zijn om onafhankelijk te blijven werken.

De andere bands op de affiche zijn Red Zebra, The Bollock Brothers, Struggler en het gloednieuwe Donder, Hel & Hagel. Voelen jullie een zekere verwantschap met die bands of zijn het gewoon muzikanten die daar toevallig ook zullen spelen?

De muziek van de meeste andere bands op de affiche is ons zeker niet onbekend, maar enige verwantschap is er niet echt, vermoed ik. Misschien is KTAOABC wel de vreemde eend in de bijt aangezien wij niet echt met een bepaalde muzieksubcultuur aansluiting zoeken en vinden. KTAOABC speelt over de muziekgenres heen!

Heeft het eigenlijk nog zin tegendraadse muziek te maken? Kunnen jullie zich nog motiveren om tegen de stroom in te blijven roeien, goed wetende dat gestroomlijnde marketingconcepten met alle aandacht van de media en het grote publiek gaan lopen?

Het is vaak frustrerend om te zien hoe de muziekindustrie de touwtjes in handen heeft, maar het spel meespelen is voor ons geen doelstelling. Tegendraads zijn evenmin. Wij maken gewoon muziek die, in de eerste plaats, voor onszelf inspirerend is. Het is dus gewoon een kwestie van smaak en energie die ons van plaat naar plaat brengt. Daarnaast willen ook wij dat onze plaat geen slag in het water is, maar de juiste aandacht krijgt in pers en media. En daarbij gaan we wel in zee met labels en bookers die ons daarbij kunnen helpen.

Tot slot nog een vraag over de bandnaam. Stoort het jullie eigenlijk dat veel mensen die naam afkorten tot KTAOABC, wat in alle eerlijkheid toch niet zo bijzonder vlot klinkt of leest? Hebben jullie er ooit aan gedacht die naam te veranderen in iets gebruiksvriendelijker?

Ik vind de afkorting wel een visueel mooie samenstelling van letters en gebruik de afkorting heel vaak op sociale media om nieuws aan te kondigen. Bij onze vijfde plaat 'Weltuntergangsstimmung' was zelfs de volledige naam weggelaten op de platenhoes. Een andere naam zou enkel gebruikt worden om een zijproject of zoiets te duiden.

Kiss The Anus Of A Black Cat

Breaking Barriers met Red Zebra, The Bollock Brothers, Kiss The Anus Of A Black Cat, Struggler en Donder, Hel en Hagel

Foto's: Benny Serneels

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Aeon Sable - Aether

Ondertussen al min of meer een bekend naam het Duitse Aeon Sable al was het maar omdat ze met regelmaat nieuwe albums releasen. Ze begonnen ooit als een meer traditionele gothic rock outfit maar met de jaren slopen meer psychedelische en metal elementen in hun geluid waardoor er nu vaak met de term post goth naar Aeon Sable wordt gerefereerd. Het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Whispers In The Shadow - The Urgeny Of Now

De groep rond Ashley Dayour is ondertussen ook al meer dan 20 jaar een constante en bewandelde al die jaren een hobbelig pad tussen dark rock, new wave en gothic rock. Met de laatste release, niet toevallig op het Solar Lodge label, lijkt de groep z’n draai gevonden te hebben. Krachtige dark rock met zin voor melodie die het beste van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Phal:Angst - Phase IV

Phal:Angst is een post-rock/industrial band uit Oostenrijk. De groep was mij tot op heden totaal onbekend, maar laat dat nu net de drijfveer zijn om deze band te ontdekken middels hun intussen toch al vierde album, heel inspiratievol, 'Phase IV', genoemd. Na meerdere luistersessies heb ik het nog steeds moeilijk om hier een allesomvattende ...

lees meer...
CD BESPREKING : Metalwings - For all Beyond

Misschien niet de meest originele bandnaam, Metalwings mag toch even wat aandacht genieten. Bulgarije zou je niet onmiddellijk associëren met symphonic metal, eens te meer dat Metalwings boven komt drijven. De grote bezieler en doe-van-alles sinds 2010 is zangeres Stela Atanasova (tevens ook viool en keyboards). Ze wordt bijgestaan door ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Clouds Will Clear - Recollection Of What Never Was

'The Clouds Will Clear' is een typische instrumentale post-rock band uit Duitsland. Meteen in het eerste nummer 'In Cycles' van de nieuwe cd ' Recollection Of What Never Was' hoor je de typische post-rocksound van ondertussen wel enkele honderden bands terug. Een mengeling van zacht en hard, soms trancy en psychedelisch, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Bimfest (14 en 15 december 2018, De Casino, Sint-Niklaas) - Laat ik de knuppel maar meteen in het hoenderhok gooien: de 17de editie van Bimfest was om verschillende redenen fantastisch. De afwezigen hadden ongelijk, alweer!

Weet u nog waar Bimfest voor staat? Belgian Independent Music Festival, dit jaar alweer aan zijn 17de editie toe en geef toe, er zijn weinig festivals van dit allooi die een dergelijke leeftijd halen. Toegegeven, de Belgische inbreng was dit jaar zeer beperkt, om niet te zeggen geheel afwezig, maar dat mag en kon de pret niet drukken. Ik geef ...

lees meer...
NIEUWS 16/12/2018 : A plague Upon the Land

Dat ook Belgen een stevig potje symphonic black metal kunnen fabriceren, bewijst het gezelschap Lemuria. Op 15 februari 2019 wordt hun nieuwe album ‘The Hysterical Hunt’ gepresenteerd (Jeugdcentrum Vizit –Wilrijk). Om de honger wat aan te scherpen, kan je hier alvast genieten van de video ‘A Plague Upon the Land’. Leuk ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : The Cure bevestigt nieuwe plaat na aankondiging Rock & Roll Hall Of Fame

De Rock & Roll Hall Of Fame is een museum in Ohio, Verenigde Staten, dat zich wijdt aan de geschiedenis van de rockmuziek. Sinds 1986 worden elk jaar een aantal artiesten opgenomen in de lijst van leden. Het gaat om indrukwekkende namen als Elvis Presley, The Beatles, Bob Dylan, David Bowie en nog heel wat groten uit de rockgeschiedenis. ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Causenation brengt single uit met VV303: Black Lust

Causenation is een jong EBM-project uit Antwerpen. Aan het roer staat Vain Sacrosanct, een man die eerder dj was op Radio Centraal. Live wordt hij bijgestaan door 0.77 en Talking Jazz. In augustus kon u kennis maken met de eerste single van de groep - 'The Things You Promise' - en thans is de tijd gekomen voor een tweede single: 'Black ...

lees meer...
NIEUWS 15/12/2018 : Album release De Delvers 15 december te Boom

Er zijn eigenlijk maar relatief weinig new wave groepen die in het Nederlands zingen. We kennen de eerste platen van De Kreuners en verder De Brassers, Mensen Blaffen, Arbeid Adelt!, Gruppenbild, Bange Konijnen, De Kommeniste, Aroma Di Amore, Zwarte Poëzie, Hedera Helix en sinds kort ook het lichtelijk fantastische Donder, Hel & Hagel. ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : IAMX video: Mile Deep Hollow

‘Alive in New Light’ werd verwelkomd als de verrijzenis van IAMX. In de jaren ervoor heeft Chris Corner zwaar geleden onder depressie en slaapstoornissen, hetgeen zijn weerslag vond op ‘Metanoia’ uit 2015. Daar is hij nu over, en die herwonnen bevrijding was de inspiratie voor ‘Alive in New Light’, dat begin ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...