casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

717 items

   

STRUGGLER
Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler!

Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen dat Struggler doorheen de jaren, meer zelfs, de decennia een paar bezettingswissels heeft meegemaakt. Wie speelt nu eigenlijk in de band en waar komen al die mensen vandaan?

Op bas is dat Yosev Zeven, Kris Oversteyns op synths, drums door Ronny Sevens en gitaar door Alain en René Hulsbosch. Vocals zijn voor rekening van Yosev en René, backings door Alain, Yosev en René.
Ronny en Yosev zijn oudbekenden, zij speelden begin jaren 1980 in punkband De Muur en in Struggler sinds 1992. Kris is van huis uit drummer maar neemt in Struggler de synths voor zijn rekening. Alain, zoon van, komt uit de metalwereld, met een brede muzikale lijn van Massive Attack naar Bach tot Killing Joke.

Jullie hebben met The Gap zo waar een nieuwe plaat uit. Eigenlijk hadden veel mensen dat na al die tijd niet meer verwacht. Hoe lang was het eigenlijk geleden dat jullie nog iets hadden uitgebracht?

Vinyl was geleden van 1983 en een cd van 1999. Met The Gap hebben we nu beide terug in huis.

Waar mogen mensen die nu naar een concert van Struggler gaan zich eigenlijk aan verwachten? Wordt de setlist in sterke mate bepaald door de nieuwe songs of ligt de focus vooral op de oude klassiekers?

Aan passie, vuur, gedrevenheid en lust. De setlist is opgebouwd uit een mix van nieuw en oud. De focus ligt vooral op nieuw werk, ouder werk wordt in opgefriste conditie geserveerd.

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen The Gap en de oude platen? Welke evolutie heeft de band ondertussen doorgemaakt?

Hechtheid, betrokkenheid, samenhorigheid en respect voor elkaars visie. The Gap is in samenwerkingsverband tot stand gekomen waarin ieder zijn verantwoordelijkheid had en opnam, muzikaal, emotioneel maar ook financieel. De extra ademruimte die hierdoor ontstaat, stelt ons in staat om meer resultaatgerichtheid te bekomen dan in de beginjaren.

Veel mensen klagen nu over de opkomst van nationalisme in de politiek, maar eigenlijk is dat in de muziekwereld op een andere manier minstens even erg. Voor bands die niet Brits of Amerikaans zijn, is het per definitie zeer moeilijk om in andere landen door te breken. Volgens mij was dat 35 jaar geleden minstens even erg. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur. Als ik er de reviews van The Gap op nalees, merk ik dat we een open beoordeling krijgen, op dat vlak is er zeker veel veranderd. We zijn de recensenten zeer erkentelijk.

Jaren geleden hebben jullie met streekgenoten als De Brassers en Siglo XX een heel aparte en eigenlijk ook zeer herkenbaar Limburgse sound ontwikkeld. Bestaat er nu nog een muzikale scene die als typisch Limburgs kan worden beschouwd?

Ik zie dat niet als een typisch Limburgse sound. Men had het vaak over de zogenaamde doemsound en het doemdenken. In feite was het de reflectie van de tijdsgeest, het ontmantelen van de zwaar vervuilende industrie die zorgde voor grote werkloosheid. De ondermaatse infrastructuur zette een blokkade op de reconversie. Logisch dat hier de No Fun-cultuur grote slaagkans verwierf. De nieuwe generatie kampt in mindere mate met dat soort lokale beperkingen. Ze krijgen de wereldse rotzooi zwaarder voor de kiezen. Laat dat hun inspiratiebron zijn.

In welke mate is Limburg eigenlijk veranderd sinds jullie eerste bloeiperiode in het begin van de 80s? Hoe ervaren jullie dat als undergroundmuzikanten die sowieso in de rol van outsiders zitten?

Momenteel is Limburg een dynamische provincie die de toenmalige neerwaartse economie weet om te buigen en erin slaagt een leefbaar klimaat te scheppen. De undergroundscène is de scène waar wij thuishoren. Het is niet Limburg alleen dat verandert. Sociale statuten vervagen in recordtempo, wat de globale verrechtsing voedt. Het kapitalisme zit in zijn eindfase. Het is niet haalbaar een systeem te handhaven dat is geënt op een economische groei van 2% of meer. De democratie zit in de gevarenzone, oorlogen kunnen niet uitblijven. Beschaving, pfffffff, we leren het nooit.

Op 11 november spelen jullie op de tweede editie van het Breaking Barriers festival in Het Depot. Wat vinden jullie van de rest van de affiche? Voelen jullie een verwantschap met die andere bands of zijn het gewoon muzikanten die toevallig op dezelfde avond spelen?

Zeker voelen we verwantschap, al hebben we, op Red Zebra na, nog nooit met de andere bands samen opgetreden. Struggler kijkt dan ook erg uit naar deze dag.

De volgende vraag zou wel eens slecht kunnen vallen, maar ik durf het toch aan. Hebben jullie eigenlijk nog voeling met de nieuwste muzikale stromingen? Voelen jullie de energie en de boodschap uit jullie jonge jaren nog aan bij nieuwere bands die de originele punkscène nooit zelf hebben ervaren?

Zeker wel, al gaan de jonge bands hun eigen weg. De noodzaak van hun bestaan komt klaarblijkelijk voort uit een ontevreden maatschappelijk gevoel zoals wij dat ook kenden.

Is er eigenlijk een vraag die tijdens interviews nooit of te nimmer wordt gesteld, maar die jullie net wel relevant lijkt? Voeg er gerust meteen een antwoord aan toe.

Jazeker! Hoe komt het dat jullie sound binnen de Struggler-gerelateerdheid toch steeds anders aanvoelt? Het antwoord: Omdat we openstaan voor de tijdsgeest, accepteren onderdeel te zijn van de elementen en putten uit de deelverzameling van de vergangkelijkheid. Geen nieuw zonder oud.

Struggler

Breaking Barriers met Red Zebra, The Bollock Brothers, Kiss The Anus Of A Black Cat, Struggler en Donder, Hel en Hagel

Foto's: Luc Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hecker - Inspection II

Een album dat ons geduld danig op de proef heeft gesteld, deze Inspection II van (Florian) Hecker. De man gaat verder met het onderzoeken van computationele technieken voor analyse en hersynthese. Inderdaad, het is weer zo een plaatje... Wanneer men met zulke termen komt aandraven is het voor de goede verstaander vaak al voldoende om te weten ...

lees meer...
CD BESPREKING : Korinthians - Chaos/Control

In 2016 volstonden 5 songs als eerste sublieme kennismaking met het Gentse Korinthians. Verzameld op de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Olympus’. Melodieus, toegankelijk, toegeeflijk aan eigen muzikale opvoeding. Maar volgens eigengereide geestdrift. Nu, 3 jaren later, is het tijd voor het allereerste full-album : Chaos/Control. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XIV - Best Of Edition - 30/11/2019 Nieuwe Nor Heerlen

Het is al sedert 2004 een feit dat een kleiner festival ook groots kan zijn. Het bewijs wordt eens te meer geleverd door de Downhill-organisatie dat er telkens in slaagt om bands te programmeren die je zelden of nooit tegenkomt op een podium waar dan ook in de Lage Landen. Voor de inmiddels veertiende editie van Downhill werd geopteerd ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stigmata - Dust, Nothingness And Light

Eerder, vorig jaar, besprak ik reeds “Dark One”, waarbij enig speurwerk mij en u leerde dat deze Stigmata reeds tussen 1989 en 1993 een eerste leven kende en nu vooral het solo project van David Aboucaya betreft. Met deze “Dust, Nothingness And Light” wordt nu een vervolg gepresenteerd, opnieuw in eigen beheer en ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten