canli casino

Dark Entries Logo

625 items

   

STRUGGLER
Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler!

Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen dat Struggler doorheen de jaren, meer zelfs, de decennia een paar bezettingswissels heeft meegemaakt. Wie speelt nu eigenlijk in de band en waar komen al die mensen vandaan?

Op bas is dat Yosev Zeven, Kris Oversteyns op synths, drums door Ronny Sevens en gitaar door Alain en René Hulsbosch. Vocals zijn voor rekening van Yosev en René, backings door Alain, Yosev en René.
Ronny en Yosev zijn oudbekenden, zij speelden begin jaren 1980 in punkband De Muur en in Struggler sinds 1992. Kris is van huis uit drummer maar neemt in Struggler de synths voor zijn rekening. Alain, zoon van, komt uit de metalwereld, met een brede muzikale lijn van Massive Attack naar Bach tot Killing Joke.

Jullie hebben met The Gap zo waar een nieuwe plaat uit. Eigenlijk hadden veel mensen dat na al die tijd niet meer verwacht. Hoe lang was het eigenlijk geleden dat jullie nog iets hadden uitgebracht?

Vinyl was geleden van 1983 en een cd van 1999. Met The Gap hebben we nu beide terug in huis.

Waar mogen mensen die nu naar een concert van Struggler gaan zich eigenlijk aan verwachten? Wordt de setlist in sterke mate bepaald door de nieuwe songs of ligt de focus vooral op de oude klassiekers?

Aan passie, vuur, gedrevenheid en lust. De setlist is opgebouwd uit een mix van nieuw en oud. De focus ligt vooral op nieuw werk, ouder werk wordt in opgefriste conditie geserveerd.

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen The Gap en de oude platen? Welke evolutie heeft de band ondertussen doorgemaakt?

Hechtheid, betrokkenheid, samenhorigheid en respect voor elkaars visie. The Gap is in samenwerkingsverband tot stand gekomen waarin ieder zijn verantwoordelijkheid had en opnam, muzikaal, emotioneel maar ook financieel. De extra ademruimte die hierdoor ontstaat, stelt ons in staat om meer resultaatgerichtheid te bekomen dan in de beginjaren.

Veel mensen klagen nu over de opkomst van nationalisme in de politiek, maar eigenlijk is dat in de muziekwereld op een andere manier minstens even erg. Voor bands die niet Brits of Amerikaans zijn, is het per definitie zeer moeilijk om in andere landen door te breken. Volgens mij was dat 35 jaar geleden minstens even erg. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur. Als ik er de reviews van The Gap op nalees, merk ik dat we een open beoordeling krijgen, op dat vlak is er zeker veel veranderd. We zijn de recensenten zeer erkentelijk.

Jaren geleden hebben jullie met streekgenoten als De Brassers en Siglo XX een heel aparte en eigenlijk ook zeer herkenbaar Limburgse sound ontwikkeld. Bestaat er nu nog een muzikale scene die als typisch Limburgs kan worden beschouwd?

Ik zie dat niet als een typisch Limburgse sound. Men had het vaak over de zogenaamde doemsound en het doemdenken. In feite was het de reflectie van de tijdsgeest, het ontmantelen van de zwaar vervuilende industrie die zorgde voor grote werkloosheid. De ondermaatse infrastructuur zette een blokkade op de reconversie. Logisch dat hier de No Fun-cultuur grote slaagkans verwierf. De nieuwe generatie kampt in mindere mate met dat soort lokale beperkingen. Ze krijgen de wereldse rotzooi zwaarder voor de kiezen. Laat dat hun inspiratiebron zijn.

In welke mate is Limburg eigenlijk veranderd sinds jullie eerste bloeiperiode in het begin van de 80s? Hoe ervaren jullie dat als undergroundmuzikanten die sowieso in de rol van outsiders zitten?

Momenteel is Limburg een dynamische provincie die de toenmalige neerwaartse economie weet om te buigen en erin slaagt een leefbaar klimaat te scheppen. De undergroundscène is de scène waar wij thuishoren. Het is niet Limburg alleen dat verandert. Sociale statuten vervagen in recordtempo, wat de globale verrechtsing voedt. Het kapitalisme zit in zijn eindfase. Het is niet haalbaar een systeem te handhaven dat is geënt op een economische groei van 2% of meer. De democratie zit in de gevarenzone, oorlogen kunnen niet uitblijven. Beschaving, pfffffff, we leren het nooit.

Op 11 november spelen jullie op de tweede editie van het Breaking Barriers festival in Het Depot. Wat vinden jullie van de rest van de affiche? Voelen jullie een verwantschap met die andere bands of zijn het gewoon muzikanten die toevallig op dezelfde avond spelen?

Zeker voelen we verwantschap, al hebben we, op Red Zebra na, nog nooit met de andere bands samen opgetreden. Struggler kijkt dan ook erg uit naar deze dag.

De volgende vraag zou wel eens slecht kunnen vallen, maar ik durf het toch aan. Hebben jullie eigenlijk nog voeling met de nieuwste muzikale stromingen? Voelen jullie de energie en de boodschap uit jullie jonge jaren nog aan bij nieuwere bands die de originele punkscène nooit zelf hebben ervaren?

Zeker wel, al gaan de jonge bands hun eigen weg. De noodzaak van hun bestaan komt klaarblijkelijk voort uit een ontevreden maatschappelijk gevoel zoals wij dat ook kenden.

Is er eigenlijk een vraag die tijdens interviews nooit of te nimmer wordt gesteld, maar die jullie net wel relevant lijkt? Voeg er gerust meteen een antwoord aan toe.

Jazeker! Hoe komt het dat jullie sound binnen de Struggler-gerelateerdheid toch steeds anders aanvoelt? Het antwoord: Omdat we openstaan voor de tijdsgeest, accepteren onderdeel te zijn van de elementen en putten uit de deelverzameling van de vergangkelijkheid. Geen nieuw zonder oud.

Struggler

Breaking Barriers met Red Zebra, The Bollock Brothers, Kiss The Anus Of A Black Cat, Struggler en Donder, Hel en Hagel

Foto's: Luc Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Echo Us - To Wake A Dream In Moving Water

Dromerig, astraal, vluchtig, zweverig, gelaagd, complex, bevreemdend, overvol…. Het zijn een paar van de termen die we in het verleden gebruikten om de muziek van Echo Us te omschrijven. Deze is een mix van ambient, prog rock, new age met zelfs klassieke muziek en etnische invloeden. Na de hoog gegrepen Memoriam-trilogie over het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Moan/Genetic Transmission - Dedicated To Luigi Russolo

Geen deel 1 zonder deel 2, zo denken ze ook bij Zoharum, en daarom stellen ze ons na Collaboration 1 een ander samenwerkingsverband tussen de twee Poolse acts Genetic Transmission en Moan voor. Deel vier inmiddels uit de archiefreeks van Genetic Transmission met de titel Dedicated To Luigi Russolo. Enig opzoekwerk was aanbevolen want we ...

lees meer...
CD BESPREKING : Genetic Transmission/Moan - Collaboration 1

Toen er tijdens onze redactievergadering weer 2 delen uit de archiefreeks van Genetic Transmission op tafel verschenen, probeerde ik deze met enige argwaan alsnog af te wimpelen want de vorige twee Genetic Transmission platen met de spreekwoordelijke overschotjes, vond ik nu nu niet bepaald hoogvliegers. Met de wijsheid “it’s ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maninkari - L’Océan Rêve Dans Sa Loisiveté, Second Session

L’Océan Rêve Dans Sa Loisiveté, Second Session, het is qua titel een hele mondvol. Tevens is het het vervolg op de in 2014 verschenen (niet bij Zoharum, maar bij Three:four Records) eerste sessie onder deze titel. Maninkari zijn de twee Parijse broers Frédéric en Olivier Charlot, geen onbekenden ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Bimfest 2017 - Bimfest editie 2017, 15 en 16 december, De Casino, Sint-Niklaas

Elk jaar zo rond de kerstdagen is het weer tijd voor het Belgian Independent Music Festival, kortweg Bimfest. Dit jaar al aan zijn 16de editie toe en daarmee ongetwijfeld één van de langst lopende underground festivals hier ten lande. Dit jaar ook weer in die mooie zaal die De Casino in Sint-Niklaas is, knus en gezellig maar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hecq - Chansons De Geste

Chansons De Geste van Ben Lukas Boysen oftewel Hecq is een heel persoonlijk album geworden van deze ervaren rot in het vak (actief sinds 2003, Chansons De Geste is zijn 18de album). De doelstelling van deze plaat was tweeledig; namelijk een soortement eerbetoon aan het verleden, maar tevens een streven om zowel gebeurtenissen en individuen ...

lees meer...
NIEUWS 17/12/2017 : Nu reeds te winnen : een duoticket voor M’era Luna 2018

We zijn er dan wel vroeg bij. Maar toch, het is nu reeds mogelijk om een gratis duoticket te winnen voor M’era Luna 2018. De eerste bandnamen werden reeds bekend gemaakt, met alvast grote namen als Apoptygma Berzerk, Ministry, Hocico, In Strict Confidence, Clan Of Xymox, Das Ich en Front 242. Het voorlopige overzicht kan je hier vinden. ...

lees meer...
NIEUWS 16/12/2017 : Het eindejaarslijstje van Dimi Brands

Met een nieuw jaar in het vizier kijken we bij Dark Entries traditiegetrouw nog eens achterom middels onze eindejaarslijstjes. 2017 bleek een meer dan uitstekend muziekjaar te zijn, want het was deksels moeilijk om een top 20 samen te stellen (een top 10 zou te veel sterke releases onrecht aandoen). Na veel denk- en schrapwerk ziet ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 15/12/2017 : Zusterliefde bij Midnattsol

Midnattsol, het project van Carmen Elise Espenæs, mag voor het volgende nieuwe album rekenen op de strot van haar bekende zus, dé Liv Kristine (ex-Theatre of Tragedy, ex-Leaves Eyes). Meer nog, ze wordt een vast lid van de bende. Een borrelhapje van wat komen zal, kan je hier proeven. Meer info over het vierde studioalbum (voorganger ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2017 : De eerste namen voor Porta Nigra XIII!

De kerstperiode brengt allerhande cadeautjes met zich mee, zo maakten onze Aarschotse vrienden van Porta Nigra ons alvast enorm blij met een eerste lading namen voor de dertiende editie van dit fijne festival, op 10 maart 2018, traditiegetrouw in de Klinker. Onlangs vond in Zweden een jubileum festival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : DWAALSPOOR (09-12-2017, Flora Theater, Delft) - Een meer dan geslaagde avond bij onze noorderburen.

Dark Entries lezers die mijn schrijfsels op de voet volgen en die me een beetje kennen, weten dat ik niets dan lovende woorden veil heb voor het Nederlandse evenement Dwaalspoor, dat sinds vorig jaar, vergeef me de flauwe woordspeling, terug op de rails staat. Dit jaar ontbrak misschien een echte grote naam in Delft (Rotterdam was dit ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2017 : Aftellen naar BIMfest

Het is nu echt aftellen naar de volgende BIMfest-editie, de zestiende al in de geschiedenis van het festival. Het festival gaat op 15 en 16 december door in de Casino van Sint-Niklaas. Met namen als Blancmange, Crash Course In Science, Kirlian Camera, The Invisible Spirit, Psyche, No More, The Horrorist, Xotox, Parade Ground en Implant - aangevuld ...

lees meer...
FOTO'S : Lacuna Coil - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : Cellar Darling - Moonlight Music Hall Diest

lees meer...
FOTO'S : GBH - @ De Klinker Aarschot