canli casino

Dark Entries Logo

617 items

   

STRUGGLER
Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler!

Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen dat Struggler doorheen de jaren, meer zelfs, de decennia een paar bezettingswissels heeft meegemaakt. Wie speelt nu eigenlijk in de band en waar komen al die mensen vandaan?

Op bas is dat Yosev Zeven, Kris Oversteyns op synths, drums door Ronny Sevens en gitaar door Alain en René Hulsbosch. Vocals zijn voor rekening van Yosev en René, backings door Alain, Yosev en René.
Ronny en Yosev zijn oudbekenden, zij speelden begin jaren 1980 in punkband De Muur en in Struggler sinds 1992. Kris is van huis uit drummer maar neemt in Struggler de synths voor zijn rekening. Alain, zoon van, komt uit de metalwereld, met een brede muzikale lijn van Massive Attack naar Bach tot Killing Joke.

Jullie hebben met The Gap zo waar een nieuwe plaat uit. Eigenlijk hadden veel mensen dat na al die tijd niet meer verwacht. Hoe lang was het eigenlijk geleden dat jullie nog iets hadden uitgebracht?

Vinyl was geleden van 1983 en een cd van 1999. Met The Gap hebben we nu beide terug in huis.

Waar mogen mensen die nu naar een concert van Struggler gaan zich eigenlijk aan verwachten? Wordt de setlist in sterke mate bepaald door de nieuwe songs of ligt de focus vooral op de oude klassiekers?

Aan passie, vuur, gedrevenheid en lust. De setlist is opgebouwd uit een mix van nieuw en oud. De focus ligt vooral op nieuw werk, ouder werk wordt in opgefriste conditie geserveerd.

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen The Gap en de oude platen? Welke evolutie heeft de band ondertussen doorgemaakt?

Hechtheid, betrokkenheid, samenhorigheid en respect voor elkaars visie. The Gap is in samenwerkingsverband tot stand gekomen waarin ieder zijn verantwoordelijkheid had en opnam, muzikaal, emotioneel maar ook financieel. De extra ademruimte die hierdoor ontstaat, stelt ons in staat om meer resultaatgerichtheid te bekomen dan in de beginjaren.

Veel mensen klagen nu over de opkomst van nationalisme in de politiek, maar eigenlijk is dat in de muziekwereld op een andere manier minstens even erg. Voor bands die niet Brits of Amerikaans zijn, is het per definitie zeer moeilijk om in andere landen door te breken. Volgens mij was dat 35 jaar geleden minstens even erg. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur. Als ik er de reviews van The Gap op nalees, merk ik dat we een open beoordeling krijgen, op dat vlak is er zeker veel veranderd. We zijn de recensenten zeer erkentelijk.

Jaren geleden hebben jullie met streekgenoten als De Brassers en Siglo XX een heel aparte en eigenlijk ook zeer herkenbaar Limburgse sound ontwikkeld. Bestaat er nu nog een muzikale scene die als typisch Limburgs kan worden beschouwd?

Ik zie dat niet als een typisch Limburgse sound. Men had het vaak over de zogenaamde doemsound en het doemdenken. In feite was het de reflectie van de tijdsgeest, het ontmantelen van de zwaar vervuilende industrie die zorgde voor grote werkloosheid. De ondermaatse infrastructuur zette een blokkade op de reconversie. Logisch dat hier de No Fun-cultuur grote slaagkans verwierf. De nieuwe generatie kampt in mindere mate met dat soort lokale beperkingen. Ze krijgen de wereldse rotzooi zwaarder voor de kiezen. Laat dat hun inspiratiebron zijn.

In welke mate is Limburg eigenlijk veranderd sinds jullie eerste bloeiperiode in het begin van de 80s? Hoe ervaren jullie dat als undergroundmuzikanten die sowieso in de rol van outsiders zitten?

Momenteel is Limburg een dynamische provincie die de toenmalige neerwaartse economie weet om te buigen en erin slaagt een leefbaar klimaat te scheppen. De undergroundscène is de scène waar wij thuishoren. Het is niet Limburg alleen dat verandert. Sociale statuten vervagen in recordtempo, wat de globale verrechtsing voedt. Het kapitalisme zit in zijn eindfase. Het is niet haalbaar een systeem te handhaven dat is geënt op een economische groei van 2% of meer. De democratie zit in de gevarenzone, oorlogen kunnen niet uitblijven. Beschaving, pfffffff, we leren het nooit.

Op 11 november spelen jullie op de tweede editie van het Breaking Barriers festival in Het Depot. Wat vinden jullie van de rest van de affiche? Voelen jullie een verwantschap met die andere bands of zijn het gewoon muzikanten die toevallig op dezelfde avond spelen?

Zeker voelen we verwantschap, al hebben we, op Red Zebra na, nog nooit met de andere bands samen opgetreden. Struggler kijkt dan ook erg uit naar deze dag.

De volgende vraag zou wel eens slecht kunnen vallen, maar ik durf het toch aan. Hebben jullie eigenlijk nog voeling met de nieuwste muzikale stromingen? Voelen jullie de energie en de boodschap uit jullie jonge jaren nog aan bij nieuwere bands die de originele punkscène nooit zelf hebben ervaren?

Zeker wel, al gaan de jonge bands hun eigen weg. De noodzaak van hun bestaan komt klaarblijkelijk voort uit een ontevreden maatschappelijk gevoel zoals wij dat ook kenden.

Is er eigenlijk een vraag die tijdens interviews nooit of te nimmer wordt gesteld, maar die jullie net wel relevant lijkt? Voeg er gerust meteen een antwoord aan toe.

Jazeker! Hoe komt het dat jullie sound binnen de Struggler-gerelateerdheid toch steeds anders aanvoelt? Het antwoord: Omdat we openstaan voor de tijdsgeest, accepteren onderdeel te zijn van de elementen en putten uit de deelverzameling van de vergangkelijkheid. Geen nieuw zonder oud.

Struggler

Breaking Barriers met Red Zebra, The Bollock Brothers, Kiss The Anus Of A Black Cat, Struggler en Donder, Hel en Hagel

Foto's: Luc Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Gary Numan - @ Depot Leuven

lees meer...
FOTO'S : Jayce Lewis - @ Depot Leuven

lees meer...
CD BESPREKING : Day Before Us - Nihil Interit

De duivel zit in de details, Gustave Flaubert (“Le bon Dieu est dans le détail”) wist het al in de 19de eeuw. En wie zijn wij om de schrijver van Madame Bovary tegen te spreken? We maakten al gewag van een ode aan het typische Cold Meat Industry geluid dat Paranoia Inducta ten toon spreidde op From The Depths, de sound ...

lees meer...
CD BESPREKING : Noxvox - Niedowidzenia

Polen blijft naast een goede afzetmarkt voor loodgieters, te oordelen aan de hand van de hier verschenen reviews tevens een land dat muzikaal een sterke opmars aan het maken is. Als we alleen naar het dark ambient en industriële genre kijken, begint de teller achter de rood witte vlag al aardig aan te dikken. Zo ook Noxvox, dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Paranoia Inducta - From The Depths

Als we het Poolse Paranoia Inducta (het klinkt haast als de naam van een of andere gangster rapper) één goede raad willen meegeven, laat het dan deze zijn: less is more. Op het negende album From The Depths, tevens het derde deel uit een heuse trilogie (voorafgegaan door Evil Angel (2010) en Maze Of Death (2013)), krijgen ...

lees meer...
FOTO'S : Epica -

lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : Kevin Haskins schrijft een boek…

Wie? De al iets oudere lezer weet ongetwijfeld dat Kevin Haskins (Kevin Micheal Dompe) mede oprichter was van het legendarische Bauhaus, een groep die als één van de wegbereiders van het gothic (rock) genre moet worden beschouwd, zowel muzikaal als naar ‘image’. Welnu deze Kevin schreef een boek bijeen over z’n ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/10/2017 : New wave tegen Schauvliege: Donder, Hel & Hagel!

Donder, Hel & Hagel, we hadden er tot gisteren nog nooit van gehoord maar het blijkt een Leuvense new wave band te zijn en die presenteren ons hun eerste videoclip. En wat voor een! Deze ecologisch geëngageerde medemensen kanaliseerden hun woede en verontwaardiging in “Joke Is Weer Daar”, een vlammende protestsong tegen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spotlights - Seismic

Het echtpaar Mario en Sarah Quintero reageert met ‘Seismic’ op de evolutie van de mensheid en hoe die al maar meer zijn stempel drukt op moeder Aarde. Het koppel overschouwt de onvermijdelijke, destructieve consequenties die eraan verbonden zijn. Aan de verwoestende en gewelddadige uitbarstingen die ons te wachten staan dicht het ...

lees meer...
CD BESPREKING : 4 Kings - Vicious, weird and wild

Inderdaad, deze songs van 4 Kings klinken alsof ze weggeplukt zijn uit een of andere roadmovie. Dit viertal (de bandnaam geeft het aantal al weg) spelen iets dat je kan onder brengen onder (een milde vorm van) trash/death metal. Instrumentaal klinkt het beperkt en weinig vernieuwend: bas, gitaar en drums, daarmee moet je het elf nummers lang ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Nieuwe interessante 5cd box op Cherry Red; “To The Outside Of Everything”

Cherry Red Records grossiert tegenwoordig welig in het uitbrengen van uierst geslaagde en fraai uitgegeven cd boxen tegen een gunstprijsje. Recent nog bespraken we de gothic rock box “Silhouettes & Shadows” (klik hier voor de review) en straks ligt de post punk verzameling “To The Outside Of Everything” in de winkelrekken. Uiteraard ...

lees meer...
NIEUWS 11/10/2017 : Walhalla doet het met Belgische post punk en u?

Het woord zegt het zelf na de punk kwam, jawel de post punk, en nu zitten wel alweer drie tot vier generaties veder waardoor je vandaag even smakelijk het woord retro post punk in de mond kunt nemen. Doch dit geheel terzijde want er is heuglijk nieuws, het label met een voorkeur voor de oude (new wavende) Belgen pakte zonet uit met “The ...

lees meer...
NIEUWS 10/10/2017 : New Wave Top 100

Zaterdag ging naar goede traditie de New Wave Top 100 door in Antwerpen. Wie erbij was zal de avond niet snel vergeten, maar ook wie er niet bij was gunnen we zijn of haar pleziertje. Want dergelijke lijstjes zijn immer interessant. We merken dat vooral de klassiekers uit de jaren 80 het goed blijven doen, dat er ook wat nummers uit de jaren ...