casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

STRUGGLER
Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler!

Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen dat Struggler doorheen de jaren, meer zelfs, de decennia een paar bezettingswissels heeft meegemaakt. Wie speelt nu eigenlijk in de band en waar komen al die mensen vandaan?

Op bas is dat Yosev Zeven, Kris Oversteyns op synths, drums door Ronny Sevens en gitaar door Alain en René Hulsbosch. Vocals zijn voor rekening van Yosev en René, backings door Alain, Yosev en René.
Ronny en Yosev zijn oudbekenden, zij speelden begin jaren 1980 in punkband De Muur en in Struggler sinds 1992. Kris is van huis uit drummer maar neemt in Struggler de synths voor zijn rekening. Alain, zoon van, komt uit de metalwereld, met een brede muzikale lijn van Massive Attack naar Bach tot Killing Joke.

Jullie hebben met The Gap zo waar een nieuwe plaat uit. Eigenlijk hadden veel mensen dat na al die tijd niet meer verwacht. Hoe lang was het eigenlijk geleden dat jullie nog iets hadden uitgebracht?

Vinyl was geleden van 1983 en een cd van 1999. Met The Gap hebben we nu beide terug in huis.

Waar mogen mensen die nu naar een concert van Struggler gaan zich eigenlijk aan verwachten? Wordt de setlist in sterke mate bepaald door de nieuwe songs of ligt de focus vooral op de oude klassiekers?

Aan passie, vuur, gedrevenheid en lust. De setlist is opgebouwd uit een mix van nieuw en oud. De focus ligt vooral op nieuw werk, ouder werk wordt in opgefriste conditie geserveerd.

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen The Gap en de oude platen? Welke evolutie heeft de band ondertussen doorgemaakt?

Hechtheid, betrokkenheid, samenhorigheid en respect voor elkaars visie. The Gap is in samenwerkingsverband tot stand gekomen waarin ieder zijn verantwoordelijkheid had en opnam, muzikaal, emotioneel maar ook financieel. De extra ademruimte die hierdoor ontstaat, stelt ons in staat om meer resultaatgerichtheid te bekomen dan in de beginjaren.

Veel mensen klagen nu over de opkomst van nationalisme in de politiek, maar eigenlijk is dat in de muziekwereld op een andere manier minstens even erg. Voor bands die niet Brits of Amerikaans zijn, is het per definitie zeer moeilijk om in andere landen door te breken. Volgens mij was dat 35 jaar geleden minstens even erg. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur. Als ik er de reviews van The Gap op nalees, merk ik dat we een open beoordeling krijgen, op dat vlak is er zeker veel veranderd. We zijn de recensenten zeer erkentelijk.

Jaren geleden hebben jullie met streekgenoten als De Brassers en Siglo XX een heel aparte en eigenlijk ook zeer herkenbaar Limburgse sound ontwikkeld. Bestaat er nu nog een muzikale scene die als typisch Limburgs kan worden beschouwd?

Ik zie dat niet als een typisch Limburgse sound. Men had het vaak over de zogenaamde doemsound en het doemdenken. In feite was het de reflectie van de tijdsgeest, het ontmantelen van de zwaar vervuilende industrie die zorgde voor grote werkloosheid. De ondermaatse infrastructuur zette een blokkade op de reconversie. Logisch dat hier de No Fun-cultuur grote slaagkans verwierf. De nieuwe generatie kampt in mindere mate met dat soort lokale beperkingen. Ze krijgen de wereldse rotzooi zwaarder voor de kiezen. Laat dat hun inspiratiebron zijn.

In welke mate is Limburg eigenlijk veranderd sinds jullie eerste bloeiperiode in het begin van de 80s? Hoe ervaren jullie dat als undergroundmuzikanten die sowieso in de rol van outsiders zitten?

Momenteel is Limburg een dynamische provincie die de toenmalige neerwaartse economie weet om te buigen en erin slaagt een leefbaar klimaat te scheppen. De undergroundscène is de scène waar wij thuishoren. Het is niet Limburg alleen dat verandert. Sociale statuten vervagen in recordtempo, wat de globale verrechtsing voedt. Het kapitalisme zit in zijn eindfase. Het is niet haalbaar een systeem te handhaven dat is geënt op een economische groei van 2% of meer. De democratie zit in de gevarenzone, oorlogen kunnen niet uitblijven. Beschaving, pfffffff, we leren het nooit.

Op 11 november spelen jullie op de tweede editie van het Breaking Barriers festival in Het Depot. Wat vinden jullie van de rest van de affiche? Voelen jullie een verwantschap met die andere bands of zijn het gewoon muzikanten die toevallig op dezelfde avond spelen?

Zeker voelen we verwantschap, al hebben we, op Red Zebra na, nog nooit met de andere bands samen opgetreden. Struggler kijkt dan ook erg uit naar deze dag.

De volgende vraag zou wel eens slecht kunnen vallen, maar ik durf het toch aan. Hebben jullie eigenlijk nog voeling met de nieuwste muzikale stromingen? Voelen jullie de energie en de boodschap uit jullie jonge jaren nog aan bij nieuwere bands die de originele punkscène nooit zelf hebben ervaren?

Zeker wel, al gaan de jonge bands hun eigen weg. De noodzaak van hun bestaan komt klaarblijkelijk voort uit een ontevreden maatschappelijk gevoel zoals wij dat ook kenden.

Is er eigenlijk een vraag die tijdens interviews nooit of te nimmer wordt gesteld, maar die jullie net wel relevant lijkt? Voeg er gerust meteen een antwoord aan toe.

Jazeker! Hoe komt het dat jullie sound binnen de Struggler-gerelateerdheid toch steeds anders aanvoelt? Het antwoord: Omdat we openstaan voor de tijdsgeest, accepteren onderdeel te zijn van de elementen en putten uit de deelverzameling van de vergangkelijkheid. Geen nieuw zonder oud.

Struggler

Breaking Barriers met Red Zebra, The Bollock Brothers, Kiss The Anus Of A Black Cat, Struggler en Donder, Hel en Hagel

Foto's: Luc Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...