casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

640 items

   

STRUGGLER
Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
17/09/2017 : STRUGGLER - Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur.
Op 11 november 1918 zwegen (voor een paar jaar toch) de wapens, maar op 11 november 2017 breekt in Het Depot opnieuw het rebelse punkgeluid in Het Depot voor Breaking Barriers los. Bezieler Malcolm Nix zal op Dark Entries iedere band op de vragenbank pijnigen. Vandaag is dat: Struggler!

Laten we beginnen bij het begin. Ik kan me voorstellen dat Struggler doorheen de jaren, meer zelfs, de decennia een paar bezettingswissels heeft meegemaakt. Wie speelt nu eigenlijk in de band en waar komen al die mensen vandaan?

Op bas is dat Yosev Zeven, Kris Oversteyns op synths, drums door Ronny Sevens en gitaar door Alain en René Hulsbosch. Vocals zijn voor rekening van Yosev en René, backings door Alain, Yosev en René.
Ronny en Yosev zijn oudbekenden, zij speelden begin jaren 1980 in punkband De Muur en in Struggler sinds 1992. Kris is van huis uit drummer maar neemt in Struggler de synths voor zijn rekening. Alain, zoon van, komt uit de metalwereld, met een brede muzikale lijn van Massive Attack naar Bach tot Killing Joke.

Jullie hebben met The Gap zo waar een nieuwe plaat uit. Eigenlijk hadden veel mensen dat na al die tijd niet meer verwacht. Hoe lang was het eigenlijk geleden dat jullie nog iets hadden uitgebracht?

Vinyl was geleden van 1983 en een cd van 1999. Met The Gap hebben we nu beide terug in huis.

Waar mogen mensen die nu naar een concert van Struggler gaan zich eigenlijk aan verwachten? Wordt de setlist in sterke mate bepaald door de nieuwe songs of ligt de focus vooral op de oude klassiekers?

Aan passie, vuur, gedrevenheid en lust. De setlist is opgebouwd uit een mix van nieuw en oud. De focus ligt vooral op nieuw werk, ouder werk wordt in opgefriste conditie geserveerd.

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen The Gap en de oude platen? Welke evolutie heeft de band ondertussen doorgemaakt?

Hechtheid, betrokkenheid, samenhorigheid en respect voor elkaars visie. The Gap is in samenwerkingsverband tot stand gekomen waarin ieder zijn verantwoordelijkheid had en opnam, muzikaal, emotioneel maar ook financieel. De extra ademruimte die hierdoor ontstaat, stelt ons in staat om meer resultaatgerichtheid te bekomen dan in de beginjaren.

Veel mensen klagen nu over de opkomst van nationalisme in de politiek, maar eigenlijk is dat in de muziekwereld op een andere manier minstens even erg. Voor bands die niet Brits of Amerikaans zijn, is het per definitie zeer moeilijk om in andere landen door te breken. Volgens mij was dat 35 jaar geleden minstens even erg. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Van doorbreken was geen sprake, alles moest tot stand komen vanuit een D.I.Y.- cultuur. Als ik er de reviews van The Gap op nalees, merk ik dat we een open beoordeling krijgen, op dat vlak is er zeker veel veranderd. We zijn de recensenten zeer erkentelijk.

Jaren geleden hebben jullie met streekgenoten als De Brassers en Siglo XX een heel aparte en eigenlijk ook zeer herkenbaar Limburgse sound ontwikkeld. Bestaat er nu nog een muzikale scene die als typisch Limburgs kan worden beschouwd?

Ik zie dat niet als een typisch Limburgse sound. Men had het vaak over de zogenaamde doemsound en het doemdenken. In feite was het de reflectie van de tijdsgeest, het ontmantelen van de zwaar vervuilende industrie die zorgde voor grote werkloosheid. De ondermaatse infrastructuur zette een blokkade op de reconversie. Logisch dat hier de No Fun-cultuur grote slaagkans verwierf. De nieuwe generatie kampt in mindere mate met dat soort lokale beperkingen. Ze krijgen de wereldse rotzooi zwaarder voor de kiezen. Laat dat hun inspiratiebron zijn.

In welke mate is Limburg eigenlijk veranderd sinds jullie eerste bloeiperiode in het begin van de 80s? Hoe ervaren jullie dat als undergroundmuzikanten die sowieso in de rol van outsiders zitten?

Momenteel is Limburg een dynamische provincie die de toenmalige neerwaartse economie weet om te buigen en erin slaagt een leefbaar klimaat te scheppen. De undergroundscène is de scène waar wij thuishoren. Het is niet Limburg alleen dat verandert. Sociale statuten vervagen in recordtempo, wat de globale verrechtsing voedt. Het kapitalisme zit in zijn eindfase. Het is niet haalbaar een systeem te handhaven dat is geënt op een economische groei van 2% of meer. De democratie zit in de gevarenzone, oorlogen kunnen niet uitblijven. Beschaving, pfffffff, we leren het nooit.

Op 11 november spelen jullie op de tweede editie van het Breaking Barriers festival in Het Depot. Wat vinden jullie van de rest van de affiche? Voelen jullie een verwantschap met die andere bands of zijn het gewoon muzikanten die toevallig op dezelfde avond spelen?

Zeker voelen we verwantschap, al hebben we, op Red Zebra na, nog nooit met de andere bands samen opgetreden. Struggler kijkt dan ook erg uit naar deze dag.

De volgende vraag zou wel eens slecht kunnen vallen, maar ik durf het toch aan. Hebben jullie eigenlijk nog voeling met de nieuwste muzikale stromingen? Voelen jullie de energie en de boodschap uit jullie jonge jaren nog aan bij nieuwere bands die de originele punkscène nooit zelf hebben ervaren?

Zeker wel, al gaan de jonge bands hun eigen weg. De noodzaak van hun bestaan komt klaarblijkelijk voort uit een ontevreden maatschappelijk gevoel zoals wij dat ook kenden.

Is er eigenlijk een vraag die tijdens interviews nooit of te nimmer wordt gesteld, maar die jullie net wel relevant lijkt? Voeg er gerust meteen een antwoord aan toe.

Jazeker! Hoe komt het dat jullie sound binnen de Struggler-gerelateerdheid toch steeds anders aanvoelt? Het antwoord: Omdat we openstaan voor de tijdsgeest, accepteren onderdeel te zijn van de elementen en putten uit de deelverzameling van de vergangkelijkheid. Geen nieuw zonder oud.

Struggler

Breaking Barriers met Red Zebra, The Bollock Brothers, Kiss The Anus Of A Black Cat, Struggler en Donder, Hel en Hagel

Foto's: Luc Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop door Luc Luyten, 21/06/2018

lees meer...
FOTO'S : Ghost - @ Graspop door Luc Luyten, 21/06/2018

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : M'era Luna 2018 : de verdeling der bands

Het zal op 11 en 12 augustus weer een heuse volksverhuizing zijn als M’era Luna voor zijn 2018-editie zijn poorten der duisternis zal openen. Het is nog even wachten op een exact tijdsschema, maar de organisatie heeft netjes zijn bands weten te verdelen over de twee dagen. Vrijdag 10 augustus kan je er op het vliegveld van Hildesheim ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : Ground Nero: tijdreizigers uit de jaren 80

Tijdreizigers uit de jaren 80, zo wordt Ground Nero voorgesteld in het nieuwe promotiefilmpje van Danse Macabre, het platenlabel waar onze Limburgse vrienden onderdak gevonden hebben voor de uitgave van de nieuwe ep 'Scales'. Ze spelen de gothic rock uit de jaren 80, maar dan nu, zo leggen Nomad, Peter en Gwijde de Eerste uit in het ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : Psy'Aviah voelt de grote scheiding

Met 'Lightflare' kwam Psy'Aviah terug met een conceptalbum rond burn out en depressie. Onze huidige maatschappij is zo hectisch en de informatie waarmee we geconfronteerd worden zo overvloedig dat velen er onder door gaan. Op de recente ep 'Looking For The Sun' gaat Yves Schelpe op het thema door. De ep bevat drie nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 20/06/2018 : PSYCHOstef toont u de weg naar de andere kant

Stefaan Vantyghem kent u misschien als gitarist bij Powerstone, Your Life On Hold of Psychogeneration, of als geluidsman bij de B52 in Eernegem, maar hij heeft ook zijn soloproject PSYCHOstef waarmee hij een mix maakt van black, doom, gothic en andere soorten van metal. Zijn laatste worp heet 'The Other Side' en gaat over de andere ...

lees meer...
FOTO'S : ONRUST - Trouwfe(e)st #2, JH Wommel, Wommelgem, Belgium, 16/06/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CD BESPREKING : Vidna Obmana - The Trilogy

Dirk Serries is een man die in onze reviewsectie erg vaak de revue passeert. We leerden de man uiteraard kennen via het legendarische Vidna Obmana, waarvan onlangs bij Zoharum het terugblikkende ‘The Trilogy’ heruitgegeven werd. Maar laat ons beginnen bij het begin... De eerste releases onder de Vidna Obmana moniker verschenen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st #2 - Een eigenzinnige huwelijksverjaardag

Trouwfe(e)st 2 is het vervolg op Trouwfe(e)st, het minifestival voor het huwelijk van Dimi en Sigrid, verleden jaar. Een jaar later vonden ze het de moeite om opnieuw een aantal groepen uit te nodigen in Jeugdhuis Wommel, en opnieuw bevonden deze groepen zich eerder in het bereik van dark ambient en neofolk…. UrZon is het Noise-project ...

lees meer...
CD BESPREKING : Herr Lounge Corps & Cadaverous Condition - The Breath Of A Bird

Hoewel ik vertrouwd ben met het werk van zowel Cadaverous Condition als van Herr Lounge Corps, bleek dit een bijzonder moeilijke cd om te bespreken. Het was Miro Snejdr (Herr Lounge Corps) zelve die me aansprak met de vraag of ik deze wou bespreken. We kennen de man vooral als de huispianist van Douglas P bij Death In June, maar tevens ...

lees meer...
CD BESPREKING : Analogue-X - Course Of Life

Als er één ding is waar ik als recensent de wubbes van krijg, is het wel een gebrek aan transparantie. Echozone zou een samenwerking zijn aangegaan met het Duitse RMP Records om een aantal (toekomstige) releases van de electropop-band Analogue-X uit te brengen, maar ik vind niks terug over dit label. Op Discogs zijn er verschillende ...

lees meer...
CD BESPREKING : protoU - Khmaoch

We lieten u al eerder kennis maken met de Oekraïense artieste protoU, middels haar uitstekende samenwerking met Hilyard. Inderdaad, artiestE, het blijft het vermelden waard, aangezien het vrouwelijk geslacht in het anonieme dark ambient milieu nog steeds zwaar in de minderheid is. Maar dat deze protoU, oftewel Sasha Cats, meer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sophya - Broken Mirrors

Het van oorsprong Israëlische Sophya (niet te verwarren met de Sophia van Peter Bjärgö) resideert al een tijdje in Nederland. Wanneer we de puntjes Nederland en dark wave (want in deze muzikale vijver vist Sophya) met elkaar verbinden komen we als vanzelf bij Clan Of Xymox terecht. Niet verwonderlijk dan ook dat het via Ronny ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2018 : Trouwfe(e)st: het trouwfeest met instemming van Dark Entries

Trouwfeesten... Ons advies als Dark Entries luidt dat u ze moet vermijden als de pest. Maar nu en dan maken we wel eens een uitzondering. Als iemand voor zijn trouwfeest - in dit geval gaat het zelfs om de verjaardag van een trouwfeest - gratis optredens organiseert met donkere groepen, bijvoorbeeld. Dimi en Sigrid - het mannelijk deel van ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Judgement Fest - Feest in de catacomben van de muzikale onderwereld...

Ja, wij horen bij de mensen die vol vreugde uitkijken naar De dag des oordeels. En als De dag des oordeels een feestje houdt, Judgement Fest, dan willen we er graag bij zijn. De dag des oordeels, dat is natuurlijk het radioprogramma van Danny Quetin op Radio VRD, het donkerste programma op Limburgs leukste, elke maandagavond om 22u rechtstreeks ...