casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

689 items

   

THE HERMETIC ELECTRIC
Of onze evolutie gewild was… ja, ik denk dat we steeds ‘beter’ wilden worden.
23/08/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

23/08/2017 : THE HERMETIC ELECTRIC - Of onze evolutie gewild was… ja, ik denk dat we steeds ‘beter’ wilden worden.
23/08/2017 : THE HERMETIC ELECTRIC - Of onze evolutie gewild was… ja, ik denk dat we steeds ‘beter’ wilden worden.
23/08/2017 : THE HERMETIC ELECTRIC - Of onze evolutie gewild was… ja, ik denk dat we steeds ‘beter’ wilden worden.
23/08/2017 : THE HERMETIC ELECTRIC - Of onze evolutie gewild was… ja, ik denk dat we steeds ‘beter’ wilden worden.
23/08/2017 : THE HERMETIC ELECTRIC - Of onze evolutie gewild was… ja, ik denk dat we steeds ‘beter’ wilden worden.
The Hermetic Electric uit Namen bracht onlangs zijn debuut ‘Feel Nothing’ uit en speelt binnenkort op onze Dark Entries Night. We hadden een gesprek met Holly (zang/gitaar), Elfi (toetsen) en Mathieu (bas).

Met ‘Feel Nothing’ hebben jullie jullie officiële debuut uitgebracht. Ik heb het gevoel dat de plaat wat tijd vergt om te waarderen, maar hoe meer ik er naar luister, hoe meer ik ervan hou. Zijn jullie tevreden over het resultaat?

Elfi: Ik ben dol op ‘Feel nothing’! Elk nummer heeft zijn eigen plek en betekenis in de wereld van ‘Feel Nothing’. Ze zijn opgekomen uit emotie, uit gevoelens, onze gevoelens… Dat is misschien de reden waarom het tijd vergt om het te waarderen. Ik weet het niet.

Mathieu: We zijn inderdaad heel tevreden over het resultaat. Zoals Elfi zegt is het een gevoelige plaat voor ons. Misschien is er tijd nodig om het te begrijpen, onze gevoelens in deze muziek te begrijpen.

Holly: Ik ben erg gelukkig, want de plaat is echt representatief voor van wat er gebeurt als we samen komen. Alles komt heel gemakkelijk en natuurlijk, alsof er magie bij betrokken is. Ik denk dat je deze magie kunt horen op de plaat, en dat is voor mij het belangrijkste.

Opmerkelijk is dat de plaat op Dark Italia uitgekomen is. Hoe is dat tot stand gekomen?

Mathieu: Dat is een hele eer voor ons, maar Holly zal hier het laatste woord over hebben.

Elfi: Ik ben inderdaad heel blij, maar Holly kan deze vraag beter beantwoorden dan ik.

Holly: Dat is heel simpel geweest. Ik heb de demo’s van de plaat laten horen aan Allesandro en Luca van Nero Moderno, en zij hielden er erg veel van. Alessandro heeft dan de stap genomen om ze te laten horen aan Maurizio, de man achter Darkitalia, die meteen de plaat wou uitgeven op zijn label.

Jullie geluid werd natuurlijk beïnvloed door de new wave, maar jullie vermengen dat met meer complexe ritmes die aan trip-hop doen denken. Zo hebben jullie een vrij origineel geluid weten te scheppen. is dat belangrijk voor jullie?

Mathieu: Ik heb The Hermetic Electric min of meer leren kennen bij de uitgave van hun tweede ep. Ik was meteen mee, want er was iets speciaal aan wat dit duo - Holly en Elfi - deed. Het was niet zo eenvoudig om ze in een hokje te stoppen. New-, dark-, electro-wave? Toen Holly me vroeg om hen te vervoegen, heb ik niet langer dan een halve seconde nagedacht. En alsof alles voorzien was is het ‘trio’ tot stand gekomen alsof er geen enkele rem op stond. We hebben de plaat gemaakt zonder de minste richtlijn, zonder te zeggen: we doen zo of zo… De vermenging van invloeden heeft gewoon spontaan gewerkt.

Elfi: Voor mij is dit een onmiskenbare evolutie, en ik denk dat Mathieu aan de basis ligt van deze ritmische evolutie. Coherentie is belangrijk, en als deze origineel is, is dat nog een extra troef!

Holly: Dit geluid is het resultaat van een natuurlijk proces. Wij hebben niets berekend gedaan. Zoals Mathieu zegt is alles spontaan gebeurd.

Jullie hadden reeds verschillende ep’s uitgebracht voor ‘Feel Nothing’. Wat me getroffen heeft is dat elke ep een eigen identiteit heeft, verschillend van de anderen, met een echte evolutie in het geluid. Was dat gewild?

Mathieu: De eerste drie ep’s zijn uit Hollys hoofd ontstaan. Hij is elke keer geëvolueerd, en dat nog het meest bij de derde ep, toen Elfi bij de groep kwam. Voor ‘Feel Nothing’ ben ik er zelf ook bij gekomen. Ik had weliswaar enkele twijfels over wat ik hen kon bieden, na het prachtige ‘City Drama’ op ‘EP 3’… Ik weet niet of we echt beter gedaan hebben, maar we hebben zeker iets anders gedaan… En ik hou van even veel de uitkomst van ‘Feel Nothing’ als ik van ‘City Drama’ hou.

Elfi: ‘One EP’ en ‘Two EP’ zijn volledig door Holly gemaakt. Ik ben er discreet bij gekomen op ‘EP 3’, en Mathieu is ons dan bij ‘Feel Nothing’ komen vergezellen. Dat is al een eerste aanzet tot een verklaring. We evolueren ook door de tijd heen. We leren om samen te spelen… Of het gewild was… ja, ik denk dat we steeds ‘beter’ wilden worden, niet?

Holly: Inderdaad, maar ik benadruk het feit dat alles op een natuurlijke manier geëvolueerd us. Het is duidelijk dat een muziekant altijd tracht om zijn geluid te laten evolueren, maar het is fijn om te horen dat je dat ook effectief kan horen.

Wat de invloeden betreft kunnen we niet onder The Cure door. We noteren in het bijzonder de getormenteerde gitaren. Welk belang heeft The Cure voor jullie?

Mathieu: Dat is een vraag voor Holly, want ik ben persoonlijk niet echt door The Cure beïnvloed.

Holly: The Cure is altijd een voorbeeld geweest en blijft dat ook. Niet enkel op muzikaal vlak maar ook in de manier om de werking van een groep aan te pakken. The Cure heeft me geleerd dat in een groep spelen eerst en vooral een avontuur is dat op vriendschap gebaseerd is.

Holly, ik heb vernomen dat je zelfs contacten hebt met Cindy Levinson, de vrouw van Lol Tolhurst, voormalige drummer en toetsenist van the Cure. Je zou haar zelf geadviseerd hebben om een Franstalige editie uit te brengen van de biografie van haar man. Kan je daar meer over vertellen?

Holly: Cindy is een erg vriendelijk iemand en het klopt dat we af en toe boodschappen uitwisselen. Ik heb haar effectief de uitgeverij gesugereerd - ‘Le Mot et le Reste’ - voor de Franstalige uitgave van ‘Cured’, want ik heb hun werk erg gewaardeerd voor de Franse editie van het boek van Peter Hook over Joy Division. Ik ben heel blij dat dit niet in dovemansoren gevallen is.

The Hermetic Electric is - als ik goed geïnformeerd ben - ontstaan in 2013. Hoe is dat gebeurd? Hadden jullie al muzikale projecten voor deze groep?

Mathieu: Ik had een groep die ‘Polucse’ heette, en het is dankzij dit project dat ik kennis heb kunnen maken met Holly en Elfi. Ik heb deze twee fantastische mensen verleden jaar vervoegd voor een mooi avaontuur.

Elfi: Ik heb Holly en zijn muzikale passie zo’n vijf jaar geleden ontmoet. Ik speelde toen geen enkel instrument. Hij heeft me geleidelijk aan achter een toetsenbord geduwd en heeft me dan uiteindelijk opgenomen voor ‘EP 3’! Zo is het begonnen… Daarna hebben we Mathieu en zijn project Polucse leren kennen. Holly zei me dat als iemand ooit met ons samen zou moeten spelen, het Mathieu was! Dat was drie jaar geleden, en anderhalf jaar geleden kwam holly naar me: ‘Haha, Mathieu komt naar de volgende repetitie’. Sindsdien is The Hermetic Electric een trio in hart en ziel.

Holly: Ik heb lang alleen gewerkt in de studio en in 2010 bracht ik een eerste ep uit onder de naam ‘Naboo’. Ik voelde me gefrustreerd, want het was voor mij onmogelijk om alleen op een podium te stappen. Elfi heeft heel goed samengevat wat daarna gebeurd is, en ik ben er heel blij om.

Jullie hebben verschillende concerten op de agenda. Jullie spelen onder andere op de Dark Entries Night (8/09/2017) en het Luikse New Wave Festival (23/09/2017). Waarom moeten onze lezers trachten om The Hermetic Electric live te zien?

Mathieu: Omdat het live is dat onze gevoelens echt tot leven komen. Wij leven onze muziek.

Elfi: Omdat we niet enkel onze nummers spelen. We delen ze. We zijn echt trots op ‘Feel Nothing’. Het is altijd een genoegen om te spelen en om te zien of we jullie in onze wereld kunnen meeslepen.

Holly: Gewoon omdat we ons op een podium opperbest voelen en dat je dat kan voelen!

Holly, je hebt ook je eigen studio waar je andere groepen opneemt. Ik zag dat je momenteel werkt aan het debuut van Messier 39, een groep die we erg waarderen en die we ook reeds op een Dark Entries Night uitgenodigd hebben. Vertel ons eens over je werkzaamheden in de studio?

Holly: Het is echt fijn om met andere groepen samen te werken. Ik voel me echt op mijn plaats in een studio. De Black Studio is mijn schuilplaats, mijn ‘caverne’ zoals Elfi het zegt. Deze openstellen en anderen ontvangen bevalt me enorm. Ik geloof graag dat het om een wisselwerking gaat tussen de groepen die hier langskomen en mezelf.

Dank voor dit interview. Willen jullie nog iets toevoegen?

Bedankt om ons uit te nodigen op jullie Dark Entries Night.

The Hermetic Electric

Dark Entries Night XX: The Hermetic Electric en Apparaat

Liège New Wave Festival

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ståle Storløkken - The Haze Of Sleepnessness

Normaliter laat ik de promo’s van het Noorse Hubro label voor collega Paul Van de Gehuchte die ze doorgaans ook erg hoge scores toebedeelt. Maar bij de laatste lichting promo’s van dit Noorse experimentele ‘jazz’ label, dat in de praktijk vaak eerder de prog of de post rock toer opgaat, waren er twee albums waarnaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : PoiL - Sus

Vierde - als je ‘Mula PoiL’ de split release met Mula meerekent - vijfde album voor dit Franse trio dat geen beperkingen kent en er lustig op los experimenteert. De bezetting bestaat uit Antoine Arnera (toetsen), Boris Cassone (gitaar en basgitaar) en drummer Guilhem Meier. Alledrie nemen ze samen of om beurt de zangpartijen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Satori - Dispossession

Onze kennismaking met het Russische COD Noizes begon eigenlijk met het nieuws dat alhier twee releases van Satori uitgebracht zouden worden. Voorts vonden we in de promomail de overige recent uitgebrachte platen en aangezien de persteksten van deze nobele onbekende Russische artiesten stuk voor stuk veelbelovend klonken, lieten we weten ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2019 : Gothic USA!

Hoor ik daar een klaagzang? Er wordt geen gothic (rock) meer gemaakt? Foei. Gelukkig is er nog Oskar Terramortis, tegenwoordig labelbaas van het post gothic label, die voor ons eventjes 45 jawel, 45 actuele Amerikaanse acts uit het genre (interpreteer dit ruim en donker) op een rijtje zet en dit zomaar eventjes via bandcamp gratis en legaal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ingar Zach - Floating Layer Cake

Ingar Zach is een Noorse percussionist en de oprichter, samen met gitarist Ivar Grydeland, van het Sofa label dat zich concentreert op het promoten en uitbrengen van improvisatie en avant-garde muziek. Sinds eind de jaren negentig is Ingar actief in het folk circuit en in experimentele muziek. Doorheen de jaren is hij ook onversaagd op ...

lees meer...
FOTO'S : Goethes Erben - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Daemonia Nymphe - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Jo Quail - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alexandra Spence - Waking, She Heard Fluttering

De Australische Alexandra Spence is een kunstenares en muzikante die bekend staat om haar audiovisuele installaties en elektroakoestische composities. De muziek voor haar eerste release op het Room40 label kwam tot stand via veldopnames gemaakt in 2018 tijdens haar verblijf in Groot-Brittannië en op het Europese vasteland. Het grauwe ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Pasen dit jaar garantie voor een ei-vol weekend.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Paashaas dit jaar heel wat evenementen in België rondgestrooid heeft. In uw zoektocht naar de lekkerste eitjes helpen we u graag een handje middels dit beknopte overzicht. (vrijdag 19 april) In JH De Wommel kan je dit weekend drie dagen lang genieten van het beste wat het minimal wave genre te ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Met Dark Entries gratis naar Nederland!

Het duurde een beetje langer dan voorzien, maar binnenkort zal de vernieuwde locatie van de Maastrichtse club de Muziekgieterij dan toch de deuren openen. Voor het allerlaatste evenement in de ‘oude’ Muziekgieterij slaat men aldaar de handen ineen met Linke Soto en EPM Music om met een affiche voor de dag te komen die de liefhebbers ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2019 : Angels of Liberty leeft nog een beetje ....

18 april 2017 verliet bezieler en zanger Voe Saint-Claire van Angels Of Liberty ons... Veel te vroeg. De groep deed mijn gothic rock minnend hart weer sneller bonzen met het fantastische debuut “Pinnacle Of The Draco” (2012), oorspronkelijk uit op het eigen Secret Sin label, dat bol stond van de klassiekers. Tenminste, in een rechtvaardige ...

lees meer...
NIEUWS 14/04/2019 : Gedonder in Kinky Star.

Onlangs mochten wij tot onze grote vreugde kennismaken met het nieuwe Belgische duo La Merde. Hun eerste cassette Dood En De Merde liet een verpletterende indruk achter bij uw recensent van dienst die niet toevallig hoog oploopt met The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud en soortgelijke “wereld-serpenten”, net het straatje waarin ...