casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

679 items

   

YOUR LIFE ON HOLD
...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
Gothic rock uit Belgenland, het is zeldzaam maar het bestaat. Met Your Life On Hold hebben we er zelfs een beloftevolle nieuwkomer bij. Nu ja nieuwkomer, als lezer van Dark Entries kent u Jan De Wulf allicht al veel langer. Met “Burning For The Ancient Connection” verschijnt bij het gereputeerde Solar Lodge op 22 september het debuut van dit project. Dark Entries had een openhartig gesprek met bezieler Jan De Wulf… gothic rock undead.

Kun je eerst eens kort jezelf aan onze lezers voorstellen, wat heb je allemaal in deze scene uitgevreten in al die jaren. Het grote publiek zal je immers allicht wel kennen van Diskonnekted? Wat vooraf ging?

Het begon allemaal midden de jaren negentig toen ik begon te experimenteren met een keyboard. Onder de noemer Mildreda maakte ik als jonge snaak donkere elektronische gothic met veel gevoel voor dramatiek. Rond de eeuwwisseling startte ik het frissere Diskonnekted op waarmee ik de grenzen opzocht van electronica, industrial en alles daartussenin. Met Diskonnekted maakte ik vier albums en trad ik op in binnen- en buitenland. Maar ondertussen staat Diskonnekted in slaapstand. Your Life On Hold is voor mij nu een frisse nieuwe start waarin ik de ervaring kan steken die ik de voorbije decennia met vallen en opstaan heb opgedaan. Het voelt goed om met een schone lei te starten en de lat meteen heel hoog te kunnen plaatsen. En het was vooral ook plezant om de electronica eens te verruilen voor gitaren.

Met je nieuwe project Your Life On Hold maak je er geen geheim van dat je naar je jeugdliefdes terugkeert. Ik moet zeggen ook ik zag dit niet aankomen, ik had niet meteen deze gothic rock escapade verwacht voor iemand die ik vooral met electro associeer…

Ik vond het eigenlijk wel prettig om vriend en vijand te kunnen verrassen met deze plotse koerswijziging. Toch is het voor mij persoonlijk allemaal niet zo abrupt verlopen als het wel lijkt. Gothic rock was sowieso mijn eerste grote liefde en die liefde voor het genre is gedurende die vele jaren eigenlijk nooit verdwenen. Als tiener experimenteerde ik trouwens eerst met een elektrisch gitaar vooraleer ik de keyboard ontdekte. Misschien ben ik al die jaren gewoon afgeleid geweest? Het was immers veel gemakkelijker om op je eentje met een keyboard kant en klare songs te maken, dan met een gitaar. Vooral daarom is Mildreda destijds ontstaan. Met Your Life On Hold keer ik dus op alle vlakken terug naar mijn roots.

Wie en wat was je grote inspiratie bij deze Your Life On Hold, kwam dit idee ineens opzetten of iets wat al jaren sluimert, met andere woorden zijn deze muziekjes al veel eerder uit de instrumenten gevloeid en was het nu eerder zoiets van dit is het goede moment?

Na het laatste album van Diskonnekted had ik een beetje gehad met electronica. I was trying too hard, for too long. Het is wel een zeer goede leerschool geweest, dat wel. Ik ben doorheen die vele jaren een betere producer en songschrijver geworden. Maar ik ben met Diskonnekted erg wisselvallig geweest met een te grote experimenteerdrang om uiteindelijk ‘nergens’ te stranden. Ik vond dat het welletjes was geweest en vond dat stoppen de enige optie was. Op het eind had ik wel een strakke live band rond me verzameld en kreeg ik meer en meer de smaak van gitaren te pakken. Dat ik iets met gitaren wou doen na Diskonnekted, was dus al snel zeker. Ik kocht me enkele nieuwe gitaren en heb lange tijd gewoon zitten experimenteren in de studio. Ik herinner me dat ik aanvankelijk meer naar een industrieel geluid (à la Stabbing Westward, Filter, etc.) neigde, maar toen ik op een onbewaakt moment die distortion pedaal uitschakelde en in de plaats de reverb fameus opendraaide, werd alles plots glashelder: I was destined to make gothic rock. Toen dat duidelijk was, ben ik heel gedisciplineerd op zoek gegaan naar de juiste sound. En eenmaal ik een blauwdruk had van het Your Life On Hold geluid, ben ik aan de slag gegaan met de vele demo’s die ik liggen had. Terwijl ik bezig was werd het duidelijk dat ik met iets groots bezig was. Voor de buitenwereld kan het abrupt lijken, maar alles verliep dus eigenlijk spontaan en geleidelijk.

Wel indrukwekkend om al meteen door het gereputeerde Solar Lodge label te worden opgevist. Hoe kwam dat zo allemaal? Het komt mij over alsof alles direct in een stroomversnelling is terecht gekomen?

Terwijl ik de plaat aan het afwerken was, had ik er wel een goed gevoel bij. Het was simpelweg beter dan alles wat ik vroeger al had gemaakt. Belangrijker ook, vooral dan omdat ik als nooit tevoren mijn ziel er zo in blootlegde. Nu, ik had de lat effectief bewust heel hoog gelegd. Dit was een avontuur dat móest slagen. En daar hoorde dus ook een mooie labeldeal bij. Persoonlijk vind ik Solar Lodge het belangrijkste label in het genre: ze brengen goeie platen uit, hebben een sterk imago, en de bands hebben een sterke live reputatie. Hoopvol maar met een bang hartje heb ik hen toen een demo gestuurd. De rest is ondertussen geschiedenis. Ik heb uiteindelijk nooit bij een ander label aangeklopt. Ik ben uiteraard ontzettend trots, blij en dankbaar.

Binnenkort verschijnt het debuut “Burning For The Ancient Connection”, een titel die wel intrigeert. Verwijst ie naar jouw oude liefde voor gothic rock? Kun je iets meer vertellen over het nieuwe album, de nummers, de artwork etc…?

Yep, de titel heeft iets mysterieus, en voelt een beetje old school gothic aan. ;-) Maar dat is eigenlijk een leuke bonus, want de titel is afgeleid uit een gedicht van Allen Ginsberg. Ik hou erg van de rusteloosheid van de beat generation. Ook bij Jack Kerouac is dat sterk aanwezig. De intensiteit waarmee het leven wordt benaderd en wordt verwerkt in hun teksten: met volle teugen, als het ware. Ik probeer de thema’s die ik bezing met eenzelfde intensiteit te benaderen. Gothic rock bleek hierbij de ideale en de meest juiste ‘modus’ om dit album te maken. Het werd een duistere en melancholische plaat, al zit in de duisternis ook dat beetje licht verborgen. Muziek en artwork zijn deel van een groter geheel. Het volledige plaatje moest kloppen.

Vanwaar en waarom een liefde voor gothic rock? Een mocht je je top 5 gothic rock songs aan onze lezers presenteren welke zouden dat dan zijn?

Dat is een zeer moeilijke vraag. Toen ik voor het eerst Fields of the Nephilim hoorde, was ik op slag verliefd op dat specifieke geluid. Misschien kunnen we zelfs stellen dat binnen het genre alles daarna slechts een voetnoot is bij hun oeuvre? Toch zijn er veel groepen geweest die op een erg mooie en spannende manier verder borduurden op dat geluid. Ik was een opgroeiende puber in de jaren ’90, en (de vooral Duitse) gothic en dark electro waren de soundtrack van die periode. Groepen als Love Like Blood, Dronning Maud Land en Garden of Delight maakten grote indruk. En zo waren er nog veel meer. Met een ‘top 5’ dreigt een mens al snel in clichés te vervallen, dus daarom zal ik de écht grote namen (Sisters, Fields, Mission, Christian Death,…) weren uit dit lijstje. Maar uiteraard staan ze ook allemaal stevig in mijn ziel gegrift.

In willekeurige volgorde vijf favorieten:

Love Like Blood: "Don’t leave me" Samen met Fields is Love Like Blood de belangrijkste band in het genre voor mij. Met het album ‘Odyssee’ als hun absolute hoogtepunt. Wat mij betreft de perfecte gothic rock plaat.

Mephisto Walz: "Aegis" Hoe dit nummer van start gaat: eerst de gitaren, dan de beat, dan de bass: heerlijk. Een zeer melancholisch geluid dat telkens opnieuw mijn ziel roert.

Dronning Maud Land: "Hollow eyes". Ik ontdekte dit nummer destijds op een ‘We came to dance’ compilatie. Toen waren compilaties nog interessant! (Herinneren we ons ook de German Mystic samplers!) Ik was instant fan van hun onderkoeld melancholisch geluid.

Rosetta Stone: "Deeper" Rosetta Stone jaagt hun nummers met een stevig tempo door de gothic molen. En hoewel de drummachine stevig doorraast, blijft de zanger er steevast rustig en klinisch bij: een heerlijke combinatie.

Tors of Dartmoor: "The edge of her heaven" Met hun debuut "The Obvious Darkness" schreven ze wat mij betreft geschiedenis. (Daarna werd het een pak minder interessant.) De Tors hadden een eigen sound. Een basic rock geluid, waarbij het ‘goth’ gehalte meer van binnenuit leek te komen.

Je lijkt zeer zorgvuldig met tekst, beeld en muziek te werk te gaan, alsof je ook een boodschap wil overbrengen. Alsof je persoonlijk iets te vertellen hebt, iets wil delen met de luisteraars. Ik verwijs maar naar de homepage, ‘no more secrets ‘ en een songtitel als ‘Excorcism’ … bijvoorbeeld?

Zelf hou ik wel van groepen die naast goeie muziek ook een totaalconcept bieden. Met Diskonnekted was ik destijds veeleer nonchalant en heb ik (te) weinig aan het imago gewerkt. Met Your Life On Hold moest dat anders en heb ik van bij de start gewaakt over een totaalconcept. Ik wilde dat de muziek, het artwork, de teksten, het imago, etc. allemaal één samenhangend verhaal vormden. Ik heb over alles goed nagedacht en ben hierbij heel secuur te werk gegaan. Om het vooropgestelde doel te bereiken, werkte ik bijvoorbeeld ook samen met fotograaf Ghilain Vermeersch die de thematiek heel goed wist om te zetten in mooie plaatjes die we nu ter promotie van het hele totaalconcept posten op de website en sociale media. Nu, wat het inhoudelijke betreft, draait alles een beetje rond een moeilijke periode waardoor ik mezelf heb moeten worstelen. De thematiek is universeel, en ik hoop dat het verhaal van Your Life On Hold troost kan bieden voor verwante zielen. Het album was voor mij een soort duiveluitdrijving waarmee ik afrekende met mijn innerlijke demonen. Alle nummers getuigen op hun eigen manier van die moeilijke periode. Het was een zeer intens proces.

Een heuse labeldeal versieren is tegenwoordig geen sinecure, hoe kijk je als muzikant naar het alsmaar meer vluchtig worden van muziek als belevenis, downloads al dan niet illegaal, ook in de alternatieve scene. Heeft de muziek volgens jou aan betekenis verloren?

Er is erg veel veranderd inderdaad. De discussie over de doordrammende digitalisering versus échte fysieke releases en de terugloop van inkomsten laat ik aan anderen over. Jammer vind ik persoonlijk vooral dat het ‘album’-gevoel moest verdwijnen en dat men nu te veel en te snel zapt tussen nummers. Hoopvol echter vind ik dat er ondanks alles nog steeds veel goeie muziek wordt gemaakt. Het stemt me blij dat er in de huidige jungle toch bijna dagelijks erg goeie muziek valt te ontdekken. En daar draait het toch allemaal om: goeie muziek. En ik denk niet dat het per se aan betekenis heeft verloren. Wel is de focus verlegd, en komt de huidige/nieuwe muziekliefhebber tegenwoordig via een totaal andere weg naar de kern. Maar men raakt er nog wel. Hoop ik.

Ben je van plan ook live de hort op te gaan met deze Your Life On Hold en zo ja zijn er al enkele data bekend?

Het is absoluut de bedoeling om met Your Life On Hold het podium te betreden. Op 9 juni staan we hier op het podium van De Grote Post in Oostende. Dat staat al vast. Andere gigs (onder andere in Duitsland) worden momenteel besproken. Hou ons dus zeker in de gaten!

Komt er nog werk van deze Your Life On Hold na het debuut? Met andere woorden dit is niet eenmalig maar wordt naast Mildreda en Diskonnekted een nieuw project om onder ons te blijven?

Yep, ik ben al bezig aan een tweede plaat. Your Life On Hold beschouw ik dan ook voortaan als mijn hoofdproject. Ik weet niet of ik ooit nog iets doe met Diskonnekted. De vlam is er toch wat uit. Mildreda daarentegen blijft fun om te doen. Er komt een nieuw Mildreda album, vermoedelijke ergens begin 2018. Maar het blijft een side project. Mijn volle aandacht gaat nu naar Your Life On Hold.

Stel jezelf de vraag die je niet is gesteld en waar je per se een antwoord op wil geven?

De zin van het leven misschien? Ik ben nog elke dag op zoek!

Your Life On Hold www.yourlifeonhold.com © foto 4 Ghilain Vermeersch © foto 5 Gwenny Cooman

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Maze & Lindholm - Where The Wolf Has Been Seen

Maze & Lindholm is een eerste samenwerking tussen P. Maze (echte naam Pierre de Mûelenaere), actief in Orphan Swords en Black Swords, plus producer en musicus Otto Lindholm die onder eigen naam twee albums heeft uitgebracht: ‘Otto Lindholm’ (2016) en ‘Alter’ (2017). ‘Where The Wolf Has Been Seen’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Merzbow/Dedali - L'Age D'Or

Het noiselabel 4iB uit Singapore blijft ons verrassen met serieuze kleppers. Japanoise oppergod Merzbow vonden we er al eerder terug (de split Animal Liberation met Raven en Dao De Noize), deze keer slaat de Japanner de handen in elkaar met Italiaan Alessandro Bosello oftewel Dedali. Over Merzbow is op onze pagina’s al veelvuldig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chain Wallet - No Ritual

Wie kent er China Crisis nog? Een arty new wave en synhtpop band uit de jaren 80 waarvan de meeste mensen (of toch wie in de jaren 80 al eens de radio openzette) direct hun grote hit “Wishful Thinking” zullen herkennen. Maar ze hadden nog zoveel meer in hun mars. Voor wie iets van deze toch wel ondergewaardeerde new wave band in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Atomic - Pet Variations

Het Zweeds-Noorse kwintet Atomic wordt beschouwd als een ‘super’ jazzgroep qua bezetting. Atomic werd opgericht in 2000 door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Fredrik Ljungkvist (saxofoon en klarinet). Met de komst van drie Noorse muzikanten - pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Paal ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In deze tijden, met alles ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jo Quail - Exsolve

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen. Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...