casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

YOUR LIFE ON HOLD
...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
22/08/2017 : YOUR LIFE ON HOLD - ...I was destined to make gothic rock...
Gothic rock uit Belgenland, het is zeldzaam maar het bestaat. Met Your Life On Hold hebben we er zelfs een beloftevolle nieuwkomer bij. Nu ja nieuwkomer, als lezer van Dark Entries kent u Jan De Wulf allicht al veel langer. Met “Burning For The Ancient Connection” verschijnt bij het gereputeerde Solar Lodge op 22 september het debuut van dit project. Dark Entries had een openhartig gesprek met bezieler Jan De Wulf… gothic rock undead.

Kun je eerst eens kort jezelf aan onze lezers voorstellen, wat heb je allemaal in deze scene uitgevreten in al die jaren. Het grote publiek zal je immers allicht wel kennen van Diskonnekted? Wat vooraf ging?

Het begon allemaal midden de jaren negentig toen ik begon te experimenteren met een keyboard. Onder de noemer Mildreda maakte ik als jonge snaak donkere elektronische gothic met veel gevoel voor dramatiek. Rond de eeuwwisseling startte ik het frissere Diskonnekted op waarmee ik de grenzen opzocht van electronica, industrial en alles daartussenin. Met Diskonnekted maakte ik vier albums en trad ik op in binnen- en buitenland. Maar ondertussen staat Diskonnekted in slaapstand. Your Life On Hold is voor mij nu een frisse nieuwe start waarin ik de ervaring kan steken die ik de voorbije decennia met vallen en opstaan heb opgedaan. Het voelt goed om met een schone lei te starten en de lat meteen heel hoog te kunnen plaatsen. En het was vooral ook plezant om de electronica eens te verruilen voor gitaren.

Met je nieuwe project Your Life On Hold maak je er geen geheim van dat je naar je jeugdliefdes terugkeert. Ik moet zeggen ook ik zag dit niet aankomen, ik had niet meteen deze gothic rock escapade verwacht voor iemand die ik vooral met electro associeer…

Ik vond het eigenlijk wel prettig om vriend en vijand te kunnen verrassen met deze plotse koerswijziging. Toch is het voor mij persoonlijk allemaal niet zo abrupt verlopen als het wel lijkt. Gothic rock was sowieso mijn eerste grote liefde en die liefde voor het genre is gedurende die vele jaren eigenlijk nooit verdwenen. Als tiener experimenteerde ik trouwens eerst met een elektrisch gitaar vooraleer ik de keyboard ontdekte. Misschien ben ik al die jaren gewoon afgeleid geweest? Het was immers veel gemakkelijker om op je eentje met een keyboard kant en klare songs te maken, dan met een gitaar. Vooral daarom is Mildreda destijds ontstaan. Met Your Life On Hold keer ik dus op alle vlakken terug naar mijn roots.

Wie en wat was je grote inspiratie bij deze Your Life On Hold, kwam dit idee ineens opzetten of iets wat al jaren sluimert, met andere woorden zijn deze muziekjes al veel eerder uit de instrumenten gevloeid en was het nu eerder zoiets van dit is het goede moment?

Na het laatste album van Diskonnekted had ik een beetje gehad met electronica. I was trying too hard, for too long. Het is wel een zeer goede leerschool geweest, dat wel. Ik ben doorheen die vele jaren een betere producer en songschrijver geworden. Maar ik ben met Diskonnekted erg wisselvallig geweest met een te grote experimenteerdrang om uiteindelijk ‘nergens’ te stranden. Ik vond dat het welletjes was geweest en vond dat stoppen de enige optie was. Op het eind had ik wel een strakke live band rond me verzameld en kreeg ik meer en meer de smaak van gitaren te pakken. Dat ik iets met gitaren wou doen na Diskonnekted, was dus al snel zeker. Ik kocht me enkele nieuwe gitaren en heb lange tijd gewoon zitten experimenteren in de studio. Ik herinner me dat ik aanvankelijk meer naar een industrieel geluid (à la Stabbing Westward, Filter, etc.) neigde, maar toen ik op een onbewaakt moment die distortion pedaal uitschakelde en in de plaats de reverb fameus opendraaide, werd alles plots glashelder: I was destined to make gothic rock. Toen dat duidelijk was, ben ik heel gedisciplineerd op zoek gegaan naar de juiste sound. En eenmaal ik een blauwdruk had van het Your Life On Hold geluid, ben ik aan de slag gegaan met de vele demo’s die ik liggen had. Terwijl ik bezig was werd het duidelijk dat ik met iets groots bezig was. Voor de buitenwereld kan het abrupt lijken, maar alles verliep dus eigenlijk spontaan en geleidelijk.

Wel indrukwekkend om al meteen door het gereputeerde Solar Lodge label te worden opgevist. Hoe kwam dat zo allemaal? Het komt mij over alsof alles direct in een stroomversnelling is terecht gekomen?

Terwijl ik de plaat aan het afwerken was, had ik er wel een goed gevoel bij. Het was simpelweg beter dan alles wat ik vroeger al had gemaakt. Belangrijker ook, vooral dan omdat ik als nooit tevoren mijn ziel er zo in blootlegde. Nu, ik had de lat effectief bewust heel hoog gelegd. Dit was een avontuur dat móest slagen. En daar hoorde dus ook een mooie labeldeal bij. Persoonlijk vind ik Solar Lodge het belangrijkste label in het genre: ze brengen goeie platen uit, hebben een sterk imago, en de bands hebben een sterke live reputatie. Hoopvol maar met een bang hartje heb ik hen toen een demo gestuurd. De rest is ondertussen geschiedenis. Ik heb uiteindelijk nooit bij een ander label aangeklopt. Ik ben uiteraard ontzettend trots, blij en dankbaar.

Binnenkort verschijnt het debuut “Burning For The Ancient Connection”, een titel die wel intrigeert. Verwijst ie naar jouw oude liefde voor gothic rock? Kun je iets meer vertellen over het nieuwe album, de nummers, de artwork etc…?

Yep, de titel heeft iets mysterieus, en voelt een beetje old school gothic aan. ;-) Maar dat is eigenlijk een leuke bonus, want de titel is afgeleid uit een gedicht van Allen Ginsberg. Ik hou erg van de rusteloosheid van de beat generation. Ook bij Jack Kerouac is dat sterk aanwezig. De intensiteit waarmee het leven wordt benaderd en wordt verwerkt in hun teksten: met volle teugen, als het ware. Ik probeer de thema’s die ik bezing met eenzelfde intensiteit te benaderen. Gothic rock bleek hierbij de ideale en de meest juiste ‘modus’ om dit album te maken. Het werd een duistere en melancholische plaat, al zit in de duisternis ook dat beetje licht verborgen. Muziek en artwork zijn deel van een groter geheel. Het volledige plaatje moest kloppen.

Vanwaar en waarom een liefde voor gothic rock? Een mocht je je top 5 gothic rock songs aan onze lezers presenteren welke zouden dat dan zijn?

Dat is een zeer moeilijke vraag. Toen ik voor het eerst Fields of the Nephilim hoorde, was ik op slag verliefd op dat specifieke geluid. Misschien kunnen we zelfs stellen dat binnen het genre alles daarna slechts een voetnoot is bij hun oeuvre? Toch zijn er veel groepen geweest die op een erg mooie en spannende manier verder borduurden op dat geluid. Ik was een opgroeiende puber in de jaren ’90, en (de vooral Duitse) gothic en dark electro waren de soundtrack van die periode. Groepen als Love Like Blood, Dronning Maud Land en Garden of Delight maakten grote indruk. En zo waren er nog veel meer. Met een ‘top 5’ dreigt een mens al snel in clichés te vervallen, dus daarom zal ik de écht grote namen (Sisters, Fields, Mission, Christian Death,…) weren uit dit lijstje. Maar uiteraard staan ze ook allemaal stevig in mijn ziel gegrift.

In willekeurige volgorde vijf favorieten:

Love Like Blood: "Don’t leave me" Samen met Fields is Love Like Blood de belangrijkste band in het genre voor mij. Met het album ‘Odyssee’ als hun absolute hoogtepunt. Wat mij betreft de perfecte gothic rock plaat.

Mephisto Walz: "Aegis" Hoe dit nummer van start gaat: eerst de gitaren, dan de beat, dan de bass: heerlijk. Een zeer melancholisch geluid dat telkens opnieuw mijn ziel roert.

Dronning Maud Land: "Hollow eyes". Ik ontdekte dit nummer destijds op een ‘We came to dance’ compilatie. Toen waren compilaties nog interessant! (Herinneren we ons ook de German Mystic samplers!) Ik was instant fan van hun onderkoeld melancholisch geluid.

Rosetta Stone: "Deeper" Rosetta Stone jaagt hun nummers met een stevig tempo door de gothic molen. En hoewel de drummachine stevig doorraast, blijft de zanger er steevast rustig en klinisch bij: een heerlijke combinatie.

Tors of Dartmoor: "The edge of her heaven" Met hun debuut "The Obvious Darkness" schreven ze wat mij betreft geschiedenis. (Daarna werd het een pak minder interessant.) De Tors hadden een eigen sound. Een basic rock geluid, waarbij het ‘goth’ gehalte meer van binnenuit leek te komen.

Je lijkt zeer zorgvuldig met tekst, beeld en muziek te werk te gaan, alsof je ook een boodschap wil overbrengen. Alsof je persoonlijk iets te vertellen hebt, iets wil delen met de luisteraars. Ik verwijs maar naar de homepage, ‘no more secrets ‘ en een songtitel als ‘Excorcism’ … bijvoorbeeld?

Zelf hou ik wel van groepen die naast goeie muziek ook een totaalconcept bieden. Met Diskonnekted was ik destijds veeleer nonchalant en heb ik (te) weinig aan het imago gewerkt. Met Your Life On Hold moest dat anders en heb ik van bij de start gewaakt over een totaalconcept. Ik wilde dat de muziek, het artwork, de teksten, het imago, etc. allemaal één samenhangend verhaal vormden. Ik heb over alles goed nagedacht en ben hierbij heel secuur te werk gegaan. Om het vooropgestelde doel te bereiken, werkte ik bijvoorbeeld ook samen met fotograaf Ghilain Vermeersch die de thematiek heel goed wist om te zetten in mooie plaatjes die we nu ter promotie van het hele totaalconcept posten op de website en sociale media. Nu, wat het inhoudelijke betreft, draait alles een beetje rond een moeilijke periode waardoor ik mezelf heb moeten worstelen. De thematiek is universeel, en ik hoop dat het verhaal van Your Life On Hold troost kan bieden voor verwante zielen. Het album was voor mij een soort duiveluitdrijving waarmee ik afrekende met mijn innerlijke demonen. Alle nummers getuigen op hun eigen manier van die moeilijke periode. Het was een zeer intens proces.

Een heuse labeldeal versieren is tegenwoordig geen sinecure, hoe kijk je als muzikant naar het alsmaar meer vluchtig worden van muziek als belevenis, downloads al dan niet illegaal, ook in de alternatieve scene. Heeft de muziek volgens jou aan betekenis verloren?

Er is erg veel veranderd inderdaad. De discussie over de doordrammende digitalisering versus échte fysieke releases en de terugloop van inkomsten laat ik aan anderen over. Jammer vind ik persoonlijk vooral dat het ‘album’-gevoel moest verdwijnen en dat men nu te veel en te snel zapt tussen nummers. Hoopvol echter vind ik dat er ondanks alles nog steeds veel goeie muziek wordt gemaakt. Het stemt me blij dat er in de huidige jungle toch bijna dagelijks erg goeie muziek valt te ontdekken. En daar draait het toch allemaal om: goeie muziek. En ik denk niet dat het per se aan betekenis heeft verloren. Wel is de focus verlegd, en komt de huidige/nieuwe muziekliefhebber tegenwoordig via een totaal andere weg naar de kern. Maar men raakt er nog wel. Hoop ik.

Ben je van plan ook live de hort op te gaan met deze Your Life On Hold en zo ja zijn er al enkele data bekend?

Het is absoluut de bedoeling om met Your Life On Hold het podium te betreden. Op 9 juni staan we hier op het podium van De Grote Post in Oostende. Dat staat al vast. Andere gigs (onder andere in Duitsland) worden momenteel besproken. Hou ons dus zeker in de gaten!

Komt er nog werk van deze Your Life On Hold na het debuut? Met andere woorden dit is niet eenmalig maar wordt naast Mildreda en Diskonnekted een nieuw project om onder ons te blijven?

Yep, ik ben al bezig aan een tweede plaat. Your Life On Hold beschouw ik dan ook voortaan als mijn hoofdproject. Ik weet niet of ik ooit nog iets doe met Diskonnekted. De vlam is er toch wat uit. Mildreda daarentegen blijft fun om te doen. Er komt een nieuw Mildreda album, vermoedelijke ergens begin 2018. Maar het blijft een side project. Mijn volle aandacht gaat nu naar Your Life On Hold.

Stel jezelf de vraag die je niet is gesteld en waar je per se een antwoord op wil geven?

De zin van het leven misschien? Ik ben nog elke dag op zoek!

Your Life On Hold www.yourlifeonhold.com © foto 4 Ghilain Vermeersch © foto 5 Gwenny Cooman

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Plyxy - Gloryland

Ros Knopov werd geboren in Dnepropetrovsk, bij ons bekend als Dnipro, ten zuiden van de Oekraïense hoofdstad Kiev. In die tijd was deze stad, dankzij zijn activiteiten op het gebied van nucleaire industrie, wapens en lange-afstandsraketten een centraal onderdeel van de Sovjetindustrie. Meer zelfs, Dnipro was toen een gesloten stad ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dive - Live Maschinenfest 2017

Volgend jaar mag Dark Entries 25 kaarsjes uitblazen. Terugkijkend op die twee en een half decennia kunnen we niet om de figuur van Dirk Ivens heen die onlosmakelijk met ons magazine verbonden lijkt. Niet alleen is zijn solo project ook bijna 30 jaar oud, spendeerden we maar liefst een heel hoofdstuk in het prestigieuze “Black Book” ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hypnoskull - The Manichaean Consciousness

Bij iedere Hypnoskull release denken we steeds dat het niet beter kan. Als er iets is wat we Patrick Stevens moeten nageven is dat hij er keer op keer maar weer in slaagt om ons van het tegendeel te vergewissen. Ook op de afgelopen editie van Maschinenfest liet Hypnoskull zich onderscheiden door een performance met een auto in het publiek ...

lees meer...
CD BESPREKING : Amgala Temple - Invisible Airships

Multi-instrumentalist Lars Horntveth, drummer Gard Nilssen en gitarist Amund Maarud hebben samen de krachten gebundeld en kozen Amgala Temple als naam voor hun nieuw en zuiver instrumentaal project. Dit album, ‘Invisible Airships’ zou het eerste zijn van een serie van platen die het trio wil uitbrengen via het Pekula label. De ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Engram - Das Kapital

Martin Bowes en John Costello zijn twee veteranen uit de ambient electro scene die de krachten verenigen in het project Engram, een project dat reeds in 2013 uitpakte met een eerste singel “What Am I” en in datzelfde jaar een samenwerkingsverband met Dissecting Table op de “Psyche” 10”, gevolgd door “Karl ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : De ondergrond in Brazilië leeft nog, misschien wel meer dan ooit!

Het is na de extreem rechtse ruk niet al kommer en kwel in Brazilië. De ondergrond leeft, nog steeds. En daar wordt verdomd leuke muziek gemaakt. Het Braziliaanse Paranoia Music presenteert ons, “Some Underground Sounds From Brazil” en zeggen zelf... 'The best way to resist in a world that becomes increasingly oppressive ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2018 : Zevende single op rij van The Arch: Joan's In Prison

Er was even twijfel, maar nu is het zeker: The Arch is terug op dreef! Ter herinnering: begin 2018 nam de groep uit Breendonk zich voor om maandelijks een nummer met video uit te brengen, die dan tegen het eind van het jaar een nieuwe plaat met 12 nummers moesten vormen. Het bleek wat hooggegrepen. De intervallen tussen de nummers werd langer, ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : R.I.P. Pete Shelley (Buzzcocks)

Pete Shelley, zanger-gitarist van de legendarische punkband Buzzcocks stierf op donderdag 6 december 2018 op 63-jarige leeftijd in Estland (waar hij woonde) aan wat vermoedelijk een hartaanval was. Pete Shelley werd geboren in 1955 en zijn echte naam was eigenlijk Peter McNeish. Hij richtte The Buzzcocks op in 1975 samen met schoolmakker ...

lees meer...
NIEUWS 07/12/2018 : La Muerte brengt eerste studioplaat in 27 jaar uit

La Muerte is terug. Al een tijdje eigenlijk, want de groep die furore maakte tussen 1983 en 1994, is sinds 2015 aan een tweede jeugd begonnen. U hebt ze misschien live aan het werk gezien, en zo dat niet het geval is: het was indrukwekkend. La Muerte staat duidelijk nog steeds garant voor een aggressieve mix van metal, punk, garagerock en ...

lees meer...
NIEUWS 06/12/2018 : The Third Noise Principle, nieuwe interessante luxe box op Cherry Red

Zoals u allicht titelgewijs kunt vermoeden betreft het hier elektronische muziek, minimal tot avant-garde, experimenteel tot industrieel en zelfs dansbaar allemaal gemaakt in de periode tusen 1975 en 1984 in Noord Amerika. Mooi is dat, ongetwijfeld zult u een aantal namen van deze 4cd’s tellende box, goed voor een totaal van 60 nummers, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...