casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

DARK ENTRIES SPRAK GENESIS BREYER P.ORRIDGE DEEL 2
NOTHING SHORT OV A TOTAL GENDER
01/11/2007, Jan Denolet
 Bookmark and Share

Zo eindigden we het eerste deel van dit exclusieve reuze interview...

Dat brengt ons dicht bij het concept dat er geen waarheden meer bestaan...

Absoluut.

Dat is interessant als gegeven op zich.

Gen.: Ik ben vooral geïnteresseerd in het gegeven van de menselijke conditie, de evolutie van onze soort. Op dit moment is bijvoorbeeld de jeugdcultuur in mijn ogen op geestelijk vlak tot stilstand gekomen. De autoriteiten zijn zich er zeer van bewust met wat ze kunne doen met die zee van informatie die het internet is. Ze bouwen een soort van luiheid in bij de jeugdcultuur van nu: ze hoeven niet meer buiten te komen, ze moeten zich niet meer verplaatsen om van alles te proeven, door de vage grenzen op het net kunnen ze nog zelden van iets verrast of ondersteboven zijn, ze hebben massale toegang tot oncorrecte en gemakkelijk manipuleerbare informatie… Ze worden dus ondergedompeld in een soort van makke infosupermarkt en worden ook nauwelijks nog aangemoedigd om voor zichzelf te denken: alles staat op het net. Dat is een zeer gevaarlijke verandering, want hierdoor gaan mensen accepteren wat ze voorgeschoteld krijgen en slikken zonder eerst goed te ‘kauwen’.
Nog zoiets: als je in de stad rondwandelt, dan ga je zien dat bijna elke jongere met een iPod in z’n oren rond loopt. Hierdoor horen ze geen gesprekken meer in hun omgeving, ze kijken ook nog nauwelijks naar de mensen rondom hen.

Ze sluiten zichzelf af in hun eigen kleine wereldje, hun veilige cocon.

Ze sluiten zichzelf inderdaad af van de buitenwereld. En hier kan zelfs een bedoeling, een conditionering achter schuilen: wie weet komt er een tijd dat de omgeving zo vervuild is dat men genoodzaakt zal worden om zoveel mogelijk binnen te blijven (kijk maar naar de sterk vervuilde grote industriesteden). Dus de mensen worden nu al geconditioneerd om binnen te blijven nog voor het al nodig is(ziet de zwarte humor hiervan in en schiet in de lach).
Zoals Burroughs al zei: als je niet weet wàt er precies aan het gebeuren is, kijk dan naar wat het belang ervan kan zijn van de gevestigde orde.
En inderdaad: wié heeft er belang in het feit dat jongeren niet buiten komen om hen uit te dagen tot verandering!? De mensen die de controle hebben…!! Nu zijn er tal van digitale gadgets die steeds maar meer kunnen en waardoor men het gevoél heeft dat alles evolueert. Handig speelgoed om aan de mensen uit te delen zodat ze zich binnen opsluiten om er zich mee bezig te houden en geen tijd meer hebben voor iets anders.

Als er jongeren buiten komen en ze hangen rond in groepjes van 3 tot 5 personen, dan duurt het soms niet lang of ze worden weg gestuurd omdat ze ‘een bedreiging’ vormen voor de buurt. Ze worden direct in de gaten gehouden onder het mom van “Als ze nu eens aan het dealen zijn?” of “Wat als ze dingen stuk gaan maken uit verveling?”. De jongeren die buiten komen om elkaar te ontmoeten, en het is niet rond schooltijd of het is niet in het kader van een sportactiviteit of om te winkelen, worden ontmoedigd dit te doen en desnoods zo vlug mogelijk huiswaarts of richting jeugdhuis gestuurd. Jongeren die niets concreets aan het doen zijn buiten samen zitten in het park vormen dus al een potentiële ‘bedreiging’.

Als men zo handelt om conflicten, maar op een dieper niveau kritiek, te vermijden; wat een perfect idee om ze eerst wat techtoys te geven zodat ze ofwel thuis blijven, ofwel zich gaan afsluiten van anderen als ze buiten komen… Ik ben dus nogal achterdochtig ten opzichte van de wijde digitale evolutie. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het zie als een handig middel om écht potentiële verandering –binnen de maatschappij- tegen te houden.

Maar uiteindelijk maak je er via pakweg je website en je myspace toch ook wel deel van uit. Pakweg iedereen heeft tegenwoordig z’n eigen myspace, zo ook PTV3 en TG…?

Om precies te zijn: ik ben wel degelijk vertegenwoordigd op het internet, maar ben hier zelf niet echt mee bezig. David, de gitarist, heeft voor onze myspace-pagina gezorgd. Zelf stond ik er niet voor te springen en ik kom er ook niet op. Ik beheer ook mijn eigen website niet, er waren fan’s die met dat idee afkwamen en ik heb hen groen licht gegeven zodat ik nog enige controle heb over datgene wat er over mij op het web verschijnt. Tegelijk kunnen zij experimenteren en leren hoe ze zo’n dingen moeten doen. Voor hen is het belangrijk dat ze met dergelijke zaken leren omgaan. Da’s een andere manier om mensen te helpen in verandering: leren hoe ze een instrument als het internet moeten hanteren om zo enig verschil te maken in de zee van desinformatie.
Als je weet wat je zoekt en je wilt dit op een actieve en creatieve manier doen, dan kan het ook nuttig zijn om online te gaan. Persoonlijk hou ik de voorkeur aan boeken, maar ik wil niet alles op het internet neerhalen. Het kan dus ook een nuttig instrument zijn, afhankelijk van de manier waarop je er gebruik van maakt d.i. zonder je kritische zin te verliezen en je er op tijd van te vergewissen dat er veel oncorrecte bullshit en opzettelijk misleidende informatie op staat.
Het internet is niet altijd zo geweest: in het begin, toen minder mensen er toegang toe hadden, was het een middel om op efficiënte manier informatie uit te wisselen en een instrument om politiek evenwicht te creëren. Maar dat heeft helaas niet lang geduurd.
De machthebbers wenden ook alles aan om aan informatie te komen zodat ze hiermee controle kunnen uitoefenen…
Toen ik in L.A. werkte met Timothy Leary (in de jaren ’93 en ’94) werd ik eens bij hem uitgenodigd voor het weekend. Toen ik bij hem was waren er daar mensen van Microsoft over grof geld mochten beschikken om alternatieve denkers aan het praten te krijgen over onderwerpen zoals de privatisering van het internet. Ik wist niks op voorhand hierover maar Timothy vertelde me er wel over nadat ik aangekomen was. Ze hadden hem betaald om alternatieve denkers bij hem op diner te vragen zodat ze erachter konden komen hoe ze over bepaalde onderwerpen dachten, om nadien met die tips aan de slag te kunnen. Ik was me bewust van de situatie en heb braaf m’n mond gehouden omdat ik vond dat bv. privatisering van het internet heel vergaande en negatieve gevolgen kon hebben voor de mensheid op wereldvlak (massale desinformatie in de eerste plaats). Niet dat het hen uiteindelijk heeft tegengehouden… Een heleboel mensen uit de alternatieve cultuur zijn wel in die val getrapt.
Nog een andere manier waarop ze misbruik kunnen maken van het internet is op een politionele manier. In de VS hebben ze grote computers die aangesloten zijn op het internet en non stop zoeken in emails en op sites. Eén grote aftapoperatie dus; waarbij ze zoeken naar sleutelwoord en woordcombinaties met ‘bom’, ‘Bush’, ‘vermoorden’ en dergelijke… Het is voldoende dat je een email verstuurt met daarin “Ik haat Bush, kan iemand eens een bom of zo op het Witte Huis gooien zodat we ervan af zijn?”, en je kan al bezoek krijgen van de fed’s…

Dus ook op het internet worden de touwtjes stevig in handen gehouden…

Ja, het is een zeer…kwaadaardig… instrument geworden, indien gebruikt door zij die er misbruik van kunnen maken.

Wat is het algemene idee achter Pandrogenie en hoe beleef jij het? We zouden ook graag weten hoe het allemaal gekomen is, wat de eerste aanzet ertoe was…

Toen ik aan de heruitgave van ‘Thee Psychick Bible’ aan het werken was en ik ging door alle nieuwsletters en ook sommige essays die ik toen geschreven had, dan viel het me op dat ik toen (begin jaren ’80) het woord ‘pandrogenie’ al gebruikte. Ik was dat compleet vergeten.
Ik was toen aan mensen aan het uitleggen hoe ze meer in balans konden komen door hun andersseksuele kant meer tot z’n recht te laten komen d.m.v. magyck, tattoo’s en dergelijke. Het idee was er dus al.
Als ik je het volledige verhaal moet vertellen dan moet ik beginnen in 1968, toen ik het ouderlijke huis verliet. Een jaar later verliet ik de universiteit en ging in een groep die zichzelf ‘The Exploding Galaxy’ noemde…

Dat was een Londense commune, als ik me niet vergis?

Inderdaad. Je vond er allerhande artiesten: dansers, acteurs, schilders… Ik heb er Derek Jarman ontmoet, alsook David Medalla; da’s een Filipijnse beeldhouwer die nu zeer beroemd is. Je kunt hem vinden op het internet (herinnert zich zijn betoog tegen het internet en schiet in de lach)… Je had ook dichter Edward Pope…
Ik begon daar met performance dat erop gebaseerd was om de eigen identiteit af te bouwen om de vrijheid te hebben terug een andere te maken vanuit de zelf gemaakte keuzes…

Was dat de eerste kiem naar Pandrogenie?

Ja. Toen was ik bezig met het afbouwen van identiteit door middel van kleding, rituelen, gedrags- en gewoonteverandering…

Deprogramatie als het ware…?

Ja, je kunt het deprogramatie noemen. Het was wel een rigoreuze commune: elke dag moest je slapen op een andere plaats, opstaan en gaan slapen op telkens andere tijdstippen, elk moment van de dag kon er iemand naar je toekomen om te zeggen “Waarom doe je dat op dezelfde manier als gisteren!?” en je moest stoppen waarmee je bezig was en uitleg verschaffen. (algemene hilariteit) “Je haar is hetzelfde als de laatste keer dat ik je zag!” en “Waarom eet je met mes en vork? Kan je niet iets anders maken?”… Zo ging dat de hele tijd…
Dan ben ik via Derek Jarman en enkele vrienden in een straattheater terecht gekomen, waar travestie opgevoerd werd als een politiek statement, om mensen hun stereotype perceptie over geslacht (gender) te doorprikken. Dus in ’69 en ’70 was ik al bezig met geslachtsverwisseling en dergelijke, zelfs al voor er sprake was van COUM Transmission. Ook bij COUM ging ik hiermee door: tijdens sommige performances verwisselden Cosey (Fanni Tutti) en ik van geslacht door middel van kledij en dergelijke. Het is altijd al aanwezig geweest op een of andere manier.
Uiteindelijk was het Lady Jaye die me de weg gewezen heeft. Ze was in ’95 aan het werk als fotoeditor voor het boek ‘Painfull but Fabulous’ toen ze verschillende foto’s uit verschillende periodes uit mijn leven leven doornam en me erop wees dat, wat het project van dat moment ook was, ik op een of andere manier bezig was met gender en identiteit. Dat kwam er altijd doorschemeren, altijd… Toen besloten we om er samen iets mee te gaan doen. Vanaf dan is dat ons hoofdproject geworden. Het was oorspronkelijk een heel romantische benadering van het concept; we probeerden zoveel mogelijk één te worden door zoveel mogelijk op elkaar te gaan lijken. Sommige zien dit als één persoon die in twee delen gescheiden wordt, zoals siamese tweelingen, maar vanuit onze visie is het meer vanuit twee personen één persoon worden. Het is ook op psychologisch vlak ook zeer interessant om te zien wat het met je doet.
Een andere vorm van pandrogenie is een baby, waarin men zowel de trekken van de vader als de moeder ziet, vaak afhankelijk van wanneer men kijkt. De ene keer zal men vinden dat het meer op de vader lijkt, dan weer meer op de moeder. Het is een perfecte versmelting van de twee, een pandrogyn. Ook tijdens het orgasme, als je tijdelijk lichamelijk met elkaar verbonden bent en heteflde gevoel ervaart, ben je voor een moment een pandrogyn. Het is dus iets wat we allemaal kunne ervaren. De bedoeling van ons project was om het pandrogyne gegeven op een visuele manier in de verf te zetten.
Toen we daarmee bezig waren, begon ik me gesprekken te herinneren met Brion Gyson en William Burroughs, waar ze hun Theory of the Third Mind aan het uitleggen waren. Ze namen hun geschriften, sneden ze in stukken, mengden de stukken door elkaar en begonnen een nieuwe tekst samen te stellen (simpelweg: de cut uptechniek). Het nieuwe resultaat was niet typisch Burroughs, noch Gyson. De combinatie van de twee, zeg maar de persoonsoverstijgende entiteit, noemden ze The Third Mind. Jaye en ik dachten: indien we dat idee zouden toepassen op ons lichaam, onze lichaamskenmerken vermengen zodat we als het ware komen tot één entiteit bestaande uit twee personen, de Pandrogyn.

Zie je het als een manier van leven of eerder als een kunstvorm?

Het begon als een kunstvorm en als een magisch ritueel waarin we de Androgyn samenstellen, het resultaat van het Heilige Huwelijk tot het Vrouwelijke en het Mannelijke principe: de Rebis. We raakten zo geobsedeerd door ons idee van dit perfect uit te werken dat we in 2001 naar een plastisch chirurg gingen om ons project aan hem uit te leggen en om hem te vragen of hij ons zou kunnen helpen dit verder te verwezenlijken. Verrassend genoeg vond hij het een geweldig idee en was hij bereid om mee te werken. Jaye vroeg hem om een borstvergroting uit te voeren en vervolgens vroeg ik of ik er ook een kon hebben, wat hij geen probleem vond… Hij was van in het begin volledig mee. Hij kwam ook naar onze concerten in NY, ging met ons uit eten en is nu echt een vriend van de familie geworden. Wat we in het begin nog niet wisten was hoe hoog zijn reputatie was. Toen we eens een door een dagblad aan het bladeren waren, stuitten we op een lijst met de 10 beste plastische chirurgen van de VS, en hij stond op nummer 1!! Hij is zo ongelooflijk binnen dat hij niets meer hoeft te vragen voor een operatie. Hij maakt nu a.h.w. deel uit van ons project.
Het was dus het Burroughs/Gyson-idee van de Third Mind in combinatie met het tot leven roepen van de mythische Hermafrodiet. Toen we daarnaar nog meer onderzoek deden, merkten we dat in de vroegchristelijke gnostische symboliek Adam en Eva in de Hof van Eden vaak afgebeeld werden als Hermafrodieten. Het verhaal van Adam&Eva staat trouwens in het boek van Genesis, waardoor het weer zo’n vreemd toeval wordt… In de Middeleeuwen ging de Katholieke Kerk over tot het uitroeien van zgn. heksen en ketters en het vernietigen van hun materiaal. In die periode werden ook de meeste afbeeldingen van Adam&Eva als Hermafrodieten verbrand. Er zijn er nog maar enkele van bewaard gebleven en op één ervan staat zelfs God afgebeeld als Hermafrodiet, terwijl hij vanachter een struik Adam&Eva in het oog houdt. Dus, volgens de bijbelse mythe over onze herkomst waren we oorspronkelijk Hermafrodieten! Het is de evolutionaire bestemming van de menselijke soort om terug te gaan naar die oorspronkelijke staat van gender-balans. Op die manier zou men het biologische conflict tussen het mannelijke en het vrouwelijke voor een deel op kunnen heffen. Of het nu gaat om de strijd tussen katholieken en protestanten, communisten en kapitalisten, al die bipolaire conflicten; het vind allemaal zijn oeroorsprong in het gescheiden zijn van het vrouwelijke en het mannelijke. Door het onderdrukken van het harmonieuze androgyne aspect van ons en de samenleving hebben leidinggevenden een excuus om als controlerende macht op te treden en het conflict te dirigeren naar eigen goeddunken. Door het benadrukken van het bipolaire en het onderdrukken van de eenheid komt men tot het eenvoudige ‘verdeel en heers’-principe. Als men zich richt op Eenheid, waar de Hermafrodiet voor staat, dan kan men dit opgelegde juk van zich af werpen. Op fysiek vlak gaat het niet enkel meer om het uit liefde voor elkaar zoveel mogelijk op elkaar willen lijken, maar ook en vooral om die derde entiteit wakker te maken. Om verder te gaan op dat opgelegde juk: wat is de meest vastgelegde vorm van controle? Wat bepaalt hoe je er voor de rest van je leven uit gaat zien…?...

Het vervolg van dit meerdelige interview lees je onder deze links:

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Jan Denolet
Christophe Fedele

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...