Apparaat is een liveband. We spelen de pannen van het dak.
18/08/2017, Xavier Kruth![]() |
|||||
Apparaat is een relatief recente nieuwkomer in de Belgische muziekscene. Hoe zijn jullie ontstaan? Wij - Bart Willems en Rudi Mertens - zijn al heel lang vrienden en hadden tevoren ook al in elkaars bands gespeeld. Ik begon nu met Rudi aan wat nieuwe ideeën te werken en al snel bleek dat we op hetzelfde spoor zaten. Het ging vrijwel vanzelf. De songs bleven komen en toen we begonnen te repeteren werd gauw duidelijk dat we een keyboardspeler nodig hadden. We moesten geen 2x nadenken over wie dat zou moeten zijn. David was de eerste keuze! Jullie omschrijven jullie muziek als ‘wave’ en ‘electro-rock’, een synthese tussen oude glorie van groepen als Bauhaus, Gary Numan en modernere acts als The Soft Moon. Vertel iets meer over hoe jullie oud en nieuw willen verzoenen met jullie project? Eigenlijk proberen we de beschrijving van onze muziek zo breed mogelijk te houden. Een zuivere wave-groep zouden we onszelf ook niet meer noemen. We willen graag de vrijheid behouden om te evolueren zoals het natuurlijk ontstaat. Zeker de laatste maanden voelen we dat we onszelf geen grenzen mogen opleggen. De creativiteit krijgt voorrang op “het” genre. Onze persoonlijke smaak is ook erg breed. Post-punk zal altijd wel een grote invloed op onze muziek hebben, dat zit erin gebakken. Ik vind vandaag een vijftal nummers van jullie op SoundCloud, ReverbNation en YouTube. Zijn jullie aan het werken aan een uitgave? Wat hebben jullie in petto? Ja hoor, we leggen op dit moment de laatste hand aan de opnames. Nog wat mixen en masteren en dan releasen we onze debuutplaat. Bart, jij hebt onlangs ook een fantastische plaat uitgebracht met Ono Scream, een zijproject dat blijkbaar diende om een aantal composities uit te brengen die niet in het kader van Apparaat pasten. Wij zijn fan. Kan je iets meer vertellen over dit project? Ono Scream doet het verrassend goed eigenlijk. Ik had dat niet meteen verwacht. Echt veel enthousiaste reacties gehad en persbelangstelling. Op dit moment zijn we aan het repeteren voor het eerste optreden in de Beursschouwburg in Brussel op 22 oktober. Ik moest natuurlijk in allerijl een band zoeken want op de opnames had ik zo goed als alles zelf ingespeeld. Ook David De Smet is hierbij en Aarn Van Severen die ook al wat bas had gespeeld op sommige songs van Ono Scream gaat meedoen. Maar de livesound klinkt indrukwekkend, al zeg ik het zelf. Op het moment krijgt Apparaat wel voorrang want deze liveband zit erg strak en staat startklaar om wat gigs te spelen.
Jullie hebben onlangs een erg mooie clip gemaakt voor het nummer ‘I Must Have Loved You For A Minute Or 2’, met erg toepasselijke grafische animatie door Vincent Vander Cruyssen. De man had eerder al een mooie liveclip van jullie bewerkt van ‘Neon Woods’. Zijn jullie van plan rond een kleurrijk grafisch concept te werken? Ik moet wel even rechtzetten dat de liveclip van Neon Woods is gemaakt door Tim Clement, een goeie vriend van ons en een alleskunner. Vincent heeft echt fijne graphics die ons op het lijf geschreven lijken. We vinden het erg belangrijk om de graphics te laten aansluiten op de muziek. Het moet een meerwaarde brengen aan de muziek. Het kan een zekere sfeer creëren die het tot een totaalbeleving maakt. Ik begrijp ook dat jullie veel aandacht schenken aan de teksten voor de nummers. Welke onderwerpen snijden jullie aan en wat zijn voor jullie de vereisten voor een goede tekst? Dit kan vele richtingen uitgaan. De meeste teksten zijn autobiografisch. Zonder in detail te gaan beschrijven ze the struggle of life. Leven in de stad met alle deugden en verleidingen erbij. Persoonlijke tragedies, seks en enkele maatschappijkritische teksten horen er ook bij. Politiek heb ik uitgesproken meningen maar ik probeer niet de preacher te zijn. Er zijn genoeg Bono’s op de wereld. Jullie spelen op 8 september op de Dark Entries Night in Gent. Vertel eens waarom onze lezers moeten proberen om jullie live aan het werk te zien? Daar kan ik kort en duidelijk over zijn. Apparaat is een liveband. We spelen de pannen van het dak. Een strakke set waar we telkens positieve kritiek op krijgen. Bij sommige nummers is het moeilijk stil te blijven staan. Hartelijk dank voor dit interview. Willen jullie nog iets toevoegen? Apparaat rules! Apparaat: facebook / soundcloud Dark Entries Night XX met Apparaat en The Hermetic Electric
|
Volgende interviews:
LIFELESS PAST - Ik denk dat Cinema Strange, Christian Death, Alien Sex Fiend, The Cure en Bauhaus mij het meest beïnvloed hebben bij het vormen van Lifeless Past
ELENA ALICE FOSSI (SPECTRA*paris / Kirlian Camera) - 'Ik hoop dat Mike Oldfield niet kwaad zal zijn voor mijn onschuldige diefstal!'
THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
NOIRE ANTIDOTE - De Witch House scene is relatief klein maar het stikt er van de creatieve mensen.
KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
EMPUSAE - Wegens de diagnose van een vrij drastische oogziekte drie jaar geleden is mijn levensvisie en mentaliteit redelijk veranderd
Eden weint im Grab - Nachtodreise of Nahtodreise ...
WAVETEEF - We vinden telkens dat het te snel voorbij is, daarom hebben we het festival uitgebreid naar drie dagen
LA VIERGE DU CHANCELIER ROLIN - Ik wil graag mijn moeder bedanken om me als kleine broer gegeven te hebben aan mijn zus die heel goed viool speelt.
THIS MORN' OMINA - Er bestaat niet één juiste religie. Als je dieper graaft in de geschiedenis en in de godsdienstgeschiedenis, dan vind je heel veel gelijkenissen of zelfs gewoon identieke waarheden.