casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

715 items

   

THE BREATH OF LIFE
Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
Met ‘Under The Falling Stars’ heeft The Breath Of Life een fantastische plaat afgeleverd. Dat spreken ze zelf niet tegen, trouwens. Zo ondervonden we in een gesprek met Isabelle (zang), Phil (gitaar) en Didier (bas) over de plaat en alle dingen die ermee gepaard gaan.

‘Under The Falling Stars’ is het achtste studio-album van The Breath Of Life. Ik vind het één van de beste. Hadden jullie de bedoeling om sterk toe te slaan met deze plaat?

Phil: We hebben altijd getracht om het beste te geven voor elke plaat, maar er zijn een aantal zaken die je niet altijd in de hand hebt. Ik denk dat in dit geval alles juist zat om tot een goed resultaat te komen. We hebben niet echt een te volgen lijn afgesproken, dat hebben we ook nooit gedaan. We hebben de zaken laten begaan. We hebben zelf opnames gemaakt en niemand heeft het resultaat gehoord vooraleer we die naar Gilles Martin stuurden in Frankrijk. Toen hij ons liet weten dat ‘jullie plaat een moord is’ wisten we dat we ons niet vergist hadden. Oef.

Isabelle: Dank je. We geven altijd het beste voor elke plaat. Het is zeker zo dat we graag meer willen spelen. Deze plaat delen en het op een podium laten leven is voor ons zeer belangrijk.

Voor deze plaat heeft Philippe Mauroy de gitaar op zich genomen en Didier Czepczyck de bas. We hebben gemerkt dat ze allebei beide instrumenten goed beheersen, en dat ze die ook vaak afwisselen op het podium. Heeft de keuze om slechts één instrument per muzikant te spelen bijgedragen tot de coherentie van de plaat?

Phil: Ik ben een aantal jaren afwezig geweest uit de groep. Toen ik terugkwam moesten we een aantal optredens verzekeren. Gedurende mijn afwezigheid heeft de groep twee platen opgenomen met Didier op gitaar. In het begin speelde Didier dus gitaar op zijn eigen nummers, des te meer omdat we een heel andere stijl hebben en dat ik zijn stukken moeilijk correct kon naspelen. (lacht) Nadien leek het ons beter dat elkeen een voorkeursinstrument zou behouden. Het dient gezegd dat Didier prachtig de bas beheerst en echt een mooie kleur geeft aan de nummers. Wat de gitaar betreft laat ik jullie zelf oordelen.

Didier: Ik denk werkelijk dat, indien ik en Phil afgewisseld zouden hebben op de gitaar, dit de samenhang op de plaat tot nul herleid zou hebben. Phil doet me op zijn meer opgewonden momenten denken aan Jean Marie Aerts in TC Matic. En als hij wat zachter speelt heeft hij de romantische neiging om zijn snaren te strelen zoals Justin Jones van And Also The Trees. Ik ben - op mijn bescheiden niveau - eerder in de strekking Billy Duffy of John Mc Geoch te vinden. Eigenlijk geloof ik dat twee gitaristen hebben snel even problematisch kan worden voor een groep als twee zangers hebben. Ik ben bijvoorbeeld een grote fan van Depeche Mode, maar als Martin Gore de zang van Dave Gahan overneemt vind ik het toch ietsje minder.

Giovanni Bortolin blijft daarentegen de viool en de toesten combineren. Ik denk dat zijn viool goed in de verf gezet werd op de nieuwe plaat en een troef is die veel identiteit geeft aan de groep. Wat vinden jullie ervan?

Phil: Absoluut, het is een essentieel element. We kunnen toch moeilijk aan The Breath Of Life denken zonder Giovanni en zijn viool. Ik weet niet hoe het met jou zit maar persoonlijk heb ik nog nooit iemand op deze manier viool horen spelen. Samen met de zang van Isabelle is dit waarschijnlijk wat de luisteraar het meest opmerkt.

Jullie hebben twee fantastische video’s uitgebracht met nummers uit ‘Under The Falling Stars’. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Isabelle: We hebben veel geluk om onder onze hechte vrienden de zeer talentvolle Jean-Gérard Dermine te kunnen rekenen. Hij is zeer open en zeer creatief. Zijn talent en zijn plantrekkerij om dit alles tot een goed einde te brengen is indrukwekkend. Hij is trouwens aan het werk om nieuwe verrassingen voor te bereiden!

Phil: Inderdaad. Het is onze vriend Jean-Gérard Dermine die dit allemaal uitgedokterd heeft. Voor ‘Crime Passionnel’ zijn een koppel tango-dansers en een paar figuranten komen deelnemen. Voor ‘Blackout’ volstond het kader van Cockerill in Charleroi op zichzelf.

De thema’s in jullie nummers lijken de vlucht in de dromen sterk te benadrukken. Is dit thema dierbaar voor de groep?

Isabelle: Dromen is fundamenteel en helpt me om vooruit te komen. Ik verras mezelf regelmatig terwijl ik aan het dagdromen ben. Ik ben daar dol op. Bovendien snijd ik meerdere thema’s aan op deze plaat zoals psychische manipulatie op ‘Hide’, het tragische verhaal van Malala Yousufzai op ‘Blackout’, de wisselwerking tussen gevoelens, gedachten en daden in ‘A New Reality’, het belang om afstand te nemen en van hogerop te kijken om ingewikkelde situaties beter te begrijpen in ‘Higher’…

De hoes van de CD toont een foto van een boot die gestrand is op een strand, genomen door de buitengewone fotograaf Xavier Marquis. Waarom hebben jullie voor deze foto gekozen?

Phil: Omwille van de atmosfeer. Ik heb meteen een harmonie gevoeld tussen onze muziek en de teksten van Isabelle. En ook met de titel die zij voor de plaat gekozen had ('onder vallende sterren'). Stel je voor dat deze boot misschien gestrand is op een avond, onder een hemel vol sterren… Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?

Isabelle: De foto is genomen door Xavier Marquis, nog zo iemand met veel talent die gepassioneerd is door zijn kunst.

Jullie nieuwe cd komt uit als een samenwerking tussen Wool-E Discs en jullie eigen label Music Language Records. Waarom deze keuze?

Phil: Het is de eerste keer dat we een plaat in eigen beheer uitbrengen, gewoonweg omdat we gemerkt hebben dat de rol van een platenlabel erg veranderd is. Vroeger plooiden ze zich in vier om onze platen te kunnen uitbrengen, maar vandaag bestaan dit soort handelaars bijna niet meer. Enkel een paar onverschrokken mensen zoals Wool-E Discs blijven moedig weerstand bieden, uit passie. Alles gebeurt via internet, en op ons niveau zijn labels een zinloos tussenniveau geworden.

In het verleden hebben jullie platen uitgebracht op labels als ‘Hall of Sermon’ van Lacrimosa of ‘Danse Macabre’ van Das Ich. Hebben julle nog banden met deze patenlabels?

Isabelle: Verrassend genoeg is Bruno Kramm van Das Ich ons 15 dagen voor het Wave-Gotic-Treffen in Leipzig komen vragen om als hoofdact te spelen in één van de podia van het WGT.

Jullie brengen naast de cd ook een beperkte oplage van de plaat op vinyl uit. Helaas zal deze slechts 8 van de 11 nummers bevatten uit plaatsgebrek. Waarom deze keuze?

Phil: Zoals je aangeeft is dit eerder een gevolg van de beperkte mogelijkheden van een vinyl en dus niet echt een keuze. Het zou technisch mogelijk geweest zijn om meer nummers op de vinyl te zetten, maar dat zou ten koste van de geluidskwaliteit gegaan zijn. We hebben dus drie nummers moeten verwijderen. Die vinyl is vooral een cadeautje dat we onszelf gegund hebben.

Willen jullie nog iets toevoegen? We geven jullie het laatste woord.

Phil: Een label hebben we niet meer nodig, maar een doeltreffend booking agentschap voor optredens zou welkom zijn. De oproep is bij deze gedaan…

Foto's: Xavier Marquis

The Breath Of Life

The Breath Of Life speelt op 15 juli in de Kinky Star, in het kader van de Gentse Feesten, samen met Erato en Non-Allignment Pact. Voilledig gratis.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Völur/Amber Asylum - Breaker Of Rings/Blood Witch

Er zijn ontelbare manieren om een rituele trance muzikaal op te wekken. Op deze split maak je alvast kennis met twee methodes. Geheel in de geest van het Prophecy label kan je kennismaken met twee gelijkgestemde bands die een vergelijkbare visie delen maar deze op een verschillende manier uiten. De nog vrij jonge experimentele doom ...

lees meer...
CD BESPREKING : Yann Novak - Slowly Dismantling

Voor de cover van zijn nieuwe plaat ‘Slowly Dismantling’ gebruikt Los Angeles coryfee Yann Novak een foto van het hotel Washington. Het gebouw stond bekend als dé ontmoetingsplaats voor de homoseksuele gemeenschap in Madison, Wisconsin, de thuishaven van Yann. Het ging in vlammen op in 1996. Tot dan kon je er op restaurant, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Noorvik - Omission

Een instrumentale postrockband genaamd naar een stadje in Alaska maar ze zijn eigenlijk gewoon van Keulen (daar waar sommigen het wel eens horen donderen). Met “Omission” (4 tracks, 35 minuten speelduur) stellen Noorvik ons hun tweede album voor, de opvolger van het eponieme debuut “Noorvik” dat vorig jaar verscheen, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maria W. Horn - Epistasis

Deze Zweedse componiste kan sinds de release van haar solodebuut ‘Kontrapoetik’ van vorig jaar op heel wat belangstelling rekenen. Nochtans is ze al geruimere tijd actief in wat we gemakshalve zullen omschrijven als de ‘Europese underground’ muziek. Zo is ze onder meer mede-oprichter van het XKatedral cassette label. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Old Castle - Old Castle

Old Castle is een nieuw project waarover we behalve het feit dat het hier gaat om een trio bestaande uit Robin Storey (Rapoon en ex-Zoviet France), Robert Pepper (Pas Musique) en Shaun Sandor (Promute) niet veel terugvinden. Het drietal ontmoette elkaar in 2011 in Brooklyn waar ze optraden. Sindsdien hebben ze altijd samengewerkt. Als ...

lees meer...
FOTO'S : de brassers - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter & The Test Tube Babies - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Les Ramoneurs de Menhirs - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 10/11/2019 : Pharmakon én Puce Mary in de AB!

Het was u misschien al opgevallen dat er een heus vrouwelijk offensief gaande is in het voorheen vooral masculiene power electronics milieu. De twee rijzende sterren van de laatste jaren, Margaret Chardiet (Pharmakon) en Frederikke Hoffmeier (Puce Mary) zullen op zaterdag 25 april in de Brusselse AB staan. De Londense pianiste Eliza ...

lees meer...
NIEUWS 10/11/2019 : Volgende zaterdag Dark Entries Night met IC 434

Af en toe hebben we met Dark Entries geluk, bijvoorbeeld als de buitengewone IC 434 - één van de leidende Belgische electrogroepen uit de jaren 90 - toezegt om op een Dark Entries Night te spelen. En dat is volgende zaterdag 16 november het geval. Het is bovendien de enige keer dat IC 434 speelt dit jaar, en dat terwijl het project ...

lees meer...
NIEUWS 01/11/2019 : Under A Purple Sky, de schaduw van Siglo XX

Siglo XX, staat weer volop in de belangstelling, 40 jaar na conceptie. Niet meer dan terecht. Eén van de ex Siglo XX leden van het eerste uur, Guido Bos (bas) is samen met Stefan Timmermans als sedert 2004 in de schaduw actief met Under A Purple Sky (inderaad evenzeer een album van Siglo XX), waarvan in eigen beheer reeds de albums ...

lees meer...
NIEUWS 22/10/2019 : Boek en Tribute Night voor Siglo XX

“Opdat de dood ons levend vindt en het leven ons niet doodt”. Het is een zinsnede die reeds verscheen op de eerste single van een band die mag behoren tot cultureel erfgoed en nog steeds zijn daadkracht beleeft. Siglo XX. Het boegbeeld van de Limburgse Steenkoolmijnen-Cold Wave dat al vlug een reikwijdte bereikte tot ...

lees meer...
NIEUWS 21/10/2019 : Affiche Porta Nigra voor beide dagen compleet ingevuld.

Porta Nigra maakt er in 2020 een tweedaagse van. Op vrijdag 6 maart komen de dark folk fans aan hun trekken met optredens van Dead Man’s Hill, Rosa Crux, Ordo Rosarius Equilibrio, :Of The Wand And The Moon: en een afterparty met uw eigenste DJ Der Verfluchte Engel. ‘s Anderdaags trekt men de bredere wave-kaart en kan je The ...