casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

THE BREATH OF LIFE
Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
06/07/2017 : THE BREATH OF LIFE - Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?
Met ‘Under The Falling Stars’ heeft The Breath Of Life een fantastische plaat afgeleverd. Dat spreken ze zelf niet tegen, trouwens. Zo ondervonden we in een gesprek met Isabelle (zang), Phil (gitaar) en Didier (bas) over de plaat en alle dingen die ermee gepaard gaan.

‘Under The Falling Stars’ is het achtste studio-album van The Breath Of Life. Ik vind het één van de beste. Hadden jullie de bedoeling om sterk toe te slaan met deze plaat?

Phil: We hebben altijd getracht om het beste te geven voor elke plaat, maar er zijn een aantal zaken die je niet altijd in de hand hebt. Ik denk dat in dit geval alles juist zat om tot een goed resultaat te komen. We hebben niet echt een te volgen lijn afgesproken, dat hebben we ook nooit gedaan. We hebben de zaken laten begaan. We hebben zelf opnames gemaakt en niemand heeft het resultaat gehoord vooraleer we die naar Gilles Martin stuurden in Frankrijk. Toen hij ons liet weten dat ‘jullie plaat een moord is’ wisten we dat we ons niet vergist hadden. Oef.

Isabelle: Dank je. We geven altijd het beste voor elke plaat. Het is zeker zo dat we graag meer willen spelen. Deze plaat delen en het op een podium laten leven is voor ons zeer belangrijk.

Voor deze plaat heeft Philippe Mauroy de gitaar op zich genomen en Didier Czepczyck de bas. We hebben gemerkt dat ze allebei beide instrumenten goed beheersen, en dat ze die ook vaak afwisselen op het podium. Heeft de keuze om slechts één instrument per muzikant te spelen bijgedragen tot de coherentie van de plaat?

Phil: Ik ben een aantal jaren afwezig geweest uit de groep. Toen ik terugkwam moesten we een aantal optredens verzekeren. Gedurende mijn afwezigheid heeft de groep twee platen opgenomen met Didier op gitaar. In het begin speelde Didier dus gitaar op zijn eigen nummers, des te meer omdat we een heel andere stijl hebben en dat ik zijn stukken moeilijk correct kon naspelen. (lacht) Nadien leek het ons beter dat elkeen een voorkeursinstrument zou behouden. Het dient gezegd dat Didier prachtig de bas beheerst en echt een mooie kleur geeft aan de nummers. Wat de gitaar betreft laat ik jullie zelf oordelen.

Didier: Ik denk werkelijk dat, indien ik en Phil afgewisseld zouden hebben op de gitaar, dit de samenhang op de plaat tot nul herleid zou hebben. Phil doet me op zijn meer opgewonden momenten denken aan Jean Marie Aerts in TC Matic. En als hij wat zachter speelt heeft hij de romantische neiging om zijn snaren te strelen zoals Justin Jones van And Also The Trees. Ik ben - op mijn bescheiden niveau - eerder in de strekking Billy Duffy of John Mc Geoch te vinden. Eigenlijk geloof ik dat twee gitaristen hebben snel even problematisch kan worden voor een groep als twee zangers hebben. Ik ben bijvoorbeeld een grote fan van Depeche Mode, maar als Martin Gore de zang van Dave Gahan overneemt vind ik het toch ietsje minder.

Giovanni Bortolin blijft daarentegen de viool en de toesten combineren. Ik denk dat zijn viool goed in de verf gezet werd op de nieuwe plaat en een troef is die veel identiteit geeft aan de groep. Wat vinden jullie ervan?

Phil: Absoluut, het is een essentieel element. We kunnen toch moeilijk aan The Breath Of Life denken zonder Giovanni en zijn viool. Ik weet niet hoe het met jou zit maar persoonlijk heb ik nog nooit iemand op deze manier viool horen spelen. Samen met de zang van Isabelle is dit waarschijnlijk wat de luisteraar het meest opmerkt.

Jullie hebben twee fantastische video’s uitgebracht met nummers uit ‘Under The Falling Stars’. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Isabelle: We hebben veel geluk om onder onze hechte vrienden de zeer talentvolle Jean-Gérard Dermine te kunnen rekenen. Hij is zeer open en zeer creatief. Zijn talent en zijn plantrekkerij om dit alles tot een goed einde te brengen is indrukwekkend. Hij is trouwens aan het werk om nieuwe verrassingen voor te bereiden!

Phil: Inderdaad. Het is onze vriend Jean-Gérard Dermine die dit allemaal uitgedokterd heeft. Voor ‘Crime Passionnel’ zijn een koppel tango-dansers en een paar figuranten komen deelnemen. Voor ‘Blackout’ volstond het kader van Cockerill in Charleroi op zichzelf.

De thema’s in jullie nummers lijken de vlucht in de dromen sterk te benadrukken. Is dit thema dierbaar voor de groep?

Isabelle: Dromen is fundamenteel en helpt me om vooruit te komen. Ik verras mezelf regelmatig terwijl ik aan het dagdromen ben. Ik ben daar dol op. Bovendien snijd ik meerdere thema’s aan op deze plaat zoals psychische manipulatie op ‘Hide’, het tragische verhaal van Malala Yousufzai op ‘Blackout’, de wisselwerking tussen gevoelens, gedachten en daden in ‘A New Reality’, het belang om afstand te nemen en van hogerop te kijken om ingewikkelde situaties beter te begrijpen in ‘Higher’…

De hoes van de CD toont een foto van een boot die gestrand is op een strand, genomen door de buitengewone fotograaf Xavier Marquis. Waarom hebben jullie voor deze foto gekozen?

Phil: Omwille van de atmosfeer. Ik heb meteen een harmonie gevoeld tussen onze muziek en de teksten van Isabelle. En ook met de titel die zij voor de plaat gekozen had ('onder vallende sterren'). Stel je voor dat deze boot misschien gestrand is op een avond, onder een hemel vol sterren… Hebben we niet allemaal een donkere zijde en een zekere ontgoocheling verborgen onder een mooie verschijning?

Isabelle: De foto is genomen door Xavier Marquis, nog zo iemand met veel talent die gepassioneerd is door zijn kunst.

Jullie nieuwe cd komt uit als een samenwerking tussen Wool-E Discs en jullie eigen label Music Language Records. Waarom deze keuze?

Phil: Het is de eerste keer dat we een plaat in eigen beheer uitbrengen, gewoonweg omdat we gemerkt hebben dat de rol van een platenlabel erg veranderd is. Vroeger plooiden ze zich in vier om onze platen te kunnen uitbrengen, maar vandaag bestaan dit soort handelaars bijna niet meer. Enkel een paar onverschrokken mensen zoals Wool-E Discs blijven moedig weerstand bieden, uit passie. Alles gebeurt via internet, en op ons niveau zijn labels een zinloos tussenniveau geworden.

In het verleden hebben jullie platen uitgebracht op labels als ‘Hall of Sermon’ van Lacrimosa of ‘Danse Macabre’ van Das Ich. Hebben julle nog banden met deze patenlabels?

Isabelle: Verrassend genoeg is Bruno Kramm van Das Ich ons 15 dagen voor het Wave-Gotic-Treffen in Leipzig komen vragen om als hoofdact te spelen in één van de podia van het WGT.

Jullie brengen naast de cd ook een beperkte oplage van de plaat op vinyl uit. Helaas zal deze slechts 8 van de 11 nummers bevatten uit plaatsgebrek. Waarom deze keuze?

Phil: Zoals je aangeeft is dit eerder een gevolg van de beperkte mogelijkheden van een vinyl en dus niet echt een keuze. Het zou technisch mogelijk geweest zijn om meer nummers op de vinyl te zetten, maar dat zou ten koste van de geluidskwaliteit gegaan zijn. We hebben dus drie nummers moeten verwijderen. Die vinyl is vooral een cadeautje dat we onszelf gegund hebben.

Willen jullie nog iets toevoegen? We geven jullie het laatste woord.

Phil: Een label hebben we niet meer nodig, maar een doeltreffend booking agentschap voor optredens zou welkom zijn. De oproep is bij deze gedaan…

Foto's: Xavier Marquis

The Breath Of Life

The Breath Of Life speelt op 15 juli in de Kinky Star, in het kader van de Gentse Feesten, samen met Erato en Non-Allignment Pact. Voilledig gratis.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The London Sound Survey - Thames

Ian Rawes woont in Londen. Hij werkt er voor de stadsdiensten als ‘urban field recorder’ en is de oprichter van The London Sound Survey website die hij fulltime runt. Sinds 2008 heeft Rawes het veranderende geluid van de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk gedocumenteerd door middel van een enorme reeks van meer dan tweeduizend ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Struggler maakt een update van Life Update+

“It Was A Very Long Conversation But At The End We Didn’t Shake Hands”. Het is en blijft de legendarische debuutplaat van Struggler. Hamont-Achel leerde tegen en wil en dank zijn eigen duistere kant kennen. De goegemeente heeft er mee leren omgaan en de band op zich is gedurende 40 jaren nog steeds zijn eigen koers aan het ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Darkdweller reist straks af naar Leipzig en hoopt van u hetzelfde. Hier zijn gratis tips!

Tip 1. indien u nog twijfelt, doen, kies voor een vakantie / city trip met Pinksteren naar het mooie, groene en historisch relevante Leipzig. Weerbarstig lief of vrouw? Doe alsof u neus bloedt u weet zogezegd van niets want er zijn nog tickets beschikbaar aan de kassa en als je er dan toch bent... U vindt trouwens een ticket stalletje recht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...