casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

716 items

   

KnK
We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
Het is exact twee jaar geleden dat KnK boven het doopvont gehouden werd. Op die twee jaar bouwden de heren K1 en K2 een behoorlijke reputatie op met hun mix van EBM en industrial met een vleugje metal. Er werden twee ep’s uitgegeven: Dead Body Music I en II, die onlangs verzameld werden op één enkel schijfje. Op zondag 25 juni speelt KnK op de Dark Entries Night in Gent, en dat vonden we voldoende om de heren aan een verhoor te onderwerpen.

Dag K1 en K2. Jullie zijn nauw verbonden met Fear The Light, een collectief van elektronische artiesten uit de Antwerpse donkere sien. Hebben jullie elkaar zo ontmoet?

K2: Het omgekeerde is waar. Wij hebben samen de naam Fear the Light bedacht. Oorspronkelijk waren we met een 5-tal bands en deden we in 2000 en 2001 een aantal mini-festivals onder die naam. Na onenigheid bleven enkel Slave Seperation (K1) en Euforic existence (K2) over. We hebben dan nog een tijdje voortgedaan met de promo website Fear the Light en drie samplers met sponsorgeld die we verspreidden (de 3de zat zelfs gratis bij Dark Entries magazine in het papieren tijdperk).

Tussen 2003 en 2013 is er wat mij betreft niets gebeurd met muziek, dus ook Fear the Light lag plat als gevolg van gezin en carrière. Sinds 2013 ben ikzelf weer actief in de muziekwereld met Euforic existence, en sinds 2015 met KnK, en we blijven de naam Fear the Light gewoon gebruiken als een soort stempel.

K1: Ik heb in die tijd nog wel muziek gemaakt voor Slave Seperation, maar bracht het voor mezelf uit. Alles werd gemaakt in zeer lage oplages, tot K2 voorstelde om iets nieuws te doen: KnK.

Jullie verzamelen met jullie beiden heel wat ervaring in de Belgische EBM-sien. Vertel eens over jullie projecten voor jullie aan KnK begonnen?

K1: Ik ben zelf al meer dan 25 jaar dj, organiseerde vroeger veel fuiven - limelight antwerpen bijvoorbeeld - en draai nu nog steeds voor het Gothic Fairytale Picnic of het Antwerp Metal Fest. Ik heb ook in verschillende projecten gezeten zoals Tragisch Optimisme dat later Slave Seperation werd, en heb bovendien in een grindcore groep gebruld. Nu doe ik alleen KnK nog en het schrijven van poëzie en teksten.

K2: Ik heb in het verleden een aantal dingen uitgeprobeerd. Allereerst ben ik begonnen met Euforic Existence (rauwe eigenwijze EBM), dat vandaag nog steeds actief is. Andere projecten: Tragisch Optimisme (met K1, Noise industrial), Et Mantis (dark ambient), Virtual Ice (darkwave), Aeon Ex Cathaedra (Black metal), Aberat Orbus (neo-folk) en Cold Bleak Irrelevance (Doom death metal, doe ik misschien nog eens wat mee als er tijd is). Ik beschouw op dit moment enkel KnK en Euforic Existence als belangrijk. De anderen waren bedoeld voor grootse dingen, maar zijn uiteindelijk vooral een goede leer- en oefenschool in diversiteit geweest.

Jullie noemen jullie muziek Dead Body Music. Wat is er zo karakteristiek aan Dead Body Music, en waarin verschilt het van Electronic Body music?

K2: Het was een woordspeling die ons te binnenschoot tijdens een gezellige barbecue. Iedereen daar aanwezig vond het goed klinken, dus hebben we er niet verder over nagedacht en het gebruikt. We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken. Wat wij willen maken is een gezonde mix van industrial, EBM, gothic en al wat we zelf graag horen. Dat is veel, en ik denk dat de eigenwijze sound vooral komt omdat we om geen enkele rare invloed verlegen zijn. Sommige nummers worden vergeleken met doom metal, en het nieuwere werk heeft hier en daar zelfs Black sabbath-invloeden, terwijl ons instrumentarium puur EBM en industrial gericht is. Moet kunnen zeker?

K1: Ik hou gewoon van donkere geluiden en kan geen vrolijke dingen schrijven. Muziek is mijn levensdoel. Alles wat donker is vind ik goed: ebm, dark electro, pop, doom metal, punk, gothic, enz. We maken wat we zelf graag horen. Misschien klinken we gewoon origineel door de mix van ons 2 en alle genres.

Jullie hebben twee uitgaven op jullie kerfstok: ‘Dead Body Music’ en ‘Dead Body Music II’, die onlangs mooi verzameld werden op één cd. De twee platen zitten zozeer in elkaars verlengde dat de compilatie-cd een mooi afgewerkt geheel biedt. Was het ook als zodanig bedoeld?

K1: We wilden met elke release een mini cd uitbrengen die er steeds hetzelfde uitzag. Over de uniforme stijl hebben we in het begin lang gepraat. We hebben dit van meet af aan zeer duidelijk afgelijnd. Het zal dan ook niemand verbazen dat onze volgende release “Dead Body Music III” zal heten. Ik verzamel zelf cd’s en vind het verschrikkelijk wanneer de zijkanten niet gelijk zijn gedrukt.

K2: Jaja, alles tot op de millimeter in hetzelfde stramien. De opvolging van “I” en “II” duidt ook op een simpliciteit en algemeen concept. Het was Dirk Ivens’ idee om ze later op 1 cd te zetten, dus hoewel dat niet was bedoeld, kwam het gelukkig mooi uit.

Er zit ook een metal-invloed in KnK. In het geluid natuurlijk - jullie gebruiken typische drumpatronen en breaks uit de metal - maar ook rechtstreeks. Zo hernamen jullie bijvoorbeeld ‘My Girlfriend’s Girlfriend’ van Type O Negative. Wat beogen jullie hiermee?

K2: Metal heeft naast ebm een grote plaats in onze collectie. Het gebeurt wel eens dat artiesten de twee combineren, maar dan is het altijd direct met gitaar en dan klinkt het als 13 in een dozijn. Wij dachten anders: we nemen de structuur mee, maar niet het instrumentarium. Die cover van Type O wou ik zelf al 7 jaar doen. Ik was er echt niet goed van toen Peter Steele stierf en ik wilde iets doen om hem te eren. Het was er alleen nooit van gekomen; de sound van Euforic Existence paste niet bij zo’n idee. Toen KnK werd geboren leek dat de perfecte gelegenheid te zijn.

K1: Ik hou ervan om naast het genre te kijken! We hebben ook een cover van ABBA gedaan. Ik vind het grappig om zoiets totaal te verzieken.

K2: En daarna misschien de Beach Boys?

Jullie eerste cd begon met ‘Empty Future’, dat wat mij betreft echt een blijver is waar jullie nog lang mee geconfronteerd zullen worden. Was het ook het eerste nummer dat jullie samen schreven? Is het nummer ook voor jullie zo bijzonder?

K1: KnK is begonnen toen mijn relatie afliep. K2 vroeg dan of ik zin had om terug muziek te maken. Daar gaat de tekst ook over. Ik merk het ook in de live vertolking: in het begin zong ik het droeviger als nu, er zit nu meer agressie in. Het nummer was direct goed en gaf me kracht om verder te gaan, er niet onder door te gaan. Bedankt voor het compliment!

K2: Jaja, de eerste prutserijen die we samen probeerden in februari 2015 werden uiteindelijk ons eerste nummer ‘Empty Future’, binnen de paar weken. De eerstvolgende feestdag die daarop volgde was 01/05/2015, dus zijn we wat met de camera gaan rondwandelen op een verlaten industrieterrein, zodat we dezelfde avond KnK konden lanceren op het internet met een clip.

Er zit een afgelijnd visueel concept in KnK. Eenvoudige en zieke beelden in zwart-wit, en natuurlijk het in het oog springende logo. Hoeveel aandacht schenken jullie daaraan?

K2: Alle aandacht! Elke detail is zeer bewust: simpel en hard. (En goedkoop om te drukken hahaha.)

K1: Zeer veel: ik vind het enorm belangrijk. We spenderen er veel tijd aan; men moet direct door hebben dat wij het zijn en het moet er uit zien zoals het klinkt!

Wat zijn jullie plannen nu voor de toekomst?

K1: We zijn bezig aan de volgende cd, we spelen zelfs al enkele nieuwe nummers live ! Zoals ‘Surrender’, dat een echte bom is van een nummer!

K2: Voortdoen. Grenzen verleggen en bijleren. Optredens doen en fans vergaren. Fantastische mensen ontmoeten, want daar draait de sien om.

We eindigen graag met de vraag die op ieders lippen brandt: waarom maakt K3 geen deel uit van KnK?

K2: Dan was het KnK’s geweest en was ons symmetrisch logo naar de kloten.

K1: Ik weerhoud mij hier van commentaar. Trauma’s en nachtmerries.

KnK speelt op zondag 25 juni in de Kinky Star in Gent (Vlasmarkt 9) op de Dark Entries Night, samen met Noire Antidote. Inkom is kostenloos.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sky Burial - The Forcing Season: Further Acts Of Severance

De Amerikaan Michael Page is een bezig baasje. Hij is muzikant, schilder en visueel artiest met als thuisbasis New York City. Hij houdt er ook een ganse reeks muzikale projecten op na. Fire In The Head is zijn industrial/noise of power electronics project. Irukandji staat voor compromisloze harsh noise. Klit staat voor nog meer industrial ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Crystal Geometry - State Of Play

Niet zonder enige trots verwelkomt HANDS Fransman Maxime Fabre en zijn project Crystal Geometry in zijn stal. De man bracht reeds materiaal uit op labels als Sonic Groove en Tripalium dat behoorlijk wat opwinding veroorzaakte. Op deze EP wordt meteen duidelijk dat het muzikale DNA van Crystal Geometry een perfecte match vormt met dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : øjeRum - 7 Sjæle

Het streepje door de letter O leert ons dat we naar het noorden van Europa geklommen zijn, meer bepaald naar Denemarken. Aldaar is Paw Grabowski al geruime tijd bezig met experimentele muziek (en bestrijkt hierin een breed scala) onder de noemer øjeRum. Niet alleen staat hij garant voor mooie klanken, ook aan hen die van mening ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lumen Drones - Umbra

Vijf jaar geleden debuteerden Nils Økland (Hardangerviool), drummer Ørjan Haaland en gitarist Per Steinar Lie als trio onder de naam Lumen Drones. Nu in 2019 komt er met ‘Umbra’ een vervolg op hun toen als indrukwekkend omschreven eerste plaat. Het drietal combineert verschillende muziekstijlen. Komen hier aan bod: ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!

‘- Meneer de minister, wij komen amper rond. Het klimaat warmt op. Er zijn duizenden mensen op de vlucht voor honger en oorlog. Zou U ons kunnen helpen? - Bwa, dat is mijn job niet. - Kunt U ons dan alstublieft zeggen wat jouw job inhoudt? - Ik belast de armen in plaats van de rijken. Ik open de grenzen voor het kapitaal ...

lees meer...
NIEUWS 02/12/2019 : Nieuwe videoclip van De Delvers plus optreden op 13 december in Antwerpen

De Delvers zijn een Nederlandstalig nachtorkest. Poëtische, donkere Nederlandstalige new wave met een groot hart voor kille tijden! De Delvers hebben een nieuw nummer klaar met videoclip: “Poolnacht”. Het nummer is (nog) niet verkrijgbaar op cd of vinyl. Met hun nieuwe single "Poolnacht" brengen De Delvers een ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Best Of Editie Downhill in De Nieuwe Nor Heerlen

Wanneer eerder welk groepke, van welk allooi of genre dan ook al een 14-tal albums heeft uitgebracht mag je er prat op gaan dat er vroeg of laat wel een verzamelplaat zal verschijnen, een Best Of als het ware. Zo ook moeten ze bij Downhill gedacht hebben, want de 14de editie van dit fijn festival zal ook een Best Of gaan worden. Downhill ...

lees meer...
NIEUWS 26/11/2019 : Dark Entries stelt voor; Rosegarden Funeral Party

Als trouwe bezoeker van deze webstek kent u mijn zwak voor wat sedert de jaren 80 vegeteert als gothic rock. Welnu, bij deze presenteer ik jullie graag deze Amerikaanse (Dallas) band rond Siouxsie fan Leah Lane die met “Martyr” (Moon sounds Records) een tweede album uitbrengen. Voordien had ik nog nooit van de band gehoord en hun ...