casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

KnK
We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
Het is exact twee jaar geleden dat KnK boven het doopvont gehouden werd. Op die twee jaar bouwden de heren K1 en K2 een behoorlijke reputatie op met hun mix van EBM en industrial met een vleugje metal. Er werden twee ep’s uitgegeven: Dead Body Music I en II, die onlangs verzameld werden op één enkel schijfje. Op zondag 25 juni speelt KnK op de Dark Entries Night in Gent, en dat vonden we voldoende om de heren aan een verhoor te onderwerpen.

Dag K1 en K2. Jullie zijn nauw verbonden met Fear The Light, een collectief van elektronische artiesten uit de Antwerpse donkere sien. Hebben jullie elkaar zo ontmoet?

K2: Het omgekeerde is waar. Wij hebben samen de naam Fear the Light bedacht. Oorspronkelijk waren we met een 5-tal bands en deden we in 2000 en 2001 een aantal mini-festivals onder die naam. Na onenigheid bleven enkel Slave Seperation (K1) en Euforic existence (K2) over. We hebben dan nog een tijdje voortgedaan met de promo website Fear the Light en drie samplers met sponsorgeld die we verspreidden (de 3de zat zelfs gratis bij Dark Entries magazine in het papieren tijdperk).

Tussen 2003 en 2013 is er wat mij betreft niets gebeurd met muziek, dus ook Fear the Light lag plat als gevolg van gezin en carrière. Sinds 2013 ben ikzelf weer actief in de muziekwereld met Euforic existence, en sinds 2015 met KnK, en we blijven de naam Fear the Light gewoon gebruiken als een soort stempel.

K1: Ik heb in die tijd nog wel muziek gemaakt voor Slave Seperation, maar bracht het voor mezelf uit. Alles werd gemaakt in zeer lage oplages, tot K2 voorstelde om iets nieuws te doen: KnK.

Jullie verzamelen met jullie beiden heel wat ervaring in de Belgische EBM-sien. Vertel eens over jullie projecten voor jullie aan KnK begonnen?

K1: Ik ben zelf al meer dan 25 jaar dj, organiseerde vroeger veel fuiven - limelight antwerpen bijvoorbeeld - en draai nu nog steeds voor het Gothic Fairytale Picnic of het Antwerp Metal Fest. Ik heb ook in verschillende projecten gezeten zoals Tragisch Optimisme dat later Slave Seperation werd, en heb bovendien in een grindcore groep gebruld. Nu doe ik alleen KnK nog en het schrijven van poëzie en teksten.

K2: Ik heb in het verleden een aantal dingen uitgeprobeerd. Allereerst ben ik begonnen met Euforic Existence (rauwe eigenwijze EBM), dat vandaag nog steeds actief is. Andere projecten: Tragisch Optimisme (met K1, Noise industrial), Et Mantis (dark ambient), Virtual Ice (darkwave), Aeon Ex Cathaedra (Black metal), Aberat Orbus (neo-folk) en Cold Bleak Irrelevance (Doom death metal, doe ik misschien nog eens wat mee als er tijd is). Ik beschouw op dit moment enkel KnK en Euforic Existence als belangrijk. De anderen waren bedoeld voor grootse dingen, maar zijn uiteindelijk vooral een goede leer- en oefenschool in diversiteit geweest.

Jullie noemen jullie muziek Dead Body Music. Wat is er zo karakteristiek aan Dead Body Music, en waarin verschilt het van Electronic Body music?

K2: Het was een woordspeling die ons te binnenschoot tijdens een gezellige barbecue. Iedereen daar aanwezig vond het goed klinken, dus hebben we er niet verder over nagedacht en het gebruikt. We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken. Wat wij willen maken is een gezonde mix van industrial, EBM, gothic en al wat we zelf graag horen. Dat is veel, en ik denk dat de eigenwijze sound vooral komt omdat we om geen enkele rare invloed verlegen zijn. Sommige nummers worden vergeleken met doom metal, en het nieuwere werk heeft hier en daar zelfs Black sabbath-invloeden, terwijl ons instrumentarium puur EBM en industrial gericht is. Moet kunnen zeker?

K1: Ik hou gewoon van donkere geluiden en kan geen vrolijke dingen schrijven. Muziek is mijn levensdoel. Alles wat donker is vind ik goed: ebm, dark electro, pop, doom metal, punk, gothic, enz. We maken wat we zelf graag horen. Misschien klinken we gewoon origineel door de mix van ons 2 en alle genres.

Jullie hebben twee uitgaven op jullie kerfstok: ‘Dead Body Music’ en ‘Dead Body Music II’, die onlangs mooi verzameld werden op één cd. De twee platen zitten zozeer in elkaars verlengde dat de compilatie-cd een mooi afgewerkt geheel biedt. Was het ook als zodanig bedoeld?

K1: We wilden met elke release een mini cd uitbrengen die er steeds hetzelfde uitzag. Over de uniforme stijl hebben we in het begin lang gepraat. We hebben dit van meet af aan zeer duidelijk afgelijnd. Het zal dan ook niemand verbazen dat onze volgende release “Dead Body Music III” zal heten. Ik verzamel zelf cd’s en vind het verschrikkelijk wanneer de zijkanten niet gelijk zijn gedrukt.

K2: Jaja, alles tot op de millimeter in hetzelfde stramien. De opvolging van “I” en “II” duidt ook op een simpliciteit en algemeen concept. Het was Dirk Ivens’ idee om ze later op 1 cd te zetten, dus hoewel dat niet was bedoeld, kwam het gelukkig mooi uit.

Er zit ook een metal-invloed in KnK. In het geluid natuurlijk - jullie gebruiken typische drumpatronen en breaks uit de metal - maar ook rechtstreeks. Zo hernamen jullie bijvoorbeeld ‘My Girlfriend’s Girlfriend’ van Type O Negative. Wat beogen jullie hiermee?

K2: Metal heeft naast ebm een grote plaats in onze collectie. Het gebeurt wel eens dat artiesten de twee combineren, maar dan is het altijd direct met gitaar en dan klinkt het als 13 in een dozijn. Wij dachten anders: we nemen de structuur mee, maar niet het instrumentarium. Die cover van Type O wou ik zelf al 7 jaar doen. Ik was er echt niet goed van toen Peter Steele stierf en ik wilde iets doen om hem te eren. Het was er alleen nooit van gekomen; de sound van Euforic Existence paste niet bij zo’n idee. Toen KnK werd geboren leek dat de perfecte gelegenheid te zijn.

K1: Ik hou ervan om naast het genre te kijken! We hebben ook een cover van ABBA gedaan. Ik vind het grappig om zoiets totaal te verzieken.

K2: En daarna misschien de Beach Boys?

Jullie eerste cd begon met ‘Empty Future’, dat wat mij betreft echt een blijver is waar jullie nog lang mee geconfronteerd zullen worden. Was het ook het eerste nummer dat jullie samen schreven? Is het nummer ook voor jullie zo bijzonder?

K1: KnK is begonnen toen mijn relatie afliep. K2 vroeg dan of ik zin had om terug muziek te maken. Daar gaat de tekst ook over. Ik merk het ook in de live vertolking: in het begin zong ik het droeviger als nu, er zit nu meer agressie in. Het nummer was direct goed en gaf me kracht om verder te gaan, er niet onder door te gaan. Bedankt voor het compliment!

K2: Jaja, de eerste prutserijen die we samen probeerden in februari 2015 werden uiteindelijk ons eerste nummer ‘Empty Future’, binnen de paar weken. De eerstvolgende feestdag die daarop volgde was 01/05/2015, dus zijn we wat met de camera gaan rondwandelen op een verlaten industrieterrein, zodat we dezelfde avond KnK konden lanceren op het internet met een clip.

Er zit een afgelijnd visueel concept in KnK. Eenvoudige en zieke beelden in zwart-wit, en natuurlijk het in het oog springende logo. Hoeveel aandacht schenken jullie daaraan?

K2: Alle aandacht! Elke detail is zeer bewust: simpel en hard. (En goedkoop om te drukken hahaha.)

K1: Zeer veel: ik vind het enorm belangrijk. We spenderen er veel tijd aan; men moet direct door hebben dat wij het zijn en het moet er uit zien zoals het klinkt!

Wat zijn jullie plannen nu voor de toekomst?

K1: We zijn bezig aan de volgende cd, we spelen zelfs al enkele nieuwe nummers live ! Zoals ‘Surrender’, dat een echte bom is van een nummer!

K2: Voortdoen. Grenzen verleggen en bijleren. Optredens doen en fans vergaren. Fantastische mensen ontmoeten, want daar draait de sien om.

We eindigen graag met de vraag die op ieders lippen brandt: waarom maakt K3 geen deel uit van KnK?

K2: Dan was het KnK’s geweest en was ons symmetrisch logo naar de kloten.

K1: Ik weerhoud mij hier van commentaar. Trauma’s en nachtmerries.

KnK speelt op zondag 25 juni in de Kinky Star in Gent (Vlasmarkt 9) op de Dark Entries Night, samen met Noire Antidote. Inkom is kostenloos.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : La Merde - L'Amour et la Merde

Daar hebben we onze Gentse vrienden van La Merde weer! Hun eerste cassette ‘Dood En De Merde’ ligt niet alleen nog in de nabijheid van ons tapedeck na te dampen als ware het een vers gedraaide koeienvlaai, met hun originele (hoewel met heel wat gerecycleerde invloeden toch zodanig gebracht dat je kan spreken van een verrassend ...

lees meer...
FOTO'S : Das Ich - @ Amphi, 21/07/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rabia Sorda - @ Amphi, 21/07/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Spark! - @ Amphi, 21/07/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Schuster - Schuster II -Ten More Industrial Tracks

Op de afgelopen editie van Trouwfest was Michael Kühlen van het Lichterklang label in het gezelschap van Rüdiger Schuster. De man stelde zichzelf voor als zijnde de gitarist bij Tommi Stumpf maar is zelf ook in de weer met een eigen project, simpelweg Schuster geheten. Terstond duwde hij een exemplaar van zijn laatste solo album ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2019 : Ménage à trois of -à quatre? Ordo Rosarius Equilibrio is er zelf nog niet uit.

Afgelopen vrijdag zag de EP Ménage à Quatre van Ordo Rosarius Equilibrio het levenslicht. Alvast een warmmakertje voor een later dit jaar te verschijnen nieuwe album. Ondergetekende scherpt alvast zijn virtuele potlood voor de bijhorende review. Op deze EP het nummer ‘4 All Our Scissor Sisters’ dat de fans zonder ...

lees meer...
CD BESPREKING : Angels Of Liberty - Servant Of The Grail

Tragisch. Zo valt het verhaal van deze Angels Of Liberty te omschrijven. Vanuit het niets kregen we in 2017 te horen dat, hoewel de groep hard aan een derde album werke, dit album er wellicht niet meer zou komen. Immers, medebezieler en mannelijke helft Voe Saint-Clare had, na een lange en slepende ziekte het aardse verruild voor het eeuwige. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Outpost 11 - Resonate

Fan van Skinny Puppy, Frontline Assembly en de pre industrial sound van de eind jaren 80? Donker dus. Dark electro past dan ook wonderwel als label bij de muziek van deze Russische Outpost 11. Moskou, daar waait dit debuut “Resonate” vandaan. Koud, hoe kan het ook anders, maar qua sound zeer herkenbaar voor de Europese electro ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stupre - You Are Made For Me

Stupre is een Frans collectief dat al enige jaartjes meegaat en vooral bekendheid geniet in de dark electro scene. Het Hongaarse Advoxya Records sepcialiseert zich in dit genre dat nog altijd een schare internationale die hard fans kent. Op de redactie van Dark Entries zit er ook zo eentje. Galant als altijd. Maar persoonlijk hou ik altijd ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2019 : Gratis download: Gothic Spectra VII

Wave doet het nog steeds goed in Zuid-Amerika. Uit Chili komt het inmiddels 7de deel van de gratis (digitale) verzamelaar Gothic Spectra op het netlabel Cian Orbe. Een label gerund door het muzikale project Humanfobia dat geregeld gothic compilaties uitbrengt aan de hand van vondsten op Soundcloud, Archive.org of andere muzikale speeltuinen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2019 : W-Fest komt er snel aan!

Festivalseizoen. En België kent tgenwoordig ook weer een heus festival met ambitie waar ook ons geliefde genre zijn stek krijgt. Inderdaad W-fest! Vier dagen feest, een puike affiche en zoals u eerder in onze interviews met organisator en bezieler Erik De Ridder kon lezen wil dit festival een totaalspektakel bieden. Recent waren er een ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2019 : R.I.P. Rüdiger Frank (1967-2019) (Printed At Bismarck's Death, The Tors Of Dartmoor)

Zojuist bereikte ons het droevige nieuws van het overlijden van Rüdiger Frank (°1967), de zanger van de Duitse gothic rock band The Tors Of Dartmoor. Rüdiger Frank verliet in 1989 Printed At Bismarck's Death met keyboardspeler Heiko Muter (overleden in 2001) om samen een nieuwe gothic rock band op te richten: The Tors Of ...

lees meer...
NIEUWS 20/07/2019 : BIMfest 2019: de eerste namen.

U weet het al langer, of zou het na 17 edities toch stilletjes aan moeten weten: de aanloop naar het kerstdiner en het nieuwjaarsvuurwerk vangt traditiegetrouw aan met een nieuwe editie van het BIM Festival. Tijdens het weekend van 13 en 14 december ben je in de Casino te Sint-Niklaas welkom voor wederom een puike selectie aan acts uit ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...