casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

KnK
We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
Het is exact twee jaar geleden dat KnK boven het doopvont gehouden werd. Op die twee jaar bouwden de heren K1 en K2 een behoorlijke reputatie op met hun mix van EBM en industrial met een vleugje metal. Er werden twee ep’s uitgegeven: Dead Body Music I en II, die onlangs verzameld werden op één enkel schijfje. Op zondag 25 juni speelt KnK op de Dark Entries Night in Gent, en dat vonden we voldoende om de heren aan een verhoor te onderwerpen.

Dag K1 en K2. Jullie zijn nauw verbonden met Fear The Light, een collectief van elektronische artiesten uit de Antwerpse donkere sien. Hebben jullie elkaar zo ontmoet?

K2: Het omgekeerde is waar. Wij hebben samen de naam Fear the Light bedacht. Oorspronkelijk waren we met een 5-tal bands en deden we in 2000 en 2001 een aantal mini-festivals onder die naam. Na onenigheid bleven enkel Slave Seperation (K1) en Euforic existence (K2) over. We hebben dan nog een tijdje voortgedaan met de promo website Fear the Light en drie samplers met sponsorgeld die we verspreidden (de 3de zat zelfs gratis bij Dark Entries magazine in het papieren tijdperk).

Tussen 2003 en 2013 is er wat mij betreft niets gebeurd met muziek, dus ook Fear the Light lag plat als gevolg van gezin en carrière. Sinds 2013 ben ikzelf weer actief in de muziekwereld met Euforic existence, en sinds 2015 met KnK, en we blijven de naam Fear the Light gewoon gebruiken als een soort stempel.

K1: Ik heb in die tijd nog wel muziek gemaakt voor Slave Seperation, maar bracht het voor mezelf uit. Alles werd gemaakt in zeer lage oplages, tot K2 voorstelde om iets nieuws te doen: KnK.

Jullie verzamelen met jullie beiden heel wat ervaring in de Belgische EBM-sien. Vertel eens over jullie projecten voor jullie aan KnK begonnen?

K1: Ik ben zelf al meer dan 25 jaar dj, organiseerde vroeger veel fuiven - limelight antwerpen bijvoorbeeld - en draai nu nog steeds voor het Gothic Fairytale Picnic of het Antwerp Metal Fest. Ik heb ook in verschillende projecten gezeten zoals Tragisch Optimisme dat later Slave Seperation werd, en heb bovendien in een grindcore groep gebruld. Nu doe ik alleen KnK nog en het schrijven van poëzie en teksten.

K2: Ik heb in het verleden een aantal dingen uitgeprobeerd. Allereerst ben ik begonnen met Euforic Existence (rauwe eigenwijze EBM), dat vandaag nog steeds actief is. Andere projecten: Tragisch Optimisme (met K1, Noise industrial), Et Mantis (dark ambient), Virtual Ice (darkwave), Aeon Ex Cathaedra (Black metal), Aberat Orbus (neo-folk) en Cold Bleak Irrelevance (Doom death metal, doe ik misschien nog eens wat mee als er tijd is). Ik beschouw op dit moment enkel KnK en Euforic Existence als belangrijk. De anderen waren bedoeld voor grootse dingen, maar zijn uiteindelijk vooral een goede leer- en oefenschool in diversiteit geweest.

Jullie noemen jullie muziek Dead Body Music. Wat is er zo karakteristiek aan Dead Body Music, en waarin verschilt het van Electronic Body music?

K2: Het was een woordspeling die ons te binnenschoot tijdens een gezellige barbecue. Iedereen daar aanwezig vond het goed klinken, dus hebben we er niet verder over nagedacht en het gebruikt. We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken. Wat wij willen maken is een gezonde mix van industrial, EBM, gothic en al wat we zelf graag horen. Dat is veel, en ik denk dat de eigenwijze sound vooral komt omdat we om geen enkele rare invloed verlegen zijn. Sommige nummers worden vergeleken met doom metal, en het nieuwere werk heeft hier en daar zelfs Black sabbath-invloeden, terwijl ons instrumentarium puur EBM en industrial gericht is. Moet kunnen zeker?

K1: Ik hou gewoon van donkere geluiden en kan geen vrolijke dingen schrijven. Muziek is mijn levensdoel. Alles wat donker is vind ik goed: ebm, dark electro, pop, doom metal, punk, gothic, enz. We maken wat we zelf graag horen. Misschien klinken we gewoon origineel door de mix van ons 2 en alle genres.

Jullie hebben twee uitgaven op jullie kerfstok: ‘Dead Body Music’ en ‘Dead Body Music II’, die onlangs mooi verzameld werden op één cd. De twee platen zitten zozeer in elkaars verlengde dat de compilatie-cd een mooi afgewerkt geheel biedt. Was het ook als zodanig bedoeld?

K1: We wilden met elke release een mini cd uitbrengen die er steeds hetzelfde uitzag. Over de uniforme stijl hebben we in het begin lang gepraat. We hebben dit van meet af aan zeer duidelijk afgelijnd. Het zal dan ook niemand verbazen dat onze volgende release “Dead Body Music III” zal heten. Ik verzamel zelf cd’s en vind het verschrikkelijk wanneer de zijkanten niet gelijk zijn gedrukt.

K2: Jaja, alles tot op de millimeter in hetzelfde stramien. De opvolging van “I” en “II” duidt ook op een simpliciteit en algemeen concept. Het was Dirk Ivens’ idee om ze later op 1 cd te zetten, dus hoewel dat niet was bedoeld, kwam het gelukkig mooi uit.

Er zit ook een metal-invloed in KnK. In het geluid natuurlijk - jullie gebruiken typische drumpatronen en breaks uit de metal - maar ook rechtstreeks. Zo hernamen jullie bijvoorbeeld ‘My Girlfriend’s Girlfriend’ van Type O Negative. Wat beogen jullie hiermee?

K2: Metal heeft naast ebm een grote plaats in onze collectie. Het gebeurt wel eens dat artiesten de twee combineren, maar dan is het altijd direct met gitaar en dan klinkt het als 13 in een dozijn. Wij dachten anders: we nemen de structuur mee, maar niet het instrumentarium. Die cover van Type O wou ik zelf al 7 jaar doen. Ik was er echt niet goed van toen Peter Steele stierf en ik wilde iets doen om hem te eren. Het was er alleen nooit van gekomen; de sound van Euforic Existence paste niet bij zo’n idee. Toen KnK werd geboren leek dat de perfecte gelegenheid te zijn.

K1: Ik hou ervan om naast het genre te kijken! We hebben ook een cover van ABBA gedaan. Ik vind het grappig om zoiets totaal te verzieken.

K2: En daarna misschien de Beach Boys?

Jullie eerste cd begon met ‘Empty Future’, dat wat mij betreft echt een blijver is waar jullie nog lang mee geconfronteerd zullen worden. Was het ook het eerste nummer dat jullie samen schreven? Is het nummer ook voor jullie zo bijzonder?

K1: KnK is begonnen toen mijn relatie afliep. K2 vroeg dan of ik zin had om terug muziek te maken. Daar gaat de tekst ook over. Ik merk het ook in de live vertolking: in het begin zong ik het droeviger als nu, er zit nu meer agressie in. Het nummer was direct goed en gaf me kracht om verder te gaan, er niet onder door te gaan. Bedankt voor het compliment!

K2: Jaja, de eerste prutserijen die we samen probeerden in februari 2015 werden uiteindelijk ons eerste nummer ‘Empty Future’, binnen de paar weken. De eerstvolgende feestdag die daarop volgde was 01/05/2015, dus zijn we wat met de camera gaan rondwandelen op een verlaten industrieterrein, zodat we dezelfde avond KnK konden lanceren op het internet met een clip.

Er zit een afgelijnd visueel concept in KnK. Eenvoudige en zieke beelden in zwart-wit, en natuurlijk het in het oog springende logo. Hoeveel aandacht schenken jullie daaraan?

K2: Alle aandacht! Elke detail is zeer bewust: simpel en hard. (En goedkoop om te drukken hahaha.)

K1: Zeer veel: ik vind het enorm belangrijk. We spenderen er veel tijd aan; men moet direct door hebben dat wij het zijn en het moet er uit zien zoals het klinkt!

Wat zijn jullie plannen nu voor de toekomst?

K1: We zijn bezig aan de volgende cd, we spelen zelfs al enkele nieuwe nummers live ! Zoals ‘Surrender’, dat een echte bom is van een nummer!

K2: Voortdoen. Grenzen verleggen en bijleren. Optredens doen en fans vergaren. Fantastische mensen ontmoeten, want daar draait de sien om.

We eindigen graag met de vraag die op ieders lippen brandt: waarom maakt K3 geen deel uit van KnK?

K2: Dan was het KnK’s geweest en was ons symmetrisch logo naar de kloten.

K1: Ik weerhoud mij hier van commentaar. Trauma’s en nachtmerries.

KnK speelt op zondag 25 juni in de Kinky Star in Gent (Vlasmarkt 9) op de Dark Entries Night, samen met Noire Antidote. Inkom is kostenloos.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...