casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

679 items

   

KnK
We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
Het is exact twee jaar geleden dat KnK boven het doopvont gehouden werd. Op die twee jaar bouwden de heren K1 en K2 een behoorlijke reputatie op met hun mix van EBM en industrial met een vleugje metal. Er werden twee ep’s uitgegeven: Dead Body Music I en II, die onlangs verzameld werden op één enkel schijfje. Op zondag 25 juni speelt KnK op de Dark Entries Night in Gent, en dat vonden we voldoende om de heren aan een verhoor te onderwerpen.

Dag K1 en K2. Jullie zijn nauw verbonden met Fear The Light, een collectief van elektronische artiesten uit de Antwerpse donkere sien. Hebben jullie elkaar zo ontmoet?

K2: Het omgekeerde is waar. Wij hebben samen de naam Fear the Light bedacht. Oorspronkelijk waren we met een 5-tal bands en deden we in 2000 en 2001 een aantal mini-festivals onder die naam. Na onenigheid bleven enkel Slave Seperation (K1) en Euforic existence (K2) over. We hebben dan nog een tijdje voortgedaan met de promo website Fear the Light en drie samplers met sponsorgeld die we verspreidden (de 3de zat zelfs gratis bij Dark Entries magazine in het papieren tijdperk).

Tussen 2003 en 2013 is er wat mij betreft niets gebeurd met muziek, dus ook Fear the Light lag plat als gevolg van gezin en carrière. Sinds 2013 ben ikzelf weer actief in de muziekwereld met Euforic existence, en sinds 2015 met KnK, en we blijven de naam Fear the Light gewoon gebruiken als een soort stempel.

K1: Ik heb in die tijd nog wel muziek gemaakt voor Slave Seperation, maar bracht het voor mezelf uit. Alles werd gemaakt in zeer lage oplages, tot K2 voorstelde om iets nieuws te doen: KnK.

Jullie verzamelen met jullie beiden heel wat ervaring in de Belgische EBM-sien. Vertel eens over jullie projecten voor jullie aan KnK begonnen?

K1: Ik ben zelf al meer dan 25 jaar dj, organiseerde vroeger veel fuiven - limelight antwerpen bijvoorbeeld - en draai nu nog steeds voor het Gothic Fairytale Picnic of het Antwerp Metal Fest. Ik heb ook in verschillende projecten gezeten zoals Tragisch Optimisme dat later Slave Seperation werd, en heb bovendien in een grindcore groep gebruld. Nu doe ik alleen KnK nog en het schrijven van poëzie en teksten.

K2: Ik heb in het verleden een aantal dingen uitgeprobeerd. Allereerst ben ik begonnen met Euforic Existence (rauwe eigenwijze EBM), dat vandaag nog steeds actief is. Andere projecten: Tragisch Optimisme (met K1, Noise industrial), Et Mantis (dark ambient), Virtual Ice (darkwave), Aeon Ex Cathaedra (Black metal), Aberat Orbus (neo-folk) en Cold Bleak Irrelevance (Doom death metal, doe ik misschien nog eens wat mee als er tijd is). Ik beschouw op dit moment enkel KnK en Euforic Existence als belangrijk. De anderen waren bedoeld voor grootse dingen, maar zijn uiteindelijk vooral een goede leer- en oefenschool in diversiteit geweest.

Jullie noemen jullie muziek Dead Body Music. Wat is er zo karakteristiek aan Dead Body Music, en waarin verschilt het van Electronic Body music?

K2: Het was een woordspeling die ons te binnenschoot tijdens een gezellige barbecue. Iedereen daar aanwezig vond het goed klinken, dus hebben we er niet verder over nagedacht en het gebruikt. We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken. Wat wij willen maken is een gezonde mix van industrial, EBM, gothic en al wat we zelf graag horen. Dat is veel, en ik denk dat de eigenwijze sound vooral komt omdat we om geen enkele rare invloed verlegen zijn. Sommige nummers worden vergeleken met doom metal, en het nieuwere werk heeft hier en daar zelfs Black sabbath-invloeden, terwijl ons instrumentarium puur EBM en industrial gericht is. Moet kunnen zeker?

K1: Ik hou gewoon van donkere geluiden en kan geen vrolijke dingen schrijven. Muziek is mijn levensdoel. Alles wat donker is vind ik goed: ebm, dark electro, pop, doom metal, punk, gothic, enz. We maken wat we zelf graag horen. Misschien klinken we gewoon origineel door de mix van ons 2 en alle genres.

Jullie hebben twee uitgaven op jullie kerfstok: ‘Dead Body Music’ en ‘Dead Body Music II’, die onlangs mooi verzameld werden op één cd. De twee platen zitten zozeer in elkaars verlengde dat de compilatie-cd een mooi afgewerkt geheel biedt. Was het ook als zodanig bedoeld?

K1: We wilden met elke release een mini cd uitbrengen die er steeds hetzelfde uitzag. Over de uniforme stijl hebben we in het begin lang gepraat. We hebben dit van meet af aan zeer duidelijk afgelijnd. Het zal dan ook niemand verbazen dat onze volgende release “Dead Body Music III” zal heten. Ik verzamel zelf cd’s en vind het verschrikkelijk wanneer de zijkanten niet gelijk zijn gedrukt.

K2: Jaja, alles tot op de millimeter in hetzelfde stramien. De opvolging van “I” en “II” duidt ook op een simpliciteit en algemeen concept. Het was Dirk Ivens’ idee om ze later op 1 cd te zetten, dus hoewel dat niet was bedoeld, kwam het gelukkig mooi uit.

Er zit ook een metal-invloed in KnK. In het geluid natuurlijk - jullie gebruiken typische drumpatronen en breaks uit de metal - maar ook rechtstreeks. Zo hernamen jullie bijvoorbeeld ‘My Girlfriend’s Girlfriend’ van Type O Negative. Wat beogen jullie hiermee?

K2: Metal heeft naast ebm een grote plaats in onze collectie. Het gebeurt wel eens dat artiesten de twee combineren, maar dan is het altijd direct met gitaar en dan klinkt het als 13 in een dozijn. Wij dachten anders: we nemen de structuur mee, maar niet het instrumentarium. Die cover van Type O wou ik zelf al 7 jaar doen. Ik was er echt niet goed van toen Peter Steele stierf en ik wilde iets doen om hem te eren. Het was er alleen nooit van gekomen; de sound van Euforic Existence paste niet bij zo’n idee. Toen KnK werd geboren leek dat de perfecte gelegenheid te zijn.

K1: Ik hou ervan om naast het genre te kijken! We hebben ook een cover van ABBA gedaan. Ik vind het grappig om zoiets totaal te verzieken.

K2: En daarna misschien de Beach Boys?

Jullie eerste cd begon met ‘Empty Future’, dat wat mij betreft echt een blijver is waar jullie nog lang mee geconfronteerd zullen worden. Was het ook het eerste nummer dat jullie samen schreven? Is het nummer ook voor jullie zo bijzonder?

K1: KnK is begonnen toen mijn relatie afliep. K2 vroeg dan of ik zin had om terug muziek te maken. Daar gaat de tekst ook over. Ik merk het ook in de live vertolking: in het begin zong ik het droeviger als nu, er zit nu meer agressie in. Het nummer was direct goed en gaf me kracht om verder te gaan, er niet onder door te gaan. Bedankt voor het compliment!

K2: Jaja, de eerste prutserijen die we samen probeerden in februari 2015 werden uiteindelijk ons eerste nummer ‘Empty Future’, binnen de paar weken. De eerstvolgende feestdag die daarop volgde was 01/05/2015, dus zijn we wat met de camera gaan rondwandelen op een verlaten industrieterrein, zodat we dezelfde avond KnK konden lanceren op het internet met een clip.

Er zit een afgelijnd visueel concept in KnK. Eenvoudige en zieke beelden in zwart-wit, en natuurlijk het in het oog springende logo. Hoeveel aandacht schenken jullie daaraan?

K2: Alle aandacht! Elke detail is zeer bewust: simpel en hard. (En goedkoop om te drukken hahaha.)

K1: Zeer veel: ik vind het enorm belangrijk. We spenderen er veel tijd aan; men moet direct door hebben dat wij het zijn en het moet er uit zien zoals het klinkt!

Wat zijn jullie plannen nu voor de toekomst?

K1: We zijn bezig aan de volgende cd, we spelen zelfs al enkele nieuwe nummers live ! Zoals ‘Surrender’, dat een echte bom is van een nummer!

K2: Voortdoen. Grenzen verleggen en bijleren. Optredens doen en fans vergaren. Fantastische mensen ontmoeten, want daar draait de sien om.

We eindigen graag met de vraag die op ieders lippen brandt: waarom maakt K3 geen deel uit van KnK?

K2: Dan was het KnK’s geweest en was ons symmetrisch logo naar de kloten.

K1: Ik weerhoud mij hier van commentaar. Trauma’s en nachtmerries.

KnK speelt op zondag 25 juni in de Kinky Star in Gent (Vlasmarkt 9) op de Dark Entries Night, samen met Noire Antidote. Inkom is kostenloos.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Maze & Lindholm - Where The Wolf Has Been Seen

Maze & Lindholm is een eerste samenwerking tussen P. Maze (echte naam Pierre de Mûelenaere), actief in Orphan Swords en Black Swords, plus producer en musicus Otto Lindholm die onder eigen naam twee albums heeft uitgebracht: ‘Otto Lindholm’ (2016) en ‘Alter’ (2017). ‘Where The Wolf Has Been Seen’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Merzbow/Dedali - L'Age D'Or

Het noiselabel 4iB uit Singapore blijft ons verrassen met serieuze kleppers. Japanoise oppergod Merzbow vonden we er al eerder terug (de split Animal Liberation met Raven en Dao De Noize), deze keer slaat de Japanner de handen in elkaar met Italiaan Alessandro Bosello oftewel Dedali. Over Merzbow is op onze pagina’s al veelvuldig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chain Wallet - No Ritual

Wie kent er China Crisis nog? Een arty new wave en synhtpop band uit de jaren 80 waarvan de meeste mensen (of toch wie in de jaren 80 al eens de radio openzette) direct hun grote hit “Wishful Thinking” zullen herkennen. Maar ze hadden nog zoveel meer in hun mars. Voor wie iets van deze toch wel ondergewaardeerde new wave band in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Atomic - Pet Variations

Het Zweeds-Noorse kwintet Atomic wordt beschouwd als een ‘super’ jazzgroep qua bezetting. Atomic werd opgericht in 2000 door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Fredrik Ljungkvist (saxofoon en klarinet). Met de komst van drie Noorse muzikanten - pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Paal ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In deze tijden, met alles ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jo Quail - Exsolve

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen. Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...