casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

689 items

   

KnK
We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
09/06/2017 : KnK - We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken.
Het is exact twee jaar geleden dat KnK boven het doopvont gehouden werd. Op die twee jaar bouwden de heren K1 en K2 een behoorlijke reputatie op met hun mix van EBM en industrial met een vleugje metal. Er werden twee ep’s uitgegeven: Dead Body Music I en II, die onlangs verzameld werden op één enkel schijfje. Op zondag 25 juni speelt KnK op de Dark Entries Night in Gent, en dat vonden we voldoende om de heren aan een verhoor te onderwerpen.

Dag K1 en K2. Jullie zijn nauw verbonden met Fear The Light, een collectief van elektronische artiesten uit de Antwerpse donkere sien. Hebben jullie elkaar zo ontmoet?

K2: Het omgekeerde is waar. Wij hebben samen de naam Fear the Light bedacht. Oorspronkelijk waren we met een 5-tal bands en deden we in 2000 en 2001 een aantal mini-festivals onder die naam. Na onenigheid bleven enkel Slave Seperation (K1) en Euforic existence (K2) over. We hebben dan nog een tijdje voortgedaan met de promo website Fear the Light en drie samplers met sponsorgeld die we verspreidden (de 3de zat zelfs gratis bij Dark Entries magazine in het papieren tijdperk).

Tussen 2003 en 2013 is er wat mij betreft niets gebeurd met muziek, dus ook Fear the Light lag plat als gevolg van gezin en carrière. Sinds 2013 ben ikzelf weer actief in de muziekwereld met Euforic existence, en sinds 2015 met KnK, en we blijven de naam Fear the Light gewoon gebruiken als een soort stempel.

K1: Ik heb in die tijd nog wel muziek gemaakt voor Slave Seperation, maar bracht het voor mezelf uit. Alles werd gemaakt in zeer lage oplages, tot K2 voorstelde om iets nieuws te doen: KnK.

Jullie verzamelen met jullie beiden heel wat ervaring in de Belgische EBM-sien. Vertel eens over jullie projecten voor jullie aan KnK begonnen?

K1: Ik ben zelf al meer dan 25 jaar dj, organiseerde vroeger veel fuiven - limelight antwerpen bijvoorbeeld - en draai nu nog steeds voor het Gothic Fairytale Picnic of het Antwerp Metal Fest. Ik heb ook in verschillende projecten gezeten zoals Tragisch Optimisme dat later Slave Seperation werd, en heb bovendien in een grindcore groep gebruld. Nu doe ik alleen KnK nog en het schrijven van poëzie en teksten.

K2: Ik heb in het verleden een aantal dingen uitgeprobeerd. Allereerst ben ik begonnen met Euforic Existence (rauwe eigenwijze EBM), dat vandaag nog steeds actief is. Andere projecten: Tragisch Optimisme (met K1, Noise industrial), Et Mantis (dark ambient), Virtual Ice (darkwave), Aeon Ex Cathaedra (Black metal), Aberat Orbus (neo-folk) en Cold Bleak Irrelevance (Doom death metal, doe ik misschien nog eens wat mee als er tijd is). Ik beschouw op dit moment enkel KnK en Euforic Existence als belangrijk. De anderen waren bedoeld voor grootse dingen, maar zijn uiteindelijk vooral een goede leer- en oefenschool in diversiteit geweest.

Jullie noemen jullie muziek Dead Body Music. Wat is er zo karakteristiek aan Dead Body Music, en waarin verschilt het van Electronic Body music?

K2: Het was een woordspeling die ons te binnenschoot tijdens een gezellige barbecue. Iedereen daar aanwezig vond het goed klinken, dus hebben we er niet verder over nagedacht en het gebruikt. We maken niet per definitie een eigen genre, maar het is wel leuk wanneer anderen over ‘Dead Body Music’ als een genre spreken. Wat wij willen maken is een gezonde mix van industrial, EBM, gothic en al wat we zelf graag horen. Dat is veel, en ik denk dat de eigenwijze sound vooral komt omdat we om geen enkele rare invloed verlegen zijn. Sommige nummers worden vergeleken met doom metal, en het nieuwere werk heeft hier en daar zelfs Black sabbath-invloeden, terwijl ons instrumentarium puur EBM en industrial gericht is. Moet kunnen zeker?

K1: Ik hou gewoon van donkere geluiden en kan geen vrolijke dingen schrijven. Muziek is mijn levensdoel. Alles wat donker is vind ik goed: ebm, dark electro, pop, doom metal, punk, gothic, enz. We maken wat we zelf graag horen. Misschien klinken we gewoon origineel door de mix van ons 2 en alle genres.

Jullie hebben twee uitgaven op jullie kerfstok: ‘Dead Body Music’ en ‘Dead Body Music II’, die onlangs mooi verzameld werden op één cd. De twee platen zitten zozeer in elkaars verlengde dat de compilatie-cd een mooi afgewerkt geheel biedt. Was het ook als zodanig bedoeld?

K1: We wilden met elke release een mini cd uitbrengen die er steeds hetzelfde uitzag. Over de uniforme stijl hebben we in het begin lang gepraat. We hebben dit van meet af aan zeer duidelijk afgelijnd. Het zal dan ook niemand verbazen dat onze volgende release “Dead Body Music III” zal heten. Ik verzamel zelf cd’s en vind het verschrikkelijk wanneer de zijkanten niet gelijk zijn gedrukt.

K2: Jaja, alles tot op de millimeter in hetzelfde stramien. De opvolging van “I” en “II” duidt ook op een simpliciteit en algemeen concept. Het was Dirk Ivens’ idee om ze later op 1 cd te zetten, dus hoewel dat niet was bedoeld, kwam het gelukkig mooi uit.

Er zit ook een metal-invloed in KnK. In het geluid natuurlijk - jullie gebruiken typische drumpatronen en breaks uit de metal - maar ook rechtstreeks. Zo hernamen jullie bijvoorbeeld ‘My Girlfriend’s Girlfriend’ van Type O Negative. Wat beogen jullie hiermee?

K2: Metal heeft naast ebm een grote plaats in onze collectie. Het gebeurt wel eens dat artiesten de twee combineren, maar dan is het altijd direct met gitaar en dan klinkt het als 13 in een dozijn. Wij dachten anders: we nemen de structuur mee, maar niet het instrumentarium. Die cover van Type O wou ik zelf al 7 jaar doen. Ik was er echt niet goed van toen Peter Steele stierf en ik wilde iets doen om hem te eren. Het was er alleen nooit van gekomen; de sound van Euforic Existence paste niet bij zo’n idee. Toen KnK werd geboren leek dat de perfecte gelegenheid te zijn.

K1: Ik hou ervan om naast het genre te kijken! We hebben ook een cover van ABBA gedaan. Ik vind het grappig om zoiets totaal te verzieken.

K2: En daarna misschien de Beach Boys?

Jullie eerste cd begon met ‘Empty Future’, dat wat mij betreft echt een blijver is waar jullie nog lang mee geconfronteerd zullen worden. Was het ook het eerste nummer dat jullie samen schreven? Is het nummer ook voor jullie zo bijzonder?

K1: KnK is begonnen toen mijn relatie afliep. K2 vroeg dan of ik zin had om terug muziek te maken. Daar gaat de tekst ook over. Ik merk het ook in de live vertolking: in het begin zong ik het droeviger als nu, er zit nu meer agressie in. Het nummer was direct goed en gaf me kracht om verder te gaan, er niet onder door te gaan. Bedankt voor het compliment!

K2: Jaja, de eerste prutserijen die we samen probeerden in februari 2015 werden uiteindelijk ons eerste nummer ‘Empty Future’, binnen de paar weken. De eerstvolgende feestdag die daarop volgde was 01/05/2015, dus zijn we wat met de camera gaan rondwandelen op een verlaten industrieterrein, zodat we dezelfde avond KnK konden lanceren op het internet met een clip.

Er zit een afgelijnd visueel concept in KnK. Eenvoudige en zieke beelden in zwart-wit, en natuurlijk het in het oog springende logo. Hoeveel aandacht schenken jullie daaraan?

K2: Alle aandacht! Elke detail is zeer bewust: simpel en hard. (En goedkoop om te drukken hahaha.)

K1: Zeer veel: ik vind het enorm belangrijk. We spenderen er veel tijd aan; men moet direct door hebben dat wij het zijn en het moet er uit zien zoals het klinkt!

Wat zijn jullie plannen nu voor de toekomst?

K1: We zijn bezig aan de volgende cd, we spelen zelfs al enkele nieuwe nummers live ! Zoals ‘Surrender’, dat een echte bom is van een nummer!

K2: Voortdoen. Grenzen verleggen en bijleren. Optredens doen en fans vergaren. Fantastische mensen ontmoeten, want daar draait de sien om.

We eindigen graag met de vraag die op ieders lippen brandt: waarom maakt K3 geen deel uit van KnK?

K2: Dan was het KnK’s geweest en was ons symmetrisch logo naar de kloten.

K1: Ik weerhoud mij hier van commentaar. Trauma’s en nachtmerries.

KnK speelt op zondag 25 juni in de Kinky Star in Gent (Vlasmarkt 9) op de Dark Entries Night, samen met Noire Antidote. Inkom is kostenloos.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ståle Storløkken - The Haze Of Sleepnessness

Normaliter laat ik de promo’s van het Noorse Hubro label voor collega Paul Van de Gehuchte die ze doorgaans ook erg hoge scores toebedeelt. Maar bij de laatste lichting promo’s van dit Noorse experimentele ‘jazz’ label, dat in de praktijk vaak eerder de prog of de post rock toer opgaat, waren er twee albums waarnaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : PoiL - Sus

Vierde - als je ‘Mula PoiL’ de split release met Mula meerekent - vijfde album voor dit Franse trio dat geen beperkingen kent en er lustig op los experimenteert. De bezetting bestaat uit Antoine Arnera (toetsen), Boris Cassone (gitaar en basgitaar) en drummer Guilhem Meier. Alledrie nemen ze samen of om beurt de zangpartijen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Satori - Dispossession

Onze kennismaking met het Russische COD Noizes begon eigenlijk met het nieuws dat alhier twee releases van Satori uitgebracht zouden worden. Voorts vonden we in de promomail de overige recent uitgebrachte platen en aangezien de persteksten van deze nobele onbekende Russische artiesten stuk voor stuk veelbelovend klonken, lieten we weten ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2019 : Gothic USA!

Hoor ik daar een klaagzang? Er wordt geen gothic (rock) meer gemaakt? Foei. Gelukkig is er nog Oskar Terramortis, tegenwoordig labelbaas van het post gothic label, die voor ons eventjes 45 jawel, 45 actuele Amerikaanse acts uit het genre (interpreteer dit ruim en donker) op een rijtje zet en dit zomaar eventjes via bandcamp gratis en legaal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ingar Zach - Floating Layer Cake

Ingar Zach is een Noorse percussionist en de oprichter, samen met gitarist Ivar Grydeland, van het Sofa label dat zich concentreert op het promoten en uitbrengen van improvisatie en avant-garde muziek. Sinds eind de jaren negentig is Ingar actief in het folk circuit en in experimentele muziek. Doorheen de jaren is hij ook onversaagd op ...

lees meer...
FOTO'S : Goethes Erben - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Daemonia Nymphe - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Jo Quail - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alexandra Spence - Waking, She Heard Fluttering

De Australische Alexandra Spence is een kunstenares en muzikante die bekend staat om haar audiovisuele installaties en elektroakoestische composities. De muziek voor haar eerste release op het Room40 label kwam tot stand via veldopnames gemaakt in 2018 tijdens haar verblijf in Groot-Brittannië en op het Europese vasteland. Het grauwe ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Pasen dit jaar garantie voor een ei-vol weekend.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Paashaas dit jaar heel wat evenementen in België rondgestrooid heeft. In uw zoektocht naar de lekkerste eitjes helpen we u graag een handje middels dit beknopte overzicht. (vrijdag 19 april) In JH De Wommel kan je dit weekend drie dagen lang genieten van het beste wat het minimal wave genre te ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Met Dark Entries gratis naar Nederland!

Het duurde een beetje langer dan voorzien, maar binnenkort zal de vernieuwde locatie van de Maastrichtse club de Muziekgieterij dan toch de deuren openen. Voor het allerlaatste evenement in de ‘oude’ Muziekgieterij slaat men aldaar de handen ineen met Linke Soto en EPM Music om met een affiche voor de dag te komen die de liefhebbers ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2019 : Angels of Liberty leeft nog een beetje ....

18 april 2017 verliet bezieler en zanger Voe Saint-Claire van Angels Of Liberty ons... Veel te vroeg. De groep deed mijn gothic rock minnend hart weer sneller bonzen met het fantastische debuut “Pinnacle Of The Draco” (2012), oorspronkelijk uit op het eigen Secret Sin label, dat bol stond van de klassiekers. Tenminste, in een rechtvaardige ...

lees meer...
NIEUWS 14/04/2019 : Gedonder in Kinky Star.

Onlangs mochten wij tot onze grote vreugde kennismaken met het nieuwe Belgische duo La Merde. Hun eerste cassette Dood En De Merde liet een verpletterende indruk achter bij uw recensent van dienst die niet toevallig hoog oploopt met The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud en soortgelijke “wereld-serpenten”, net het straatje waarin ...