canli casino

Dark Entries Logo

621 items

   

CURTIS
Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
Curtis heeft op een paar jaar naam en faam verworven als Joy Division-covergroep. Ze spelen intussen over heel Europa, maar ze denken eraan om te stoppen. Zo ver is het nog niet. Op 16 april staan ze sowieso op de planken van de Kinky Star, op onze buitengewone Dark Entries Night ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van het Gentse muziekcentrum.

Laat ons met de deur in huis vallen: waarom is de muziek van Joy Division vandaag nog steeds zo relevant?

Ik weet niet eerlijk gezegd niet of de muziek van Joy Division nog zò relevant ìs. Het buitengewoon knappe muziek. Maar het is ook muziek die nooit helemààl tot ontwikkeling is gekomen. Die ontwikkeling werd gefnuikt en in de kiem gesmoord door de dood van Ian. De appeal van de muziek is vooral het ‘what if’- verhaal, denk ik… ‘Wat zou er van geworden zijn, indien Ian niét de hand aan zichzelf had geslagen?’ ‘Hoe ver zouden ze het geschopt hebben, indien …’

Dichter bij huis heeft het oeuvre van dichter Jotie ’t Hooft ook vooral mythische status verworven door z’n te vroege dood. Maar hoé goed Jotie wel zou geworden zijn, dat weet niemand. In die zin zijn zowel het werk van Jotie als dat van Ian momentopnames. Snap-shots van nog niet helemaal ingeloste beloftes.

En dat is de appeal, wat jij ‘relevantie’ noemt: mensen luisteren naar die muziek en komen naar ons kijken om een vaag vermoeden te krijgen van wat het had kunnen zijn.

Wij hebben ook nooit geprobeerd om te klinken zoals Joy Division toen. Wij spelen géén keyboards, we spelen verschillende nummers in een andere toonaard dan Joy Division, we veranderen zelfs de structuur hier en daar. En we spelen meer nummers van Warsaw dan van Joy Division. Het is ons om de spirit te doen. Dat gevoel dat ik daarnet beschreef. “Punk’, ‘post-punk’, ‘rock & roll’, ‘de wereld ligt voor het grijpen’, dàt gevoel…

Een collega uit Dark Entries zei ooit dat Joy Division nooit zo’n mythe geworden was indien Ian Curtis zich het leven niet ontnomen had. Wat denken jullie daarvan?

Dat kan allemaal goed zijn, maar het is onmogelijk daarover sluitende uitspraken te doen, niet? What if…? Pfff… Sommige muziekjournalisten hebben blijkbaar de gave om in ene hypothetische toekomst te blikken en daar sluitende vaststellingen over te doen.

Who cares, eigenlijk? Joy Division was rauwe energie. En er is een legendarische popband uit voortgekomen, die z’n plaats in de muziekgeschiedenis méér dan verdient: New Order. Maar ja, mensen maken er misschien wat meer van dan het was, omdat Ian zo vroeg én door z’n eigen keuze is gestorven. Dat is wat ik daarnet zei: in de hoofden van sommige mensen is een verhaal waarin hoofdstukken ontbreken interessanter en mysterieuzer. Maar het is wel bullshit om de merites van die band terug te schroeven tot Ians zelfmoord. Joy Division verdient wel degelijk zijn plaats in de muziekgeschiedenis.

Jullie willen de groep echt zo goed mogelijk imiteren. Ik merkte dat jullie zanger zelfs de heel aparte dansstijl van wijlen Ian Curtis overnam.

Dat klopt niet. Van geen kanten, zelfs. Zoals ik daarnet al zei: we spelen de nummers anders, ik zing ze vaak anders, mijn stem is zwaarder, we spelen hàrder en zonder keyboards. Er zijn zelfs mensen die ons net daarom hàten, omdat we het origineel niet imiteren. Anderen vinden dàt dan net weer knap aan ons.

Ik heb dat dansje nog wel gesampled, als het ware. Maar nooit langer dan dertig seconden. En onafgezien van het feit dat we proberen de originele energie van Joy Division over te brengen, lijkt onze live-performance in niéts op die van Ian en de zijnen.

Zowel de Engelse als de Spaanse pers schreven dingen over ons als: ‘We’ve seen many Joy Division tributes but Curtis (B) are the real deal. Although their singer looks the part, Curtis doesn’t insult us by imitation. And in terms of raw energy, they come as close to the real thing as you can get’.

Dat zegt genoeg, toch?

Ik ken weinig groepen die zoveel tribute-bands hebben als Joy Division. Ik denk zo meteen aan Dead Souls en Ian Kevin, maar ik weet dat er meer zijn. Op sommige gothic festivals is het ook merkwaardig hoeveel groepen een cover van Joy Division spelen. Hoe verklaren jullie dat?

Joy Division is een mythe. We hadden het er daarnet al over. En het zal soms ook wel makkelijk scoren zijn, zeker? Dead Souls zijn wel echt een hele knappe band. Zij doen echt radicaal iets anders met Joy Division. Check them out, jongens en meisjes. Heel knap.

Wat denken jullie van Peter Hook, die thans zeer tegen de zin van zijn vroegere medemuzikanten de wereld rondtourt met het oeuvre van Joy Division?

Eigenlijk is dat ook een tribute band, hé. Maar wel de meest geloofwaardige. Als er iémand het recht heeft om dat te doen, dan is het Peter Hook, toch? Hij is een origineel bandlid, zijn bas was bepalend voor de sound van Joy Division, het is een fijne kerel en hij heeft een goed hart. Wie er een probleem mee heeft moet maar niet gaan kijken. Ik begrijp de kritiek op Peter Hook niet zo goed.

Maken jullie ook muziek in andere projecten?

Wel, 2017 wordt voorlopig het laatste jaar van Curtis. We zijn toe aan een lange break. Maar verschillende groepsleden zijn nu al met andere dingen bezig. Tom heeft z’n solo-project, onze nieuwe gitarist Bob Everaaert - waar we trouwens héél erg blij mee zijn - speelt ook in andere bands.

Ikzelf ben met een electro project bezig met Frits Standaert van New Dark Age en Durango, er is een duo project met onze bassist Philippe, en ik ga binnenkort meewerken aan een ander tribute-project, met alweer Frits, Steven Janssen en Steve Slingeneyer die vroeger bij Soulwax speelde.

En als we voor het electroproject – ‘Homeboy’, heet het, een drummer nodig hebben, dan staat onze maat Stéphane Debacker van Curtis klaar, natuurlijk.

Wat hopen jullie nog allemaal te verwezenlijken met Curtis?

Het is mooi geweest, eigenlijk. We gaan er nog een heel mooi jaar van maken: Berlijn, Hamburg, Lissabon, Porto, Nederland… Philippe en ik gaan met ‘Indians’ - een semi-akoestische versie van Curtis met wat electronica erbij - een paar voorprogramma’s doen in Spanje.

En daarna is het even tijd voor iets anders.

16 april 2017: Dark Entries Night met Curtis, Black Snow In Summer en Sygo Cries

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Monophona - Girls On Bikes Boys Who Sing

Trio uit Luxemburg die muziek maakt waar elektronisch en akoestisch, analoog en digitaal, gitaren en piano’s, samples en beats elkaar ontmoeten. Laten zich leiden en inspireren door artiesten als Portishead, Björk, Trentemøller, Tricky en Fever Ray. Debuteerden in 2012 met het album ‘The Spy’. In 2015 gevolgd ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
FOTO'S : Belgian Asociality @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
FOTO'S : Anti Nowhere League @ So What Fest. - @ De Klinker Aarschot

lees meer...
CD BESPREKING : radio.string.quartet - In Between Silence

In Oostenrijk residerend internationaal kwartet dat een brede waaier van invloeden uit diverse genres als jazz, klassiek, folk, rock, pop, elektronische en eigentijdse klassieke muziek met elkaar weet te verenigen. Na de release van ‘Posting Joe - Celebrating Weather Report - live’ (2013), een eerbetoon aan de in 2007 overleden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sensory++ - Art Of Sadness

Zonder voorkennis zou je bijna zweren dat dit een heruitgave is van een album met kosmische muziek van de Berlijnse school ergens uit de jaren 70 van vorige eeuw. Maar nee hoor, Sensory++ (spreek uit Sensory Plus Plus) is een hedendaagse project van ene Joost Egelie uit Belgisch Limburg, geboren in 1973 in het Nederlanse Sittard. Sensory++ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Nils Řkland Band - Lysning

De Noorse violist Nils Økland maakt al dertig jaar muziek in velerlei vormen gaande van solowerk tot opnames met andere artiesten, ensembles of orkesten. Met zijn naar hemzelf genoemde band is hij na ‘Kjølvatn’ - dat verscheen einde maart 2015 - toe aan een tweede album. Nils is zowel thuis in de traditionele Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2017 : Georgio 'the Dove' Valentino brengt The Future Lasts A Long Time uit en gaat nog een allerlŕŕtste keer op tour...

3 jaar geleden had Dark Entries reeds een interview met Georgio 'the Dove' Valentino, naar aanleiding van het verschijnen van zijn dubbelalbum Mille Plateaux. De man maakte indruk, evenals zijn album (en ook het minialbum daarvoor)... Die positieve indruk werd ook op het podium bevestigd en het was onze wens dat de man algauw met nieuw ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jacaszek - Kwiaty

Poëzie als inspiratiebron voor componisten. Het is van alle tijden. Arthur Rimbaud heeft zo al velen meer dan voldoende asem gegeven om hele albums vol te laten schrijven. Minder voor de hand liggend zijn de gedichten van de 17de –-eeuwse geestelijke Robert Herrick. Gedichten die vooral tot doel hadden een carpe diem toe te ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/11/2017 : Fantastique.Night XLXIII: Carla dal Forno, Black Heart, P.∆.N.T.H.E.R

Fantastisch nieuws over de Fantastique.Nights: voor hun 53ste editie op zaterdag 25 november hebben ze alweer drie namen gestrikt die misschien niet meteen bekend in de oren klinken, maar die erg veelbelovend zijn. Wie de organisatie een beetje kent, weet dat je er mooie ontdekkingen kunt doen. Carla del Forno komt uit Australië maar ...

lees meer...
NIEUWS 18/11/2017 : Luminous Dash Festival

Het valt niet uit te sluiten dat u op de hoogte bent dat er naast Dark Entries nog andere muziekzines op het wereldwijde web beschikbaar zijn. Eén daarvan is Luminous Dash, een magazine waar over rock, pop maar ook heel wat over wave geschreven wordt. Luminous Dash doet daarbij nog meer: ze organiseren festivals, die net als onze eigenste ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2017 : So What Fest laat je smullen van de beste (belgische) punk!

Het So What Festival is aan zijn derde editie toe, en reken maar dat het een donderende editie wordt. De affiche is werkelijk een godsgeschenk voor iedereen die van punk en hardcore houdt. We zetten de groepen op een rijtje: The Anti-Nowhere League: Britse Hardcoregroep die reeds sinds 1980 actief zijn, en dat anno 2017 nog steeds zijn, ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2017 : Mantus: Phosphor

Mantus weet ons keer op keer te verrassen met geweldige cd's, maar van de laatste 'Refugium' waren we wel danig onder de indruk. En de kans is groot dat we dat ook zullen zijn van opvolger 'Staub & Asche', de 17de plaat reeds van het Duitse duo. Waarom we dat denken? Zomaar. Oh ja, en ook omdat we reeds ondersteboven ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LE GUESS WHO? (9-11-2017, Utrecht) - Impressie van het Nederlandse stadsfestival.

Aangekomen in Utrecht, zakten we af naar de Domkerk, een imposant gotisch bouwwerk alwaar het Bulgaarse vrouwenkoor Le Mystère Des Voix Bulgares het festival op gang zou trekken. Een perfecte setting voor deze in de hoogdagen van het prestigieuze 4AD label opmerkelijke ‘groep’ leek ons. Een halfuurtje voor aanvang bleek ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : URZON/BOILR (21-10-2017, JH Wommel, Wommelgem) - Ernst H. Störzhendr viert feest.

Afgelopen weekend werden we op concertgebied weer uitgebreid verwend. Naast het Minimal Maximal Festival van BodyBeats viel er zaterdag nog meer leuks te beleven in het Antwerpse. De uitnodiging voor het verjaardagsfeestje van Sven Visterin, aka Ernst H. Störzhendr en levensgezel van Raya Schaduwjaagster (Dark Poem) die we bij Dark ...