casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

CURTIS
Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
07/04/2017 : CURTIS - Joy Division was rauwe energie.
Curtis heeft op een paar jaar naam en faam verworven als Joy Division-covergroep. Ze spelen intussen over heel Europa, maar ze denken eraan om te stoppen. Zo ver is het nog niet. Op 16 april staan ze sowieso op de planken van de Kinky Star, op onze buitengewone Dark Entries Night ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van het Gentse muziekcentrum.

Laat ons met de deur in huis vallen: waarom is de muziek van Joy Division vandaag nog steeds zo relevant?

Ik weet niet eerlijk gezegd niet of de muziek van Joy Division nog zò relevant ìs. Het buitengewoon knappe muziek. Maar het is ook muziek die nooit helemààl tot ontwikkeling is gekomen. Die ontwikkeling werd gefnuikt en in de kiem gesmoord door de dood van Ian. De appeal van de muziek is vooral het ‘what if’- verhaal, denk ik… ‘Wat zou er van geworden zijn, indien Ian niét de hand aan zichzelf had geslagen?’ ‘Hoe ver zouden ze het geschopt hebben, indien …’

Dichter bij huis heeft het oeuvre van dichter Jotie ’t Hooft ook vooral mythische status verworven door z’n te vroege dood. Maar hoé goed Jotie wel zou geworden zijn, dat weet niemand. In die zin zijn zowel het werk van Jotie als dat van Ian momentopnames. Snap-shots van nog niet helemaal ingeloste beloftes.

En dat is de appeal, wat jij ‘relevantie’ noemt: mensen luisteren naar die muziek en komen naar ons kijken om een vaag vermoeden te krijgen van wat het had kunnen zijn.

Wij hebben ook nooit geprobeerd om te klinken zoals Joy Division toen. Wij spelen géén keyboards, we spelen verschillende nummers in een andere toonaard dan Joy Division, we veranderen zelfs de structuur hier en daar. En we spelen meer nummers van Warsaw dan van Joy Division. Het is ons om de spirit te doen. Dat gevoel dat ik daarnet beschreef. “Punk’, ‘post-punk’, ‘rock & roll’, ‘de wereld ligt voor het grijpen’, dàt gevoel…

Een collega uit Dark Entries zei ooit dat Joy Division nooit zo’n mythe geworden was indien Ian Curtis zich het leven niet ontnomen had. Wat denken jullie daarvan?

Dat kan allemaal goed zijn, maar het is onmogelijk daarover sluitende uitspraken te doen, niet? What if…? Pfff… Sommige muziekjournalisten hebben blijkbaar de gave om in ene hypothetische toekomst te blikken en daar sluitende vaststellingen over te doen.

Who cares, eigenlijk? Joy Division was rauwe energie. En er is een legendarische popband uit voortgekomen, die z’n plaats in de muziekgeschiedenis méér dan verdient: New Order. Maar ja, mensen maken er misschien wat meer van dan het was, omdat Ian zo vroeg én door z’n eigen keuze is gestorven. Dat is wat ik daarnet zei: in de hoofden van sommige mensen is een verhaal waarin hoofdstukken ontbreken interessanter en mysterieuzer. Maar het is wel bullshit om de merites van die band terug te schroeven tot Ians zelfmoord. Joy Division verdient wel degelijk zijn plaats in de muziekgeschiedenis.

Jullie willen de groep echt zo goed mogelijk imiteren. Ik merkte dat jullie zanger zelfs de heel aparte dansstijl van wijlen Ian Curtis overnam.

Dat klopt niet. Van geen kanten, zelfs. Zoals ik daarnet al zei: we spelen de nummers anders, ik zing ze vaak anders, mijn stem is zwaarder, we spelen hàrder en zonder keyboards. Er zijn zelfs mensen die ons net daarom hàten, omdat we het origineel niet imiteren. Anderen vinden dàt dan net weer knap aan ons.

Ik heb dat dansje nog wel gesampled, als het ware. Maar nooit langer dan dertig seconden. En onafgezien van het feit dat we proberen de originele energie van Joy Division over te brengen, lijkt onze live-performance in niéts op die van Ian en de zijnen.

Zowel de Engelse als de Spaanse pers schreven dingen over ons als: ‘We’ve seen many Joy Division tributes but Curtis (B) are the real deal. Although their singer looks the part, Curtis doesn’t insult us by imitation. And in terms of raw energy, they come as close to the real thing as you can get’.

Dat zegt genoeg, toch?

Ik ken weinig groepen die zoveel tribute-bands hebben als Joy Division. Ik denk zo meteen aan Dead Souls en Ian Kevin, maar ik weet dat er meer zijn. Op sommige gothic festivals is het ook merkwaardig hoeveel groepen een cover van Joy Division spelen. Hoe verklaren jullie dat?

Joy Division is een mythe. We hadden het er daarnet al over. En het zal soms ook wel makkelijk scoren zijn, zeker? Dead Souls zijn wel echt een hele knappe band. Zij doen echt radicaal iets anders met Joy Division. Check them out, jongens en meisjes. Heel knap.

Wat denken jullie van Peter Hook, die thans zeer tegen de zin van zijn vroegere medemuzikanten de wereld rondtourt met het oeuvre van Joy Division?

Eigenlijk is dat ook een tribute band, hé. Maar wel de meest geloofwaardige. Als er iémand het recht heeft om dat te doen, dan is het Peter Hook, toch? Hij is een origineel bandlid, zijn bas was bepalend voor de sound van Joy Division, het is een fijne kerel en hij heeft een goed hart. Wie er een probleem mee heeft moet maar niet gaan kijken. Ik begrijp de kritiek op Peter Hook niet zo goed.

Maken jullie ook muziek in andere projecten?

Wel, 2017 wordt voorlopig het laatste jaar van Curtis. We zijn toe aan een lange break. Maar verschillende groepsleden zijn nu al met andere dingen bezig. Tom heeft z’n solo-project, onze nieuwe gitarist Bob Everaaert - waar we trouwens héél erg blij mee zijn - speelt ook in andere bands.

Ikzelf ben met een electro project bezig met Frits Standaert van New Dark Age en Durango, er is een duo project met onze bassist Philippe, en ik ga binnenkort meewerken aan een ander tribute-project, met alweer Frits, Steven Janssen en Steve Slingeneyer die vroeger bij Soulwax speelde.

En als we voor het electroproject – ‘Homeboy’, heet het, een drummer nodig hebben, dan staat onze maat Stéphane Debacker van Curtis klaar, natuurlijk.

Wat hopen jullie nog allemaal te verwezenlijken met Curtis?

Het is mooi geweest, eigenlijk. We gaan er nog een heel mooi jaar van maken: Berlijn, Hamburg, Lissabon, Porto, Nederland… Philippe en ik gaan met ‘Indians’ - een semi-akoestische versie van Curtis met wat electronica erbij - een paar voorprogramma’s doen in Spanje.

En daarna is het even tijd voor iets anders.

16 april 2017: Dark Entries Night met Curtis, Black Snow In Summer en Sygo Cries

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Van Post Mortem tot Somnus

Na vele positieve reacties op ‘Post Mortem’ (2018) en vele memorabele optredens met onder andere Wiegedood, Wolvennest, en Marche Funèbre wil Splendidula graag een nieuw teken van leven tonen. Deze Belgische atmospheric doom metal band zal begin 2021 een nieuwe plaat uitgeven, getiteld ‘Somnus’ en dit via het ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Search - Heart's Racing

Waar het vorige, zowat een half jaar eerder verschenen album “Some Place Far Away” een soms ietwat klef aandoend electro pop geluid liet horen tapt deze, maar liefst 18 nummers tellende nieuwe worp, “Heart’s Racing” veel meer uit een indie pop en indie rock vaatje. De overeenkomst tussen de twee albums is hier ...

lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gratis download van Zauber

U houdt van sterk georkestreerde electro? Dan hopen we dat u al gehoord hebt van Zauber, het electroproject van Fransman Ludovic Dhenry. Zauber geeft een nummer gratis weg via bandcamp, een voorafname op de nieuwe plaat waar Zauber momenteel aan werkt. Het is niet het enige waar Ludovic zich momenteel mee bezig is. De nieuwe plaat van Exponentia ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Abstrackt Black: Dat we moesten sterven

In principe ging op 19 september onze Dark Entries Night door met De Delvers en Abstrackt Black, in de Kinky Star te Gent. Voorlopig gaat deze concertenreeks helaas niet door, maar dat betekent nog niet dat de groepen zelf niets meer van zich laten horen. Abstrackt Black bracht een paar dagen geleden bijvoorbeeld nog een nummer uit: 'Dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...

lees meer...
CD BESPREKING : TraumaSutra & Peter Geysels - L'Appel du Vide

We schrijven maart 2018. Na vele keren vragen heb ik Peter De Koning – de man achter TraumaSutra – kunnen overtuigen om op te treden op een Dark Entries Night. Peter was toen nog een gewaardeerde collega, die sindsdien op vriendschappelijke wijze gestopt is met bijdragen aan Dark Entries. We waren steeds verwonderd over het ontelbare ...