canli casino

Dark Entries Logo

635 items

   

POTOCHKINE
...Liberez Votre Imagination...
01/04/2017, Jan Denolet
 Bookmark and Share

01/04/2017 : POTOCHKINE - ...Liberez Votre Imagination...
01/04/2017 : POTOCHKINE - ...Liberez Votre Imagination...
01/04/2017 : POTOCHKINE - ...Liberez Votre Imagination...
01/04/2017 : POTOCHKINE - ...Liberez Votre Imagination...
01/04/2017 : POTOCHKINE - ...Liberez Votre Imagination...
Het is ondertussen al een klein jaar geleden dat ondergetekende het Franse electro-duo POTOCHKINE aan het werk zag in de infame Château H te Saint-Julia, een versterkt dorpje ergens tussen Toulouse en Carcassonne, alwaar kasteelheer Sotho Houle en zijn gade Helena Patricio in een aangepast kader concerten en andere evenementen (met een donker/romantisch tintje) organiseren. Nadat Pauline en Hugo op de tonen van La Fête Triste (Trisomie 21) het podium betraden wisten ze deze nietsvermoedende (en eigenlijk gitaar-minnende) recensent volledig in te pakken met hun zwierige elektronische set, hier en daar bij gekruid met een vleugje Dark Cabaret. Dark Entries besloot over te gaan tot een interview, deelde –eenmaal terug in Vlaanderen- zowel gegevens als enthousiasme en de rest is geschiedenis… Of dat zal het alleszins worden na Potochkine’s doortocht op het komende Waveteef Festival in JH De Wommel…

Dark Entries: Mag ik vragen waar jullie de inspiratie vandaan halen voor de toch wel geïnspireerde elektronische muziek die jullie maken?

Potochkine: Je bedoelt onze invloeden? Onze allereerste referentiepunten waren Fad Gadget, ook wel Deutsch-Amerikanische Freundschaft… Meer hedendaags denken we dan weer aan The Knife… Toen we elkaar leerden kennen luisterde Pauline ook veel naar Punk en psychedelische muziek. Hugo was dan weer meer met Trance en Techno bezig. Onze meer gemeenschappelijke voorkeuren situeerden zich richting elektronische muziek uit de 80’s, zoals de reeds genoemde Fad Gadget en DAF… ook zeker vermeldenswaard is Martin Dupont, een Franse New Wave-unit uit de 80’s die we zeer waarderen…

Hebben jullie elkaar in Toulon ontmoet in een daar reeds bestaande scène…?

Potochkine: Toulon is nogal… leeg… op dat vlak. Je kan er dus niet bepaald van een echte scène spreken. En al zeker niet voor de muziek die wij maken…

Dat staat dan in contrast met de situatie in België, maar we zijn ook vrij verwend op dat vlak… Voor zowat elk soort muziek dat hier gemaakt wordt is er een bepaalde scène van soms ook genre-overlappende artiesten. Er is dus altijd ergens wel iéts te doen. Ik vroeg me dus af hoe je de situatie in Frankrijk (en dan specifieker in jullie regio) ervaart, in termen van concerten, boekingen op festivals met gelijkgestemde artiesten, en dergelijke…

Potochkine: Voor gelijkgestemde artiesten moeten we dan eerder richting Parijs kijken, waar er wel een aantal elektronische e.d. artiesten zijn waar we meer affiniteit mee hebben. Wat optredens betreft is het maar zeer de vraag welke stijlen de andere groepen op de affiche spelen. Doorgaans is dat rockmuziek of techno, zodat we bijna gewoontegetrouw de vreemde eend in de bijt zijn…

Die omstandigheden in acht genomen: wat was dan jullie motivatie om met jullie ding aan de slag te gaan? Zeg maar de trigger die leidde tot Potochkine…?

Potochkine: (lachje) Well, just for fun really… Oorspronkelijk komen we beiden meer uit het kamp van de Comédie en het theater… Wat Hugo betreft: hij heeft ook een jaar lang een opleiding Moderne Dans gevolgd, dus dat zit er ook in…

Dat kan je inderdaad opmerken: je manier van dansen is niet louter zomaar bewegen op de muziek, maar het is technisch onderlegd en een duidelijk deel van het geheel…

Potochkine: Inderdaad. Je zou dus kunnen zeggen dat het onze trigger was om muziek, theater, performance, dans, Comédie en mise-en-scène om te smeden tot één stevig geheel, zijnde Potochkine

Heeft Pauline een opleiding gevolgd om haar stem te ontwikkelen? Ik vraag dit omdat ik tijdens jullie cover van Llorando (nvds: Spaanstalige cover van Roy Orbinson’s Crying, zoals door Rebekah Del Rio gezongen in David Lynch’s Mullholland Drive) danig onder de indruk was van je stembereik en je expressie. Dus: vocal training of huiswerk…?

Potochkine: Ik zing al van sinds ik 4 of 5 was, dus m’n stem heeft zich gewoon op die manier ontwikkeld…

Nou… Jullie hadden het eerder al over mise-en-scène… Toen jullie gisteren de zaal en het podium betraden dan was dat op de tonen van Trisomie 21’s La Fête Triste. Ik stond buiten met nog anderen te praten en het was als een signaal om naar binnen te komen. Mise-en-scène…?

Potochkine: Wel, het was eigenlijk een improvisatie van het moment… We waren boven in onze kamer onze makeup aan het aanbrengen en konden niet horen wat de DJ aan het draaien was. Toen we de trap af kwamen stond La Fête Triste op en het was gewoon te mooi om op die moment aan te kunnen treden. Een prachtige samenloop van omstandigheden dus, die héél goed werkte… J

Jullie teksten –de Engelstalige verstond ik eerlijk gezegd iets beter dan de Franstalige- hebben een zweem van het macabere in zich maar tegelijk zit er ook veel tongue-in-cheek in… Of dat voelt dan toch zo aan…Maar waar gaat het eigenlijk allemaal over?

Potochkine: Pauline schrijft onze teksten en er zijn een aantal thema’s die duidelijker naar voor komen. Zo hebben we het nummer Wild Child, dat voornamelijk handelt over de kindertijd. Het is iets wat voor ons belangrijk is: de kindertijd, het verlies van die onschuld en het terugkeren naar die toestand van zijn. Liefde… Ook belangrijk voor ons, al was het maar omdat we een koppel zijn…

Dat kan je op het podium trouwens ook zien: er is een bepaald evenwicht, een bepaalde chemie zo je wilt, te zien en te voelen… een aanvoelen dat doorgaans sterker is bij koppels dan bij louter samenwerkingspartners…

Potochkine: Dank je dat je zoiets oppikt… We zijn ondertussen 4 jaar samen en zijn bijna voortdurend in elkaars buurt. Voor ons werkt dat niet verstikkend maar eerder versterkend op vlak van samenhorigheid. Soms hebben we bijna een tweeling-gevoel…

Het is dat wat ik gisteren tijdens jullie show waar kon nemen: er is een gemeenschappelijke lichaamstaal, een bijna naadloos aanvoelen van elkaar waardoor je er effectief staat als unit. Dan krijg je op het podium een stevige package… Dat kan je wel gebruiken, want de muziek die jullie maken is anders ook niet bepaald eenvoudig...

Potochkine: Indeed, I don’t think so either (that it’s easy to make)…

Op dat vlak ben ik van mening dat elektronische muziek vaak nog ondergewaardeerd wordt, terwijl het eerder hard werken is voor je aan dat niveau geraakt…?

Potochkine: Ja, het is hard werken. Wanneer we in onze studio zijn dan proberen we verschillende ideeën met geluiden en ritmes uit om zeker niet in herhaling te vallen. We zijn zeer kritisch naar onszelf toe. Ons eerste nummer, We Are Potochkine, is nogal snel van ritme en werd ook redelijk snel (zo’n 2 dagen) ingeblikt. Latere nummers vroegen gaandeweg meer tijd. We zijn autodidacten en er was niemand die ons wegwijs maakte hoe we dit of dat beter en sneller konden doen. Do-It-Yourself vinden we eigenlijk een gezonde attitude omdat je jezelf veel in vraag stelt… Je bent je enige criticus tijdens dat proces. We zijn ook niet de artiesten die er zin in hebben om de platgetreden paden te gaan bewandelen dus we werken vaak met nieuwe apparatuur waar je het zelf nog moet gaan uitzoeken. Zowel digitale als analoge apparatuur, alsook gitaren, hebben elk hun charme en het is steeds zoeken naar de juiste combinatie van geluiden, uit welke bron die ook mogen komen. We houden wel van die analoge vintage sound, maar het heeft geen zin om dat te gaan kopiëeren... Uiteindelijk komt het erop neer dat je –in de eerste plaats naar jezelf toe- vernieuwend wil blijven…

Je had het onder meer over Fad Gadget als invloed. Ongeveer 15 jaar geleden besloot hij terug te gaan optreden en hiervoor omringde hij zich met een aantal jonge muzikanten (nvds: van de ook door hem geproducete band TempleX) die volledig mee waren met het meer hedendaagse geluid. Hij gebruikte hun skills op vlak van moderne technologie om zijn eigen oude materiaal op te poetsen en klaar te maken voor de normen van die tijd (nvds: 2001-2002) zonder dat dit zijn oorspronkelijke sound echt aan zou tasten… En met voortreffelijk resultaat, want het bleef op en top Fad Gadget…

De locatie van het concert gisteren (nvds: de Château H., remember) moet voor veel artiesten een –doorgaans aangename- verrassing zijn, in de zin van “Waar zijn we nu terecht gekomen…??”… Maar wanneer jullie elders optreden, op wat voor plaatsen komen jullie dan zoal terecht…?

Potochkine: Heel vaak zijn dat clubs of concept-pubs met niet al teveel inkleding, waar je gewoon het podium opgaat en je ding behoort te doen… niet altijd even inspirerende plaatsen (zoals hier in Château H.). Een keertje zijn we uitgenodigd om te komen spelen op een Street Arts Festival met disciplines zo divers als dans, theater, performance art, …

En jullie Elektronisch Cabaret paste in dat plaatje…?

Potochkine: (enthousiast) We traden er op voor een heel ander publiek dan we gewoon waren, veel kinderen ook. Wanneer je beleving van de kindertijd een van je thema’s is en je staat daar met een hoop kinderen die onmiddellijk reageren op het gene je brengt dan is dat heel inspirerend. Ze stonden er ook volledig voor open…! Ze waren heel receptief en lieten het gewoon binnen komen. Er was een heel positieve interactie en je weet hoe eerlijk kinderen zijn in hun reacties. Eerst waren sommigen een beetje spooked out, ook vanwege de reacties van hun ouders, maar uiteindelijk raakten ze gefascineerd door onze typetjes en waren ze er weg van. Geweldig publiek! Op straat (en op klaarlichte dag) is er ook een volledig andere atmosfeer dan in een donkere club. Je bent er naakter als artiest, kunt je niet verschuilen wanneer het niet aan slaat…

Konden jullie ook al in het buitenland optreden?

Potochkine: Ja, in Berlijn bijvoorbeeld… een club die Mme Claude noemt. Het was op zich aanvankelijk een vreemde ervaring omdat het publiek neer zat…

Terwijl jullie toch wel vrij kinetische muziek maken?

Potochkine: Precies! Normaal gezien zijn er altijd wel een paar mensen aan het dansen, behalve daar dan dus. Het was een andere atmosfeer dan gebruikelijk maar wel een goede…en over het optreden zelf waren we ook tevreden.

Hebben jullie ondertussen ook al materiaal uitgebracht?

Potochkine: We hebben onze Bandcamp-pagina waar je onze E.P. Liberez Votre Imagination kunt kopen (tegen een zelf te bepalen prijs) alsook remix-materiaal dat we gemaakt hebben voor een Italiaanse elektronische band uit de 80’s, N.O.I.A. (nvds: staat ook op een fysieke 12” naast remixes van o.a. The Hacker)… Ook op Soundcloud vind je enige nummers van ons terug, ter promotie en ook om mensen die ons kennen op de hoogte te houden van onze evolutie.

De naam Potochkine doet me een beetje denken aan Potemkin, maar ik veronderstel dat jullie met een ander verhaal komen aandraven…

Potochkine: Dit is een grappige anekdote… Ik heb een klein nichtje met een eigen karaktertje –maar ’t is een schat- en toen ik haar Pauline voor de eerste keer voorstelde dan zei ze “Jij bent Potochkine!”, om daarna de hele tijd rond te dreunen van “PotochkinePotochkinePotochkine…” tot we ermee gehersenspoeld werden. Het bleef echt hangen en we vonden het nog goed klinken als groepsnaam ook…!!

Is er tot slot iets dat jullie de mensen nog willen meedelen…? Eender wat…

Potochkine: ‘Liberate Your Mind / Liberez Votre Imagination…!!’ Het is onze basisfilosofie en we vinden het zeer belangrijk…

En dat hoor je terug in jullie project… Bedankt en graag tot nog…!

(zoals dus op Waveteef Festival op zaterdag 29 april, de 2de festivaldag, in JH De Wommel te Wommelgem)

JD

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Necrotekk - What We Have Lost

Dit is veel en veel beter dan bandnaam en artwork suggereren. Op de Dark Entries vergadering dachten we eerst dat dit iets voor medewerker Marjolein Laenen ging zijn, maar toen we het opzetten in het redactielokaal trok ze haar neusje al op bij de eerste tonen van opener “Kingdom”. Veel te dark wave voor haar vermoed ik. Maar mij ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bootblacks - Fragments

In Amerika waait er een nieuwe wave wind, nu nog een koel briesje maar wie weet kan het uitwaaien tot een heuse wervelstorm… In Europa worden langzaam maar zeker groepen opgepikt, zo ook deze Bootblacks die bij het Franse Manic Depression op het rooster mocht gaan staan. Bootblacks is een vierkoppig gezelschap uit Brooklyn en combineert ...

lees meer...
CD BESPREKING : Yūgen - Yūgen

Een debuut dat enige aandacht verdient is deze ‘Yūgen’ van het gelijknamige duo bestaande uit Marthe Lea (saxofoon, zang en gitaar) en Håkon Aase (viool, percussie, kantele, harmonium). Als gastmuzikant is ook bassist Mats Eilertsen van de partij. Lea en Aase putten uit een ruim arsenaal van het muzikale lexicon. Traditionele ...

lees meer...
FOTO'S : Chamelions Vox - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Trisomie 21 - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
FOTO'S : Modern English - @ WGT door Luc Luyten 21/05/2018

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - het Wave Gotik Treffen is vooral muziek maar bovenal veel meer dan muziek

Een festival waar je lyrische boeken over kunt schrijven, dat is Leipzig, en veel meer. Ondanks bromberen die menen dat de affiche er dit jaar en ongetwijfeld ook volgend jaar en het jaar daarvoor weerom niet goed genoeg uitziet of uitzag zakten opnieuw dik 20000 discipelen af naar het oude Libni. Inderdaad we bezochten de tentoonstelling ...

lees meer...
CD BESPREKING : UrZon - 1923

Maak u klaar voor het meest ritmische werk van onze goede vriend Kolja Aertgeerts a.k.a. UrZon. Onze lezers (je moet zelfs niet van het aandachtige soort zijn om onze sympathie voor de man en diens project op te merken) mochten al kennismaken met UrZon door middel van het uitbrengen van enkele (digitale -en gratis bovendien!) albums op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bug - Calamitas

Sludge met razende hardcore invloeden afdalend in een metalen blast beat inferno, dat kan je verwachten op het nieuwe album van Bug, hun zesde. Naar eigen zeggen spelen Bug uit het Oostenrijkse Innsbruck post noise rock en dit sinds 1997 met een verrassend consistente line up (slechts twee wissels in 20 jaar tijd). Het album opent met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2018 - Alle kleuren zwart... (Xavier Kruth)

De 27ste editie al van het Wave-Gotik-Treffen, en hoewel ik de tel niet heb bijgehouden moet het zowat de tiende keer zijn dat ik er zelf aan deelneem. Na een lange tocht komen we de donderdag toe in Leipzig. Ik begin met het afzetten van mijn spullen aan het hotel en het afhalen van mijn bandje aan de Agra - de hoofdsite van het festival ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 21/05/2018 : De dag des oordeels is terug

Zit u ook vol spanning te wachten op De dag des oordeels? We weten hoe het voelt, en we hebben goed nieuws. Na een pauze van verscheidene weken is uw favoriete post-punk en wave-radioprogramma terug. De afspraak is nog steeds: 22u maandagavond aftemmen op Radio VRD. 106,5 FM voor de leukste Limburgers en www.radiovrd.be voor wie livestream ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2018 : :Of The Wand And The Moon: morgen live in Brussel.

Terwijl momenteel de grote zwarte volksverhuizing richting Leipzig vertrokken is, moeten de thuisblijvers dit weekend gelukkig niet op hun honger blijven zitten. Zo stippen wij morgen het optreden van :Of The Wand And The Moon: in Brussel aan. Als een van de hoofdrolspelers in de dark folk scene heeft de sympathieke Deen Kim Larsen ons ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2018 : GuiK wil grenzen overschrijden.

Eenieder die vroeger wel eens een feestje meepikte in Waregem (Steeple) of Doornik (Le Coquin) zal kunnen bevestigen dat deze gretig bezocht werden door creaturen uit het noorden van Frankrijk (Le Nord-Pas de Calais, een landdeel waarover de rest van Frankrijk nogal lacherig over doet, kijk maar eens naar de cultfilm Bienvenue Chez Les Ch’tis). Maar ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : Een laatste update uwer WGT profeet

Dan toch voor mij afreis naar het goth mekka. De organisatie zwiepte immers nog een aantal namen online van groepen die nog werden opgevist om live present te tekenen. Daaronder ook de Belgische shoegaze formatie Newmoon en de electro wavers van The Arch. Hier de laatste namen wat ons in totaal op 224 artiesten brengt; 3TEETH (USA) , AKALOTZ ...

lees meer...
NIEUWS 13/05/2018 : The Arch stelt nieuwe clip voor aan de vooravond van hun optreden op WGT

12 nummers op 12 maanden. Dat is de indrukwekkende uitdaging die The Arch is aangegaan. En vandaag kunnen we de derde maand op rij een nieuw nummer voorstellen met alweer een prachtige clip: 'Cock's Populi'. 'Deadlines doen je creatief zijn, en neemt het twijfelen en leuteren weg. Er is maar één weg, en die is ...