casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

MARK HARRIS & JOHN 3:16
We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS - helpt daarbij niet.
22/02/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
Mark Harris is al jaren actief als soloartiest en JOHN 3:16 is het project van Philippe Gerber. Op ‘Victory Over The Sun’ - de naam komt van de eerste futuristische opera uit 1913 - hebben ze de handen in elkaar geslagen om iets te maken dat we omschreven als: ‘een pletwals van geluid dat over je heen walst, tegelijk rustgevend en uitermate boeiend.’ We hoorden beide artiesten uit over deze merkwaardige en geslaagde samenwerking.

Dag Philippe en Mark. Jullie hebben net een gezamenlijke cd uitgebracht onder de naam ‘Victory Over The Sun’ (Overwinning op de zon). Waarom hebben jullie voor die titel gekozen?

Mark Harris: Het kwam toen we aan onze eerste gezamenlijke compositie aan het werken waren, die later het titelnummer geworden is. Het was eerst veel conventioneler, want we zochten nog naar de juiste weg in het project. Toen zei Philippe ‘’Wacht even, ik doe het opnieuw’, en hij slaagde erin alles terug uiteen te halen en er een vlijmscherpe gitaar aan toe te voegen… Het was een klassiek aha-moment. Ik mailde hem terug: ‘Wow, het klinkt alsof je een gat in de zon geslagen hebt’. Philippe antwoordde: ‘dat is het, zo moet het project heten’. Ik ben steeds erg geïnteresseerd geweest in de Russische constructivisten en hou enorm van de podiumbekleding van Malevich voor de constructivistische opera ‘Overwinning op de zon’. Het zorgde voor rellen toe het eerst opgevoerd werd in 1913. Daar zijn we dus voor gegaan.

Philippe Gerber: Ik wist vanaf de start dat de titel en het concept van de plaat verbonden moest zijn aan kosmologie. Ik bedacht dat we eerst muzikaal gezien moesten bijeenkomen vooraleer we wat dan ook opnamen. Ik droomde van zwarte gaten, dode sterren en zo meer. Toen Mark met de naam ‘Victory Over The Sun’ aankwam was ik uitzinnig. Ik was toen al aan het werken aan de nieuwe JOHN 3:16-plaat ‘The Sun Shall Be Turned Into Darkness, and The Moon Into Blood...’, en het leek wel de perfecte naam voor het werk.

Hoe hebben jullie elkaar ontmoet en hoe hebben jullie besloten om voor dit project samen te werken?

Mark Harris: Dat gebeurde via SoundCloud. Het werk van Philippe kwam steeds op in mijn berichten, en ik commentarieerde dat ik erg van de apocalyptische sfeer in zijn werk hield. Philippe hield blijkbaar ook van wat ik deed en we begonnen cd’s uit te wisselen elke keer we iets uitbrachten. Vandaar zijn we vertrokken. Ik had net ‘In the forests_ the animals are moving’ op n5md uitgebracht, waarop ik een zwaar vervormde gitaar bespeelde. Ik nam een bocht richting hardere en agressievere muziek. En dan mailde Philippe me als bij donderslag met de suggestie om samen te werken…

Philippe Gerber: Ik volgde het n5md-label als sinds zijn start in 2000. Mark is één van mijn favoriete artiesten op het label. Hij is één van de beste ambientartiesten daar. Zijn platen zijn magisch. Ik heb een lijstje met artiesten met wie ik wil samenwerken (de meesten zijn intussen dood), en Mark staat daar tussen. Toen we overeenkwamen om samen te werken nadat ik hem had gecontacteerd, wist ik dat we iets zouden maken waar mensen enthousiast over zouden zijn.

Mark schreef op zijn website: ‘Het heeft ons allebei uit onze creatieve comfortzone geduwd en iets opgebracht dat we niet op ons eentje hadden kunnen aanvangen’. Hoe zijn jullie tewerk gegaan?

Mark Harris: Wel, al mijn werk is min of meer ambient. Soms dark ambient, maar desalniettemin ambient. Philippes werk bevindt zich aan de buitengrenzen van de mega-intense rock (bij gebrek aan een betere benaming). Philippe - verbeter me maar als ik me vergis, Philippe - heeft een meer intuïtieve werkwijze, vanuit het buikgevoel en op het moment zelf… terwijl ik meer een intellectuele, bedachtzame en trage manier van werken heb, waarbij ik maanden naar hetzelfde stuk muziek luister - letterlijk! - alvorens ik een kleine verandering aanbreng. Ik stuurde een studio-improvisatie naar Philippe op en kreeg werkelijk binnen de week meer dan vijf magen gitaar en drums als antwoord. Het duurde even om allemaal te verwerken, maar alles wat hij deed was onverwacht en recht in de roos. Met Philippe werken heeft zeker mijn manier van werken veranderd en zelfs de manier waarop ik naar componeren kijk.

Philippe Gerber: Voor mijn soloplaten begin ik meestal van niets: een beat, een gitaarriff of een sample. De manier van weren was met Mark erg verschillend. Ik moest neerzitten en luisteren naar wat hij me gestuurd had vooraleer ik er gitaar of bas op kon opnemen. Ik moest zelfs bepaalde delen zingen om de juiste melodie te vinden. Ik schreef niets neer. Voor sommige nummers nam ik tot 30 harmonische gitaarsporen op. Ik stuurde de beste 5 of 6 naar Mark.

Wat zijn volgens jullie de benodigdheden voor een goede samenwerking?

Mark Harris: Ik geloof dat het belangrijkste is om te werken met iemand die een totaal andere aanpak heeft dan jij. Anders produceer je enkel meer van hetzelfde…

Philippe Gerber: Wederzijds respect en muzikale maturiteit.

Mark, jij maakt muziek met veldopnames en computers, en bent ook actief als visueel kunstenaar. Kan je ons meer over je kunst vertellen?

Mark Harris: Ik heb voor schilder gestudeerd, maar had steeds een enorme interesse in systems art en proceskunst. Zo vond ik mijn weg naar muziek. Aan de start van het millennium begon ik generatieve animaties te maken, animaties die bewegen maar nooit in herhaling vallen. Deze begonnen geleidelijk aan ook audio te gebruiken, en zo evolueerde het naar enkel audio. Ik hou van systems music zoals Steve Reich of Engelse componisten als Michael Nyman en Gavin Bryars, en natuurlijk Brian Eno. Zo begon het. De laatste werken die ik maakte waren gebaseerd op automatisch schrijven en automatisch schilderen, waarbij je zogezegd uit je onderbewustzijn tapt. Het resultaat daarvan werd door 3D-software opgebouwd en met de hand geschilderd. Er staan een paar voorbeelden op mijn website, voor wie graag een kijkje neemt…

Philippe, waarom werd de cd niet uitgegeven door Alrealon, het label dat jij mee beheert?

Philippe Gerber: Ik probeer mijn JOHN 3:16-platen op andere labels uit te geven. Ik probeer JOHN 3:16 en Alrealon uit elkaar te houden. Ik wil een breder publiek bereiken door via verschillende labels te werken. Het is zwaar om je label te beheren terwijl je je eigen werk promoot. Little Crackd Rabbit heeft fantastisch werk geleverd met de promo. Ik zou het zelf niet beter gedaan hebben. Ik ben ook blij om deel uit te maken van hun lijst.

JOHN 3:16 werd geboren met het concept om iets te doen met religieuze en bijbelse referenties. Die vind ik niet terug op deze cd. Wat zijn je plannen met dit project?

Philippe Gerber: Voor mij is alles verbonden aan religie. Stephen Hawking heeft bewezen dat er een link bestaat tussen het universum en ons concept van godheid (die we nog moeten achterhalen). Voor mij heeft ‘Victory Over The Sun’ met titels als ‘Requiem For The Lost’ en ‘The Angry Moon’ een bijbelse toon die in overeenstemming is met mijn eerder werk. Met JOHN 3:16 werk ik aan twee nieuwe uitgaven voor dit jaar. De eerste is een verzameling B-zijden die ik over de laatste 10 jaar opgenomen heb als JOHN 3:16. (Ik kan amper geloven dat ik het project in 2007 opgestart heb.) De tweede uitgave is het album met als titel ‘The Sun Shall Be Turned Into Darkness, and The Moon Into Blood...’ en vertelt het verhaal van de Apocalyps zoals gezien door de apostel Johannes (Openbaring, A.D. 96). Ik ben met de opnames begonnen begin 2016, en het geheel zou klaar moeten zijn tegen eind maart. James Plotkin zal de mastering op zich nemen. We hebben ook het plan om nog een plaat te maken met Mark, later dit jaar. Ik kijk er echt naar uit. Ik ben ook een nieuwe samenwerking gestart met het Belgische project Be The Hammer. Daar ben ik ook erg enthousiast over. Ik hoop dit jaar ook meer concerten te spelen. Ik ben zo hard bezig met Alrealon en mijn studioprojecten dat ik moeilijk tijd kan vinden om erop uit te gaan en te spelen.

En jij Mark, wat zijn je plannen?

Mark Harris: Wel, het volgende is een remix-project samengesteld door Bigo Twigetti en Maderna records, waarbij een aantal artiesten een nummer remixen van de componisten Madeline Cocolas. Ik werk voltijds als grafisch ontwerper en heb bijgevolg slechts een week om iets te vervaardigen… wat een nachtmerrie is voor iemand die gewoonlijk maanden nodig heeft om iets uit te brengen. Philippe en ik plannen onze volgende samenwerking en zijn op zijn naar een cellist en een violist, hou ons dus in de gaten. Afgezien daarvan kamp ik met het probleem dat iedere artiest heeft: hoe kan ik mijn leven verdienen door iets te doen waar ik van hou? Als iemand het antwoord heeft, laat het me alsjeblieft weten. Ik overweeg ook om computers overboord te gooien en enkel nog met live-instrumenten te spelen. Hoe zal dit uitdraaien? Ik heb geen idee, want in 2015 was ik erg ziek en kreeg ik een beroerte. Ik kan geen gitaar meer spelen. Dit zal zeker en vast veel planning vergen. Philippe en ik willen idealiter ook live samenwerken. Tot nu toe hebben we enkel via internet samengewerkt. Het feit dat er een hoop water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS - helpt daarbij niet. We kijken desalniettemin uit naar een paar festivals waar we zouden kunnen spelen, naar hoe de live-setup zou zijn en hoe we live zouden interageren. Het zou erg interessant kunnen zijn!

Mark Harris / JOHN 3:16

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Alphamay - Conformity

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een synthpop-cd heb besproken. Alphamay is een Duitse band die ik zo’n 3 jaar geleden heb leren kennen. Toen ik in 2017 het album 'The Simulation Hypothesis' meekreeg op de redactievergadering, wist ik niet waaraan mij te verwachten. Maar ik was meteen gewonnen voor de muziek van dit duo, ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Croatian Amor & Varg²™ - Body Of Water/Body Of Carbon

Met Duitse pagan metalbands valt niet te sollen. Dat mocht de Zweed Jonas Rönnberg aan den lijve ondervinden. Hij zag zich genoodzaakt om zijn artiestennaam Varg te veranderen na zeer nadrukkelijke navraag van een band met dezelfde naam. Dat Rönnberg er nog wel mee kon lachen, vermoeden we uit het feit van zijn nieuw gekozen alias: ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...

lees meer...
NIEUWS 22/06/2020 : Enzo Kreft gaat door en door

Enzo Kreft had ons in 2019 al zeer aangenaam verrast met 'Control', een conceptplaat over de nevenwerkingen van de technologische vooruitgang. De plaat was de derde al sinds Enzo in 2016 na een lange pauze terug begon te musiceren. Hij laat er geen gras over groeien, want er staat al een nieuwe plaat in de steigers. De exacte uitgavedatum ...