casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

MARK HARRIS & JOHN 3:16
We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS - helpt daarbij niet.
22/02/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
22/02/2017 : MARK HARRIS & JOHN 3:16 - We willen ook live samenwerken. Het feit dat er een grote plas water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS -  helpt daarbij niet.
Mark Harris is al jaren actief als soloartiest en JOHN 3:16 is het project van Philippe Gerber. Op ‘Victory Over The Sun’ - de naam komt van de eerste futuristische opera uit 1913 - hebben ze de handen in elkaar geslagen om iets te maken dat we omschreven als: ‘een pletwals van geluid dat over je heen walst, tegelijk rustgevend en uitermate boeiend.’ We hoorden beide artiesten uit over deze merkwaardige en geslaagde samenwerking.

Dag Philippe en Mark. Jullie hebben net een gezamenlijke cd uitgebracht onder de naam ‘Victory Over The Sun’ (Overwinning op de zon). Waarom hebben jullie voor die titel gekozen?

Mark Harris: Het kwam toen we aan onze eerste gezamenlijke compositie aan het werken waren, die later het titelnummer geworden is. Het was eerst veel conventioneler, want we zochten nog naar de juiste weg in het project. Toen zei Philippe ‘’Wacht even, ik doe het opnieuw’, en hij slaagde erin alles terug uiteen te halen en er een vlijmscherpe gitaar aan toe te voegen… Het was een klassiek aha-moment. Ik mailde hem terug: ‘Wow, het klinkt alsof je een gat in de zon geslagen hebt’. Philippe antwoordde: ‘dat is het, zo moet het project heten’. Ik ben steeds erg geïnteresseerd geweest in de Russische constructivisten en hou enorm van de podiumbekleding van Malevich voor de constructivistische opera ‘Overwinning op de zon’. Het zorgde voor rellen toe het eerst opgevoerd werd in 1913. Daar zijn we dus voor gegaan.

Philippe Gerber: Ik wist vanaf de start dat de titel en het concept van de plaat verbonden moest zijn aan kosmologie. Ik bedacht dat we eerst muzikaal gezien moesten bijeenkomen vooraleer we wat dan ook opnamen. Ik droomde van zwarte gaten, dode sterren en zo meer. Toen Mark met de naam ‘Victory Over The Sun’ aankwam was ik uitzinnig. Ik was toen al aan het werken aan de nieuwe JOHN 3:16-plaat ‘The Sun Shall Be Turned Into Darkness, and The Moon Into Blood...’, en het leek wel de perfecte naam voor het werk.

Hoe hebben jullie elkaar ontmoet en hoe hebben jullie besloten om voor dit project samen te werken?

Mark Harris: Dat gebeurde via SoundCloud. Het werk van Philippe kwam steeds op in mijn berichten, en ik commentarieerde dat ik erg van de apocalyptische sfeer in zijn werk hield. Philippe hield blijkbaar ook van wat ik deed en we begonnen cd’s uit te wisselen elke keer we iets uitbrachten. Vandaar zijn we vertrokken. Ik had net ‘In the forests_ the animals are moving’ op n5md uitgebracht, waarop ik een zwaar vervormde gitaar bespeelde. Ik nam een bocht richting hardere en agressievere muziek. En dan mailde Philippe me als bij donderslag met de suggestie om samen te werken…

Philippe Gerber: Ik volgde het n5md-label als sinds zijn start in 2000. Mark is één van mijn favoriete artiesten op het label. Hij is één van de beste ambientartiesten daar. Zijn platen zijn magisch. Ik heb een lijstje met artiesten met wie ik wil samenwerken (de meesten zijn intussen dood), en Mark staat daar tussen. Toen we overeenkwamen om samen te werken nadat ik hem had gecontacteerd, wist ik dat we iets zouden maken waar mensen enthousiast over zouden zijn.

Mark schreef op zijn website: ‘Het heeft ons allebei uit onze creatieve comfortzone geduwd en iets opgebracht dat we niet op ons eentje hadden kunnen aanvangen’. Hoe zijn jullie tewerk gegaan?

Mark Harris: Wel, al mijn werk is min of meer ambient. Soms dark ambient, maar desalniettemin ambient. Philippes werk bevindt zich aan de buitengrenzen van de mega-intense rock (bij gebrek aan een betere benaming). Philippe - verbeter me maar als ik me vergis, Philippe - heeft een meer intuïtieve werkwijze, vanuit het buikgevoel en op het moment zelf… terwijl ik meer een intellectuele, bedachtzame en trage manier van werken heb, waarbij ik maanden naar hetzelfde stuk muziek luister - letterlijk! - alvorens ik een kleine verandering aanbreng. Ik stuurde een studio-improvisatie naar Philippe op en kreeg werkelijk binnen de week meer dan vijf magen gitaar en drums als antwoord. Het duurde even om allemaal te verwerken, maar alles wat hij deed was onverwacht en recht in de roos. Met Philippe werken heeft zeker mijn manier van werken veranderd en zelfs de manier waarop ik naar componeren kijk.

Philippe Gerber: Voor mijn soloplaten begin ik meestal van niets: een beat, een gitaarriff of een sample. De manier van weren was met Mark erg verschillend. Ik moest neerzitten en luisteren naar wat hij me gestuurd had vooraleer ik er gitaar of bas op kon opnemen. Ik moest zelfs bepaalde delen zingen om de juiste melodie te vinden. Ik schreef niets neer. Voor sommige nummers nam ik tot 30 harmonische gitaarsporen op. Ik stuurde de beste 5 of 6 naar Mark.

Wat zijn volgens jullie de benodigdheden voor een goede samenwerking?

Mark Harris: Ik geloof dat het belangrijkste is om te werken met iemand die een totaal andere aanpak heeft dan jij. Anders produceer je enkel meer van hetzelfde…

Philippe Gerber: Wederzijds respect en muzikale maturiteit.

Mark, jij maakt muziek met veldopnames en computers, en bent ook actief als visueel kunstenaar. Kan je ons meer over je kunst vertellen?

Mark Harris: Ik heb voor schilder gestudeerd, maar had steeds een enorme interesse in systems art en proceskunst. Zo vond ik mijn weg naar muziek. Aan de start van het millennium begon ik generatieve animaties te maken, animaties die bewegen maar nooit in herhaling vallen. Deze begonnen geleidelijk aan ook audio te gebruiken, en zo evolueerde het naar enkel audio. Ik hou van systems music zoals Steve Reich of Engelse componisten als Michael Nyman en Gavin Bryars, en natuurlijk Brian Eno. Zo begon het. De laatste werken die ik maakte waren gebaseerd op automatisch schrijven en automatisch schilderen, waarbij je zogezegd uit je onderbewustzijn tapt. Het resultaat daarvan werd door 3D-software opgebouwd en met de hand geschilderd. Er staan een paar voorbeelden op mijn website, voor wie graag een kijkje neemt…

Philippe, waarom werd de cd niet uitgegeven door Alrealon, het label dat jij mee beheert?

Philippe Gerber: Ik probeer mijn JOHN 3:16-platen op andere labels uit te geven. Ik probeer JOHN 3:16 en Alrealon uit elkaar te houden. Ik wil een breder publiek bereiken door via verschillende labels te werken. Het is zwaar om je label te beheren terwijl je je eigen werk promoot. Little Crackd Rabbit heeft fantastisch werk geleverd met de promo. Ik zou het zelf niet beter gedaan hebben. Ik ben ook blij om deel uit te maken van hun lijst.

JOHN 3:16 werd geboren met het concept om iets te doen met religieuze en bijbelse referenties. Die vind ik niet terug op deze cd. Wat zijn je plannen met dit project?

Philippe Gerber: Voor mij is alles verbonden aan religie. Stephen Hawking heeft bewezen dat er een link bestaat tussen het universum en ons concept van godheid (die we nog moeten achterhalen). Voor mij heeft ‘Victory Over The Sun’ met titels als ‘Requiem For The Lost’ en ‘The Angry Moon’ een bijbelse toon die in overeenstemming is met mijn eerder werk. Met JOHN 3:16 werk ik aan twee nieuwe uitgaven voor dit jaar. De eerste is een verzameling B-zijden die ik over de laatste 10 jaar opgenomen heb als JOHN 3:16. (Ik kan amper geloven dat ik het project in 2007 opgestart heb.) De tweede uitgave is het album met als titel ‘The Sun Shall Be Turned Into Darkness, and The Moon Into Blood...’ en vertelt het verhaal van de Apocalyps zoals gezien door de apostel Johannes (Openbaring, A.D. 96). Ik ben met de opnames begonnen begin 2016, en het geheel zou klaar moeten zijn tegen eind maart. James Plotkin zal de mastering op zich nemen. We hebben ook het plan om nog een plaat te maken met Mark, later dit jaar. Ik kijk er echt naar uit. Ik ben ook een nieuwe samenwerking gestart met het Belgische project Be The Hammer. Daar ben ik ook erg enthousiast over. Ik hoop dit jaar ook meer concerten te spelen. Ik ben zo hard bezig met Alrealon en mijn studioprojecten dat ik moeilijk tijd kan vinden om erop uit te gaan en te spelen.

En jij Mark, wat zijn je plannen?

Mark Harris: Wel, het volgende is een remix-project samengesteld door Bigo Twigetti en Maderna records, waarbij een aantal artiesten een nummer remixen van de componisten Madeline Cocolas. Ik werk voltijds als grafisch ontwerper en heb bijgevolg slechts een week om iets te vervaardigen… wat een nachtmerrie is voor iemand die gewoonlijk maanden nodig heeft om iets uit te brengen. Philippe en ik plannen onze volgende samenwerking en zijn op zijn naar een cellist en een violist, hou ons dus in de gaten. Afgezien daarvan kamp ik met het probleem dat iedere artiest heeft: hoe kan ik mijn leven verdienen door iets te doen waar ik van hou? Als iemand het antwoord heeft, laat het me alsjeblieft weten. Ik overweeg ook om computers overboord te gooien en enkel nog met live-instrumenten te spelen. Hoe zal dit uitdraaien? Ik heb geen idee, want in 2015 was ik erg ziek en kreeg ik een beroerte. Ik kan geen gitaar meer spelen. Dit zal zeker en vast veel planning vergen. Philippe en ik willen idealiter ook live samenwerken. Tot nu toe hebben we enkel via internet samengewerkt. Het feit dat er een hoop water tussen ons ligt - ik leef in het Verenigd Koninkrijk en Philippe in de VS - helpt daarbij niet. We kijken desalniettemin uit naar een paar festivals waar we zouden kunnen spelen, naar hoe de live-setup zou zijn en hoe we live zouden interageren. Het zou erg interessant kunnen zijn!

Mark Harris / JOHN 3:16

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Karakorum - Fables And Fairytales

In 2017 verscheen het eerste album “Beteigeuze” op Tonzonen Records en nu is er dan de opvolger “Fables And Fairytales”. We hebben het over de vijfkoppige Duitse prog en krautrock formatie Karakorum uit Mühldorf am Inn (bij München). De band bestaat uit een keyboardspeler, twee gitaristen, een bassist en een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Fďx8:Sëd8 - Warning Signs

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. Op de affiche van Amphi Festival 2019 prijkt een bijzondere naam. Op de laatste regel, in kleine letters, staat Fïx8:Sëd8, een artiest die je niet meteen op een groot festival met namen als Blutengel en Lord Of The Lost zou verwachten. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Monocube - Substratum

Met de eerste helft van het jaar achter ons gelaten, kunnen we reeds zeggen dat ook 2019 weer een zeer mooi jaar geweest zal zijn wat het dark ambient genre betreft. De ijzersterke releases van Ashtoreth en Empty Chalice duiken ons in deze meteen voor de geest, en dan hebben we nog niet eens de tijd gehad om ons over de recente Cryo Chamber ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parallel Minds - Every Hour Wounds… The Last One Kills

Het Franse metal combo Parallel Minds wordt geleid door twee muzikanten met een gemeenschappelijke visie: zanger Stéphane Fradet en gitarist Grégory Giraudo. Het duo droomt van het maken van grootse metal platen. Hun tweede worp ‘Every Hour Wounds… The Last One Kills’ is typisch voor de stijl die ze aanhangen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feverdreamt - Melantant

Feverdreamt is het soloproject van Alexander Leonard Donat. ‘Melantant’ is na ‘Terban Te Ban’ (2015) zijn tweede release. Donat weet een uniek groepsgeluid bij elkaar te sprokkelen uit een grote diversiteit aan stijlen en genres. Het erbij horende verzonnen verhaal is eveneens ongewoon. De Aarde is in puin en de mens ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2019 : Angels Of Liberty teaser!

De nieuwe, postume Angels Of Liberty, “Servant Of The Grail” is een feit. En ik ben redelijk enthousiast. Ik hoop binnenkort een review van dit album op deze site te kunnen presenteren maar wil u nu alvast laten kennis maken met “The Last Vampire”, het nummer dat dit album moet presenteren. En geloof me dit nummer doet ...

lees meer...
NIEUWS 29/06/2019 : Wir Kellerkinder - Everyday Is Halloween het eerste kinderboek voor kinderen opgescheept met gothic ouders!

Ik ken het, en allicht nog velen anderen met me. Ook al willen u en ik als notoire goths het eeuwige leven we worden ouder en daar komen dan - als je niet goed oplet - soms kinderen bij kijken. En die kijken met ouder worden wel eens raar op bij al dat zwart van mama of papa om van de muziek die soms door de woonkamer galmt nog maar te zwijgen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/06/2019 : Zaterdag Dark Entries Night met Noire Antidote (witch house) en Mirexxx (dark electro)

Ze volgen elkaar in snel tempo op, de Dark Entries Nights, maar dat is uitzonderlijk. Zaterdag mogen we twee uitstekende elektronische groepen ontvangen die onlangs prachtplaten hebben uitgebracht. Noire Antidote komt uit Nederland en heeft zich in korte tijd opgewerkt tot één van de witch house-groepen die je moet gezien ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten