casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

699 items

   

OPENED PARADISE
Wij verlangen naar wat verborgen is en zijn op zoek naar wat verloren is. Dit was en is de drijfveer van onze inspiratie.
15/01/2017, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

15/01/2017 : OPENED PARADISE - Wij verlangen naar wat verborgen is en zijn op zoek naar wat verloren is. Dit was en is de drijfveer van onze inspiratie.
15/01/2017 : OPENED PARADISE - Wij verlangen naar wat verborgen is en zijn op zoek naar wat verloren is. Dit was en is de drijfveer van onze inspiratie.
15/01/2017 : OPENED PARADISE - Wij verlangen naar wat verborgen is en zijn op zoek naar wat verloren is. Dit was en is de drijfveer van onze inspiratie.
15/01/2017 : OPENED PARADISE - Wij verlangen naar wat verborgen is en zijn op zoek naar wat verloren is. Dit was en is de drijfveer van onze inspiratie.
15/01/2017 : OPENED PARADISE - Wij verlangen naar wat verborgen is en zijn op zoek naar wat verloren is. Dit was en is de drijfveer van onze inspiratie.
Het Griekse Opened Paradise bracht in 2016 zijn derde cd ‘Buried In Rain’ uit, vol met illusieloze gothic rock en occulte toespelingen. De cd is een pareltje, in het verlengde van hun vorige cd’s. Wij vroegen aan gitarist-componist Babis en zanger-tekstschrijver Periklis om meer uitleg te geven bij de achtergronden en de drijfveren van de groep.

Jullie spelen gothic rock in Griekenland. Kunnen jullie ons meer vertellen over de gothic sien in Griekenland? Hoe is die tot stand gekomen?

Babis: We willen je allereerst bedanken voor dit interview en de interesse in onze muziek. De gothic rock sien is heel divers en soms gebeurt het ook dat groepen die thematisch of muzikaal weinig gemeen hebben onder dezelfde categorie vallen. Natuurlijk hebben we geen probleem met de term aangezien onze wortels liggen bij wat The Fields of the Nephilim of Garden of Delight in het verleden gedaan hebben, maar we zijn beïnvloed door een veel ruimer muzikaal scala. Dit zal wel duidelijk worden aan de hand van onze komende platen, voor zover het nu nog niet duidelijk is.

Fans en clubs voor gothic muziek zijn hier sinds de jaren 80 - toen de beweging opkwam - altijd al aanwezig geweest, maar het aantal groepen in het genre is nog steeds zeer klein. Ik weet niet of we over een Griekse gothic rock sien mogen spreken. Ik heb altijd gevonden dat er een voldoende aantal groepen met een te onderscheiden geluid moest zijn om dat te doen.

Natuurlijk hebben we geen probleem met de term gothic rock aangezien onze wortels liggen bij wat The Fields of the Nephilim of Garden of Delight in het verleden gedaan hebben, maar we zijn beïnvloed door een veel ruimer muzikaal scala.

Hoe is Opened Paradise tot stand gekomen?

Periklis: We hebben het zaad geplant in 2003. Het was niets meer dan 5 gasten die hun gedachten en gevoelens trachtten te uiten in muziek. Ik denk niet dat er één van ons dacht dat we hier 14 jaar later zouden staan, nog steeds actief, nog steeds op zoek naar nieuwe geluiden en nieuwe horizonten.

Ik merk dat jullie twee nummers hebben die ‘Opened Paradise’ heten. Het eerste is een eigen compositie op jullie debuut ‘Occult’, het tweede is een cover van het Garden of delight-nummer. Is dit waar de inspiratie voor de naam vandaan kwam.

Periklis: Je hebt gelijk. Het is een feit dat onze naam ontstaan is onder invloed van het nummer van Garden of Delight. Elias en ik waren destijds heel erg weg van hun muziek. De titel van het nummer werd door Elias op een bord geschreven tijdens een namiddaggesprek.

De dood is daar om je te laten weten dat alles goed gaat zolang je maar uit zijn klauwen wegblijft.

De teksten bevatten veel verwijzingen naar het occulte, naar Mayamythologie en anderen. Vanwaar jullie interesse in deze thema’s?

Periklis: Hetgeen onbekend is, of beter gezegd minder bekend, heeft me altijd weten aan te trekken. Kleine wijsheden met grote waarden zitten verstopt in mythes en legendes. Doorheen de mythes leer je verborgen en vergeten tradities uit onze beschaving kennen. Er zijn gevallen waarin religies, in een poging om de waarheid te verhullen, de mensen voedden met leugens, en boeken verboden of verbrandden. Wij verlangen naar wat verborgen is en zijn op zoek naar wat verloren is. Dit was en is de drijfveer van onze inspiratie.

Toen ik doorheen de teksten van jullie laatste cd ‘Buried In Rain’ ging, meende ik een overkoepelend thema te ontwaren: de afstand tussen wat iemand van zijn leven wil maken en de realiteit. Is er een concept achter de cd en kunnen jullie ons daar meer over vertellen?

Periklis: ‘Leaving Dreamland’ heeft daar mee te maken. Wat je verwacht van het leven, wat hebben ze je doen geloven... en het uiteindelijke besef dat mensen en het leven je teleurgesteld hebben.

In mijn ogen is ‘Buried In Rain’ hermetisch. Het spreekt iedereen aan in een andere taal, maar met hetzelfde doel. De zoektocht naar waarheid. Je angsten onder ogen komen, ze omarmen en een partner laten zijn in je leven. De dood is daar om je te laten weten dat alles goed gaat zolang je maar uit zijn klauwen wegblijft.

Jullie hebben van meet af aan gekozen om in het Engels te zingen. Waarom niet voor jullie moedertaal Grieks kiezen?

Babis: Daar hebben we eerlijk gezegd nooit over nagedacht. Het kwam op natuurlijke wijze, wellicht omdat de groepen waar we destijds naar luisterden Engels gebruikten. Ik heb persoonlijk veel respect voor de Griekse groepen die het anders gedaan hebben, en ik heb geen gedacht van hoe Opened Paradise zou klinken indien Periklis in het Grieks zou zingen. Het is intrigerend, en wie weet zou het nog occulter klinken voor sommige mensen.

Als je in Griekenland leeft zie je de crisis overal om je heen. Natuurlijk voelen we de impact ook in ons leven, maar wij hebben tenminste nog een uitweg door muziek.

Na 13 jaar spelen jullie nog steeds in de oorspronkelijke bezetting. Hoe komt het dat de groep zo lang standhoudt?

Babis: Ik denk dat een muzikant meestal een groep verlaat omdat hij de interesse verliest in wat de groep op dat gegeven moment aan het doen is. Het is algemeen bekend als ‘muzikale meningsverschillen’. Aangezien wij niet gebonden zijn aan strikte tijdschema’s en zware tourneen, hetgeen voor sommige groepen ook een probleem zou kunnen zijn, geloof ik dat we nog steeds dezelfde passie delen als in de begindagen. We hebben natuurlijk onze problemen gehad, die we trachtten te overwinnen en ook overwonnen hebben. Recent hebben we onze familie nog uitgebreid met de komst van Kiriakos als tweede gitarist en zesde permanent lid van de groep.

We zijn ons allemaal bewust van de crisis in Griekenland. Wat denken jullie daarover?

Periklis: Wel, de ‘crisis’ is hier. Als je in Griekenland leeft zie je het overal om je heen. Mensen hebben de wil om te lachen verloren. De armen worden armer, de rijken rijker en de middenklasse smelt langzaam weg. Natuurlijk voelen we de impact ook in ons leven, maar wij hebben tenminste nog een uitweg door muziek.

Opened Paradise: bandcamp / facebook

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Membranes - What Nature Gives…Nature Takes Away

Na hun comeback plaat ‘Dark Matter / Dark Energy’ in 2015 komen The Membranes als opvolger meteen met een dubbelelpee. Een groots opgevat conceptalbum waar ze een twintig vrouwen sterk koor (van het British & Irish Modern Music Institute) laten opdraven en die gastoptredens bevat van de kranige, vierentachtig jaar oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Local Store - Magpie And The Moon

Local Store is het nieuwe project van Needlepoint zanger en gitarist Bjørn Klakegg. Met 61 jaar op de teller is hij nog niet van plan om op te houden met muziek maken. Na het vorig jaar verschenen ‘The Diary Of Robert Reverie’ had Klakegg al meteen een nieuw project op stapel staan waarvoor hij muzikanten zocht. Bjørn ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Rebellion 2019 - Malcolm ging naar het Rebellion festival 2019

Ook dit jaar verzamelden duizenden punks van over heel de wereld zich in het Britse stadje Blackpool voor vier dagen lawaai, alcoholmisbruik en slaapgebrek. Aangezien ik hiervoor in voorgaande jaren al lange en hopelijk zelfs een beetje informatieve recensies heb geschreven, zie ik het niet zitten opnieuw een lange inleiding neer te pennen. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2019 Dag 1 - 10 augustus - Drispenstedt Hildesheim

Het is ondertussen 50 jaren geleden. Het Woodstock-festival. Het liep daar volledig uit de hand, maar het was wel zowat de eerste keer dat de tegencultuur in grote getale zich wist te manifesteren. Met eigen waarden en vooral veel peis en vree. Die tegencultuur is door de jaren heen alleen maar groter geworden en verworden tot een cultuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lèche Moi - A6

De groepsnaam van dit Frans duo staat voor ‘lik me’. Een naam met een erotische bijklank wat ook aan de oppervlakte komt in hun muzikale escapades, inclusief hun expliciete teksten en video’s. Het duo Lasido Ladore en Mika Pusse brengt een duistere en ranzige vorm van electro met daaraan toegevoegd sterke naar industrial ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Supersimmetria - Abiogenesis

Het verschil tussen ritmische industrial (ofte powernoise) en techno is tegenwoordig vaak enkel nog met een vergrootglas waar te nemen. Maar in een tijd waarin men (gelukkig) veel minder in hokjes denkt dan vroeger het geval was is dat al lang geen bezwaar meer. Waarom immers het beste van twee werelden niet verenigen? Een mooi voorbeeld ...

lees meer...
CD BESPREKING : Brainquake - In These Borrowed Times

Binnenkort kan je in de Wommel naar de tweede editie van Sewerfest. Vorig jaar wist dit zo goed als gratis festival heel wat mensen te verrassen door de Antwerpse cultact Psych Krist Kastrator nog eens van onder het stof te halen. En het sloeg aan, want na lang aandringen verscheen niet veel later het hebbeding Nothing Subtle (About Psychotic ...

lees meer...
FOTO'S : Motor!k - @ De Smoutpot Zwijndrecht, 09/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Allez Allez - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...