casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

717 items

   

KAZERIA
Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
Niet elke martial act komt uit Europa, al blijft ons werelddeel wel de belangrijkste leverancier van het genre. Maar ook buiten de grenzen van het in het genre zo vaak bezongen Europa is men in de weer met bombastische, post apocalyptische klanken. Neem nu bijvoorbeeld Kazeria, die zorgen voor de onheilspellende donderwolk boven de anders zo zonnige hemel van het Argentijnse Buenos Aires.

Samen met een exemplaartje van het nieuwe Kazeria album ‘In Bolskan’, kregen we van Gradual Hate Records ook een interview (met enkele standaardvragen) in de handen gestopt dat we jullie niet willen onthouden.

DE: Doe de geschiedenis van Kazeria voor onze lezers eens uit de doeken?

K: Kazeria is formeel van start gegaan in 2008 als een één-persoons-project en dit formaat is het nog steeds heden ten dage. Er zijn opnames die dateren voor deze datum van wat later het project zou worden, maar deze zijn nog niet bewerkt. Het is hard en sterk materiaal; veel ervan zweeft in het gebied rond de stijlen noise/industrial/dark ambient.

Twintig jaar geleden begon ik te componeren en spelen in Buenos Aires. Ik nam deel aan verschillende projecten, van elektronica en experimentele tot darkwave en gothic. In die periode speelde ik ook een actieve rol in een ondergrondse en interessante scene van artistieke collectieven, die nu bijna allemaal jammer genoeg verdwenen zijn.

Kazeria’s eerste album was ‘Discipline Of The Shadows’ (2008), dat in een gelimiteerde oplage van 50 stuks werd uitgebracht door het Duitse SkullLine. Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Kazeria was dat. Twilight Records uit Argentinië bracht opvolger ‘Credo Nostrvm’ (2009) uit, evenals ‘Liver Corvus’ (2012), en deed in 2013 ook een heruitgave van ‘Discipline Of The Shadows’, deze laatste twee werden gezamenlijk uitgebracht door Twilight Records als GH Records uit Spanje.

DE: Waar haal je je inspiratie voor je werk met Kazeria?

K: Inspiratie komt van de oude wereld en haar vruchtbare culturen; voornamelijk westerse tradities -onze eigen cultuur-, in hun uitingen van de oudheid tot de Middeleeuwen en vooral de hoedanigheid hoe deze oude overtuigingen bewaard zijn gebleven. Het verborgene en mysterieuze zijn eveneens sterke invloeden, maar ook waarden van identiteit, esthetisch uitgedrukt. Kazeria probeert ook om alles wat is via een transcendente menselijke ervaring te weerspiegelen: het leven, dood, oorlog, rites, de jacht in een ware en symbolische betekenis, het geweld en het heilige, feest en rouw. Ik ben ook geïnteresseerd in een aantal aspecten van de filosofie en de georganiseerde religies. Ik denk dat al deze concepten het best uit te drukken vallen via muzikale stijlen zoals martial, industrial, neoklassoek, dark ambient, neofolk, dark folk en dergelijke. Dat is dan ook de reden waarom Kazeria deze stijlen ten gehore brengt en er aan gehecht is.

DE: Hoe komt een Kazeria nummer tot stand?

K: Wat ik kan omschrijven als het ‘creatieve proces’, begint vaak met een visie, een bereidheid om een verhaal of een interpretatie van historische gebeurtenissen door middel van geluid te vertellen. Ik probeer om een sterke ‘visual’ en schilderachtig stempel op mijn muziek te drukken. Het belangrijkste idee hierachter is dat de luisteraars een bepaalde scène kunnen ‘zien’ of er aan moeten denken, enkel en alleen met de naam van de track als aanwijzing. Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden. Tevredenheid komt pas na grote inspanningen, kunst vraagt om een offer. Het is al de geboorte van een god.

DE: Kazeria heeft een nieuw album klaar, ‘In Bolskan’, wat wil je hierover kwijt?

K: Het idee en concept voor het nieuwe album kwam uit de ervaring die ik had op een recente reis door het noorden van Spanje. Ik was in Huesca, Aragón; het oude Bolskan en zijn omgeving. Het landschap, de tradities, symbolen en de monumenten, zoals het kasteel van Loarre (of Luar, in de oude streektaal) en dat van Montearagón -zijn heel indrukwekkend. Ik was er ten tijde van het katholieke Pasen en ik kon de broeders met kap ‘s avonds laat op hun trommels zien spelen, trekkend door de oude straten. Veel inwoners van Huesca zijn betrokken bij dergelijke middeleeuwse tradities. De mensen zijn erg vriendelijk, ze bevorderen echt hun erfgoed en cultuur. Ik respecteer dat. Uiteindelijk maakt dit ons tot wat we zijn. De percussie op het album, en nog een aantal instrumenten werden live opgenomen van de ‘Cofradías’, en er is niets synthetisch aan toegevoegd, simpelweg organisch en field recordings met een minimum aan editing proces achteraf. Argentijn zijnde, vind ik dat Spanje, evenals Europa, een zeer diepe verbinding heeft met onze geschiedenis en cultuur. ‘In Bolskan’ is dan ook een persoonlijke ode er aan geworden; alsook aan een deel van mijn voorouders. Ik wilde dit album maken met een partner als Aphlar, een fijn en nieuw project tevens uit Buenos Aires dat neofolk/dark folk brengt op een rustieke en energieke manier om de juiste sfeer op plaat te bereiken. We zullen blijven samenwerken met Aphlar op andere spannende dingen.

Ik ben ook erg blij om het album uit te brengen op het Spaanse GH Records. Avencio DM is een goede vriend, een uitstekende en onvermoeibare professional die de juiste gevoeligheid bezit om mijn mijn werk te begrijpen.

DE: Hoe kijk je naar de tegenwoordige scene wereldwijd?

K: Het is een goede zaak dat al die muziekstijlen die ik al eerder aangaf zich al ten minste meer dan dertig jaar aan het ontwikkelen zijn, sinds de post-punk uitbraak. Na al de klassieke bands en projecten die deze stijlen uitvoeren, kwamen er een heleboel nieuwe en frisse exponenten die zorgden voor de voortzetting en uitbreiding van de scene. Ik kan zeggen dat Kazeria een plaats onder hen verworven heeft dankzij de wereldwijde support en volgelingen, en dat waardeer ik!

De uitbreiding van alternatieve en onafhankelijke labels is een feit, een realiteit. Technologie -als een geweldig middel, maar geen eindpunt- schept veel mogelijkheden.

In dit opzicht vormen vele bands, projecten, labels, webzines alsook de zeer verschillende plaatsen (landen, culturen) van waar de artiesten komen een soort cultureel verzet dat staat voor de eigen waarden. En dat is geweldig!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Korinthians - Chaos/Control

In 2016 volstonden 5 songs als eerste sublieme kennismaking met het Gentse Korinthians. Verzameld op de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Olympus’. Melodieus, toegankelijk, toegeeflijk aan eigen muzikale opvoeding. Maar volgens eigengereide geestdrift. Nu, 3 jaren later, is het tijd voor het allereerste full-album : Chaos/Control. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XIV - Best Of Edition - 30/11/2019 Nieuwe Nor Heerlen

Het is al sedert 2004 een feit dat een kleiner festival ook groots kan zijn. Het bewijs wordt eens te meer geleverd door de Downhill-organisatie dat er telkens in slaagt om bands te programmeren die je zelden of nooit tegenkomt op een podium waar dan ook in de Lage Landen. Voor de inmiddels veertiende editie van Downhill werd geopteerd ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Stigmata - Dust, Nothingness And Light

Eerder, vorig jaar, besprak ik reeds “Dark One”, waarbij enig speurwerk mij en u leerde dat deze Stigmata reeds tussen 1989 en 1993 een eerste leven kende en nu vooral het solo project van David Aboucaya betreft. Met deze “Dust, Nothingness And Light” wordt nu een vervolg gepresenteerd, opnieuw in eigen beheer en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Object - Borderlands

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. 2019 is een goed jaar geweest voor de fans van old-school electro. Enkele maanden geleden besprak ik de nieuwe albums van Amnistia en Fïx8:Sëd8, 2 Duitse artiesten die mij nauw aan het hart liggen en een welverdiend plekje op de affiche ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten