casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

661 items

   

KAZERIA
Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
Niet elke martial act komt uit Europa, al blijft ons werelddeel wel de belangrijkste leverancier van het genre. Maar ook buiten de grenzen van het in het genre zo vaak bezongen Europa is men in de weer met bombastische, post apocalyptische klanken. Neem nu bijvoorbeeld Kazeria, die zorgen voor de onheilspellende donderwolk boven de anders zo zonnige hemel van het Argentijnse Buenos Aires.

Samen met een exemplaartje van het nieuwe Kazeria album ‘In Bolskan’, kregen we van Gradual Hate Records ook een interview (met enkele standaardvragen) in de handen gestopt dat we jullie niet willen onthouden.

DE: Doe de geschiedenis van Kazeria voor onze lezers eens uit de doeken?

K: Kazeria is formeel van start gegaan in 2008 als een één-persoons-project en dit formaat is het nog steeds heden ten dage. Er zijn opnames die dateren voor deze datum van wat later het project zou worden, maar deze zijn nog niet bewerkt. Het is hard en sterk materiaal; veel ervan zweeft in het gebied rond de stijlen noise/industrial/dark ambient.

Twintig jaar geleden begon ik te componeren en spelen in Buenos Aires. Ik nam deel aan verschillende projecten, van elektronica en experimentele tot darkwave en gothic. In die periode speelde ik ook een actieve rol in een ondergrondse en interessante scene van artistieke collectieven, die nu bijna allemaal jammer genoeg verdwenen zijn.

Kazeria’s eerste album was ‘Discipline Of The Shadows’ (2008), dat in een gelimiteerde oplage van 50 stuks werd uitgebracht door het Duitse SkullLine. Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Kazeria was dat. Twilight Records uit Argentinië bracht opvolger ‘Credo Nostrvm’ (2009) uit, evenals ‘Liver Corvus’ (2012), en deed in 2013 ook een heruitgave van ‘Discipline Of The Shadows’, deze laatste twee werden gezamenlijk uitgebracht door Twilight Records als GH Records uit Spanje.

DE: Waar haal je je inspiratie voor je werk met Kazeria?

K: Inspiratie komt van de oude wereld en haar vruchtbare culturen; voornamelijk westerse tradities -onze eigen cultuur-, in hun uitingen van de oudheid tot de Middeleeuwen en vooral de hoedanigheid hoe deze oude overtuigingen bewaard zijn gebleven. Het verborgene en mysterieuze zijn eveneens sterke invloeden, maar ook waarden van identiteit, esthetisch uitgedrukt. Kazeria probeert ook om alles wat is via een transcendente menselijke ervaring te weerspiegelen: het leven, dood, oorlog, rites, de jacht in een ware en symbolische betekenis, het geweld en het heilige, feest en rouw. Ik ben ook geïnteresseerd in een aantal aspecten van de filosofie en de georganiseerde religies. Ik denk dat al deze concepten het best uit te drukken vallen via muzikale stijlen zoals martial, industrial, neoklassoek, dark ambient, neofolk, dark folk en dergelijke. Dat is dan ook de reden waarom Kazeria deze stijlen ten gehore brengt en er aan gehecht is.

DE: Hoe komt een Kazeria nummer tot stand?

K: Wat ik kan omschrijven als het ‘creatieve proces’, begint vaak met een visie, een bereidheid om een verhaal of een interpretatie van historische gebeurtenissen door middel van geluid te vertellen. Ik probeer om een sterke ‘visual’ en schilderachtig stempel op mijn muziek te drukken. Het belangrijkste idee hierachter is dat de luisteraars een bepaalde scène kunnen ‘zien’ of er aan moeten denken, enkel en alleen met de naam van de track als aanwijzing. Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden. Tevredenheid komt pas na grote inspanningen, kunst vraagt om een offer. Het is al de geboorte van een god.

DE: Kazeria heeft een nieuw album klaar, ‘In Bolskan’, wat wil je hierover kwijt?

K: Het idee en concept voor het nieuwe album kwam uit de ervaring die ik had op een recente reis door het noorden van Spanje. Ik was in Huesca, Aragón; het oude Bolskan en zijn omgeving. Het landschap, de tradities, symbolen en de monumenten, zoals het kasteel van Loarre (of Luar, in de oude streektaal) en dat van Montearagón -zijn heel indrukwekkend. Ik was er ten tijde van het katholieke Pasen en ik kon de broeders met kap ‘s avonds laat op hun trommels zien spelen, trekkend door de oude straten. Veel inwoners van Huesca zijn betrokken bij dergelijke middeleeuwse tradities. De mensen zijn erg vriendelijk, ze bevorderen echt hun erfgoed en cultuur. Ik respecteer dat. Uiteindelijk maakt dit ons tot wat we zijn. De percussie op het album, en nog een aantal instrumenten werden live opgenomen van de ‘Cofradías’, en er is niets synthetisch aan toegevoegd, simpelweg organisch en field recordings met een minimum aan editing proces achteraf. Argentijn zijnde, vind ik dat Spanje, evenals Europa, een zeer diepe verbinding heeft met onze geschiedenis en cultuur. ‘In Bolskan’ is dan ook een persoonlijke ode er aan geworden; alsook aan een deel van mijn voorouders. Ik wilde dit album maken met een partner als Aphlar, een fijn en nieuw project tevens uit Buenos Aires dat neofolk/dark folk brengt op een rustieke en energieke manier om de juiste sfeer op plaat te bereiken. We zullen blijven samenwerken met Aphlar op andere spannende dingen.

Ik ben ook erg blij om het album uit te brengen op het Spaanse GH Records. Avencio DM is een goede vriend, een uitstekende en onvermoeibare professional die de juiste gevoeligheid bezit om mijn mijn werk te begrijpen.

DE: Hoe kijk je naar de tegenwoordige scene wereldwijd?

K: Het is een goede zaak dat al die muziekstijlen die ik al eerder aangaf zich al ten minste meer dan dertig jaar aan het ontwikkelen zijn, sinds de post-punk uitbraak. Na al de klassieke bands en projecten die deze stijlen uitvoeren, kwamen er een heleboel nieuwe en frisse exponenten die zorgden voor de voortzetting en uitbreiding van de scene. Ik kan zeggen dat Kazeria een plaats onder hen verworven heeft dankzij de wereldwijde support en volgelingen, en dat waardeer ik!

De uitbreiding van alternatieve en onafhankelijke labels is een feit, een realiteit. Technologie -als een geweldig middel, maar geen eindpunt- schept veel mogelijkheden.

In dit opzicht vormen vele bands, projecten, labels, webzines alsook de zeer verschillende plaatsen (landen, culturen) van waar de artiesten komen een soort cultureel verzet dat staat voor de eigen waarden. En dat is geweldig!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 15/10/2018 : Eerste drie namen voor Black Easter zijn bekend.

Het jaar was nog maar net uit de startblokken, maar met het overlijden van onze goede vriend Ward De Prins hing er al meteen een pikzwarte wolk boven 2018. Ward was niet alleen een belangrijke persoon bij Peek-A-Boo, tevens organiseerde hij ook het Black Easter Festival, dat tot op heden reeds 2 maal had plaatsgevonden. Ter ere van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dødsmaskin - Fiende

Met Fiende, het tweede album van het Noorse Dødsmaskin, maken we een sprong in de tijd. Daar waar het op debuut Fullstendig Brent nog ging over de Noorse heksenverbrandingen in de 17de eeuw, werpt het duo op Fiende een blik in de toekomst. Een blik die niet bijster optimistisch te noemen is. Het concept achter deze plaat is immers ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Numan: de planeet zou het beter doen zonder ons

Bluedot lijkt wel een ideaal festival om Gary Numan uit te nodigen. Het festival draait rond wetenschap en is genoemd naar het blauwe puntje dat onze planeet in het universum vormt. Gary Numan heeft met 'Savage' een plaat gemaakt over hoe mensen proberen te overleven nadat de klimaatverandering alle mogelijke rampen op de mensheid ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Heruitgave van drie eerste Siglo XX-ep's

40 jaar Siglo XX moet gevierd worden. Met een uitzonderlijke reünietournee natuurlijk, maar ook een paar heruitgaven zullen niet misstaan. Het Leuvense Onderstroom specialiseert zich al jaren in heruitgaven van wavegrootheden en zijn uiteraard ideaal voor de klus. Zij brachten eerder de lp 'Siglo XX' uit, en brengen nu de drie ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Wavefest in Baroeg met Agent Side Grinder, Dive, Zanias...

Op 20 oktober kunt u in de Baroeg van Rotterdam terecht voor de vierde editie van Wavefest, en er staat heel wat moois op de affiche. Agent Side Grinder heeft een turbulente tijd gekend, met het - vriendschappelijk - vertrek van verschillende leden waaronder oorspronkelijk zanger Kristoffer Grip. De groep is nu herleid tot een trio, maar ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : thisquietarmy - Unconquered: 2008-2018 (10th Anniversary Edition)

Tien jaar is het geleden dat thisquietarmy, het alias voor Eric Quach (eveneens actief in Destroyalldreamers, Parallel Lines, Ghidrah en Mains De Givre) debuteerde met het album ‘Unconquered’. De plaat werd in 2011 al eens opnieuw uitgebracht op vinyl als dubbelelpee bij Denovali, maar in samenwerking met Midira is er nu deze verjaardagseditie ...

lees meer...
CD BESPREKING : RARA - Planet Death Re/Architecture

In 2016 bracht Dark Entries de review van “W//\TR”, het eerste album van RARA, verschenen op het Poolse label Zoharum. De eerste paragraaf ging toen als volgt: ‘Nee, het is niet de bedoeling dat u de naam van deze band raadt. RARA ís de naam. Voorheen heetten ze Przed Państwem Rara en onder die naam brachten ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lagüna - Lagüna ep (tape)

De winnaars van de Beloften en een tweede plaats in Humo’s Rock Rally 2018. Adelbrieven dus. Niet dat we ons daardoor bij Dark Entries laten chanteren. Integendeel, we luisteren liever zelf. Lagüna is een vijfkoppig gezelschap uit het Antwerpse dat werd gesmeed uit de asse van Melting Time en met deze titelloze ep bewijst dat er ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bokanté & Metropole Orkest - What Heat

Bokanté is een internationaal gezelschap van acht muzikanten uit vijf verschillende landen verspreidt over vier continenten. Het woord bokanté betekent ‘uitwisseling’ in het Creools, de taal van vocaliste Malika Tirolien, die haar jeugd doorbracht op het Caribische eiland Guadeloupe. De muziek van Bokanté is ...

lees meer...
NIEUWS 09/10/2018 : Toekomstmuziek door VNV Nation

'No Future' zongen de punkers. VNV Nation is daar niet zo zeker van... Zij wachten geduldig op de toekomst, en vragen zich af wanneer die er dan eindelijk aankomt. Dat is natuurlijk verwarrend, want elke keer je denkt dat de toekomst er eindelijk is, verandert die in heden en al even snel in verleden. Alle existentiële twijfels ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : UK Subs - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel