canli casino

Dark Entries Logo

628 items

   

KAZERIA
Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
28/12/2016 : KAZERIA - Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden.
Niet elke martial act komt uit Europa, al blijft ons werelddeel wel de belangrijkste leverancier van het genre. Maar ook buiten de grenzen van het in het genre zo vaak bezongen Europa is men in de weer met bombastische, post apocalyptische klanken. Neem nu bijvoorbeeld Kazeria, die zorgen voor de onheilspellende donderwolk boven de anders zo zonnige hemel van het Argentijnse Buenos Aires.

Samen met een exemplaartje van het nieuwe Kazeria album ‘In Bolskan’, kregen we van Gradual Hate Records ook een interview (met enkele standaardvragen) in de handen gestopt dat we jullie niet willen onthouden.

DE: Doe de geschiedenis van Kazeria voor onze lezers eens uit de doeken?

K: Kazeria is formeel van start gegaan in 2008 als een één-persoons-project en dit formaat is het nog steeds heden ten dage. Er zijn opnames die dateren voor deze datum van wat later het project zou worden, maar deze zijn nog niet bewerkt. Het is hard en sterk materiaal; veel ervan zweeft in het gebied rond de stijlen noise/industrial/dark ambient.

Twintig jaar geleden begon ik te componeren en spelen in Buenos Aires. Ik nam deel aan verschillende projecten, van elektronica en experimentele tot darkwave en gothic. In die periode speelde ik ook een actieve rol in een ondergrondse en interessante scene van artistieke collectieven, die nu bijna allemaal jammer genoeg verdwenen zijn.

Kazeria’s eerste album was ‘Discipline Of The Shadows’ (2008), dat in een gelimiteerde oplage van 50 stuks werd uitgebracht door het Duitse SkullLine. Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Kazeria was dat. Twilight Records uit Argentinië bracht opvolger ‘Credo Nostrvm’ (2009) uit, evenals ‘Liver Corvus’ (2012), en deed in 2013 ook een heruitgave van ‘Discipline Of The Shadows’, deze laatste twee werden gezamenlijk uitgebracht door Twilight Records als GH Records uit Spanje.

DE: Waar haal je je inspiratie voor je werk met Kazeria?

K: Inspiratie komt van de oude wereld en haar vruchtbare culturen; voornamelijk westerse tradities -onze eigen cultuur-, in hun uitingen van de oudheid tot de Middeleeuwen en vooral de hoedanigheid hoe deze oude overtuigingen bewaard zijn gebleven. Het verborgene en mysterieuze zijn eveneens sterke invloeden, maar ook waarden van identiteit, esthetisch uitgedrukt. Kazeria probeert ook om alles wat is via een transcendente menselijke ervaring te weerspiegelen: het leven, dood, oorlog, rites, de jacht in een ware en symbolische betekenis, het geweld en het heilige, feest en rouw. Ik ben ook geïnteresseerd in een aantal aspecten van de filosofie en de georganiseerde religies. Ik denk dat al deze concepten het best uit te drukken vallen via muzikale stijlen zoals martial, industrial, neoklassoek, dark ambient, neofolk, dark folk en dergelijke. Dat is dan ook de reden waarom Kazeria deze stijlen ten gehore brengt en er aan gehecht is.

DE: Hoe komt een Kazeria nummer tot stand?

K: Wat ik kan omschrijven als het ‘creatieve proces’, begint vaak met een visie, een bereidheid om een verhaal of een interpretatie van historische gebeurtenissen door middel van geluid te vertellen. Ik probeer om een sterke ‘visual’ en schilderachtig stempel op mijn muziek te drukken. Het belangrijkste idee hierachter is dat de luisteraars een bepaalde scène kunnen ‘zien’ of er aan moeten denken, enkel en alleen met de naam van de track als aanwijzing. Ik ben zeer veeleisend voor mezelf en heel obsessief als het gaat om tot een goede compositie te komen, en dit te allen tijden. Tevredenheid komt pas na grote inspanningen, kunst vraagt om een offer. Het is al de geboorte van een god.

DE: Kazeria heeft een nieuw album klaar, ‘In Bolskan’, wat wil je hierover kwijt?

K: Het idee en concept voor het nieuwe album kwam uit de ervaring die ik had op een recente reis door het noorden van Spanje. Ik was in Huesca, Aragón; het oude Bolskan en zijn omgeving. Het landschap, de tradities, symbolen en de monumenten, zoals het kasteel van Loarre (of Luar, in de oude streektaal) en dat van Montearagón -zijn heel indrukwekkend. Ik was er ten tijde van het katholieke Pasen en ik kon de broeders met kap ‘s avonds laat op hun trommels zien spelen, trekkend door de oude straten. Veel inwoners van Huesca zijn betrokken bij dergelijke middeleeuwse tradities. De mensen zijn erg vriendelijk, ze bevorderen echt hun erfgoed en cultuur. Ik respecteer dat. Uiteindelijk maakt dit ons tot wat we zijn. De percussie op het album, en nog een aantal instrumenten werden live opgenomen van de ‘Cofradías’, en er is niets synthetisch aan toegevoegd, simpelweg organisch en field recordings met een minimum aan editing proces achteraf. Argentijn zijnde, vind ik dat Spanje, evenals Europa, een zeer diepe verbinding heeft met onze geschiedenis en cultuur. ‘In Bolskan’ is dan ook een persoonlijke ode er aan geworden; alsook aan een deel van mijn voorouders. Ik wilde dit album maken met een partner als Aphlar, een fijn en nieuw project tevens uit Buenos Aires dat neofolk/dark folk brengt op een rustieke en energieke manier om de juiste sfeer op plaat te bereiken. We zullen blijven samenwerken met Aphlar op andere spannende dingen.

Ik ben ook erg blij om het album uit te brengen op het Spaanse GH Records. Avencio DM is een goede vriend, een uitstekende en onvermoeibare professional die de juiste gevoeligheid bezit om mijn mijn werk te begrijpen.

DE: Hoe kijk je naar de tegenwoordige scene wereldwijd?

K: Het is een goede zaak dat al die muziekstijlen die ik al eerder aangaf zich al ten minste meer dan dertig jaar aan het ontwikkelen zijn, sinds de post-punk uitbraak. Na al de klassieke bands en projecten die deze stijlen uitvoeren, kwamen er een heleboel nieuwe en frisse exponenten die zorgden voor de voortzetting en uitbreiding van de scene. Ik kan zeggen dat Kazeria een plaats onder hen verworven heeft dankzij de wereldwijde support en volgelingen, en dat waardeer ik!

De uitbreiding van alternatieve en onafhankelijke labels is een feit, een realiteit. Technologie -als een geweldig middel, maar geen eindpunt- schept veel mogelijkheden.

In dit opzicht vormen vele bands, projecten, labels, webzines alsook de zeer verschillende plaatsen (landen, culturen) van waar de artiesten komen een soort cultureel verzet dat staat voor de eigen waarden. En dat is geweldig!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
CD BESPREKING : Death in Rome - V2

Niet iedereen is het eens met mijn liefde voor deze Death In Rome, maar ik val nu eenmaal voor zij die zich weten te relativeren en door wat ze doen in één beweging tal van vooroordelen en eigengereid elitarisme (op zich ook een vooroordeel) onderuit halen. Deze Death In Rome doet het meesterlijk en zowel muzikaal als naar imago. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Shadow Lizzards - The Shadow Lizzards

De promosheet van Tonzonen Records vergelijkt ze met The Doors, Creedence Clearwater Revival en The Jimi Hendrix Experience. Dat laatste is naar mijn mening het accuraatst en ze klinken toch vrij heavy met zwaar orgelwerk en dus zou ik er Steppenwolf en Deep Purple aan toevoegen. Tegenwoordig noemen we dit veelal stonerrock, in de sixties ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Fever Dream

Als u trouw Dark Entries leest hebt u misschien wel al gehoord van deze Fear Incorporated, een echt batcave cult project rond William Westwater die met deze “Fever Dream” ene compilatie stampen uit hun vier voorgaande studioalbums die hier ten huize Dark Entries stuk voor stuk in onze (goede) smaak vielen. Het resultaat is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dream Ocean - Lost Love Symphony

Dream Ocean heeft Turkse roots, ergens anno 2009. Het is de mezzosopraan Basak Ylva Ceber die samen met gitarist Oz Khan over de wieg gebogen stonden van dit symphonic metal project. Tussen 2010 en 2014 werd er regelmatig opgetreden in het thuisland. Er volgde een break omwille van andere bezigheden. Anno 2016. Basak verhuisde naar Duitsland ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Nightcrawlers - The Biophonic Boombox Recordings

Niet verwarren met de gelijknamige sixties garagepunkband uit Florida. Er zou ook een houseband Nightcrawlers bestaan en ook nog een Americana indierock band met dezelfde naam. Deze The Nightcrawlers werden opgericht in 1979 door de broers Tom Gulch en Peter Gulch. Kort daarna recruteerden ze derde groepslid Dave Lunt. Ze inspireerden zich ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels