canli casino

Dark Entries Logo

628 items

   

SIRENIA
12/12/2016, Gerry Croon
 Bookmark and Share

12/12/2016 : SIRENIA -
12/12/2016 : SIRENIA -
12/12/2016 : SIRENIA -
12/12/2016 : SIRENIA -
12/12/2016 : SIRENIA -
Als je een doorsnee gothic metal liefhebber vraagt om een top tien samen te stellen met meest geliefde bands binnen dit genre, zal Sirenia steevast in deze aanwezig zijn. De band rond mastermind Morten Veland liet begin november een nieuw album los, getiteld ‘Dim Days of Dolor’. Er volgde een tour doorheen Europa, waarbij België niet vergeten werd. Nu de rust even weerkeerde, vond Morten tijd om enkele vragen voor Dark Entries te beantwoorden.


De eerste vraag zal je allicht al vele malen voorgeschoteld zijn, maar ik moet ze toch ook vragen. Emmanuelle vervangt Ailyn (na vier succesvolle albums) als zangeres binnen Sirenia. Kan je deze beslissing even toelichten?
Morten Veland: Helaas, Ailyn was niet langer in staat om zich ten volle in te zetten voor de band. Dus restte er ons geen andere uitweg dan de samenwerking stop te zetten. Een andere optie had geweest om Sirenia stop te zetten, maar daar is het nog veel te vroeg voor hoor! Denk niet dat dit een plotse beslissing was. De laatste drie jaren liep de samenwerking met Ailyn al problematisch. We dachten dat ze zelf Sirenia zou verlaten in plaats van de band te vertragen. Dat had een meer eerbare uitweg geweest. Je moet weten dat Ailyn gezondheidsproblemen heeft, wat vooral tijdens het toeren grote problemen gaf. Ze wil daarover niet uitweiden en dat respecteren we ten volle. Ik geef dan ook geen verdere details hierover prijs. Ik blijf het wel sneu vinden dat ze publiekelijk te kennen geeft dat we haar ontslagen hebben, zonder daarbij de eigenlijke redenen bekend te maken. Hierdoor lijken wij de assholes, alsof we haar zomaar ontslagen hebben. Maar dat is het hem net: we hadden echt wel een dozijn gefundeerde redenen om haar aan de kant te zetten, net in het belang van het voortbestaan van Sirenia. Het is jammer dat Ailyn daar niet eerlijk over communiceert. Zo blijft ze bitter achter. Het vreet aan me en ik blijf het echt oneerbaar vinden hoe ze hiermee omgaat.

Jammer te moeten vernemen dat dit vertrek niet vlekkeloos verlopen is. Hopelijk zal de tijd soelaas brengen. Laat het ons hebben over ‘Dim Days of Dolor’. Op welk gebied verschillen ‘Dim Days of Dolor’ en voorganger ‘The Seventh Life Path’ muzikaal van elkaar? Uiteraard is er het grote verschil in zang: terwijl Emmanuelle meer een operasopraan hanteert, klonk Ailyn eerder sensueel.
Het grootste verschil zit hem uiteraard in de vrouwelijke vocalen. Emmanuelle is toch wel een ander type zangeres, zij kan nagenoeg alle zangstijlen aan. We hebben al een tiental jaren met haar samengewerkt aangezien ze al die tijd immers lid was van het Sirenia-koor.
Ik was altijd al fan van haar sterk geschoolde stemgeluid en snel gerustgesteld dat het als frontvrouw zou klikken. Haar stembeheersing heeft veel meer diversiteit toegevoegd aan de nummers. Zowel voor haar als voor mij was het aangename ervaring, maar ook een leerproces. De komende jaren zullen we nog veel van elkaar opsteken. Als componist probeer ik elk album vernieuwend te laten klinken, zonder daarbij de typische Sirenia-saus te miskennen. Ik zoek die fragiele balans op tussen vernieuwing en conservering van het originele. Wat mij betreft zijn we hier met ‘Dim Days of Dolor’ in geslaagd, mede door de vocale bijdrage van Emmanuelle!

Ook deze keer mogen we genieten van een grotesque, knap uitgewerkte cover. Deze keer zien we een ‘sirene’ liggen in doodskist, omgeven door vier strak in-het-pak skeletten. Een uil, de kandelaars, … dat is wat de fans kunnen smaken.
Zeker weten! Gyula Havancsak, stond in voor de covers van onze twee laatste albums. En hij doet dat fantastisch. Ik zoek steeds naar een bepaalde atmosfeer, iets wat Guyla perfect weet weer te geven. Zijn artwork is zowel episch als spooky met aandacht voor details. Dat is waar kunst voor mij om draait. We hebben al met verschillende designers samengewerkt. Ik denk dat we nu wel de juiste man aan boord hebben gehaald. Het verhaal achter deze cover ga ik je niet uit de doeken doen. Dat zou de magie kunnen doorbreken. Kunst moet niet uitgelegd worden, maar individueel geabsorbeerd en geïnterpreteerd worden.

Sirenia heeft nu toch al negen full albums op de teller staan. Kan je daar stilaan van beginnen leven of is een standaard job nodig om de portemonnee aan te dikken?
Ik kan effectief niet leven van ‘alleen’ Sirenia, maar gelukkig kan ik wel een inkomen vergaren met louter muziek. Alles bij elkaar genomen, dus songwriter, arrangeur, producer en muzikant maakt dat ik wel kan leven van muziek, terwijl ik mijn grootste hobby kan uitoefenen. Vergeet daarbij ook de albums niet van Tristania en Mortemia.
En om nog iets te noemen: momenteel ben ik bezig met een nieuw project samen met Joakim Næss, die je ook al in enkele Sirenia-nummers aan het werk hebt kunnen horen. Later hierover meer!

We hebben het daarnet al gehad over de muzikale evolutie binnen Sirenia en hoe daarmee om te gaan. Als je nu soms terugluistert naar eerdere nummers of albums, zijn er dan dingen die je nu anders zou doen of laten klinken?
Enerzijds zou ik bij vele nummers het een en ander veranderen of op zijn minst proberen te verbeteren. Maar anderzijds denk ik het dat het beter is om van de songs af te blijven en ze te laten zoals ze zijn. Ieder lied klinkt zoals Sirenia toen moest klinken, met een eigen tijdsgeest. Ik vind het interessant om die muzikale verschillen doorheen die 15 jaar geschiedenis van Sirenia te herontdekken. Ik ben best trots op alle album. Uiteraard is mijn favoriete album het laatste, ‘Dim Days of Dolor’.

Tijdens het Coalescaremonium (april 2016 in Etterbeek) hebben we elkaar ook kort gesproken. Toen was je hoopvol over de uitgave van een nieuw Mortemia album. Kan je als afsluiter daarover nog iets verklappen?
Wel, momenteel schrijf ik aan enkele nieuwe Mortemia-nummers. Ik kan er nog niet over uitweiden, misschien verschijnt er volgend jaar iets nieuws. Allicht zal ik met Mortemia eerst een single digitaal uitgeven om de temperatuur te voelen, en dan zien we wel weer verder …


De cd-review van ‘Dim Days of Dolor’ kan je hier lezen.
www.sirenia.no

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
CD BESPREKING : Death in Rome - V2

Niet iedereen is het eens met mijn liefde voor deze Death In Rome, maar ik val nu eenmaal voor zij die zich weten te relativeren en door wat ze doen in één beweging tal van vooroordelen en eigengereid elitarisme (op zich ook een vooroordeel) onderuit halen. Deze Death In Rome doet het meesterlijk en zowel muzikaal als naar imago. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Shadow Lizzards - The Shadow Lizzards

De promosheet van Tonzonen Records vergelijkt ze met The Doors, Creedence Clearwater Revival en The Jimi Hendrix Experience. Dat laatste is naar mijn mening het accuraatst en ze klinken toch vrij heavy met zwaar orgelwerk en dus zou ik er Steppenwolf en Deep Purple aan toevoegen. Tegenwoordig noemen we dit veelal stonerrock, in de sixties ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Fever Dream

Als u trouw Dark Entries leest hebt u misschien wel al gehoord van deze Fear Incorporated, een echt batcave cult project rond William Westwater die met deze “Fever Dream” ene compilatie stampen uit hun vier voorgaande studioalbums die hier ten huize Dark Entries stuk voor stuk in onze (goede) smaak vielen. Het resultaat is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dream Ocean - Lost Love Symphony

Dream Ocean heeft Turkse roots, ergens anno 2009. Het is de mezzosopraan Basak Ylva Ceber die samen met gitarist Oz Khan over de wieg gebogen stonden van dit symphonic metal project. Tussen 2010 en 2014 werd er regelmatig opgetreden in het thuisland. Er volgde een break omwille van andere bezigheden. Anno 2016. Basak verhuisde naar Duitsland ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Nightcrawlers - The Biophonic Boombox Recordings

Niet verwarren met de gelijknamige sixties garagepunkband uit Florida. Er zou ook een houseband Nightcrawlers bestaan en ook nog een Americana indierock band met dezelfde naam. Deze The Nightcrawlers werden opgericht in 1979 door de broers Tom Gulch en Peter Gulch. Kort daarna recruteerden ze derde groepslid Dave Lunt. Ze inspireerden zich ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels