casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

661 items

   

ZEVA
Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
Vanaf vanavond kan je in het Antwerpse café Den Hopsack terecht voor de expo Rebirth/Redeath van schilderes Zeva. Een maand lang kan je je er vergapen aan een selectie uit haar werk. Zeva oftewel Sigrid Vereecken heeft de schilderborstels weer uit de kast gehaald en trakteert de bezoekers van haar ‘wedergeboorte’ op een cultureel avondje met naast beeldende kunst ook optredens van onze eigenste Xavier Kruth, Chrysopa Occulta en Kinderen Van Moeder Aarde.

Omdat lifestyle op tijd en stond een plaatsje krijgt op Dark Entries was een interview met Zeva dan ook een logische keuze om meer te weten te komen over de achterliggende drijfveren van de Antwerpse kunstenares.

DE: Je koos er voor een artiestennaam te gebruiken, waarom, en hoe kwam je bij de naam Zeva terecht?

Zeva: De naam Zeva heb ik gevonden toen ik ongeveer 13 jaar geleden een heksennaam moest zoeken omdat ik in de opleiding van een coven zat. Eigenlijk is de naam naar me toegekomen. Naar mijn gevoel moest deze met een 'Z' beginnen. Toen ik vervolgens zocht onder heksennamen viel mijn oog direct op de naam Zeva. De naam staat voor artistiek en creatief. Ik voel me even verwant me de naam Zeva als met mijn echte naam Sigrid. Met het voordeel dat rond de naam Zeva geen negativiteit hangt. Zeva is puur bewustzijn, het is mijn hogere zelf. Als ik schilder kom ik contact met mijn hogere zelf, mijn intuïtie, vandaar dat ik verkies om deze naam als artiestennaam te gebruiken. Sigrid is daar te aards voor.

DE: Staat Zeva los van Sigrid, of vloeien de twee personages in elkaar over, in het dagdagelijkse leven?

Zeva: Zoals ik eerder zei is Zeva mijn hogere zelf. Het is de stem in mijn hoofd. Wij zijn dus één. We vloeien continu in elkaar over. De laatste jaren was ik wel de connectie met Zeva verloren. Mijn intuïtie was weg, echt compleet weg. Schilderen lukte niet meer. Ik kon het nog wel technisch, maar zonder intuïtie is dat voor mij waardeloos. Ik schilder vanuit mijn ziel. Het zijn zielenwerken. Het voelde aan als een verloren zielendeel, wat het waarschijnlijk ook was. Vandaar de de titel Rebirth/Redeath voor mijn expo.

DE: Het is dus meer dan enkel een verwijzing naar het gelijknamige Die Form nummer? (Rebirth/Redeath kan je terugvinden op Die Form’s laatste album Rayon X, n.v.d.r.)

Zeva: Inderdaad, ik heb deze titel gekozen omdat Die Form een van mijn favoriete bands is. De titel is een mooie belichaming van de dualiteit in mijn werken. Mijn laatste werk heet ‘Transformation’. Transformeren of hergeboren worden houdt hetzelfde in. Onze oude ik sterft om opnieuw geboren te worden, in dit of een ander leven, steeds opnieuw. Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!

DE: In welke mate tonen je werken een blik op de innerlijke ziel van Zeva/Sigrid?

Zeva: Het zijn zielenwerken. Mijn schilderijen zijn mijn kinderen. Ze zijn de uiting van mijn ziel. Het is therapie. Het is contact maken met mijn innerlijke, mijn angsten, mijn blokkades. Het is 'durven' kijken naar mezelf. Het is graven in de diepte van mijn psyche, mijn schaduw. Ik moet deze een plaats kunnen geven. Het is dan ook helemaal niet 'slecht' om dit te doen. Het is bevrijdend. Mensen hebben dan ook dikwijls een heel verkeerd beeld van mij. Ik ben geen pessimistisch of zwartgallig persoon. Ik kies ook niet voor het donkere. Integendeel, ik bevrijd me ervan! Ik sta vrij positief en optimistisch in het leven.

DE: Op je website zien we dat je bent beginnen schilderen in 2002, waarom koos je voor schilderkunst als creatieve uiting?

Zeva: Mijn schilderijen die voor het eerst de buitenwereld mochten zien dateren inderdaad van 2002 maar ik volgde reeds academie in 1997. Ik ontdekte op 11 jarige leeftijd dat ik goed kon tekenen. Het is dan ook een jarenlange droom geweest dit talent verder de ontwikkelen. Mijn vader schildert ook, dus moest ik niet verder zoeken wat ik wou als creatieve uiting. Ik volgde in zijn voetsporen en het voelde goed. Tekenen is ook wel een leuke creatieve bezigheid maar niet zo bevrijdend als schilderen. Het is de combinatie van kleuren, de borstelstreken over het doek, de emotie in een gezicht, het laten druipen van bloed,... die zo bevrijdend werken. Vooral het gebruik van complementaire kleuren geeft me een kick. Als ik de juiste kleurencombinatie gevonden heb is het alsof ik een kosmisch orgasme krijg. De hemel gaat dan open op aarde.

DE: Hoewel je thematisch voor donkere onderwerpen zoals dood, BDSM, gothic en dergelijke kiest, gebruik je in je werken schreeuwende kleuren die toch wel de sterkte van je schilderen zijn, is dit bewust zo gedaan als wil je de toeschouwer afleiden van het eigenlijke onderwerp door er een kleurrijker licht op te laten schijnen?

Zeva: Ik werk met vooral complementaire kleuren. Het zijn veelal donkere, mysterieuze onderwerpen. De felle, schreeuwende kleuren zijn inderdaad mijn sterkte maar het is niet bewust gedaan, het is intuïtief. Ik ben zelf op zoek naar verlichting. Door donkere onderwerpen kleurrijk te maken kan ik er zelf vrede mee nemen. Het helpt me los te laten. Het is dan ook de bedoeling van een donker onderwerp iets moois te creëren.

DE: Je stelde al meerdere malen tentoon op gothic evenementen (Steeple, Caer Gwydion, Fresh From The Grave), maar hoe zijn de reacties uit het niet-gothic milieu op je werken?

Zeva: In het gothic-milieu zijn de reacties zeer positief, maar daarbuiten... Sommige mensen vinden vele van mijn werken dan ook choquerend, maar deze begrijpen er helemaal niets van. Zoals er bijvoorbeeld iemand op de academie aan mijn lerares ging vragen of ze dat nog wel normaal vond dat ik doden aan het schilderen was. En toen ik in Den Tip, ontmoetingscentrum in mijn straat, tentoonstelde stonden er ook veel negatieve reacties in koeien van letters in mijn boek geschreven waarin de mensen hun reactie mochten opschrijven zoals: lelijk, afschuwelijk, ik word er bang van,... En de ergste opmerkingen waren uit het boek gescheurd door waarschijnlijk de verantwoordelijke daar. Maar ik had ze ondertussen al gelezen. Gelukkig ook heel veel positieve reacties, mensen die bewondering hebben voor mijn talent, mensen die het begrijpen of mensen die het mooi vinden maar vooral niet in hun woonkamer zouden willen hangen. Ik heb ook minder beladen werken die ze ronduit mooi vinden. Maar ik voel wel dat ik op een taboe stuik. Vooral 'de dood' is een enorm taboe. Het is al gebeurd dat ik wel mag tentoonstellen maar het woord 'dood' absoluut niet in mijn tekst mag gebruiken. Voor mij stopt het dan daar al! Daar doe ik niet aan mee. De vrijheid van een kunstenaar moet gerespecteerd worden.

DE: Je hebt de laatste jaren een tijdje stil gelegen, maar pikt de draad nu weer op. Heb je al concrete ideeën voor toekomstige werken?

Zeva: Ik heb inderdaad een hele poos stil gelegen. Het lukte echt niet meer. Ik had namelijk last van PTSS (posttraumatische stresssyndroom). Ik heb een lange tijd geleefd in overlevingsmodus. Eten, slapen en andere primaire behoeften. Dat was op dat moment al meer als voldoende. Ik had tijd nodig om terug tot mezelf te komen. En ja hoor, ik heb al volop ideeën voor toekomstige werken. Alles begint terug te rijpen in mijn hoofd. Het volgende werk wordt er een van mijn lievelings-Engel. Een hele mooie Engel, je zal wel zien! Verder ook mijn lievelings-Godin 'Freya' waar ik een speciale band mee heb. En de modellen die ik daarvoor zal gebruiken weet ik ook al. Meer verklap ik niet!

DE: Een vraagje voor de kenners: met welke materialen werk je?

Zeva: Alle werken zijn acryl op doek. Op de academie heb ik ook leren werken met olieverf maar dat is mijn ding niet. Je moet geduld hebben om dat te laten drogen. Ik ben een zeer geduldig persoon maar als ik schilder ga ik heus niet wachten tot het droog is om verder te kunnen werken. Soms zet ik laag boven laag, boven laag. Met olieverf heb ik het gevoel niet echt te schilderen. Het ziet er op een, twee, drie realistisch uit maar daar kan ik me niet in uitleven. Dus ik zweer bij acryl.

DE:Naar welke schilders kijk je zelf op, en in welke mate zijn ze van invloed op jouw werk?

Zeva: Vooral Edvard Munch, Felicien Rops, Leon Spilliaert en Van Gogh zijn mijn favorieten. De sfeer die ze vertalen in hun werk is de sfeer die ik vertaal in mijn schilderijen. Mijn kleurgebruik is vooral terug te vinden in het fauvisme en het expressionisme. In welke mate ze van invloed zijn op mijn werk? Niet bewust in ieder geval maar onbewust zal het wel een grote invloed hebben, vermoed ik. Op de academie hebben we dikwijls werken nageschilderd of geschilderd met dezelfde techniek van desbetreffende kunstenaar en dan neem je automatisch iets over zonder dat je daarvan bewust bent. Maar ik ben en blijf vooral mezelf in mijn werken.

DE: Je laatste expo was in het Fetish Café in Antwerpen, nu stel je een straatje verder tentoon, in café Den Hopsack. Hoe kwam je daar terecht, en wat zullen de bezoekers zoal te zien krijgen op deze vernissage?

Zeva: Het is inderdaad maar een paar stappen van de vorige expo in het Fetish Café verwijderd. Ik heb Den Hopsack uitgekozen omdat het perfect in mijn concept past van hoe ik het wou. Ik was al eerder van plan een vernissage te geven met als opener Kinderen Van Moeder Aarde. Twee jaar geleden was ik dat concept al van plan in het Washboard Art & Jazz Café maar dat werd toen geannuleerd. Ik zocht nog steeds een café om mijn droom te realiseren. Deze zomer wandelde we er binnen tijdens een kroegentocht. Ik was er nog nooit geweest maar had er al dikwijls over gehoord. En dat was de perfecte locatie die ik zocht. De bezoekers gaan er vooral mijn recentste werken te zien en dan nog een paar van wat ik mijn pronkstukjes noem.

DE: De opening van je expo zal muzikaal ingeluid worden door Kinderen Van Moeder Aarde, het gerelateerde zijproject Chrysopa Occulta en onze eigenste Xavier Kruth. Heb je een speciale band met deze artiesten, of vanwaar deze keuze?

Zeva: De keuze voor Kinderen Van Moeder Aarde werd gemaakt omdat ik een band zocht die ook akoestisch konden spelen als opener van mijn expo. Het plan was toen om dit in het Washboard Art en Jazzcafé te doen. Toen ik raad vroeg aan mijn broer Henk voor een akoestische band stelde deze Kinderen Van Moeder Aarde voor. Ik kende ze toen niet met dit project. En wat het toeval wil, deze traden niet lang daarna op. Het was direct mijn ding. Bovendien zijn het allemaal super sympathieke mensen met peperkoeken hartjes. Ik zal altijd een voorliefde voor Kinderen Van Moeder Aarde hebben aangezien ze die avond van hun optreden (op een Dark Entries Night, dan nog wel!!, n.v.d.r.) de vonk tussen mij en mijn geliefde Verfluchte Engel deden overspringen. Laten we hun muziek maar 'magisch' noemen! Misschien worden ze ook ooit de opener op ons huwelijk.

DE: Aangezien je een nauwe band hebt met Dark Entries (zus van Henk Vereecken, en ik die zich je levenspartner mag noemen), ben je een beetje tevreden over wat we verrichten?

Zeva: Ik ben zeker en vast tevreden over het werk dat jullie in Dark Entries verrichtten. Noem me maar een trouwe lezer. Ik heb al verscheidene bands ontdekt via Dark Entries, dus ik zou zeggen; dikke pluim en doe zo voort!

DE: Je schilderde ook tal van muzikanten, zoals Rozz Williams, David Bowie en de meisjes van Dark Poem. Welke artiesten zou je verder nog graag vereeuwigen op doek?

Zeva: Awel, degene die er momenteel in mijn hoofd zit is, wat misschien een beetje voor de hand liggend is, is Dead Man's Hill. Het juiste sfeertje en de maskers vragen om op Zeva's doek vereeuwigd te worden. Alleen moet ik het hen zelf nog vragen.

DE: Je bent ook bezig met spiritualiteit, wil je daar verder een woordje over kwijt?

Zeva: Spiritualiteit is zeer belangrijk voor mij! Ik houd me vooral bezig met het boeddhisme, het sjamanisme en de moderne hekserij. Ik had reeds op jonge leeftijd vele spirituele ervaringen opgedaan die ik toen niet kon plaatsen. Vele uittredingservaringen en het reizen naar verschillende astrale dimensies hebben een deur voor mij doen opengaan die ik in dit leven niet meer kan sluiten. Bijna al heel mijn leven ben ik op zoek geweest naar de waarheid. Deze vertaal ik dan ook in mijn werken. Ik heb het licht gezien maar ook de eeuwige duisternis, vandaar de dualiteit die je ook in mijn werken ervaart. Spiritualiteit is de leidraad en de zin die ik aan het leven geef. Zonder dat is voor mij het leven zinloos.

DE: Naast al dit ben je ook nog politiek geëngageerd, en wel bij PVDA. Ben je er actief mee bezig, of was dit onder lichte doch effectieve dwang van oudere broer Henk? :-)

Zeva: Broer Henk zal me sowieso beïnvloed hebben. Ik denk dat het heel normaal is dat je door een oudere broer wordt beïnvloed, tenminste als er wijsheid in zit. Ik zit bij de basisgroep van de PVDA van Deurne Zuid. Maandelijks komen we bijeen om ervaringen uit te wisselen, we spreken over de actualiteit en er wordt nagedacht over projecten, acties en activiteiten. Toen ik een aantal jaar geleden op de arbeidsmarkt werd gegooid na 15 jaar huisvrouw te zijn geweest heb ik hard moeten vechten om er te geraken. Het heeft mijn ogen open gedaan en mijn strijdlust aangewakkerd. Graag zou ik nog actiever worden bij de PVDA want ik vind dat we het allemaal samen moeten opnemen tegen sociale onrechtvaardigheid. Onbekend is onbemind! Moesten vele mensen echt weten wat de PVDA inhoudt dan zou het een serieuze grote partij zijn. Daar ben ik van overtuigd. En als ik een steen kan bijdrage aan een samenleving waar er meer tijd en meer geld is om een waardig leven te leiden dan krijgt dat al mijn steun. We werken ons allen kapot en we lopen onszelf voorbij. Dat is de samenleving waarin we leven. En het wordt steeds erger. Ik zou zeggen; tijd voor verandering!

DE: We hadden graag onder dit interview een clipje gezet van Rebirth/Redeath van Die Form, zoals we ieder interview afsluiten met een visuele/auditieve teaser, maar aangezien dit niet voorhanden was laten we de keuze aan jou om een nummer te kiezen dat volgens jou perfect dit interview afsluit en je expo inleidt...

Zeva: De muziek van In Slaughter Natives en Halo Manash is voor mij zeer inspiratievol om op te schilderen, maar wat deze expo betreft is mijn keuze snel gemaakt: Kinderen Van Moeder Aarde natuurlijk!

DE: Bedankt Zeva, en we wensen je alvast veel succes met deze expo, die loopt van 9 december tot 13 januari in Den Hopsack!

Foto's: 1.Transformation (2013-2016) / 2.Secrets (2011, 185x60 cm) / 3.Zeva / 4.The Gate Of Another Dimension (2011, 100 x 60 cm) / 5.Theresa Neumann II (2006, 76 x 114 cm)

Zeva

Paintings Of Zeva (Facebook)

Rebirth/Redeath

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 15/10/2018 : Eerste drie namen voor Black Easter zijn bekend.

Het jaar was nog maar net uit de startblokken, maar met het overlijden van onze goede vriend Ward De Prins hing er al meteen een pikzwarte wolk boven 2018. Ward was niet alleen een belangrijke persoon bij Peek-A-Boo, tevens organiseerde hij ook het Black Easter Festival, dat tot op heden reeds 2 maal had plaatsgevonden. Ter ere van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dřdsmaskin - Fiende

Met Fiende, het tweede album van het Noorse Dødsmaskin, maken we een sprong in de tijd. Daar waar het op debuut Fullstendig Brent nog ging over de Noorse heksenverbrandingen in de 17de eeuw, werpt het duo op Fiende een blik in de toekomst. Een blik die niet bijster optimistisch te noemen is. Het concept achter deze plaat is immers ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Numan: de planeet zou het beter doen zonder ons

Bluedot lijkt wel een ideaal festival om Gary Numan uit te nodigen. Het festival draait rond wetenschap en is genoemd naar het blauwe puntje dat onze planeet in het universum vormt. Gary Numan heeft met 'Savage' een plaat gemaakt over hoe mensen proberen te overleven nadat de klimaatverandering alle mogelijke rampen op de mensheid ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Heruitgave van drie eerste Siglo XX-ep's

40 jaar Siglo XX moet gevierd worden. Met een uitzonderlijke reünietournee natuurlijk, maar ook een paar heruitgaven zullen niet misstaan. Het Leuvense Onderstroom specialiseert zich al jaren in heruitgaven van wavegrootheden en zijn uiteraard ideaal voor de klus. Zij brachten eerder de lp 'Siglo XX' uit, en brengen nu de drie ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Wavefest in Baroeg met Agent Side Grinder, Dive, Zanias...

Op 20 oktober kunt u in de Baroeg van Rotterdam terecht voor de vierde editie van Wavefest, en er staat heel wat moois op de affiche. Agent Side Grinder heeft een turbulente tijd gekend, met het - vriendschappelijk - vertrek van verschillende leden waaronder oorspronkelijk zanger Kristoffer Grip. De groep is nu herleid tot een trio, maar ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : thisquietarmy - Unconquered: 2008-2018 (10th Anniversary Edition)

Tien jaar is het geleden dat thisquietarmy, het alias voor Eric Quach (eveneens actief in Destroyalldreamers, Parallel Lines, Ghidrah en Mains De Givre) debuteerde met het album ‘Unconquered’. De plaat werd in 2011 al eens opnieuw uitgebracht op vinyl als dubbelelpee bij Denovali, maar in samenwerking met Midira is er nu deze verjaardagseditie ...

lees meer...
CD BESPREKING : RARA - Planet Death Re/Architecture

In 2016 bracht Dark Entries de review van “W//\TR”, het eerste album van RARA, verschenen op het Poolse label Zoharum. De eerste paragraaf ging toen als volgt: ‘Nee, het is niet de bedoeling dat u de naam van deze band raadt. RARA ís de naam. Voorheen heetten ze Przed Państwem Rara en onder die naam brachten ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lagüna - Lagüna ep (tape)

De winnaars van de Beloften en een tweede plaats in Humo’s Rock Rally 2018. Adelbrieven dus. Niet dat we ons daardoor bij Dark Entries laten chanteren. Integendeel, we luisteren liever zelf. Lagüna is een vijfkoppig gezelschap uit het Antwerpse dat werd gesmeed uit de asse van Melting Time en met deze titelloze ep bewijst dat er ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bokanté & Metropole Orkest - What Heat

Bokanté is een internationaal gezelschap van acht muzikanten uit vijf verschillende landen verspreidt over vier continenten. Het woord bokanté betekent ‘uitwisseling’ in het Creools, de taal van vocaliste Malika Tirolien, die haar jeugd doorbracht op het Caribische eiland Guadeloupe. De muziek van Bokanté is ...

lees meer...
NIEUWS 09/10/2018 : Toekomstmuziek door VNV Nation

'No Future' zongen de punkers. VNV Nation is daar niet zo zeker van... Zij wachten geduldig op de toekomst, en vragen zich af wanneer die er dan eindelijk aankomt. Dat is natuurlijk verwarrend, want elke keer je denkt dat de toekomst er eindelijk is, verandert die in heden en al even snel in verleden. Alle existentiële twijfels ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : UK Subs - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel