canli casino

Dark Entries Logo

628 items

   

ZEVA
Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
Vanaf vanavond kan je in het Antwerpse café Den Hopsack terecht voor de expo Rebirth/Redeath van schilderes Zeva. Een maand lang kan je je er vergapen aan een selectie uit haar werk. Zeva oftewel Sigrid Vereecken heeft de schilderborstels weer uit de kast gehaald en trakteert de bezoekers van haar ‘wedergeboorte’ op een cultureel avondje met naast beeldende kunst ook optredens van onze eigenste Xavier Kruth, Chrysopa Occulta en Kinderen Van Moeder Aarde.

Omdat lifestyle op tijd en stond een plaatsje krijgt op Dark Entries was een interview met Zeva dan ook een logische keuze om meer te weten te komen over de achterliggende drijfveren van de Antwerpse kunstenares.

DE: Je koos er voor een artiestennaam te gebruiken, waarom, en hoe kwam je bij de naam Zeva terecht?

Zeva: De naam Zeva heb ik gevonden toen ik ongeveer 13 jaar geleden een heksennaam moest zoeken omdat ik in de opleiding van een coven zat. Eigenlijk is de naam naar me toegekomen. Naar mijn gevoel moest deze met een 'Z' beginnen. Toen ik vervolgens zocht onder heksennamen viel mijn oog direct op de naam Zeva. De naam staat voor artistiek en creatief. Ik voel me even verwant me de naam Zeva als met mijn echte naam Sigrid. Met het voordeel dat rond de naam Zeva geen negativiteit hangt. Zeva is puur bewustzijn, het is mijn hogere zelf. Als ik schilder kom ik contact met mijn hogere zelf, mijn intuïtie, vandaar dat ik verkies om deze naam als artiestennaam te gebruiken. Sigrid is daar te aards voor.

DE: Staat Zeva los van Sigrid, of vloeien de twee personages in elkaar over, in het dagdagelijkse leven?

Zeva: Zoals ik eerder zei is Zeva mijn hogere zelf. Het is de stem in mijn hoofd. Wij zijn dus één. We vloeien continu in elkaar over. De laatste jaren was ik wel de connectie met Zeva verloren. Mijn intuïtie was weg, echt compleet weg. Schilderen lukte niet meer. Ik kon het nog wel technisch, maar zonder intuïtie is dat voor mij waardeloos. Ik schilder vanuit mijn ziel. Het zijn zielenwerken. Het voelde aan als een verloren zielendeel, wat het waarschijnlijk ook was. Vandaar de de titel Rebirth/Redeath voor mijn expo.

DE: Het is dus meer dan enkel een verwijzing naar het gelijknamige Die Form nummer? (Rebirth/Redeath kan je terugvinden op Die Form’s laatste album Rayon X, n.v.d.r.)

Zeva: Inderdaad, ik heb deze titel gekozen omdat Die Form een van mijn favoriete bands is. De titel is een mooie belichaming van de dualiteit in mijn werken. Mijn laatste werk heet ‘Transformation’. Transformeren of hergeboren worden houdt hetzelfde in. Onze oude ik sterft om opnieuw geboren te worden, in dit of een ander leven, steeds opnieuw. Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!

DE: In welke mate tonen je werken een blik op de innerlijke ziel van Zeva/Sigrid?

Zeva: Het zijn zielenwerken. Mijn schilderijen zijn mijn kinderen. Ze zijn de uiting van mijn ziel. Het is therapie. Het is contact maken met mijn innerlijke, mijn angsten, mijn blokkades. Het is 'durven' kijken naar mezelf. Het is graven in de diepte van mijn psyche, mijn schaduw. Ik moet deze een plaats kunnen geven. Het is dan ook helemaal niet 'slecht' om dit te doen. Het is bevrijdend. Mensen hebben dan ook dikwijls een heel verkeerd beeld van mij. Ik ben geen pessimistisch of zwartgallig persoon. Ik kies ook niet voor het donkere. Integendeel, ik bevrijd me ervan! Ik sta vrij positief en optimistisch in het leven.

DE: Op je website zien we dat je bent beginnen schilderen in 2002, waarom koos je voor schilderkunst als creatieve uiting?

Zeva: Mijn schilderijen die voor het eerst de buitenwereld mochten zien dateren inderdaad van 2002 maar ik volgde reeds academie in 1997. Ik ontdekte op 11 jarige leeftijd dat ik goed kon tekenen. Het is dan ook een jarenlange droom geweest dit talent verder de ontwikkelen. Mijn vader schildert ook, dus moest ik niet verder zoeken wat ik wou als creatieve uiting. Ik volgde in zijn voetsporen en het voelde goed. Tekenen is ook wel een leuke creatieve bezigheid maar niet zo bevrijdend als schilderen. Het is de combinatie van kleuren, de borstelstreken over het doek, de emotie in een gezicht, het laten druipen van bloed,... die zo bevrijdend werken. Vooral het gebruik van complementaire kleuren geeft me een kick. Als ik de juiste kleurencombinatie gevonden heb is het alsof ik een kosmisch orgasme krijg. De hemel gaat dan open op aarde.

DE: Hoewel je thematisch voor donkere onderwerpen zoals dood, BDSM, gothic en dergelijke kiest, gebruik je in je werken schreeuwende kleuren die toch wel de sterkte van je schilderen zijn, is dit bewust zo gedaan als wil je de toeschouwer afleiden van het eigenlijke onderwerp door er een kleurrijker licht op te laten schijnen?

Zeva: Ik werk met vooral complementaire kleuren. Het zijn veelal donkere, mysterieuze onderwerpen. De felle, schreeuwende kleuren zijn inderdaad mijn sterkte maar het is niet bewust gedaan, het is intuïtief. Ik ben zelf op zoek naar verlichting. Door donkere onderwerpen kleurrijk te maken kan ik er zelf vrede mee nemen. Het helpt me los te laten. Het is dan ook de bedoeling van een donker onderwerp iets moois te creëren.

DE: Je stelde al meerdere malen tentoon op gothic evenementen (Steeple, Caer Gwydion, Fresh From The Grave), maar hoe zijn de reacties uit het niet-gothic milieu op je werken?

Zeva: In het gothic-milieu zijn de reacties zeer positief, maar daarbuiten... Sommige mensen vinden vele van mijn werken dan ook choquerend, maar deze begrijpen er helemaal niets van. Zoals er bijvoorbeeld iemand op de academie aan mijn lerares ging vragen of ze dat nog wel normaal vond dat ik doden aan het schilderen was. En toen ik in Den Tip, ontmoetingscentrum in mijn straat, tentoonstelde stonden er ook veel negatieve reacties in koeien van letters in mijn boek geschreven waarin de mensen hun reactie mochten opschrijven zoals: lelijk, afschuwelijk, ik word er bang van,... En de ergste opmerkingen waren uit het boek gescheurd door waarschijnlijk de verantwoordelijke daar. Maar ik had ze ondertussen al gelezen. Gelukkig ook heel veel positieve reacties, mensen die bewondering hebben voor mijn talent, mensen die het begrijpen of mensen die het mooi vinden maar vooral niet in hun woonkamer zouden willen hangen. Ik heb ook minder beladen werken die ze ronduit mooi vinden. Maar ik voel wel dat ik op een taboe stuik. Vooral 'de dood' is een enorm taboe. Het is al gebeurd dat ik wel mag tentoonstellen maar het woord 'dood' absoluut niet in mijn tekst mag gebruiken. Voor mij stopt het dan daar al! Daar doe ik niet aan mee. De vrijheid van een kunstenaar moet gerespecteerd worden.

DE: Je hebt de laatste jaren een tijdje stil gelegen, maar pikt de draad nu weer op. Heb je al concrete ideeën voor toekomstige werken?

Zeva: Ik heb inderdaad een hele poos stil gelegen. Het lukte echt niet meer. Ik had namelijk last van PTSS (posttraumatische stresssyndroom). Ik heb een lange tijd geleefd in overlevingsmodus. Eten, slapen en andere primaire behoeften. Dat was op dat moment al meer als voldoende. Ik had tijd nodig om terug tot mezelf te komen. En ja hoor, ik heb al volop ideeën voor toekomstige werken. Alles begint terug te rijpen in mijn hoofd. Het volgende werk wordt er een van mijn lievelings-Engel. Een hele mooie Engel, je zal wel zien! Verder ook mijn lievelings-Godin 'Freya' waar ik een speciale band mee heb. En de modellen die ik daarvoor zal gebruiken weet ik ook al. Meer verklap ik niet!

DE: Een vraagje voor de kenners: met welke materialen werk je?

Zeva: Alle werken zijn acryl op doek. Op de academie heb ik ook leren werken met olieverf maar dat is mijn ding niet. Je moet geduld hebben om dat te laten drogen. Ik ben een zeer geduldig persoon maar als ik schilder ga ik heus niet wachten tot het droog is om verder te kunnen werken. Soms zet ik laag boven laag, boven laag. Met olieverf heb ik het gevoel niet echt te schilderen. Het ziet er op een, twee, drie realistisch uit maar daar kan ik me niet in uitleven. Dus ik zweer bij acryl.

DE:Naar welke schilders kijk je zelf op, en in welke mate zijn ze van invloed op jouw werk?

Zeva: Vooral Edvard Munch, Felicien Rops, Leon Spilliaert en Van Gogh zijn mijn favorieten. De sfeer die ze vertalen in hun werk is de sfeer die ik vertaal in mijn schilderijen. Mijn kleurgebruik is vooral terug te vinden in het fauvisme en het expressionisme. In welke mate ze van invloed zijn op mijn werk? Niet bewust in ieder geval maar onbewust zal het wel een grote invloed hebben, vermoed ik. Op de academie hebben we dikwijls werken nageschilderd of geschilderd met dezelfde techniek van desbetreffende kunstenaar en dan neem je automatisch iets over zonder dat je daarvan bewust bent. Maar ik ben en blijf vooral mezelf in mijn werken.

DE: Je laatste expo was in het Fetish Café in Antwerpen, nu stel je een straatje verder tentoon, in café Den Hopsack. Hoe kwam je daar terecht, en wat zullen de bezoekers zoal te zien krijgen op deze vernissage?

Zeva: Het is inderdaad maar een paar stappen van de vorige expo in het Fetish Café verwijderd. Ik heb Den Hopsack uitgekozen omdat het perfect in mijn concept past van hoe ik het wou. Ik was al eerder van plan een vernissage te geven met als opener Kinderen Van Moeder Aarde. Twee jaar geleden was ik dat concept al van plan in het Washboard Art & Jazz Café maar dat werd toen geannuleerd. Ik zocht nog steeds een café om mijn droom te realiseren. Deze zomer wandelde we er binnen tijdens een kroegentocht. Ik was er nog nooit geweest maar had er al dikwijls over gehoord. En dat was de perfecte locatie die ik zocht. De bezoekers gaan er vooral mijn recentste werken te zien en dan nog een paar van wat ik mijn pronkstukjes noem.

DE: De opening van je expo zal muzikaal ingeluid worden door Kinderen Van Moeder Aarde, het gerelateerde zijproject Chrysopa Occulta en onze eigenste Xavier Kruth. Heb je een speciale band met deze artiesten, of vanwaar deze keuze?

Zeva: De keuze voor Kinderen Van Moeder Aarde werd gemaakt omdat ik een band zocht die ook akoestisch konden spelen als opener van mijn expo. Het plan was toen om dit in het Washboard Art en Jazzcafé te doen. Toen ik raad vroeg aan mijn broer Henk voor een akoestische band stelde deze Kinderen Van Moeder Aarde voor. Ik kende ze toen niet met dit project. En wat het toeval wil, deze traden niet lang daarna op. Het was direct mijn ding. Bovendien zijn het allemaal super sympathieke mensen met peperkoeken hartjes. Ik zal altijd een voorliefde voor Kinderen Van Moeder Aarde hebben aangezien ze die avond van hun optreden (op een Dark Entries Night, dan nog wel!!, n.v.d.r.) de vonk tussen mij en mijn geliefde Verfluchte Engel deden overspringen. Laten we hun muziek maar 'magisch' noemen! Misschien worden ze ook ooit de opener op ons huwelijk.

DE: Aangezien je een nauwe band hebt met Dark Entries (zus van Henk Vereecken, en ik die zich je levenspartner mag noemen), ben je een beetje tevreden over wat we verrichten?

Zeva: Ik ben zeker en vast tevreden over het werk dat jullie in Dark Entries verrichtten. Noem me maar een trouwe lezer. Ik heb al verscheidene bands ontdekt via Dark Entries, dus ik zou zeggen; dikke pluim en doe zo voort!

DE: Je schilderde ook tal van muzikanten, zoals Rozz Williams, David Bowie en de meisjes van Dark Poem. Welke artiesten zou je verder nog graag vereeuwigen op doek?

Zeva: Awel, degene die er momenteel in mijn hoofd zit is, wat misschien een beetje voor de hand liggend is, is Dead Man's Hill. Het juiste sfeertje en de maskers vragen om op Zeva's doek vereeuwigd te worden. Alleen moet ik het hen zelf nog vragen.

DE: Je bent ook bezig met spiritualiteit, wil je daar verder een woordje over kwijt?

Zeva: Spiritualiteit is zeer belangrijk voor mij! Ik houd me vooral bezig met het boeddhisme, het sjamanisme en de moderne hekserij. Ik had reeds op jonge leeftijd vele spirituele ervaringen opgedaan die ik toen niet kon plaatsen. Vele uittredingservaringen en het reizen naar verschillende astrale dimensies hebben een deur voor mij doen opengaan die ik in dit leven niet meer kan sluiten. Bijna al heel mijn leven ben ik op zoek geweest naar de waarheid. Deze vertaal ik dan ook in mijn werken. Ik heb het licht gezien maar ook de eeuwige duisternis, vandaar de dualiteit die je ook in mijn werken ervaart. Spiritualiteit is de leidraad en de zin die ik aan het leven geef. Zonder dat is voor mij het leven zinloos.

DE: Naast al dit ben je ook nog politiek geëngageerd, en wel bij PVDA. Ben je er actief mee bezig, of was dit onder lichte doch effectieve dwang van oudere broer Henk? :-)

Zeva: Broer Henk zal me sowieso beïnvloed hebben. Ik denk dat het heel normaal is dat je door een oudere broer wordt beïnvloed, tenminste als er wijsheid in zit. Ik zit bij de basisgroep van de PVDA van Deurne Zuid. Maandelijks komen we bijeen om ervaringen uit te wisselen, we spreken over de actualiteit en er wordt nagedacht over projecten, acties en activiteiten. Toen ik een aantal jaar geleden op de arbeidsmarkt werd gegooid na 15 jaar huisvrouw te zijn geweest heb ik hard moeten vechten om er te geraken. Het heeft mijn ogen open gedaan en mijn strijdlust aangewakkerd. Graag zou ik nog actiever worden bij de PVDA want ik vind dat we het allemaal samen moeten opnemen tegen sociale onrechtvaardigheid. Onbekend is onbemind! Moesten vele mensen echt weten wat de PVDA inhoudt dan zou het een serieuze grote partij zijn. Daar ben ik van overtuigd. En als ik een steen kan bijdrage aan een samenleving waar er meer tijd en meer geld is om een waardig leven te leiden dan krijgt dat al mijn steun. We werken ons allen kapot en we lopen onszelf voorbij. Dat is de samenleving waarin we leven. En het wordt steeds erger. Ik zou zeggen; tijd voor verandering!

DE: We hadden graag onder dit interview een clipje gezet van Rebirth/Redeath van Die Form, zoals we ieder interview afsluiten met een visuele/auditieve teaser, maar aangezien dit niet voorhanden was laten we de keuze aan jou om een nummer te kiezen dat volgens jou perfect dit interview afsluit en je expo inleidt...

Zeva: De muziek van In Slaughter Natives en Halo Manash is voor mij zeer inspiratievol om op te schilderen, maar wat deze expo betreft is mijn keuze snel gemaakt: Kinderen Van Moeder Aarde natuurlijk!

DE: Bedankt Zeva, en we wensen je alvast veel succes met deze expo, die loopt van 9 december tot 13 januari in Den Hopsack!

Foto's: 1.Transformation (2013-2016) / 2.Secrets (2011, 185x60 cm) / 3.Zeva / 4.The Gate Of Another Dimension (2011, 100 x 60 cm) / 5.Theresa Neumann II (2006, 76 x 114 cm)

Zeva

Paintings Of Zeva (Facebook)

Rebirth/Redeath

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
CD BESPREKING : Death in Rome - V2

Niet iedereen is het eens met mijn liefde voor deze Death In Rome, maar ik val nu eenmaal voor zij die zich weten te relativeren en door wat ze doen in één beweging tal van vooroordelen en eigengereid elitarisme (op zich ook een vooroordeel) onderuit halen. Deze Death In Rome doet het meesterlijk en zowel muzikaal als naar imago. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Shadow Lizzards - The Shadow Lizzards

De promosheet van Tonzonen Records vergelijkt ze met The Doors, Creedence Clearwater Revival en The Jimi Hendrix Experience. Dat laatste is naar mijn mening het accuraatst en ze klinken toch vrij heavy met zwaar orgelwerk en dus zou ik er Steppenwolf en Deep Purple aan toevoegen. Tegenwoordig noemen we dit veelal stonerrock, in de sixties ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Fever Dream

Als u trouw Dark Entries leest hebt u misschien wel al gehoord van deze Fear Incorporated, een echt batcave cult project rond William Westwater die met deze “Fever Dream” ene compilatie stampen uit hun vier voorgaande studioalbums die hier ten huize Dark Entries stuk voor stuk in onze (goede) smaak vielen. Het resultaat is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dream Ocean - Lost Love Symphony

Dream Ocean heeft Turkse roots, ergens anno 2009. Het is de mezzosopraan Basak Ylva Ceber die samen met gitarist Oz Khan over de wieg gebogen stonden van dit symphonic metal project. Tussen 2010 en 2014 werd er regelmatig opgetreden in het thuisland. Er volgde een break omwille van andere bezigheden. Anno 2016. Basak verhuisde naar Duitsland ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Nightcrawlers - The Biophonic Boombox Recordings

Niet verwarren met de gelijknamige sixties garagepunkband uit Florida. Er zou ook een houseband Nightcrawlers bestaan en ook nog een Americana indierock band met dezelfde naam. Deze The Nightcrawlers werden opgericht in 1979 door de broers Tom Gulch en Peter Gulch. Kort daarna recruteerden ze derde groepslid Dave Lunt. Ze inspireerden zich ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels