casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

ZEVA
Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
09/12/2016 : ZEVA - Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!
Vanaf vanavond kan je in het Antwerpse café Den Hopsack terecht voor de expo Rebirth/Redeath van schilderes Zeva. Een maand lang kan je je er vergapen aan een selectie uit haar werk. Zeva oftewel Sigrid Vereecken heeft de schilderborstels weer uit de kast gehaald en trakteert de bezoekers van haar ‘wedergeboorte’ op een cultureel avondje met naast beeldende kunst ook optredens van onze eigenste Xavier Kruth, Chrysopa Occulta en Kinderen Van Moeder Aarde.

Omdat lifestyle op tijd en stond een plaatsje krijgt op Dark Entries was een interview met Zeva dan ook een logische keuze om meer te weten te komen over de achterliggende drijfveren van de Antwerpse kunstenares.

DE: Je koos er voor een artiestennaam te gebruiken, waarom, en hoe kwam je bij de naam Zeva terecht?

Zeva: De naam Zeva heb ik gevonden toen ik ongeveer 13 jaar geleden een heksennaam moest zoeken omdat ik in de opleiding van een coven zat. Eigenlijk is de naam naar me toegekomen. Naar mijn gevoel moest deze met een 'Z' beginnen. Toen ik vervolgens zocht onder heksennamen viel mijn oog direct op de naam Zeva. De naam staat voor artistiek en creatief. Ik voel me even verwant me de naam Zeva als met mijn echte naam Sigrid. Met het voordeel dat rond de naam Zeva geen negativiteit hangt. Zeva is puur bewustzijn, het is mijn hogere zelf. Als ik schilder kom ik contact met mijn hogere zelf, mijn intuïtie, vandaar dat ik verkies om deze naam als artiestennaam te gebruiken. Sigrid is daar te aards voor.

DE: Staat Zeva los van Sigrid, of vloeien de twee personages in elkaar over, in het dagdagelijkse leven?

Zeva: Zoals ik eerder zei is Zeva mijn hogere zelf. Het is de stem in mijn hoofd. Wij zijn dus één. We vloeien continu in elkaar over. De laatste jaren was ik wel de connectie met Zeva verloren. Mijn intuïtie was weg, echt compleet weg. Schilderen lukte niet meer. Ik kon het nog wel technisch, maar zonder intuïtie is dat voor mij waardeloos. Ik schilder vanuit mijn ziel. Het zijn zielenwerken. Het voelde aan als een verloren zielendeel, wat het waarschijnlijk ook was. Vandaar de de titel Rebirth/Redeath voor mijn expo.

DE: Het is dus meer dan enkel een verwijzing naar het gelijknamige Die Form nummer? (Rebirth/Redeath kan je terugvinden op Die Form’s laatste album Rayon X, n.v.d.r.)

Zeva: Inderdaad, ik heb deze titel gekozen omdat Die Form een van mijn favoriete bands is. De titel is een mooie belichaming van de dualiteit in mijn werken. Mijn laatste werk heet ‘Transformation’. Transformeren of hergeboren worden houdt hetzelfde in. Onze oude ik sterft om opnieuw geboren te worden, in dit of een ander leven, steeds opnieuw. Zeva is gestorven maar tegelijk opnieuw geboren, mijn oude ik achterlatend!

DE: In welke mate tonen je werken een blik op de innerlijke ziel van Zeva/Sigrid?

Zeva: Het zijn zielenwerken. Mijn schilderijen zijn mijn kinderen. Ze zijn de uiting van mijn ziel. Het is therapie. Het is contact maken met mijn innerlijke, mijn angsten, mijn blokkades. Het is 'durven' kijken naar mezelf. Het is graven in de diepte van mijn psyche, mijn schaduw. Ik moet deze een plaats kunnen geven. Het is dan ook helemaal niet 'slecht' om dit te doen. Het is bevrijdend. Mensen hebben dan ook dikwijls een heel verkeerd beeld van mij. Ik ben geen pessimistisch of zwartgallig persoon. Ik kies ook niet voor het donkere. Integendeel, ik bevrijd me ervan! Ik sta vrij positief en optimistisch in het leven.

DE: Op je website zien we dat je bent beginnen schilderen in 2002, waarom koos je voor schilderkunst als creatieve uiting?

Zeva: Mijn schilderijen die voor het eerst de buitenwereld mochten zien dateren inderdaad van 2002 maar ik volgde reeds academie in 1997. Ik ontdekte op 11 jarige leeftijd dat ik goed kon tekenen. Het is dan ook een jarenlange droom geweest dit talent verder de ontwikkelen. Mijn vader schildert ook, dus moest ik niet verder zoeken wat ik wou als creatieve uiting. Ik volgde in zijn voetsporen en het voelde goed. Tekenen is ook wel een leuke creatieve bezigheid maar niet zo bevrijdend als schilderen. Het is de combinatie van kleuren, de borstelstreken over het doek, de emotie in een gezicht, het laten druipen van bloed,... die zo bevrijdend werken. Vooral het gebruik van complementaire kleuren geeft me een kick. Als ik de juiste kleurencombinatie gevonden heb is het alsof ik een kosmisch orgasme krijg. De hemel gaat dan open op aarde.

DE: Hoewel je thematisch voor donkere onderwerpen zoals dood, BDSM, gothic en dergelijke kiest, gebruik je in je werken schreeuwende kleuren die toch wel de sterkte van je schilderen zijn, is dit bewust zo gedaan als wil je de toeschouwer afleiden van het eigenlijke onderwerp door er een kleurrijker licht op te laten schijnen?

Zeva: Ik werk met vooral complementaire kleuren. Het zijn veelal donkere, mysterieuze onderwerpen. De felle, schreeuwende kleuren zijn inderdaad mijn sterkte maar het is niet bewust gedaan, het is intuïtief. Ik ben zelf op zoek naar verlichting. Door donkere onderwerpen kleurrijk te maken kan ik er zelf vrede mee nemen. Het helpt me los te laten. Het is dan ook de bedoeling van een donker onderwerp iets moois te creëren.

DE: Je stelde al meerdere malen tentoon op gothic evenementen (Steeple, Caer Gwydion, Fresh From The Grave), maar hoe zijn de reacties uit het niet-gothic milieu op je werken?

Zeva: In het gothic-milieu zijn de reacties zeer positief, maar daarbuiten... Sommige mensen vinden vele van mijn werken dan ook choquerend, maar deze begrijpen er helemaal niets van. Zoals er bijvoorbeeld iemand op de academie aan mijn lerares ging vragen of ze dat nog wel normaal vond dat ik doden aan het schilderen was. En toen ik in Den Tip, ontmoetingscentrum in mijn straat, tentoonstelde stonden er ook veel negatieve reacties in koeien van letters in mijn boek geschreven waarin de mensen hun reactie mochten opschrijven zoals: lelijk, afschuwelijk, ik word er bang van,... En de ergste opmerkingen waren uit het boek gescheurd door waarschijnlijk de verantwoordelijke daar. Maar ik had ze ondertussen al gelezen. Gelukkig ook heel veel positieve reacties, mensen die bewondering hebben voor mijn talent, mensen die het begrijpen of mensen die het mooi vinden maar vooral niet in hun woonkamer zouden willen hangen. Ik heb ook minder beladen werken die ze ronduit mooi vinden. Maar ik voel wel dat ik op een taboe stuik. Vooral 'de dood' is een enorm taboe. Het is al gebeurd dat ik wel mag tentoonstellen maar het woord 'dood' absoluut niet in mijn tekst mag gebruiken. Voor mij stopt het dan daar al! Daar doe ik niet aan mee. De vrijheid van een kunstenaar moet gerespecteerd worden.

DE: Je hebt de laatste jaren een tijdje stil gelegen, maar pikt de draad nu weer op. Heb je al concrete ideeën voor toekomstige werken?

Zeva: Ik heb inderdaad een hele poos stil gelegen. Het lukte echt niet meer. Ik had namelijk last van PTSS (posttraumatische stresssyndroom). Ik heb een lange tijd geleefd in overlevingsmodus. Eten, slapen en andere primaire behoeften. Dat was op dat moment al meer als voldoende. Ik had tijd nodig om terug tot mezelf te komen. En ja hoor, ik heb al volop ideeën voor toekomstige werken. Alles begint terug te rijpen in mijn hoofd. Het volgende werk wordt er een van mijn lievelings-Engel. Een hele mooie Engel, je zal wel zien! Verder ook mijn lievelings-Godin 'Freya' waar ik een speciale band mee heb. En de modellen die ik daarvoor zal gebruiken weet ik ook al. Meer verklap ik niet!

DE: Een vraagje voor de kenners: met welke materialen werk je?

Zeva: Alle werken zijn acryl op doek. Op de academie heb ik ook leren werken met olieverf maar dat is mijn ding niet. Je moet geduld hebben om dat te laten drogen. Ik ben een zeer geduldig persoon maar als ik schilder ga ik heus niet wachten tot het droog is om verder te kunnen werken. Soms zet ik laag boven laag, boven laag. Met olieverf heb ik het gevoel niet echt te schilderen. Het ziet er op een, twee, drie realistisch uit maar daar kan ik me niet in uitleven. Dus ik zweer bij acryl.

DE:Naar welke schilders kijk je zelf op, en in welke mate zijn ze van invloed op jouw werk?

Zeva: Vooral Edvard Munch, Felicien Rops, Leon Spilliaert en Van Gogh zijn mijn favorieten. De sfeer die ze vertalen in hun werk is de sfeer die ik vertaal in mijn schilderijen. Mijn kleurgebruik is vooral terug te vinden in het fauvisme en het expressionisme. In welke mate ze van invloed zijn op mijn werk? Niet bewust in ieder geval maar onbewust zal het wel een grote invloed hebben, vermoed ik. Op de academie hebben we dikwijls werken nageschilderd of geschilderd met dezelfde techniek van desbetreffende kunstenaar en dan neem je automatisch iets over zonder dat je daarvan bewust bent. Maar ik ben en blijf vooral mezelf in mijn werken.

DE: Je laatste expo was in het Fetish Café in Antwerpen, nu stel je een straatje verder tentoon, in café Den Hopsack. Hoe kwam je daar terecht, en wat zullen de bezoekers zoal te zien krijgen op deze vernissage?

Zeva: Het is inderdaad maar een paar stappen van de vorige expo in het Fetish Café verwijderd. Ik heb Den Hopsack uitgekozen omdat het perfect in mijn concept past van hoe ik het wou. Ik was al eerder van plan een vernissage te geven met als opener Kinderen Van Moeder Aarde. Twee jaar geleden was ik dat concept al van plan in het Washboard Art & Jazz Café maar dat werd toen geannuleerd. Ik zocht nog steeds een café om mijn droom te realiseren. Deze zomer wandelde we er binnen tijdens een kroegentocht. Ik was er nog nooit geweest maar had er al dikwijls over gehoord. En dat was de perfecte locatie die ik zocht. De bezoekers gaan er vooral mijn recentste werken te zien en dan nog een paar van wat ik mijn pronkstukjes noem.

DE: De opening van je expo zal muzikaal ingeluid worden door Kinderen Van Moeder Aarde, het gerelateerde zijproject Chrysopa Occulta en onze eigenste Xavier Kruth. Heb je een speciale band met deze artiesten, of vanwaar deze keuze?

Zeva: De keuze voor Kinderen Van Moeder Aarde werd gemaakt omdat ik een band zocht die ook akoestisch konden spelen als opener van mijn expo. Het plan was toen om dit in het Washboard Art en Jazzcafé te doen. Toen ik raad vroeg aan mijn broer Henk voor een akoestische band stelde deze Kinderen Van Moeder Aarde voor. Ik kende ze toen niet met dit project. En wat het toeval wil, deze traden niet lang daarna op. Het was direct mijn ding. Bovendien zijn het allemaal super sympathieke mensen met peperkoeken hartjes. Ik zal altijd een voorliefde voor Kinderen Van Moeder Aarde hebben aangezien ze die avond van hun optreden (op een Dark Entries Night, dan nog wel!!, n.v.d.r.) de vonk tussen mij en mijn geliefde Verfluchte Engel deden overspringen. Laten we hun muziek maar 'magisch' noemen! Misschien worden ze ook ooit de opener op ons huwelijk.

DE: Aangezien je een nauwe band hebt met Dark Entries (zus van Henk Vereecken, en ik die zich je levenspartner mag noemen), ben je een beetje tevreden over wat we verrichten?

Zeva: Ik ben zeker en vast tevreden over het werk dat jullie in Dark Entries verrichtten. Noem me maar een trouwe lezer. Ik heb al verscheidene bands ontdekt via Dark Entries, dus ik zou zeggen; dikke pluim en doe zo voort!

DE: Je schilderde ook tal van muzikanten, zoals Rozz Williams, David Bowie en de meisjes van Dark Poem. Welke artiesten zou je verder nog graag vereeuwigen op doek?

Zeva: Awel, degene die er momenteel in mijn hoofd zit is, wat misschien een beetje voor de hand liggend is, is Dead Man's Hill. Het juiste sfeertje en de maskers vragen om op Zeva's doek vereeuwigd te worden. Alleen moet ik het hen zelf nog vragen.

DE: Je bent ook bezig met spiritualiteit, wil je daar verder een woordje over kwijt?

Zeva: Spiritualiteit is zeer belangrijk voor mij! Ik houd me vooral bezig met het boeddhisme, het sjamanisme en de moderne hekserij. Ik had reeds op jonge leeftijd vele spirituele ervaringen opgedaan die ik toen niet kon plaatsen. Vele uittredingservaringen en het reizen naar verschillende astrale dimensies hebben een deur voor mij doen opengaan die ik in dit leven niet meer kan sluiten. Bijna al heel mijn leven ben ik op zoek geweest naar de waarheid. Deze vertaal ik dan ook in mijn werken. Ik heb het licht gezien maar ook de eeuwige duisternis, vandaar de dualiteit die je ook in mijn werken ervaart. Spiritualiteit is de leidraad en de zin die ik aan het leven geef. Zonder dat is voor mij het leven zinloos.

DE: We hadden graag onder dit interview een clipje gezet van Rebirth/Redeath van Die Form, zoals we ieder interview afsluiten met een visuele/auditieve teaser, maar aangezien dit niet voorhanden was laten we de keuze aan jou om een nummer te kiezen dat volgens jou perfect dit interview afsluit en je expo inleidt...

Zeva: De muziek van In Slaughter Natives en Halo Manash is voor mij zeer inspiratievol om op te schilderen, maar wat deze expo betreft is mijn keuze snel gemaakt: Kinderen Van Moeder Aarde natuurlijk!

DE: Bedankt Zeva, en we wensen je alvast veel succes met deze expo, die loopt van 9 december tot 13 januari in Den Hopsack!

Foto's: 1.Transformation (2013-2016) / 2.Secrets (2011, 185x60 cm) / 3.Zeva / 4.The Gate Of Another Dimension (2011, 100 x 60 cm) / 5.Theresa Neumann II (2006, 76 x 114 cm)

Zeva

Paintings Of Zeva (Facebook)

Rebirth/Redeath

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...