casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

679 items

   

GROUND NERO
Onze songs gaan over zware thema’s: eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs... kortom: problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen.
24/11/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

24/11/2016 : GROUND NERO - Onze songs gaan over zware thema’s: eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs... kortom: problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen.
24/11/2016 : GROUND NERO - Onze songs gaan over zware thema’s: eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs... kortom: problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen.
24/11/2016 : GROUND NERO - Onze songs gaan over zware thema’s: eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs... kortom: problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen.
24/11/2016 : GROUND NERO - Onze songs gaan over zware thema’s: eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs... kortom: problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen.
24/11/2016 : GROUND NERO - Onze songs gaan over zware thema’s: eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs... kortom: problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen.
Ground Nero bestaat nog niet zo lang en heeft zonet zijn debuut-ep ‘Beyond’ uitgebracht. Een schot in de roos, mogen we wel zeggen, want de groep – die zich onbeschaamd in de traditie van jaren 80-grootheden als Killing Joke, Bauhaus, The Sisters of Mercy en vele anderen plaatst – mag binnenkort diverse podia onveilig maken en wordt op gespecialiseerde radioprogramma’s in binnen- en buitenland gespeeld. Op zaterdag 26 november stellen ze hun plaat voor in zaal België in Hasselt, en op 9 december op onze eigenste Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star.

Gefeliciteerd met jullie debuut-ep. We vinden hem uitstekend. Hoe voelen jullie zich zelf bij de uitgave?

Van harte bedankt! Het is bovendien nog eens super fijn om dit van de kenners van het genre te mogen horen. Wij zijn uiteraard enorm blij dat onze EP binnen en ook vooral buiten de landsgrenzen zeer goed wordt ontvangen, want je kan dan nog zo overtuigd zijn van je werk, het moet toch altijd weer bij het publiek in de smaak vallen.

De reden waarom wij hem al zo vlug uitgebracht hebben heeft vooral te maken met het feit dat we hierdoor op talloze “dark wave/gothic”-zenders in Europa airplay konden krijgen en zo onmiddellijk ook de feedback van de luisteraars. Dus in die zin is dit voor ons een bevestiging van de richting die we willen uitgaan. Tegelijk is dit ook de motivatie om onze songs voor het komende album nog een heel stuk te optimaliseren.

Met de muziek die jullie maken zullen jullie zeker het verwijt of het compliment krijgen dat jullie erg jaren 80-geluid klinken. Hoe bewust is dat en hoe gaan jullie daarmee om?

Wij willen bewust authentiek 80-ies coldwave klinken, dat zit in ons DNA en dat willen we geenszins onder stoelen of banken steken. Integendeel, wij zijn er fier op. Elke generatie heeft haar stijlrichtingen, maar dat wil niet zeggen dat die daarom achterhaald zijn. Als dat zo zou zijn, dan hoeft Green Day ook geen punk en Metallica geen metal meer te spelen, om nog te zwijgen van blues, jazz, enz. die nog veel ouder zijn. En aan de mantra “het moet vernieuwend zijn” hebben we al helemaal geen boodschap, want dat is puur snobisme. Voor ons moet muziek gewoon goed zijn, punt. Het maakt niet uit welk genre. Op grote events als Sinner’s Day komen rond 7000 zwartjassen opdagen om naar de oude gloriebands te komen kijken. Ik neem aan dat ze er niets op tegen zouden hebben een nieuwe band te leren kennen die hun geliefde sound terug laat herleven.

De groep komt eigenlijk voort uit Von Durckheim - een referentie naar de nazistische zenboeddhist Karlfried von Durckheim? - waar gitarist Peter Smeets en bassist Peter Philtjens reeds in speelden. Vertel eens meer over die groep?

Toch niet. Het was Emile Durkheim, een Franse socioloog, psycholoog en filosoof, die o.a. bekend staat voor zijn onderzoek naar de zelfmoordaantallen in katholieke en protestantse middens, en dit in relatie tot de sociale controle hierin. Alleen Peter Smeets maakte deel uit van Von Durckheim, maar ook niet heel de tijd. Een van de meest bekende optredens van Von Durckheim was in 1983 in de Kwint in Zonhoven. Er waren toen 4 groepen die optraden: Von Durckheim, Siglo XX, O-Veux en Red Zebra. Later zijn er nog andere bezettingen binnen Von Durckheim geweest, en de stijl veranderde ook.

Voor Ground Nero hebben jullie een bijzondere zanger gerekruteerd: Gwijde de Eerste. Hij was in de jaren 80 zanger bij Portrait Bizarre. Hoe zijn jullie bij hem terechtgekomen?

Peter Smeets kende Portrait Bizarre vanuit het verleden, maar het was op aangeven van Peter Philtjens, onze bassist, dat hij toen op zoek is gegaan naar Gwijde, die op dat moment op non-actief stond wat muziek betrof. Bij onze eerste ontmoeting was het dan ook onmiddellijk raak. De stem van Gwijde, die we nog van Portrait Bizarre kenden, was onnoemelijk veel zwaarder geworden. Echt de stem die we eigenlijk zochten voor de Nero sound…en bovendien, het klikte onmiddellijk.

Een ander lid is onze eigenste Dark Entries-redacteur en radiopresentator Danny Quetin. Wij vragen ons nog steeds af wat hij bij jullie doet…

Danny was eigenlijk al bij Ground Nero betrokken vóórdat de band überhaupt bestond!
Peter Smeets was (en is) fan en trouwe luisteraar van zijn radioprogramma De Dag des Oordeels en had zijn zoektocht naar nieuwe bandleden voor zijn nieuwe Dark-Wave band op de FB-pagina van De Dag des Oordeels bekend gemaakt. Dus kan je eigenlijk zeggen, dat De Dag des Oordeels als meest bekende Dark-Wave en Post punk programma in België een heel belangrijke schakel was bij het ontstaan van Ground Nero.
Danny heeft ons dan ook van heel kortbij gevolgd en omdat hij heel erg in ons geloofde hebben we hem gevraagd om ons sound-management bij onze gigs en repetities over te nemen.

De hele ep is te beluisteren op YouTube, met vrij mooie visuele montages. Vanwaar deze opmerkelijke en erg lovenswaardige keuze?

Onze songs zijn voor een stuk autobiografisch en gaan over zware thema’s: eenzaamheid, depressies, alcoholisme, burn-outs, familiale drama’s, kortom problemen die voor vele mensen een enorme kwelling betekenen, mensen die hierin wegkwijnen. Wij willen met onze muziek die mensen bereiken en hen met de nodige empathie, als het ware, troosten. (H)erkenbaarheid is hier het trefwoord. Het is voor ons ook de essentie van de cold wave, niet zozeer het cosmetische: de zwarte kleding enz. Maar wel de empathie voor mensen die het moeilijk hebben in het leven. Door onze muziek en teksten willen we hun het gevoel geven dat ze niet alleen zijn. De beelden en sferen, die wij in onze video’s gebruiken moeten dit allemaal ondersteunen. De klanken en teksten moet samen met de beelden de juiste associaties oproepen, zodat de mensen achteraf hun hart weer voelen kloppen. Shiver & Shake!

Jullie verwijzen naar het Limburgse mijnverleden als verklaring voor de duisternis van jullie muziek. Weegt dat verleden nog zo zwaar op jullie?

Het is onze bakermat, en onder andere de vader van Peter Smeets heeft ooit nog in de mijn gewerkt. Er is ook de referentie naar het “gloomy” Manchester van die tijd, waar groepen als Joy Division vandaan kwamen. Het was een gelijkaardige sfeer van “uitzichtsloosheid” dat ons in de jaren 80 getekend heeft. Dat blijft in je hangen, en als je in die tijd begonnen bent met cold wave muziek te maken, dan raak je dat nooit meer kwijt. Het is voor iemand die geen “zwartjas” is heel moeilijk uit te leggen. Die cultuur, dat gevoel, die expressie, de empathie, de herkenning… Voor velen was dit slechts een modeverschijnsel verbonden aan een muziekstijl. Voor ons is dit veel meer…een way of life.

Jullie hebben de nieuwe ep al voorgesteld in Rijsel. Hoe is dat gegaan?

Het was een klein, intiem gebeuren, maar met een fantastisch, heel erg warm publiek, dat blijkbaar onze songs (tot onze verbazing) al kende en bijgevolg stevig meedanste.
We hebben wel wat soundprobleempjes gehad door de decibelmeters die in Frankrijk automatisch ingeschakeld worden, maar dat weten we nu ook weer voor de toekomst.

De toekomst, inderdaad. Hoe zien jullie die?

Dat is een heel goede vraag. Wij zijn ons ervan bewust, dat we ons in een niche bewegen. Wij zijn geen popband, die grote zalen in Belgie kunnen vullen. Bijgevolg moeten we ook buiten de landsgrenzen gaan, om ons doelpubliek te bereiken dat over heel de wereld verspreid is. Vandaar dat we ook heel blij zijn dat we o.a. door post punk / dark wave radio stations zoals “Die Seele” en Mick Mercer Radio Broadcast gedraaid worden. Ons doel is het om, uiteindelijk op de grote postpunk/Dark Wave en Gothic Rock podia te geraken: WGT, Mera Luna, Amphi, en wie weet misschien ooit ook Sinner’s Day.

Foto's: 1 - Roger Op Den Camp; 2-5 Luc Luyten

Ground Nero

Komende optredens:

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Maze & Lindholm - Where The Wolf Has Been Seen

Maze & Lindholm is een eerste samenwerking tussen P. Maze (echte naam Pierre de Mûelenaere), actief in Orphan Swords en Black Swords, plus producer en musicus Otto Lindholm die onder eigen naam twee albums heeft uitgebracht: ‘Otto Lindholm’ (2016) en ‘Alter’ (2017). ‘Where The Wolf Has Been Seen’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Merzbow/Dedali - L'Age D'Or

Het noiselabel 4iB uit Singapore blijft ons verrassen met serieuze kleppers. Japanoise oppergod Merzbow vonden we er al eerder terug (de split Animal Liberation met Raven en Dao De Noize), deze keer slaat de Japanner de handen in elkaar met Italiaan Alessandro Bosello oftewel Dedali. Over Merzbow is op onze pagina’s al veelvuldig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chain Wallet - No Ritual

Wie kent er China Crisis nog? Een arty new wave en synhtpop band uit de jaren 80 waarvan de meeste mensen (of toch wie in de jaren 80 al eens de radio openzette) direct hun grote hit “Wishful Thinking” zullen herkennen. Maar ze hadden nog zoveel meer in hun mars. Voor wie iets van deze toch wel ondergewaardeerde new wave band in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Atomic - Pet Variations

Het Zweeds-Noorse kwintet Atomic wordt beschouwd als een ‘super’ jazzgroep qua bezetting. Atomic werd opgericht in 2000 door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Fredrik Ljungkvist (saxofoon en klarinet). Met de komst van drie Noorse muzikanten - pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Paal ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In deze tijden, met alles ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jo Quail - Exsolve

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen. Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...