casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Breaking Barriers: 40 jaar punk
Wie geen oprecht standpunt wil of kan innemen, moet niet denken iets met punk te maken te hebben.
14/10/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

14/10/2016 : Breaking Barriers: 40 jaar punk - Wie geen oprecht standpunt wil of kan innemen, moet niet denken iets met punk te maken te hebben.
14/10/2016 : Breaking Barriers: 40 jaar punk - Wie geen oprecht standpunt wil of kan innemen, moet niet denken iets met punk te maken te hebben.
14/10/2016 : Breaking Barriers: 40 jaar punk - Wie geen oprecht standpunt wil of kan innemen, moet niet denken iets met punk te maken te hebben.
14/10/2016 : Breaking Barriers: 40 jaar punk - Wie geen oprecht standpunt wil of kan innemen, moet niet denken iets met punk te maken te hebben.
14/10/2016 : Breaking Barriers: 40 jaar punk - Wie geen oprecht standpunt wil of kan innemen, moet niet denken iets met punk te maken te hebben.
God, wat vliegt de tijd. Punk is 40 jaar oud. Maar wees gerust, een midlifecrisis zit er nog niet in, want volgens een expert ter zake wordt punk minstens 4000 jaar oud. Het wordt dus een feestje, en onze expert - niemand minder dan Malcolm Nix, onder meer bekend als dj, concertorganisator en opiniemaker - maakt daar in Leuven een mooie driedaagse van onder de naam Breaking Barriers.

Breaking Barriers moet de 40ste verjaardag van de punk vieren. 1976 is natuurlijk de explosie van de punk in Engeland, maar er ging daarvoor ook veel door, bijvoorbeeld de CBGB-scene in New York met de Ramones, Television en Patti Smith. Waarom kies je voor 1976 als geboortedatum van de beweging?

Men zou punk kunnen zien als een zoveelste schakel in een continuüm van cultureel verzet waarvan we sporen terugvinden in de volksmuziek van allerlei vergane en nog levende culturen, maar op die manier is er natuurlijk geen beginpunt dat kan worden herdacht. Op zich zou dat ook niet erg zijn, maar mensen voelen vaak de neiging alles wat ze in hun omgeving waarnemen te catalogeren. Dat is trouwens ook de reden waarom er zoveel genres en subgenres zijn. Iedereen deelt alles in omdat de hoeveelheid te verwerken informatie anders te chaotisch voor ons beperkt brein wordt. We mogen de realiteit niet ontkennen en ooit is de consensus ontstaan om een bepaalde strekking punk te noemen en hierdoor is een beginpunt ontstaan.

Natuurlijk kan hierover lang worden gediscussieerd, maar uiteindelijk moest de knoop worden doorgehakt. In 1977 waren al die grensverleggende bands al een tijdje bezig, maar in 1975 waren ze nog zo geïsoleerd aan het werk dat er nog geen sprake van een scene was. En dus is het 1976 geworden. Cultuur wordt niet bepaald door de artiesten, maar door het publiek. De artiesten zijn gewoon het doorgeefluik tussen een artistieke inhoud en de mensen die deze inhoud gepresenteerd willen krijgen. In 1976 waren er eindelijk genoeg van die mensen om van een beweging te kunnen spreken.

Je kiest wel voor een erg Britse invulling van punk, niet?

Ik kies daar helemaal niet voor. Ik moet gewoon rekening houden met de betaalbaarheid van de bands en dan komt men automatisch uit bij lokale bands en bij Britse bands. Amerikaanse bands, bijvoorbeeld, zijn veel te duur, zelfs voor een zaal als Het Depot. Er zijn natuurlijk zeer goedkope bands te vinden in allerlei andere Europese landen, maar helaas zijn die dan meestal zo obscuur dat er geen kat naar komt kijken, wat ze onrechtstreeks ook weer onbetaalbaar maakt.

Met The Damned, The Mob, The Ruts -eigenlijk opvolger Ruts DC- en The Membranes hebben jullie een paar van de groepen uit de eerste punkgolf kunnen strikken. Wilt het evenement vooral de punkgroepen uit de vroege begindagen celebreren?

Ik heb geprobeerd een evenwicht te vinden tussen allerlei strekkingen. The Damned was een evidente headliner. Het is een zeer bekende band die nog nooit in Leuven heeft gespeeld. Ruts DC vertegenwoordigt dan weer de link tussen oude punk en reggae, die in latere generaties door de link tussen punk en ska is vervangen. The Mob vertegenwoordigt de integriteit van de totale DIY-aanpak. Ze hebben zelfs geweigerd een bandfoto voor de website te sturen, want dat hoort bij sterrenverering. The Membranes bestaan inderdaad sinds 1977, maar hebben pas jaren later enig succes geboekt. Ze klinken ook helemaal niet meer als in hun begindagen. Anders gezegd, gaat het me niet om de leeftijd van de bands. Het moet gewoon muzikaal gevarieerd en boeiend zijn.

Tegelijkertijd moet ik toegeven dat er weinig recente bands op de affiche staan. Dit is deels het gevolg van tijdgebrek, want het leek iedereen zinloos nog meer bands op één dag te proppen. Het heeft er helaas ook mee te maken dat er qua punk de voorbije jaren weinig echte instantklassiekers zijn uitgebracht. Ik zou niet liever doen dan een hoop nieuwe bands samenzetten, eventueel aangevuld met een of twee oude helden, maar we merken in Het Depot keer op keer dat de meeste mensen zich niet laten lokken met de belofte dat de muziek goed zal zijn. Veel mensen zijn niet bereid naar een band te gaan kijken die ze nog niet kennen.

Vroeger kregen jonge alternatieve bands veel kansen in jeugdhuizen en dergelijke om een publiek op te bouwen, maar met alle strenge normen van tegenwoordig lukt dat amper nog. Het Depot kan op dat vlak een rol spelen, maar eigenlijk zou er in elke gemeente een kleine zaal moeten zijn waar alle muziekbewuste inwoners twee of drie keer per maand verzamelen om te kijken naar bands die ze nog niet kennen. De meeste mensen zijn te zeer gefixeerd op vaste waarden. Daar iets aan veranderen, zal helaas meer dan een festivalletje vergen.

Met Discharge hebben jullie ook vertegenwoordigers van de tweede Engelse punkgolf op de affiche. Zij lagen begin jaren 80 aan de basis van de crust en grindcore. Zijn ze op dat vlak niet een beetje een uitschieter?

Eigenlijk bestaat Discharge ook al sinds 1977, hoor. Ze maken even zeer deel uit van die eerste generatie, hoewel ze later natuurlijk voor een radicaal ander geluid hebben gekozen. Ik zie hen niet als uitschieters, maar als een logisch gevolg van een evolutie die al was ingezet en die zij gewoon wat verder op weg hebben geholpen.

O dierbaar België is goed vertegenwoordigd met Funeral Dress, Belgian Asociality en Zyklome A. Bovendien komen Kloot per W en Elvis Peeters ook hun zeg doen in lezingen. Doen jullie dit bewust vanuit het adagio ‘support your local scene’?

Aangezien de meeste van die mensen in het Antwerpse wonen, weet ik niet zeker of dit nog wel echt de 'local scene' is. Maar ze zijn natuurlijk meer dan welkom. Het zou nogal onnozel zijn een dergelijk festival te organiseren en niet te proberen een paar van de beste vaderlandse vertegenwoordigers op het podium te krijgen.

Daarnaast proberen we wel de echte lokale scene te steunen, zoals trouwens ook blijkt uit uw volgende vraag...

Er zijn opvallend veel nevenactiviteiten bij het festival: gratis optredens van TV Smith - ex-The Adverts! - en Ulrike’s Dream op de dag voor het festival, alsook een Bunkerleutefuif en een skafeestje op dezelfde dag, en er is zelfs een punk platenbeurs op 11 november. Heel Leuven moet eraan geloven, precies…

Dit is net de manier waarop we de 'local scene' proberen te steunen. We kunnen onmogelijk iedereen een plekje op ons eigen podium geven, maar we kunnen wel met anderen samenwerken. De lokale scene mag overigens nooit rond een enkele zaal draaien. Dat is op veel plaatsen gebeurd en het verdwijnen van die zaal leidde dan onmiddellijk tot de instorting van de scene zelf.

In mijn ogen is dit een Leuvens festival en iedereen die dat wil, mag meefeesten. Op deze manier wordt het voor iedereen een stuk sfeervoller. Er zijn natuurlijk grote festivals met zes of meer podia, maar dit is veel losser. Wie dat wil, kan gratis iets meepikken of op een specifieke plek blijven hangen. Door de nevenactiviteiten een dag eerder te programmeren, hoeft ook niemand iets te missen. De bands in het Rockcafé, bijvoorbeeld, beginnen pas als TV Smith in café Libertad stopt. Ik doe het liever zo dan op een groot festivalterrein mensen tot een keuze te dwingen tussen allerlei podia waar gelijktijdig alle bands spelen die ze eigenlijk willen zien.

Ik kan enkel hopen dat het publiek dit ook apprecieert en niet enkel naar Leuven afzakt voor die paar bekende namen die in onze grote zaal spelen. In mijn ogen zijn die nevenactiviteiten minstens even veel waard en maken ze even zeer deel uit van het geheel.

Punk wordt vaak vernauwd tot snelle liedjes van drie akkoorden, maar als ik de affiche overloop is er toch heel wat verscheidenheid. We zullen er zowel hardcore en oi horen, tot zelfs dub, reggae en lezingen. Ben je blij met het evenwicht dat je bereikt hebt?

Het kan altijd beter, zeker? Op zich ben ik verschrikkelijk tevreden. Dit is een droomaffiche, vol talent en charisma. We hebben maar liefst drie bands die nog nooit echt op een Belgisch podium hebben gestaan en we hebben een band die zijn eerste show in 31 jaar bij ons wil geven.

Ik had graag nog een paar bands toegevoegd die de grenzen van punk nog meer opzoeken, maar het moet natuurlijk praktisch haalbaar blijven. Dit is sowieso al zwaar voor al de vrijwilligers die uiteindelijk de ruggengraat van onze organisatie vormen. Op een bepaald moment moet men de knoop doorhakken en zeggen dat het programma goed genoeg is om ermee naar buiten te komen.

Je kiest ook voor verschillende erg geëngageerde groepen. Zijn punk en politiek onlosmakelijk verbonden?

Eigenlijk is het anders. Alles is politiek. Elke menselijke interactie is een politieke daad. Mensen die denken dat een politiek standpunt een mening over het regeringsbeleid of zo is, zien het te beperkt. Zelfs de keuze voor een bepaald merk flessenwater is een politieke beslissing. In mijn ogen is punk wel bij uitstek een kritische beweging, wat automatisch tot politieke standpunten leidt. Ik kan het ook anders formuleren. Wie geen oprecht standpunt wil of kan innemen, moet in mijn ogen niet denken iets met punk te maken te hebben. Blink-182 staat niet op de affiche.

Punk lijkt in onze contreien een wat ouder publiek aan te trekken. In landen als Indonesië, Birma, Japan en zelfs China zien we evenwel sterke en levendige punkbewegingen ontstaan met jongeren die volop voor die levensstijl gaan. Wat denk je hierbij?

Ik ben jaloers. Ik kan enkel hopen dat we dit hier ook nog eens mogen meemaken. Nu ja, die jongeren ginder worden wel hard aangepakt, vooral in Indonesië. Daar kijk ik natuurlijk niet naar uit. Als ik kijk wie daar allemaal tegen punk is, kan ik alleen maar besluiten dat ze goed bezig zijn. Soms moet men trots durven zijn op de vijanden die men heeft gemaakt. Ze zijn het teken dat men goed bezig is.

Tot slot: wat doet je besluiten dat punk 4000 jaar zal bestaan?

Het is maar een schatting. Ik kan er ook twintig tot dertig jaar naastzitten. Ik zie in elk geval geen reden waarom punk zou verdwijnen. Elk jaar trekken miljoenen mensen naar Athene om de millenia-oude monumenten op de Acropolis te bezoeken. Is de eerste LP van The Ruts dan misschien geen hoogtepunt in de geschiedenis van de mensheid? Ik had bijna 'de geschiedenis van de menselijke beschaving' geschreven, maar helaas moet die nog beginnen. Punk is in elk geval een ferme eerste stap in die richting.

Foto's: Luc Luyten

Breaking Barriers: website / facebook

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Kadaver - Snuff Stuff

Het begint stilaan een gewoonte te worden om ieder jaar een (ja zelfs enkele) nieuw Kadaver werk aan onze collectie toe te voegen. Ook in 2020 laat onze vriend uit Israël geen steek vallen en bracht hij reeds vier titels uit, waaronder een samenwerking met Vomir. Voorlopig moeten we het enkel nog stellen met Snuff Stuff, een cassette ...

lees meer...
CD BESPREKING : For Greater Good - ...Unfolds

Het was een lange tijd stil rond For Greater Good, velen waren dan ook aangenaam verrast dat de Lierse dark ambient (t)rots vorig als vanuit het niets op de affiche van mijn eigenste Trouwfest prijkte. Aanvankelijk kwam de vraag van FGG om eens op een Dark Entries Night te mogen spelen, maar omdat deze gegeerde clubavonden reeds voor een lange ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Soundtrack From The Ruins Of Europe II

Electro-Convulsive Therapy (E.C.T.) neemt ons na een eerste keer in 2018 (toen goed voor een dubbele cassette) nogmaals mee doorheen Europa, of de ruïnes van wat er van is overgebleven. De projecten op deze compilatie (we zijn onder de indruk wanneer de aanwezige namen bij u een belletje doen rinkelen) zijn niet alleen allemaal vrij ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pornohelmüt - Bang Lord

Pornohelmüt, of is er leven na Tien Om Te Zien? De naam werpt in ieder geval een ander licht op titels als ‘Lotti Goes Classic’, ‘Out Of Africa’ of ‘From Russia With Love’. Nee, alle gekheid op een stokje: de heer Lotigiers uit Gent heeft in de verste verte niets te maken met deze ranzige naamgenoot. Deze ...

lees meer...
NIEUWS 03/06/2020 : 'Ächtung Baby' kondigt nieuwe plaat aan van Rome

'The Lone Furrow' heet de nieuwe plaat van Rome, één van de bekendste en meest succesvolle neofolkprojecten heden ten dage. Het is de 15de plaat alweer voor dit project dat het licht zag in 2005 in Luxemburg. En om de plaat aan te kondigen werd al een eerste single gedeeld. Met een vette knipoog naar U2 heet die 'Ächtung ...

lees meer...
NIEUWS 03/06/2020 : Nog een nieuw nummer van Mildred In Oblivion

Bent u intussen al vertrouwd met Mildred In Oblivion? Dat is het dark ambient project van Jan Dewulf a.k.a. John Wolf, de man achter gothic rockgroep Your Life On Hold, crossoverproject Diskonnekted en dark electrogroep Mildreda. Het is trouwens geen toeval dat Mildred In Oblivion als naam wat lijkt op Mildreda, want het is bedoeld als het ...

lees meer...
NIEUWS 03/06/2020 : Ashtoreth en Chthonia maken clip van 17 minuten voor 'Nehalennia'

Het is niet overdreven om te stellen dat Dark Entries enthousiast reageerde op de nieuwe uitgave van Ashtoreth en Chthonia Throne Of Astrŏarchē. Onze reviewer en kenner van dark ambient en neofolk Dimi Brands gaf de plaat een heuse 10/10 en voorzag zijn recensie van commentaren als: 'We zagen in Ashtoreth een artiest die album ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rebecca Foon - Waxing Moon

Je zal als celliste maar eens op het hoofdkantoor van Dark Entries belanden... Sinds onze kennismaking met Jo Quail en de onbegrensde mogelijkheden van haar instrument die ze ons leerde kennen kunnen we wel zeggen dat er een zeer hoge standaard gecreëerd werd wanneer een strijkstok in ons gezichtsveld springt. Misschien is het ons ...

lees meer...
NIEUWS 02/06/2020 : Anne Clark ernstig ziek

Anne Clark, new wave-icoon uit de jaren 80, is ernstig ziek. Er is kanker bij haar vastgesteld en ze moet de rest van het jaar een zware behandeling doorstaan. Clark werd in de jaren 80 bekend door furore te maken met elektronische muziek waarbij ze haar soms erg neerslachtige gedichten reciteerde. Hits als 'Our Darkness' of 'Sleeper ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : Lord Of The Lost goes classic met 'Swan Songs III'

Lord Of The Lost houdt niet van stilstand. In 2018 hadden ze nog een megasucces met 'Thornstar', een ambitieuze conceptplaat over de ondergang van de Pangeanen, een uitgestorven beschaving uit de oudheid. Hun nieuwe plaat heet 'Swan Songs III', en is dus het vervolg in de rij van de 'Swan Songs'-platen die Lord Of The ...