canli casino

Dark Entries Logo

628 items

   

Darkwell
De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016, Gerry Croon
 Bookmark and Share

11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...

Enkele weken geleden kon u hier al de cd-recensie van ‘Moloch’ lezen, de laatste nieuwe van het Oostenrijkse gothic rock/metal combo Darkwell. En hier hebben we wel zeer lang op mogen wachten, voorganger ‘Metat[r]on’ staat al veertien jaren in de rekken.

Een zeer lange pauze, dat vraagt om een woordje uitleg. Bassist Roland Wurzner stond Dark Entries graag te woord.

Dag Roland! Laat het ons even hebben over jullie nieuwe album ‘Moloch’. De tijdspanne tussen dit album en voorganger ‘Metat[r]on’ (2004) mag je best lang noemen. Kan je ons vertellen waarom Darkwell er zo’n lange tijd heeft laten overgaan?
Dat valt wat moeilijk uit te leggen. Het heeft deels wel te maken met de komst van een nieuwe man achter de drums, Michael Bachler, waardoor alles wat vertraagd is. Onze andere drummer, Moritz Neuner, wou niet langer deel uitmaken van Darkwell. Hij wou zich eerder focussen op zijn ander muzikaal project Dornenreich. Om het simpel te zeggen: in 2007 is de band verwaterd omwille van verschillende (privé)redenen, niet omwille van ruzie of echte muzikale onenigheden.
Enkele jaren daarna, in 2013 vonden we elkaar terug en bespraken we de toekomst. We wisten dat er nog niet eerder uitgebracht materiaal op de harde schijf stond. De vonk sloeg terug in de pan en we vonden nieuwe energie om er terug tegen aan te gaan.

Kunnen we bij ‘Moloch’ spreken van een enigszins nieuwe muzikale richting? Ik vind het zelf wat directer klinken dan eerder werk en er werd prettig geëxperimenteerd met polyfone zangpartijen.
Daar heb je gelijk in, ‘Moloch’ is meer direct dan Metat[r]on’, maar toch ook meer speels dan ‘Suspiria’. Misschien wel een wijze beslissing na al die jaren (grapt)? ‘Moloch’ werd zoals we het wouden, geen compromissen. En dat geldt ook voor wat betreft het vocale aspect met meer gelaagdheid.

Kan de luisteraar een centraal thema of rode draad doorheen de nieuwe van Darkwell ontwaren?
Ik probeer niet teveel sociale kritiek in onze teksten te steken, dat zou immers niet goed passen bij onze muziekstijl. Zoiets lijkt me eerder iets voor trash metalbands, om maar iets te noemen. Maar als je teksten schrijft schuilen er toch steeds enkele ideeën achter en dan raak je toch aan een sociale realiteit. We vertellen ze niet letterlijk, we verstoppen ze in metaforen. Om er een toch een begrip op te plakken, kan je stellen dat “kwezelarij of schijnheiligheid” het centrale thema op ‘Moloch’ is.

De tekst van titeltrack ‘Moloch’ leest als volgt: ‘Moloch the juggernaut, pure machinery’. Wat is dan toch die Moloch? Versleten stripverhalen leren me dat Moloch ook een soort god is uit een Bijbels verleden?
Moloch was inderdaad een god uit lang vergeten tijden. Ons gaat het meer om het hedendaags gebruik van het woord. Het omschrijft het gebrek of gemis aan persoonlijkheid in megasteden en megabedrijven. De mens als offer voor het beest Moloch, de commercie, het onpersoonlijke. Bij het schrijven van de teksten vond ik inspiratie bij de Duitse sciencefiction film Metropolis van Fritz Lang uit 1927. Diezelfde sfeer vind je tevens terug in onze videoclip ‘Yoshiwara’.

Dat verklaart veel, ook de bizarre foto’s van de bandleden in het leuke cd-boekje.
Inderdaad. Moest je vertrouwd zijn met de film, dan herken je enkele personages: Alexandra is Maria en de Maschinenmensch, Raphael speelt CA Rotwang, Mathias verzinnebeeldt Grot, Michael is Freder en ik ben Joh Fredersen. Voor ons was het maar al te zeker een leuke fotoshoot!

Een ander nummer titelt ‘The Fall of Isthar’, weer een antieke god, van vruchtbaarheid en liefde deze keer. Herkennen we hierin een of ander protestlied tegen het gevaar van fundamentalistische ideeën, religies?
Protestlied is misschien te sterk uitgedrukt. Het uit wel enige vorm van kritiek ten opzichte van religie en andere ideologieën. Isthar is hiervoor een goede metafoor, als opium voor het volk. Deze god maakte deel uit van het Griekse Pantheon om te eindigen als Astaroth binnen het christendom. Dit toont voor mij dat je nieuwe pantheons mag oprichten, je blijft toch het verleden recycleren of je krijgt de massa niet mee. Dus om een monotheïstisch godsdienst te verzinnen, blijf je vasthouden aan versleten engelen en demonen. Wat een gekwezel toch, niet? Ok, dan toch een beetje een kritisch kantje.

De afbeelding op de cover zit vol met details, ik heb me al suf gestaard. Zo’n buffelkop vormt het centrale gedeelte van het hoofd, de onderlip is een duchtig ingeduffeld baby’tje, een vreemd landschap op de achtergrond, …. Vertel!
We vroegen aan artieste Jasmin Elisabeth Wanner om voor een ons beeld te creëren van een wezen dat alles opzuigt. Onze input was beperkt tot: “We hebben een gezicht nodig van een Moloch. En ondanks dat het er wat demonisch mag uitzien, moet het bestaan uit alledaagse dingen die dit wezen zou kunnen verslinden.” Hiermee ging ze aan de slag en het resultaat ken je.

Misschien, allicht niet de meest commerciële cover van het jaar. Het past echter perfect binnen het jasje van Darkwell, daar gaat het om!

http://www.darkwell.eu

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
CD BESPREKING : Death in Rome - V2

Niet iedereen is het eens met mijn liefde voor deze Death In Rome, maar ik val nu eenmaal voor zij die zich weten te relativeren en door wat ze doen in één beweging tal van vooroordelen en eigengereid elitarisme (op zich ook een vooroordeel) onderuit halen. Deze Death In Rome doet het meesterlijk en zowel muzikaal als naar imago. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Shadow Lizzards - The Shadow Lizzards

De promosheet van Tonzonen Records vergelijkt ze met The Doors, Creedence Clearwater Revival en The Jimi Hendrix Experience. Dat laatste is naar mijn mening het accuraatst en ze klinken toch vrij heavy met zwaar orgelwerk en dus zou ik er Steppenwolf en Deep Purple aan toevoegen. Tegenwoordig noemen we dit veelal stonerrock, in de sixties ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Fever Dream

Als u trouw Dark Entries leest hebt u misschien wel al gehoord van deze Fear Incorporated, een echt batcave cult project rond William Westwater die met deze “Fever Dream” ene compilatie stampen uit hun vier voorgaande studioalbums die hier ten huize Dark Entries stuk voor stuk in onze (goede) smaak vielen. Het resultaat is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dream Ocean - Lost Love Symphony

Dream Ocean heeft Turkse roots, ergens anno 2009. Het is de mezzosopraan Basak Ylva Ceber die samen met gitarist Oz Khan over de wieg gebogen stonden van dit symphonic metal project. Tussen 2010 en 2014 werd er regelmatig opgetreden in het thuisland. Er volgde een break omwille van andere bezigheden. Anno 2016. Basak verhuisde naar Duitsland ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Nightcrawlers - The Biophonic Boombox Recordings

Niet verwarren met de gelijknamige sixties garagepunkband uit Florida. Er zou ook een houseband Nightcrawlers bestaan en ook nog een Americana indierock band met dezelfde naam. Deze The Nightcrawlers werden opgericht in 1979 door de broers Tom Gulch en Peter Gulch. Kort daarna recruteerden ze derde groepslid Dave Lunt. Ze inspireerden zich ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels