canli casino

Dark Entries Logo

631 items

   

Darkwell
De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016, Gerry Croon
 Bookmark and Share

11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...
11/10/2016 : Darkwell - De kwezelarij achter Moloch ...

Enkele weken geleden kon u hier al de cd-recensie van ‘Moloch’ lezen, de laatste nieuwe van het Oostenrijkse gothic rock/metal combo Darkwell. En hier hebben we wel zeer lang op mogen wachten, voorganger ‘Metat[r]on’ staat al veertien jaren in de rekken.

Een zeer lange pauze, dat vraagt om een woordje uitleg. Bassist Roland Wurzner stond Dark Entries graag te woord.

Dag Roland! Laat het ons even hebben over jullie nieuwe album ‘Moloch’. De tijdspanne tussen dit album en voorganger ‘Metat[r]on’ (2004) mag je best lang noemen. Kan je ons vertellen waarom Darkwell er zo’n lange tijd heeft laten overgaan?
Dat valt wat moeilijk uit te leggen. Het heeft deels wel te maken met de komst van een nieuwe man achter de drums, Michael Bachler, waardoor alles wat vertraagd is. Onze andere drummer, Moritz Neuner, wou niet langer deel uitmaken van Darkwell. Hij wou zich eerder focussen op zijn ander muzikaal project Dornenreich. Om het simpel te zeggen: in 2007 is de band verwaterd omwille van verschillende (privé)redenen, niet omwille van ruzie of echte muzikale onenigheden.
Enkele jaren daarna, in 2013 vonden we elkaar terug en bespraken we de toekomst. We wisten dat er nog niet eerder uitgebracht materiaal op de harde schijf stond. De vonk sloeg terug in de pan en we vonden nieuwe energie om er terug tegen aan te gaan.

Kunnen we bij ‘Moloch’ spreken van een enigszins nieuwe muzikale richting? Ik vind het zelf wat directer klinken dan eerder werk en er werd prettig geëxperimenteerd met polyfone zangpartijen.
Daar heb je gelijk in, ‘Moloch’ is meer direct dan Metat[r]on’, maar toch ook meer speels dan ‘Suspiria’. Misschien wel een wijze beslissing na al die jaren (grapt)? ‘Moloch’ werd zoals we het wouden, geen compromissen. En dat geldt ook voor wat betreft het vocale aspect met meer gelaagdheid.

Kan de luisteraar een centraal thema of rode draad doorheen de nieuwe van Darkwell ontwaren?
Ik probeer niet teveel sociale kritiek in onze teksten te steken, dat zou immers niet goed passen bij onze muziekstijl. Zoiets lijkt me eerder iets voor trash metalbands, om maar iets te noemen. Maar als je teksten schrijft schuilen er toch steeds enkele ideeën achter en dan raak je toch aan een sociale realiteit. We vertellen ze niet letterlijk, we verstoppen ze in metaforen. Om er een toch een begrip op te plakken, kan je stellen dat “kwezelarij of schijnheiligheid” het centrale thema op ‘Moloch’ is.

De tekst van titeltrack ‘Moloch’ leest als volgt: ‘Moloch the juggernaut, pure machinery’. Wat is dan toch die Moloch? Versleten stripverhalen leren me dat Moloch ook een soort god is uit een Bijbels verleden?
Moloch was inderdaad een god uit lang vergeten tijden. Ons gaat het meer om het hedendaags gebruik van het woord. Het omschrijft het gebrek of gemis aan persoonlijkheid in megasteden en megabedrijven. De mens als offer voor het beest Moloch, de commercie, het onpersoonlijke. Bij het schrijven van de teksten vond ik inspiratie bij de Duitse sciencefiction film Metropolis van Fritz Lang uit 1927. Diezelfde sfeer vind je tevens terug in onze videoclip ‘Yoshiwara’.

Dat verklaart veel, ook de bizarre foto’s van de bandleden in het leuke cd-boekje.
Inderdaad. Moest je vertrouwd zijn met de film, dan herken je enkele personages: Alexandra is Maria en de Maschinenmensch, Raphael speelt CA Rotwang, Mathias verzinnebeeldt Grot, Michael is Freder en ik ben Joh Fredersen. Voor ons was het maar al te zeker een leuke fotoshoot!

Een ander nummer titelt ‘The Fall of Isthar’, weer een antieke god, van vruchtbaarheid en liefde deze keer. Herkennen we hierin een of ander protestlied tegen het gevaar van fundamentalistische ideeën, religies?
Protestlied is misschien te sterk uitgedrukt. Het uit wel enige vorm van kritiek ten opzichte van religie en andere ideologieën. Isthar is hiervoor een goede metafoor, als opium voor het volk. Deze god maakte deel uit van het Griekse Pantheon om te eindigen als Astaroth binnen het christendom. Dit toont voor mij dat je nieuwe pantheons mag oprichten, je blijft toch het verleden recycleren of je krijgt de massa niet mee. Dus om een monotheïstisch godsdienst te verzinnen, blijf je vasthouden aan versleten engelen en demonen. Wat een gekwezel toch, niet? Ok, dan toch een beetje een kritisch kantje.

De afbeelding op de cover zit vol met details, ik heb me al suf gestaard. Zo’n buffelkop vormt het centrale gedeelte van het hoofd, de onderlip is een duchtig ingeduffeld baby’tje, een vreemd landschap op de achtergrond, …. Vertel!
We vroegen aan artieste Jasmin Elisabeth Wanner om voor een ons beeld te creëren van een wezen dat alles opzuigt. Onze input was beperkt tot: “We hebben een gezicht nodig van een Moloch. En ondanks dat het er wat demonisch mag uitzien, moet het bestaan uit alledaagse dingen die dit wezen zou kunnen verslinden.” Hiermee ging ze aan de slag en het resultaat ken je.

Misschien, allicht niet de meest commerciële cover van het jaar. Het past echter perfect binnen het jasje van Darkwell, daar gaat het om!

http://www.darkwell.eu

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hybryds - Mistrust Authority & Tectonic Overload

Klappen in de handjes, blij blij blij, want we hebben er weer een Hybryds reissue op Zoharum bij! Voor de zevende keer alweer duikt Magthea in zijn archiefkast om met behulp van onze eigenste TraumaSutra het materiaal terug op te poetsen. Mistrust Authority & Tectonic Overload zal voor al wie Hybryds kent van het rituele ambient ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kutin | Kindlinger - Decomposition IV -Variations On Bulletproof Glass

In een genre als het experimentele, waarin werkelijk alles mogelijk is, is het niet moeilijk om verrassend uit de hoek te komen. Of net wel? Geluiden opnemen vanachter een kogelvrij glazen paneel bijvoorbeeld, scoort alvast hoge punten op de schaal van originaliteit. Zoals de titel aangeeft is dit het vierde deel in de Decomposition ...

lees meer...
CD BESPREKING : Palmbomen II - Memories of Cindy

Palmbomen II is Kai Hugo en Kai Hugo is Palmbomen II. Het is dan ook gewoon Kai die op muzikale wijze zijn obsessie botviert op deze al dan niet denkbeeldige Cindy. Het meisje fleurt de verpakking op met vier foto’s. We kennen haar niet, maar de weemoed druipt van haar gelaat en dit gevoel weerspiegelt perfect in de muziek. We horen ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Wave-Gotik-Treffen Leipzig: een handleiding

Van 18 tot 21 mei 2018 gaat in het Duitse Leipzig de 27ste editie van het Wave-Gotik-Treffen door. Iedere goth die er de mogelijkheid toe heeft, moet minstens één keer in zijn leven op bedevaart naar Leipzig, dat is genoegzaam bekend, en de kans is groot dat u na één bezoek de smaak te pakken hebt en jaarlijks blijft ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Het W-festival, het festival met de onwaarschijnlijke line-up - Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Front Line Assembly, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past Away, Paul Young, A Flock Of Seagulls, Parade Ground, Covenant, Clan Of Xymox en Lords Of Acid zijn maar een paar van de meer dan 60 groepen die de verplaatsing ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Black Easter Festival in 2019 ter nagedachtenis van Ward De Prins

Twee maanden geleden moesten we jullie het spijtig heengaan van Ward De Prins melden, een man die een belangrijke rol speelde in de Belgische goth-scene. Ward had zich ingezet voor Peek-a-boo-magazine, BodyBeats en Dark Entries, maar was ook de organisator van twee uitstekende edities van het Black Easter Festival in 2015 en 2016. Groepen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/04/2018 : Anna Von Hauswolff op 28 mei in Brussel

Zoals u hier eerder kon lezen is Anna Von Hauswolff, met haar laatste plaat Dead Magic, een zeer grote kanshebber in de categorie plaat van het haar. Goed nieuws voor de fans (en dus ook voor ons), want op maandag 28 mei komt ze naar de Brusselse AB Club voor een concert. Twee jaar terug was ze ook in Brussel waar ze het voorprogramma ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elio Martusciello - Incise

Hoewel het genre na de gigantische boom halverwege de jaren 90 al snel een stille dood stierf, duikt zo nu en dan, vele jaren na datum, her en der nog een project op dat zijn inspiratie zoekt en vindt bij het (bij wijlen zeer donkere) genre dat zijn oorsprong kende in de Britse havenstad Bristol. Het is niet echt uitgesproken, toch vermoeden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Anna Von Hauswolff - Dead Magic

In 2012 brak Anna Von Hauswolff helemaal door met de plaat Ceremony. Tal van critici waren het er roerend over eens dat deze Zweedse verantwoordelijk was voor één van de topplaten van dat jaar. Het was vooral het gebruik van het niet zo voor de hand liggende instrument dat ze bespeelde, namelijk het orgel, in combinatie met ...

lees meer...
FOTO'S : SPARK! - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : LESCURE 13 - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Geleen Calling - 14 april 2018 - De Reunie Geleen - The secret of barefoot energy

Geleen Calling, het is het Nederlands-Limburgs festivalletje dat naar eigendunken bands op de affiche programmeert zonder rekening te houden met wat hot is en wat not. Het is een formule die ook weet aan te slaan, want voor de jubileum-editie van zaterdag 14 april 2018 mocht De Reunie rekenen op een zo goed als helemaal volgelopen venue. ...

lees meer...
NIEUWS 13/04/2018 : Cathubodua: Belgische symphonic metal!

Net op vandaag, zwarte katten dag, kan je hier de clip bekijken van de symfonische metal band Cathubodua! Het lied titelt ‘The Journey of Lysilde’ en werd gefilmd tijdens het Black-Out Bast Fest 2017! Dansende gitaarrifs, emotionele gekras op de viool en stemmingsvolle vocalen. Ga het eens bekijken, en steun deze Belgische band! ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XII - Dag 1 – 6 april 2018 – Poppodium Volt Sittard - Wattages aan Volt tot Body Breaking

Als er één festival in de Lage Landen bestaat dat zijn naam oneer aandoet moet het wel Downhill zijn. Zonder neerwaartse spiraal reeds toe aan zijn twaalfde editie. De jaarlijkse hoogmis die ook dit jaar weer het kruim der ondergrondse en vooral internationale acts weet te verzamelen op 1 podium. Editie 12 was van een dubbele ...