Het is een manier om een vat te krijgen op mijn soms bizarre realiteit...
08/10/2016, Xavier Kruth![]() |
|||||
Dag Jan en Ludwika. Jullie vormen samen Messier 39. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet? Hadden jullie meteen plannen om samen muziek te maken? Ludwika: Ik zag een oproep voor een zangeres die Jan op facebook had geplaatst. Ik heb meteen gereageerd door een paar van mijn covers welke ik een tijd geleden heb ingezongen naar hem op te sturen. Hij contacteerde mij om te zeggen dat mijn stem goed bij zijn muziek en idee paste en zo doende is onze samenwerking begonnen. We waren beide erg enthousiast en wilden er echt werk van gaan maken. We wilden een project neerzetten waar we beiden tevreden over zouden zijn. De naam ‘Messier 39’ verwijst naar een sterrenformatie. Op jullie bandcamp-pagina lees ik dat het ‘een hemels object is dat typisch als een ster gezien wordt, maar eigenlijk bestaat uit vele sterren die samen één geheel vormen…’ Daar wil ik meer over weten. Jan: Je kan in Messier 39 een treffende metafoor zien die enerzijds de geografische afstand tussen beide muzikanten illustreert. En anderzijds een netwerk van muzikale ideeën, in tijd en ruimte met elkaar verbonden, met de songs als uiteindelijk tastbaar geheel. Jullie debuut-ep ‘Coil’ kwam in juni uit. Hoe waren de reacties tot nu toe? Jan: ‘Coil’ heeft vooral als doel Messier 39 te introduceren in de scene. We zien dagelijks beweging op de bandcamp-pagina en ook de Soundcloud doet het uitstekend. Ludwika: De reacties waren vooral erg positief en men was vooral teleurgesteld dat ze zo snel waren uitverkocht. Er werd wel gezegd dat er het een en ander aan gesleuteld moet worden qua opname en afmixen, iets waar ik het zelf ook helemaal mee eens ben (maar luister niet naar mij, ik ben te perfectionistisch). Het is bedoeld om de mensen een idee te geven van waar we mee bezig zijn, het is nou eenmaal onze eerste - zelf uitgebrachte - release, die eerder een voorproef is op onze LP.
Als ik naar jullie muziek luister denk ik aan Sixth June, Minuit Machine en vooral Keluar. Hoe voelen jullie zich bij dergelijke vergelijkingen? Ludwika: Het zijn allemaal namen binnen het genre welke ik zelf erg waardeer, dus het is fijn dat men vind dat we op een vergelijkbare lijn als zij zitten. Maar elk van die bands inclusief onszelf hebben een heel eigen stijl. Ik denk dat mensen altijd behoefte hebben aan categoriseren. Ze trekken graag verbanden met dat wat er al bestaat en wat ze kennen. Uiteindelijk willen we vooral op Messier 39 lijken en een eigen herkenbare signatuur creëren. Jullie spelen minimal wave, een stijl die tegenwoordig erg in is, en zelfs een jonger publiek weet aan te trekken tot een scene die vooral uit veertigers en vijftigers lijkt te bestaan. Beschouwen jullie zich als een deel van deze grotere beweging? Ludwika: Hoewel ik graag naar de muziek luister en zeker inspiratie uit haal, voel ik me nooit een onderdeel van een groep of een beweging, zowel op muzikaal als op persoonlijk vlak. Tegelijkertijd vind ik dat er op dit moment veel interessante ontwikkelingen plaats vinden en wil ik ook de omringende scene steunen. Het is een paradox. Jan komt uit België, Ludwika uit Nederland, en oorspronkelijk zelfs uit Polen. Zien jullie verschillen in de scene in deze verschillende landen en zou dit gevolgen kunnen hebben voor jullie aanpak in Messier 39? Jan: Deze verschillen zijn niet iets waar we per se bij stil staan, vaak ontstaat er een natuurlijke synergie tussen onze werelden en ervaringen waarmee we aan de slag gaan om nieuwe nummers te schrijven. Ludwika: Ik heb de muzikale vocabulaire van de Poolse muziek (niet per se uit de scene), de Poolse taal en roots die ik mee breng en welke een bron van inspiratie vormen. Uiteindelijk is het creatieve proces heel organisch en ben ik er niet bewust mee bezig of een scene daar invloed op heeft of niet. De teksten vind ik intrigerend. Ik heb begrepen dat ze vaak erg persoonlijk zijn, maar ook onderwerpen als magie behandelen. Kun je daar waar meer uitleg bij geven? Ludwika: Mijn teksten zijn inderdaad erg persoonlijk en gaan over gedachtegangen die ik heb en gebeurtenissen welke ik meemaak. Het is ook een manier om een vat te krijgen op mijn soms bizarre realiteit, om deze toch te kunnen communiceren zonder alles prijs te geven. Uiteindelijk vind ik het heel fijn dat ik alleen weet waar al mijn teksten precies over gaan. Het publiek mag daar zelf een interpretatie op loslaten. Ik ben in juni naar jullie eerste optreden geweest. Ik was ongetwijfeld niet de enige die het uitstekend vond. Waren jullie tevreden? Jan: Het smaakt inderdaad naar meer. We lieten onze eerste indrukken na en kregen meteen lovende reviews. Een heel dankbare performance was het. Ludwika: Qua geluid kon het beter, maar over het algemeen vond ik het geweldig om op te treden. Het is een heel fijn gevoel om iets waar je samen aan hebt gewerkt aan een publiek te presenteren die er zo enthousiast op reageert. Performance over het algemeen is iets waar ik ontzettend veel plezier en voldoening uit haal en ik hoop dat we nog veel vaker de kans krijgen om op te treden. Op het optreden waren ook een paar fysieke exemplaren van jullie ep beschikbaar, die in een minimum van tijd uitverkocht waren. Zijn er plannen om nog fysieke exemplaren te maken? Ludwika: Ja zeker, daar zijn we op dit moment hard aan aan het werken. Jan: 'Coil' is bewust als kleine oplage op CD uitgebracht. De reden daarvoor is dat het enerzijds een self release is, en vervolgens ook omdat we onderhandelingen hebben lopen bij een label voor een album op vinyl. Jullie zijn ook allebei met grafische kunst bezig, als ik me niet vergis. Kun je daar wat meer uitleg bij geven? Zien jullie een verband met het werk van Messier 39? Ludwika: Nou, niet helemaal. Ik heb een achtergrond in klassieke schildertechnieken, maar ik haal veel inspiratie uit de grafische kunst voor mijn eigen projecten. Ik houd vooral van de samenkomst van organische vormen met strakke grafische lijnen, fractals en geometrische vormen. Deze vormen komen terug in de accessoires die ik maak en die ik ook voor de optredens van Messier 39 van plan ben bij te dragen, alsook de ontwerpen voor de platenhoezen. Ik denk dat het goed bij de stijl van Messier 39 past: een samenkomst van het organische en het synthetische. Op 14 oktober spelen jullie op de Dark Entries Night in de Kinky Star te Gent. Zal het erg verschillend zijn van het eerste optreden? Wat mogen we verwachten? Jan: We gaan sowieso enkele nieuwe nummers in de set gooien. Verder willen we minstens dezelfde energie uitstralen en het publiek ook nu weer overtuigen ! In Eernegem speelden jullie al verschillende nummers die niet op de ep staan, waaronder een nummer in het Pools. Ik weet dat jullie intussen ook nieuwe nummers schrijven. Zijn er al volgende uitgaves gepland? Wat zijn jullie toekomstplannen? Jan: De nieuwe nummers zullen op LP verschijnen, daarvoor zijn we nog wel even zoet in de studio. We hopen deze release te kunnen voorstellen eind 2016. Verder zijn er een aantal organisaties in België, Nederland en Frankrijk die ons in 2017 een plaats op hun podium geven. Ludwika: Dus toekomstplannen; vooral nieuwe muziek blijven maken, meer optreden, meer uitgeven, op creatief vlak blijven groeien en veel plezier uit het hele proces halen. Messier 39: facebook / soundcloud / bandcamp
|
Volgende interviews:
DaGeist - We vinden onze motivatie in het delen van onze muziek met de mensen. Het is één en al geluk, want we komen enkel geweldige mensen tegen.
DARKHER -
DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
HANTE - Muziek is mijn metgezel. Je kan de soundtrack van je leven kiezen! Het kan je emoties veranderen of als een vriend dienen.
HYSTERESIS - Het ritmische maakt dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag!
THE ARCH - ‘The Game of Thrones’, geïnspireerd op de warboel van de Rozenoorlogen, zeshonderd jaar geleden in Engeland, is eigenlijk nog steeds aan de gang.
KONER - 'We hebben tenslotte wel verschillende nr. 1 hits gehad. En daar zijn we trots op.'
PSY'AVIAH - De stap naar albums met enkel gastzangers was een natuurlijke evolutie voor mij
LUPI GLADIUS - 'We kunnen stellen dat we momenteel leven in het “stervende Europa” en er is niets dat we er tegen kunnen doen.'
THE ARCH - We hebben geen controle over onze inspiratie en de anarchie van onze fantasie