casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

746 items

   

DAEMONIA NYMPHE
Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
Het charismatische Griekse koppel (Spyros Giasafakis en Evi Stergiou) dat de kern vormt van Daemonia Nymphe kwam zelf met de vraag of ik naast hun laatste album (de muziek voor de theaterproductie Macbeth) tevens geïnteresseerd zou zijn in een interview. Graag, en hiervoor trok ik mijn vriendin aan de arm, die van in den beginne hevig fan is van deze interessante groep die traditionele Griekse instrumenten gebruikt in hun sound die verder invloeden uit neoklassiek, neofolk en gothic herbergt.

DE: Macbeth kwam enkel digitaal uit, was het om financiële redenen dat jullie er niet voor kozen een tastbare uitgave uit te brengen?

DN: Dit is voornamelijk omdat we Macbeth wilden releasen vanaf het moment dat het materiaal klaar was, en we niet afhankelijk wilden zijn van het schema van een label. Ik moet er echter wel bijzeggen dat we momenteel aanbiedingen van labels krijgen om Macbeth alsnog op cd formaat te releasen. We kunnen niet zeggen dat we het niet overwegen om dit te doen, maar op dit moment is er nog niets bevestigd.

DE: Griekenland is gekend als een bakermat van de mythologie, kregen jullie je voorliefde voor mystieke en mythologische onderwerpen mee met de geboorte, of hoe kwam deze interesse tot groei?

DN: We zijn geboren in Griekenland en we zijn beïnvloed door de oude geschiedenis van ons land. Voornamelijk door de visuele kunst, was mijn bewondering voor oude Griekse kunst van het klassieke en archaïsche tijdperk dat me er toe aanzette om beeldhouwkunst aan de Universiteit voor Beeldende Kunst in Thessaloniki te gaan studeren. Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.

DE: Het visuele aspect is van een heel groot belang bij Daemonia Nymphe. Macbeth bijvoorbeeld is de soundtrack voor een theaterproductie. Was het voor Daemonia Nymphe van in den beginne belangrijk dat muziek en beeld hand in hand samen zouden gaan?

DN: Wel, ik ben een visueel artiest wat waarschijnlijk het feit verklaard dat mijn muziek bepaalde connecties vertoont met visuele kunstvormen. Aanvankelijk maakten of brachten we geen muziek met de bedoeling om geluiden te creëren om beelden te begeleiden, en dat doen we nog steeds niet, tenminste wanneer we refereren naar het werk van Daemonia Nymphe. Als muzikanten werken we op verschillende kunstvelden en -gebieden. We zijn allebei enorm geïnteresseerd in muziek maken voor theater en films maar dit is uiteraard een ander proces, en een andere werkgebied dan wanneer we muziek maken voor onze albums. Wanneer je muziek maakt voor theater, bijvoorbeeld, moet je close samenwerken met de regisseur, de repetities bijwonen, en met iedereen meewerken die bij de productie betrokken is om in staat te zijn de muziek te creëren die overeenkomt met het stuk terwijl op hetzelfde moment het stuk moet overeenkomen met de muziek. Er komt enorm veel teamwork bij kijken, en het is heel belangrijk voor alle artiesten dat de communicatie vlot verloopt. De manier van werken bij Daemonia Nymphe is gelijk een canvas schilderen, of een beeldhouwwerk creëren: je start het creatieproces en het werk zelf leid je naar de weg waarheen je gaan moet. Andere malen is het proces verschillend, melodieën komen persoonlijk geregeld in mijn gedachten op en ik dien ze onmiddellijk op te slaan (anders dreigen ze te vervagen) en ze later verder te ontwikkelen.

DE: Mensen vergelijken Daemonia Nymphe vaak met Dead Can Dance, omdat er muzikaal veel gelijkenissen te horen zijn. Begrijpelijk, maar is het niet een beetje frustrerend dat veel mensen na al die jaren nog steeds over Daemonia Nymphe spreken als het Griekse antwoord op Dead Can Dance?

DN: Natuurlijk aanbidden we deze band en we luisterden er enorm vaak naar in de jaren ‘90. Ik geloof echter niet dat er veel gelijkenissen tussen de twee bands bestaan. Waarschijnlijk zijn er wel een paar nummers die bepaalde connecties vertonen maar de meeste nummers zijn zeer verschillend, wij zien tenminste geen onmiddellijke connecties. Ik geloof dat iemand die écht luistert naar onze muziek dat duidelijk kan horen. Ik denk ook niet dat deze vergelijking iets is die veel voorkomt en wanneer het gebeurt, het voornamelijk gebeurt door labels en distributeurs om een bepaalde target groep aan te trekken, en is het voornamelijk omwille van promotionele redenen, al geloof ik persoonlijk niet dat dit nuttig is voor mensen die naar onze muziek willen luisteren. Ik kan je een paar voorbeelden geven om mijn opinie te verdedigen; luister maar eens naar enkele van onze meest populaire nummers. (Dance Of The Satyrs, Daemonos, Dios Astrapaiou, Ida's Dactyls, Divined By Trophonios,

En er zijn nog zovele voorbeelden, de lijst is eindeloos! Ik kan echt geen onmiddellijke verbinding met Dead Can Dance vinden behalve het feit dat we muziek waarvan we houden componeren en creëren, net zoals zij dat ook al jaren doen.

DE: Bands gelijk Daemonia Nymphe zijn zeer populair bij mensen die ook geïnteresseerd zijn in mystieke zaken. Hoe belangrijk zijn deze mystieke zaken in jullie alledaagse leven, buiten jullie muziek, bedoel ik dan?

DN: Op een bepaalde manier inspireert dit ons, inderdaad, maar het hangt er ook van af wat je precies definieert als mystiek. Voor ons is de natuur zelf al een mystieke plaats die onze verbeelding prikkelt, ongeacht hoe ver de technologie gevorderd is, de natuur en al zijn creaturen zijn nog steeds onontgonnen.

DE: Jullie gebruiken ook veel traditionele instrumenten, is dit om de rijke traditie in ere te houden, en hebben jullie het bespelen er van zelf aangeleerd?

DN: Wij gebruiken traditionele, hedendaagse en ‘oude’ Griekse instrumenten. De reden waarom we al deze instrumenten gebruiken is omdat we een rijkere sound willen creëren en we in staat willen zijn de geluiden die we in gedachten hebben over te brengen. Het is ook een middel om met verschillende geluiden te experimenteren om verschillende paden te bereiken. De ‘oude’ Griekse instrumenten zijn aan ons gegeven door Nikolaos Brass en we zijn zeer vereerd om ze in ons bezit te hebben. Veel van deze instrumenten die het geluid van de klassieke Griekse muziek vormden zijn verloren gegaan honderden jaren geleden. Deze instrumenten terug te brengen was eigenlijk een manier om nieuwe geluiden aan de hedendaagse muziek toe te voegen, eerder dan de oude geluiden te doen heropleven. En wel om de reden dat er geen andere hedendaagse instrumenten gebruikt werden om hun of hun unieke sound te vervangen zoals het vele traditionele instrumenten vergaan is. Deze geluiden waren dus eigenlijk onbekend voor huidige oren, zonder hierbij uit het oog te verliezen dat dicht deze instrumenten ook aanleunen bij de originele instrumenten, ze nog steeds hun eigen geluid voortbrengen. Uit de oudheid overleefden slechts zeer weinig instrumenten, zoals de askaulos (doedelzak) en andere blaasinstrumenten, en dit komt vooral uit het feit dat veel van deze instrumenten werden bespeeld door herders buiten de grote steden. Dankzij getalenteerde mensen zoals de grote instrumentenfabrikant Nikolaos Brass, zijn we in staat gesteld om terug te kunnen spelen op deze instrumenten.

DE: Was/is het de intentie van Daemonia Nymphe om vooral op deze traditionele instrumenten te focussen, of staan jullie open voor experimenten, bijvoorbeeld met moderne technologieën?

DN: We experimenteren met alles wat voorhanden is, de geluiden die gemaakt en onderzocht kunnen worden zijn waarlijk eindeloos, en uiteraard maakt technologie hier deel van uit, wat ook duidelijk is in ons geluid. De reproducties van oude Griekse instrumenten vervaardigd door de geniale artiest Nikolaos Brass hebben ons eveneens geïnspireerd om veel verschillende geluiden na te streven. Naast onze vele verschillende werken en onze talrijke samenwerkingen (Love Sessions, Ghost Fish, etc.) hebben we ook een album met remixes van onze eigen nummers door verschillende Europese artiesten uitgebracht onder de titel ‘Daemonia Nymphe Remixed’. We werken momenteel aan een nieuw remix album, we zijn bezig met het verzamelen van nummers door verschillende artiesten en remixen ook onze eigen nummers, we weten niet wanneer en hoe het verder nog zal ontwikkelen, maar het is een zeer interessant project.

DE: Het zou ons niet verbazen moest je nu Dead Can Dance namedroppen, maar welke andere invloeden waren verantwoordelijk voor de sound van Daemonia Nymphe, en bij welke artiesten leggen jullie heden ten dage graag het oor te luister?

DN: Dat is een goede vraag, maar ik ben bang dat ik niet in staat ben deze te beantwoorden. We luisterden naar zo veel verschillende dingen dat ik niet eens weet in welke mate ze verwant waren, wat ze waarschijnlijk ook niet waren. We concentreerden ons nooit op een bepaalde invloed door een bepaalde band; onze invloeden waren altijd zeer breed. Het is immers niet alleen muziek die ons beïnvloed, maar ook kunst en cultuur in het algemeen, zonder het menselijk gedrag en het milieu dat ons omringt niet te vergeten. We wilden altijd al onze eigen kunst maken, anders zou er voor ons geen noodzaak geweest zijn om iets te creëren dat reeds gemaakt was. Ik geloof dat alle mensen hun eigen manier hebben om dingen te zeggen of dingen te creëren, het is gewoon moeilijk om de manier om het te doen te vinden, maar ons doel was altijd om dat te doen, om te onderzoeken en ons innerlijke erin terug te vinden. Uiteraard is er geen vandaag zonder gisteren, het onderzoeken van ons verleden is ook een manier om onszelf te ontdekken in de hedendaagse wereld.

DE: Ik kan me voorstellen dat het een compleet andere manier van werken was om samen te werken met een theatergezelschap, dan wanneer jullie als groep in de studio duiken? Kan je een beetje meer vertellen hoe de totstandkoming van Macbeth in zijn werk ging?

DN: Zoals ik eerder al uitlegde is het veel meer een groepswerk geworden waar alle deelnemers in perfecte harmonie moeten kunnen zijn om zo te kunnen synchroniseren en samenwerken naar een stuk dat overkomt als één geheel. Vanwege het feit dat we een zeer goede communicatie hadden met alle leden van de groep, omdat we al vele malen met allen van hen hebben samengewerkt, kregen we eigenlijk onze eigen tijd om te werken aan de stukken, dezelfde wijze als we werken aan het componeren en opnemen van muziek voor onze albums. Wat voor ons zeer interessant was met betrekking tot dit werk, zijn de instrumenten die we hebben gebruikt en de filmische aanpak waar we naar toe moesten werken. Het is iets dat we niet eerder op zo’n manier hadden gedaan, en we kregen uiteindelijk de kans om het te doen. Als je het geluid van Daemonia Nymphe vanaf het begin tot vandaag gevolgd hebt, kan je op onze albums allerlei verschillende klanken van westerse tot oosterse muziek, van traditionele tot alternatieve muziek en nog veel meer terugvinden. Je hoort wals, rock invloeden, folk, ‘oude’, traditionele, electronische, Afrikaanse, soundtrack geluiden, ambient, Keltische geluiden en ga zo maar verder, de lijst is eindeloos. Al deze genres blijven uiteraard wel onder de paraplu van onze identiteit. Het is wel duidelijk dat niets bewust is samengesteld in de zin van ‘laten we nu dit of deze soort muziek eens maken’. Het is als een poel van geluiden waaruit elke keer van binnen uit een kunstwerk geboren wordt. Ik gebruik deze termen alleen maar om de manier waarop ik ieder nummer wanneer ik het beluister te omschrijven. Iets waartoe ik niet in staat en wanneer ik aan het componeren ben, en toch wil ik ook niet zeggen dat een dezer termen nauwkeurig te noemen zijn.

DE: Wat is het verband tussen Shakespeare (en Macbeth in het bijzonder) en Daemonia Nymphe?

DN: Er is niet echt een verband. We werden gevraagd om muziek te componeren door theaterdirecteur en medewerker sinds lange tijd Anastasia Revi, en we zijn blij dat we dit aanbod hebben aanvaard. Zoals ik al eerder zei beseften we, terwijl we er aan werkten, hoe graag we muziek voor dergelijke spelen componeren, en het gaf ons ook de kans om ons geluid nog verder te verbreden.

DE: Griekenland heeft erg geleden onder de financiële crisis, en heden ten dage volgen vele landen, waaronder ook België, deze neerwaartse spiraal. Hoe is het dagelijkse leven in Griekenland vandaag, en wat is de impact van deze hele situatie op het Griekse volk?

DN: Nou, Griekenland heeft al deze jaren enorm geleden, en het ziet er niet naar uit dat het ooit terug normaal zal gaan, in ieder geval zijn er geen aanwijzingen dat dit op korte termijn zal gebeuren. Veel andere landen hebben een soortgelijk lot en de lijst van de getroffen landen groeit en groeit. Hebzucht en de honger naar macht en geld is een grote kracht die de hedendaagse wereld drijft. Er zijn zo veel problemen die veel slimmer zouden kunnen behandeld worden dan dat nu gedaan wordt, maar het lijkt er op dat iedereen die aan de macht komt, hier misbruik van maakt.

DE: Wat was jullie motivatie om muziek te maken, en hoe ziet de geschiedenis van Daemonia Nymphe er uit?

DN: Ik ben betrokken geweest bij vele projecten voordat ik Daemonia Nymphe vormde. De meeste van deze projecten hadden geen muzikaal verband met Daemonia Nymphe. Na enkele jaren van experimenteren met verschillende geluiden en projecten, besloten mijn broer en ik om dit nieuwe project te vormen. In eerste instantie was ik gefascineerd door oude Griekse kunst, vooral beeldhouwkunde en architectuur van het archaïsche en klassieke tijdperk. Aangezien de beeldende kunst van het oude Griekenland zo belangrijk was, dachten we dat de muziek even belangrijk zou moeten zijn, maar er was geen echt bewijs van het geluid van oude tijden en we waren erg benieuwd om dit gebied te verkennen. We gingen op zoek naar iets dat bestond over oude Griekse muziek en dit leidde ons naar vele jaren van onderzoekingen. Na bijna vier jaar brachten we eindelijk ons eerste vinyl album “The Bacchic Dance Of The Nymphs” uit in 1998 op een onafhankelijk Duits label, het is interessant om hier op te merken dat er geen Grieks label interesse had om deze plaat uit te brengen. Naast het feit dat de meesten het wel leuk vonden, maar omdat het iets was dat ze niet konden catalogiseren, of zoals sommigen ervan zeiden: “het kan niet worden afgespeeld op de radio”, om deze redenen wou niemand deze plaat uitbrengen. Op een dag liep ik door de straten van Athene en zag ik in een etalage een “oude” Griekse lier en ik was gefascineerd door het instrument. Ik kon het niet geloven dat er iemand was die deze instrumenten maakte. Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met gitaarbouwer Nikolaos Brass, helaas zonder een van zijn fascinerende instrumenten aan te schaffen. Na verloop van tijd, benaderde ik hem opnieuw en ik speelde hem ons eerste album en gelukkig vond hij het geweldig! In die mate zelfs dat hij mij een grote verzameling van zijn instrumenten schonk en de rest is geschiedenis!

DE: Staat er een tournee op de agenda in de nabije toekomst, en welke data staan al vast?

DN: We hebben net in Frankrijk gespeeld, en we bereiden ons nu voor voor onze volgende shows in Amerika (Portland/Oregon). Er is nog sprake van een tour voor het jaareinde, maar dit is nog niet bevestigd. Alle updates zullen op onze Facebookpagina worden gepubliceerd.

Daemonia Nymphe

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2021 : Sinner’s Day, zwart heeft veel tinten (deel of dag 2, Halloween).

Hier ben ik weer, trick or treat, met mijn bijzondere en smaakvolle voorkeuren voor de tweede dag Sinner’s Day van 31 oktober. Ondertussen hebben we al een dag achter de kiezen en belanden we meteen in de helft. Zondigen nu het nog kan want ook op 31 oktober staat veel moois op de affiche. Eén en ander passeerde reeds de Dark ...

lees meer...
NIEUWS 17/10/2021 : Andrea Meyer (Andrea Haugen, Nebelhexë, Aghast, Hagalaz’ Runedance) omgekomen bij aanslag in Kongsberg, Noorwegen

Jullie hebben waarschijnlijk wel gehoord van de vijfvoudige kruisboogmoord in Kongsberg, Noorwegen door een plaatselijke inwoner met psychiatrische problematiek. Volgens een verschrikkelijke speling van het lot is onder de slachtoffers Andrea Meyer (°1969), bij sommigen eerder bekend onder de namen Andrea Haugen of Andrea Nebel (Aghast, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dark - Nightmare

Deze Dark uit Hamburg wordt al een ongeveer een jaar gehypet als zijnde het project dat de pure dark wave / goth weer op het voorplan moet zetten. Online werden reeds heel wat nummers de ether in gegooid en dat het moest komen tot een heus album is dus niet meteen een verrassing, al blijf ik 8 nummers wel wat mager vinden. Vorig jaar verscheen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ahráyeph - XXV E.P.

25 jaar. Een kwarteeuw. Dat is de tijd dat de Leuvense gothic rock-formatie Ahráyeph bestaat. En dat wil hij niet ongemerkt laten voorbijgaan. Hij, want Ahráyeph is fundamenteel het werk van één man: Raf Ahráyeph (Ahráyeph is trouwens een wat creatievere schrijfwijze voor ‘Raf’). Ook al ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulesa - Ulesa

Wie kent er Aghast nog op het Cold Meat Industry label? Twee jammerende heksen in een donker bos, zo klonk dat ongeveer in 1995 op hun eerste en enige album “Hexerei Im Zwielicht Der Finsternis”. Dit debuutalbum van Ulesa zit zo een beetje in hetzelfde straatje. Vergelijkingen gaan ook wel op met dingen als Wardruna, Heilung of ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Ultimate Dreamers - Live Happily While Waiting For Death

De jaren 80 zijn een goudmijn voor wie van wave en electro houdt. De grote namen zijn talrijk, maar er zijn nog veel kleinere namen die de verzamelaar ook graag aan zijn platencollectie toevoegt. En zo weet u meteen wie de doelgroep vormt van deze plaat van The Ultimate Dreamers, een groep uit de jaren 80 die nu pas naar buiten komt met een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rigor Mortiss - Klechdy (Original Motion Picture Soundtrack)

Deze band werd oorspronkelijk in 1990 opgericht als Rigor Mortis in de middelgrote Poolse stad Płock. Een tweede s werd toegevoegd aan de bandnaam om verwarring te vermijden met de gelijknamige Amerikaanse death metal band. Rigor Mortiss (wat trouwens Latijn is voor lijkstijfheid) was behoorlijk populair in de jaren 90 en trad toen bijna ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Gert - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Fantastique.Nights, Cali Club Drogenbos 2/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Nacht van de Experimentele Film rond icoon Nico - OFFoff Artcinema te gast in Brusselse AB, 16 september 2021

Zoals aangekondigd maakte Dark Entries in hoofde van ondergetekende haar (of is het zijn?) opwachting op de Nacht van de Experimentele Film, de welke door OFFoff Cinema deze keer in de Brusselse AB georganiseerd werd… Niét in de AB-Club, zoals ondergetekende eerst dacht, maar wel degelijk in de grote zaal… Deze editie ...