casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

685 items

   

DAEMONIA NYMPHE
Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
17/08/2016 : DAEMONIA NYMPHE - Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.
Het charismatische Griekse koppel (Spyros Giasafakis en Evi Stergiou) dat de kern vormt van Daemonia Nymphe kwam zelf met de vraag of ik naast hun laatste album (de muziek voor de theaterproductie Macbeth) tevens geïnteresseerd zou zijn in een interview. Graag, en hiervoor trok ik mijn vriendin aan de arm, die van in den beginne hevig fan is van deze interessante groep die traditionele Griekse instrumenten gebruikt in hun sound die verder invloeden uit neoklassiek, neofolk en gothic herbergt.

DE: Macbeth kwam enkel digitaal uit, was het om financiële redenen dat jullie er niet voor kozen een tastbare uitgave uit te brengen?

DN: Dit is voornamelijk omdat we Macbeth wilden releasen vanaf het moment dat het materiaal klaar was, en we niet afhankelijk wilden zijn van het schema van een label. Ik moet er echter wel bijzeggen dat we momenteel aanbiedingen van labels krijgen om Macbeth alsnog op cd formaat te releasen. We kunnen niet zeggen dat we het niet overwegen om dit te doen, maar op dit moment is er nog niets bevestigd.

DE: Griekenland is gekend als een bakermat van de mythologie, kregen jullie je voorliefde voor mystieke en mythologische onderwerpen mee met de geboorte, of hoe kwam deze interesse tot groei?

DN: We zijn geboren in Griekenland en we zijn beïnvloed door de oude geschiedenis van ons land. Voornamelijk door de visuele kunst, was mijn bewondering voor oude Griekse kunst van het klassieke en archaïsche tijdperk dat me er toe aanzette om beeldhouwkunst aan de Universiteit voor Beeldende Kunst in Thessaloniki te gaan studeren. Als je geboren bent in Athene is het haast onmogelijk om je niet te laten inspireren door zijn klassieke schoonheid.

DE: Het visuele aspect is van een heel groot belang bij Daemonia Nymphe. Macbeth bijvoorbeeld is de soundtrack voor een theaterproductie. Was het voor Daemonia Nymphe van in den beginne belangrijk dat muziek en beeld hand in hand samen zouden gaan?

DN: Wel, ik ben een visueel artiest wat waarschijnlijk het feit verklaard dat mijn muziek bepaalde connecties vertoont met visuele kunstvormen. Aanvankelijk maakten of brachten we geen muziek met de bedoeling om geluiden te creëren om beelden te begeleiden, en dat doen we nog steeds niet, tenminste wanneer we refereren naar het werk van Daemonia Nymphe. Als muzikanten werken we op verschillende kunstvelden en -gebieden. We zijn allebei enorm geïnteresseerd in muziek maken voor theater en films maar dit is uiteraard een ander proces, en een andere werkgebied dan wanneer we muziek maken voor onze albums. Wanneer je muziek maakt voor theater, bijvoorbeeld, moet je close samenwerken met de regisseur, de repetities bijwonen, en met iedereen meewerken die bij de productie betrokken is om in staat te zijn de muziek te creëren die overeenkomt met het stuk terwijl op hetzelfde moment het stuk moet overeenkomen met de muziek. Er komt enorm veel teamwork bij kijken, en het is heel belangrijk voor alle artiesten dat de communicatie vlot verloopt. De manier van werken bij Daemonia Nymphe is gelijk een canvas schilderen, of een beeldhouwwerk creëren: je start het creatieproces en het werk zelf leid je naar de weg waarheen je gaan moet. Andere malen is het proces verschillend, melodieën komen persoonlijk geregeld in mijn gedachten op en ik dien ze onmiddellijk op te slaan (anders dreigen ze te vervagen) en ze later verder te ontwikkelen.

DE: Mensen vergelijken Daemonia Nymphe vaak met Dead Can Dance, omdat er muzikaal veel gelijkenissen te horen zijn. Begrijpelijk, maar is het niet een beetje frustrerend dat veel mensen na al die jaren nog steeds over Daemonia Nymphe spreken als het Griekse antwoord op Dead Can Dance?

DN: Natuurlijk aanbidden we deze band en we luisterden er enorm vaak naar in de jaren ‘90. Ik geloof echter niet dat er veel gelijkenissen tussen de twee bands bestaan. Waarschijnlijk zijn er wel een paar nummers die bepaalde connecties vertonen maar de meeste nummers zijn zeer verschillend, wij zien tenminste geen onmiddellijke connecties. Ik geloof dat iemand die écht luistert naar onze muziek dat duidelijk kan horen. Ik denk ook niet dat deze vergelijking iets is die veel voorkomt en wanneer het gebeurt, het voornamelijk gebeurt door labels en distributeurs om een bepaalde target groep aan te trekken, en is het voornamelijk omwille van promotionele redenen, al geloof ik persoonlijk niet dat dit nuttig is voor mensen die naar onze muziek willen luisteren. Ik kan je een paar voorbeelden geven om mijn opinie te verdedigen; luister maar eens naar enkele van onze meest populaire nummers. (Dance Of The Satyrs, Daemonos, Dios Astrapaiou, Ida's Dactyls, Divined By Trophonios,

En er zijn nog zovele voorbeelden, de lijst is eindeloos! Ik kan echt geen onmiddellijke verbinding met Dead Can Dance vinden behalve het feit dat we muziek waarvan we houden componeren en creëren, net zoals zij dat ook al jaren doen.

DE: Bands gelijk Daemonia Nymphe zijn zeer populair bij mensen die ook geïnteresseerd zijn in mystieke zaken. Hoe belangrijk zijn deze mystieke zaken in jullie alledaagse leven, buiten jullie muziek, bedoel ik dan?

DN: Op een bepaalde manier inspireert dit ons, inderdaad, maar het hangt er ook van af wat je precies definieert als mystiek. Voor ons is de natuur zelf al een mystieke plaats die onze verbeelding prikkelt, ongeacht hoe ver de technologie gevorderd is, de natuur en al zijn creaturen zijn nog steeds onontgonnen.

DE: Jullie gebruiken ook veel traditionele instrumenten, is dit om de rijke traditie in ere te houden, en hebben jullie het bespelen er van zelf aangeleerd?

DN: Wij gebruiken traditionele, hedendaagse en ‘oude’ Griekse instrumenten. De reden waarom we al deze instrumenten gebruiken is omdat we een rijkere sound willen creëren en we in staat willen zijn de geluiden die we in gedachten hebben over te brengen. Het is ook een middel om met verschillende geluiden te experimenteren om verschillende paden te bereiken. De ‘oude’ Griekse instrumenten zijn aan ons gegeven door Nikolaos Brass en we zijn zeer vereerd om ze in ons bezit te hebben. Veel van deze instrumenten die het geluid van de klassieke Griekse muziek vormden zijn verloren gegaan honderden jaren geleden. Deze instrumenten terug te brengen was eigenlijk een manier om nieuwe geluiden aan de hedendaagse muziek toe te voegen, eerder dan de oude geluiden te doen heropleven. En wel om de reden dat er geen andere hedendaagse instrumenten gebruikt werden om hun of hun unieke sound te vervangen zoals het vele traditionele instrumenten vergaan is. Deze geluiden waren dus eigenlijk onbekend voor huidige oren, zonder hierbij uit het oog te verliezen dat dicht deze instrumenten ook aanleunen bij de originele instrumenten, ze nog steeds hun eigen geluid voortbrengen. Uit de oudheid overleefden slechts zeer weinig instrumenten, zoals de askaulos (doedelzak) en andere blaasinstrumenten, en dit komt vooral uit het feit dat veel van deze instrumenten werden bespeeld door herders buiten de grote steden. Dankzij getalenteerde mensen zoals de grote instrumentenfabrikant Nikolaos Brass, zijn we in staat gesteld om terug te kunnen spelen op deze instrumenten.

DE: Was/is het de intentie van Daemonia Nymphe om vooral op deze traditionele instrumenten te focussen, of staan jullie open voor experimenten, bijvoorbeeld met moderne technologieën?

DN: We experimenteren met alles wat voorhanden is, de geluiden die gemaakt en onderzocht kunnen worden zijn waarlijk eindeloos, en uiteraard maakt technologie hier deel van uit, wat ook duidelijk is in ons geluid. De reproducties van oude Griekse instrumenten vervaardigd door de geniale artiest Nikolaos Brass hebben ons eveneens geïnspireerd om veel verschillende geluiden na te streven. Naast onze vele verschillende werken en onze talrijke samenwerkingen (Love Sessions, Ghost Fish, etc.) hebben we ook een album met remixes van onze eigen nummers door verschillende Europese artiesten uitgebracht onder de titel ‘Daemonia Nymphe Remixed’. We werken momenteel aan een nieuw remix album, we zijn bezig met het verzamelen van nummers door verschillende artiesten en remixen ook onze eigen nummers, we weten niet wanneer en hoe het verder nog zal ontwikkelen, maar het is een zeer interessant project.

DE: Het zou ons niet verbazen moest je nu Dead Can Dance namedroppen, maar welke andere invloeden waren verantwoordelijk voor de sound van Daemonia Nymphe, en bij welke artiesten leggen jullie heden ten dage graag het oor te luister?

DN: Dat is een goede vraag, maar ik ben bang dat ik niet in staat ben deze te beantwoorden. We luisterden naar zo veel verschillende dingen dat ik niet eens weet in welke mate ze verwant waren, wat ze waarschijnlijk ook niet waren. We concentreerden ons nooit op een bepaalde invloed door een bepaalde band; onze invloeden waren altijd zeer breed. Het is immers niet alleen muziek die ons beïnvloed, maar ook kunst en cultuur in het algemeen, zonder het menselijk gedrag en het milieu dat ons omringt niet te vergeten. We wilden altijd al onze eigen kunst maken, anders zou er voor ons geen noodzaak geweest zijn om iets te creëren dat reeds gemaakt was. Ik geloof dat alle mensen hun eigen manier hebben om dingen te zeggen of dingen te creëren, het is gewoon moeilijk om de manier om het te doen te vinden, maar ons doel was altijd om dat te doen, om te onderzoeken en ons innerlijke erin terug te vinden. Uiteraard is er geen vandaag zonder gisteren, het onderzoeken van ons verleden is ook een manier om onszelf te ontdekken in de hedendaagse wereld.

DE: Ik kan me voorstellen dat het een compleet andere manier van werken was om samen te werken met een theatergezelschap, dan wanneer jullie als groep in de studio duiken? Kan je een beetje meer vertellen hoe de totstandkoming van Macbeth in zijn werk ging?

DN: Zoals ik eerder al uitlegde is het veel meer een groepswerk geworden waar alle deelnemers in perfecte harmonie moeten kunnen zijn om zo te kunnen synchroniseren en samenwerken naar een stuk dat overkomt als één geheel. Vanwege het feit dat we een zeer goede communicatie hadden met alle leden van de groep, omdat we al vele malen met allen van hen hebben samengewerkt, kregen we eigenlijk onze eigen tijd om te werken aan de stukken, dezelfde wijze als we werken aan het componeren en opnemen van muziek voor onze albums. Wat voor ons zeer interessant was met betrekking tot dit werk, zijn de instrumenten die we hebben gebruikt en de filmische aanpak waar we naar toe moesten werken. Het is iets dat we niet eerder op zo’n manier hadden gedaan, en we kregen uiteindelijk de kans om het te doen. Als je het geluid van Daemonia Nymphe vanaf het begin tot vandaag gevolgd hebt, kan je op onze albums allerlei verschillende klanken van westerse tot oosterse muziek, van traditionele tot alternatieve muziek en nog veel meer terugvinden. Je hoort wals, rock invloeden, folk, ‘oude’, traditionele, electronische, Afrikaanse, soundtrack geluiden, ambient, Keltische geluiden en ga zo maar verder, de lijst is eindeloos. Al deze genres blijven uiteraard wel onder de paraplu van onze identiteit. Het is wel duidelijk dat niets bewust is samengesteld in de zin van ‘laten we nu dit of deze soort muziek eens maken’. Het is als een poel van geluiden waaruit elke keer van binnen uit een kunstwerk geboren wordt. Ik gebruik deze termen alleen maar om de manier waarop ik ieder nummer wanneer ik het beluister te omschrijven. Iets waartoe ik niet in staat en wanneer ik aan het componeren ben, en toch wil ik ook niet zeggen dat een dezer termen nauwkeurig te noemen zijn.

DE: Wat is het verband tussen Shakespeare (en Macbeth in het bijzonder) en Daemonia Nymphe?

DN: Er is niet echt een verband. We werden gevraagd om muziek te componeren door theaterdirecteur en medewerker sinds lange tijd Anastasia Revi, en we zijn blij dat we dit aanbod hebben aanvaard. Zoals ik al eerder zei beseften we, terwijl we er aan werkten, hoe graag we muziek voor dergelijke spelen componeren, en het gaf ons ook de kans om ons geluid nog verder te verbreden.

DE: Griekenland heeft erg geleden onder de financiële crisis, en heden ten dage volgen vele landen, waaronder ook België, deze neerwaartse spiraal. Hoe is het dagelijkse leven in Griekenland vandaag, en wat is de impact van deze hele situatie op het Griekse volk?

DN: Nou, Griekenland heeft al deze jaren enorm geleden, en het ziet er niet naar uit dat het ooit terug normaal zal gaan, in ieder geval zijn er geen aanwijzingen dat dit op korte termijn zal gebeuren. Veel andere landen hebben een soortgelijk lot en de lijst van de getroffen landen groeit en groeit. Hebzucht en de honger naar macht en geld is een grote kracht die de hedendaagse wereld drijft. Er zijn zo veel problemen die veel slimmer zouden kunnen behandeld worden dan dat nu gedaan wordt, maar het lijkt er op dat iedereen die aan de macht komt, hier misbruik van maakt.

DE: Wat was jullie motivatie om muziek te maken, en hoe ziet de geschiedenis van Daemonia Nymphe er uit?

DN: Ik ben betrokken geweest bij vele projecten voordat ik Daemonia Nymphe vormde. De meeste van deze projecten hadden geen muzikaal verband met Daemonia Nymphe. Na enkele jaren van experimenteren met verschillende geluiden en projecten, besloten mijn broer en ik om dit nieuwe project te vormen. In eerste instantie was ik gefascineerd door oude Griekse kunst, vooral beeldhouwkunde en architectuur van het archaïsche en klassieke tijdperk. Aangezien de beeldende kunst van het oude Griekenland zo belangrijk was, dachten we dat de muziek even belangrijk zou moeten zijn, maar er was geen echt bewijs van het geluid van oude tijden en we waren erg benieuwd om dit gebied te verkennen. We gingen op zoek naar iets dat bestond over oude Griekse muziek en dit leidde ons naar vele jaren van onderzoekingen. Na bijna vier jaar brachten we eindelijk ons eerste vinyl album “The Bacchic Dance Of The Nymphs” uit in 1998 op een onafhankelijk Duits label, het is interessant om hier op te merken dat er geen Grieks label interesse had om deze plaat uit te brengen. Naast het feit dat de meesten het wel leuk vonden, maar omdat het iets was dat ze niet konden catalogiseren, of zoals sommigen ervan zeiden: “het kan niet worden afgespeeld op de radio”, om deze redenen wou niemand deze plaat uitbrengen. Op een dag liep ik door de straten van Athene en zag ik in een etalage een “oude” Griekse lier en ik was gefascineerd door het instrument. Ik kon het niet geloven dat er iemand was die deze instrumenten maakte. Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met gitaarbouwer Nikolaos Brass, helaas zonder een van zijn fascinerende instrumenten aan te schaffen. Na verloop van tijd, benaderde ik hem opnieuw en ik speelde hem ons eerste album en gelukkig vond hij het geweldig! In die mate zelfs dat hij mij een grote verzameling van zijn instrumenten schonk en de rest is geschiedenis!

DE: Staat er een tournee op de agenda in de nabije toekomst, en welke data staan al vast?

DN: We hebben net in Frankrijk gespeeld, en we bereiden ons nu voor voor onze volgende shows in Amerika (Portland/Oregon). Er is nog sprake van een tour voor het jaareinde, maar dit is nog niet bevestigd. Alle updates zullen op onze Facebookpagina worden gepubliceerd.

Daemonia Nymphe

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fabio Orsi - Uncharted Waters

Dit is wel bij het meest toegankelijke dat ik al ooit op het Zoharum label heb gehoord: bezwerende synthesizermuziek met zeer duidelijke invloeden van de Kosmische Musik, vaak ook 'Berlin school' genoemd. Tangerine Dream en Klaus Schulze zeg maar. Nu ja in het verleden kregen we reeds “Book Of Dreams” van Günter ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Ultimate Time

Net zoals deel 1 (Sensuum Mendacia/Somnia) en deel 2 (Hypnobasia) in de reeks heruitgaven van Maëror Tri op Zoharum tegelijkertijd verschenen, zo gaat deel 3 (Archaic States) ook vergezeld van deel 4. Ultimate Time is een heruitgave van Maëror Tri’s tiende cassette, die oorspronkelijk uitkwam in 1994 op het Italiaanse Old ...

lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Archaic States

Helge Siehl, Martin Gitschel en Stefan Knappe zijn graag geziene gasten bij Zoharum. Zowel hun oud als nieuw materiaal vond gretig zijn weg naar het Poolse experimentele label. Knappe en Gitschel vormen samen Troum, Siehl werkt onder de naam 1000Schoen. Maar als drietal waren ze tussen 1986 en 1997 bekend als Maëror Tri. Maëror ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snowdrops - Manta Ray (Original Motion Picture Soundtrack)

Voor het Franse toetsen duo Snowdrops is dit hun debuut. Christine Ott heeft al een paar soloplaten en soundtracks achter haar naam staan en werkte samen met een paar bekende acts als Yann Tiersen en Tindersticks. Ze vormt nu als Snowdrops een tandem met Mathieu Gabry. De film waarvoor beide de muziek componeerden is ‘Manta Ray’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Orfeón Gagarin - Orfeón Gagarin

De, ahum, ‘oudere’ lezers van Dark Entries zijn het ongetwijfeld al wel eens tegengekomen : de waarschuwing op de binnenhoes van De Elpee : Hometaping Is Killing Music. Voor de jongeren onder jullie : downloaden gebeurde in vroegere tijden wel eens artisanaal door de vinylplaat stiekem te kopiëren op een cassette en die ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...