casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

700 items

   

HYSTERESIS
Het ritmische maakt dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag!
02/08/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

02/08/2016 : HYSTERESIS - Het ritmische maakt dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag!
02/08/2016 : HYSTERESIS - Het ritmische maakt dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag!
02/08/2016 : HYSTERESIS - Het ritmische maakt dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag!
02/08/2016 : HYSTERESIS - Het ritmische maakt dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag!
02/08/2016 : HYSTERESIS - Het ritmische maakt dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag!
Wij bij Dark Entries waren enorm te spreken over Hegemonia Cultural, de vijfde worp van het Belgische duo Hysteresis. Hun ritmische industrial die doorspekt is met tal van andere invloeden maakte ons nieuwsgierig naar het verhaal achter Hysteresis. En net zo boeiend als hun muziek, bleek de gespreksstof van deze twee sympathieke Antwerpenaren.

DE: Hegemonia Cultural is jullie 5de plaat, kan je voor onze lezers de ontstaansgeschiedenis van Hysteresis eens uit de doeken doen?

H: We kennen elkaar oorspronkelijk van school; we zaten samen enkele jaren op het Sint-Jan-Berchmanscollege in Merksem, waar we goede vrienden werden. Door verandering van school zagen we elkaar een tijdje niet, maar we kwamen elkaar terug tegen bij een scholierenstaking voor het justitiepaleis in Antwerpen (spaghetti-arrest 1996). We spraken opnieuw af en gingen voor het eerst samen uit, toen voornamelijk naar punk- en hardcore-optredens in kraakpanden en techno/rave/goa-party's. Uit onze gemeenschappelijke smaak en passie voor muziek kwamen wat experimenten met primitieve software voort, maar ik was toen voornamelijk gitarist en speelde in de Big Band van de muziekacademie. Met wat hulp van vrienden gingen we na een tijdje met Fruity Loops, Reason en Cubase aan de slag en dat bleek allemaal niet zo moeilijk te zijn. Vooral het feit dat je het resultaat op een cd-r kon branden en met vrienden delen, was toen echt revolutionair.

DE: Ik heb de betekenis van het woord “hysteresis” eens opgezocht, en het is blijkbaar het verschijnsel dat het verband tussen oorzaak en gevolg niet alleen afhangt van de grootte van de oorzaak, maar ook van de richting waarin de oorzaak verandert. Geen simpele kost, waarom kozen jullie dit als groepsnaam, en in welke mate is deze term bepalend voor jullie sound?

H: De term 'hysteresis' kwam ik tegen tijdens mijn opleiding voor proces operator in 2000-2001 tijdens de cursus over automatisatie. De definitie verschilt naargelang de context, maar de basis is dat het een deel is van het werkgebied dat niet of slechts gedeeltelijk wordt gecontroleerd. Synoniemen zijn 'dode zone', 'dode band' of 'gap'. Onze aanleg voor chaos en de connotatie met 'hysterie' maakten het een ideale groepsnaam. De sound was dus eerder bepalend voor de gekozen term.

DE:Jullie speelden op de eerste Dark Demons Night in Antwerpen, en grepen op een haartje naast het ticket voor BIM Festival, een gemiste kans, of hoe zagen jullie die avond?

H: Voor ons was de Dark Demons Night vooral een goede gelegenheid om nog eens in België te spelen, want dat was al een eeuwigheid geleden. We waren eerlijk gezegd niet aan het wachten op een wedstrijd, dat was eerder een bijkomend aspect. We waren al een tijdje aan het overwegen om misschien zelf nog eens iets te organiseren in de buurt, maar dat vergt veel tijd en tegenwoordig ook veel financieel risico. Vroeger hadden we een vriend met een waanzinnig soundsystem en was er een kraakpand (de Scheld'Apen) dat we quasi gratis konden gebruiken. De aanwezigen zullen die avonden in de tuin met Sonar, Ah Cama-Sotz, Hypnoskull ... niet snel vergeten, ook al was dat in 2003. Maar dat was toen, vandaag lijkt het veel moeilijker.

Het was dus eenvoudiger om ons kandidaat te stellen om BIM Festival te openen, maar dat ging gepaard met een facebook-poll en een wedstrijd. Voordeel was dat de wedstrijd in Antwerpen plaatsvond, zodat vrienden en collega's die niet thuis zijn in het genre ook eens konden zien wat we in het buitenland op die rare festivals uitvreten :-) Door de promotie die ermee gepaard ging, speelden we de week ervoor ook in Aarschot op Porta Nigra met o.a. Hybryds en Imminent. Twee vliegen in één klap, en we hebben ons uitstekend vermaakt.

DE: Zelf zullen jullie er dus niet optreden, maar wat vinden jullie persoonlijk van de affiche van het 15de BIM Festival? Waren jullie al eerdere edities aanwezig, en welke bands op de affiche van dit jaar spreken jullie aan?

H: De 'special Belgian' editie van dit jaar is erg interessant door de verschillende reunies. Ik ben vooral benieuwd naar Underviewer, een pre-Front 242 project, en à: GRUMH..., want daar had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. We zijn er hier in dit kleine landje in de jaren 80 toch in geslaagd om een specifieke sound en vibe te creëren die als basis heeft gediend voor de ontwikkeling van elektronische muziek wereldwijd. Onze bescheidenheid, die ons uiteraard siert, maakt dat we dat niet gauw in de verf zetten. Goed idee van BIM-fest dus, zolang ze de Belgische vlaggetjes maar achterwege laten ;-) Benieuwd of er veel volk uit het buitenland zal komen. Van de edities waar ik bij was onthoud ik vooral Geistform en Monolith, dat zal waarschijnlijk geen verrassing zijn.

DE: Hysteresis zit op het befaamde HANDS-label, en dit al sinds jullie derde album (There Is No Self), die sinds jaar en dag de crème de la crème betreffende rhythmic industrial promoten. Hoe kwamen jullie terecht bij het label van Udo Wiessmann?

H: Udo contacteerde ons kort na het einde van het legendarische Antwerpse Spectre-label, dat onze eerste cd's uitbracht. Tom (Spectre) en Herman (Ah Cama-Sotz) waren fans van het eerste uur. De allereerste Hysteresis-track staat op de Spectre-compilatie "Angst". Tom zorgde ervoor dat we in 2006 Maschinenfest mochten openen en in 2008 konden we er voor de tweede keer spelen. Udo had ons live aan het werk gezien en vond de cd's goed, goed genoeg om ons creatief onderdak te bieden bij HANDS. Wij zijn Tom, Herman en Udo eeuwig dankbaar voor het vertrouwen en alle "good times" die ze ons daarmee bezorgden.

DE: Ik hoor in jullie sound naast de duidelijke rhythmic industrial klanken, ook tal van andere invloeden. Zo hoorde ik op jullie optreden in Antwerpen een sound waarin het geluid van bijvoorbeeld Monolith hand in hand samenging met pakweg Laurent Garnier of Dave Clarke. Eten jullie graag van verschillende muzikale walletjes, en vinden jullie één specifiek genre te beperkend?

H: Ja. Elke track begint als een creatieve uitdaging en waar het eindigt weet je nooit. Sommige puristen kunnen zich er misschien aan storen, want we drijven het soms echt ten top en niet iedereen houdt daarvan. Vroeger noemde men het soms 'inconsistent', maar tegenwoordig horen we vaker 'eclectisch', en dat is het zeker. Verschillende genres op één cd is OK, maar in één track is voor sommigen wat veel. Smaken, je kan er eeuwig over discussiëren.

DE: Zowel op plaat als live deed de muziek van Hysteresis me erg denken aan Monolith, om een naam uit hetzelfde genre te noemen. Kunnen jullie deze vergelijking begrijpen, en/of met welke andere namen uit het genre voelen jullie jezelf verwant?

H: Eric draagt ook steeds een zonnebril, is het dat? Nee, grapje, ik begrijp de vergelijking heel goed, en het kan niet anders dan dat we beïnvloed zijn door Monolith, alleen al als ik me probeer in te beelden hoe vaak ik die cd's heb gespeeld en hem live aan het werk heb gezien. We hebben dit jaar trouwens samen nieuwjaar gevierd in Berlijn, op de HANDS Label Night. Verwantschap is er met de hele Maschinenfest-scene, met de ene band al wat meer dan de andere, maar als we dan toch gaan name-droppen: Needle Sharing en 5F_X zijn altijd erg inspirerend geweest.

DE: Kort gezegd valt het enorm op dat er heel wat variatie zit in de muziek van Hysteresis, en daardoor blijven jullie ook avontuurlijk klinken. Op die manier kunnen jullie mensen bereiken die doorgaans niet zo wild lopen van hetgeen er op HANDS aangeboden wordt. Proberen jullie de eigen sound zo telkens opnieuw te verrijken om tot dit resultaat te komen, of is het een onwillekeurig gegeven dat vanzelf zo tot stand komt wanneer jullie aan nummers bezig zijn?

H: Veel heeft te maken met het beheersen van de instrumenten. Over de jaren heen hebben we heel wat 'gear' verzameld en ook veel bijgeleerd. We hebben al enkele jaren computers afgezworen; de laatste keer dat we die gebruikten was op enkele nummers van "There Is No Self". Dat maakt dat de huidige sound haast onvergelijkbaar is met die van de eerste cd's. Als muzikant is het ook gewoon leuk om je eigen muzikale verleden in je muziek te kunnen leggen; dat maakt het soms moeilijk, maar daardoor blijft het interessant.

DE: Door jullie variatie snoeren jullie meteen ook criticasters de mond die stellen dat het rhythmic industrial genre allemaal hetzelfde klinkt. Wat spreekt jullie zelf het meeste aan aan deze overkoepelende term waaronder we de muziek van Hysteresis onderbrengen?

H: Het revolutionaire aspect van industrial was (en is) de "shock", de overdonderende, soms angstaanjagende muur van geluid. Je moet de muziek eigenlijk letterlijk voelen voor een correcte waarneming, dat gaat dus niet op een koptelefoon of door kleine speakers. Het ritmische maakt dan weer dat je er op kan feesten dat de stukken eraf vliegen. Dat doen wij graag.

DE: Waar haalt Hysteresis zijn inspiratie voor de songs?

H: Overal. Onderschat ook de spontane kracht van toeval niet. Ik kan evengoed zonder inspiratie aan een track beginnen en gewoon zien wat er gebeurt. Zo gaat het eigenlijk meestal. En dan verschiet je soms wat er zoal in je onderbewustzijn aan de gang is.

DE: Zoals jullie al hebben kunnen zien aan mijn review was ik zeer te spreken over Hegemonia Cultural, hoe zijn de reacties voor de rest?

H: We hebben verschillende lovende recensies gekregen en de meeste reacties zijn erg positief, veel meer dan bij de vorige cd's. Misschien is de nieuwe cd inderdaad iets toegankelijker voor wie nog niet van het genre heeft geproefd. De respons op de live optredens met de nieuwe tracks is ook deugddoend; vooral onze ongeplande set op Forms of Hands dit jaar was erg feestelijk.

DE: Volgen jullie de scene op de voet? België heeft tal van afgezanten zoals het eerder vernoemde Monolith, maar ook Hypnoskull (die onlangs ook nog een puike cd afleverden), Imminent, Sonar, om er maar een paar te noemen. Toch blijft het een relatief klein wereldje, althans wat betreft volgelingen, althans in België, alwaar het genre maar nauwelijks van de grond lijkt te komen. Ik heb het dan over het concert- en uitgaansleven, een dikke tien jaar terug merkte ik dat er duidelijk meer interesse was hieromtrent.

H: Ik deel je analyse volledig. Dat we underground zijn en er niet elke week een event is, is geen probleem, maar vandaag is het van het 'goede' te veel. We missen ook de verjonging die nodig is om de scene aan de gang te houden. Anderzijds heeft alles wat kunst en niet commercieel is het in deze tijden moeilijk, het is een algemene tendens. Zogenaamde subculturen hebben het vandaag moeilijk (dat zegt veel over de hegemonie van de dominante cultuur) en het wordt hoe langer hoe complexer om zelf iets te organiseren.

DE: Met een nieuwe plaat onder de arm mogen we ons wellicht aan een reeks optredens verwachten, waar kunnen we jullie zoal aanschouwen in de nabije toekomst?

H: Voorlopig staat enkel Infest op het programma, we spelen er op 27 augustus in een gezelschap dat we ons nooit hadden durven inbeelden toen we 15 jaar geleden achter onze PC zaten te klungelen. Atari Teenage Riot, Velvet Acid Christ,... Beetje nerveus toch.

Het is niet ons doel om veel op te treden of heel bekend te worden, er zijn andere prioriteiten is ons leven. Het huidige tempo van 3 à 4 optredens per jaar is voor ons perfect. De muziek heeft ons op plaatsen gebracht waar we anders nooit zouden komen en heeft ons onvergetelijke ervaringen bezorgd; daarvoor doen we het.

DE: Wim, je Facebookpagina leert ons dat je ook actief bent bij de vakbond. Wat is jouw mening over de (politieke) toestand in ons land, en hoe zie je de toekomst?

H: De toekomst is de optelsom van het verleden en van wat we vandaag doen en er staat ons ontzettend veel te doen. Velen denken dat er niets aan te doen valt, dat het allemaal wel meevalt, dat we het te goed hebben om ons druk te maken, maar die mening delen wij niet. Wij zien dat de klassenstrijd zich in alle hevigheid verder ontplooit, dat ongelijkheid en imperialistische oorlogsdreiging toenemen, dat democratische en sociale verworvenheden constant onder vuur liggen, dat de kapitalistische productiewijze geen antwoord kan bieden op de ecologische problematiek die het veroorzaakte, dat de burgerlijke politiek de veiligheid van de bevolking niet kan garanderen. Wij hebben beiden beslist om onze intellectuele capaciteiten daarop te richten: het bewustmaken van de massa, de werkende mensen organiseren en mobiliseren tegen een beleid dat rechtstreeks leidt tot oorlog, armoede en uitbuiting. De geschiedenis leert ons dat zaken drastisch kunnen veranderen wanneer mensen zich als klasse organiseren. Dat kan enkel als ze individuele belangen verzoenen met het collectieve belang, als ze verschillen van ras, gender, seksuele voorkeur en geloof durven overstijgen. Voor de goede luisteraar en trouwe Hysteresis-fan zal dit geen nieuws zijn :-)

We zijn allebei syndicaal afgevaardigde in de chemische sector en dat is dus geen toeval. Naast het helpen en verdedigen van onze collega's tegenover de werkgever, wat onze dagelijkse bekommernis is, zien we daarin een ruimere politieke betekenis. Dat zorgt voor tamelijk volle agenda's, veel lezen en weinig tijd om muziek te maken, maar het is nodig. Wij nodigen dan ook graag iedereen uit om deel te nemen aan de nationale betoging in Brussel op 29 september en aan de Algemene Staking op 7 oktober. Natuurlijk, wat had je gedacht?!

Hysteresis

Credits foto 2,3 & 4: Katharina Regulski

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : The Obscure - W-Fest Waregem 15/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Obscure - W-Fest Waregem 15/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Obscure - W-Fest Waregem 15/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Anatolian Weapons Feat. Seirios Savvaidis - To The Mother Of Gods

Anatolian Weapons, het nieuwste project van de Atheense kunstenaar, DJ en producer Aggelos Baltas (Dream Weapons, Fantastikoi Hxoi) debuteert op Beats In Space met ‘To The Mother Of Gods’. Het is een album gemaakt in samenwerking met volksmuzikant, liedjesschrijver en componist Seirios Savvaidis. Die laatste staat bekend voor zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Disen Gage - The Big Adventure

Van deze band bespraken we vorig jaar het album “Nature”. Dat bleek toch echt een buitenbeentje te zijn in het oeuvre van deze Russische progrockband. “Nature” was namelijk een soort soundscape opgebouwd uit field recordings, een heel intrigerend album uiteenvallend in 3 tracks met elk een heel eigen thema: 1) kosmische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! -

Noot; door problemen met de data server zullen afbeeldingen later worden opgeladen, onze excuses! Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregm op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Staches - This Lake Is Pointless

Ze komen uit Genève, Zwitserland maar verkasten intussen naar Leipzig, Duitsland. Hun eerste LP “Machine” kwam uit in 2014 en in 2016 volgde “Placid Faces”. De band bestaat uit twee jongens en twee meisjes en ze mixen al tien jaar de sound van girl punk, wavepunk of poppunk met zelfs garagerock of de psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-fest 14/8 - Irish Coffee & Twisted Nerve (Jirka Liessens)

De eerste avond van het enige wave festival in België begon gek genoeg met het thema Woodstock. Bezoekers werden voorzien van de nodige attributen hiervoor, wat het gekke tafereel opleverde dat de zwartste zielen eens door een roze zonnebril keken, letterlijk dan. Ondanks de flower power bracht de line-up ons heel andere muziek. Er ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Membranes - What Nature Gives…Nature Takes Away

Na hun comeback plaat ‘Dark Matter / Dark Energy’ in 2015 komen The Membranes als opvolger meteen met een dubbelelpee. Een groots opgevat conceptalbum waar ze een twintig vrouwen sterk koor (van het British & Irish Modern Music Institute) laten opdraven en die gastoptredens bevat van de kranige, vierentachtig jaar oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Local Store - Magpie And The Moon

Local Store is het nieuwe project van Needlepoint zanger en gitarist Bjørn Klakegg. Met 61 jaar op de teller is hij nog niet van plan om op te houden met muziek maken. Na het vorig jaar verschenen ‘The Diary Of Robert Reverie’ had Klakegg al meteen een nieuw project op stapel staan waarvoor hij muzikanten zocht. Bjørn ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...