casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

PSY'AVIAH
De stap naar albums met enkel gastzangers was een natuurlijke evolutie voor mij
19/06/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

19/06/2016 : PSY'AVIAH - De stap naar albums met enkel gastzangers was een natuurlijke evolutie voor mij
19/06/2016 : PSY'AVIAH - De stap naar albums met enkel gastzangers was een natuurlijke evolutie voor mij
19/06/2016 : PSY'AVIAH - De stap naar albums met enkel gastzangers was een natuurlijke evolutie voor mij
19/06/2016 : PSY'AVIAH - De stap naar albums met enkel gastzangers was een natuurlijke evolutie voor mij
19/06/2016 : PSY'AVIAH - De stap naar albums met enkel gastzangers was een natuurlijke evolutie voor mij
Psy’Aviah heeft een nieuwe cd uit, de zevende al: ‘Seven Sorrows, Seven Stars’. Het is de tweede cd al - na ‘The Xenogamous Endeavour’ - sinds het project een nieuwe draai vond en een beroep deed op gastzangers en - zangeressen op cd’s, en opnieuw lijkt het een succes te worden. Binnenkort staat de groep ook opnieuw op de planken. Wij gingen meesterbrien Yves Schelpe uitvragen over wat er de afgelopen jaren gebeurd is.

Dag Yves. Je hebt net ‘Seven Sorrows, Seven Stars’ uitgegeven, dat net als zijn voorganger ‘The Xenogamous Endeavour’ heel positieve kritieken krijgt. Ben je tevreden?

Zeer tevreden, zeker omdat na “The Xenogamous Endeavour” last had van een writer’s block. Ik heb dus veel moeten sleutelen en zoeken naar wat ik wou doen, waarover ik wou schrijven. Ik ben dus blij dat de songs, alsook de keuze om met guest vocalisten te werken, in de smaak valt.

‘Seven Sorrows, Seven Stars’, het klinkt bijna bijbels… Kan je iets meer zeggen over de titel?

Dit is tweeledig, enerzijds omdat dit het zevende studio album is, anderzijds omdat het leven een beetje hetzelfde is, 50/50 good and bad. Sowieso wou ’k ook een referentie naar de inspiratie voor dit album, de film “Interstellar” (en dan vooral de track “Alcubierre Drive”). Dit alles zit bevat in de titel van het album.

Nu we toch bezig zijn, de betekenis achter ‘The Xenogamous Endeavour’ intrigeert me nog meer…

The Xenogamous Endeavour was ’t eerste volledige album met een nieuwe wending voor PSY’AVIAH, alle songs met focus op gastzangers in plaats van één vaste zanger. De titel is dus een referentie naar die “poging” of ”uitdaging” (endeavour). “Xenogamous” zelf betekent kruisbestuiving, de samenwerking met allerhande vocalistsen alsook het kruisen van verschillende elementen uit tal van genres – iets dat de meeste mensen nu reeds wel associëren met Psy’Aviah.

Vroeger was Emélie Nicolaï de vaste zangeres. De onvermijdelijke vraag: wat is er gebeurd waardoor je afscheid hebt genomen van Emélie Nicolaï?

Laat ons kort zeggen dat er een discrepantie was tussen de inzet, of noem het motivatie, om het PSY’AVIAH project verder uit te breiden. Zelf wou ’k meer uitproberen, experimenteren en veel meer songs en demo’s schrijven. Ik neem het niemand kwalijk wanneer er niet dezelfde interesse of input is, maar uiteindelijk is het dan gewoon een logische keuze om ’t project te laten overleven wanneer je merkt dat die balans niet meer in evenwicht is.

Was het een evidente keuze om alleen verder te gaan en een beroep te doen op gastzanger(es)s(en)?

Aan de ene kant wel, omdat gastzangers reeds op elk album aanwezig waren. Het is iets wat ik dus altijd al deed en ook graag doe, omdat ’t de mogelijkheid geeft om per song de perfecte match te vinden qua stem. De stap naar albums met enkel gastzangers was dus een natuurlijke evolutie voor mij, en gaf me de vrijheid om ook meer te experimenteren in het schrijven van teksten en zanglijnen. In die zin is de samenwerking nagenoeg dus hetzelfde als vroeger, ik schrijf demo’s, tekst en zanglijnen - enkelen schrijven wel hun eigen tekst & zanglijn - en stuur deze door, net zoals bij de periode voor dit nieuwe concept.

Op ‘Seven Sorrows, Seven Stars’ doen heel wat mannelijke zangers mee, terwijl op ‘The Xenogamous Endeavour’ enkel vrouwelijke zangeressen meededen. Vanwaar deze evolutie?

Ik was het gewoon om met een vrouwenstem te werken, dus op “The Xenogamous Endeavour” ging ik die richting verder uit. Maar voor “Seven Sorrows, Seven Stars” wou ik het aangaan om mannelijke stemmen te gebruiken, omdat deze vaak een totaal andere karakter kunnen geven aan een song of verhaal. Het past ook perfect in het verhaal van het nieuwe album. En, zoals steeds, wil ik altijd graag nieuwe dingen uitproberen... Het is een wonder dat sommige fans nog kunnen “volgen”.

Psy’Aviah staat bekend omwille van de vele uiterst verzorgde videoclips die jullie bij de nummers maken. Wellicht is dit toch een behoorlijke geld- en tijdsinvestering. Waarom hechten jullie zoveel belang aan de clips?

Het overgrote deel van de videoclips zijn eigen producties, dus op budget kunnen we meestal besparen – maar tijdsintensief is het zeer zeker. Ik vind een videoclip belangrijk omdat deze een extra sfeer kan geven aan een nummer, of soms zelfs een extra dimentie aan het verhaal van de songtekst. Verder vind ’k het altijd veel fijner om een bewegend beeld met inhoud te zien, dan een foto op YouTube met de muziek eronder... Het nut van YouTube is toch net om bewegend beeld te brengen, niet?

In totaal komen we aan tien uitgaven van Psy’Aviah, als we ook ep’s en singles meetellen. Hoe voel je je als je daarop terugkijkt?

Best fijn. Ik had nooit verwacht toen ik begon op mijn 16e dat’k ooit de dingen zou doen die ’k reeds heb gedaan. Niet dat ’t daarom enorm veel voorsteld in “the grand scheme of things” – maar de feedback van fans op sommige songs, de persoonlijk verhalen zijn zeer leuk om op terug te kijken. Verder had’k dit zeker nooit verwacht nadat ik ooit door mijn leerkracht muziek uit de muziekschool werd gezet... Never give up thus I’d say.

Het geluid van Psy’Aviah is doorheen de jaren veel minder agressief geworden. Vind je het erg als ik zeg dat Psy’Aviah over de jaren heen meer en meer geëvolueerd is van dans- naar luistermuziek?

Dat vind ’k zeker niet erg. Voor mij gaat ’t niet om harde muziek te maken, maar om een verhaal te kunnen vertellen. In sommige songs past een hardere sound, in andere past een meer synthpop of triphop feeling. Ik tracht altijd steeds een donkere sfeer er in te steken. Een song als “Frozen” is dan misschien niet de meest harde track, maar het heeft wel een acid bassline, “Not What I Expected” is ook niet de meest agressieve track, maar heeft wel die edgy feeling met lyrics die voor iets staan. Een héél album vol hard hitting electro hebben we eigenlijk nooit gedaan, maar ’t is wel zo dat we inderdaad meer genres exploreren van triphop, synthpop tot ambient. Echter op elk album vind je zeker nog wel hardere songs, zoals “Deliverance”, “Wild Ride”, “Before I Die”, “Not What I Expected” etc... Ik kan me dus zeker vinden in je opmerking – maar ik vind’t zeker niet erg. Het is een evolutie, en dat is iets waar PSY’AVIAH altijd voor heeft gestaan: “Open-Minded Electronic Music With Heart & Soul”.

Jullie spelen binnenkort opnieuw live, voor het eerst sinds jullie het voorprogramma deden van Praga Khan, in januari 2013. Jullie eerste optreden nieuwe stijl doen jullie trouwens op de volgende Dark Entries Night, op 9 september in de Gentse Kinky Star. Heb je het podium gemist?

Het podium zeker, na twee albums - en in zekere zin ook “Future Past” - vond ik het echt tijd om de nieuwe songs live los te laten. Zeker omdat de laatste twee cd’s ook zeer positief onthaald werden, zowel binnen als buiten de scene. Verschillende mensen hadden reeds gevraagd of we live konden optreden, maar het was echter kijken en puzzelen om te kijken hoe dit te doen, aangezien elke song tegenwoordig in de studio met een andere zanger(es) werd opgenomen. Het was dus zoeken naar de perfecte zangeres hiervoor.

Was het moeilijk om een nieuwe live-formatie te vinden?

Qua gitarist had ik reeds een sterke man: Ben Van de Cruys, he knows his stuff en maakt dat de songs live een extra dimentie krijgen – dat was dus zeker geen probleem. Qua zang, dat was een zoektocht! Ik heb veel verschillende zangers en zangeressen tegengekomen, die op zich allemaal zeer goed hun ding deden, maar net niet all-round waren. Ik heb dan mijn moed bijeengeraapt en Marieke Lightband (bekend van oa KOALA, winnares Talent der Lage Landen, ervaring met tal van optredens in binnen- en buitenland) gecontacteerd om te zien of ze het gevarieerde PSY’AVIAH genre zou zien zitten... And she did! Een lange zoektocht, maar kwaliteit primeert, zowel in de studio als live, Ben weet perfect hoe hij de dingen moet invullen met zijn gitaarwerk en Marieke heeft een mooi timbre en een vocal range die alle songs aankunnen die ’k in de studio heb gemaakt. Dit maakt dat we de live versies van de songs af en toe een mooie verrassende twist kunnen geven. De eerste repetities verlopen vlot, en we kijken er met z’n drieën echt naar uit! See you there!

Psy'Aviah: website / facebook

Dark Entries Night XV met Psy'Aviah en Karl Hefner & Hugh Lagerfeld

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
CD BESPREKING : Detieti - Frogressive Punk

Een plaatje dat naar collega Henk Vereecken gestuurd werd, maar naar mij werd doorgespeeld. Het deed onze goede vriend denken aan Faith No More, en dat is nu net een van de groepen waar hij een godsgloeiende hekel aan heeft. Ondergetekende heeft in zijn platenkast wel plaats vrij gemaakt voor de dolle fratsen van Mike Patton en co, dus ...

lees meer...
CD BESPREKING : Je t'aime - Je t'aime

Parijs. Tall BastArd, Crazy Z en Dany Boy brengen in 2018 hun eerste singel uit “The Sound”, tevens de opener van hun albumdebuut, die in de lichtstad op gejubel wordt ontvangen. De groep die wortelt in de jaren 80 van de cold wave en post punk vat moed en belsuit een volledig album klaar te stomen. En zie, het titelloze debuut ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2019 : Here are the young men... RIP Ian Curtis

Vandaag, 18 mei, is het exact 39 jaar geleden dat ene Ian Curtis zich, op 23 jarige leeftijd, van het leven beroofde. Het was allicht geen nieuws geweest ware het niet dat deze Ian Curtis frontman en zanger/tekstschrijver was bij beeldenstormers Joy Division die aan de vooravond stonden van de grote doorbraak en een eerste Amerikaanse toer. “Closer”, ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Miel Noir en Tommi Stumpff samen te horen op Reclaim Your Story.

Miel Noir, een van de weinige bands die het lukte om op onze review pagina’s steeds het maximum aantal sterretjes in de wacht te slepen, is volop bezig aan de opvolger van Honey-Beat (2016). Tevens werd er een verrassende gast gespot in de studio, zo blijkt ook uit de eerste single die Miel Noir uit The Phoenix-Swarm, want zo gaat ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2019 : Summer-Event: gratis zomerfestival voor het goede doel.

Met de eerste zonnestralen die zich stilaan laten gelden, beginnen we al uit te kijken naar de zomer. En wie zomer zegt, zegt festivals. Goed nieuws want op zaterdag 3 augustus pakt men in Schoten onder de noemer Summer-Event 2019 uit met een affiche op maat van de Dark Entries lezer gesneden. Redelijk indrukwekkend met La Scaltra, A Slice ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...