We vrezen dat we per ongeluk een bedenkelijke mix gemaakt hebben van darkwave, goth, EDM en disco…
18/05/2016, Xavier Kruth![]() |
|||||
Hallo. Jullie spelen op 20 mei op de Dark Entries Night. Aangezien nog niet veel mensen jullie kennen, is het misschien best dat jullie zich even voorstellen… Dag Xavier, dag Dark Entries lezers! Wij zijn Frozen Nation, een Belgische groep. We vrezen dat we per ongeluk een bedenkelijke mix gemaakt hebben tussen darkwave, goth, EDM en disco… Als ik me niet vergis zijn jullie als een trio begonnen van Moss, D & D. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet en hoe hebben jullie besloten om samen muziek te maken? We zijn in feite een kwartet met moss, D & D en elvis de oude unieke modulaire synthesizer, gebouwd door een geniale ingenieur in de jaren 70. we hebben elkaar ontmoet in de Spector Studio in Brussel, waar D&D als producers werken, en begonnen met Elvis te jammen. Zo hebben we de basisstructuur gemaakt voor ons eerste nummer ‘I Failed For You’. We hebben ook het eerst van jullie gehoord door deze single. Het werd heel professioneel opgenomen, en jullie hebben er ook een mooie clip bij gemaakt. Jullie mikken hoog met dit nummer, niet? Het is gemixt en geproduced door D&D. We wilden iets aangenaam maken met een dansbeat, meeslepende refreinen en een kil jaren 80 stempel. Idem voor de video! ‘I Failed For You’ is erg karakteristiek voor de stijl die we willen bereiken: een groot contrast tussen licht en duisternis. het werd uitgebracht op ons Sub-Continental labele en is beschikbaar voor download en streaming. Jullie noemen jullie muziek ‘Dark Belgian Disco’, dat ook de titel van één van jullie nummers is. Jullie refereren naar de new beat en de EBM, twee hoogtepunten uit de Belgische muziekgeschiedenis. Denken jullie dat er een speciaal Belgische gevoel bestaat om dit soort muziek te maken? Exact! België was het land met het grootste aantal platenzaken per inwoner in de jaren 60 en 70. Het is altijd een land van kenners geweest, over alle sociale klassen heen, altijd de eerste om geïnteresseerd te zijn in nieuwe muziekstijlen. Deze achtergrond verklaart waarom de Belgische elektronische muziek steeds heel vernieuwend geweest is. We noemen onze muziek Dark Belgian Disco omdat het bestaat uit duistere teksten gezongen door een donkere stem bovenop een gedreven ritme en aanstekelijke melodieën. Moss houdt meer van donkere muziek; D&D zijn niet beschaamd om hun liefde voor disco, EDM en popliedjes met eenvoudige melodieën. Daarom zullen EBM-puristen opmerken dat we niet echt een EBM-groep zijn, ook al houden we van Front 242, dat zeker een nationale trots is hier in België. (Moeten we vermelden dat Moss Brusselaar is, dat D&D Fransmannen zijn en dat Elvis een Brit is?) We hebben inderdaad een nummer dat ‘Dark Belgian Disco’ heet. Het instrumentele stuk is een hommage aan de new beat waarin modulaire synths extensief gebruikt werden. We hebben er een disco baslijn op gezet en we zetten onze visie op ‘funky dark Belgium’ uiteen. Een andere invloed is de new wave van The Cure, Siouxsie, Bauhaus en vele anderen. Hoe zien jullie de mix deze mix tussen elektronische muziek en new wave? Punk in New York, dan in het Verenigd Koninkrijk, Joy Division, de innovatie van de Duitse elektronische pioniers, Detroit techno… Het leidde allemaal ontzettend rap tot de uitgave van ‘Blue Monday’ door New Order, dat Quincy Jones ooit omschreef als ‘het beste ‘blanke’ dansnummer ooit’. Het is nu nog steeds de meest indrukwekkende single in zijn genre! Postpunkgroepen begrepen, dankzij de Pistols, dat ze bergen konden verzetten met hun sterke persoonlijkheid en hun esthetische stijl. Dat is waar we van houden in de muziek van The Cure, The Banshees of The Psychedelic Furs. ‘Three Imaginary Boys’ van The Cure is een minimalistisch meesterwerk, manifest één van de beste platen ooit. Ik zie geen rechtstreekse invloed van Jethro Tull, maar er is een link met Elvis, jullie synthesizer. Kunnen jullie er meer over zeggen? Elvis, de modulaire synthesizer, maakt deel uit van de groep. Hij kan gehoord worden op elk nummer van Frozen Nation. Zijn vader is een onbekende geniale ingenieur die hem in de jaren 70 verwekte voor de progressieve rockgroep Jethro Tull. Hoewel we veel respect hebben van Ian Anderson als showman, is er geen invloed van Jethro Tull op Frozen Nation. We hebben niets van doen met bebaarde hippies die fluit spelen. Jullie werken momenteel aan een ep. Wat mogen we daarvan verwachten, en wanneer mogen we het verwachten? We wilden eerst een ep maken, maar we zijn van gedacht veranderd en hebben besloten om meteen voor een volwaardig album te gaan. We hebben bijna alles opgenomen, dan moeten we alles afmixen en laten masteren, en dan de gebruikelijke promotie voor de uitgave… Je zal nog even geduld moeten uitoefenen, maar het komt eraan! En wat mogen we verwachten van live shows? We hebben sporadisch optredens in zalen en op festivals in mei en juni. Je vindt ze op onze facebookpagina. Maar we zijn niet echt op tournee. We werken ook aan videoprojecties voor de optredens samen met het filmcollectief Ciclope. Het beste wat je kan doen is om ons live te komen zien op de veertiende Dark Enries Night op vrijdag 20 mei in Gent. wees erbij! Optredens:
Frozen Nation: website / facebook
|
Volgende interviews:
MESSA - Belfry: symbool van onze wereld, voorbestemd om ten onder te gaan...
'N TALES - ’n Tales is niet nieuw, maar een verderzetting van wat ooit op ons 16de begon
Bewitched As Dark - 'Als ik muziek maak sta ik open om alle soorten muziek te adopteren, maar uiteindelijk draait het altijd uit op iets dat klinkt als darkwave.'
EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
NEW DARK AGE (The Sound tribute, Peter Slabbynck) - Ach, luister gewoon naar die platen en laat Adrian in vrede rusten.
SKEPTICAL MINDS - Het is alsof een stem zegt: ‘hey jongens, jullie zijn ermee gestart, nu moet je verder doen…’
PETER SLABBYNCK (Red Zebra, EX-RZ) - Oude stempel? Die benaming snap ik niet. Een beetje respect graag!
MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock. Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeïnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands. Het is niet zo mijn ding.
Wendy James - Ik ben niet echt een aanhanger van het verouderingsproces!