casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

749 items

   

EXPONENTIA
Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
Exponentia is een beetje een apart project. Het is een neoklassiek project van slechts één man: Ludovic Dhenry. Hij heeft net ‘Abend’ uitgebracht, zijn vierde cd, maar heeft ook uitstekende cd’s uitgebracht onder de namen Zauber en Résonance Magnétique. Vraagt u zich af wat de man drijft? Wij ook, en we trokken naar hem toe.

Dag Ludovic. Je hebt net ‘Abend’ uitgegeven, de vierde cd van Exponentia. Ik vermoed dat er opnieuw een concept schuilt achter de plaat. Zo ja, kan je ons dan het concept uitleggen?

Ik heb voor deze plaat anders gewerkt, in tegenstelling tot ‘Sadness’, waarvoor ik nummers schreef die een gevoel van verdriet moesten vertolken, of ‘Ghost’, waarop entiteiten het onderwerp van de plaat waren. Op ‘Abend’ wou ik een voor Exponentia nieuw instrument integreren - de gitaar - en op meer conventionele liedjesstructuren werken.

Het accent ligt inderdaad erg hard op de gitaren, een element dat nog niet bestond op de vorige platen. Is dat de invloed van Lacrimosa, waarvan we weten dat je een grote fan bent?

Voor ik begon te componeren heb ik het creatieve proces gestart met het herbeluisteren van mijn vorige platen. Ik heb dan nagedacht over de klankkleur van de toekomstige plaat. Vanaf dat moment heb ik me mentaal een nummer ingebeeld, als een aanwijzing waarop ik mijn plaat kon baseren. De toevoeging van elektrische gitaren heeft zich in mijn geest opgedrongen. Ik heb in de studio een eerste proef gemaakt in dat opzicht. Het nummer in kwestie, waaruit dus de hele plaat gegroeid is, is ‘Abend’, wat ook de titel van de plaat is.

Er bestaan een heleboel groepen in de rock, de metal, electro, industrial… Er bestaan er echter weinig in de stijl van Lacrimosa, Das Ich, Goethes Erben, Sopor Aeternus en anderen. Toen ik Exponentia oprichtte wou ik me in deze stijl inschrijven, gewoonweg omdat het de muziek is die ik graag hoor en schrijf. Ik heb die muziek in me. Ik luister er vaak naar, net als naar barok en klassiek. Dat beïnvloedt mijn werk. Ik luister vaak naar Lacrimosa. Deze invloed heeft een belangrijke rol gespeeld in mijn keuze om gitaren toe te voegen.

Zoals steeds bevatten de composities erg uitgewerkte arrangementen met veel instrumenten. Heb je speciale lessen in harmonie gevolgd om zo te kunnen werken?

Ik heb gedurende een jaar dagelijks op een professionele muziekschool gezeten. Het is een intense, complexe en boeiende opleiding. Ik heb er harmonie en muziektheorie gestudeerd, alsook lessen geluidstechniek voor het mixen en masteren in de studio. Ik heb daarentegen nooit les gevolgd in het schrijven van symfonische orkestraties. Nadat ik afgestudeerd ben heb ik aanvullend nog heel wat als autodidact geleerd. Om de arrangementen te schrijven waarover je het hebt, moet je een diepgaande kennis hebben van muziektheorie, alsook er vele uren persoonlijk werk aan besteden. Als je een symfonisch nummer schrijft moet je duidelijke ideeën hebben, weten wat je doet en waarom je het doet. Als ik bijvoorbeeld, afhankelijk van de toonaard, een melodie voor de violen schrijf en beslis dat de akkoorden zullen gespeeld worden door de tweede violen, de altviolen, de cello’s en de contrabassen, dan moet ik ook vastleggen wie de terts, de kwint en de grondtoon zal spelen, zodat ik me niet verlies in de akkoordenprogressie, vooral niet als de toonaard veranderd, bij het ontlenen van noten uit en verwante toonaard of bij de toevallige toonaardveranderingen, waarin een mi mol een kruis wordt voor slechts een paar maten. Op dezelfde manier moet ik definiëren wat de koperblazers en de houtblazers zullen spelen. Muziek is heel mijn leven, ik besteed er veel tijd aan.

Alle instrumenten worden eigenlijk door synths en toetsen gespeeld. Heb je nooit getracht om je met echte muzikanten te omringen?

Door met toetsen te werken krijgt de plaat een meer synthetische, elektronische klank waar ik van hou. Het zou een groot genoegen zijn om mijn nummers te laten spelen door een symfonisch orkest, maar het budget om met dergelijk orkest in studio op te nemen is veel te groot voor Exponentia. Het is daarentegen wel denkbaar dat ik in de toekomst met echte muzikanten werk, voor de gitaren bijvoorbeeld.

We kunnen op je platen goed horen dat je veel belang hecht aan de stem en de articulatie. Je stem op ‘Abend’ doet me denken aan Sopor Aeternus, een andere groep die je sterk beïnvloed heeft. Wat streefde je met je stem na op ‘Abend’?

Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten een onwezenlijke creatuur simuleren. Dat is artistiek zeer belangrijk in mijn project. Een vreemde stem, onmenselijk… Ik had me voor deze plaat tot doel gesteld om mijn stem en de instellingen van de effecten in dat opzicht te verbeteren, om een trap hoger op te stijgen ten aanzien van de voorgangers. En effectief, Sopor Aeternus heeft me in dat opzicht beïnvloedt.

Net als op het debuut van Exponentia - ‘Allein’ - gebruik je op ‘Abend de taal van Goethe. Waarom?

De taalkeuze is heel belangrijk. Het schept een sfeer, het verandert het karakter en de eigenheid van een nummer. Eenzelfde nummer in het Engels, Spaans of Duits is helemaal anders, het nummer krijgt een andere gedaante. In die zin is het Duits de taal die het best overeenkomt met mijn verwachtingen, en dat ik muzikaal het meest liefheb.

Sinds ons laatste interview heb je verschillende uitstekende platen uitgebracht. Er was ‘Engel’ van Zauber, een project dat je verrezen hebt en dat een mooie mix brengt van het symfonische aspect van Exponentia met meer elektronische darkwave klanken. Daarna heb je een instrumentale en industriële cd gemaakt met Résonance Magnétique. Vanwaar de noodzaak om meerdere projecten gelijktijdig te hebben?

Ik wou me in verschillende muziekstijlen uiten, en muzikale ideeën verwezenlijken die al lang in mijn hoofd staken. De naam ‘Résonance Magnétique’ bestaat in mijn geest al zolang als ik componeer. Iets met getormenteerde, dansbare en soms duistere en zwevende klanken, met geluidsmanipulatie, zoals op de nummers ‘Illusion’ of ‘Arcane’.

Hetzelfde geldt voor ‘Engel’ van Zauber. Ik was zeer tevreden over de resultaten toen ik de opnames klaar had, in het bijzonder over het nummer ‘Ewigkeit’. Ik wou zo’n plaat gewoon maken. Ik werd innerlijk gedreven om deze platen op te nemen, deze muziek. Deze muzikale projecten hebben gelijkenispunten. Ze vormen een deel van mijn oeuvre. Nu heb ik besloten om me enkel op Exponentia te concentreren.

Zullen we je nog een keer live kunnen zien, of maken optredens voor jou deel uit van het verleden?

Op heden is geen enkel concert gepland, maar alles blijft mogelijk.

En nu? Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Nadat ik ‘Abend had afgewerkt heb ik een remix gemaakt voor de nieuwe ep van Sara Noxx en Marck Benecke. En ik ben nu begonnen met het schrijven aan mijn volgende plaat.

We wensen je veel geluk!

Exponentia

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuwe single van Darkher

Darkher laat terug van haar horen met de single ‘Lowly Weep’. En we krijgen daarbij ook wat inkijk in een nieuw album ‘The Buried Storm’. Het debuutalbum ‘Realms’ (2016) werd door Dark Entries alvast goed onthaald! Deze nieuwe storm geeft vorm aan de duisternis die op de loer ligt aan de rand van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Remote - Дым / Smoke

Vorig jaar bespraken we twee oudere albums van deze Russen, die na een digitale release een nieuw promorondje kregen. Het waren "The Great Bong Of Buchenwald" uit 2014 (waarmee de band dikke ambras kreeg met Bandcamp maar dat leest u in de review) en “The Gift” uit 2016. En hier zijn ze dan met “Дым ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
CD BESPREKING : BySenses - MonoCHROOM

Achter dit project zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias Owann in het project The Tower Tree. De digitale albums “InSense” (2014) en “5 Jours de Liberté” (2021) meegerekend is dit het vijfde album van BySenses. In 2014 verscheen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miasmatha - Miasmatha

Klaar voor een portie controverse? Miasmatha draagt dit titelloze (mini)album op aan Biopreparat, de onderzoeksorganisatie voor biologische wapens van de Sovjet-Unie dat vanaf 1973 met 30000 werknemers pathogenen en hun remedies (antigiffen, sera, antibiotica) onderzocht. Sinds de ineenstorting van de USSR is de status van het onderzoek onbekend, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Черноплодь (Chernoplod') - Черноплодь

Chernoplod’ is een obscure black metal band uit het noorden van Rusland die op dit titelloze album hun eerste 2 demo’s verzamelt. De nummers werden geheel eigen aan de muziekstijl opgenomen op de zolder van een verlaten huis in een net zo verlaten dorp. Het resultaat is black metal zoals die door puristen het liefst gesmaakt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Люди На Холме (Lyudi Na Holme) - Дикие Цветы [Wild Flowers]

“Hopende dat ze hiermee niet al hun kruit verschoten hebben, hopen we eveneens op een beloftevolle toekomst van deze uiterst getalenteerde Russen”, alzo besloten we onze bespreking van Nocturnus, het tweede album van Lyudi Na Holme. Ook wel het album van de bevestiging, en lees er de bespreking nog maar eens op na: overtuigen was ...

lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...