casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

EXPONENTIA
Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
Exponentia is een beetje een apart project. Het is een neoklassiek project van slechts één man: Ludovic Dhenry. Hij heeft net ‘Abend’ uitgebracht, zijn vierde cd, maar heeft ook uitstekende cd’s uitgebracht onder de namen Zauber en Résonance Magnétique. Vraagt u zich af wat de man drijft? Wij ook, en we trokken naar hem toe.

Dag Ludovic. Je hebt net ‘Abend’ uitgegeven, de vierde cd van Exponentia. Ik vermoed dat er opnieuw een concept schuilt achter de plaat. Zo ja, kan je ons dan het concept uitleggen?

Ik heb voor deze plaat anders gewerkt, in tegenstelling tot ‘Sadness’, waarvoor ik nummers schreef die een gevoel van verdriet moesten vertolken, of ‘Ghost’, waarop entiteiten het onderwerp van de plaat waren. Op ‘Abend’ wou ik een voor Exponentia nieuw instrument integreren - de gitaar - en op meer conventionele liedjesstructuren werken.

Het accent ligt inderdaad erg hard op de gitaren, een element dat nog niet bestond op de vorige platen. Is dat de invloed van Lacrimosa, waarvan we weten dat je een grote fan bent?

Voor ik begon te componeren heb ik het creatieve proces gestart met het herbeluisteren van mijn vorige platen. Ik heb dan nagedacht over de klankkleur van de toekomstige plaat. Vanaf dat moment heb ik me mentaal een nummer ingebeeld, als een aanwijzing waarop ik mijn plaat kon baseren. De toevoeging van elektrische gitaren heeft zich in mijn geest opgedrongen. Ik heb in de studio een eerste proef gemaakt in dat opzicht. Het nummer in kwestie, waaruit dus de hele plaat gegroeid is, is ‘Abend’, wat ook de titel van de plaat is.

Er bestaan een heleboel groepen in de rock, de metal, electro, industrial… Er bestaan er echter weinig in de stijl van Lacrimosa, Das Ich, Goethes Erben, Sopor Aeternus en anderen. Toen ik Exponentia oprichtte wou ik me in deze stijl inschrijven, gewoonweg omdat het de muziek is die ik graag hoor en schrijf. Ik heb die muziek in me. Ik luister er vaak naar, net als naar barok en klassiek. Dat beïnvloedt mijn werk. Ik luister vaak naar Lacrimosa. Deze invloed heeft een belangrijke rol gespeeld in mijn keuze om gitaren toe te voegen.

Zoals steeds bevatten de composities erg uitgewerkte arrangementen met veel instrumenten. Heb je speciale lessen in harmonie gevolgd om zo te kunnen werken?

Ik heb gedurende een jaar dagelijks op een professionele muziekschool gezeten. Het is een intense, complexe en boeiende opleiding. Ik heb er harmonie en muziektheorie gestudeerd, alsook lessen geluidstechniek voor het mixen en masteren in de studio. Ik heb daarentegen nooit les gevolgd in het schrijven van symfonische orkestraties. Nadat ik afgestudeerd ben heb ik aanvullend nog heel wat als autodidact geleerd. Om de arrangementen te schrijven waarover je het hebt, moet je een diepgaande kennis hebben van muziektheorie, alsook er vele uren persoonlijk werk aan besteden. Als je een symfonisch nummer schrijft moet je duidelijke ideeën hebben, weten wat je doet en waarom je het doet. Als ik bijvoorbeeld, afhankelijk van de toonaard, een melodie voor de violen schrijf en beslis dat de akkoorden zullen gespeeld worden door de tweede violen, de altviolen, de cello’s en de contrabassen, dan moet ik ook vastleggen wie de terts, de kwint en de grondtoon zal spelen, zodat ik me niet verlies in de akkoordenprogressie, vooral niet als de toonaard veranderd, bij het ontlenen van noten uit en verwante toonaard of bij de toevallige toonaardveranderingen, waarin een mi mol een kruis wordt voor slechts een paar maten. Op dezelfde manier moet ik definiëren wat de koperblazers en de houtblazers zullen spelen. Muziek is heel mijn leven, ik besteed er veel tijd aan.

Alle instrumenten worden eigenlijk door synths en toetsen gespeeld. Heb je nooit getracht om je met echte muzikanten te omringen?

Door met toetsen te werken krijgt de plaat een meer synthetische, elektronische klank waar ik van hou. Het zou een groot genoegen zijn om mijn nummers te laten spelen door een symfonisch orkest, maar het budget om met dergelijk orkest in studio op te nemen is veel te groot voor Exponentia. Het is daarentegen wel denkbaar dat ik in de toekomst met echte muzikanten werk, voor de gitaren bijvoorbeeld.

We kunnen op je platen goed horen dat je veel belang hecht aan de stem en de articulatie. Je stem op ‘Abend’ doet me denken aan Sopor Aeternus, een andere groep die je sterk beïnvloed heeft. Wat streefde je met je stem na op ‘Abend’?

Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten een onwezenlijke creatuur simuleren. Dat is artistiek zeer belangrijk in mijn project. Een vreemde stem, onmenselijk… Ik had me voor deze plaat tot doel gesteld om mijn stem en de instellingen van de effecten in dat opzicht te verbeteren, om een trap hoger op te stijgen ten aanzien van de voorgangers. En effectief, Sopor Aeternus heeft me in dat opzicht beïnvloedt.

Net als op het debuut van Exponentia - ‘Allein’ - gebruik je op ‘Abend de taal van Goethe. Waarom?

De taalkeuze is heel belangrijk. Het schept een sfeer, het verandert het karakter en de eigenheid van een nummer. Eenzelfde nummer in het Engels, Spaans of Duits is helemaal anders, het nummer krijgt een andere gedaante. In die zin is het Duits de taal die het best overeenkomt met mijn verwachtingen, en dat ik muzikaal het meest liefheb.

Sinds ons laatste interview heb je verschillende uitstekende platen uitgebracht. Er was ‘Engel’ van Zauber, een project dat je verrezen hebt en dat een mooie mix brengt van het symfonische aspect van Exponentia met meer elektronische darkwave klanken. Daarna heb je een instrumentale en industriële cd gemaakt met Résonance Magnétique. Vanwaar de noodzaak om meerdere projecten gelijktijdig te hebben?

Ik wou me in verschillende muziekstijlen uiten, en muzikale ideeën verwezenlijken die al lang in mijn hoofd staken. De naam ‘Résonance Magnétique’ bestaat in mijn geest al zolang als ik componeer. Iets met getormenteerde, dansbare en soms duistere en zwevende klanken, met geluidsmanipulatie, zoals op de nummers ‘Illusion’ of ‘Arcane’.

Hetzelfde geldt voor ‘Engel’ van Zauber. Ik was zeer tevreden over de resultaten toen ik de opnames klaar had, in het bijzonder over het nummer ‘Ewigkeit’. Ik wou zo’n plaat gewoon maken. Ik werd innerlijk gedreven om deze platen op te nemen, deze muziek. Deze muzikale projecten hebben gelijkenispunten. Ze vormen een deel van mijn oeuvre. Nu heb ik besloten om me enkel op Exponentia te concentreren.

Zullen we je nog een keer live kunnen zien, of maken optredens voor jou deel uit van het verleden?

Op heden is geen enkel concert gepland, maar alles blijft mogelijk.

En nu? Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Nadat ik ‘Abend had afgewerkt heb ik een remix gemaakt voor de nieuwe ep van Sara Noxx en Marck Benecke. En ik ben nu begonnen met het schrijven aan mijn volgende plaat.

We wensen je veel geluk!

Exponentia

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
CD BESPREKING : Erik Griswold - Wallpaper Music IV

Altijd in voor een grap en een grol, die Erik Griswold. We mochten een tijdje geleden met de man kennismaken middels het album All's Grist That Comes To The Mill waarop hij samen met een vijftiental pianisten zijn intrek zocht in een toren in een bos om via openende en sluitende jaloezieën geluiden naar buiten te orkestreren. Ook ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geneva Skeen - Double Bind

Mogen we even uw aandacht voor de Amerikaanse Geneva Skeen? Een tweetal jaar geleden liet ze zich opmerken door middel van het ijzersterke debuut A Parallel Array Of Horses. Het album liet een artieste horen met een al even uitgebreid en gelaagd gamma aan geluiden als dat er inspiratiebronnen en referenties waren waaraan haar klanken deden ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gianmaria Aprile - Rain, Ghosts, One Dog And Empty Woodland

Achter tal van albums gaat er een heel verhaal schuil. Het is zeker het geval binnen de wereld van de experimentele muziek en geldt zowat voor de alle abstracte kunstvormen. De uitleg is vaak al het halve werk, of u gaat tenminste in het beste geval toch met andere ogen naar een reeks klodders op doek of op het eerste gehoor lukraak samengeraapte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...