casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

EXPONENTIA
Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
Exponentia is een beetje een apart project. Het is een neoklassiek project van slechts één man: Ludovic Dhenry. Hij heeft net ‘Abend’ uitgebracht, zijn vierde cd, maar heeft ook uitstekende cd’s uitgebracht onder de namen Zauber en Résonance Magnétique. Vraagt u zich af wat de man drijft? Wij ook, en we trokken naar hem toe.

Dag Ludovic. Je hebt net ‘Abend’ uitgegeven, de vierde cd van Exponentia. Ik vermoed dat er opnieuw een concept schuilt achter de plaat. Zo ja, kan je ons dan het concept uitleggen?

Ik heb voor deze plaat anders gewerkt, in tegenstelling tot ‘Sadness’, waarvoor ik nummers schreef die een gevoel van verdriet moesten vertolken, of ‘Ghost’, waarop entiteiten het onderwerp van de plaat waren. Op ‘Abend’ wou ik een voor Exponentia nieuw instrument integreren - de gitaar - en op meer conventionele liedjesstructuren werken.

Het accent ligt inderdaad erg hard op de gitaren, een element dat nog niet bestond op de vorige platen. Is dat de invloed van Lacrimosa, waarvan we weten dat je een grote fan bent?

Voor ik begon te componeren heb ik het creatieve proces gestart met het herbeluisteren van mijn vorige platen. Ik heb dan nagedacht over de klankkleur van de toekomstige plaat. Vanaf dat moment heb ik me mentaal een nummer ingebeeld, als een aanwijzing waarop ik mijn plaat kon baseren. De toevoeging van elektrische gitaren heeft zich in mijn geest opgedrongen. Ik heb in de studio een eerste proef gemaakt in dat opzicht. Het nummer in kwestie, waaruit dus de hele plaat gegroeid is, is ‘Abend’, wat ook de titel van de plaat is.

Er bestaan een heleboel groepen in de rock, de metal, electro, industrial… Er bestaan er echter weinig in de stijl van Lacrimosa, Das Ich, Goethes Erben, Sopor Aeternus en anderen. Toen ik Exponentia oprichtte wou ik me in deze stijl inschrijven, gewoonweg omdat het de muziek is die ik graag hoor en schrijf. Ik heb die muziek in me. Ik luister er vaak naar, net als naar barok en klassiek. Dat beïnvloedt mijn werk. Ik luister vaak naar Lacrimosa. Deze invloed heeft een belangrijke rol gespeeld in mijn keuze om gitaren toe te voegen.

Zoals steeds bevatten de composities erg uitgewerkte arrangementen met veel instrumenten. Heb je speciale lessen in harmonie gevolgd om zo te kunnen werken?

Ik heb gedurende een jaar dagelijks op een professionele muziekschool gezeten. Het is een intense, complexe en boeiende opleiding. Ik heb er harmonie en muziektheorie gestudeerd, alsook lessen geluidstechniek voor het mixen en masteren in de studio. Ik heb daarentegen nooit les gevolgd in het schrijven van symfonische orkestraties. Nadat ik afgestudeerd ben heb ik aanvullend nog heel wat als autodidact geleerd. Om de arrangementen te schrijven waarover je het hebt, moet je een diepgaande kennis hebben van muziektheorie, alsook er vele uren persoonlijk werk aan besteden. Als je een symfonisch nummer schrijft moet je duidelijke ideeën hebben, weten wat je doet en waarom je het doet. Als ik bijvoorbeeld, afhankelijk van de toonaard, een melodie voor de violen schrijf en beslis dat de akkoorden zullen gespeeld worden door de tweede violen, de altviolen, de cello’s en de contrabassen, dan moet ik ook vastleggen wie de terts, de kwint en de grondtoon zal spelen, zodat ik me niet verlies in de akkoordenprogressie, vooral niet als de toonaard veranderd, bij het ontlenen van noten uit en verwante toonaard of bij de toevallige toonaardveranderingen, waarin een mi mol een kruis wordt voor slechts een paar maten. Op dezelfde manier moet ik definiëren wat de koperblazers en de houtblazers zullen spelen. Muziek is heel mijn leven, ik besteed er veel tijd aan.

Alle instrumenten worden eigenlijk door synths en toetsen gespeeld. Heb je nooit getracht om je met echte muzikanten te omringen?

Door met toetsen te werken krijgt de plaat een meer synthetische, elektronische klank waar ik van hou. Het zou een groot genoegen zijn om mijn nummers te laten spelen door een symfonisch orkest, maar het budget om met dergelijk orkest in studio op te nemen is veel te groot voor Exponentia. Het is daarentegen wel denkbaar dat ik in de toekomst met echte muzikanten werk, voor de gitaren bijvoorbeeld.

We kunnen op je platen goed horen dat je veel belang hecht aan de stem en de articulatie. Je stem op ‘Abend’ doet me denken aan Sopor Aeternus, een andere groep die je sterk beïnvloed heeft. Wat streefde je met je stem na op ‘Abend’?

Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten een onwezenlijke creatuur simuleren. Dat is artistiek zeer belangrijk in mijn project. Een vreemde stem, onmenselijk… Ik had me voor deze plaat tot doel gesteld om mijn stem en de instellingen van de effecten in dat opzicht te verbeteren, om een trap hoger op te stijgen ten aanzien van de voorgangers. En effectief, Sopor Aeternus heeft me in dat opzicht beïnvloedt.

Net als op het debuut van Exponentia - ‘Allein’ - gebruik je op ‘Abend de taal van Goethe. Waarom?

De taalkeuze is heel belangrijk. Het schept een sfeer, het verandert het karakter en de eigenheid van een nummer. Eenzelfde nummer in het Engels, Spaans of Duits is helemaal anders, het nummer krijgt een andere gedaante. In die zin is het Duits de taal die het best overeenkomt met mijn verwachtingen, en dat ik muzikaal het meest liefheb.

Sinds ons laatste interview heb je verschillende uitstekende platen uitgebracht. Er was ‘Engel’ van Zauber, een project dat je verrezen hebt en dat een mooie mix brengt van het symfonische aspect van Exponentia met meer elektronische darkwave klanken. Daarna heb je een instrumentale en industriële cd gemaakt met Résonance Magnétique. Vanwaar de noodzaak om meerdere projecten gelijktijdig te hebben?

Ik wou me in verschillende muziekstijlen uiten, en muzikale ideeën verwezenlijken die al lang in mijn hoofd staken. De naam ‘Résonance Magnétique’ bestaat in mijn geest al zolang als ik componeer. Iets met getormenteerde, dansbare en soms duistere en zwevende klanken, met geluidsmanipulatie, zoals op de nummers ‘Illusion’ of ‘Arcane’.

Hetzelfde geldt voor ‘Engel’ van Zauber. Ik was zeer tevreden over de resultaten toen ik de opnames klaar had, in het bijzonder over het nummer ‘Ewigkeit’. Ik wou zo’n plaat gewoon maken. Ik werd innerlijk gedreven om deze platen op te nemen, deze muziek. Deze muzikale projecten hebben gelijkenispunten. Ze vormen een deel van mijn oeuvre. Nu heb ik besloten om me enkel op Exponentia te concentreren.

Zullen we je nog een keer live kunnen zien, of maken optredens voor jou deel uit van het verleden?

Op heden is geen enkel concert gepland, maar alles blijft mogelijk.

En nu? Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Nadat ik ‘Abend had afgewerkt heb ik een remix gemaakt voor de nieuwe ep van Sara Noxx en Marck Benecke. En ik ben nu begonnen met het schrijven aan mijn volgende plaat.

We wensen je veel geluk!

Exponentia

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Gert wil recht op roes voor iedereen

Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk, brengt in augustus een nieuwe plaat uit: 'Alles is nog niet verloren'. En dat alles nog niet verloren is, zal u wel duidelijk worden. 18 geëngageerde nummers kun je erop verwachten, maar ook een inzicht in het leven en denken van Gert. Dat hij bijvoorbeeld al drie jaar gestopt is met alcohol, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Bart Willems doet het na Ono Scream en Apparaat ook solo

Kennen jullie Bart Willems? Jullie zouden nochtans moeten! Bart heeft in 2017 een parchtige postpunk plaat gemaakt met Ono Scream, en weet ook in electrorockland het mooie weer te maken met Apparaat. Alsof dat niet voldoende is, doet hij het nu ook solo onder de naam Willems. En ... in het Nederlands! Het project bracht zonet een tweede video ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 22/06/2022 : Fektsjek: wie schuilt er achter de mysterieuze groep De Aarzels?

Het was u misschien ook al opgevallen: donderdag spelen De Aarzels in de Djingel Djangel in Antwerpen, voor de luttele prijs van 5 euro. We hebben even navraag gedaan in onze kennissenkring, en niemand had ooit al van de groep gehoord, ook al schijnen ze volgens de aankondiging van het optreden al vrij lang mee te gaan: 'De Aarzels ...

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2022 : Hier zijn ze de laatste Sinner’s Day Summer artiesten! Maar ga dat vooral live zien!

Noblesse Oblige. Na vrijdag en zaterdag stelt Dark Entries jullie graag zondag 26 juni voor aan de hand van een clip van elke deelnemende band aan de Sinner’s Day Summer editie, die nu wel zeer snel dichterbij komt. Mocht u nog geen ticket of tickets hebben, niet twijfelen en gewoon doen door hier te klikken. Zondag 26 juni is alweer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rammstein - Zeit

We hebben dit album te danken aan de corona-epidemie. Normaal was Rammstein blijven touren, maar omdat dat niet kon zijn ze de studio ingedoken. Als het niet voor de muziek is, dan gaat Rammsteins achtste album zeker de geschiedenis in voor de kracht van z'n instant iconische hoes. Wat er uitziet als de ingang van een ondergrondse basis ...

lees meer...
CD BESPREKING : Motor!k - Motor!k 3

Waar Covid-19 en de bijhorende malaise voor de culturele sector voor Motor!k 2 een ferm nadeel was, bleek het een voordeel te zijn voor hun kersverse worp Motor!k 3… Daarover zo dadelijk meer… Eerst stellen we graag Motor!k nog even voor aan degenen die nog niet ingewijd zijn geveb we graag eerst nog wat duiding. Gitarist ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Nihilist Notes (and the perpetual quest 4 meaning in nothing)

Dit collectief uit Stockholm hoeft geen introductie meer daar ze ondertussen al (bijna) 30 jaar actief zijn in de scene, al begon het in 1993 nog als Ordo Equilibrio. Voordien was bezieler Tomas Pettersson al actief geweest in Archon Satani. Namen die bij de de ‘ouderlingen’ onder ons zeker nog een belletje doen rinkelen, net zoals ...