casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

EXPONENTIA
Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
10/05/2016 : EXPONENTIA - Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten absoluut een onwezenlijke creatuur simuleren.
Exponentia is een beetje een apart project. Het is een neoklassiek project van slechts één man: Ludovic Dhenry. Hij heeft net ‘Abend’ uitgebracht, zijn vierde cd, maar heeft ook uitstekende cd’s uitgebracht onder de namen Zauber en Résonance Magnétique. Vraagt u zich af wat de man drijft? Wij ook, en we trokken naar hem toe.

Dag Ludovic. Je hebt net ‘Abend’ uitgegeven, de vierde cd van Exponentia. Ik vermoed dat er opnieuw een concept schuilt achter de plaat. Zo ja, kan je ons dan het concept uitleggen?

Ik heb voor deze plaat anders gewerkt, in tegenstelling tot ‘Sadness’, waarvoor ik nummers schreef die een gevoel van verdriet moesten vertolken, of ‘Ghost’, waarop entiteiten het onderwerp van de plaat waren. Op ‘Abend’ wou ik een voor Exponentia nieuw instrument integreren - de gitaar - en op meer conventionele liedjesstructuren werken.

Het accent ligt inderdaad erg hard op de gitaren, een element dat nog niet bestond op de vorige platen. Is dat de invloed van Lacrimosa, waarvan we weten dat je een grote fan bent?

Voor ik begon te componeren heb ik het creatieve proces gestart met het herbeluisteren van mijn vorige platen. Ik heb dan nagedacht over de klankkleur van de toekomstige plaat. Vanaf dat moment heb ik me mentaal een nummer ingebeeld, als een aanwijzing waarop ik mijn plaat kon baseren. De toevoeging van elektrische gitaren heeft zich in mijn geest opgedrongen. Ik heb in de studio een eerste proef gemaakt in dat opzicht. Het nummer in kwestie, waaruit dus de hele plaat gegroeid is, is ‘Abend’, wat ook de titel van de plaat is.

Er bestaan een heleboel groepen in de rock, de metal, electro, industrial… Er bestaan er echter weinig in de stijl van Lacrimosa, Das Ich, Goethes Erben, Sopor Aeternus en anderen. Toen ik Exponentia oprichtte wou ik me in deze stijl inschrijven, gewoonweg omdat het de muziek is die ik graag hoor en schrijf. Ik heb die muziek in me. Ik luister er vaak naar, net als naar barok en klassiek. Dat beïnvloedt mijn werk. Ik luister vaak naar Lacrimosa. Deze invloed heeft een belangrijke rol gespeeld in mijn keuze om gitaren toe te voegen.

Zoals steeds bevatten de composities erg uitgewerkte arrangementen met veel instrumenten. Heb je speciale lessen in harmonie gevolgd om zo te kunnen werken?

Ik heb gedurende een jaar dagelijks op een professionele muziekschool gezeten. Het is een intense, complexe en boeiende opleiding. Ik heb er harmonie en muziektheorie gestudeerd, alsook lessen geluidstechniek voor het mixen en masteren in de studio. Ik heb daarentegen nooit les gevolgd in het schrijven van symfonische orkestraties. Nadat ik afgestudeerd ben heb ik aanvullend nog heel wat als autodidact geleerd. Om de arrangementen te schrijven waarover je het hebt, moet je een diepgaande kennis hebben van muziektheorie, alsook er vele uren persoonlijk werk aan besteden. Als je een symfonisch nummer schrijft moet je duidelijke ideeën hebben, weten wat je doet en waarom je het doet. Als ik bijvoorbeeld, afhankelijk van de toonaard, een melodie voor de violen schrijf en beslis dat de akkoorden zullen gespeeld worden door de tweede violen, de altviolen, de cello’s en de contrabassen, dan moet ik ook vastleggen wie de terts, de kwint en de grondtoon zal spelen, zodat ik me niet verlies in de akkoordenprogressie, vooral niet als de toonaard veranderd, bij het ontlenen van noten uit en verwante toonaard of bij de toevallige toonaardveranderingen, waarin een mi mol een kruis wordt voor slechts een paar maten. Op dezelfde manier moet ik definiëren wat de koperblazers en de houtblazers zullen spelen. Muziek is heel mijn leven, ik besteed er veel tijd aan.

Alle instrumenten worden eigenlijk door synths en toetsen gespeeld. Heb je nooit getracht om je met echte muzikanten te omringen?

Door met toetsen te werken krijgt de plaat een meer synthetische, elektronische klank waar ik van hou. Het zou een groot genoegen zijn om mijn nummers te laten spelen door een symfonisch orkest, maar het budget om met dergelijk orkest in studio op te nemen is veel te groot voor Exponentia. Het is daarentegen wel denkbaar dat ik in de toekomst met echte muzikanten werk, voor de gitaren bijvoorbeeld.

We kunnen op je platen goed horen dat je veel belang hecht aan de stem en de articulatie. Je stem op ‘Abend’ doet me denken aan Sopor Aeternus, een andere groep die je sterk beïnvloed heeft. Wat streefde je met je stem na op ‘Abend’?

Ik wil met mijn stem en de bijhorende effecten een onwezenlijke creatuur simuleren. Dat is artistiek zeer belangrijk in mijn project. Een vreemde stem, onmenselijk… Ik had me voor deze plaat tot doel gesteld om mijn stem en de instellingen van de effecten in dat opzicht te verbeteren, om een trap hoger op te stijgen ten aanzien van de voorgangers. En effectief, Sopor Aeternus heeft me in dat opzicht beïnvloedt.

Net als op het debuut van Exponentia - ‘Allein’ - gebruik je op ‘Abend de taal van Goethe. Waarom?

De taalkeuze is heel belangrijk. Het schept een sfeer, het verandert het karakter en de eigenheid van een nummer. Eenzelfde nummer in het Engels, Spaans of Duits is helemaal anders, het nummer krijgt een andere gedaante. In die zin is het Duits de taal die het best overeenkomt met mijn verwachtingen, en dat ik muzikaal het meest liefheb.

Sinds ons laatste interview heb je verschillende uitstekende platen uitgebracht. Er was ‘Engel’ van Zauber, een project dat je verrezen hebt en dat een mooie mix brengt van het symfonische aspect van Exponentia met meer elektronische darkwave klanken. Daarna heb je een instrumentale en industriële cd gemaakt met Résonance Magnétique. Vanwaar de noodzaak om meerdere projecten gelijktijdig te hebben?

Ik wou me in verschillende muziekstijlen uiten, en muzikale ideeën verwezenlijken die al lang in mijn hoofd staken. De naam ‘Résonance Magnétique’ bestaat in mijn geest al zolang als ik componeer. Iets met getormenteerde, dansbare en soms duistere en zwevende klanken, met geluidsmanipulatie, zoals op de nummers ‘Illusion’ of ‘Arcane’.

Hetzelfde geldt voor ‘Engel’ van Zauber. Ik was zeer tevreden over de resultaten toen ik de opnames klaar had, in het bijzonder over het nummer ‘Ewigkeit’. Ik wou zo’n plaat gewoon maken. Ik werd innerlijk gedreven om deze platen op te nemen, deze muziek. Deze muzikale projecten hebben gelijkenispunten. Ze vormen een deel van mijn oeuvre. Nu heb ik besloten om me enkel op Exponentia te concentreren.

Zullen we je nog een keer live kunnen zien, of maken optredens voor jou deel uit van het verleden?

Op heden is geen enkel concert gepland, maar alles blijft mogelijk.

En nu? Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Nadat ik ‘Abend had afgewerkt heb ik een remix gemaakt voor de nieuwe ep van Sara Noxx en Marck Benecke. En ik ben nu begonnen met het schrijven aan mijn volgende plaat.

We wensen je veel geluk!

Exponentia

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : 'Anywhere out there' kondigt nieuwe plaat van Your Life On Hold aan

Er werd al een tijdje uitgekeken naar nieuw werk van Your Life On Hold, het gothic rock project van Jan Dewulf alias John Wolf, al jaren één van de meest actieve mensen in de Belgische scene. Eerdere platen als 'Burning For The Ancient Connection' en 'My Name Is Legion For We Are Many' werden heel geod onthaald, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : Whispers In The Shadow in de knel met het verleden

Ondanks de moeilijke omstandigheden hebben Whispers In The Shadow in coronatijden een nieuwe plaat afgewerkt. Dit deden ze dankzij een uitgebreide crowdfunding. En die laat een ander geluid horen dan voorganger 'The Urgency Of Now' uit 2018. Waar die plaat de terugkeer naar een klassiek gitaargeluid inluidde, horen we nu weer meer ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : De Delvers roepen op om wakker te worden voor de cultuursector

Er zijn heel wat mensen en sectoren getroffen door de corona-crisis, maar weinig zijn zo hard getroffen als de cultuursector. Sinds maart al ligt op dat vlak bijna alles dicht. Er gaan veel stemmen op om de cultuursector te ondersteunen, en één van die stemmen zijn De Delvers, het Nederlandstalig nachtorkest dat korte maar fijne ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2020 : ReMission International bouwt een “Tower Of Strength” tegen Covid19

Wayne Hussey verzamelde en elite kransje artiesten om zich heen vanuit de idee een oude The Mission hit opnieuw in te spelen en de opbrengsten te laten gaan naar zij die van dichtbij de strijd aangaan met covid19. Mooi initiatief en zo dachten er vele anderen ook over, want zijn oproep werd massaal gevolgd en het resultaat is binnenkort beschikbaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zero Call - Stellar Wind (ep vinyl)

Het Spaanse Oraculo Records heeft voor deze zomer weer een aantal strikt gelimiteerde releases voor jullie klaar staan. En al moet er dan weerom gedanst in het eigen kot of buiten op 1,5 meter, voor de nieuwe releases trekt men de kaart van de minimal electro/techno en italo disco met een dark wave twist. Zo ook deze Zero Call, een Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Airbag - A Day At The Beach

Deze band uit Noorwegen is voor Dark Entries lang geen onbekende. In 2012 bespraken we hun tweede album “All Rights Removed” en in 2016 hun vierde album “Disconnected”. Airbag werd opgericht in 2004 in Oslo door vijf schoolkameraden met een gelijkaardige muzieksmaak. In 2008 tekenden ze een contract met het nu behoorlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land (viny LP)

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...