casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

MARK BURGESS (Chameleons Vox)
Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016, Didier Becu
 Bookmark and Share

12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
Binnenkort begint Chameleons Vox aan een nieuwe Europese toer (eentje die ze ook naar Nederland en België zal brengen). We kregen de kans om een interview te maken met één van de mede-uitvinders van een stijl die men tegenwoordig post-punk noemt. Zijn naam: Mark Burgess!

Beste Mark. Het is een echte eer om met jou te mogen spreken. Je bent wel geen popster, maar je hebt zeker het leven van veel mensen (waaronder het mijne) veranderd. Het zijn woorden die je dagelijks hoort, maar hoe voelt het als mensen je dat vertellen, en heb je zelf helden?

Hallo, nou ik weet dat muziek impact kan hebben op mensen, vooral op de jongere gerneratie. Door de jaren heen had ik zelf ook helden: The Beatles, David Bowie of Marc Bolan, dus ik snap het wel. Ik bedoel, het is leuk om te horen als mensen je vertellen hoeveel de muziek die je maakt hun leven heeft beïnvloed. Het is iets waar elke kunstenaar naar streeft. Voor mij stopt het wel als het obsessief wordt. Dat is iets waarmee ik me niet kan vereenzelvigen.

Het geluid van The Chameleons was altijd heel melancholisch, soms zelfs zonder hoop. Had dit iets te maken met het feit dat de band uit Manchester komt. Ik bedoel, ik ben er zelf nog nooit geweest, maar het algemene beeld dat we hebben is toch dat van een grijze industriestad.

Ik weet het echt niet. Ik heb nooit in die termen onze muziek geanalyseerd, dus het is niet iets wat ik herken. Ik heb mensen inderdaad al horen zeggen dat Manchester deprimerend is, maar ik heb dat nooit echt begrepen. Misschien is het omdat ik van daar ben.

Manchester was een stad met tal van bands. Waren er bands waarmee je bevriend was, en maakte je deel uit van een scène?

Nee, niet echt. We waren nooit deel van een Manchesterscène of iets dergelijks. Ik kon wel gemakkelijk op de guestlist of zo geraken, maar na het optreden ging ik naar huis zoals iedereen. Ik haat al die dingen die zich backstage afspelen. De jongens zijn aan het werk en ik heb het gevoel dat ik in de weg loop. Ik heb vrienden die muzikanten zijn, maar slechts een paar die beroemd zijn (of zoiets), de anderen zitten nog steeds in de underground of zijn nog volop aan het worstelen.

The Chameleons is een band uit de jaren 80. Iedereen heeft tegenwoordig zo'n mooie visie daarover, maar wat ik er me van herinner is eerder een nachtmerrie (Thatcher bijv.). Ik heb The Chameleons nooit als een politieke band beschouwd zoals Billy Bragg of zo, maar op een of andere manier zie ik je muziek toch als pure punk, ten minste qua houding. Ben je het daarmee eens?

Nou, ja ik ben het ermee eens dat punk een houding was en we hadden zeker geen cent op zak. Ik deel je mening over de jaren 80. Mijn ogen gaan gewoon draaien als ik lees wat voor een gouden tijdperk het was.

Zowel Script Of The Bridge als What Does Anything Mean? Basically zijn grote klassiekers in het postpunkgenre. Als ik nieuwe bands interview, dan noemen ze vaak The Chameleons als hun invloed. Hoe was het toen jullie albums werden uitgebracht? Ik bedoel, soms heb ik het gevoel dat The Chameleons nu pas het respect krijgt dat de band verdient.

Ja, toen was dat maar weinig. We hadden wel een publiek en we slaagden erin om shows uit te verkopen, maar met beide albums werden er over het algemeen gespot. Niet dat we daar ook maar één seconde van wakker lagen.

Mijn favoriete album is Strange Times. Het werd uitgebracht op Geffen en ook al moest het iets groots worden, werd het uiteindelijk het einde. Denk je dat de band in staat was om nog een ander album te maken, ik bedoel, artistiek bekeken waren jullie wel op het hoogtepunt!

Oh ja, ik bedoel, in mijn gedachten waren we ongetwijfeld klaar voor het vierde album dat onze beste plaat zou worden. Geen enkele twijfel mogelijk.

Op een bepaalde manier denk ik dat The Chameleons veel te punk was voor Geffen. Ik bedoel, The Chameleons was altijd een band die zijn eigen route volgde.

Wat bedoel je, dat we meer punk dan Nirvana of Siouxsie & The Banshees zijn? Ik denk gewoon dat we Geffen zagen als de beste optie voor een Amerikaans label. Het leek vooruitstrevend, maar dat bleek later onzin te zijn, maar dat is gewoon hoe we het toen zagen.

Sommigen zeggen dat je net zo groot had kunnen zijn als U2. Maar, en ik spreek uit persoonlijke ervaring, ik denk niet dat Mark Burgess een popster zou kunnen zijn. Ik bedoel, je bent vriendelijk, je doet alles voor je fans. Dit terzijde, vind je het niet jammer dat The Chameleons niet meer dan een succesvolle cultband is geworden?

Ik heb geen spijt om eerlijk te zijn, want de band heeft me een enorme vrijheid gegeven en mochten we groter geweest zijn, dan betwijfel ik of ik dat ook zo zou zien. Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik kon het geld wel gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.

Net zoals voor zo veel andere mensen betekenen je teksten alles voor mij. Ik bedoel, ik kan niet zingen, maar ik ken de woorden even goed als jij. Het is poëzie, maar wel poëzie die rechtstreeks naar het hart gaat. Nooit gedacht dat je soms te ver gaat?

Ik denk daar eerlijk gezegd niet over na. Het is iets heel natuurlijk en het is allemaal vloeiend. Ik heb nooit veel nagedacht over de teksten. Ik heb de neiging om te zingen wat ik voel, en dat is wat het is. Lofbetuigingen over mijn teksten neem ik niet al te serieus. Nogmaals, ik ben blij met de impact die ze hebben, maar ik zie mezelf niet als een dichter of iets dergelijks.

Ik zie jouw muziek vaak als escapisme. Melancholie, het is muziek die je naar beneden haalt, maar ze bevat minstens evenveel hoop. Ik weet dat muzikanten een hekel hebben aan dit soort vragen, maar welke songs zijn je lievelingen?

Het hangt af van mijn stemming of gemoedstoestand. Soms In Shreds, soms Is It Any Wonder en dan weer Second Skin. Ik bedoel vandaag is het Indiana, morgen weer een ander.

In alle eerlijkheid , moet ik toegeven dat ik ben blij dat The Chameleons er in 2016 nog steeds zijn, maar veel mensen vergeten dat je veel meer deed dan die drie albums. Is er een mogelijkheid dat er nieuw werk van je komt?

Nou ja, The Chameleons bestaan in 2016 niet meer, ChamelensVox is een andere band. Ja, ik zal wel een andere plaat maken als ik het gevoel heb dat ik sterke songs heb. Wat voor soort plaat dat zal zijn, kan ik niet zeggen.

Volg je de huidige muziekscène? Welke bands raad jij ons aan?

Op dit moment luister ik veel naar Vast. Evi Vine vind ik ook zeer goed.

Dit is een vraag die ik je zeker wil stellen. Op een bepaalde manier denk ik dat je platen zo veel meer impact konden hebben indien de platenmaatschappijen achter je zouden staan. Vandaag weet iedereen die met muziek bezig is wie The Chameleons zijn ZONDER een platenmaatschappij. Wat vind je van de huidige muzieksituatie waarin de muziekindustrie al zijn kracht kwijt is?

Ja, nu zou ik helemaal niet meer met zo’n maatschappij werken, of een of ander contract ondertekenen. Ik heb het gevoel dat ze nutteloos zijn, net als de muziekpers trouwens. Maar ik heb uiteindelijk een publiek, dus ik heb gemakkelijk praten. Het vinden van je publiek is het moeilijkste deel.

Binnenkort begin je aan The Script Of The Bridge -tour in Europa. De naam zegt het al, maar wat kunnen we verwachten?

Nou, eigenlijk was de Script-tour vorig jaar. Ik denk dat we songs gaan spelen die door het publiek worden gevraagd. We deden de show in december vorig jaar en nu willen ze dat we dat ook elders doen.

Ik heb gemerkt dat een groot deel van jullie Amerikaanse en Canadese shows uitverkocht zijn. Was je daar ook populair in de jaren 80?

Zeer zeker.

Je speelt ook in België. Wat betekent België voor jou?

Nou, ik ben gewoon blij om te spelen voor mensen die ons willen horen, ongeacht waar dat is. Ik heb geen emotionele band met België, behalve dat het een leuke plek is om te spelen en rond te hangen, en ik heb daar ook een aantal goede vrienden.

Chameleons Vox speelt op 22 april in de Q-Factory in Amsterdam en op 23 april in De Kreun in Kortrijk.

Dit interview verscheen oorspronkelijk op Peek-a-boo.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...