casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

MARK BURGESS (Chameleons Vox)
Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016, Didier Becu
 Bookmark and Share

12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
Binnenkort begint Chameleons Vox aan een nieuwe Europese toer (eentje die ze ook naar Nederland en België zal brengen). We kregen de kans om een interview te maken met één van de mede-uitvinders van een stijl die men tegenwoordig post-punk noemt. Zijn naam: Mark Burgess!

Beste Mark. Het is een echte eer om met jou te mogen spreken. Je bent wel geen popster, maar je hebt zeker het leven van veel mensen (waaronder het mijne) veranderd. Het zijn woorden die je dagelijks hoort, maar hoe voelt het als mensen je dat vertellen, en heb je zelf helden?

Hallo, nou ik weet dat muziek impact kan hebben op mensen, vooral op de jongere gerneratie. Door de jaren heen had ik zelf ook helden: The Beatles, David Bowie of Marc Bolan, dus ik snap het wel. Ik bedoel, het is leuk om te horen als mensen je vertellen hoeveel de muziek die je maakt hun leven heeft beïnvloed. Het is iets waar elke kunstenaar naar streeft. Voor mij stopt het wel als het obsessief wordt. Dat is iets waarmee ik me niet kan vereenzelvigen.

Het geluid van The Chameleons was altijd heel melancholisch, soms zelfs zonder hoop. Had dit iets te maken met het feit dat de band uit Manchester komt. Ik bedoel, ik ben er zelf nog nooit geweest, maar het algemene beeld dat we hebben is toch dat van een grijze industriestad.

Ik weet het echt niet. Ik heb nooit in die termen onze muziek geanalyseerd, dus het is niet iets wat ik herken. Ik heb mensen inderdaad al horen zeggen dat Manchester deprimerend is, maar ik heb dat nooit echt begrepen. Misschien is het omdat ik van daar ben.

Manchester was een stad met tal van bands. Waren er bands waarmee je bevriend was, en maakte je deel uit van een scène?

Nee, niet echt. We waren nooit deel van een Manchesterscène of iets dergelijks. Ik kon wel gemakkelijk op de guestlist of zo geraken, maar na het optreden ging ik naar huis zoals iedereen. Ik haat al die dingen die zich backstage afspelen. De jongens zijn aan het werk en ik heb het gevoel dat ik in de weg loop. Ik heb vrienden die muzikanten zijn, maar slechts een paar die beroemd zijn (of zoiets), de anderen zitten nog steeds in de underground of zijn nog volop aan het worstelen.

The Chameleons is een band uit de jaren 80. Iedereen heeft tegenwoordig zo'n mooie visie daarover, maar wat ik er me van herinner is eerder een nachtmerrie (Thatcher bijv.). Ik heb The Chameleons nooit als een politieke band beschouwd zoals Billy Bragg of zo, maar op een of andere manier zie ik je muziek toch als pure punk, ten minste qua houding. Ben je het daarmee eens?

Nou, ja ik ben het ermee eens dat punk een houding was en we hadden zeker geen cent op zak. Ik deel je mening over de jaren 80. Mijn ogen gaan gewoon draaien als ik lees wat voor een gouden tijdperk het was.

Zowel Script Of The Bridge als What Does Anything Mean? Basically zijn grote klassiekers in het postpunkgenre. Als ik nieuwe bands interview, dan noemen ze vaak The Chameleons als hun invloed. Hoe was het toen jullie albums werden uitgebracht? Ik bedoel, soms heb ik het gevoel dat The Chameleons nu pas het respect krijgt dat de band verdient.

Ja, toen was dat maar weinig. We hadden wel een publiek en we slaagden erin om shows uit te verkopen, maar met beide albums werden er over het algemeen gespot. Niet dat we daar ook maar één seconde van wakker lagen.

Mijn favoriete album is Strange Times. Het werd uitgebracht op Geffen en ook al moest het iets groots worden, werd het uiteindelijk het einde. Denk je dat de band in staat was om nog een ander album te maken, ik bedoel, artistiek bekeken waren jullie wel op het hoogtepunt!

Oh ja, ik bedoel, in mijn gedachten waren we ongetwijfeld klaar voor het vierde album dat onze beste plaat zou worden. Geen enkele twijfel mogelijk.

Op een bepaalde manier denk ik dat The Chameleons veel te punk was voor Geffen. Ik bedoel, The Chameleons was altijd een band die zijn eigen route volgde.

Wat bedoel je, dat we meer punk dan Nirvana of Siouxsie & The Banshees zijn? Ik denk gewoon dat we Geffen zagen als de beste optie voor een Amerikaans label. Het leek vooruitstrevend, maar dat bleek later onzin te zijn, maar dat is gewoon hoe we het toen zagen.

Sommigen zeggen dat je net zo groot had kunnen zijn als U2. Maar, en ik spreek uit persoonlijke ervaring, ik denk niet dat Mark Burgess een popster zou kunnen zijn. Ik bedoel, je bent vriendelijk, je doet alles voor je fans. Dit terzijde, vind je het niet jammer dat The Chameleons niet meer dan een succesvolle cultband is geworden?

Ik heb geen spijt om eerlijk te zijn, want de band heeft me een enorme vrijheid gegeven en mochten we groter geweest zijn, dan betwijfel ik of ik dat ook zo zou zien. Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik kon het geld wel gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.

Net zoals voor zo veel andere mensen betekenen je teksten alles voor mij. Ik bedoel, ik kan niet zingen, maar ik ken de woorden even goed als jij. Het is poëzie, maar wel poëzie die rechtstreeks naar het hart gaat. Nooit gedacht dat je soms te ver gaat?

Ik denk daar eerlijk gezegd niet over na. Het is iets heel natuurlijk en het is allemaal vloeiend. Ik heb nooit veel nagedacht over de teksten. Ik heb de neiging om te zingen wat ik voel, en dat is wat het is. Lofbetuigingen over mijn teksten neem ik niet al te serieus. Nogmaals, ik ben blij met de impact die ze hebben, maar ik zie mezelf niet als een dichter of iets dergelijks.

Ik zie jouw muziek vaak als escapisme. Melancholie, het is muziek die je naar beneden haalt, maar ze bevat minstens evenveel hoop. Ik weet dat muzikanten een hekel hebben aan dit soort vragen, maar welke songs zijn je lievelingen?

Het hangt af van mijn stemming of gemoedstoestand. Soms In Shreds, soms Is It Any Wonder en dan weer Second Skin. Ik bedoel vandaag is het Indiana, morgen weer een ander.

In alle eerlijkheid , moet ik toegeven dat ik ben blij dat The Chameleons er in 2016 nog steeds zijn, maar veel mensen vergeten dat je veel meer deed dan die drie albums. Is er een mogelijkheid dat er nieuw werk van je komt?

Nou ja, The Chameleons bestaan in 2016 niet meer, ChamelensVox is een andere band. Ja, ik zal wel een andere plaat maken als ik het gevoel heb dat ik sterke songs heb. Wat voor soort plaat dat zal zijn, kan ik niet zeggen.

Volg je de huidige muziekscène? Welke bands raad jij ons aan?

Op dit moment luister ik veel naar Vast. Evi Vine vind ik ook zeer goed.

Dit is een vraag die ik je zeker wil stellen. Op een bepaalde manier denk ik dat je platen zo veel meer impact konden hebben indien de platenmaatschappijen achter je zouden staan. Vandaag weet iedereen die met muziek bezig is wie The Chameleons zijn ZONDER een platenmaatschappij. Wat vind je van de huidige muzieksituatie waarin de muziekindustrie al zijn kracht kwijt is?

Ja, nu zou ik helemaal niet meer met zo’n maatschappij werken, of een of ander contract ondertekenen. Ik heb het gevoel dat ze nutteloos zijn, net als de muziekpers trouwens. Maar ik heb uiteindelijk een publiek, dus ik heb gemakkelijk praten. Het vinden van je publiek is het moeilijkste deel.

Binnenkort begin je aan The Script Of The Bridge -tour in Europa. De naam zegt het al, maar wat kunnen we verwachten?

Nou, eigenlijk was de Script-tour vorig jaar. Ik denk dat we songs gaan spelen die door het publiek worden gevraagd. We deden de show in december vorig jaar en nu willen ze dat we dat ook elders doen.

Ik heb gemerkt dat een groot deel van jullie Amerikaanse en Canadese shows uitverkocht zijn. Was je daar ook populair in de jaren 80?

Zeer zeker.

Je speelt ook in België. Wat betekent België voor jou?

Nou, ik ben gewoon blij om te spelen voor mensen die ons willen horen, ongeacht waar dat is. Ik heb geen emotionele band met België, behalve dat het een leuke plek is om te spelen en rond te hangen, en ik heb daar ook een aantal goede vrienden.

Chameleons Vox speelt op 22 april in de Q-Factory in Amsterdam en op 23 april in De Kreun in Kortrijk.

Dit interview verscheen oorspronkelijk op Peek-a-boo.

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/09/2020 : Euphemia Rise zegt bij debuut reeds vaarwel.

Bent u van mening dat er binnen de hedendaagse alternatieve rock te veel op veilig gespeeld wordt en zodoende vooral risico’s vermeden worden? Dan staat u qua denken op één lijn met Wim Lankriet, die we via zijn project Syrenomelia reeds aan u voorstelden. Om zich nog meer te bevrijden van de door de muziekindustrie opgelegde ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Rosetta Stone met nieuw album en box!

Het kan niet op. Als trouwe lezer merkte u allicht reeds dat Dark Entries (en ik niet in het minst) een hart heeft voor gothic rock. Zo verscheen nog maar pas het leuke nieuws dat het Amerikaanse The Wake uitpakt met een nieuw album en nu mag ik ook zeggen dat hun Britse evenknie Rosetta Stone in 2020 hetzelfde doet. Waar het album “Seems ...

lees meer...
CD BESPREKING : Subterfuge - Heat ep

Clifford Ennis is in Australië een cult figuur, al is de naam bij ons allicht niet meteen echt bekend. Doch als ik je zeg dat deze meneer als jaren actief is als gitarist van Ikon (nu wel even gestopt), met Ikon’s zanger Chris McCarter Jerusalem Syndrome bemande en met ex-Suspiria lid Mark Tansely de dansvloer op huppelde met Razorfade ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Van Post Mortem tot Somnus

Na vele positieve reacties op ‘Post Mortem’ (2018) en vele memorabele optredens met onder andere Wiegedood, Wolvennest, en Marche Funèbre wil Splendidula graag een nieuw teken van leven tonen. Deze Belgische atmospheric doom metal band zal begin 2021 een nieuwe plaat uitgeven, getiteld ‘Somnus’ en dit via het ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Search - Heart's Racing

Waar het vorige, zowat een half jaar eerder verschenen album “Some Place Far Away” een soms ietwat klef aandoend electro pop geluid liet horen tapt deze, maar liefst 18 nummers tellende nieuwe worp, “Heart’s Racing” veel meer uit een indie pop en indie rock vaatje. De overeenkomst tussen de twee albums is hier ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...