casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

MARK BURGESS (Chameleons Vox)
Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016, Didier Becu
 Bookmark and Share

12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
12/04/2016 : MARK BURGESS (Chameleons Vox) - Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik had het geld wel kunnen gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.
Binnenkort begint Chameleons Vox aan een nieuwe Europese toer (eentje die ze ook naar Nederland en België zal brengen). We kregen de kans om een interview te maken met één van de mede-uitvinders van een stijl die men tegenwoordig post-punk noemt. Zijn naam: Mark Burgess!

Beste Mark. Het is een echte eer om met jou te mogen spreken. Je bent wel geen popster, maar je hebt zeker het leven van veel mensen (waaronder het mijne) veranderd. Het zijn woorden die je dagelijks hoort, maar hoe voelt het als mensen je dat vertellen, en heb je zelf helden?

Hallo, nou ik weet dat muziek impact kan hebben op mensen, vooral op de jongere gerneratie. Door de jaren heen had ik zelf ook helden: The Beatles, David Bowie of Marc Bolan, dus ik snap het wel. Ik bedoel, het is leuk om te horen als mensen je vertellen hoeveel de muziek die je maakt hun leven heeft beïnvloed. Het is iets waar elke kunstenaar naar streeft. Voor mij stopt het wel als het obsessief wordt. Dat is iets waarmee ik me niet kan vereenzelvigen.

Het geluid van The Chameleons was altijd heel melancholisch, soms zelfs zonder hoop. Had dit iets te maken met het feit dat de band uit Manchester komt. Ik bedoel, ik ben er zelf nog nooit geweest, maar het algemene beeld dat we hebben is toch dat van een grijze industriestad.

Ik weet het echt niet. Ik heb nooit in die termen onze muziek geanalyseerd, dus het is niet iets wat ik herken. Ik heb mensen inderdaad al horen zeggen dat Manchester deprimerend is, maar ik heb dat nooit echt begrepen. Misschien is het omdat ik van daar ben.

Manchester was een stad met tal van bands. Waren er bands waarmee je bevriend was, en maakte je deel uit van een scène?

Nee, niet echt. We waren nooit deel van een Manchesterscène of iets dergelijks. Ik kon wel gemakkelijk op de guestlist of zo geraken, maar na het optreden ging ik naar huis zoals iedereen. Ik haat al die dingen die zich backstage afspelen. De jongens zijn aan het werk en ik heb het gevoel dat ik in de weg loop. Ik heb vrienden die muzikanten zijn, maar slechts een paar die beroemd zijn (of zoiets), de anderen zitten nog steeds in de underground of zijn nog volop aan het worstelen.

The Chameleons is een band uit de jaren 80. Iedereen heeft tegenwoordig zo'n mooie visie daarover, maar wat ik er me van herinner is eerder een nachtmerrie (Thatcher bijv.). Ik heb The Chameleons nooit als een politieke band beschouwd zoals Billy Bragg of zo, maar op een of andere manier zie ik je muziek toch als pure punk, ten minste qua houding. Ben je het daarmee eens?

Nou, ja ik ben het ermee eens dat punk een houding was en we hadden zeker geen cent op zak. Ik deel je mening over de jaren 80. Mijn ogen gaan gewoon draaien als ik lees wat voor een gouden tijdperk het was.

Zowel Script Of The Bridge als What Does Anything Mean? Basically zijn grote klassiekers in het postpunkgenre. Als ik nieuwe bands interview, dan noemen ze vaak The Chameleons als hun invloed. Hoe was het toen jullie albums werden uitgebracht? Ik bedoel, soms heb ik het gevoel dat The Chameleons nu pas het respect krijgt dat de band verdient.

Ja, toen was dat maar weinig. We hadden wel een publiek en we slaagden erin om shows uit te verkopen, maar met beide albums werden er over het algemeen gespot. Niet dat we daar ook maar één seconde van wakker lagen.

Mijn favoriete album is Strange Times. Het werd uitgebracht op Geffen en ook al moest het iets groots worden, werd het uiteindelijk het einde. Denk je dat de band in staat was om nog een ander album te maken, ik bedoel, artistiek bekeken waren jullie wel op het hoogtepunt!

Oh ja, ik bedoel, in mijn gedachten waren we ongetwijfeld klaar voor het vierde album dat onze beste plaat zou worden. Geen enkele twijfel mogelijk.

Op een bepaalde manier denk ik dat The Chameleons veel te punk was voor Geffen. Ik bedoel, The Chameleons was altijd een band die zijn eigen route volgde.

Wat bedoel je, dat we meer punk dan Nirvana of Siouxsie & The Banshees zijn? Ik denk gewoon dat we Geffen zagen als de beste optie voor een Amerikaans label. Het leek vooruitstrevend, maar dat bleek later onzin te zijn, maar dat is gewoon hoe we het toen zagen.

Sommigen zeggen dat je net zo groot had kunnen zijn als U2. Maar, en ik spreek uit persoonlijke ervaring, ik denk niet dat Mark Burgess een popster zou kunnen zijn. Ik bedoel, je bent vriendelijk, je doet alles voor je fans. Dit terzijde, vind je het niet jammer dat The Chameleons niet meer dan een succesvolle cultband is geworden?

Ik heb geen spijt om eerlijk te zijn, want de band heeft me een enorme vrijheid gegeven en mochten we groter geweest zijn, dan betwijfel ik of ik dat ook zo zou zien. Superster zijn heeft meer nadelen dan voordelen als je het mij vraagt. Ik kon het geld wel gebruiken, maar ik zou het toch verspild hebben.

Net zoals voor zo veel andere mensen betekenen je teksten alles voor mij. Ik bedoel, ik kan niet zingen, maar ik ken de woorden even goed als jij. Het is poëzie, maar wel poëzie die rechtstreeks naar het hart gaat. Nooit gedacht dat je soms te ver gaat?

Ik denk daar eerlijk gezegd niet over na. Het is iets heel natuurlijk en het is allemaal vloeiend. Ik heb nooit veel nagedacht over de teksten. Ik heb de neiging om te zingen wat ik voel, en dat is wat het is. Lofbetuigingen over mijn teksten neem ik niet al te serieus. Nogmaals, ik ben blij met de impact die ze hebben, maar ik zie mezelf niet als een dichter of iets dergelijks.

Ik zie jouw muziek vaak als escapisme. Melancholie, het is muziek die je naar beneden haalt, maar ze bevat minstens evenveel hoop. Ik weet dat muzikanten een hekel hebben aan dit soort vragen, maar welke songs zijn je lievelingen?

Het hangt af van mijn stemming of gemoedstoestand. Soms In Shreds, soms Is It Any Wonder en dan weer Second Skin. Ik bedoel vandaag is het Indiana, morgen weer een ander.

In alle eerlijkheid , moet ik toegeven dat ik ben blij dat The Chameleons er in 2016 nog steeds zijn, maar veel mensen vergeten dat je veel meer deed dan die drie albums. Is er een mogelijkheid dat er nieuw werk van je komt?

Nou ja, The Chameleons bestaan in 2016 niet meer, ChamelensVox is een andere band. Ja, ik zal wel een andere plaat maken als ik het gevoel heb dat ik sterke songs heb. Wat voor soort plaat dat zal zijn, kan ik niet zeggen.

Volg je de huidige muziekscène? Welke bands raad jij ons aan?

Op dit moment luister ik veel naar Vast. Evi Vine vind ik ook zeer goed.

Dit is een vraag die ik je zeker wil stellen. Op een bepaalde manier denk ik dat je platen zo veel meer impact konden hebben indien de platenmaatschappijen achter je zouden staan. Vandaag weet iedereen die met muziek bezig is wie The Chameleons zijn ZONDER een platenmaatschappij. Wat vind je van de huidige muzieksituatie waarin de muziekindustrie al zijn kracht kwijt is?

Ja, nu zou ik helemaal niet meer met zo’n maatschappij werken, of een of ander contract ondertekenen. Ik heb het gevoel dat ze nutteloos zijn, net als de muziekpers trouwens. Maar ik heb uiteindelijk een publiek, dus ik heb gemakkelijk praten. Het vinden van je publiek is het moeilijkste deel.

Binnenkort begin je aan The Script Of The Bridge -tour in Europa. De naam zegt het al, maar wat kunnen we verwachten?

Nou, eigenlijk was de Script-tour vorig jaar. Ik denk dat we songs gaan spelen die door het publiek worden gevraagd. We deden de show in december vorig jaar en nu willen ze dat we dat ook elders doen.

Ik heb gemerkt dat een groot deel van jullie Amerikaanse en Canadese shows uitverkocht zijn. Was je daar ook populair in de jaren 80?

Zeer zeker.

Je speelt ook in België. Wat betekent België voor jou?

Nou, ik ben gewoon blij om te spelen voor mensen die ons willen horen, ongeacht waar dat is. Ik heb geen emotionele band met België, behalve dat het een leuke plek is om te spelen en rond te hangen, en ik heb daar ook een aantal goede vrienden.

Chameleons Vox speelt op 22 april in de Q-Factory in Amsterdam en op 23 april in De Kreun in Kortrijk.

Dit interview verscheen oorspronkelijk op Peek-a-boo.

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Geins't Naït & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dear Deer / Embers - Split Dear Deer / Embers

Een split-lp, met aan elke zijde vier nummers van respectievelijk Dear Deer en Embers. Het werk is mooi vormgegeven, met een opvallende gele hoes van twee voorkanten en een plaat van transparant vinyl. Interessanter nog is de muziek, want we krijgen hier pareltjes door twee groepen die niet vreemd zijn van een flinke portie waanzin. Dear ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CD BESPREKING : WÜLF7 - Dark Hate

‘Belgian EBM is still alive’. Het had het motto kunnen zijn van WÜLF7, maar het is veel meer geworden dan dat. Onder invloed van WÜLF7 hebben verschillende Belgische electrogroepen zich verzameld om samen op te treden en elkaar bij te staan. We denken aan Euforic Existence, Zynik 14, Dreadfool, Radikal Kuss en Deleritas, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elle Noir - Like A Black Doll

Houdt u van getormenteerde gothic met existentiële teksten en hartverscheurende melodieën? Kikt u op neoklassieke composities op piano en poëzie waarin de diepste zieleroerselen gedeeld worden? Voel u dan welkom bij Elle Noir, het project van een geschoolde Italiaanse sopraan – tevens afgestudeerd in musicologie en compositie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth & Onsturicheit - Svartur

Een samenwerking tussen twee Belgische artiesten die al lang geen onbekenden meer zijn voor Dark Entries. Ashtoreth is het project van Antwerpenaar Peter Verwimp. Hij maakt een soort sjamanistische ritual soundscapes uit elementen van drone, folk en doom. Van Ashtoreh besprak Dark Entries al vele releases (veelal samenwerkingen met andere ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...