casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

657 items

   

Merciful Nuns
Ik hou niet zo van de term Goth-Rock. Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeďnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands. Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016, Danny Quetin
 Bookmark and Share

06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeďnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeďnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeďnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeďnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
Met Thelema VIII werd door Merciful Nuns een grandioze themaplaat afgeleverd. Het concept van de eigen wil los te laten en je eigen ding te doen. Geïnspireerd door Crowley en Rabelais. Een ideale reden om de Merciful Nuns-frontman Artaud Seth hierover aan de tand te voelen.

Met Merciful Nuns brachten jullie onlangs het 8ste album Thelema VIII uit, hetgeen als een concept-album wordt beschouwd, gebaseerd op het leven van Aleister Crowley en François Rabelais. Wat betekenen deze heerschappen voor jou ?

Artaud: François Rabelais was een Frans schrijver en denker die een nieuwe samenleving wou vestigen in het begin van de 16de eeuw – de Abdij van Thelema, waar de mensheid werd verondersteld te leven in complete vrijheid, onder het mom van Do What Thou Wilt (doe wat je zelf wil). Hij wordt er in de abdij nog steeds voor aanbeden en zelf beschouw ik hem als de bedenker van mijn fictieve planeet Thelema VIII. De eerste seconden van het album zijn dan ook een soort van introductie als heersend scenario voor de planeet Thelema VIII, waar de mensheid samenkomt om hun bedenker Rabelais te vereren. Hier begint de reis naar de ondergrond van een dystopische samenleving in een exo-planeet waar wordt geleefd volgens de principes van Thelema. Thelema staat hier voor rebellie en opstandigheid. Of anders gezegd, het symboliseert het overwinnen van je eigen beperkingen. De wilskracht om je angst te overwinnen. Weersta er aan, werk samen en wijzig de hele situatie. De Britse occultist Aleister Crowley volgde de stelling van Rabelais en breidde het verder uit in zijn Thelema-tempel.

Thelema is Grieks en betekent zoveel als ‘willen’. Do What Thou Wilt Shall Be The Whole Of The Law. Denk je niet dat wanneer ieder op zich doet wat hij zelf wil, bepaalde dingen uit de hand kunnen lopen ?

Artaud: Het onderwerp van het album zegt alles, of meer specifiek ; het is het toepassen van de individuele wil voor ieder van ons als individu. De rode draad is de revolutionaire weergave om eenieders wil af te dwingen, je er tegen te verzetten en het niet te onderdrukken; het bepalen van eenieders levenspad volgens eigen idealen en zonder een bepaald compromis. Waarom is zo iets revolutionair ? Wel, omdat de moderne samenleving eerder het gecoördineerd hokjesdenken nastreeft in plaats van het individuele. “Do what thou wilt shall be the only law” – gericht naar de individuele vrijheid en “Every man and every woman is a star” – de gelijkheid tussen man en vrouw, zouden de leidraad voor ieder individu moeten zijn. Het zijn de grondbeginselen die worden overgedragen naar een exoplaneet die de vruchten moeten dragen voor een dystopische samenleving.

Doen wat je zelf wil eindigt in complete vrijheid. Het thema van vrijheid en dystopie maken deel uit van het Thelema-album Op welke wijze denk je dat vrijheid en dystopie als tegenhanger van de utopie kunnen samenhoren ?

Artaud: Vrijheid is het centrale thema van het album Thelema VIII. De vrijheid voor elk individu, en zeker de vrijheid van de vrouw, het willen leven volgens ieders individuele wensen als zelfvoldoening. Dat is uiteindelijk toch het doel van ons bestaan : persoonlijke voldoening. Het klinkt misschien wat abstract om het te plaatsen in de context van een fictieve samenleving als Thelema VIII, maar het is eenvoudig te transporteren naar het leven waarin we momenteel leven. We zijn hier ALLEN maar eenmalig ! IEDEREEN heeft minstens 1 kans op een mooi en rijkelijk gevuld leven.

Wie zijn de Aeons ?

Artaud: Beyond our minds

Zelf leef je niet alleen in je fictieve planeet Thelema VIII, maar ook in je eigen gecreëerde Exo-planeet. Wat dienen we te weten over je Exo-planeet ?

Artaud: Ik zou nu alles en toch niets kunnen zeggen. Hoe dan ook is het slechts een inbeelding. Voorzichtigheidshalve zou ik kunnen zeggen dat we hier het pad van de fictie doorkruisen. De exo-planeet bestaat niet, hij is niet echt. Het is een verbeelding van onze eigen samenleving onder invloed van dingen uit het verleden. En toch is het in essentie niets meer dan een vermoeden, ofschoon eerder aannemelijk dan enkel een verklaring van mogelijkheden.


Merciful Nuns kunnen we beschrijven als zijnde een occulte Gothic-Rock-band. Waar komt je fascinatie van het occultisme vandaan ?

Artaud: Wat is occultisme ? Occultisme werkt enkel in een omgeving van het religieuze, meestal Christelijke geloof. Ik heb geen geloof, of eerder, ik ben er vast van overtuigd dat God, onder welke benaming dan ook, niet bestaat. Religie is een illusie geschapen door de mens en daarom verouderd.

Dat occultisme kan je duidelijk horen in een track als L.V.X. Donker en morbide.

Artaud: “L.V.X.” in het bijzonder is, volgens mij, hier inderdaad een duidelijk voorbeeld van. Een lied kan onmogelijk donkerder en meer morbide klinken dan deze. De tekst doet denken aan Baudelaire, Rimbaud of zelfs William Blake. Het is heel zeker één van de meest gothy-nummers ooit geschreven.

Zijn we verkeerd als we zeggen dat het Thelema-album een goth-rock-versie is van The Book Of The Law ?

Artaud: Ik hou niet zo van de term Goth-Rock. Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeïnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands. Het is niet zo mijn ding. En neen, The Book Of The Law heeft geen centrale rol gespeeld bij het vervaardigen van Thelema.

Even voordat het album Thelema VIII uitkwam was er de The Allseeing Eye-EP. Op welke manier kunnen we dat het nummer The Allseeing Eye toepassen in het concept van Thelema ?

Artaud: The Allseeing Eye heeft een vrij simpele structuur. Om eerlijk te zijn is die track bijna te gemakkelijk voor mij en aldus heb ik een tijdje zitten overwegen of dat nummer wel voldeed aan de atmosfeer van het album. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden dat ik mezelf heb geforceerd het toch toe te voegen op het album. Nu beschouw ik The Allseeing Eye als een verrijkend, gelukkig gekozen, intelligent popnummer.

De track Isolation verscheen niet op het album. Om dezelfde reden ?

Artaud: Inderdaad om diezelfde reden. En 1 “pop”-nummer op het album was wel genoeg, denk je ook niet ? Maar ik hou zeker wel van het nummer Isolation.

Crowley kreeg zijn inspiratie voor The Book Of The Law ingefluisterd door de geest Aiwass. Waar haal jij je inspiratie vandaag ?

Artaud: (lacht) Wel, niet door Aiwass. Zoals je misschien wel weet heb ik de originele Thelema-tempel bezocht in Cefalu, Sicilie, maar hij sprak helemaal niet tot me in de zogeheten kamer van nachtmerries. Maar hoe dan ook vloeit mijn inspiratie uit mijn nieuwsgierigheid naar de donkere kant der dingen. Ik ben altijd wel op zoek naar afbeeldingen die het verleden en de toekomst combineren. Ik geloof in een cyclus, een eeuwigdurende terugkeer van wat ooit geweest is en ik zie wel de parallellen tussen de Oudheid en toekomstige samenleving. Ik hecht veel geloof in onbekende culturen, van zo lang geleden dat er haast geen waarneembare sporen meer van te vinden zijn. Zeer geavanceerde culturen uit de Oudheid, en zelfs nog ouder. Oude culturen zoals de Sumeriërs, het Oude Egypte en de Mayas en hun adoratie voor hun oude Godheden geven mij een beeltenis van de toekomst. Zelfs nu ben ik in een onontkoombare overtuiging dat we reeds zijn bezocht door deze zogeheten vergevorderde culturen. Tegenwoordig worden deze bezoekers aanbeden als God of andere Goden door ons.

Zelf creëer je het artwork voor de albums van Merciful Nuns. Je maakt hiervoor gebruik van allerhande symbolen. Wat is de betekenis van die symbolen ?

Artaud: Al deze symbolen en hexagrammen leiden me naar de weg voor het creëren van een album. Bijvoorbeeld de frontcover van Thelema VIII stelt 3 Thelematische zegels voor naast de Griekse letter voor Thelema. Hetgeen ik heb ontdekt op de originele muren van de Thelema-tempel in Cefalu. Of bijvoorbeeld de hoes van Allseeing Eye, deze bevat het symbool van de dystopische samenleving van Thelema VIII. Dat symbool bestaat uit een dubbel Victory-teken dat ik heb gekruist met het Griekse woord voor ‘wil’ (Thelema). Overwinning vergt de Wil. Deze symbolen helpen me om in het hele verhaal te geraken.

Op 5 november speelt Merciful Nuns in België, tijdens Dubhfest in Poperinge. Wat mogen we er van verwachten?

Artaud: Ik kijk echt uit naar dat optreden. We hebben een sterke fanbasis in België en ik ben vrij zeker dat we samen een groot feest gaan vieren.

Artaud, hartelijk dank voor dit interview !

Artaud: Dank je wel, we zien mekaar op Dubhfest.

Website

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Dead Man's Eyes - Words Of Prey

Het tweede album van deze vijfkoppige psychedelische rock band uit Keulen kwam zopas uit op Tonzonen Records. “Words Of Prey” (9 tracks, 35 minuten speelduur) is de opvolger van het in eigen beheer uitgebrachte debuut “Meet Me In The Desert” (2013). Dead Man's Eyes stonden reeds op het podium met internationaal ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Goethers Erben definitief terug!

Op het eigen Dryland label verscheen in een recent verleden al wat dvd materiaal, de theaterstukken van deze legende uit wat ooit Neue Deutsche Toteskunst werd genoemd. Goethes Erben is natuurlijk vooral Oswald Henke, theatermaker en musicus die in de eerste helft van de jaren 90 zowat wereldberoemd was, ook bij ons, met zijn Goethes Erben. Vorig ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Laatste optreden aller tijden is voor Soft Cell ook het moment om nieuw werk uit te brengen

Afscheid nemen, het is zeer moeilijk. Soft Cell worstelt ermee. Ze hebben ondanks verschillende splits nooit mooi afscheid kunnen nemen, en daarom spelen ze binnenkort nog eens voor de allerallerlaatste keer. Marc Almond en Dave Ball hebben in 1977 hunn krachten gebundeld en stonden begin jaren 80 aan de top van de synthpop, niet in het minst ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Mirexxx brengt chaos in de orde

Ga ons niet verdenken van fanatieke vaderlandslievendheid, maar zo nu en dan herinneren we er graag aan dat België altijd uitgeblonken heeft in elektronische muziek en met name het pionierland was op vlak van EBM. We gaan u niet opnieuw confronteren met de klassiekers uit het genre, liever laten we u iets horen van één van ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Based on Classix Party in Hasselt

Wie graag nog eens de beetjes strekt op wat klassiekers uit de jaren 80 kan volgende zaterdag 29 september terecht in Hasselt voor de Based on Classics party. Deze fuivenreeks is intussen aan zijn dertiende editie toe en volgt een vertrouwd recept: de vette schijven uit de hoogdagen van de new wave, gekruid met wat recenter werk dat zich in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pest Modern - Rock’n Roll Station

Vreemde eend in de bijt deze Franse Pest Modern die hun debuut uitlaten via het Meidosem Records label dat we ondermeer kennen van Spleen XXX en Opera Multi Steel. Met deze “Rock’n Roll Station” slaan vader Joël Hubaut (kunstenaar) en zoon Emmanuel Hubaut (muziekant en bekend van ondermeer Les Tétines Noires, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opera Multi Steel - Au Fief Des Rémanences

Elders op deze geniale website, iemand moet het zeggen, vindt u een review van de cd duo verpakking “Apparence De L’Invisble / Au Fief Des Rémanences van deze Fransen. Hier neem ik, weliswaar onder de naald, iets meer tijd om de nieuweling “Au Fief Des Rémanences” van de groep te bespreken. Het artwork ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rue Oberkampf - Waveclash ep

Een Duits trio, met een Frans/Duiste naam en Franstalige lyrics... Mijn vriend google leert me dat Rue Oberkampf een hippe, jeugdige trendy straat is in Parijs waar kunst en creativiteit hand in hand gaan met hippe clubjes... Dit trio, actief sedert 2016 houdt zich op in artistieke kringen en hun muziek zou vooral bedoeld zijn om hun licht ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : The Cure bevestigt festivaltournee in 2019

The Cure beloofde een grote wereldtournee in 2019, in de nasleep van hun twee concerten in Londen voor hun 40ste verjaardag. De plannen worden concreet. In een boodschap liet Robert Smith weten dat er een 20-tal festivals zullen aangedaan worden volgend jaar, voornamelijk in Europa, en dat de concrete data en lokaties zullen volgen. De speculatie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opera Multi Steel - Apparence De L’Invisble / Au Fief Des Rémanences

Het is alweer van 1985, het rekenwonder in mij zeg 33 jaar, dat het debuut “Cathedral” van deze Opera Multi Steel het levenslicht zag. Anno 2018 is dit collectief nog altijd of sedert enige jaren (ze drukten even de pauze knop in) opnieuw actief en om de releases van hun meest recente worp “Au Fief Des Rémanences” ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten