casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Merciful Nuns
Ik hou niet zo van de term Goth-Rock. Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en onge´nspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands. Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016, Danny Quetin
 Bookmark and Share

06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en onge´nspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en onge´nspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en onge´nspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
06/04/2016 : Merciful Nuns - Ik hou niet zo van de term Goth-Rock.  Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en onge´nspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands.  Het is niet zo mijn ding.
Met Thelema VIII werd door Merciful Nuns een grandioze themaplaat afgeleverd. Het concept van de eigen wil los te laten en je eigen ding te doen. Geïnspireerd door Crowley en Rabelais. Een ideale reden om de Merciful Nuns-frontman Artaud Seth hierover aan de tand te voelen.

Met Merciful Nuns brachten jullie onlangs het 8ste album Thelema VIII uit, hetgeen als een concept-album wordt beschouwd, gebaseerd op het leven van Aleister Crowley en François Rabelais. Wat betekenen deze heerschappen voor jou ?

Artaud: François Rabelais was een Frans schrijver en denker die een nieuwe samenleving wou vestigen in het begin van de 16de eeuw – de Abdij van Thelema, waar de mensheid werd verondersteld te leven in complete vrijheid, onder het mom van Do What Thou Wilt (doe wat je zelf wil). Hij wordt er in de abdij nog steeds voor aanbeden en zelf beschouw ik hem als de bedenker van mijn fictieve planeet Thelema VIII. De eerste seconden van het album zijn dan ook een soort van introductie als heersend scenario voor de planeet Thelema VIII, waar de mensheid samenkomt om hun bedenker Rabelais te vereren. Hier begint de reis naar de ondergrond van een dystopische samenleving in een exo-planeet waar wordt geleefd volgens de principes van Thelema. Thelema staat hier voor rebellie en opstandigheid. Of anders gezegd, het symboliseert het overwinnen van je eigen beperkingen. De wilskracht om je angst te overwinnen. Weersta er aan, werk samen en wijzig de hele situatie. De Britse occultist Aleister Crowley volgde de stelling van Rabelais en breidde het verder uit in zijn Thelema-tempel.

Thelema is Grieks en betekent zoveel als ‘willen’. Do What Thou Wilt Shall Be The Whole Of The Law. Denk je niet dat wanneer ieder op zich doet wat hij zelf wil, bepaalde dingen uit de hand kunnen lopen ?

Artaud: Het onderwerp van het album zegt alles, of meer specifiek ; het is het toepassen van de individuele wil voor ieder van ons als individu. De rode draad is de revolutionaire weergave om eenieders wil af te dwingen, je er tegen te verzetten en het niet te onderdrukken; het bepalen van eenieders levenspad volgens eigen idealen en zonder een bepaald compromis. Waarom is zo iets revolutionair ? Wel, omdat de moderne samenleving eerder het gecoördineerd hokjesdenken nastreeft in plaats van het individuele. “Do what thou wilt shall be the only law” – gericht naar de individuele vrijheid en “Every man and every woman is a star” – de gelijkheid tussen man en vrouw, zouden de leidraad voor ieder individu moeten zijn. Het zijn de grondbeginselen die worden overgedragen naar een exoplaneet die de vruchten moeten dragen voor een dystopische samenleving.

Doen wat je zelf wil eindigt in complete vrijheid. Het thema van vrijheid en dystopie maken deel uit van het Thelema-album Op welke wijze denk je dat vrijheid en dystopie als tegenhanger van de utopie kunnen samenhoren ?

Artaud: Vrijheid is het centrale thema van het album Thelema VIII. De vrijheid voor elk individu, en zeker de vrijheid van de vrouw, het willen leven volgens ieders individuele wensen als zelfvoldoening. Dat is uiteindelijk toch het doel van ons bestaan : persoonlijke voldoening. Het klinkt misschien wat abstract om het te plaatsen in de context van een fictieve samenleving als Thelema VIII, maar het is eenvoudig te transporteren naar het leven waarin we momenteel leven. We zijn hier ALLEN maar eenmalig ! IEDEREEN heeft minstens 1 kans op een mooi en rijkelijk gevuld leven.

Wie zijn de Aeons ?

Artaud: Beyond our minds

Zelf leef je niet alleen in je fictieve planeet Thelema VIII, maar ook in je eigen gecreëerde Exo-planeet. Wat dienen we te weten over je Exo-planeet ?

Artaud: Ik zou nu alles en toch niets kunnen zeggen. Hoe dan ook is het slechts een inbeelding. Voorzichtigheidshalve zou ik kunnen zeggen dat we hier het pad van de fictie doorkruisen. De exo-planeet bestaat niet, hij is niet echt. Het is een verbeelding van onze eigen samenleving onder invloed van dingen uit het verleden. En toch is het in essentie niets meer dan een vermoeden, ofschoon eerder aannemelijk dan enkel een verklaring van mogelijkheden.


Merciful Nuns kunnen we beschrijven als zijnde een occulte Gothic-Rock-band. Waar komt je fascinatie van het occultisme vandaan ?

Artaud: Wat is occultisme ? Occultisme werkt enkel in een omgeving van het religieuze, meestal Christelijke geloof. Ik heb geen geloof, of eerder, ik ben er vast van overtuigd dat God, onder welke benaming dan ook, niet bestaat. Religie is een illusie geschapen door de mens en daarom verouderd.

Dat occultisme kan je duidelijk horen in een track als L.V.X. Donker en morbide.

Artaud: “L.V.X.” in het bijzonder is, volgens mij, hier inderdaad een duidelijk voorbeeld van. Een lied kan onmogelijk donkerder en meer morbide klinken dan deze. De tekst doet denken aan Baudelaire, Rimbaud of zelfs William Blake. Het is heel zeker één van de meest gothy-nummers ooit geschreven.

Zijn we verkeerd als we zeggen dat het Thelema-album een goth-rock-versie is van The Book Of The Law ?

Artaud: Ik hou niet zo van de term Goth-Rock. Het klinkt zo traditioneel, meestal zelfs vervelend en ongeïnspireerd zoals miljoenen andere Goth-Rock-bands. Het is niet zo mijn ding. En neen, The Book Of The Law heeft geen centrale rol gespeeld bij het vervaardigen van Thelema.

Even voordat het album Thelema VIII uitkwam was er de The Allseeing Eye-EP. Op welke manier kunnen we dat het nummer The Allseeing Eye toepassen in het concept van Thelema ?

Artaud: The Allseeing Eye heeft een vrij simpele structuur. Om eerlijk te zijn is die track bijna te gemakkelijk voor mij en aldus heb ik een tijdje zitten overwegen of dat nummer wel voldeed aan de atmosfeer van het album. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden dat ik mezelf heb geforceerd het toch toe te voegen op het album. Nu beschouw ik The Allseeing Eye als een verrijkend, gelukkig gekozen, intelligent popnummer.

De track Isolation verscheen niet op het album. Om dezelfde reden ?

Artaud: Inderdaad om diezelfde reden. En 1 “pop”-nummer op het album was wel genoeg, denk je ook niet ? Maar ik hou zeker wel van het nummer Isolation.

Crowley kreeg zijn inspiratie voor The Book Of The Law ingefluisterd door de geest Aiwass. Waar haal jij je inspiratie vandaag ?

Artaud: (lacht) Wel, niet door Aiwass. Zoals je misschien wel weet heb ik de originele Thelema-tempel bezocht in Cefalu, Sicilie, maar hij sprak helemaal niet tot me in de zogeheten kamer van nachtmerries. Maar hoe dan ook vloeit mijn inspiratie uit mijn nieuwsgierigheid naar de donkere kant der dingen. Ik ben altijd wel op zoek naar afbeeldingen die het verleden en de toekomst combineren. Ik geloof in een cyclus, een eeuwigdurende terugkeer van wat ooit geweest is en ik zie wel de parallellen tussen de Oudheid en toekomstige samenleving. Ik hecht veel geloof in onbekende culturen, van zo lang geleden dat er haast geen waarneembare sporen meer van te vinden zijn. Zeer geavanceerde culturen uit de Oudheid, en zelfs nog ouder. Oude culturen zoals de Sumeriërs, het Oude Egypte en de Mayas en hun adoratie voor hun oude Godheden geven mij een beeltenis van de toekomst. Zelfs nu ben ik in een onontkoombare overtuiging dat we reeds zijn bezocht door deze zogeheten vergevorderde culturen. Tegenwoordig worden deze bezoekers aanbeden als God of andere Goden door ons.

Zelf creëer je het artwork voor de albums van Merciful Nuns. Je maakt hiervoor gebruik van allerhande symbolen. Wat is de betekenis van die symbolen ?

Artaud: Al deze symbolen en hexagrammen leiden me naar de weg voor het creëren van een album. Bijvoorbeeld de frontcover van Thelema VIII stelt 3 Thelematische zegels voor naast de Griekse letter voor Thelema. Hetgeen ik heb ontdekt op de originele muren van de Thelema-tempel in Cefalu. Of bijvoorbeeld de hoes van Allseeing Eye, deze bevat het symbool van de dystopische samenleving van Thelema VIII. Dat symbool bestaat uit een dubbel Victory-teken dat ik heb gekruist met het Griekse woord voor ‘wil’ (Thelema). Overwinning vergt de Wil. Deze symbolen helpen me om in het hele verhaal te geraken.

Op 5 november speelt Merciful Nuns in België, tijdens Dubhfest in Poperinge. Wat mogen we er van verwachten?

Artaud: Ik kijk echt uit naar dat optreden. We hebben een sterke fanbasis in België en ik ben vrij zeker dat we samen een groot feest gaan vieren.

Artaud, hartelijk dank voor dit interview !

Artaud: Dank je wel, we zien mekaar op Dubhfest.

Website

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Geins't Na´t & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dear Deer / Embers - Split Dear Deer / Embers

Een split-lp, met aan elke zijde vier nummers van respectievelijk Dear Deer en Embers. Het werk is mooi vormgegeven, met een opvallende gele hoes van twee voorkanten en een plaat van transparant vinyl. Interessanter nog is de muziek, want we krijgen hier pareltjes door twee groepen die niet vreemd zijn van een flinke portie waanzin. Dear ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CD BESPREKING : W▄LF7 - Dark Hate

‘Belgian EBM is still alive’. Het had het motto kunnen zijn van WÜLF7, maar het is veel meer geworden dan dat. Onder invloed van WÜLF7 hebben verschillende Belgische electrogroepen zich verzameld om samen op te treden en elkaar bij te staan. We denken aan Euforic Existence, Zynik 14, Dreadfool, Radikal Kuss en Deleritas, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elle Noir - Like A Black Doll

Houdt u van getormenteerde gothic met existentiële teksten en hartverscheurende melodieën? Kikt u op neoklassieke composities op piano en poëzie waarin de diepste zieleroerselen gedeeld worden? Voel u dan welkom bij Elle Noir, het project van een geschoolde Italiaanse sopraan – tevens afgestudeerd in musicologie en compositie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth & Onsturicheit - Svartur

Een samenwerking tussen twee Belgische artiesten die al lang geen onbekenden meer zijn voor Dark Entries. Ashtoreth is het project van Antwerpenaar Peter Verwimp. Hij maakt een soort sjamanistische ritual soundscapes uit elementen van drone, folk en doom. Van Ashtoreh besprak Dark Entries al vele releases (veelal samenwerkingen met andere ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...