casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

MAX LILJA
De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
Max Lilja is wereldberoemd in de metalscene, als één van de stichters van Apocalyptica en Hevein, en als muzikant bij Tarja Turunen. Maar deze muzikale duizendpoot waagt zich overal aan. Op Coalescaremonium zal hij zijn soloproject voorstellen, waarin hij minimalistische elektronica vermengt met gelaagde cello’s. We hadden een interview met iemand die best buiten de lijntjes durft te kleuren.

Dag Max. Je bent bekend als één van de stichters van Apocalyptica, een groep die international erkenning heeft gekregen, en later ook van Hevein. Waarom heb je nu een soloproject gestart?

Dag allemaal! Ik was altijd al geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe muziek en in nieuwe manieren om muziek te maken. Reeds na Apocalyptica had ik een visioen van een elektronisch soloproject. Ik ben altijd al open van geest geweest wat verschillende muziekgenres betreft, en ik hield ook toen al van elektronische zaken. Daarna heeft het vele jaren experimenteren gevergd om een goede wijze te vinden om muziek te maken met enkel de cello als geluidsbron.

Je hebt een klassieke scholing gehad in cello, maar je hebt echt naar gezocht om cello te spelen in formaties die erg ongebruikelijk zijn voor klassiek geschoolde muzikanten, eerst in de metal en nu in elektronica. Hoe reageren je partners in de klassieke wereld op je projecten?

Ik ben eigenlijk een beetje uit de klassieke wereld gegroeid en zie mezelf thans meer als een muzikant dan als een cellist. De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen, maar gelukkig zijn er ook veel die anders denken en het belang begrijpen van muzikanten die moedig hun intuïtie volgen zonder zich te laten begrenzen door tradities. Voor mij is dat een beetje de enige weg om iets nieuws te scheppen.

Een groot verschil met de muziek die je in verschillende groepen speelt is dat je nu alleen op het podium staat. Hoe ga je om met dat aspect?

Mijn live set met de loops en alles is technisch erg veeleisend en in die zin dus een groot risico. Het eist ook 100% aandacht in de manier van spelen om de magie juist over te brengen, waardoor er echt geen tijd is voor iets anders dan de muziek. Het is inderdaad erg verschillend van het spelen in een groep waar je energie krijgt uit de interactie met de andere muzikanten, in het bijzonder in rock en metal, waarin je steeds volop gaat. Nu is het enkel ik en het publiek. Maar ik speel dit instrument al sinds ik 5 jaar ben, en ik stond op die leeftijd ook al alleen op het podium. In die zin is het dus niets nieuws.

Het grootste verschil - daarentegen - is het gebruik van minimalistische elektronica in je solowerk. Voelde je een verschil in de wijze van componeren in vergelijking met andere projecten?

Het is altijd verschillend, afhankelijk van het project en de mensen met wie je samenwerkt. Ik heb nu al twee solo-cd’s uit, en de derde krijgt op dit eigenste moment vorm. De visie, de liedjes en de arrangementen zijn klaar. Alles moet nog wat verfijnd worden, en dan ben ik gereed om het de komende maanden op te nemen. De processen zijn op alle drie de cd’s erg verschillend geweest. De tweede heb ik bijvoorbeeld helemaal op cello gecomponeerd, de derde schreef ik op piano, dat ik dan aangepast heb voor cello. Als ik arrangementen maak voor mijn solowerk is het evenwel enkel cello. Ik denk dan bijna alsof er een echte ‘band’ is waar ik voor schrijf. Ik gebruik ongeveer dezelfde soorten elementen en instrumentalisatie. Zoals ik eerder zei, zoek ik steeds naar vernieuwing en frisse ideeën.

Je speelt met allerlei soorten groepen, zowel live als in de studio. Speel je eender welke stijl muziek? Maak je een selectie van groepen waarmee je wil samenwerken?

Ik ben altijd erg open van geest geweest op muzikaal vlak. En eerlijk, in de wereld van vandaag is het als freelance muzikant beter om de optredens te doen als er een aantal beschikbaar zijn. Maar ik ben erg gelukkig dat ik meestal kan werken in projecten waarbij ik van de muziek en de mensen rondom mij kan genieten, zoals in het werk van Tarja Turunen.

Je begon een tijd geleden te experimenteren met de halldorofoon, een electro-akoestisch instrument met resonerende snaren. Wat zijn je plannen met dit instrument?

De halldorofoon is een waar beest. Het is zo krachtig. Ik ben er echt van onder de indruk en wil het verder ontdekken. Ik heb er een stuk van 15 minuten voor geschreven dat ik zal voordragen op een elektronisch filmfestival in Finland binnen een paar weken. Het is een heel evocatief instrument. Halldor Ulfarsson, die het instrument ontworpen heeft, had een visioen van mij die erop speelde in een kerk in Leipzig gedurende het Wave Gotik Treffen. Dat zou groots zijn.

Je speelt op twee april op Coalescaremonium, een evenement met een zeer uitgelijnd concept en een grote verscheidenheid aan muzikanten. Ben je blij met dit concept? Voel je je verbonden met de andere acts op Coalescaremonium?

Ik heb de laatste twintig jaar al vaak op gothic-evenementen mogen optreden en het was steeds geweldig. Je vind bijna nergens zo’n grote variëteit in muziekstijlen en andere podiumkunsten, zonder het respect te vergeten dat de mensen tonen ten aanzien van de artiesten. Het lijkt erop dat alle artiesten op Coalescaremonium met de grootste precisie uitgekozen zijn met een vooropgesteld doel om een zeer memorabele avond op te bouwen. Ik ben erg dankbaar dat ik daar deel van kan uitmaken en samen met het publiek de magie van de muziek mag helpen scheppen. Het is één van de belangrijke elementen voor onze harten en onze zielen in deze verwoestende tijden. Ik zie jullie binnen een paar dagen!

Max Lilja: website / facebook

Coalescaremonium

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Welcome Inside The Brain - Queen Of The Day Flies

Heavy prog en psychrock van de bovenste plank. ‘Modern vintage rock’ noemt men het op Bandcamp. Evenals “Fables And Fairytales” van Karakorum dat we zojuist bespraken (en dat ook op het Tonzonen label uitkwam) is dit een album boordevol vintage orgel- en keyboardwerk waar een Keith Emerson, Ray Manzarek, Jon Lord of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Golden Apes - Kasbek

Met deze “Kasbek” viert Golden Apes zijn 20 jarig bestaan, een eeuwigheid is dat in rock termen. Golden Apes, een groep die recent nog aantrad op het Wave Gotik Treffen en vooral in thuisland Duitsland popularitiet geniet. Spontaan is er de neiging bij het horen van deze naam de term gothic rock in de mond te nemen maar Golden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Torul - Hikikomori

Enkele weken geleden kon u een primeur zien in ons land. Het was immers de eerste keer dat synthpopgroep Torul op een Belgisch podium stond, meer bepaald in het Fetish Café in Antwerpen. Ondanks de hittegolf eind juni gaven de Slovenen een zeer goed optreden voor de mensen die het aandurfden om de sauna in de playroom te trotseren. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Controversial - Second Genesis

Bart Coninckx heeft een ruime muzikale smaak, maar er is één constante: het mag donker en smerig zijn, van The Sisters Of Mercy over Front 242 tot metal als in Metallica. Kluts dit eens goed door elkaar en waar kom je dan uit? Juist, bij Controversial of een Vlaamse Ministry of Fear Factory, en da’s beslist iets waar je ...

lees meer...
CD BESPREKING : Bjørn Riis - A Storm Is Coming

Bjørn Riis kennen we als gitarist en liedjesschrijver van het onvolprezen Noorse combo Airbag. Sinds zijn debuut ‘Lullabies In A Carcrash’ (2014) brengt hij regelmatig soloplaten uit. Met ‘A Storm Is Coming’ is hij toe aan zijn vierde release. De thematiek waar Bjørn voor kiest gaat over menselijke relaties ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2019 : W-Fest komt er snel aan!

Festivalseizoen. En België kent tgenwoordig ook weer een heus festival met ambitie waar ook ons geliefde genre zijn stek krijgt. Inderdaad W-fest! Vier dagen feest, een puike affiche en zoals u eerder in onze interviews met organisator en bezieler Erik De Ridder kon lezen wil dit festival een totaalspektakel bieden. Recent waren er een ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2019 : R.I.P. Rüdiger Frank (1967-2019) (Printed At Bismarck's Death, The Tors Of Dartmoor)

Zojuist bereikte ons het droevige nieuws van het overlijden van Rüdiger Frank (°1967), de zanger van de Duitse gothic rock band The Tors Of Dartmoor. Rüdiger Frank verliet in 1989 Printed At Bismarck's Death met keyboardspeler Heiko Muter (overleden in 2001) om samen een nieuwe gothic rock band op te richten: The Tors Of ...

lees meer...
NIEUWS 20/07/2019 : BIMfest 2019: de eerste namen.

U weet het al langer, of zou het na 17 edities toch stilletjes aan moeten weten: de aanloop naar het kerstdiner en het nieuwjaarsvuurwerk vangt traditiegetrouw aan met een nieuwe editie van het BIM Festival. Tijdens het weekend van 13 en 14 december ben je in de Casino te Sint-Niklaas welkom voor wederom een puike selectie aan acts uit ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten