casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

720 items

   

MAX LILJA
De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
Max Lilja is wereldberoemd in de metalscene, als één van de stichters van Apocalyptica en Hevein, en als muzikant bij Tarja Turunen. Maar deze muzikale duizendpoot waagt zich overal aan. Op Coalescaremonium zal hij zijn soloproject voorstellen, waarin hij minimalistische elektronica vermengt met gelaagde cello’s. We hadden een interview met iemand die best buiten de lijntjes durft te kleuren.

Dag Max. Je bent bekend als één van de stichters van Apocalyptica, een groep die international erkenning heeft gekregen, en later ook van Hevein. Waarom heb je nu een soloproject gestart?

Dag allemaal! Ik was altijd al geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe muziek en in nieuwe manieren om muziek te maken. Reeds na Apocalyptica had ik een visioen van een elektronisch soloproject. Ik ben altijd al open van geest geweest wat verschillende muziekgenres betreft, en ik hield ook toen al van elektronische zaken. Daarna heeft het vele jaren experimenteren gevergd om een goede wijze te vinden om muziek te maken met enkel de cello als geluidsbron.

Je hebt een klassieke scholing gehad in cello, maar je hebt echt naar gezocht om cello te spelen in formaties die erg ongebruikelijk zijn voor klassiek geschoolde muzikanten, eerst in de metal en nu in elektronica. Hoe reageren je partners in de klassieke wereld op je projecten?

Ik ben eigenlijk een beetje uit de klassieke wereld gegroeid en zie mezelf thans meer als een muzikant dan als een cellist. De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen, maar gelukkig zijn er ook veel die anders denken en het belang begrijpen van muzikanten die moedig hun intuïtie volgen zonder zich te laten begrenzen door tradities. Voor mij is dat een beetje de enige weg om iets nieuws te scheppen.

Een groot verschil met de muziek die je in verschillende groepen speelt is dat je nu alleen op het podium staat. Hoe ga je om met dat aspect?

Mijn live set met de loops en alles is technisch erg veeleisend en in die zin dus een groot risico. Het eist ook 100% aandacht in de manier van spelen om de magie juist over te brengen, waardoor er echt geen tijd is voor iets anders dan de muziek. Het is inderdaad erg verschillend van het spelen in een groep waar je energie krijgt uit de interactie met de andere muzikanten, in het bijzonder in rock en metal, waarin je steeds volop gaat. Nu is het enkel ik en het publiek. Maar ik speel dit instrument al sinds ik 5 jaar ben, en ik stond op die leeftijd ook al alleen op het podium. In die zin is het dus niets nieuws.

Het grootste verschil - daarentegen - is het gebruik van minimalistische elektronica in je solowerk. Voelde je een verschil in de wijze van componeren in vergelijking met andere projecten?

Het is altijd verschillend, afhankelijk van het project en de mensen met wie je samenwerkt. Ik heb nu al twee solo-cd’s uit, en de derde krijgt op dit eigenste moment vorm. De visie, de liedjes en de arrangementen zijn klaar. Alles moet nog wat verfijnd worden, en dan ben ik gereed om het de komende maanden op te nemen. De processen zijn op alle drie de cd’s erg verschillend geweest. De tweede heb ik bijvoorbeeld helemaal op cello gecomponeerd, de derde schreef ik op piano, dat ik dan aangepast heb voor cello. Als ik arrangementen maak voor mijn solowerk is het evenwel enkel cello. Ik denk dan bijna alsof er een echte ‘band’ is waar ik voor schrijf. Ik gebruik ongeveer dezelfde soorten elementen en instrumentalisatie. Zoals ik eerder zei, zoek ik steeds naar vernieuwing en frisse ideeën.

Je speelt met allerlei soorten groepen, zowel live als in de studio. Speel je eender welke stijl muziek? Maak je een selectie van groepen waarmee je wil samenwerken?

Ik ben altijd erg open van geest geweest op muzikaal vlak. En eerlijk, in de wereld van vandaag is het als freelance muzikant beter om de optredens te doen als er een aantal beschikbaar zijn. Maar ik ben erg gelukkig dat ik meestal kan werken in projecten waarbij ik van de muziek en de mensen rondom mij kan genieten, zoals in het werk van Tarja Turunen.

Je begon een tijd geleden te experimenteren met de halldorofoon, een electro-akoestisch instrument met resonerende snaren. Wat zijn je plannen met dit instrument?

De halldorofoon is een waar beest. Het is zo krachtig. Ik ben er echt van onder de indruk en wil het verder ontdekken. Ik heb er een stuk van 15 minuten voor geschreven dat ik zal voordragen op een elektronisch filmfestival in Finland binnen een paar weken. Het is een heel evocatief instrument. Halldor Ulfarsson, die het instrument ontworpen heeft, had een visioen van mij die erop speelde in een kerk in Leipzig gedurende het Wave Gotik Treffen. Dat zou groots zijn.

Je speelt op twee april op Coalescaremonium, een evenement met een zeer uitgelijnd concept en een grote verscheidenheid aan muzikanten. Ben je blij met dit concept? Voel je je verbonden met de andere acts op Coalescaremonium?

Ik heb de laatste twintig jaar al vaak op gothic-evenementen mogen optreden en het was steeds geweldig. Je vind bijna nergens zo’n grote variëteit in muziekstijlen en andere podiumkunsten, zonder het respect te vergeten dat de mensen tonen ten aanzien van de artiesten. Het lijkt erop dat alle artiesten op Coalescaremonium met de grootste precisie uitgekozen zijn met een vooropgesteld doel om een zeer memorabele avond op te bouwen. Ik ben erg dankbaar dat ik daar deel van kan uitmaken en samen met het publiek de magie van de muziek mag helpen scheppen. Het is één van de belangrijke elementen voor onze harten en onze zielen in deze verwoestende tijden. Ik zie jullie binnen een paar dagen!

Max Lilja: website / facebook

Coalescaremonium

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Arch - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Der Himmel Über Berlin - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Todor Todoroff - Univers Parallèles

Toen onlangs bekend werd gemaakt dat we afstevenen op een beleid waarin de subsidies voor cultuur danig teruggeschroefd worden, schreeuwden cultuurmakers van alle slag (terecht!) moord en brand. Wanneer we de (uitgebreide, 6 pagina’s tellende!) perstekst die we bij Todor Todoroffs overzichtscompilatie Univers Parallèles doornemen, ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2020 : Fetish Café presents: optredens van PreEmptive Strike 0.1, IC 434 en Degenerated Sequences

Er werd reeds gewag van gemaakt in onze reviews van de meest recente releases van PreEmptive Strike 0.1 en Degenerated Sequences, maar bij deze vermelden we het ook hier: op zaterdag 29 februari kan u beide Griekse electro-acts, alsook onze eigenste IC 434 live aanschouwen in het Fetish Café (Kleine Pieter Potstraat 8, 2000 Antwerpen). ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...

lees meer...
NIEUWS 18/01/2020 : Vinyl met Valentijn: de 'Dreamweb'-trilogie van mind.in.a.box

Kent u mind.in.a.box nog? Dit Oostenrijkse duo was in 2004 dé beste nieuwkomer in de electro/synthop-scene. Hun debuut 'Lost Alone' was zo vernieuwend, gevarieerd en emotioneel dat het recht door het hart van elke rivethead ging en ook de daaropvolgende albums 'Dreamweb' en 'Crossroads' konden op lovende recensies ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2020 : Icy Cold Records en Dark Entries hebben nieuwjaarsgeschenkjes voor u! Week 2!

Vanaf 11 januari geven we u, beste lezer, de kans om 5 weken lang een album uit het labelrooster van het Icy Cold label te winnen! U stuurt gewoon uw antwoord op de prijsvraag binnen de vooropgestelde termijn naar kurt.ingels(at)darkentries(dot)be en als u gelukt hebt, is het album van u! De winnaars worden persoonlijk op de hoogte gebracht ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Downwell - I See Death In Your Eyes ep (vinyl)

Als ebm en techno samen een feestje zouden vieren dan kwam je ongewijfeld bij dit gezelschap uit Tbilisi terecht. Euhm, welaan Georgië of all places want ook daar houden ze wel van wat clubben op een altijd hamerende maar daarom niet altijd even fijn besnaarde ebm beat in eigentijdse techno pas. Zowel bij ebm als (minimal) techno ...

lees meer...
CD BESPREKING : Shelter - Spetsnaz

Een vijfkoppige alternatieve band uit het Franse Lyon met een bezetting bestaande uit twee gitaristen, een bassist, een trompettist en een drummer. Shelter heten ze en ze hebben hun eerste EP uit: “Spetsnaz” (4 tracks, 19 minuten speelduur). De titel is een Russische term voor de speciale eenheden van zowel politie als leger (en ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2020 : Vierde studioalbum van Snakeskin (zijproject Tilo Wolff)!

Vorig jaar trakteerde Lacrimosa zijn fans nog op een tijdreis en de belofte dat er aan een nieuw Lacrimosa-album getimmerd wordt. Voor het zijproject van frontman Tilo Wolff, Snakeskin, kent het geduldig wachten een einde. Het is alweer vier jaren geleden dat het gesmaakte ‘Tunes for my Santiméa’ losgelaten werd. Op 7 ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar (vinyl) - Ride The Wave III

Een hebbedingetje, Oraculo is wel goed in het uitbrengen van hebbedingetjes. Gelimiteerd (300 exemplaren, 299 als u dat van mij in mindering brengt) op witte vinyl deze 5 nummers tellende vinyl compilatie met voor elk wat wils, maar vooral 5 eerder onbekende, actuele groepen die meer verdienen dan de schaduw al mogen ze daar graag in vertoeven. Van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Katariin Raska & Christian Meaas Svendsen - Finding Ourselves In All Things

Dit is toch wel een van de meest weirde instrumentale duo’s die ik al ben tegengekomen. Christian Meaas Svendsen (°1988) komt uit Noorwegen en bespeelt een staande bas of contrabas (double bass in het Engels). Hij is bekend van Noorse avant garde en jazz bands als Paal Nilssen-Love Large Unit, Mopti, Duplex en Nakama. Katariin Raska ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2020 : Hocico in Magasin 4.

Sinds halverwege de jaren 90 weten we dat uit het land van de taco’s, Mexico dus, ook boze mannen komen die hun agressie graag mogen uitschreeuwen op een al even stevige beat. Hoewel er nog steeds mensen bestaan die de naam Hocico verkeerd uitspreken, is het duo, tot spijt van wie het benijdt, een niet te onderschatten invloed geweest ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Onstuimige jeugd (Restless Youth) - Tentoonstelling in het Huis van de Europese geschiedenis

Het huis van de Europese geschiedenis opende in 2017 zijn deuren. Dit initiatief van het Europees Parlement wil een overzicht geven van de laatste twee eeuwen in de Europese geschiedenis. Naast een zeer uitgebreide permanente tentoonstelling is er ook ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen, en de tentoonstelling die momenteel loopt is ‘Onstuimige ...