casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

MAX LILJA
De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
Max Lilja is wereldberoemd in de metalscene, als één van de stichters van Apocalyptica en Hevein, en als muzikant bij Tarja Turunen. Maar deze muzikale duizendpoot waagt zich overal aan. Op Coalescaremonium zal hij zijn soloproject voorstellen, waarin hij minimalistische elektronica vermengt met gelaagde cello’s. We hadden een interview met iemand die best buiten de lijntjes durft te kleuren.

Dag Max. Je bent bekend als één van de stichters van Apocalyptica, een groep die international erkenning heeft gekregen, en later ook van Hevein. Waarom heb je nu een soloproject gestart?

Dag allemaal! Ik was altijd al geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe muziek en in nieuwe manieren om muziek te maken. Reeds na Apocalyptica had ik een visioen van een elektronisch soloproject. Ik ben altijd al open van geest geweest wat verschillende muziekgenres betreft, en ik hield ook toen al van elektronische zaken. Daarna heeft het vele jaren experimenteren gevergd om een goede wijze te vinden om muziek te maken met enkel de cello als geluidsbron.

Je hebt een klassieke scholing gehad in cello, maar je hebt echt naar gezocht om cello te spelen in formaties die erg ongebruikelijk zijn voor klassiek geschoolde muzikanten, eerst in de metal en nu in elektronica. Hoe reageren je partners in de klassieke wereld op je projecten?

Ik ben eigenlijk een beetje uit de klassieke wereld gegroeid en zie mezelf thans meer als een muzikant dan als een cellist. De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen, maar gelukkig zijn er ook veel die anders denken en het belang begrijpen van muzikanten die moedig hun intuïtie volgen zonder zich te laten begrenzen door tradities. Voor mij is dat een beetje de enige weg om iets nieuws te scheppen.

Een groot verschil met de muziek die je in verschillende groepen speelt is dat je nu alleen op het podium staat. Hoe ga je om met dat aspect?

Mijn live set met de loops en alles is technisch erg veeleisend en in die zin dus een groot risico. Het eist ook 100% aandacht in de manier van spelen om de magie juist over te brengen, waardoor er echt geen tijd is voor iets anders dan de muziek. Het is inderdaad erg verschillend van het spelen in een groep waar je energie krijgt uit de interactie met de andere muzikanten, in het bijzonder in rock en metal, waarin je steeds volop gaat. Nu is het enkel ik en het publiek. Maar ik speel dit instrument al sinds ik 5 jaar ben, en ik stond op die leeftijd ook al alleen op het podium. In die zin is het dus niets nieuws.

Het grootste verschil - daarentegen - is het gebruik van minimalistische elektronica in je solowerk. Voelde je een verschil in de wijze van componeren in vergelijking met andere projecten?

Het is altijd verschillend, afhankelijk van het project en de mensen met wie je samenwerkt. Ik heb nu al twee solo-cd’s uit, en de derde krijgt op dit eigenste moment vorm. De visie, de liedjes en de arrangementen zijn klaar. Alles moet nog wat verfijnd worden, en dan ben ik gereed om het de komende maanden op te nemen. De processen zijn op alle drie de cd’s erg verschillend geweest. De tweede heb ik bijvoorbeeld helemaal op cello gecomponeerd, de derde schreef ik op piano, dat ik dan aangepast heb voor cello. Als ik arrangementen maak voor mijn solowerk is het evenwel enkel cello. Ik denk dan bijna alsof er een echte ‘band’ is waar ik voor schrijf. Ik gebruik ongeveer dezelfde soorten elementen en instrumentalisatie. Zoals ik eerder zei, zoek ik steeds naar vernieuwing en frisse ideeën.

Je speelt met allerlei soorten groepen, zowel live als in de studio. Speel je eender welke stijl muziek? Maak je een selectie van groepen waarmee je wil samenwerken?

Ik ben altijd erg open van geest geweest op muzikaal vlak. En eerlijk, in de wereld van vandaag is het als freelance muzikant beter om de optredens te doen als er een aantal beschikbaar zijn. Maar ik ben erg gelukkig dat ik meestal kan werken in projecten waarbij ik van de muziek en de mensen rondom mij kan genieten, zoals in het werk van Tarja Turunen.

Je begon een tijd geleden te experimenteren met de halldorofoon, een electro-akoestisch instrument met resonerende snaren. Wat zijn je plannen met dit instrument?

De halldorofoon is een waar beest. Het is zo krachtig. Ik ben er echt van onder de indruk en wil het verder ontdekken. Ik heb er een stuk van 15 minuten voor geschreven dat ik zal voordragen op een elektronisch filmfestival in Finland binnen een paar weken. Het is een heel evocatief instrument. Halldor Ulfarsson, die het instrument ontworpen heeft, had een visioen van mij die erop speelde in een kerk in Leipzig gedurende het Wave Gotik Treffen. Dat zou groots zijn.

Je speelt op twee april op Coalescaremonium, een evenement met een zeer uitgelijnd concept en een grote verscheidenheid aan muzikanten. Ben je blij met dit concept? Voel je je verbonden met de andere acts op Coalescaremonium?

Ik heb de laatste twintig jaar al vaak op gothic-evenementen mogen optreden en het was steeds geweldig. Je vind bijna nergens zo’n grote variëteit in muziekstijlen en andere podiumkunsten, zonder het respect te vergeten dat de mensen tonen ten aanzien van de artiesten. Het lijkt erop dat alle artiesten op Coalescaremonium met de grootste precisie uitgekozen zijn met een vooropgesteld doel om een zeer memorabele avond op te bouwen. Ik ben erg dankbaar dat ik daar deel van kan uitmaken en samen met het publiek de magie van de muziek mag helpen scheppen. Het is één van de belangrijke elementen voor onze harten en onze zielen in deze verwoestende tijden. Ik zie jullie binnen een paar dagen!

Max Lilja: website / facebook

Coalescaremonium

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/09/2020 : Euphemia Rise zegt bij debuut reeds vaarwel.

Bent u van mening dat er binnen de hedendaagse alternatieve rock te veel op veilig gespeeld wordt en zodoende vooral risico’s vermeden worden? Dan staat u qua denken op één lijn met Wim Lankriet, die we via zijn project Syrenomelia reeds aan u voorstelden. Om zich nog meer te bevrijden van de door de muziekindustrie opgelegde ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Rosetta Stone met nieuw album en box!

Het kan niet op. Als trouwe lezer merkte u allicht reeds dat Dark Entries (en ik niet in het minst) een hart heeft voor gothic rock. Zo verscheen nog maar pas het leuke nieuws dat het Amerikaanse The Wake uitpakt met een nieuw album en nu mag ik ook zeggen dat hun Britse evenknie Rosetta Stone in 2020 hetzelfde doet. Waar het album “Seems ...

lees meer...
CD BESPREKING : Subterfuge - Heat ep

Clifford Ennis is in Australië een cult figuur, al is de naam bij ons allicht niet meteen echt bekend. Doch als ik je zeg dat deze meneer als jaren actief is als gitarist van Ikon (nu wel even gestopt), met Ikon’s zanger Chris McCarter Jerusalem Syndrome bemande en met ex-Suspiria lid Mark Tansely de dansvloer op huppelde met Razorfade ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2020 : Van Post Mortem tot Somnus

Na vele positieve reacties op ‘Post Mortem’ (2018) en vele memorabele optredens met onder andere Wiegedood, Wolvennest, en Marche Funèbre wil Splendidula graag een nieuw teken van leven tonen. Deze Belgische atmospheric doom metal band zal begin 2021 een nieuwe plaat uitgeven, getiteld ‘Somnus’ en dit via het ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Search - Heart's Racing

Waar het vorige, zowat een half jaar eerder verschenen album “Some Place Far Away” een soms ietwat klef aandoend electro pop geluid liet horen tapt deze, maar liefst 18 nummers tellende nieuwe worp, “Heart’s Racing” veel meer uit een indie pop en indie rock vaatje. De overeenkomst tussen de twee albums is hier ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...