casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

MAX LILJA
De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
Max Lilja is wereldberoemd in de metalscene, als één van de stichters van Apocalyptica en Hevein, en als muzikant bij Tarja Turunen. Maar deze muzikale duizendpoot waagt zich overal aan. Op Coalescaremonium zal hij zijn soloproject voorstellen, waarin hij minimalistische elektronica vermengt met gelaagde cello’s. We hadden een interview met iemand die best buiten de lijntjes durft te kleuren.

Dag Max. Je bent bekend als één van de stichters van Apocalyptica, een groep die international erkenning heeft gekregen, en later ook van Hevein. Waarom heb je nu een soloproject gestart?

Dag allemaal! Ik was altijd al geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe muziek en in nieuwe manieren om muziek te maken. Reeds na Apocalyptica had ik een visioen van een elektronisch soloproject. Ik ben altijd al open van geest geweest wat verschillende muziekgenres betreft, en ik hield ook toen al van elektronische zaken. Daarna heeft het vele jaren experimenteren gevergd om een goede wijze te vinden om muziek te maken met enkel de cello als geluidsbron.

Je hebt een klassieke scholing gehad in cello, maar je hebt echt naar gezocht om cello te spelen in formaties die erg ongebruikelijk zijn voor klassiek geschoolde muzikanten, eerst in de metal en nu in elektronica. Hoe reageren je partners in de klassieke wereld op je projecten?

Ik ben eigenlijk een beetje uit de klassieke wereld gegroeid en zie mezelf thans meer als een muzikant dan als een cellist. De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen, maar gelukkig zijn er ook veel die anders denken en het belang begrijpen van muzikanten die moedig hun intuïtie volgen zonder zich te laten begrenzen door tradities. Voor mij is dat een beetje de enige weg om iets nieuws te scheppen.

Een groot verschil met de muziek die je in verschillende groepen speelt is dat je nu alleen op het podium staat. Hoe ga je om met dat aspect?

Mijn live set met de loops en alles is technisch erg veeleisend en in die zin dus een groot risico. Het eist ook 100% aandacht in de manier van spelen om de magie juist over te brengen, waardoor er echt geen tijd is voor iets anders dan de muziek. Het is inderdaad erg verschillend van het spelen in een groep waar je energie krijgt uit de interactie met de andere muzikanten, in het bijzonder in rock en metal, waarin je steeds volop gaat. Nu is het enkel ik en het publiek. Maar ik speel dit instrument al sinds ik 5 jaar ben, en ik stond op die leeftijd ook al alleen op het podium. In die zin is het dus niets nieuws.

Het grootste verschil - daarentegen - is het gebruik van minimalistische elektronica in je solowerk. Voelde je een verschil in de wijze van componeren in vergelijking met andere projecten?

Het is altijd verschillend, afhankelijk van het project en de mensen met wie je samenwerkt. Ik heb nu al twee solo-cd’s uit, en de derde krijgt op dit eigenste moment vorm. De visie, de liedjes en de arrangementen zijn klaar. Alles moet nog wat verfijnd worden, en dan ben ik gereed om het de komende maanden op te nemen. De processen zijn op alle drie de cd’s erg verschillend geweest. De tweede heb ik bijvoorbeeld helemaal op cello gecomponeerd, de derde schreef ik op piano, dat ik dan aangepast heb voor cello. Als ik arrangementen maak voor mijn solowerk is het evenwel enkel cello. Ik denk dan bijna alsof er een echte ‘band’ is waar ik voor schrijf. Ik gebruik ongeveer dezelfde soorten elementen en instrumentalisatie. Zoals ik eerder zei, zoek ik steeds naar vernieuwing en frisse ideeën.

Je speelt met allerlei soorten groepen, zowel live als in de studio. Speel je eender welke stijl muziek? Maak je een selectie van groepen waarmee je wil samenwerken?

Ik ben altijd erg open van geest geweest op muzikaal vlak. En eerlijk, in de wereld van vandaag is het als freelance muzikant beter om de optredens te doen als er een aantal beschikbaar zijn. Maar ik ben erg gelukkig dat ik meestal kan werken in projecten waarbij ik van de muziek en de mensen rondom mij kan genieten, zoals in het werk van Tarja Turunen.

Je begon een tijd geleden te experimenteren met de halldorofoon, een electro-akoestisch instrument met resonerende snaren. Wat zijn je plannen met dit instrument?

De halldorofoon is een waar beest. Het is zo krachtig. Ik ben er echt van onder de indruk en wil het verder ontdekken. Ik heb er een stuk van 15 minuten voor geschreven dat ik zal voordragen op een elektronisch filmfestival in Finland binnen een paar weken. Het is een heel evocatief instrument. Halldor Ulfarsson, die het instrument ontworpen heeft, had een visioen van mij die erop speelde in een kerk in Leipzig gedurende het Wave Gotik Treffen. Dat zou groots zijn.

Je speelt op twee april op Coalescaremonium, een evenement met een zeer uitgelijnd concept en een grote verscheidenheid aan muzikanten. Ben je blij met dit concept? Voel je je verbonden met de andere acts op Coalescaremonium?

Ik heb de laatste twintig jaar al vaak op gothic-evenementen mogen optreden en het was steeds geweldig. Je vind bijna nergens zo’n grote variëteit in muziekstijlen en andere podiumkunsten, zonder het respect te vergeten dat de mensen tonen ten aanzien van de artiesten. Het lijkt erop dat alle artiesten op Coalescaremonium met de grootste precisie uitgekozen zijn met een vooropgesteld doel om een zeer memorabele avond op te bouwen. Ik ben erg dankbaar dat ik daar deel van kan uitmaken en samen met het publiek de magie van de muziek mag helpen scheppen. Het is één van de belangrijke elementen voor onze harten en onze zielen in deze verwoestende tijden. Ik zie jullie binnen een paar dagen!

Max Lilja: website / facebook

Coalescaremonium

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Dead Man's Hill opent 1ste dag Porta Nigra 2020.

Het zijn drukke tijden voor Bart Piette, niet alleen verschijnt er binnenkort een eerste langspeler van het anarchistische new wave collectief Donder, Hel & Hagel; tevens haalt hij samen met levensgezellin Els de didgeridoo boven om overal te lande als Chrysopa Occulta op te treden, in het achterhoofd zijn ze dan nog eens met Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Orryelle treedt dit jaar nog 1 keer op in Antwerpen, en doet dit niet alleen!

We steken het bij Dark Entries niet onder stoelen of banken dat we fan zijn van het duo UrZon & Orryelle. We zagen ze voor het eerst tijdens de tweede editie van Trouwfest, en onlangs waren ze nog het onbetwiste hoogtepunt van Sewerfest. Daartussen zagen we het duo nog samen aan het werk met Chrysopa Occulta (oftewel Bart en Els van Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Tones On Tail met zeldzaam live materiaal present op youtube.

Tones On Tail was een Bauhaus offspring die naast bassist en voormalig Bauhaus roadie Glenn Campling ook ex Bauhaus leden Daniel Ash en Kevin Haskins in de gelederen telde. Diezelfde Glenn Campling zette recente zeldzame live clips online, die in 1984 in Schotland (Glasgow) op vhs werden opgenomen. Campling startte recent trouwens ook een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Puce Mary - The Drought

We dachten eerst dat het om een schrijffout ging toen we onlangs bij de promomail aangaande Puce Mary’s ‘nieuwe’ album The Drought als releasedatum 5 oktober 2018 zagen staan. Dit was tot nog toe enkel een digitale uitgave, sinds april 2019 is dit album van het Deense wonderkind ook verkrijgbaar op cd en vinyl. Ik ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Het wordt een drukke herfst bij Wool-E !

Release 5 Oktober: Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest CD (Wool-E Discs) 2 punkers & een hippie, 2 hippies & een punker... 3 anarchisten quoi, volleerd in het schenenschoppen en het omverblazen van heilige huisjes. 20 jaar in diverse bands die het deden met ska, punk, hardcore, electro, (neo)folk, darkambient industrial ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Salad Daze Tour brengt Wayne Hussey naar Retie

Dark Balloon als organisatie is er in geslaagd een iconische naam richting Retie te brengen. Wayne Hussey, grootgebracht in de gouden tijden van The Sisters Of Mercy, om later samen met Craig Adams The Mission op te richten. Verantwoordelijk voor groot geworden albums als First And Last And Always en God’s Own Medicine. Pionier van ...

lees meer...
CD BESPREKING : von Stroheim - Love ? Who Gets Love ?

Mogen we hierbij de stelling bevestigen dat film en muziek perfect kunnen samengaan zonder dat het een soundtrack is ? Zo we denken van wel, want het Brussels gezelschap von Stroheim wist zijn naam te ontlenen aan de Oostenrijkse filmregisseur, acteur en scriptschrijver Erich von Stroheim. Bij cinefielen ongetwijfeld gekend als ‘the ...

lees meer...
CD BESPREKING : Angelina Yershova - CosmoTengri

Een klassiek geschoolde componiste, pianiste, producer en geluidsartieste uit Kazachstan. “CosmoTengri” (7 tracks, 42 minuten) is Angelina Yershova’s eerste ‘echte’ album na twee cdr’s, steeds op het Romeinse label Twin Paradox. Wat je kan verwachten is donkere ambient in een mix van experimentele elektronica ...

lees meer...
CD BESPREKING : Tribes Of Medusa - Lilith Enshrined

Het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik deze naam nog zag opduiken, maar schijn bedriegt want het Amerikaanse Tribes Of Medusa zijn eigenlijk nooit echt weggeweest. We zijn ze dus gewoon een beetje uit het oog verloren zo blijkt, en dit ondanks de toch wel zeer in het oog springende naam die we van in den beginne zeer krachtig vonden. Tribes ...

lees meer...
CD BESPREKING : Inner Vision Laboratory - Continuum

Van de 13 albums die Karol Skrzypiec onder de noemer Inner Vision Laboratory sinds 2005 uitbracht bereikten er slechts twee onze redactie. Dat is jammer, want deze werken (zijnde Decline (2010), een samenwerking met Hoarfrost en Austeros (2015) konden op bijzonder veel bijval rekenen. Gelukkig denken ze bij Zoharum steeds aan ons, en staat ...

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Le Garage Luik, 06/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...

lees meer...
FOTO'S : And One - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter Hook and the Light - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...