casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

MAX LILJA
De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
29/03/2016 : MAX LILJA - De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen.
Max Lilja is wereldberoemd in de metalscene, als één van de stichters van Apocalyptica en Hevein, en als muzikant bij Tarja Turunen. Maar deze muzikale duizendpoot waagt zich overal aan. Op Coalescaremonium zal hij zijn soloproject voorstellen, waarin hij minimalistische elektronica vermengt met gelaagde cello’s. We hadden een interview met iemand die best buiten de lijntjes durft te kleuren.

Dag Max. Je bent bekend als één van de stichters van Apocalyptica, een groep die international erkenning heeft gekregen, en later ook van Hevein. Waarom heb je nu een soloproject gestart?

Dag allemaal! Ik was altijd al geïnteresseerd in het ontdekken van nieuwe muziek en in nieuwe manieren om muziek te maken. Reeds na Apocalyptica had ik een visioen van een elektronisch soloproject. Ik ben altijd al open van geest geweest wat verschillende muziekgenres betreft, en ik hield ook toen al van elektronische zaken. Daarna heeft het vele jaren experimenteren gevergd om een goede wijze te vinden om muziek te maken met enkel de cello als geluidsbron.

Je hebt een klassieke scholing gehad in cello, maar je hebt echt naar gezocht om cello te spelen in formaties die erg ongebruikelijk zijn voor klassiek geschoolde muzikanten, eerst in de metal en nu in elektronica. Hoe reageren je partners in de klassieke wereld op je projecten?

Ik ben eigenlijk een beetje uit de klassieke wereld gegroeid en zie mezelf thans meer als een muzikant dan als een cellist. De klassieke wereld zit nog steeds vol met puristen die muzikaal nooit een waarde zullen zien in wat ik of andere gelijkgezinden doen, maar gelukkig zijn er ook veel die anders denken en het belang begrijpen van muzikanten die moedig hun intuïtie volgen zonder zich te laten begrenzen door tradities. Voor mij is dat een beetje de enige weg om iets nieuws te scheppen.

Een groot verschil met de muziek die je in verschillende groepen speelt is dat je nu alleen op het podium staat. Hoe ga je om met dat aspect?

Mijn live set met de loops en alles is technisch erg veeleisend en in die zin dus een groot risico. Het eist ook 100% aandacht in de manier van spelen om de magie juist over te brengen, waardoor er echt geen tijd is voor iets anders dan de muziek. Het is inderdaad erg verschillend van het spelen in een groep waar je energie krijgt uit de interactie met de andere muzikanten, in het bijzonder in rock en metal, waarin je steeds volop gaat. Nu is het enkel ik en het publiek. Maar ik speel dit instrument al sinds ik 5 jaar ben, en ik stond op die leeftijd ook al alleen op het podium. In die zin is het dus niets nieuws.

Het grootste verschil - daarentegen - is het gebruik van minimalistische elektronica in je solowerk. Voelde je een verschil in de wijze van componeren in vergelijking met andere projecten?

Het is altijd verschillend, afhankelijk van het project en de mensen met wie je samenwerkt. Ik heb nu al twee solo-cd’s uit, en de derde krijgt op dit eigenste moment vorm. De visie, de liedjes en de arrangementen zijn klaar. Alles moet nog wat verfijnd worden, en dan ben ik gereed om het de komende maanden op te nemen. De processen zijn op alle drie de cd’s erg verschillend geweest. De tweede heb ik bijvoorbeeld helemaal op cello gecomponeerd, de derde schreef ik op piano, dat ik dan aangepast heb voor cello. Als ik arrangementen maak voor mijn solowerk is het evenwel enkel cello. Ik denk dan bijna alsof er een echte ‘band’ is waar ik voor schrijf. Ik gebruik ongeveer dezelfde soorten elementen en instrumentalisatie. Zoals ik eerder zei, zoek ik steeds naar vernieuwing en frisse ideeën.

Je speelt met allerlei soorten groepen, zowel live als in de studio. Speel je eender welke stijl muziek? Maak je een selectie van groepen waarmee je wil samenwerken?

Ik ben altijd erg open van geest geweest op muzikaal vlak. En eerlijk, in de wereld van vandaag is het als freelance muzikant beter om de optredens te doen als er een aantal beschikbaar zijn. Maar ik ben erg gelukkig dat ik meestal kan werken in projecten waarbij ik van de muziek en de mensen rondom mij kan genieten, zoals in het werk van Tarja Turunen.

Je begon een tijd geleden te experimenteren met de halldorofoon, een electro-akoestisch instrument met resonerende snaren. Wat zijn je plannen met dit instrument?

De halldorofoon is een waar beest. Het is zo krachtig. Ik ben er echt van onder de indruk en wil het verder ontdekken. Ik heb er een stuk van 15 minuten voor geschreven dat ik zal voordragen op een elektronisch filmfestival in Finland binnen een paar weken. Het is een heel evocatief instrument. Halldor Ulfarsson, die het instrument ontworpen heeft, had een visioen van mij die erop speelde in een kerk in Leipzig gedurende het Wave Gotik Treffen. Dat zou groots zijn.

Je speelt op twee april op Coalescaremonium, een evenement met een zeer uitgelijnd concept en een grote verscheidenheid aan muzikanten. Ben je blij met dit concept? Voel je je verbonden met de andere acts op Coalescaremonium?

Ik heb de laatste twintig jaar al vaak op gothic-evenementen mogen optreden en het was steeds geweldig. Je vind bijna nergens zo’n grote variëteit in muziekstijlen en andere podiumkunsten, zonder het respect te vergeten dat de mensen tonen ten aanzien van de artiesten. Het lijkt erop dat alle artiesten op Coalescaremonium met de grootste precisie uitgekozen zijn met een vooropgesteld doel om een zeer memorabele avond op te bouwen. Ik ben erg dankbaar dat ik daar deel van kan uitmaken en samen met het publiek de magie van de muziek mag helpen scheppen. Het is één van de belangrijke elementen voor onze harten en onze zielen in deze verwoestende tijden. Ik zie jullie binnen een paar dagen!

Max Lilja: website / facebook

Coalescaremonium

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Venin Carmin - Constant Depression

Na hun debuut “Glam Is Gone” dat door de gespecialiseerde pers met jubel werd ontvangen doet het trio met “Constant Depression” een gooi naar nog meer vergankelijke, aardse roem. Het trio Luna, Valentine en Fancois gooien met eigenzinnige cold wave en post punk riedels die vooral opvallen omdat de vocalen door de dames ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Inconsistent Jukebox - Gig Economy

Barry Snaith is niet voor één gat (lees genre) te vangen. Daartoe draait deze multi-instrumentalist al veel te lang mee. Als de ene helft van M1nk dat hij samen bestiert met Erica Bach bracht hij vorig jaar “em one one kay” (M1nk) uit dat hier bij Dark Entries op handgeklap werd onthaald, lees hier de review. Barry ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : Lord Of The Lost goes classic met 'Swan Songs III'

Lord Of The Lost houdt niet van stilstand. In 2018 hadden ze nog een megasucces met 'Thornstar', een ambitieuze conceptplaat over de ondergang van de Pangeanen, een uitgestorven beschaving uit de oudheid. Hun nieuwe plaat heet 'Swan Songs III', en is dus het vervolg in de rij van de 'Swan Songs'-platen die Lord Of The ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : Wave Invasion Online Festival (Palais Ideal, Alpahmay, Xtort...)

Wave Invasion is een bijzonder interessante organisatie. Opgericht vanuit Nederland als een bundeling van wavegroepen die samenspannen om concerten te organiseren en te spelen, telt de organisatie intussen ook al aardig wat Belgische groepen. Vanavond, zondag 31 mei, en niet toevallig omdat het eigenlijk Wave-Gotik-Treffen had moeten zijn, ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : 'WILMA determined protector' van Struggler is uit

Struggler maakt al sinds 1979 koude golven. Vanuit de beruchte Hamontse scene en meer bepaald café De Kwiet, waar ook De Brassers onheil veroorzaakten, heeft de groep rond René Hulsbosch Vlaanderen veroverd. De vroege jaren 80 zagen de singles 'Night Fever' en 'Wanted' verschijnen, maar vooral de plaat 'It ...

lees meer...
NIEUWS 30/05/2020 : Alternatieven voor WGT: Dark Stream Festival, online optreden Lacrimosa en goth-documentaire MDR

Het Wave-Gotik-Treffen gaat niet door, maar voor de fans zijn er toch wat zaken opgezet om vanuit hun kot het gevoel te hebben dat ze hieraan deelnemen. Veel groepen nemen deel aan het Dark Stream Festival, dat vanuit de Moritzbastei in Leizig uitgezonden wordt, en vandaag en morgen nog een hoop optredens, lezingen en meer gratis aanbieden. Lacrimosa, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pray For Sound - Waves

Deze post-rock band uit Boston brengt hun vierde full-length studio album “Waves” uit in partnerschap met de labels A Thousand Arms, Dunk! Records, en Post. Recordings. Ze noemen het hun meest ambitieuze productie tot op heden. “Waves” (9 tracks, 42 minuten) is de opvolger van “Monophonic” (2012), “Dreamer” ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alone In My Room - Alone In My Room

Een lp, 10 nummers en ook weer geen lp, want een speelduur van nauwelijks meer dan 26 minuten. Meer nog, deze Alone In My Room is een nieuwkomer en deze titelloze ep (laat ik het dan zo maar noemen) is het debuut voor deze heren uit Fresno (USA). En wat voor één. Dank u Oraculo. Dit is authentieke cold wave, claustrofobisch ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sydney Valette - Brothers ep (vinyl)

Dit één man project werd reeds in 2009 opgericht en lijkt nu eindelijk toch her en der wat populariteit te vergaren. Terecht. Ook ik was al eerder onder de indruk van de muziekjes van deze Parijzenaar. Muziekjes die zowel pittig dansbaar als dromerig melancholisch door de boxen waaien. Deze ep, slechts 200 exemplaren lijkt ...

lees meer...
NIEUWS 28/05/2020 : Nytt Land covert 'Ohne Dich' van Rammstein

Het is een merkwaardige cover. Nytt Land, het Russische duo dat traditionele folk en dark ambient combineert, neemt een nummer van Rammstein over. Ze doen dit uiteraard op geheel eigen manier. Wie dus wil horen wat Rammstein zou geven als het een folkgroep was geweest, kan maar beter even zijn oren spitsen. De opname is volledig live gemaakt, ...