Het thema van de dood is goed bruikbaar in donkere muziek en er zit een zekere vorm van sarcasme in, dat houdt het wat luchtiger.
10/03/2016, Didier Becu![]() |
|||||
Hallo heren. KnK is nieuw, dus ik zou zeggen: stel jullie maar eventjes voor. KnK is K1 en K2. K3 hoort er niet bij. K1 is Koenraad Vercammen aka Deejee Ko-ën en K2 is Koen Vanderstappen aka Koen Van Dappernest, ook wel DJ Pallias. We zijn twee kameraden met een gezamenlijke passie voor donkere muziek. We hebben samen 60 jaar ervaring in de muziekwereld en zijn nu 16 jaar daarvan in elkaars vaarwater bezig. Als omschrijving kozen jullie voor dead body music. In alle eerlijkheid dacht ik: het klinkt zo verschrikkelijk waar, maar waarom vonden andere bands de term niet eerder uit? Hoe zijn jullie daar op gekomen? Wij houden van woordspelingen, vooral de donkere. In de voorzomer van 2015 waren we op een feestje bij vrienden en tussen pot en pint dachten we: “Electronic Body Music, Dead Body Music", leuke woordspeling. En we dachten ook letterlijk “dat daar nog niemand op is gekomen, hahaha! Gebruiken dus.” Het thema van de dood is goed bruikbaar in donkere muziek en er zit een zekere vorm van sarcasme in, dat houdt het wat luchtiger. Dead Body Music, het klinkt als een lugubere term. Vanwaar die fascinatie voor dat donkere? K2: Ik heb eigenlijk nog nooit een lijk gezien. Raar, he. K1: Ik wel, en ik schrijf niet graag over bloemetjes en vrolijke lentedagen. We zijn allebei opgegroeid in de zwarte muziekscène. K1 vooral in de new wave en K2 aanvankelijk in de metalscène. We houden intussen allebei wel van beide dingen en de correlatie ertussen. Een kwalitatieve tekst gaat bij ons vooral over gevoelens en het innerlijke. Dus niet voor VTM-kijkers, we zeiden eerder al dat K3 er niet bij hoort. Als we dan iets grappigs doen, dan moet het ook nog in het kader passen, dus dan lachen we vooral met dingen die anderen choqueren (“especially girls, young and innocent”). KnK is K1 en K2. Abstracter kan bijna niet. Waarom kozen jullie voor deze pseudoniemen. Mag de wereld niet weten wie er achter KnK schuilt? We denken dat al wie ons kent wel weet wie we zijn. We noemen elkaar eigenlijk al 15 jaar zo, door het overaanbod aan Koenen in ons sociaal leven. Vooral bij KnK mag de vermelding van deze pseudoniemen niet achterblijven, he! Simpliciteit is zo mooi, dat is ook de reden voor deze eenduidige benamingen, en ook het feit dat onze cd-hoezen zo simpel zijn. Het is ook meegenomen dat we zelfs in de meest beschonken toestand een goede handtekening kunnen zetten. Alle gekheid op een stokje. Jullie maakten al decennia terug samen muziek. Wat is het verschil tussen vroeger en nu? Vroeger werkten we elke dag met 100 % gedrevenheid en weinig ervaring (overproductie). Nu komen we twee- tot driewekelijks samen met een duidelijk idee dat we zo lang mogelijk willen laten narijpen (of –rotten). De ervaring zorgt er uiteraard voor dat de muziek een pak meer uitgewerkt wordt. Vroeger lieten we bijvoorbeeld de apparatuur willekeurig een geluid maken dat we later niet meer konden nadoen. Nu weten we op voorhand hoe het moet klinken en we krijgen het er ook uit. Ik heb jullie muziek met The Klinik en Liquid G. vergeleken. Op het eerste gezicht deed ik dit gemakshalve, maar hoe meer ik naar jullie werk luister, hoe meer ik dat beaam. Ijskoude indusgeluiden waarin tevens angst verscholen zit. Kunnen jullie je daar in terug vinden? Ja. Bij de eerstvolgende ontmoeting krijg je een pint van ons. Binnenkort brengen jullie een tweede album uit. Vertel eens… Toen de eerste mini-cd klaar was, zaten we met een probleem: nóg inspiratie. We hebben dus meteen doorgewerkt aan een opvolger Dead Body Music II. Simpliciteit voorop, en niemand zal zich afvragen welke cd nu de laatste nieuwe is. De tweede mini-cd zal trager zijn, maar de wanhoop trekt zich stilaan terug om plaats te maken voor ruwheid, zwarte humor en zelfs een sprankeltje hoop (maar niet te veel!). Qua muziek gaan we iets breder in geluiden en composities. Het gevoel blijft even duister, maar het verschil tussen I en II zal duidelijk zijn voor iedereen die luistert. Waar halen jullie je inspiratie vandaan? Als ik de muziek hoor, zou ik antwoorden: de gevoelens! Dood, seks en religie. Verraad en angst. Hoop en nieuwe opportuniteiten. KnK werd opgericht toen K1 weer vrijgezel was en K2 een troostende schouder wilde bieden. Veel bekenden uit de omgeving fluisterden al over de waarschijnlijkheid dat er nieuw muzikaal geweld van zou komen. Lawaai was nodig en het gaat al veel beter nu. Muziek is voor ons therapie. Een paar dagen na de release van jullie nieuwe platen, staan jullie ook op Coalescaremonium. Hebben jullie eigenlijk podiumervaring of is dit jullie eerste keer? We hebben tot nu toe nog nooit samen op een podium gestaan, maar hebben wel elkaar al vaak bezig gezien (destijds in elkaars voorprogramma gestaan op de Fear The Light-festivals). We bibberen niet meer, misschien is deze rol nu weggelegd voor het publiek. (“victims are everywhere…” – “Nobody gets out alive”). Wat mogen we verwachten tijdens het concert? Kort, diep en hard. Donker, zwart en wit. Wij. Misschien een cover om het luchtig te houden. Kunnen jullie eigenlijk vertellen hoe een KnK-compositie tot stand komt. Wie doet wat? We spreken af om samen te komen en zetten de apparatuur aan. K1 vraagt een kladpapiertje en noteert wat indrukken bij de jam die K2 doet. K1 dreunt zijn teksten door de ritmes en zo komen ideeën tot stand. We komen meestal binnen het uur tot een basisdemo die dan in enkele weken tijd verder wordt uitgewerkt. We kennen elkaar door en door wat betreft onze muzikale voorliefdes en we voelen elkaar ook aan. Het zou een perfecte liefde zijn, maar de natuur heeft ons zo niet gebouwd (“since we are not free, we will never be”). Wat zijn jullie muzikale dromen? Een 50-tal cd’s uitbrengen (“I hunger for more”). We moeten niet kunnen leven van onze muziek, maar als we de kosten terugverdienen (zoals tot nu toe) zijn we zeer tevreden. KnK is voor ons vriendschap, en we hopen die te kunnen blijven delen door het aantal loyale fans te blijven vergroten (“No fear, no hatred – this is where we all belong”). We sluiten af met twee traditionele vragen. Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom? De focus van onze smaak verschilt van maand tot maand, van week tot week, van dag tot dag. Als je vraagt om een aantal favoriete platen te noemen, zitten we nog altijd met een probleem. De gezondheid van de productiekosten van jullie magazine zijn belangrijker dan dit antwoord vermoeden we. Met wie zou je het niet erg vinden om samen in een lift te zitten gedurende 8 uur en wat zou je dan doen? Met elkaar, dat geeft 3 of 4 nieuwe nummers. We zijn vriendelijke mensen, dus jullie hebben het laatste woord. We willen al onze fans bedanken voor de steun tot hier toe, en vooral Wesley van Coalescaremonium. Wij beoefenen onze hobby, maar jullie zijn degenen die er betekenis aan geven. KnK speelt op 2 april op Coalescaremonium
|
Volgende interviews:
IN THE NURSERY - Verdriet is een sterke emotie en het wordt steeds met onze muziek geassocieerd, op een positieve manier.
EVI VINE - De thema's van het album lopen door ons leven, of we in de steden of in het bos wonen.
SONJA KRAUSHOFER - Het moment waarop ik voor de eerste keer de oefenruimte van L'Ame Immortelle binnenkwam, lijkt als gisteren te zijn
IANVA - 'Mensen weten waar ze IANVA kunnen vinden. En degenen die dit nog niet weten, zullen ons vroeg of laat wel vinden, als ze echt iets willen horen dat eigenlijk tegen de huidige tijd is, en niet enkel geklets.'
JO QUAIL - Vanuit mijn perspectief zijn er geen grenzen.
ELVYA DULCIMER - De volgende uitdaging is: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.
HEKATE - Ik heb de vaste overtuiging dat we uit mythen en legenden dingen kunnen leren voor ons eigen leven en voor onze ontwikkeling.
LACRIMOSA - Zonder tijd is er geen hoop, en zonder hoop is er geen toekomst.
LAIBACH - De Europese Commissie heeft gesuggereerd om uit te kijken naar een meer klassieke vorm van vermaak dan Laibach
ORGANIC - De lege eeuw - Empty Century - komt overeen met onze huidige maatschappij: zo snel, zo hectisch, zo stresserend en uiteindelijk volledig leeg.