casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

ELVYA DULCIMER
De volgende uitdaging is: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.
20/02/2016, Didier Becu
 Bookmark and Share

20/02/2016 : ELVYA DULCIMER - De volgende uitdaging is: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.
20/02/2016 : ELVYA DULCIMER - De volgende uitdaging is: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.
20/02/2016 : ELVYA DULCIMER - De volgende uitdaging is: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.
20/02/2016 : ELVYA DULCIMER - De volgende uitdaging is: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.
20/02/2016 : ELVYA DULCIMER - De volgende uitdaging is: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.
Op zaterdag 26 maart start Black Easter en de artieste die de spits mag afbijten is Elvya Dulcimer. We hadden een gesprek met deze talentvolle Belgische dame.

Dag Elvya. Kan jij je eventjes voorstellen aan onze lezers?

Hoi daar! Ik ben Elvya, een fulltime elfje, artieste en muzikante. Enkele maanden geleden bracht ik mijn debuutalbum uit (Untold Stories) met daarop heel wat gastmuzikanten zoals Arjen Lucassen (Ayreon), Fieke van den Hurk (Cesair) en Ivar de Graaf (ex-Within Temptation, Kingfisher Sky). Het is mijn doel om mensen gelukkig te maken met mijn muziek, én ze bewust te maken van het feit dat onze moeder, de natuur, in gevaar is. Ik poog om de ogen van de luisteraars te openen voor de problemen die de mens veroorzaakt op deze aardbol. Op dit moment ben ik hard aan het werk om een liveband samen te stellen. Het zal als een project beginnen en hopelijk later uitgroeien tot een permanent team waarmee ik kan toeren.

Soms treed jij ook op als Elvya Dulcimer, dat heeft alles te maken met de hammered dulcimer. Hoe ben jij in contact gekomen met dit instrument en wat deed je besluiten om dit als je handelsmerk te gebruiken?

Jaren geleden vond ik op YouTube, tijdens het zoeken naar nieuwe muziek, toevallig een filmpje waarin iemand het instrument bespeelde. Ik was meteen verkocht en rende naar mijn ouders om het filmpje te laten zien, en ik vroeg of ik er één mocht kopen. Mijn ouders deelden dat gevoel en besloten dat ik er eentje aan kon schaffen. Een paar weken later kwam hij dan eindelijk aan, mijn eigen hammered dulcimer. Ik ben er toen zelf op gaan tokkelen en heb alles zelf geleerd. Het werd zo’n obsessie dat ik besloot om er mijn achternaam van te maken en zo op te treden. Het is mijn droom om dit prachtige instrument weer te introduceren bij de moderne mens.

In België zullen er niet zo veel artiesten zijn die dit instrument bespelen, ik veronderstel dat je daarmee meteen een beetje uniek bent, niet?

Dat klopt, zeker in het begin. Intussen ken ik wel meerdere mensen die het bespelen. Sommigen dankzij mij, anderen die het op een andere manier ontdekt hebben. Het is altijd fijn om mensen te leren kennen die de dulcimer bespelen. Die mensen hebben altijd al een streepje voor bij mij. (lacht)

Het heeft natuurlijk ook iets met de aard van het instrument te maken, maar als ik je muziek hoor, moet ik meteen aan dagdromerij denken. Ben jij het soort kunstenares die met haar muziek de wreedheid van de wereld tracht te ontvluchten?

Ja en nee. Wel, in de zin dat ik begrijp dat sommige mensen mijn muziek zo zullen opvatten, vooral als ze minder met de fantasywereld te maken hebben dan ik. Dat is op zich helemaal prima. Neen, als het op mij persoonlijk slaat. De muziek die ik maak komt uit mijn dromen en uit mijn hart. Die zal dus sowieso wel wat dromerig klinken, hoe je het ook draait of keert, maar langs de andere kant probeer ik in veel liedjes toch ook juist de wreedheden (net als de schoonheden trouwens) van de natuur te vatten. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het lied Nature. Een ander voorbeeld is Leave Me dat ik schreef nadat ik een documentaire zag over een tienermeisje uit een arm gezin dat wilde voortstuderen, maar dat niet kon wegens de gezinssituatie. Dat is toch ook wel een wreedheid van deze wereld, lijkt me.

Je muziek zit ook wel in het middeleeuws sfeertje, ik denk dus dat we met een vrouw praten die gefascineerd is door fantasy en zo, niet?

Oh, zeker wel! Fantasy is mijn leefwereld en ik hoop er later voltijds mee bezig te zijn en er mijn beroep van te kunnen maken. Wat mensen meestal niet weten is dat ik ook grafisch actief ben. Ik teken, ontwerp artwork, zoals je dat op mijn cd kan zien, en ik schrijf verhalen. Op dit moment ben ik bezig met mijn eerste kinderboek, dat zich ook afspeelt in een fantasywereld. Ook bezoek ik zeer graag fantasy beurzen. Het liefste natuurlijk op het podium, maar ik ben ook gewoon graag aanwezig op de festivals. Het is alsof ik naar een familiefeest ga. Je ziet er je vrienden en je kan wat bijpraten. Ook de ontspannen, onbezonnen sfeer en de tolerantie van de gemiddelde bezoeker op zo’n festival is heerlijk. Mensen zullen veel minder snel oordelen over hoe je eruitziet, maar het belangrijker vinden wie je binnenin bent, iets waarvan de alledaagse wereld nog kan leren in mijn ogen.

Twee jaar geleden nam jij deel aan de preselecties van het Eurovisiesongfestival. Kan je daar iets over vertellen, en was je niet bang om je in dat mediacircus te storten?

Op een avond zat ik rustig tv te kijken toen er plots een filmpje verscheen waarin ze kandidaten zochten voor Eurosong. Ik dacht toen: waarom niet! Ik zond een auditie in. Ik had niet echt een reactie verwacht, maar tot mijn verbazing was ik geselecteerd voor de eerste ronde, en zo ging ik ronde na ronde door, totdat ik uiteindelijk bij de tv-rondes uitkwam. Daar was ik te alternatief voor de juryleden om door te gaan, maar het was een geweldige tijd en ik heb er veel geweldige connecties aan overgehouden. Achteraf gezien was ik er ook nog niet helemaal klaar voor, mocht ik gewonnen hebben. Nu sta ik veel verder. Uiteindelijk was Lordi ook niet bepaald mainstream, maar die hebben Europa veroverd. Zeg nooit nooit, zeg ik dus.

Verleden jaar verscheen je eerste cd Untold Series. Zowat alles wat ik er over las, was uiterst lovend. Ik veronderstel dat je dit enorm veel plezier heeft bezorgd.

Jazeker, de reviews en feedback op mijn debuutalbum waren geweldig. Dat is voor iedereen die er zijn hart en ziel in heeft gelegd natuurlijk geweldig, en het geeft me zeker een boost om door te doen. Nu komt de volgende uitdaging natuurlijk: alles live kunnen brengen op een nog krachtigere manier dan op de cd.

Je fans willen het beslist weten, maar wanneer komt je volgende plaat uit, en heb je al enig idee hoe die zal klinken?

Op dit moment zijn de voorbereidingen voor de tweede plaat al volop bezig. De liedjes zijn al zowat allemaal af in hun ruwe vorm en klaar voor de studio. Het enige probleem op dit moment is het geld, want zo’n album uitbrengen kost vele duizenden euro’s, en op dit moment heb ik nog heel wat schulden te betalen van Untold Stories. Dus als ik daar wat op vind, gaan de opnames zo snel mogelijk van start. En hoe het zal klinken? Wel, ik kan nu al beloven dat het weer een uiterst divers album zal zijn. Ik probeer altijd als doel te stellen dat er minstens één lied op de plaat moet staan voor iedereen. Een lied waarvan je kan zeggen: dat is nu eens écht voor mij geschreven.

Je stond al met heel wat gerenommeerde namen op het podium. Hoe kwam je met mensen als Liv Kristine in contact?

Veel mensen heb ik leren kennen via via, anderen heb ik gecontacteerd of zij hebben mij gecontacteerd. Met Leaves’ Eyes ben ik in contact gekomen dankzij hun voormalige gitarist, die ik ook weer via via kende. Op een gegeven moment contacteerden ze me omdat ze graag een dulcimer wilden hebben op hun album. Sindsdien doe ik mee op hun cd’s en hopelijk ook snel live. Daar liggen de plannen al voor op tafel.

Binnenkort sta je ook op Black Easter 2016. Wat kunnen we van je set verwachten?

Sowieso enkele dulcimerliedjes en ook enkele tracks van Untold Stories. Omdat ik nog zo nieuw ben in de livewereld en al mijn bevriende muzikanten zeer ver weg wonen, zal ik waarschijnlijk met een backingtrack werken. Maar wie weet, als het lot me goed gezind is, breng ik wel een of meerdere gastmuzikanten van de cd mee (lacht).

Zijn er artiesten waar je zelf ook wil naar kijken?

Ik ben zeer benieuwd naar het optreden van Jo Quail. Cello is altijd al een instrument geweest waar ik heel graag naar luisterde en dat ik ook graag in m’n eigen muziek gebruik. Haar alternatieve stijl is zeker iets waar ik naar uitkijk.

Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?

Dat vind ik een moeilijke, heel moeilijk. Er zijn er zo veel en het verandert zo vaak, maar ik denk toch wel Mother Earth van Within Temptation. Die hebben we al in onze auto liggen van toen die uit kwam, en ze is werkelijk perfect. Mijn ouders speelden die toen we op vakantie in Zwitserland waren. Ik herinner me nog dat we ingesneeuwd waren op een bergpas, ik was net 10 jaar geworden geloof ik, en het schemerde. Op dat moment brulde het nummer Ice Queen door de speakers van de auto en we zongen allemaal mee, terwijl we tegen vijf kilometer per uur de bergpas afreden. Dat was pas avontuur! En het mooie van dat alles? Ivar, de drummer van dat album…. is nu de drummer van Untold Stories!

Met wie zou je het niet erg vinden om samen in een lift te zitten gedurende 8 uur en wat zou je dan doen?

Weer zo’n moeilijke vraag! Maar ik denk dat ik twee personen graag zou ontmoeten in die lift. John Lennon en George Blagden. Ik denk dat ik met John zeer veel gemeen zou hebben, en ik zou het geweldig vinden om met hem een diep, filosofisch gesprek te voeren over de muziek en de wereld. Imagine that! Met George Blagden omdat het mijn favoriete acteur is. Ik zie hem zo graag spelen en hij is een van de mooiste mannen die ik ooit in mijn leven heb gezien. Bovendien is zijn stem ook zo geweldig fijn om naar te luisteren. Hij speelt Athelstan in de serie Vikings, en heeft nu ook de hoofdrol in Versailles. Natuurlijk volg ik die reeks alleen al om het feit dat hij erin meedoet. Een mens mag zijn guilty pleasures hebben, niet waar (lacht)?

Elvya, jij hebt het laatste woord.

Het laatste woord? Dank je wel! Ik denk dat ik wil afsluiten met de wijze woorden: aan allen die dit interview gelezen hebben en mijn muziek leuk vinden: proficiat. Aan allen die dit interview niet gelezen hebben en mijn muziek (nog) niet kennen: ook proficiat! Ik hoop jullie allemaal te zien op Black Easter!

Elvya Dulcimer speelt op zaterdag 26 maart op Black Easter in Antwerpen

Dit interview verscheen oorspronkelijk in het Engels en in het Nederlands op Peek-a-boo-magazine

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...