De lege eeuw - Empty Century - komt overeen met onze huidige maatschappij: zo snel, zo hectisch, zo stresserend en uiteindelijk volledig leeg.
05/02/2016, Xavier Kruth![]() |
|||||
Jullie hebben net jullie tweede plaat uitgegeven, onder de titel ‘Empty Century’. Dat leidt atomatisch tot de vraag: waarom is de eeuw leeg? De lege eeuw - Empty Century - komt overeen met onze huidige maatschappij: zo snel, zo hectisch, zo stresserend en uiteindelijk volledig leeg. Virtuele vrienden, easy listening, fast food, globalisering en eenzaamheid. Ik weet niet zeker of er iets te redden valt uit hetgeen het begin van de eeuw heeft voortgebracht. Ik hoop eerlijk dat de mensen zullen reageren, anders zal THX1130 geen fictie meer zijn. Jullie zijn wat geëvolueerd met deze plaat, hoewel het heel duidelijk de opvolger is van ‘Under Your Carbon Constellation’. De nummers zijn meer direct en dansbaar. Was dat een bewuste keuze? Ja en nee. We hebben meer als songschrijvers gewerkt, met versen en strofen. De vorige plaat was gebaseerd op jamsessies en geluidsexperimenten. We houden er nog steeds van om nummers te schrijven als ‘Mystical Color’ of ‘Moneytron’ om verschillende muzikale werelden te ontdekken. We willen nog steeds verschillende muziekstijlen vermengen, van cold wave tot prog rock. De volgende plaat wordt wellicht meer psychedelisch. ‘Empty Century’ is ook de eerste plaat met drummer Olivier Justin. Misschien heeft zijn stijl jullie beïnvloed om dit album meer direct te maken… Olivier moest de eerste opnamesessie missen voor ‘Under Your Carbon Constellation’ door een ongeluk met zijn moto. Na een aantal fysiotherapeutische behandelingen kon hij zich bij de groep voegen. Dat is de reden waarom een aantal vroege nummers op groove boxes gebaseerd waren. Maar Organic is nu een echt trio, zowel in de studio als op het podium. Er zit een duidelijke prog rock kant aan Organic. Ik denk aan een episch nummer als ‘Mystical Color’ dat de plaat afsluit. Jullie hebben iets gelijkaardigs gedaan op ‘Under Your Carbon Constellation’. Houden jullie van het opbouwen van nummers in verschillende sequenties. Het is min of meer een traditie om de platen te sluiten met dergelijke nummers. We houden van prog rock en post rock, en dit is een duidelijke referentie daarnaar. De nieuwe cd bevat een cover van Agent Side Grinders ‘Rip Me’, waarop overigens de originele stem behouden bleef. Je herkent nog steeds het origineel, maar het is erg origineel. Jullie kennen blijkbaar de mensen van Agent Side Grinder. Hoe reageerden ze op jullie versie? Dat is een lang verhaal. We ontmoetten hen voor het eerst in Stockholm, naar aanleiding van onze gemeenschappelijke release-party. We waren onder de indruk van hun analoge apparatuur op het podium. We besloten dus om een remix te maken voor hun remix-plaat SFTWR, maar we waren een beetje te laat. We zagen ook in dat het meer was dan een eenvoudige remix. Drums, bas en toetsen werden helemaal opnieuw opgebouwd. Na een heel goede reactie van Agent Side Grinder hebben ze ons het recht gegeven om het op ‘Empty Century’ te zetten. Anders zou het nummer ergens in onze studio verloren zijn gegaan. Jullie zijn van label veranderd voor de uitgave van ‘Empty Century’. Het komt uit op Manic Depression Records en Swiss Dark Nights. In een vorig interview vertelden jullie dat jullie erg blij waren met dit Zweeds label, omdat jullie muziek meer ‘noords’ en ‘germaans’ was. Is jullie muziek dan meer Latijns geworden, of waren er andere redenen om van label te veranderen? Complete Control Productions was als label gespecialiseerd in EBM, en ‘Under Your Carbon Constellation’ had invloeden opgenomen uit deze muziekstijl. ‘Empty Century’ heeft een andere ziel, met minder machines. We staan dichter bij Geometric Vision dan bij Severe Illusion met deze plaat. We verwachten ook meer concerten in Frankrijk, hetgeen logistiek gemakkelijker te organiseren is. Raphaël, 2015 was een heel productief jaar voor jou. Je hebt ook je eerste cassette van Kinex Kinex uitgegeven. Is het belangrijk voor jou om een soloproject te hebben naast Organic? Neen, het is niet belangrijk. Muziek componeren is voor mij een levensstijl. Ik schrijf veel en hou er een heel gevarieerd werk op na. Aangezien ik meer nummers had met een ander gevoel dan Organic, is mijn aanpak hier persoonlijker. Ik hou deze dus bij voor het Kinex Kinex project. Vertel ons iets over de titel. Wat is een ‘Polytheistic Christmas’? Geloven in meerdere goden in de kerstperiode. Grappig, niet? Hilarisch, inderdaad. Wat zijn jullie plannen voor de toekomst, zowel met Organic als met Kinex Kinex. We schrijven momenteel nieuwe nummers voor Organic. Zodoende staat Kinex Kinex momenteel op pauze. Organic speelt op zondag 27 maart op het Black Easter Fetival in Antwerpen Lees ons vorig interview met Organic (2013, na het verschijnen van 'Under Your Carbon Constellation') Foto's: Xavier Marquis (Ceremony Festival)
|
Volgende interviews:
SCHONWALD - Door de ijskoude synthesizerlijnen, de beats en het gitaarwerk bieden wij een andere kijk op de donkere kant van de shoegazemuziek.
WINTER SEVERITY INDEX - Zolang ik iets te zeggen heb met mijn muziek, zal ik dat doen
DOGANOV - Doganov heeft vooral de neiging om NIET te luisteren naar anderen...
RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
TET - Waarom doen alsof EBM geëindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft?
BIJ DE DOOD VAN DAVID BOWIE... - Dark Entries redacteurs spreken zich uit
MILITIA - Het wordt tijd dat er een begin wordt gemaakt van een nieuwe revolutie, namelijk die van het Humanistisch Bewustzijn.
DAS ICH - Toen ik Stefan zag en de dokters me vertelden dat hij het niet zou overleven, heb ik hem met tranen in de ogen vaarwel gezegd.
Honeymoon Cowboys - Hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest.
The Breath of Life - Ik hou van mysteries en van de emoties die ze voortbrengen.