canli casino

Dark Entries Logo

609 items

   

RosaRubea
Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
Op de eerste plaats van mijn eindejaarslijstje prijkte het album "Chrysalide" van RosaRubea, de groep van ex-Camerata Mediolanense chanteuse Daniela Bedeski. Een artieste die ik al jaren op de voet volg en die binnenkort ook te bewonderen zal zijn op het podium van het Black Easter Festival in Antwerpen. Dat vroeg uiteraard om een interview met de immer sympathieke frontvrouw, die ook haar overige bandleden aan het woord wou laten, doch die verder niets toe te voegen hadden aan haar woorden.

DE: Hallo Daniela en Rosa Rubea, in de eerste plaats wil ik jullie feliciteren met jullie nieuwe album “Chrysalide”, dat de eerste plaats in mijn eindejaarslijstje behaalde.

Daniela, jij weet dat ik een grote fan ben sinds jaren, dus waarschijnlijk niet de meest objectieve persoon, maar hoe zijn de reacties tot nog toe?

Daniela: Bedankt, Dimi, dat je ons de gelegenheid bood voor dit interview. We zijn blij dat je “Chrysalide” zo erg waardeert. Sterker nog, het album betekent veel voor ons, daarom hebben we veel zorg besteed aan elk detail van de productie ervan.

We zijn er trots op, en komen daar ook voor uit. Tot nog toe heeft “Chrysalide” uitstekende recensies geoogst, zowel op de internationale webkanalen, als in de gespecialiseerde Italiaanse pers, alwaar sommige critici het tussen de beste albums van 2015 geplaatst hebben. En degenen die de CD gekocht hebben, hebben ons eveneens beloond met hun waardering.

DE: RosaRubea is een multimedia project dat betrekking heeft op muziek, poëzie en visuele kunst. Kan je ons een beetje meer vertellen over dit proces?

Daniela: RosaRubea wil kunst delen in de ruimste betekenis van het woord: als een werk van het hart. Wanneer we iets creeëren, betreden we een heilig grondgebied, waarvan we willen dat het heilig blijft wanneer we het brengen op een podium, als een ritueel. Dat is waarom we proberen om de magie, de directheid te reproduceren, zonder verwachtingen van de creatie met al de emoties die uitgestraald worden, door muziek, woorden, visuals en handelingen. De kunst dringt door tot de kern van het leven.

Dat verklaart ook waarom, in het creatieproces, soms beeldende kunstenaars en schilders samenwerken met de groep; in het verleden was dit al het geval met de schilder Massimo Bertocchi, die de covers van onze vorige albums bedacht, en is nu gebeurd met fotograaf Luca Baldi, de auteur van alle foto’s van “Chrysalide”.

Trouwens, we zijn nu ook beginnen werken met interessante personages voor onze volgende video.

DE: De cover van “Chrysalide” is waarlijk prachtig, het lijkt erop of je uit je lichaam lijkt te stijgen, reflecteert dit beeld zich ook in de teksten? Stijg je hierin ook op uit jezelf?

Daniela: Dank je, Dimi. “Chrysalide” betekent wedergeboorte door metamorfose; dat is de reden waarom we dit uitgangspunt wilden vieren al vanaf de cover: de pop (chrysalis), verpakt in haar sluier ligt aan de voet van het altaar, terwijl de vlinder eruit opstijgt. De teksten als de muziek, drukken elk een andere nuance van de metamorfose uit: pijn, liefde, duurzaamheid, verlies, wedergeboorte, passie, hoop.

DE: Ik sprak ook met IANVA, en stelde hen dezelfde vraag, aangezien ze net als jullie uit Italië komen, en er een heleboel interessante en goede dark folk bands uit die richting komen. Kunnen we spreken van een zogenaamde ‘Italiaanse scene’?

Daniela: Ik denk eerder dat musici meer geïnteresseerd zijn in de muziek zelf, dan om tot een zogenaamde ‘scene’ te behoren, dit laatste valt eerder onder de voorrechten van de critici of de noodzaak van sommige luisteraars om iets in een vakje te stoppen. Ik veronderstel dat critici gelijkenissen kunnen vinden en gelijkenissen moeten kunnen vinden tussen verschillende bands, die zouden zijn ingegeven door een specifiek geluid of genre, maar, eerlijk gezegd, ik denk dat muziek elke grens overstijgt. Dit gezegd zijnde, denk ik niet dat we kunnen spreken van een Italiaanse dark folk scene, maar eerder van enkele bands, elk met zijn specifieke smaak, waarvan invloeden samensmeltingen zijn, en die vooral gevonden kunnen worden in de Italiaanse songwriters’ traditie, in klassieke of zelfs ‘ancient’ muziek.

DE: Het lijkt er trouwens ook op dat vele Italiaanse dark folk bands ook graag andere invloeden in hun muziek stoppen, meer nog dan bands uit andere Europese landen. Gelijk IANVA en Roma Amor, is RosaRubea meer dan strikt dark folk. Voor het gemak zullen jullie in dit vakje ondergebracht worden, zeker met je verleden als Camerata Mediolanense zangeres.

Ik hou er niet van muziek te labelen, maar voor mensen die niet vertrouwd zijn met een band is het wel een handige manier om iets te leren kennen. Hoe zou je RosaRubea zelf omschrijven?

Daniela: Ik begrijp de noodzaak voor het vinden en geven van tips en verwijzingen ter oriëntatie. Echter, als RosaRubea willen we ons vrij van eender welk label voelen en simpelweg onze gevoelens en emoties overbrengen door middel van muziek en ze delen met vrije luisteraars.

We willen dat onze muziek is als een adem, als het leven zelve. Ik denk graag over RosaRubea’s muziek als muziek van een metamorf verlangen, rood en levend, een spiraalvormig crescendo van passie die wordt gekenmerkt door het experimenteren met zang en naast klassieke ook elektronische instrumenten: muziek die de grenzen doorbreekt en reist naar het onbekende.

DE: Je trad zowel met RosaRubea als met Cropcircle op op The Villa Festival (Italië), hoe reageerde het publiek op het nieuwe materiaal?

Daniela: Ik ben blij om te zeggen dat de mensen een diepe betrokkenheid lieten zien tijdens RosaRubea’s optreden. We waren zelf heel blij en voelden de vibrerende atmosfeer. Het warme publiek was gefascineerd door het nieuwe materiaal, en dat was een grote beloning voor ons. We hebben echt genoten om nog eens op The Villa Festival te spelen.

Voor Cropcircle, op wiens nieuwe CD “Soundtrack For An Unquiet Night” ik deelnam aan één song (‘Preludio-Atlantide’) en met wie ik de soundtrack voor mijn gedichten “De l’Amor sospeso e de l’Amor rubeo” opnam, was het ook een boeiende ervaring, die ook zeer gewaardeerd werd door het publiek, en een genoegen voor mij om het podium met Cecco en Stefania Domiziana te delen.

DE: Jullie spelen met RosaRubea op het Black Easter Festival in Antwerpen. Wat mogen we verwachten, en kijken jullie er naar uit om naar België te komen? Trouwens, als ik me niet vergis is dit de eerste keer dat je in België zal optreden?

Daniela: We kijken er naar uit om op te treden op het Black Easter Festival, het is inderdaad onze eerste keer in België, noch met Camerata Mediolanense speelde ik ooit in België, dus zal het een grondige nieuwigheid zijn, die we zullen ervaren met diepe betrokkenheid en zorg.

DE: Alle foto’s die ik al zag van jou hebben een zeer sensuele aard. Het lijkt er op dat ze een beeld willen schilderen van jou als een verleidster, waar ze ook erg in slagen. Ben je in het dagdagelijkse leven ook een vamp, of is dat enkel iets dat de foto(graaf) wil creëren?

Daniela: Vraag dat maar aan mijn minnaars! Hoe dan ook, imago is altijd beperkt. “Honni soit qui mal y pense!”

DE: Camerata Mediolanense was en is nog steeds een zeer invloedrijke en geliefde band. Hun succes was grotendeels te danken aan jouw vocale werk met hen, maar jullie wegen splitsten zich, kan/wil je iets meer vertellen over de reden?

Daniela: Zingen en optreden met Camerata Mediolanense is altijd een intense en vruchtbare ervaring geweest, zo lang het duurde -bijna 20 jaar! Onze wegen splitsten zich, zoals dat soms gebeurt in het leven, en nieuw leven werd geboren.

DE: RosaRubea is ook een zeer poëtische naam, en is de Latijnse benaming voor ‘rode roos’, toont dit de romantische kant van het project aan? En hoe belangrijk is de liefde in jouw leven?

Daniela: Eigenlijk is “RosaRubea” het alchemistische “Rubedo”, de ultieme fase van het “Opus Magnum” of “Opus Chemicum”, dat de transmutatie van metaal in goud aankondigt. De bandnaam zinspeelt dus niet naar een romantische zijde van de groep, maar wijst op het alchemistische pad van de zuivering. De kern van deze zuivering is liefde, dus is het, in al zijn nuances, van fundamenteel belang.

DE: Daniela, je bent een sopraan zangeres, trad je naast je werk met dark folk projecten, ook op in andere milieus, zoals opera bijvoorbeeld?

Daniela: Klassieke muziek en opera zijn in de westerse cultuur de hoogste muzikale uitdrukkingen, dus het bestuderen ervan betekent de meest verfijnde nuances van de westerse ziel, of misschien wel van de ziel in het algemeen, te voelen en te ervaren.

Ja, ik heb opera gezongen, vooral het barokke repertoire en de liederen van de late achttiende, begin negentiende eeuw zoals bijvoorbeeld de opera aria’s van Bellini. Ik deed het onder andere met Camerata Sforzesca, een zijproject van Camerata Mediolanense. Opera of klassieke muziek heb ik niet aan de kant geschoven.

DE: RosaRubea lijkt waarlijk jouw project, terwijl je bij Camerata Mediolanense eerder een van de bandleden was, heb ik het juist? Heb je bij RosaRubea de complete controle over alles, en hoe voelt het om frontvrouw van de groep te zijn?

Daniela: RosaRubea werd in 2009 opgericht door Pino Carafa, een elektronisch muziekcomponist die later de band zou verlaten, en mezelf. Van in het begin was het een open project, en al gauw voegden zich andere getalenteerde muzikanten bij de groep: Zeno Gabaglio, Marco Bosio, Michele Fiore, Yann Turrini, Ermanno Fabbri. Het is juist dat ik de auteur van het concept binnen RosaRubea ben, en van in het begin heb ik daar mijn hart en ziel ingestoken.

De synergie met de andere muzikanten is echter fundamenteel en een belangrijke invloed betreffende het project. Bij Camerata Mediolanense was ik eerder een vertolker, hoewel ik bijgedragen heb in het kiezen van een aantal nummers uit het repertoire, zoals covers en in mindere mate arrangementen in samenspraak met de andere bandleden. Maar als je er de aanleg voor hebt, is het een goede zaak om frontvrouw te zijn: ik voel me er goed bij!

DE: Bij Camerata Mediolanense kwam de inspiratie uit geschiedenis en mythologie. Waar haal je je inspiratie voor RosaRubea?

Daniela: De inspiratie komt van het leven zelf. Het werk van RosaRubea is een ‘work-in-progress’: het verwijst naar de metamorfoses die het leven ons aanmoedigt te aanschouwen. In dat opzicht is er zowel een autobiografische als een archetypische kant; het proces van geboorte-dood-wedergeboorte wordt weerspiegeld in RosaRubea’s muziek in zijn oneindige nuances en implicaties: een ongeboren kind, de hoop van de jeugd, weduwschap, hartstochtelijke liefde, de eeuwigheid van na-doodse ervaring, het huwelijk van het vuur en de roos, zelfopoffering, de verhevenheid van de liefde.

DE: Op de “Tre Ert Tre” Cdr, coverde je songs als “Lather” (Jefferson Airplane) en “Dancing Barefoot” (Patti Smith), twee belangrijke artiesten voor jou?

Welke andere artiesten hebben je beïnvloed als zangeres, en naar wat luistert je zelf zoal?

Daniela: Er zijn liedjes of zangers waar je van houdt sinds het prille begin: liefde op het eerste gezicht is een feit. Dat was het geval met Patti Smith en Grace Slick; twee stemmen met zo’n ander karakter, maar beiden intens en uniek, net als de stem van Nico, een andere zangeres die ik graag cover. Ik heb inderdaad altijd van hun authenticiteit gehouden, zowel als artiest als als vrouw.

De stemmen van de Italiaanse zangeressen Antonella Ruggiero of Patti Pravo in haar beste jaren weten ook mijn ziel te raken, net als die van de Britse Kate Bush, en wat betreft opera, hou ik van de Franse Véronique Gens, bijvoorbeeld, en Sandrine Piau, alsook de Griekse Teresa Stratas. Het zijn slechts enkele voorbeelden, de inspiratiebronnen zijn legio.

DE: Onlangs zag ik de film Rome (Fellini), en de atmosfeer in deze film deed me een beetje denken aan de atmosfeer die je brengt met RosaRubea, alwaar de muziek ook soundtrackachtig aandoet. Wat vind je van deze vergelijking, en drukken films ook een stempel op jullie sound?

Daniela: Wel bedankt, Dimi, om aan ons te denken terwijl je een film zag! Sterker nog, RosaRubea’s muziek kan worden opgevat als filmisch; de visionaire kant ervan bevindt zich net om de hoek. Als ik denk aan de films die het meeste indruk hebben gemaakt op mij, kom ik tot het besef dat de soundtrack voor een groot deel daartoe bijbracht: “Nosferatu” van Werner Herzog, “Il Portiere di Notte” van Liliana Cavani, “The Piano” van Jane Campion, “La Double Vie De Véronique” van Kieslowski. De muziek gaat er als het ware een huwelijk aan met het visuele.

DE: Hartelijk bedankt voor het interview, het was een waar genoegen met jou een babbeltje te mogen slaan. We zien elkaar terug met Pasen en babbelen dan nog wel een stukje verder!

Credits foto's:

1.Luca Baldi

2.Loredana Guinicelli

3.Emanuela Zini

4.Nando Harmsen

5.Luca Baldi

RosaRubea

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Kraft - Harvest Of Despair

Het is altijd een hele eer als je op de bedanklijst van een album terecht komt. Dit privilege viel ondergetekende ten beurt op deze debuutplaat van het Rotterdamse Kraft. Zo staat de naam van uw recensent mooi te blinken naast die van Kim Larsen (:OTWATM:), Albin Julius (Der Blutharsch, TMLHBAC) en Thomas Bøjden (Die Weisse Rose), sta ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Hermetic Electric - Feel Nothing

De Belgische new wave boert goed. De eigen bodem is vruchtbaar in talent, met uiteraard veel oude namen, maar ook regelmatig nieuwe namen die ons positief weten te verrassen. Een groep uit Wallonië dat uw aandacht verdient is deze The Hermetic Electric. Na verschillende ep’s brengen ze met ‘Feel Nothing’ hun debuut uit. Opener ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aube Grise - L'Encre et la terre

Enige tijd terug mochten we van Aube Grise al schijfjes ontvangen. Nu stak er weeral een nieuwe in de bus, getiteld ‘L’Encre et la terre’. Zoals we ondertussen al gewoon zijn van Aube Grise, dat je stilistisch moet onderbrengen in de schuif ambient black metal versus neo classical piano, belooft dit terug een obscure ontdekkingstocht. ...

lees meer...
NIEUWS 24/07/2017 : Lazarus (aldus Oswald)?

Oswald (Goethes Erben) laat terug van zich horen met een nieuwe MCD ‘Lazarus’. Een minialbum dus, met slechts twee nieuwe nummers als voorsmaakje van een nieuw muziektheaterstuk ‘Meinungsstörung’. Alleen te verkrijgen als MCD met bijhorende Vinylplaat! Dark Entries vroeg het na bij Oswald of de MCD ook apart gekocht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Llumen - The Memory Institute

4 jaar geleden besprak ik voor de eerste keer een promo van Llumen. Het electro/futurepop-project van Pieter Coussement was op dat ogenblik nog niet gesigneerd en had toen zelfs nog geen album uit. De nummers op het promo-cd'tje stonden wel allemaal op SoundCloud en in die periode (najaar 2013) heeft Llumen 2 keer in België opgetreden, ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Darkmind Fest: een nieuw muziekfestival voor donkere zielen

De Belgische "zwarte scene" is weer een festival rijker. Darkmind Fest is een tweedaags festival dat voor de eerste keer zal doorgaan in het weekend van 7-8 oktober. 12 nationale en internationale artiesten, waarvan de meerderheid ressorteert onder de grote noemer hedendaagse electro, zullen het beste van zich geven op het domein ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Zoveel liefde voor Depeche Mode

Er is terug goed nieuws van Depeche Mode. Nadat zanger Dave Gahan in het hospitaal werd opgenomen en een optreden heeft moeten afzeggen in Wit-Rusland, gaat de tour nu gewoon verder. Gahan werd geveld door een voedselvergiftiging en werd na een opname van een nacht terug op de wereld losgelaten. Twee dagen geleden stond Depeche Mode met een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Synapsenfick - Da wo Licht ist sind auch Fliegen

Voor mensen van mijn leeftijd (20+ enkele decennia), voelt deze Synapsenfick als een reis door de tijd. Terwijl de hele muzikale wereld zich al twintig jaar uitslooft om zo early 80s mogelijk te klinken, grijpen zij terug naar de periode tussen 1984 en 1993. Het was een tijd waarin de definities van EBM en industrial al even waren gelegd en ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2017 : Die Krupps en Front Line Assembly in Sint Niklaas

Jij daar, hou je van vettige industrial, met EBM-invoeden en gitaren? Wist je dat twee grote namen uit het genre op vrijdag 25 augustus in het Casino in Sint-Niklaas op de planken staan? Het gaat enerzijds om Die Krupps, vertegenwoordigers van de eerste golf EBM-groepen uit de jaren 80, die later verschillende watertjes doorzwommen hebben ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2017 : R.I.P. Chester Bennington ( 20/03/1976 - 20/07/2017)

Achttien jaar lang was Chester Bennington de frontman van de nu metal-rap-rock band Linkin Park. Hun debuutalbum Hybrid Theory werd, met ruim 4,8 miljoen verkochte exemplaren in het debuutjaar, het best verkochte album van 2001. Chester zong over innerlijke problemen, relatieconflicten, gebeurtenissen uit de levens van de bandleden en zijn ...

lees meer...
FOTO'S : COVENANT - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : MILDREDA - Zappa, Antwerp, Belgium, 30/06/2017 door Benny Serneels