canli casino

Dark Entries Logo

631 items

   

RosaRubea
Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016, Dimi Brands
 Bookmark and Share

22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
22/01/2016 : RosaRubea - Ons optreden op het Black Easter Festival zullen we ervaren met diepe betrokkenheid en zorg!
Op de eerste plaats van mijn eindejaarslijstje prijkte het album "Chrysalide" van RosaRubea, de groep van ex-Camerata Mediolanense chanteuse Daniela Bedeski. Een artieste die ik al jaren op de voet volg en die binnenkort ook te bewonderen zal zijn op het podium van het Black Easter Festival in Antwerpen. Dat vroeg uiteraard om een interview met de immer sympathieke frontvrouw, die ook haar overige bandleden aan het woord wou laten, doch die verder niets toe te voegen hadden aan haar woorden.

DE: Hallo Daniela en Rosa Rubea, in de eerste plaats wil ik jullie feliciteren met jullie nieuwe album “Chrysalide”, dat de eerste plaats in mijn eindejaarslijstje behaalde.

Daniela, jij weet dat ik een grote fan ben sinds jaren, dus waarschijnlijk niet de meest objectieve persoon, maar hoe zijn de reacties tot nog toe?

Daniela: Bedankt, Dimi, dat je ons de gelegenheid bood voor dit interview. We zijn blij dat je “Chrysalide” zo erg waardeert. Sterker nog, het album betekent veel voor ons, daarom hebben we veel zorg besteed aan elk detail van de productie ervan.

We zijn er trots op, en komen daar ook voor uit. Tot nog toe heeft “Chrysalide” uitstekende recensies geoogst, zowel op de internationale webkanalen, als in de gespecialiseerde Italiaanse pers, alwaar sommige critici het tussen de beste albums van 2015 geplaatst hebben. En degenen die de CD gekocht hebben, hebben ons eveneens beloond met hun waardering.

DE: RosaRubea is een multimedia project dat betrekking heeft op muziek, poëzie en visuele kunst. Kan je ons een beetje meer vertellen over dit proces?

Daniela: RosaRubea wil kunst delen in de ruimste betekenis van het woord: als een werk van het hart. Wanneer we iets creeëren, betreden we een heilig grondgebied, waarvan we willen dat het heilig blijft wanneer we het brengen op een podium, als een ritueel. Dat is waarom we proberen om de magie, de directheid te reproduceren, zonder verwachtingen van de creatie met al de emoties die uitgestraald worden, door muziek, woorden, visuals en handelingen. De kunst dringt door tot de kern van het leven.

Dat verklaart ook waarom, in het creatieproces, soms beeldende kunstenaars en schilders samenwerken met de groep; in het verleden was dit al het geval met de schilder Massimo Bertocchi, die de covers van onze vorige albums bedacht, en is nu gebeurd met fotograaf Luca Baldi, de auteur van alle foto’s van “Chrysalide”.

Trouwens, we zijn nu ook beginnen werken met interessante personages voor onze volgende video.

DE: De cover van “Chrysalide” is waarlijk prachtig, het lijkt erop of je uit je lichaam lijkt te stijgen, reflecteert dit beeld zich ook in de teksten? Stijg je hierin ook op uit jezelf?

Daniela: Dank je, Dimi. “Chrysalide” betekent wedergeboorte door metamorfose; dat is de reden waarom we dit uitgangspunt wilden vieren al vanaf de cover: de pop (chrysalis), verpakt in haar sluier ligt aan de voet van het altaar, terwijl de vlinder eruit opstijgt. De teksten als de muziek, drukken elk een andere nuance van de metamorfose uit: pijn, liefde, duurzaamheid, verlies, wedergeboorte, passie, hoop.

DE: Ik sprak ook met IANVA, en stelde hen dezelfde vraag, aangezien ze net als jullie uit Italië komen, en er een heleboel interessante en goede dark folk bands uit die richting komen. Kunnen we spreken van een zogenaamde ‘Italiaanse scene’?

Daniela: Ik denk eerder dat musici meer geïnteresseerd zijn in de muziek zelf, dan om tot een zogenaamde ‘scene’ te behoren, dit laatste valt eerder onder de voorrechten van de critici of de noodzaak van sommige luisteraars om iets in een vakje te stoppen. Ik veronderstel dat critici gelijkenissen kunnen vinden en gelijkenissen moeten kunnen vinden tussen verschillende bands, die zouden zijn ingegeven door een specifiek geluid of genre, maar, eerlijk gezegd, ik denk dat muziek elke grens overstijgt. Dit gezegd zijnde, denk ik niet dat we kunnen spreken van een Italiaanse dark folk scene, maar eerder van enkele bands, elk met zijn specifieke smaak, waarvan invloeden samensmeltingen zijn, en die vooral gevonden kunnen worden in de Italiaanse songwriters’ traditie, in klassieke of zelfs ‘ancient’ muziek.

DE: Het lijkt er trouwens ook op dat vele Italiaanse dark folk bands ook graag andere invloeden in hun muziek stoppen, meer nog dan bands uit andere Europese landen. Gelijk IANVA en Roma Amor, is RosaRubea meer dan strikt dark folk. Voor het gemak zullen jullie in dit vakje ondergebracht worden, zeker met je verleden als Camerata Mediolanense zangeres.

Ik hou er niet van muziek te labelen, maar voor mensen die niet vertrouwd zijn met een band is het wel een handige manier om iets te leren kennen. Hoe zou je RosaRubea zelf omschrijven?

Daniela: Ik begrijp de noodzaak voor het vinden en geven van tips en verwijzingen ter oriëntatie. Echter, als RosaRubea willen we ons vrij van eender welk label voelen en simpelweg onze gevoelens en emoties overbrengen door middel van muziek en ze delen met vrije luisteraars.

We willen dat onze muziek is als een adem, als het leven zelve. Ik denk graag over RosaRubea’s muziek als muziek van een metamorf verlangen, rood en levend, een spiraalvormig crescendo van passie die wordt gekenmerkt door het experimenteren met zang en naast klassieke ook elektronische instrumenten: muziek die de grenzen doorbreekt en reist naar het onbekende.

DE: Je trad zowel met RosaRubea als met Cropcircle op op The Villa Festival (Italië), hoe reageerde het publiek op het nieuwe materiaal?

Daniela: Ik ben blij om te zeggen dat de mensen een diepe betrokkenheid lieten zien tijdens RosaRubea’s optreden. We waren zelf heel blij en voelden de vibrerende atmosfeer. Het warme publiek was gefascineerd door het nieuwe materiaal, en dat was een grote beloning voor ons. We hebben echt genoten om nog eens op The Villa Festival te spelen.

Voor Cropcircle, op wiens nieuwe CD “Soundtrack For An Unquiet Night” ik deelnam aan één song (‘Preludio-Atlantide’) en met wie ik de soundtrack voor mijn gedichten “De l’Amor sospeso e de l’Amor rubeo” opnam, was het ook een boeiende ervaring, die ook zeer gewaardeerd werd door het publiek, en een genoegen voor mij om het podium met Cecco en Stefania Domiziana te delen.

DE: Jullie spelen met RosaRubea op het Black Easter Festival in Antwerpen. Wat mogen we verwachten, en kijken jullie er naar uit om naar België te komen? Trouwens, als ik me niet vergis is dit de eerste keer dat je in België zal optreden?

Daniela: We kijken er naar uit om op te treden op het Black Easter Festival, het is inderdaad onze eerste keer in België, noch met Camerata Mediolanense speelde ik ooit in België, dus zal het een grondige nieuwigheid zijn, die we zullen ervaren met diepe betrokkenheid en zorg.

DE: Alle foto’s die ik al zag van jou hebben een zeer sensuele aard. Het lijkt er op dat ze een beeld willen schilderen van jou als een verleidster, waar ze ook erg in slagen. Ben je in het dagdagelijkse leven ook een vamp, of is dat enkel iets dat de foto(graaf) wil creëren?

Daniela: Vraag dat maar aan mijn minnaars! Hoe dan ook, imago is altijd beperkt. “Honni soit qui mal y pense!”

DE: Camerata Mediolanense was en is nog steeds een zeer invloedrijke en geliefde band. Hun succes was grotendeels te danken aan jouw vocale werk met hen, maar jullie wegen splitsten zich, kan/wil je iets meer vertellen over de reden?

Daniela: Zingen en optreden met Camerata Mediolanense is altijd een intense en vruchtbare ervaring geweest, zo lang het duurde -bijna 20 jaar! Onze wegen splitsten zich, zoals dat soms gebeurt in het leven, en nieuw leven werd geboren.

DE: RosaRubea is ook een zeer poëtische naam, en is de Latijnse benaming voor ‘rode roos’, toont dit de romantische kant van het project aan? En hoe belangrijk is de liefde in jouw leven?

Daniela: Eigenlijk is “RosaRubea” het alchemistische “Rubedo”, de ultieme fase van het “Opus Magnum” of “Opus Chemicum”, dat de transmutatie van metaal in goud aankondigt. De bandnaam zinspeelt dus niet naar een romantische zijde van de groep, maar wijst op het alchemistische pad van de zuivering. De kern van deze zuivering is liefde, dus is het, in al zijn nuances, van fundamenteel belang.

DE: Daniela, je bent een sopraan zangeres, trad je naast je werk met dark folk projecten, ook op in andere milieus, zoals opera bijvoorbeeld?

Daniela: Klassieke muziek en opera zijn in de westerse cultuur de hoogste muzikale uitdrukkingen, dus het bestuderen ervan betekent de meest verfijnde nuances van de westerse ziel, of misschien wel van de ziel in het algemeen, te voelen en te ervaren.

Ja, ik heb opera gezongen, vooral het barokke repertoire en de liederen van de late achttiende, begin negentiende eeuw zoals bijvoorbeeld de opera aria’s van Bellini. Ik deed het onder andere met Camerata Sforzesca, een zijproject van Camerata Mediolanense. Opera of klassieke muziek heb ik niet aan de kant geschoven.

DE: RosaRubea lijkt waarlijk jouw project, terwijl je bij Camerata Mediolanense eerder een van de bandleden was, heb ik het juist? Heb je bij RosaRubea de complete controle over alles, en hoe voelt het om frontvrouw van de groep te zijn?

Daniela: RosaRubea werd in 2009 opgericht door Pino Carafa, een elektronisch muziekcomponist die later de band zou verlaten, en mezelf. Van in het begin was het een open project, en al gauw voegden zich andere getalenteerde muzikanten bij de groep: Zeno Gabaglio, Marco Bosio, Michele Fiore, Yann Turrini, Ermanno Fabbri. Het is juist dat ik de auteur van het concept binnen RosaRubea ben, en van in het begin heb ik daar mijn hart en ziel ingestoken.

De synergie met de andere muzikanten is echter fundamenteel en een belangrijke invloed betreffende het project. Bij Camerata Mediolanense was ik eerder een vertolker, hoewel ik bijgedragen heb in het kiezen van een aantal nummers uit het repertoire, zoals covers en in mindere mate arrangementen in samenspraak met de andere bandleden. Maar als je er de aanleg voor hebt, is het een goede zaak om frontvrouw te zijn: ik voel me er goed bij!

DE: Bij Camerata Mediolanense kwam de inspiratie uit geschiedenis en mythologie. Waar haal je je inspiratie voor RosaRubea?

Daniela: De inspiratie komt van het leven zelf. Het werk van RosaRubea is een ‘work-in-progress’: het verwijst naar de metamorfoses die het leven ons aanmoedigt te aanschouwen. In dat opzicht is er zowel een autobiografische als een archetypische kant; het proces van geboorte-dood-wedergeboorte wordt weerspiegeld in RosaRubea’s muziek in zijn oneindige nuances en implicaties: een ongeboren kind, de hoop van de jeugd, weduwschap, hartstochtelijke liefde, de eeuwigheid van na-doodse ervaring, het huwelijk van het vuur en de roos, zelfopoffering, de verhevenheid van de liefde.

DE: Op de “Tre Ert Tre” Cdr, coverde je songs als “Lather” (Jefferson Airplane) en “Dancing Barefoot” (Patti Smith), twee belangrijke artiesten voor jou?

Welke andere artiesten hebben je beïnvloed als zangeres, en naar wat luistert je zelf zoal?

Daniela: Er zijn liedjes of zangers waar je van houdt sinds het prille begin: liefde op het eerste gezicht is een feit. Dat was het geval met Patti Smith en Grace Slick; twee stemmen met zo’n ander karakter, maar beiden intens en uniek, net als de stem van Nico, een andere zangeres die ik graag cover. Ik heb inderdaad altijd van hun authenticiteit gehouden, zowel als artiest als als vrouw.

De stemmen van de Italiaanse zangeressen Antonella Ruggiero of Patti Pravo in haar beste jaren weten ook mijn ziel te raken, net als die van de Britse Kate Bush, en wat betreft opera, hou ik van de Franse Véronique Gens, bijvoorbeeld, en Sandrine Piau, alsook de Griekse Teresa Stratas. Het zijn slechts enkele voorbeelden, de inspiratiebronnen zijn legio.

DE: Onlangs zag ik de film Rome (Fellini), en de atmosfeer in deze film deed me een beetje denken aan de atmosfeer die je brengt met RosaRubea, alwaar de muziek ook soundtrackachtig aandoet. Wat vind je van deze vergelijking, en drukken films ook een stempel op jullie sound?

Daniela: Wel bedankt, Dimi, om aan ons te denken terwijl je een film zag! Sterker nog, RosaRubea’s muziek kan worden opgevat als filmisch; de visionaire kant ervan bevindt zich net om de hoek. Als ik denk aan de films die het meeste indruk hebben gemaakt op mij, kom ik tot het besef dat de soundtrack voor een groot deel daartoe bijbracht: “Nosferatu” van Werner Herzog, “Il Portiere di Notte” van Liliana Cavani, “The Piano” van Jane Campion, “La Double Vie De Véronique” van Kieslowski. De muziek gaat er als het ware een huwelijk aan met het visuele.

DE: Hartelijk bedankt voor het interview, het was een waar genoegen met jou een babbeltje te mogen slaan. We zien elkaar terug met Pasen en babbelen dan nog wel een stukje verder!

Credits foto's:

1.Luca Baldi

2.Loredana Guinicelli

3.Emanuela Zini

4.Nando Harmsen

5.Luca Baldi

RosaRubea

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Hybryds - Mistrust Authority & Tectonic Overload

Klappen in de handjes, blij blij blij, want we hebben er weer een Hybryds reissue op Zoharum bij! Voor de zevende keer alweer duikt Magthea in zijn archiefkast om met behulp van onze eigenste TraumaSutra het materiaal terug op te poetsen. Mistrust Authority & Tectonic Overload zal voor al wie Hybryds kent van het rituele ambient ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kutin | Kindlinger - Decomposition IV -Variations On Bulletproof Glass

In een genre als het experimentele, waarin werkelijk alles mogelijk is, is het niet moeilijk om verrassend uit de hoek te komen. Of net wel? Geluiden opnemen vanachter een kogelvrij glazen paneel bijvoorbeeld, scoort alvast hoge punten op de schaal van originaliteit. Zoals de titel aangeeft is dit het vierde deel in de Decomposition ...

lees meer...
CD BESPREKING : Palmbomen II - Memories of Cindy

Palmbomen II is Kai Hugo en Kai Hugo is Palmbomen II. Het is dan ook gewoon Kai die op muzikale wijze zijn obsessie botviert op deze al dan niet denkbeeldige Cindy. Het meisje fleurt de verpakking op met vier foto’s. We kennen haar niet, maar de weemoed druipt van haar gelaat en dit gevoel weerspiegelt perfect in de muziek. We horen ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Wave-Gotik-Treffen Leipzig: een handleiding

Van 18 tot 21 mei 2018 gaat in het Duitse Leipzig de 27ste editie van het Wave-Gotik-Treffen door. Iedere goth die er de mogelijkheid toe heeft, moet minstens één keer in zijn leven op bedevaart naar Leipzig, dat is genoegzaam bekend, en de kans is groot dat u na één bezoek de smaak te pakken hebt en jaarlijks blijft ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor W-fest

Het W-festival, het festival met de onwaarschijnlijke line-up - Kim Wilde, Project Pitchfork, Chameleons Vox, DAF, Front Line Assembly, Die Krupps, Vive La Fete, Suicide Commando, She Past Away, Paul Young, A Flock Of Seagulls, Parade Ground, Covenant, Clan Of Xymox en Lords Of Acid zijn maar een paar van de meer dan 60 groepen die de verplaatsing ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2018 : Black Easter Festival in 2019 ter nagedachtenis van Ward De Prins

Twee maanden geleden moesten we jullie het spijtig heengaan van Ward De Prins melden, een man die een belangrijke rol speelde in de Belgische goth-scene. Ward had zich ingezet voor Peek-a-boo-magazine, BodyBeats en Dark Entries, maar was ook de organisator van twee uitstekende edities van het Black Easter Festival in 2015 en 2016. Groepen ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/04/2018 : Anna Von Hauswolff op 28 mei in Brussel

Zoals u hier eerder kon lezen is Anna Von Hauswolff, met haar laatste plaat Dead Magic, een zeer grote kanshebber in de categorie plaat van het haar. Goed nieuws voor de fans (en dus ook voor ons), want op maandag 28 mei komt ze naar de Brusselse AB Club voor een concert. Twee jaar terug was ze ook in Brussel waar ze het voorprogramma ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elio Martusciello - Incise

Hoewel het genre na de gigantische boom halverwege de jaren 90 al snel een stille dood stierf, duikt zo nu en dan, vele jaren na datum, her en der nog een project op dat zijn inspiratie zoekt en vindt bij het (bij wijlen zeer donkere) genre dat zijn oorsprong kende in de Britse havenstad Bristol. Het is niet echt uitgesproken, toch vermoeden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Anna Von Hauswolff - Dead Magic

In 2012 brak Anna Von Hauswolff helemaal door met de plaat Ceremony. Tal van critici waren het er roerend over eens dat deze Zweedse verantwoordelijk was voor één van de topplaten van dat jaar. Het was vooral het gebruik van het niet zo voor de hand liggende instrument dat ze bespeelde, namelijk het orgel, in combinatie met ...

lees meer...
FOTO'S : SPARK! - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : LESCURE 13 - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Geleen Calling - 14 april 2018 - De Reunie Geleen - The secret of barefoot energy

Geleen Calling, het is het Nederlands-Limburgs festivalletje dat naar eigendunken bands op de affiche programmeert zonder rekening te houden met wat hot is en wat not. Het is een formule die ook weet aan te slaan, want voor de jubileum-editie van zaterdag 14 april 2018 mocht De Reunie rekenen op een zo goed als helemaal volgelopen venue. ...

lees meer...
NIEUWS 13/04/2018 : Cathubodua: Belgische symphonic metal!

Net op vandaag, zwarte katten dag, kan je hier de clip bekijken van de symfonische metal band Cathubodua! Het lied titelt ‘The Journey of Lysilde’ en werd gefilmd tijdens het Black-Out Bast Fest 2017! Dansende gitaarrifs, emotionele gekras op de viool en stemmingsvolle vocalen. Ga het eens bekijken, en steun deze Belgische band! ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XII - Dag 1 – 6 april 2018 – Poppodium Volt Sittard - Wattages aan Volt tot Body Breaking

Als er één festival in de Lage Landen bestaat dat zijn naam oneer aandoet moet het wel Downhill zijn. Zonder neerwaartse spiraal reeds toe aan zijn twaalfde editie. De jaarlijkse hoogmis die ook dit jaar weer het kruim der ondergrondse en vooral internationale acts weet te verzamelen op 1 podium. Editie 12 was van een dubbele ...