casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

TET
Waarom doen alsof EBM geŽindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft?
15/01/2016, Marjolein Laenen
 Bookmark and Share

15/01/2016 : TET - Waarom doen alsof EBM geŽindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft?
15/01/2016 : TET - Waarom doen alsof EBM geŽindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft?
15/01/2016 : TET - Waarom doen alsof EBM geŽindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft?
15/01/2016 : TET - Waarom doen alsof EBM geŽindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft?
15/01/2016 : TET - Waarom doen alsof EBM geŽindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft?
This interview was originally conducted in English. You can read the English version here.

Er zijn niet veel donkere elektronische releases die in 2015 uitgekomen zijn en een topscore (8,5 sterren of meer) van mij gekregen hebben. Ik ben er zeker van dat ik een hoop geweldige albums heb gemist, maar dat is nu eenmaal een probleem dat ik elk jaar voorheb. Gelukkig is er één album dat echt wel een indruk op mij heeft gemaakt, in die mate dat ik er uiteindelijk 9 sterren aan gaf. Het gaat om het trippel-album 'Code Ultimate Control' van de old-school electro/EBM-band TET. Ik vind het zelfs zo goed dat ik CS/TET gevraagd heb of hij geïnteresseerd was om een interview te doen, iets dat ik zelden voorstel. Hij was erg enthousiast en stemde toe, wat resulteerde in onderstaande dialoog.

Hoi CS/TET, kun je jouw band eens voorstellen? Wie zijn de leden, vanwaar zijn ze en wanneer werd TET opgericht? Gewoon eender welke achtergrondinformatie die je zou willen delen.

CS/TET: TET (Travailleur En Trance) werd door mij opgericht in mei 1993 in het uiterste noorden van Duitsland, nadat ik mijn eerste serieuze synth en sequencer kreeg. Het was oorspronkelijk een open elektronisch project, maar al heel snel begon het EBM-aspect te domineren. Ik hield mij bezig met EBM sinds de late jaren 80 en was al actief in verscheidene andere elektronische projecten. De eerste fase van TET duurde slechts tot ongeveer '95-'96, tot het punt waarop ik voelde dat EBM er niet langer was. Er was gewoon te veel saaie, Amerikaanse gitaar-crossover, terwijl verscheidene belangrijke bands van de jaren 80 volledig gestopt waren met creatieve input te geven aan de scene. De meest interessante elektronische dansbare geluiden kwamen toen uit verschillende hoeken, van nieuwe artiesten als Aphex Twin, Autechre of Cristian Vogel. Dus ging ik die richting uit en bracht ik later met een ander project verschillende vinylplaten uit, waarvan er minstens één zelfs in de handen van John Peel is terechtgekomen.

Maar natuurlijk vergeet je nooit echt je roots. Midden jaren 2000 voelde ik de drang om TET te heractiveren en brachten we in 2005 het debuutalbum 'Ultima Ratio Intervention' uit op ons eigen label, gevolgd door 'Cobra Coded Escalation' 3 jaar later. Deze releases werden heel goed ontvangen. Zodoende eindigde de tweede TET-fase niet snel, zoals de eerste dat deed na 2-3 jaar - we zijn nu 11 jaar onophoudelijk bezig en voelen er nog steeds niets voor om te stoppen! De TET-groepsleden zijn CS/TET en RI/TET (een ijskoude man die TET's live-machines beheerst sinds het eerste optreden in 1994).

Hoe kwamen jullie op de groepsnaam Travailleur En Trance? Jullie zijn een Duitse band en de meeste van jullie nummers zijn in het Engels, dus vanwaar deze Franse naam?

CS/TET: De Franse naam werd gekozen omdat hij goed klonk, en in die dagen hadden we ook enkele Franse lyrics. Het betekende ook dat TET een mengeling was van vroege EBM (travailleur = arbeider) en meer moderne elementen (in 1993 was trance-muziek nog niet slecht, maar iets nieuw en fris).

Ik ben daar niet meer zo gesteld op, omdat op den duur het aantal "arbeider"-tracks van TET nooit voldoende was om de "arbeider" echt te rechtvaardigen. Andere invloeden zoals hoogtechnologische cyberoorlog, surveillance, krankzinnig eigenrecht, samples uit actiefilms, het occasionele monster enz. zijn altijd de basis geweest voor TET, zelfs in de cassettedagen.

Tot mijn verbazing lijken meer en meer mensen zich nu plots TET te herinneren als Travailleur En Trance, maar persoonlijk verkies ik TET, omdat het meer universeel klinkt.

Jullie eerste releases uit de jaren 90 zijn uitsluitend verkrijgbaar op cassette. Ik neem aan dat dat een bewuste keuze was? Zo ja, waarom zijn jullie dan overgestapt naar het cd-formaat toen jullie 'Ultima Ratio Intervention' uitbrachten in 2005?

CS/TET: Ik denk dat de grote meerderheid van de bands die cassettes uitbrachten in de vroege jaren 90 dat niet bewust deed - ze mikten allemaal op een cd-deal, en zo ook TET. Nochtans bestond de cassette-scene uit erg toegewijde mensen, en namen enkelen hun cassette-labels echt serieus. Het was de enige haalbare manier voor onbekende bands om een beetje aandacht te krijgen door hun muziek te verspreiden, dus het was cool. Ik bracht cassettes uit met andere projecten lang voordat TET werd opgericht.

In 2005 was het niet langer een optie om een cassette uit te brengen. Het zou erg moeilijk geweest zijn om een fabrikant te vinden die gelimiteerde oplages deed, met te hoge kosten tot gevolg. En aangezien de meeste mensen waarschijnlijk hun cassettespelers gedumpt hebben aan het einde van de jaren 90, wie zou er in staat geweest zijn om het af te spelen? Maar misschien is "TET en cassettes" niet volledig geschiedenis. Sommigen beweren dat er bijvoorbeeld een verborgen track uit het cassette-tijdperk uitgebracht werd op 'Code Ultimate Control'...

Het kostte jullie 4 jaar om 'Code Ultimate Control' klaar te krijgen. Was er een bepaalde reden voor de vertraging? Mijn gok is dat je een perfectionist bent die minutieus op details let. Ik denk dat je niet gemakkelijk tevreden bent en alles opnieuw en opnieuw doet tot het 100% goed zit?

CS/TET: 'Code Ultimate Control' was oorspronkelijk gepland als een gewoon album, 'Controlling The Night Skies', dat nu cd 1 van 'Code Ultimate Control' is geworden. Vervolgens ontstond de behoefte om de belangrijkste tracks vanop de vorige albums te herwerken voor live gebruik, zodat alles beter bij elkaar zou passen. Vanaf dat moment liepen de dingen een beetje uit de hand... Eerst was het een dubbel-cd, toen een driedubbele, omdat het nieuwe materiaal ook te lang bleek te zijn voor op één cd en ik het niet te drastisch wou inkorten. Dus werden enkele nieuwe tracks overgeheveld naar cd's 2 en 3. Op het einde werd het het monster dat je nu kan kopen ;) Het is correct om te veronderstellen dat ik dikwijls voor heel lange periodes aan tracks werk, waarbij ik zaken opnieuw en opnieuw verander, ja. Maar met 'Code Ultimate Control' ging dat zo ver dat ik nu echt het gevoel heb om iets compacter te doen in het vervolg.

'Controlling The Night Skies' klinkt heel anders dan de andere 2 albums. Het is zoveel meer sfeervol en cinematografisch. Zouden jullie dit de nieuwe TET-sound noemen of was het gewoon iets eenmalig?

CS/TET: Toen ik aan de nieuwe tracks begon te werken, luisterde ik veel naar de muziek van Front Line Assembly uit '86-'89, samen met wat Clock DVA, en merkte ik dat een mengeling van harde, meeslepende beats en sequences met soundtrack-achtige atmosferen en reverb al eeuwen niet meer gedaan werd. Over het algemeen houd ik altijd van het botsen van ogenschijnlijk tegenstrijdige elementen. Voor mij kan een krachtige beat en een krachtige atmosfeer een nog sterkere impact creëren dan één van deze zaken alleen. Dus dacht ik dat het een verfrissende verandering zou zijn. En zelfs na 4 jaar ben ik dit type sound nog steeds niet beu. Maar zoals ik al vermeldde in het vorige antwoord, zullen toekomstige tracks waarschijnlijk iets minder megalomane producties zijn. Sommige soundtrack-elementen zullen waarschijnlijk wel blijven.

'Controlling The Night Skies' heeft ook andere thema's op gebied van lyrics. Veel tracks handelen over drones en hoogtechnologische surveillance, terwijl de andere 2 albums zich hoofdzakelijk op oorlog en gevechten focussen. Kun je ons iets meer vertellen over de inspiratie achter de lyrics?

CS/TET: Eigenlijk kun je futuristische oorlogsvoerings-, gevechts- en hoogtechnologische surveillance-thema's terugvinden op alle 3 de albums. De verandering ligt meer in de manier waarmee er wordt omgegaan. Op de oudere albums was de benadering grappiger, gebaseerd op samples uit C-films. Op 'Controlling The Night Skies' moest alles een beetje serieuzer zijn, of het had niet goed samengegaan met de meer orkestrale sounds die altijd een zekere ernst oproepen.

Ik wil zeker niet laten uitschijnen dat we het uitgevonden hebben - zoals veel dingen die we doen, is het geïnspireerd door de klassieke bands en releases en deelt het dezelfde inspiratiebronnen. "Sampling the news - watching killvision", zoals Front 242 het verwoordde in 1987.

Deze "sinister vooruitzicht"-topics waren overheersend tijdens het hoogtepunt van EBM in de late jaren 80/vroege jaren 90, en aangezien alles wat daarin voorspeld werd uitgekomen is, zijn de thema's nog steeds geldig naar mijn mening.

Wat zijn jullie persoonlijke favoriete tracks op elk schijfje van 'Code Ultimate Control'? Jullie mogen slechts 2 titels per album kiezen!

CS/TET: We hebben echt hard geprobeerd om dat te doen, maar het beste dat we je kunnen geven is onze top 8 over alle schijfjes. Voor mij is dat 'The Flying Fortress', 'Fighter Zone 2033', 'Kampfmaschinen', 'Panzerdancer', 'Theme Of Aggression', 'Red Spot [Direct Hit 3000]' 'Synthesizing The Antibody (A New Bodydawn)', 'I Scan You [Patched 3.000]'.

RI/TET: 'The Flying Fortress', 'Mind Quantizer', 'Provocation', 'Kampfmaschinen', 'Snipers [Newly Targeted 3000]', 'SFX Retaliator (What A Man)', 'Synthesizing The Antibody (A New Bodydawn)', 'Deploy The Machines'.

CS/TET: Te veel tracks lijken ons gewoon exact gelijk in effectiviteit. Als je er absoluut minder wil, gooi je maar een dobbelsteen ;)

Er staat een lange lijst "sound generators" in de albuminfo van 'Code Ultimate Control'. Ik ben een leek als het op elektronische gear aankomt, maar kun je ons vertellen wat al deze zaken zijn? Het enige waarvan ik zeker ben, is dat je veel synths hebt.

CS/TET: Het is een mengeling van hardware (synthesizers met en zonder keyboards) en software (synth-apps, plug-ins). Ik wilde deze 2 niet scheiden, aangezien het allemaal sound generators zijn en hun eigen sterktes hebben. Het is overigens fantastisch hoeveel keuze je tegenwoordig hebt. De dromen uit de late jaren 80 - om in staat te zijn om hopen en hopen machines te gebruiken in de toekomst - zijn echt uitgekomen. Aan de andere kant kost het veel tijd om je eigen sounds te creëren met elk van deze sound generators. 'Code Ultimate Control' bestaat uit honderden zelfgeprogrammeerde sounds, dus dat feit alleen verklaart de eerder uitgebreide tijd die het gekost heeft om het af te krijgen. Sommige machines en programma's zijn heel complex, maar het werpt zijn vruchten af - het is de enige manier om verder te gaan dan de standaard sounds die iedereen gebruikt.

Eén van de redenen waarom ik 'Code Ultimate Control' zo goed vind, is omwille van al de verschillende stemeffecten en variaties in je zangstijl. Is dat ook iets waarop je nauw let? De meeste old-school electro/EBM-bands die ik ken, hebben de neiging om zich vast te klampen aan hetzelfde soort vocals/effecten.

CS/TET: Een voor de hand liggende reden is natuurlijk dat 'Code Ultimate Control' verbeterde versies van de vorige 2 albums bevat, en deze bevatten zelfs tracks uit de cassette scene-dagen. Ze bevatten meestal harde distortion-vocals, waarmee TET van start ging in 1993. Evenwel eisten sommige mensen altijd minder distortion en meer "zang" van TET. En aangezien dit heel goed past bij de meer sfeervolle stijl van het nieuwe album 'Controlling The Night Skies', was het de perfecte gelegenheid om te experimenteren met meer diverse stemeffecten. Elk type van geëxperimenteer is wat muziek plezierig maakt voor mij.

De keerzijde is dat het heel moeilijk is om het live te reproduceren. Het zou mogelijk zijn mits bijkomende inspanning (technisch/mankracht) - maar de meeste mensen letten er minder op dan jij gelukkig doet, dus vereenvoudigen we het gewoonlijk op het podium.

Je bent hevig gekant tegen de zogenaamde "loudness war" die hedendaagse muziekopnames plaagt. 'Code Ultimate Control' is een "dynamic range recording". Wat betekent dat juist?

CS/TET: Gedurende zo'n 20 jaar dwingen platenmaatschappijen mastering-technici om nieuwe releases luider en luider te maken, hoofdzakelijk om de meeste impact te hebben op de radio. Het wordt een oorlog genoemd, omdat de volgende release altijd nóg luider moet zijn dan degene ervoor, teneinde andere te verslaan in de wedstrijd. Op het eerste zicht klinkt luidere muziek krachtiger voor het menselijke oor. Maar tenzij je pure industrial noise-muziek maakt, vernielt het in feite het geluid, waarbij de fijne elementen de kop worden ingedrukt en vooral de dynamiek, het bereik tussen de stille en luide onderdelen en elementen. Neem gewoon een album uit de jaren 80 en eentje dat vandaag werd uitgebracht. Bij het eerste moet je misschien het volume hoger zetten, maar je zult merken dat de muziek veel "dieper" klinkt, waardoor het plezierig is om er voor een langere tijd naar te luisteren. Aan de andere kant, het "wow, dat is krachtig!"-effect van het nieuwe album neemt binnen enkele minuten af. Alles is even luid, er zijn geen veranderingen, dus klinkt de muziek na een tijd saai.

In het ergste geval grenst het zelfs aan (ongewilde) vervorming, dus als deze oorlog eeuwig doorgaat, zal alles industrial zijn. Gelukkig zijn er nu signalen dat het einde van de oorlog in zicht is in de mainstream. Maar ik ben niet zeker of dit besef ook snel zijn weg zal vinden naar de underground scene, dus blijf ik er gewoon voor strijden!

TET heeft twee keer in België opgetreden: op een EBM-festivalletje in Geel in 2005 en een jaar later als speciale gast bij de 25ste verjaardagsshow van Front 242 in de Ancienne Belgique in Brussel. Hoe kijken jullie terug op deze optredens? Enige herinneringen of anekdotes die jullie zouden willen delen?

CS/TET: Uiteraard en zonder enige twijfel, uitgenodigd worden door de uitvinders van de term "EBM" om hun verjaardag bij te wonen als enige andere EBM-band, kan enkel de beste show zijn die je ooit had. Het concertgebouw was geweldig, alles was perfect georganiseerd - iets dat je niet altijd tegenkomt wanneer je een groep bent die enkele categorieën lager staat dan Front 242. En tenslotte was het publiek talrijk en stond het open voor een nieuwe band. Dus het kon niet beter.

Wat anekdotes betreft: ik ben niet zeker of dit uniek is op wereldvlak, maar ik ben zeker dat er niet veel concertgebouwen zijn waar je rechtstreeks een lift naar het podium neemt. Om die lift te vinden, moest je bepaalde gekleurde lijnen op de vloer volgen doorheen een doolhof van gangen. Kies de verkeerde kleur en je zou wel eens op het verkeerde podium kunnen eindigen! Heel spannend.

Ik heb ook goede herinneringen aan het festivalletje in Geel dat georganiseerd werd door heel vriendelijke mensen, die jammer genoeg geen enkel evenement meer lijken te doen. Het podium was anders dan wat we ooit daarvóór gezien hadden - het was niet volledig vierkant, maar met driehoeken die naar het publiek gericht waren. We hadden zoiets nog nooit eerder gezien. En Insekt deed er een fantastische show op.

We houden echt van België voor deze vreemde verrassingen. Tussen haakjes, mijn theorie is dat deze inherente Belgische eigenaardigheid er ook toe heeft geleid dat zo'n klein land zo'n unieke muziekscène heeft ontwikkeld...

Wat is je houding ten aanzien van hedendaagse "old-school" EBM? Je lijkt niet erg dol op de Anhalt EBM-beweging.

CS/TET: Wel, ik denk gewoon dat het slechts een kleine fractie van de EBM-geschiedenis bevat en al de rest negeert. Ik probeer er nog steeds achter te komen waarom veel muzikanten allemaal dezelfde 2-3 albums als blauwdruk voor hun EBM nemen, terwijl er zoveel variatie in de late jaren 80 was. Waarom doen alsof EBM geëindigd is in 1986, terwijl het zijn hoogtepunt pas later bereikt heeft? Persoonlijk kwam ik in de EBM terecht ten tijde van 'Front By Front' en 'Gashed Senses & Crossfire'. In die tijd hadden alle klassieke acts (inclusief Nitzer Ebb) EBM geüpgraded van 1-sequence-tracks als 'That Total Age'. En tussen haakjes, Front 242 - gelauwerd als "de peetvaders van EBM" - hebben zelfs nooit een enkele track in die stijl uitgebracht.

Wat nu opgehemeld wordt als minimalisme, was in feite eenvoudig te wijten aan technische (sequencer-) beperkingen in de begindagen. Daarna was elke elektronische muzikant begerig om nieuwe productieniveaus te bereiken met nieuwe synths en betere sequencers. Niemand keek achterom en ging retro in de jaren 80. De dingen waren dynamisch en gericht op de toekomst. Sterker nog: iedere band streefde ernaar om hun eigen variatie van EBM te doen; niemand kopieerde gewoon een andere band. En de labels en het publiek aanvaardden niet enkel, maar prezen ook hun experimenten - het tegenovergestelde van vandaag, denk ik.

Natuurlijk valt het niet te ontkennen dat EBM vandaag een retro-stijl als geheel is. Maar als je je nog steeds verbonden voelt met dat gouden tijdperk, waarom dan niet kijken naar het volledige, fascinerende bereik dat EBM vroeger had? Van gevechtsstijl tot rock 'n roll-invloeden, van ijskoude atmosferen tot cowboyhoeden, van cyborg-biomechanica tot horrorthema's - noem maar op.

In andere woorden, wat hebben deze klassiekers met elkaar gemeen: 'Headhunter', 'Assimilate', 'Gun', 'Moving Hands', 'Rigor Mortis', 'Poison', 'Tension', 'Memory Flow' en zelfs 'Control I'm Here'? - Antwoord: volgens de definitie van vandaag is geen van deze tracks old-school EBM.

Laat me benadrukken dat dit niet gaat over "betere" of "slechtere" muziek voor mij; gewoon over variatie in stijl en hoe de dingen interessant te houden. En aangezien ik ooit duizenden abstracte techno-vinylplaten heb verkocht met een ander project, heb ik principieel absoluut niets tegen minimalisme. Als je weet hoe je het moet doen, prima, maar minder is niet automatisch meer voor mij. In mijn ogen moet minimalisme verdedigd worden tegen het aangewend worden als uitvlucht om muziek snel en gemakkelijk af te willen krijgen.

Wel, dat zijn gewoon mijn 2 of 3 centen over de hele kwestie. Bedankt aan iedereen die zo ver heeft gelezen ;)

Laatste vraag: bestaat er een kans dat we TET ooit zonder zonnebrillen zien? ;)

CS/TET: Nee, sorry. Het is gewoon te gevaarlijk voor ons, vooral na het beantwoorden van de vorige vraag. We moeten in absolute duisternis verder blijven werken, buiten het hoofdnet om, zoals we al 23 jaar doen... ;)

Laatste woord: bedankt voor je interesse in TET en de diepgaande vragen! Het was een genoegen.

Homepage

Facebook

Bandcamp

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwšrtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinnerís Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinnerís Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...