casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Honeymoon Cowboys
Hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest.
13/12/2015, Danny Quetin
 Bookmark and Share

13/12/2015 : Honeymoon Cowboys - Hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest.
13/12/2015 : Honeymoon Cowboys - Hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest.
13/12/2015 : Honeymoon Cowboys - Hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest.
13/12/2015 : Honeymoon Cowboys - Hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest.
13/12/2015 : Honeymoon Cowboys - Hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest.
Genesteld in een etablissement uit de Genkse horeca hadden we in het kader van het aankomende Bimfest in de Antwerpse Zappa een gesprek met drummer Klaas Hoogerwaard en gitarist Antonio Palermo, oudgedienden van Siglo XX en vandaag in hun tegenwoordigheid van Honeymoon Cowboys.

Mijn eerste kennismaking met Honeymoon Cowboys was tijdens het inmiddels legendarische Eurorock-festival van eerder dit jaar. Nooit eerder had ik die naam gehoord, maar vooral de Ex-Siglo XX maakte me nieuwsgierig. Hoe ontstaat een band als Honeymoon Cowboys ?

Antonio Palermo : Ik was bezig met een aantal mensen met muziek maken en had een paar nummers klaar. Daarna belde ik Kris Dries en Tom Van Troyen (Spiral Of Silence). Omdat we een drummer nodig hadden heb ik dan ook maar aan Klaas Hoogerwaard gevraagd of hij niet enkele nummers wou meespelen. Dit alles is nu een twee jaar geleden, en zo is het van start gegaan. Het was in eerste instantie een vorm van afreageren. Vorig jaar in november hebben we dan beslist om de zaak serieus te nemen, en zijn we volop beginnen repeteren. Via Kris is dan Thomas François er bij gekomen die ons totaal niet kende vermits hij uit een ander muzikaal milieu komt. Op een bepaald ogenblik is Eurorock voorbij gefietst en Honeymoon Cowboys was geboren.

Klaas Hoogerwaard : Het was eerst begonnen als een project, maar nu is het allemaal veel serieuzer geworden.

Antonio Palermo : Het was ook de bedoeling om eerst de studio in te gaan, maar we hadden al wat Live-nummers gespeeld, dus zijn we omgekeerd te werk gegaan.

Dat is dan ook de reden dat jullie als debuutplaat al direct een Live uitbrachten – Liberating The West (Live @ Eurorock 2015) ?

KH : We hadden na Eurorock de opnamen gehoord en het bleek dat het qua vibe, qua kleur en klank helemaal goed zat. En we hadden zo iets, we kunnen dit als demo gebruiken. Onze geluidsman Richard heeft er nadien enkele nachten aan gewerkt om het geheel op te kuisen. Uiteindelijk is er dan van omringende personen het idee gekomen om er een CD van te maken. We zeiden bij onszelf, waarom niet ? We doen het gewoon vanuit de punkgedachte : het kan, we hebben het, we doen het gewoon in eigen beheer.

Tussen het einde van Siglo XX en de opstart van Honeymoon Cowboys zijn heel wat jaren verstreken. Van Tom weten we dat hij druk in de weer was met Spiral Of Silence. Wat heeft de ex-Siglo XX in die tijd gedaan ?

KH : We zijn met Siglo XX gestopt in 1991. De volgende 4 jaar ben ik als percussionist mee op toer geweest met Maurice Engelen. Dat was vooral met MNO, Praga Khan en Lords Of Acid. Ik heb toen de wereld gezien in een niet-rock milieu maar in een totaal ander iets waar de inhoud niet heel belangrijk was maar meer het uiterlijk. Maurice en Olivier Adams hebben uiteraard mooie dingen gemaakt, maar het ging meer om de verpakking toen. Een aantal jaren heb ik in dat milieu meegedraaid en ben er dan mee gestopt. Daarna heb ik 20 jaar geen muziek meer gespeeld.

AP : Ik heb vooral samen met Kris in Sledderlo straattheater projecten gedaan. Uiteindelijk heb ik zo ook Tom leren kennen. We zijn altijd samen gebleven en maakten muziek wanneer we er zin in hadden. Bij de geboorte van mijn zoon hebben we in plaats van geboortekaartjes een cassette opgenomen in productie van Ludo Camberlin. Op een bepaald ogenblik kreeg ik telefoon. Achteraf bleek dat Achiel te zijn van Spiral Of Silence met de vraag om gitaar te spelen op hun platen. Ik heb hen wel gevraagd of hij wel zeker was, want ik kan geen gitaar spelen. Zo ben ik bij hen gaan meespelen, heb de productie van hun CD gedaan en heb met hen nog op Eurorock gespeeld. Na wat jammen in de studio is op een bepaald moment de naam Honeymoon Cowboys gevallen en die naam is gebleven. In eerste instantie wilden we als groepsnaam Honeymoon Killers, maar die naam bleek al bezet te zijn.

Live maken jullie er een erezaak van om 50 % eigen nummers te brengen en de andere helft zijn oude gloriën van Siglo XX

KH : Uiteindelijk is dat toevallig gekomen want we wilden een volledige set van Cowboys doen. Echter door privé-omstandigheden was er een tekort aan tijd om te repeteren. We hebben Dirk Chauvaux gevraagd om enkele nummers van Siglo XX mee te komen spelen, en vreemd genoeg gingen die nummers vrij vlot om terug op te pikken. Vandaar hebben we geopteerd om een helft eigen nummers te spelen en een andere helft nummers van Siglo XX. De bedoeling is wel om dit op termijn wat af te bouwen en een volwaardig repertoire te voorzien voor de Cowboys. De Siglo-nummers vloeien ook wel mooi in elkaar over met deze van Honeymoon Cowboys.

Hoe moeilijk is het om te bepalen welke nummers uit het rijke oeuvre van Siglo aan bod komen ? Ik denk maar aan La Vie Dans La Nuit, Obsession, The Naked And The Death. Vooral nummers uit Fear And Desire en Flowers Of The Rebels komen aan bod.

AP : De eerste referentie is : hoe gemakkelijk heb je een nummer onder de knie ? Je moet denken dat Dirk al 20 jaar geen bas meer heeft gespeeld. Maar belangrijker als tweede punt : hoe past een ouder nummer van Siglo XX nog in deze tijd ? Individuality bijvoorbeeld past helemaal niet meer in deze tijdsgeest. Vroeger was het meer van niet kunnen spelen maar bewijzen dat het wel lukt. Alles gebeurde destijds meer uit verveling, en met de vraag hoe maken we een nummer zonder een noot muziek te kunnen spelen ? Maar zowel gelet op de muziek als de teksten zijn sommige nummers niet meer relevant.

Nu we het toch over Individuality hebben : dat nummer werd onlangs gebruikt voor de nieuwe Prada-propaganda. Hoe is dat tot stand gekomen ?

KH : De producer van dat spotje heeft me via Facebook gecontacteerd met de vraag of ze dat nummer mochten gebruiken voor die internet-reclame. Ik vond het natuurlijk al knap dat ze die vraag stelden, maar wou eerst zekerheid over wat ze er precies mee gingen doen. 35 jaar geleden zouden we gezegd hebben, de boom in, maar de ironie wil net dat ze uitgerekend Individuality (waarin we kakken en spitten op de commercie) wilden gebruiken als muziekje voor een merkproduct als Prada. De producer had dat nummer gevonden op een compilatie die toen in Groot-Brittanie was uitgebracht. Als ik dan achteraf bekeken de beelden zie met onze muziek er bij, moet ik wel vaststellen dat het matcht, het klopt allemaal. Mensen vragen me achteraf wel waar de punkgedachte is. Maar dat is nu net punk, we doen gewoon wat we willen.

AP : Iedereen die de tekst kent van Individuality weet dat deze indruist tegen wat een bedrijf als Prada voorstelt. Dat is de krankzinnigheid van mensen die zo’n nummer gebruiken als reclamespot. Dat is complete waanzin.

We denken ook allemaal dat we in een vrije Westen-wereld leven, maar dat klopt lang niet helemaal. Is dat voor jullie ook de gedachte achter Liberating The West ?

AP : Uiteraard heeft het een ironische kant, want natuurlijk zal het ons niet lukken, het bevrijden van het Westen. Het zou wel mooi zijn mochten we degenen die denken dat ze vrij zijn, te bevrijden van de vrijheid die ze denken dat ze hebben. We leven in een aartsconservatieve wereld met een superioriteitsgevoel, mensen met oogkleppen. En uiteindelijk is het er niet beter op geworden, alleen maar slechter. Iedereen vindt dat normaal. Tegenwoordig lopen er militairen op straat, hetgeen helemaal niet nodig is. Want dit betekent alleen dat je beleid naar de vaantjes is. Onze minister van Defensie wil een militarisering van de samenleving en iedereen vindt dat blijkbaar okee.

KH : Dat is ook de reden waarom we uiteindelijk muziek zijn gaan maken. Ze kunnen ons van alles afpakken, maar muziek maken kunnen we en er zal altijd een publiek voor zijn. De muziek die in ons lijf zit kunnen ze niet afnemen en net dat is de vrijheid die we hebben.

AP : Net hetzelfde met de platenfirma’s. Welke platenfirma gaat voor ons bepalen wat we moeten doen en wanneer we moeten optreden. Van muzikanten wordt tegenwoordig verwacht dat ze aan slavenarbeid gaan doen. En eigenlijk enkel maar om dingen te doen die universeel zijn, nl klanken maken. Niemand kan zich dat toe-eigenen. Je zit zo verwrongen in contracten en eisen dat je dingen mainstream moet maken. Je bent afhankelijk van een bedrijf en onderwerpt je aan hen. Hoe kan iemand zich aarde, lucht en water toe-eigenen, met klanken is dat net zo. Klanken zijn er altijd geweest, net als aarde, water en lucht. Hoe kom iemand zeggen, dit is nu van mij en daarvoor moet je betalen. Zo iets kan alleen in het Westen.

De grote kracht van Honeymoon Cowboys zijn de Siglo XX-nummers, maar deze worden enkel gespeeld tijdens concerten. Wil dit zeggen dat we ons binnenkort mogen verwachten aan een volwaardig Honeymoon Cowboys-album ?

AP : We hebben momenteel 2 nummers klaar, maar we opteren om een 4-tal nummers uit te brengen en dan te bekijken hoe de verkoop er van gaat verlopen. De bedoeling is wel om ooit een volwaardige CD op te nemen, en in gedachten denken we aan een uitgebreider instrumentarium. We denken dan bijvoorbeeld aan cello, sax, eventueel een dubbele drum. Maar wel met nummers die in dezelfde lijn liggen, zoals het nu is. We zijn nu vrij traditioneel aan het werken in de studio, en dat is relatief nieuw voor ons, zo hebben we nooit gewerkt.

KH : We horen wel eens vaker de vraag of er in deze tijden nog plaats is voor een band als Honeymoon Cowboys, maar ik blijf er bij dat er altijd plaats is voor muziek die met gevoel is gemaakt. In de studio werken is 1 ding maar Live is nog iets helemaal anders. Je moet rekening houden met de geplogenheden die zich aandienen. Live is het normaal dat ik achter de drums zit maar in de studio kan dat net zo goed Toontje zijn en speel ik gitaar. Het gaat ook niet over beter zijn, maar anders. In een studio kan je met meer dingen werken die Live niet altijd kunnen. Een optreden moet een vorm van entertainment blijven. 25 jaar geleden zijn we gestopt met Siglo XX maar nu lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan.

Ook van Siglo XX durft er nu en dan eens een verzamelplaat verschijnen. Gaat er in de toekomst nog iets worden uitgebracht van Siglo ?

KH : Ik zal ja zeggen, want we hebben altijd onze optredens opgenomen. Destijds hebben we Micky van Snowy Red als mixer gestolen van La Muerte. We hebben dus nog een aantal concerten liggen waar we trots op zijn en waar hij de mixing voor gedaan heeft. Er is nog een nummer dat nog niet op plaat is verschenen. We hebben een 15-tal covers liggen van The Doors, Joy Division en Lou Reed. De oudere nummers van voor we bij Play It Again Sam waren gaan we niet meer uitbrengen. Dat hebben we al in overvloed gedaan. Maar er is nog genoeg dat we kunnen gaan uitbrengen, en waarschijnlijk gaat dat ook wel gebeuren. In principe kunnen we zelfs een hele box uitbrengen. Omdat we volgend jaar 25 jaar gestopt zijn, zou die box een optie kunnen zijn. Vele opnamen stonden op cassette en zijn ondertussen gedigitaliseerd. We hebben al een selectie van een selectie gedaan. Maar er liggen nog cassettes klaar die we nog niet beluisterd hebben. Alleszins willen we het in eigen beheer gaan doen.

18 december sluiten jullie de eerste dag af van Bimfest 2015. Wat mogen we verwachten ?

KH : Zullen we het Westen gaan bevrijden ? Nee, voor mij is het altijd alles geven. We hebben een langere set dan op Eurorock. Van het programma zoals we het nu klaar hebben, denk ik wel dat alles goed zit. Het publiek moet met een bepaald gevoel blijven zitten en denken van : Fuck, wat was dat ? Als alle elementen goed zitten, vooral qua klank, geloven we er wel in. We gaan alleszins alles geven.

Heren, bedankt voor het interview en tot vrijdag op Bimfest.

AP + KH : Vooral jij bedankt.

(Foto's 1 tem 4 werden gemaakt door marquis(pi)X)

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...