01/01/2003![]() |
Hoewel Monolith nog maar zo’n 5 jaar bestaat, heeft de man achter het project, Eric Van Wonterghem, al heel wat watertjes in onze Belgische muziekscene succesvol doorzwommen. Binnen de elektronische muziek heeft hij steeds een uniek plekje voor zichzelf weten te creëren, en dat plekje bevindt zich vooral op een podium. Toegegeven, onze BIM-affiche biedt ontzettend veel mogelijkheden om die avond uit de bol te gaan, maar toch hopen we dat u nog wat energie spaart, zodat u zich in de late uurtjes nog ten volle in de uitzonderlijke live-ervaring van Monolith kan storten. Meestal sta je met Monolith ergens vooraan in de line-up geprogrammeerd. Dat wil dan vaak zeggen dat het publiek nog niet echt in de sfeer is en dat je slechts een zeer korte set mag spelen. Op het BIM-festival verzorg je de after gig en heb je dus alle tijd om je ding te doen. Tevreden met die plek?Eric Van Wonterghem: Absoluut! Ik hoop een mooie aanvulling te brengen op het festival, en Monolith’s industrial techno is nu eenmaal volgens mij veel beter te verteren in de nachtelijke uurtjes... Monolith live ervaren is iets heel anders dan de albums beluisteren, temeer omdat je met je liveset een subtiel verleidingsspel opzet met je publiek. Het gros van de, laat het ons voor het gemak ritmische industrialprojecten noemen, slaagt daar met gelijkaardige muziek niet in. Wat is je geheim? Van Wonterghem: Wel, volgens mij ligt het gewoon aan het feit dat ik reeds geruime tijd in de scene meedraai met uiteenlopende projecten. Ik bind me niet aan één stijl, maar ga ook niet direct omdat de één of andere prachtige cd van een andere band een succes is mijn ideeën daaraan aanpassen. Tegenwoordig durft men ook terug open te staan voor new stuff, en ik houd altijd voor ogen dat 'het publiek' aan het uitgaan is en zich wil amuseren. Tot nog toe verscheen er om de twee jaar een nieuw album van Monolith. Als je dit tempo blijft aanhouden, wil dat zeggen dat het volgende album voor 2003 is. Zijn er reeds concrete plannen voor een nieuw album? Eventuele verschijningsdatum? Van Wonterghem: Eigenlijk heb ik al materiaal voor een nieuw album. Het gebeurt dat ik nummers enkele keren live breng, en die dan weer in de doos (lees: harddisk) stop. Ik hoop inderdaad begin volgend jaar een nieuwe cd te releasen, heel misschien wel met een extra disc met nummers die op compilaties te vinden zijn of nooit verschenen zijn op de voorgaande cd's. Het zal een beetje afhangen van het budget, maar de release komt er zeker in 2003. Je bent al bijna 20 jaar actief in de Belgische elektronische undergroundscene. Ooit werkte je mee met legendarische projecten als Absolute Body Control, Klinik en Insekt. De recente projecten Sonar en Monolith hebben ondertussen ook al een serieuze faam verworven. Wat is volgens jou de reden dat de projecten waar jij aan meewerkt of meewerkte zo’n cultstatus bereiken, terwijl zovele anderen roemloos ten onder gaan? Met andere woorden: wat is je goede raad voor jonge artiesten? Van Wonterghem: Het is een levenswijze, een manier van denken. Je kan doen wat jij maar wil... Maar uiteraard zijn de mensen al iets gewoon vandaag. Stel jezelf niet te snel tevreden, maar ga ook niet overdrijven met de hedendaagse technische snufjes. Je zou wel eens snel kunnen vergeten waar je eigenlijk mee bezig bent... Probeer als je de kracht bezit om goeie nummers te schrijven, je ook een beetje professioneel op te stellen, en verzamel mensen rondom je die je taken uit handen nemen, zoals bijvoorbeeld de boeking van je concerten, of die een cd-release willen doen. En zoals ze zeggen: Rome was ook niet op één dag gebouwd... Naast bovengenoemde projecten heb je ook nog je werk met je ProDam-masteringstudio. Enkele jaren geleden was je daarmee nog vrij prominent aanwezig in onze geliefde muziekscene, doch vandaag vind ik die naam niet zo vaak meer terug op nieuwe cd’s. Is ProDam nog steeds actief? Van Wonterghem: De studio (ProDam) is officieel gestopt, de studioruimte is verhuurd en het materiaal is grotendeels verkocht of afgeschreven. Het is goed geweest. In die 6 jaar heb ik met heel wat interessante mensen kunnen samenwerken (ook minder interessante, maar daar weiden we maar niet over uit). Maar het was tijd om andere dingen te gaan doen. Ik hield uiteraard voor mezelf een compacte studio voor mijn eigen projecten, en dat is voldoende! Zeer occasioneel master ik nog cd’s voor andere groepen of labels (zoals de BIM-cd bij dit blad), maar dat is uiteraard vanuit een heel andere basis. Muziek lijkt je leven te zijn. Hoe had je leven eruitgezien zonder muziek? Van Wonterghem: Moeilijk voor te stellen, maar van nature uit ben ik wel iemand die niet zomaar nutteloos wat tv zit te kijken of zo. Moest ik niet in het muziekwereldje gezeten hebben, dan had ik ongetwijfeld iets anders gevonden. Maar wat dat zou zijn? Misschien kan ik het je vertellen over 10 jaar, of wie weet in een volgend leven (je weet maar nooit)! See you all on the BIM-fest!!!!!!!!!!!! Disco Buddha - Eric VW - monolith Internet: http://www.monolith.cd/ Discografie: “Compressed form” cd (Daft Records, 1997) “Tribal globe” cd (Daft Records, 1999) “Reactor” 10” picture disc (Triton, 2000) “Labyrinth” cd (Daft Records, 2001) Paul Willeme |
Volgende interviews:
Jean-Marc Dauvergne - “Ombres et lumières” (schilderwerken) -
VENUS FLY TRAP -
ZO DE OUDEN ZONGEN… ZO PIEPEN DE JONGEN; 10 JAAR ZONDER POÉSIE NOIRE… -
EMPUSAE over wat muziek zo allemaal al niet kan - ‘Muziek verlost mij even van al mijn angsten’
SULPHER: De ‘muziekindustrie’ zit vol fake and fucking poseurs, everyone is full of shit en onbetrouwbaar - Daar willen wij dus liefst niets mee te maken hebben! We doen wat we doen voor onszelf en voor de fans van harde muziek.