casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

Elisa Waut
Deel II: 'Allerhande Religieuze Kerkliederen!'
20/11/2015, Dimi Brands
 Bookmark and Share

20/11/2015 : Elisa Waut - Deel II: 'Allerhande Religieuze Kerkliederen!'
20/11/2015 : Elisa Waut - Deel II: 'Allerhande Religieuze Kerkliederen!'
20/11/2015 : Elisa Waut - Deel II: 'Allerhande Religieuze Kerkliederen!'
20/11/2015 : Elisa Waut - Deel II: 'Allerhande Religieuze Kerkliederen!'
20/11/2015 : Elisa Waut - Deel II: 'Allerhande Religieuze Kerkliederen!'
Elsje had heel wat te vertellen, in dit tweede deel gaan we nog een beetje verder over de inhoud op Portraits And Landscapes, maar ook over haar spirituele project Ark, haar rol als boegbeeld van de band, en vroegen we naar waar ze zelf zoal naar luistert, en we kregen er zowaar nog een fijne muzikale tip bovenop!

DE: Op het eerste gehoor lijkt het hoofthema op Portaits And Landscapes de liefde te zijn, en dan vooral de vragen en de pijn die deze met zich mee kan brengen, er zit toch geen haar in de boter ten huize Helewaut?

Elsje: ‘I Don’t Mind The Rain’ bijvoorbeeld gaat minder over de liefde, maar meer over mijn hoogsensitiviteit en hoe ik daarmee omga. Of ‘How Many Stars’ en ‘Meet You At Last’ gaat over kindjes die geboren worden. Het gaat niet altijd per se over de liefde hoor.

Eigenlijk is het meer zelfreflectie, ‘Blossom’ ook, leren jezelf te aanvaarden, volledig zoals je bent, en het gaat vooral heel veel over hoogsensitiviteit. ‘Why Must Things Come To An End’ gaat over onze hond die stierf, maar niet alleen door dat, maar dat je dan soms ook bedenkt dat er iets kan gebeuren dat je leven ineens op zijn kop staat, stil staat als het ware. Dat kan zijn dat er iets of iemand wegvalt van jezelf, maar het kan ook zijn dat wegen scheiden van mensen, wat nu bij mij niet het geval is. Of dat je ziek wordt, het kan soms ook iets kleins zijn en heel je leven is niet meer zoals het was. Allez, het gaat meer over zo’n dingen, dan over ‘relatie-liefde’. Liefde die overal zit dus. ‘The Key’ is inderdaad duidelijk geschreven voor Chery, die altijd zegt dat hij mij goed kent, beter dan mezelf (lacht), dus dat wan een beetje een grapje daarnaar toe.

Maar voor de rest is het meer reflecterend hoe ik met het leven probeer om te gaan omdat ik als hoogsensitieve persoon daar vroeger heel veel problemen mee had. Mede door de plaat nu, ben ik weeral zoveel verder om daarmee te kunnen leven en daarmee om te gaan.

Morgen komt er bijvoorbeeld iemand van de Hoogsensitiviteits Liga spreken, ook voor een interview en dat is heel plezant. Ook omdat er zoveel mensen, 20 procent van de bevolking is min of meer hoogsensitief, toch wel een grote bevolkingsgroep.

Het hoofdthema van de plaat was eigenlijk vooral die hoogsensitiviteit en hoe je tegenover het leven kijkt en probeert het evenwicht en de rust te houden, ook in de relatie.

Gelukkig heb ik een lange relatie, al 32 jaar, en dat is altijd mijn grootste rustpunt geweest en nog steeds, ik heb zoveel vertrouwen en steun in Chery dat dat natuurlijk een heel sterke rode draad is. Maar je moet het natuurlijk ook zelf proberen, je kan niet alleen hopen dat iemand jou rechtstaande houdt, dus ik probeer het toch ook uit eigen kracht te doen. Idem voor die optredens, dat was een hele opgave om dat weer te doen, daar komt zoveel bij kijken en dat is heel stresserend om dat in goede banen te leiden, maar dan heb ik toch mijn hulpmiddelen gevonden om daar goed mee om te gaan: in vitaminen, sporten, slapen, in al zo’n dingen. Daar heb ik mijn weg wel een beetje in gevonden momenteel.

DE: Ik kan me ook voorstellen dat in de B&B, en vroeger in de Bodyshop de mensen je steevast aanspraken over je muzikale verleden. Ik kan me ook voorstellen dat dat in het begin wel leuk was, maar dat je op den duur ook wel iets had van, ik ben ook wel meer dan enkel zangeres.

Elsje: Ja dat is waar! (lacht).

In de winkel sta bijna niet meer. Het is al 24 jaar dat wij winkel doen, in het begin in de Bodyshop heb ik er heel veel ingestaan, dan een hele tijd nooit meer en dan met de Ark Van Zarren-winkel die we tien jaar geleden gestart zijn, in het begin ook weer meer en zeker iedere zondag, maar nu de laatste twee jaar door terug te beginnen met muziek en bepaalde omstandigheden niet meer.

In de winkel heb ik het altijd het moeilijkste als hoogsensitieve persoon omdat alles zo op je af komt, en het kwam heel rap en mensen kunnen inderdaad..., en zeker als ze je dan herkennen, dan spreken ze over je terwijl ze rond je staan en ze denken dat je dat niet hoort en zo van die dingen. En dat was soms heel confronterend. Maar in de B&B, allez we hebben soms wel hilarische dingen gehad, want pas op, de mensen komen hier in onze privé uiteindelijk, dus dat was in het begin een hele grote opgave maar het is mijn grootste levensles geweest en uiteindelijk ben ik er zo dankbaar voor dat ik doorgezet heb. Het is nu al twaalf jaar en als er nu mensen komen, ja ik heb er ook geen enkel probleem mee en ja het gebeurt nog wel een keer dat er iets storend kan zijn, maar dat is bijna onbenullig. Je krijgt evenveel terug als je geeft bijna, en dat is heel plezant, dus dat valt mee. Maar het was in het begin, de eerste vier jaar waren héél confronterend (lacht), ik keek dan constant in mijn eigen spiegel doordat je reageert ook op de mensen hoe ze reageren op jou, dat was een serieuze levensles maar uiteindelijk een hele mooie.

DE: Wat betreft dat ‘ambetante’ kantje: je werd (en wordt) terecht omschreven als de mooiste vrouw in de Belpop, zo vond ik meermaals beschrijvingen terug op het internet, en mannen vielen in bosjes voor jou. Had dat impact op je relatie?

Elsje: Neen! En Chery is het voorbeeld van iemand die op een heel positieve manier nooit jaloers is. Niet dat hij me niet graag ziet, integendeel! Hij is zo open en kon dat perfect plaatsen. Hij heeft daar nooit geen last van gehad en ja, in die tijd, 20-25 jaar geleden sloot ik mezelf ook op, ik had daar een beetje angst van als mensen te dicht kwamen, en ik heb dat altijd een beetje op afstand gehouden.

Maar ik vind het nu wel leuk als mensen hier in de B&B komen, en de vrouw zegt me dan als de man het niet hoort: “Vroeger was hij zo een grote fan!”, en dat gebeurt dan ook op een heel zachte manier, dan vind ik dat heel leuk maar het is wat het is hé.

DE: Dus van opdringerige fans had je niet echt last?

Elsje: Goh, dat is wel gebeurd in die tijd, maar wij konden dat wel afwenden. Natuurlijk, tegenwoordig is dat veel moeilijker voor mensen als ze zoiets meemaken want door de Facebooken en Instagrammen en ik weet niet wat nog allemaal is het allemaal heel open en heel direct, en iedereen kan alles. Dat zou niets voor mij zijn, moest dat met mij gebeurd zijn, dan zou ik het heel lastig gehad hebben om daarmee om te gaan, dus best dat het toen nog een brave tijd was, dat er in die tijd alleen telefoon en faxen waren.

DE: Je bent nog steeds het gezicht van de groep, in het cd-boekje staan zeer mooie foto’s, maar enkel van jezelf. Is dat een bewuste keuze ook van Chery en Hans om in jouw schaduw te staan?

Elsje: Ja, en dat is eigenlijk altijd zo een beetje geweest. Het is ook een rare naam hé, onze groep noemt Elisa Waut, dus iedereen focust zich op mij. En mijn broer, tja, die is anti-foto. Hij vond dat in het begin al verschrikkelijk als hij mee moest voor een playback of fotoshoot. De laatste foto’s dat hij er nog bij stond waren voor Bloom Boom denk ik, voor de persfoto’s en op alle foto’s kijkt hij hetzelfde (lacht). Heeft dat altijd vreselijk gevonden en op den duur heeft hij ook gezegd het niet meer te doen. Hans deed dan ook de meer technische dingen zoals het producen, mixen, arrangementen, mijn taak was meer om interviews te geven en het gezicht te zijn van de groep en Chery was in die tijd ook meer de manager, dus dat is dan ook raar als je dan mee op de foto’s moet.

Voor de nieuwe cd had ik gevraagd of de fotografe ook een foto van hem mocht komen nemen, maar uiteindelijk werd dat een duidelijke neen, dat zag hij niet zitten; en daardoor hebben we die trend gewoon verder getrokken.

Wij voelen ons een groep en ik denk dat ook veel mensen het zo aanvaarden. De namen Elisa Waut en Elsje Helewaut lopen ook zo een beetje door elkaar: sommige mensen kennen zelfs Elisa Waut niet, maar ze kennen wel Elsje Helewaut, heel raar, omdat ze me ook kennen van de Ark Van Zarren en de B&B, maar dat ze dan de muziek niet kennen, en omgekeerd.

Uiteindelijk is op de video van ‘Portrait’ de zoon van mijn broer die erop staat, en dat vonden wij heel mooi. Ten eerste, Jerome lijkt heel goed op mijn broer toen hij klein was, zoals ik mijn broer altijd gekend heb, en het was fijn dat Hans er op die manier visueel ook enorm inzat. Maar nee, ik denk niet dat niet dat hij nog gaat veranderen en zeggen dat hij meegaat naar een fotosessie.

DE: Ter voorbereiding van mijn recensie had ik ook wat opzoekwerk gedaan, en toen kwam ik op Ark, en ik moet eerlijk toegeven dat ik dit project niet kende. Maar ik hoorde dan een stukje van Ark tijdens een interview dat je deed voor Radio 1, en wat ik hoorde beviel me zeer erg! Het is trouwens ook het soort muziek dat aanslaat bij veel van onze lezers. (Het nummer dat ik hoorde deed me denken aan Dead Can Dance).

Elsje: Ark, we zijn daar twaalf jaar geleden mee begonnen, samen met Ivan Smulders en Marie-Anne Coppens.

Maar daarvoor al, Mystica was eigenlijk al vol met onderzoek. Dat stond bijna gelijk aan theologische lessen: ik heb alle boeken gelezen van alle religies en ik was onverzadigbaar op dat moment.

Op Mystica heeft dat een hele grote stempel gedrukt, maar ook door de wereldmuziek. Wat mij in het spirituele altijd heel veel interesseert is om te zeggen tegen de mensen: “Kijk verder dan uw religie!” Allez, de religie dan dat de mensen er van maken, want kijk naar de basis van alles en wat er ons bindt in plaats van wat ons scheidt en dat is altijd het uitgangspunt geweest van Ark.

Wij zeiden onlangs, om te lachen weliswaar, tegen iemand die dacht dat Ark een afkorting van iets was, dat het stond voor: (imiteert Nederlands accent): Allerhande Religieuze Kerkliederen. (lacht)

Wij hebben ook altijd veel plezier gehad om dat te maken, mensen denken dan dat dat iets heel serieus is, maar spiritualiteit heeft ook zijn humor en wij hebben eigenlijk zelf heel veel nummers gemaakt, maar ook heel veel traditionals van godsdiensten, mantra’s, dat nummer dat je hoorde tijdens dat interview met Radio 1 is een van de beroemdste mantra’s uit de Hindoe-religie en wij hebben daar dan een eigen versie van gemaakt. Maar het muzikale was ook heel belangrijk bij ons want je hebt heel veel mensen die met spirituele muziek bezig zijn, maar het esthetische van de muziek, zal ik maar zeggen, is dan niet zo belangrijk: als iedereen maar samenzing, en als dat een beetje vals is dat is dan niet belangrijk. Bij ons, wij vonden dat als muzikanten natuurlijk wel heel belangrijk, dat het ook heel mooi klonk, en dat heeft Ivan Smulders bij Ark, zoals Hans bij Elisa Waut doet, ook altijd gedaan, en altijd heel goed zelfs.

De eerste plaat was gewoon in onze living opgenomen, de tweede half en half hier in de living en voor de derde zijn we dan in een studiootje in de Ardennen getrokken en we hebben heel veel opgetreden in kerkjes en heel veel cd’s verkocht uiteindelijk. Het was een hele fijne periode maar drie jaar geleden ongeveer, bijna vier, is het dan gestopt omdat we alle vier het gevoel hadden dat die tien jaar mooi geweest waren. We hebben dat tien jaar gedaan met heel veel liefde en we hebben alles kunnen zeggen wat we wilden zeggen. Maar die muziek blijft verder leven en mensen vragen ons nog steeds of ze nog een cd kunnen kopen...

DE: Wel, die vraag wou ik er ook nog aan koppelen, aangezien mijn nummer met dat fragment alvast geprikkeld was: zijn de cd’s nog te koop en via welke weg kan ik ze bekomen?

Elsje: Bij ons kan je ze nog kopen, best van al stuur je daarvoor een mailtje naar Chery (info@arkvanzarren.be) hij regelt altijd de praktische dingen en dan gaat hij dat met plezier doen.

Maar als wij vroeger optraden, als we optredens deden voor 2 à 300 mensen, dan verkochten wij soms op één avond honderd cd’s, dat was echt enorm! (lacht)

In die branche hebben de mensen ook nog meer de nood om die cd in handen te hebben. Nu is alles zo vluchtig, mensen willen die harde schijf niet meer in handen hebben, onze generatie misschien nog wel, ik heb dat alleszins nog enorm: ik wil dat cd’tje hebben met het boekje en alles maar ja, de nieuwe generatie zit weer helemaal anders in elkaar.

Maar dus, mensen die met spirituele muziek bezig zijn hechten dus ook groot belang aan zo’n fysiek exemplaar, want ze willen die tekstjes, en ze willen dat kunnen opleggen om te mediteren en vandaar dat wij onze cd’s goed hebben verkocht altijd. De eerste is nu aan het opgeraken, maar er zijn nog wel wat exemplaren beschikbaar om te kopen. Ik denk niet dat we er nog een nieuwe persing van gaan laten maken, maar we zijn er zelf altijd heel tevreden over geweest.

DE: Zoals ik zeg, ik was meteen verkocht door dat fragmentje, het deed me denken aan Dead Can Dance om een grote naam uit dit genre te noemen, en ik heb zo ook veel soortgelijke muziek staan.

Elsje: Ja, maar het is nu niet zo..... Allez dat klonk nu zo dat nummer omdat dat een mantra is, dat zwelt zo helemaal aan, maar er staan ook heel trage dingen op, er staan Joodse liederen op, er staat feitelijk vanalles op... Je kan altijd eens beginnen met naar 1 cd te luisteren! (lacht)

Het is alleszins iets dat we altijd zullen koesteren. Trouwens, mijn broer heeft héél veel muziek gemaakt in die laatste 17 jaar. Hij heeft nu bijvoorbeeld de filmmuziek gemaakt voor ‘Cafard’, die animatiefilm over de oorlog, dat is dan klassieke muziek. Hij heeft al heel veel klassieke muziek gemaakt, ook voor documentaires en ook reeksen op tv, voor ‘Van Vlees En Bloed’ had hij ook, denk ik, de muziek gemaakt. Heel veel reclames, commercials heeft hij ook gedaan, en ook heel veel jazz. Hij heeft op een bepaald moment acht uur per dag saxofoon gespeeld, en jazzoptredens en jazzcursussen en jazzschool nog volgen dan. Ark is dan het tegenovergestelde van jazz natuurlijk, maar het toont zo een beetje aan dat we brede interesses hebben.

DE: In het begin van ons gesprek zei ik je al dat onze website zich richt op new wave en gothic muziek, een genre dat in België, in de jaren 80 toen jullie actief waren een sterke aanhang kende. Chery speelde vroeger bij Red Zebra, maar Elisa Waut viel niet echt onder die noemer. Voelde je toch enoge verwantschap met die scene, en waren er artiesten uit dit wereldje waar je zelf fan van was?

Elsje: In de jaren 80 dan, bedoel je? Ja, de new wave natuurlijk! Wij werden toen, zeker in het begin met ‘Russia’ een beetje bestempeld als ‘cold wave.’

Dirk Blanchart zat daar toen ook ietwat in, en Chery speelde inderdaad, voor hij bij Elisa Waut speelde, bij Red Zebra.

Dat is altijd raar bij mij, ik pik altijd de dingen er zo uit, ik kan lijsten maken van dingen die ik al heel mijn leven goed vind, maar er is zo veel, dat ik nooit boenk kan zeggen dat of dat....

Nacht Und Nebel vond ik bijvoorbeeld heel mooi, en bepaalde dingen van Luna Twist, en dan die groep met African....African Times? Nee, dat was Luna Twist....Nee, er was dan nog een andere groep, ik kan er nu niet opkomen, maar het was ook heel new wave.

DE: Allez Allez? (de lp African Queen, nvdr)

Elsje: Allez Allez! Ja, dat is het. Dat vond ik ook heel goed, maar als we dan zelf muziek zijn beginnen maken, dat was raar, dan durfde ik bijna niet meer uitgaan.

Ik ging zo graag uit, ik ging alleen maar om te gaan dansen. Vanaf dat ik ergens binnenkwam danste ik aan één stuk door, dat was mijn topsport. Ik dronk alleen maar water en ik danste!

Maar toen we zelf met muziek bezig waren, herkenden mensen ons, en durfde ik op den duur nergens meer gaan, heel biazr!

Maar ik had ook muziek gelijk Lizzy Mercier Descloux, ik weet niet of je dat kent?

DE: Nee, die ken ik niet?

Elsje: Dat moet je zeker een keer opzoeken, dat is een Franse zangeres, en dat was fantastische Franse new wave muziek. Echt heel mooi, zeker eens opzoeken!!!

Van die ene cd werd ik helemaal zot van, maar ook, eind jaren 70: de B-52’s waren voor mij zo een beetje de voorlopers van de gekke new wave, maar dan ook Bauhaus, Fad Gadget vond ik fantastisch en Echo & The Bunnymen vond ik ook heel mooi. De muziek waar ik zelf naar luisterde was allemaal zo in die stijl, maar nogmaals er is zo veel....

DE: En de muziek van tegenwoordig? Want in mijn recensie gaf ik als vergelijk voor Portraits And Landscapes de muziek van Hooverphonic die ik er een beetje in terughoor....

Elsje: Wel ja, iedere keer als we uitkwamen met de plaat zei iedereen dat Elisa Waut de voorloper van Hooverphonic was, zo werden wij iedere keer bestempeld omdat die ook zo’n beetje popmuziek maken, soms een beetje dromerig, met een zangeres.... Ik versta de vergelijkingen maar ik denk niet dat zij beïnvloed zijn door ons, en wij zeker niet door hen, want zij zijn na ons gekomen.

Van Hooverphonic vind ik bijvoorbeeld de symfonische plaat mooi, en zoals ik zei Oscar & The Wolf heb ik al heel veel beluisterd in de auto. Dat vind ik een hele mooie plaat en los van heel die hype errond.

Verder hoor ik bijvoorbeeld ook heel graag Lana Del Rey, ach en nog zo veel dingen. De eerste plaat van Rumer vond ik heel goed, maar ik hoor ook heel graag klassieke muziek, 18de eeuwse muziek. Ik ben nogal bezeten van de 18de eeuw, de eeuw van de Verlichting en dat hoort daar ook bij, ik kan daar ook echt in opgaan.

Wat heb ik hier nu nog liggen, ik zal eens even naar mijn cd-stapeltje gaan. Ik moet wel zeggen dat dat stapeltje meestal niet zo groot is.

Chery heeft hier een zangeres meegebracht, Flo Morrissey: dat is blijkbaar een heel jong meisje maar dat is wel hele mooie muziek. Daft Punk lag hier nu ook, die nieuwste vind ik een fantastische plaat, maar er ligt hier bijvoorbeeld ook The Best Of Cat Stevens, Jonathan Jeremiah, en zo van die dingen. Het is heel gevarieerd.

‘t Is raar, ofwel ben ik er voor, ofwel moet ik het totaal niet hebben. Het moet vooral iets doen, mijn gevoel moet er ook volledig in kunnen. In de tijd van Ark heb ik tien jaar gehad dat ik bijna uitsluitend naar klassieke Indische muziek luisterde, ik kon er niet genoeg van krijgen en ineens was dat gedaan. Pas op, als ik het nog een keer terughoor dan vind ik het wel ok en mooi. Ik heb ook heel graag Mediaeval Baebes gehoord, daar heb ik alle platen van maar ik ga dat nu waarschijnlijk niet meer opleggen. Ik weet niet of ik ooit nog in mijn leven daar terug naar ga luisteren. Soms is dat heel raar en heel met periodes bepaald van mij, en sommige dingen blijf ik graag horen en doen me nog steeds iets. Ik ben ook geen melancholisch type die zo blijft hangen in de muziek waarmee ik ben opgegroeid ofzo, nee dat loopt allemaal door elkaar.

Ik hou ook enorm veel van de stilte, als ik hier in Zarren ben en ik ben hier heel veel, als ik dan de kamers opdoe dan zet ik eventjes de radio op, dat is meestal voor een kwartiertje ofzo en dan is het al genoeg geweest. (lacht) Voor de rest ben ik eigenlijk heel veel in de stilte. Dat is voor mij ook heel belangrijk.

DE: Om af te sluiten, de try out concerten hebben we ondertussen dus al gehad, staan er al nieuwe concerten op de agenda in de nabije toekomst?

Elsje: Wij zijn nu misschien wel een uitgelezen groep om meer in culturele centra op te treden dan in een zaal. Jonge mensen kennen ons niet, en onze generatie gaan misschien vlugger naar een cultureel centrum of een stadsschouwburg dan naar een zaal, ik weet niet hoe dat zal zijn.

Het laatste optreden dat we deden dit jaar was op 15 november in het Depot te Leuven, want wij waren veel te laat om te beginnen zoeken omdat de plaat in het late late late late voorjaar, bijna op het einde van de zomer uitgekomen is, is dat eigenlijk te laat om in het najoor die concerten te kunnen regelen.

Maar we zijn nu aan het kijken voor volgend jaar, want ‘t is nu de moment, in het najaar, dus dat proberen wij nu te doen.

We zouden zeker graag nog een paar optredens hebben volgend jaar maar we gaan het niet forceren maar we kijken wat er mogelijk is en waar.

De recente optredens die we nu gedaan hebben vond ik alleszins hele plezante ervaringen want toen wij optraden met Ark was het heel plezant dat de mensen écht naar ons kwamen, daar werd niet naar het ego van de artiest gekeken, niet van: “Waw we gaan hier naar Oscar & The Wolf en we eten hem letterlijk op!” (lacht); nee, mensen kwamen gewoon luisteren, ze hadden er iets aan, daar moest je geen showbiz voor doen, je moest daar niet staan dansen of performance geven. Je bracht gewoon de muziek en daar heb ik heel veel uit geleerd: om ook te leren ontspannen en te genieten op het podium en dat draag ik nu wel mee. Het is eventjes wennen om weer te performen onder je naam, maar toch voel ik dat ik datgene wat ik bij Ark ervaren heb om te genieten van optredens nog steeds meedraag.

En ook de interactie tussen het publiek en jezelf. Vroeger, heel vroeger met Elisa Waut, was ik eigenlijk bang omdat alles zo op me afkwam, het is nu wel veel aangenamer geworden om op te treden...Van mij mogen er nog komen!

DE: Hartelijk bedankt Elsje voor deze leuke babbel, en hou ons zeker op de hoogte als er nieuwe concerten gepland staan!

Elsje: Doe ik, en jij ook bedankt voor de recensie, dat is altijd plezant om te lezen! Het was aangenaam en ik wens je nog een goede avond en een goede herfst!

Deel I van ons interview met Elsje lees je hier

Elisa Waut

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...