United & Identified kort zich mooi af tot You & I (U&I). Het idee hierachter is dat wij allemaal verenigd, maar toch uniek en dus identificeerbaar zijn.
18/11/2015, Xavier Kruth![]() |
|||||
Dag Steve. Vertel eens, hoe is United & Identified ontstaan? Ik ben reeds sinds mijn 15 bezig met muziek. Gaande van gothic rock tot de donkere new wave en het elektronische. Het echte elektronische gebeuren begon in feite de overhand te nemen toen ik in 2000/2001 naar Gent kwam om te studeren en daar Hendrik (De Clercq, synths) leerde kennen. Samen met hem richtte in toen 1D-Fens op. Na een paar jaar hield dat verhaal op en bleef ik wat op mijn honger zitten. United and Identified zag in feite, na een paar jaar pauze, in 2006 het daglicht, maar het duurde nog enkele jaren voor ik er effectief iets mee deed. Wat me intrigeert is dat je oorspronkelijk gothrock speelde, en gaandeweg naar de electro bent geëvolueerd. Leg eens uit hoe dat in zijn werk gegaan is? Mijn gitaar spelen vervaagde in een interesse voor elektronische muziek met de loop der jaren. Ik neem mijn gitaar nu en dan nog eens vast, maar ik merk meer vrijheid op bij elektronische muziek. En de schuld ligt allemaal bij Apoptygma Berzerk en VNV Nation. In mijn ‘jeugd’ ging ik zowel naar gothic als dance/trance fuiven. Ik hield van het donkere dat ik in de scene vond, waar we goeie gesprekken hadden, genoten van spijs en drank en onze emotionele ik voedden. Maar aan de andere kant kon ik me ook goed uitleven op een goeie beat en gewoon doorgaan. Met het risico om op een paar mensen hun tenen te trappen, maar future pop is vaak steengoeie dance maar dan met een mannelijke vocalist in plaats van een vrouwelijke. Toen Apoptygma Eclipse doorbrak en ik compleet verslaafd werd aan Empires van VNV Nation, hebben we ook 1D-Fens opgericht. Een ander voordeel van een elektronische band, is dat je heel veel alleen kan voorbereiden en je een grotere vrijheid hebt. Zonder dictatoriaal te willen klinken, maar binnen UnI doe ik de voorbereidingen van een nummer voor ongeveer 80% zelf. Dan pas komt de rest er bij. Bij een gewone band is dat vrij moeilijk. Er is een speciale betekenis achter de naam United & Identified. Kan je dat even uitleggen? United & Identified kort zich mooi af tot You & I (U&I). Het idee hierachter was dat wij allemaal verenigd, maar toch uniek (en dus identificeerbaar) zijn. Tevens gaat het altijd over U en ik. Net zoals wij, in dit interview, elk onze rol hebben, U en ik. Ik geef in mijn muziek een deel van mijn persoonlijke gevoelen vrij en deel deze met U. U kan er zich misschien mee identificeren waardoor we ons verenigd voelen. Of U kunt ze weerleggen, wat je onderscheidt van mij en dus uniek maakt. Jullie brachten eind 2014 jullie debuut ‘Moments of Evolution’ uit. Zit er een concept achter de plaat? Ja en neen. ‘Moments of Evolution’ is begonnen met de uitlopers van ‘At the border of the line’. Doorheen de cd snijd ik onderwerpen aan waar ik mee in aanraking kwam. Een voorbeeld: ‘Fallen Angels’ gaat over een avond in Londen waar iemand me vertelde dat Stella de bijnaam Wifebeater had. Ik was geschokt te horen dat er daar mannen zijn die niet tegen de alcohol kunnen en dan spontaan op hun vriendin beginnen te kloppen. ‘At the border of the line’ gaat over iemand die ik kende die borderline heeft. Het is mooi als je iemand tegenkomt die je vertelt dat je teksten hem aanspreken en die zelf borderline heeft. ‘Moments of Evolution’ is een reflectie over mijn leven en de gebeurtenissen bij het begin en het einde van de cd. De nummers staan echter niet in chronoligische volgorde. Waren jullie blij met de reacties op de plaat? In de eerste plaats waren we al blij dat we ze konden uitbrengen. Het moeten veranderen van label, 3 verschillende drummers tijdens de opnames, mijn stem die veranderde (door het stoppen met roken)… het waren allemaal factoren die meespeelden in de duur om de cd te maken. De reacties zullen altijd gemengd zijn. Het is natuurlijk fijn om te merken dat mensen je muziek goed vinden, maar dat is geen reden om naast je schoenen te gaan lopen. Het bevestigt wel dat we niet zo slecht zijn als we zelf denken. Ik zal altijd naar de cd luisteren en de fouten horen. Wat maakt dat de goeie reacties een extra duwtje in de rug zijn en bewijst dat de mensen deze fouten niet horen. (lacht) De meeste reacties waren positief wat bijdraagt tot het verder zetten van dit project. Ik heb immers lang genoeg voor mijn kat muziek gemaakt. Jullie spelen futurepop, en jullie zijn zowel muzikaal als tekstueel best te vergelijken met VNV Nation, de goden van de futurepop. Kunnen jullie deze vergelijking hebben? In welk opzicht onderscheiden jullie zich van hen? Klinkt me als muziek in de oren. De vergelijking gaat zeker op, alhoewel we nog iets meer momenten van evolutie zullen nodig hebben om tot dat niveau te komen. Persoonlijk denk ik dat we het beste te vergelijken zijn met de VNV van de ‘Empires’ en ‘Praise The Fallen’ periode. Deze leunen het dichtste aan bij de dance/trance scene. Ik heb ooit de opmerking gekregen van een vrij grote fan van ‘pure’ futurepop dat we klonken zoals VNV zou kunnen klinken. Het is een feit dat ze heel ver weg geëvolueerd zijn van hun begin periode. Waarschijnlijk zal dat ook zo zijn bij ons, maar dat weet niemand. Zeker als je weet dat we live een gitaar aan de nummers toevoegen. Ronan is een prachtige schrijver die steeds een onderwerp kan benaderen, maar toch de mogelijkheid tot persoonlijk interpretatie laat. Ik hoop dat mensen ook dat gevoel hebben bij mijn teksten. Toeval wil dat sommige nummers op dit moment toepasbaar zijn voor mezelf terwijl ze over een totaal andere context gaat. Het zal op de Dark Entries Night de eerste keer zijn dat jullie live optreden. Waarom is dat er nooit eerder van gekomen? U&I live is een vreemd beestje. In de eerste plaats is er tijdsgebrek en het feit dat ik zelf niet meer zo vaak uitga. Op die manier leer je immers minder snel organisatoren komen, iets wat nu via mond aan mond reclame moet gaan. Dan is het ook zo dat we technisch een moeilijk setup hadden. In de studio is het vrij makkelijk om effecten aan te passen, bepaalde loops op te zetten e.d. De repetities voor dit optreden zijn vaak technisch uitdagend geweest, maar we denken dat we er eindelijk door zijn. Het Dark Entries optreden is voor ons ook een stukje bewijzen dat het ook haalbaar is om live te gaan. We zijn immers niet de eerste elektronische groep die op podium staat. Een van de redenen waarom het zo lang duurde om live te gaan is omdat alles live gespeeld of gerenderd wordt. Er staat dus niets op tape. In welke bezetting gaan jullie optreden en wat mogen we verwachten? De huidige bezetting ziet er als volgt uit: mezelve op zang, Sammy Glaïed, (DJ S. Aka IS.Rafil) zorgt voor de controle van de laptops/synths en gaat ook backing vocals op zich nemen, David Vermeersch doet onze drums - daar zit nog een kleine uitdaging, want hij heeft net schouder chirurgie ondergaan, en we moeten hem aansporen rustiger te drummen (maar weer gerust , hij geeft er een lap op) - en nieuwkomer bij de groep Alex van der Cruyssen. Hij zorgt voor de gitaar. Ik denk ook dat we met deze bezetting een heel goeie bezetting hebben die nog wel even zal duren. Het heeft een tijdje geduurd om de juiste mensen met de juiste drive te vinden, maar het ziet er naar uit dat we er zijn. Niets is belangrijker dan een goeie vibe te hebben. Ik voel ze alleszins op de repetities, dus ik ben ik er zeker van dat het op het podium ook merkbaar zal zijn. Dank je wel, en succes op 11 december! United and Identified: website / facebook Dark Entries Night XIII met Mirexxx en United and Identified
|
Volgende interviews:
BLAINE L. REININGER (TUXEDOMOON) - Mijn toekomstplan is om te blijven doen wat ik doe tot ik het niet meer kan doen.
VOMITO NEGRO - De huidige scene berust niet echt meer op experiment.
THE IMAGINARY SUITCASE - Er werd me soms gezegd dat ik onterecht niet meer bekendheid geniet. Maar in muziek bestaat er geen billijkheid... En het verstoort mijn slaap niet zoveel.
Massenhysterie - Ik voel me eerder een kinky rebel dan een Dominatrix!
PROJECT PITCHFORK - Pitchfork rust nooit. Er staat altijd iets nieuws en interessant in de pijplijn.
'n Tales - Ambitie? Wereldtoernee samen met The Cure? Je kan de lat niet hoog genoeg leggen…
Alter Ego vzw - Een interview met lijf en leden, het kloppend hart en de gepassioneerde ziel, de ying en yang van Alter Ego vzw, Fleur Coevoet
Daft label night: Karl Hefner & Hugh Lagerfeld - 'Het totaalbeeld klopt!'
Merciful Nuns/Aeon Sable - The Benelux Lodge @ Satzvey Gothic Castle op 29-08-2015
BETTINA KÖSTER (MALARIA!, MANIA D.) - Thurston Moore kwam binnen en zag ons, en hij zei dat als wij met zoiets wegkwamen, hij ook een groep kon starten.