casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

EUROROCK: ARBEID ADELT!
Mag ik nu eindelijk uw vriendin muilen of hoe zit het?
01/04/2015, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

01/04/2015 : EUROROCK: ARBEID ADELT! - Mag ik nu eindelijk uw vriendin muilen of hoe zit het?
01/04/2015 : EUROROCK: ARBEID ADELT! - Mag ik nu eindelijk uw vriendin muilen of hoe zit het?
01/04/2015 : EUROROCK: ARBEID ADELT! - Mag ik nu eindelijk uw vriendin muilen of hoe zit het?
01/04/2015 : EUROROCK: ARBEID ADELT! - Mag ik nu eindelijk uw vriendin muilen of hoe zit het?
01/04/2015 : EUROROCK: ARBEID ADELT! - Mag ik nu eindelijk uw vriendin muilen of hoe zit het?
In de aanloop van het Eurorock festival vonden we het nodig om Marcel Vanthilt even aan zijn oren te trekken (en achteraf een sjot in zijn k*#%@n te geven, u zult wel begrijpen waarom) om hem uit te vragen over de activiteiten en de plannen van Arbeid Adelt! Want er is niet enkel het optreden op Eurorock - de groep treedt er op vrijdag 15 mei op - er is ook de recente uitgave van de ‘Best Of 3CD’ die zowat het hele oeuvre van Arbeid Adelt verzamelt, er zijn de talrijke optredens en de geruchten over nieuw materiaal. We spitsten onze oren…

Dag Marcel. Eind 2013 kwam de verzameling ‘Best Of 3CD’ uit, een verzameling van nagenoeg al jullie materiaal. Naar aanleiding hiervan treden jullie ook weer vaker op. Zal de cd-uitgave een doorstart van Arbeid Adelt! betekenen?

Absoluut! Omdat reacties goed zijn en we zelf er weer helemaal op kicken, gaan we door, tot iemand ons van het podium knalt. Deze winter deden we 'n serietje café- en club-optredens en die vielen telkens wreed mee, publiek enthousiast, wij in vorm, soms ter plekke songs bedenkend, scherp staan we! En dus doen we door, er is nieuw materiaal in de maak, na de zomer komt er 'n nieuw album, voilà!

Het is vreemd dat veel van het werk van Arbeid Adelt! zo lang niet beschikbaar was. Jullie zijn nochtans nooit vergeten - ‘De dag dat het zonlicht niet meer scheen’ wordt nog steeds regelmatig op de radio gespeeld - en hebben twee exclusieve concerten gedaan met ‘Jonge helden’ in 2010 en 2011. Waarom heeft het zo lang geduurd?

Eerst omdat er 'n conflictje was platenfirma EMI-Belgium. Toen dat conflictje opgelost was, bleek EMI-Belgium plots niet meer te bestaan! Warner Music had de zaak overgenomen, waardoor het allemaal weer langer duurde vooraleer onze compilatie eindelijk gereleased werd. Doch het was het wachten waard, het is 'n gedegen 3cd-box geworden, we zijn er trots op.

Twee maanden na de oprichting van Arbeid Adelt! in 1981 stond de eerste single er al: ‘Ik sta scherp’. Niet lang daarna volgt ‘De dag dat het zonlicht niet meer scheen’, die de doorbraak van de groep betekende. En in 1983 kwamen de twee ep’s uit: ‘Jonge helden’ en ‘Le chagrin en quatre-vingt’. Dat ging toch allemaal ontzettend snel, of niet?

Ja, dat ging snel. En eigenlijk was het ook even snel gedaan. We hebben ons eerste 'laatste' optreden gespeeld toen de tweede mini-elpee uitkwam, in september 1983. Helaas werd de single uit de mini-elpee, 'Lekker Westers', plots 'n hitje. Toen moesten we wel doordoen, ook al zat Luc Van Acker intussen al in Londen met Shriekback te jammen. Jan Vanroelen & ik hebben er dan maar Dani Klein en Willy Willy bijgehaald zodat AA! nog 'n jaar of drie voluit is kunnen gaan. In 1986 zijn we dan nog 's gestopt, omdat de hele Belpop op zijn gat zat. Om vervolgens in 1990 opnieuw te beginnen en nu, in 2015, alweer 'n doorstart te maken. Wij gaan gewoon door tot we dood zijn, en wellicht ook daarna!

Jullie kozen van meet af aan voor Nederlandstalige teksten. Als ik het goed begrepen heb wilden jullie zich onderscheiden van het sloganeske van de punk. Wat had Nederlands verder nog als meerwaarde?

Vooral dat er nog zoveel woorden zijn die andere tekstschrijvers nooit gebruiken: 'filatelist' (uit 'De Dag Dat Het Zonlicht Niet Meer Scheen'), 'titanium & plutonium' (uit 'Ik Sta Scherp'), 'amusementsbedrijf' (uit 'Het Amusementsbedrijf'), et cetera. Ik vind het 'n geweldig spel en ook 'n heerlijk hersenbreken om geen voor de hand liggende woorden of beelden te gebruiken. Het maakt het 'n onuitputtelijke bron. Meestal gaan liedjes over de liefde, zeer saai is dat. Bij AA! gaan ze zelden over de liefde, wel over sex ('Johnny Sexpistool', 'Grijp me nu') omdat sex boeiend is en de liefde eerder kneuterig en zelfbeklagend. Ik schrijf liever over leegheid, gebouwen of wereldgeschiedenis. Als je dat doet is je eigen taal de beste, in het Engels gaat het snel erg belachelijk slecht worden, vrees ik.

Ik merk in de teksten ook een hang naar het absurde, naar dada en modernisme. Je hebt ook verschillende vertoningen van Paul Van Ostaijen gemaakt. Waren je teksten van meet af aan bedoeld om hierdoor beïnvloed te zijn, of heb je gaandeweg ontdekt dat je iets gemeenschappelijk deed met de modernisten?

Dat is gaandeweg gekomen. Het moet onbewust in mijn gezeten hebben, want toen ik 25 was kende ik weinig van de literatuurgeschiedenis. Het rare is dat ik nog steeds het interbellum op allerlei gebieden 'n heel interessante periode vind: jazz, art-deco, Van Ostaijen, futurisme, kubisme ... Heel grensverleggend allemaal, zowel qua grafiek als dynamiek. Vooral ook dat het veel normen wegvaagt, is - net zoals bij punk - essentieel, en dat inspireert mij enorm.

Jullie hebben de hoogdagen van de new wave gekend. Welke verschillen zien jullie tussen muziek maken in de jaren 80 en vandaag de dag?

Het is makkelijk om heel nostalgische te zijn: toen was het beter, echter, straffer. Misschien is dat ook wel zo. Ik vind in elk geval veel van de punk- & newwave-singletjes die toen verschenen nog steeds heel sterk en vooral anarchistisch. Die anarchie zie ik vandaag veel minder, ook al geeft het internet wel iedereen de kans om te doen waar hij/zij zin in heeft. Misschien moet je vandaag minder in opstand komen omdat je creatief makkelijker een ei kan leggen. Er zijn muziekwedstrijden, er is YouTube, Pukkelpop ... er is zoveel èn het is goed georganiseerd. Je hebt vandaag dus eigenlijk meer mogelijkheden dan toen en dat is goed.

Heruitgaven van klassiekers uit de jaren 80 schijnen nog vrij goed te verkopen. Voor jonge artiesten is het echt heel moeilijk om hun werk nog uit te geven op cd, tenzij je gewoon alles zelf doet. Jullie hebben heel wat ervaring in de muziekindustrie. Hoe denken jullie hierover?

De muziekindustrie is kapot, ja. Niks verkoopt nog. Muziek wordt gratis weggegeven en dat is in feite schandalig. Want muziek kost heel veel tijd en vaak ook veel geld om te maken. Waarom mag dat niks kosten? Een brood bij de bakker kost ook geld, een auto krijg je ook niet gratis, waarom muziek dan wel? De waarde is heel erg gedevalueerd, erg spijtig. Maar, dit gezegd zijnde, de kanalen om muziek te verspreiden zijn verduizendvoudigd en dat is fantastisch. Wij maken 'n nieuw album en weten nog niet wie het uitbrengt. Maar dat maakt niks uit, desnoods doen we het zelf, net als in de punktijd. We hebben de platenindustrie niet nodig. Wat we wel nodig hebben zijn de concerten: als we onze muziek niet live kunnen spelen bestaan we niet. En concerten zijn ook nog zowat het enige waar je geld voor krijgt, dus: leve Eurorock!

Je zegt dat er nog nieuw werk op komst is. Hoe ver staan de vorderingen hiermee?

We hebben redelijk veel basisideeën klaarstaan, er zijn zelfs ook al heel wat nummers helemaal àf met tekst en al. In april en mei nemen we 'n hele zwik materiaal op en in juni wordt er gemixt en afgewerkt. Normaliter laten we het album in september of oktober op de mensen los. Arriba!

In 2013 kwam een split-ep uit met BeNe GeSSeRiT. Waarom staan de twee nummers die jullie daarvoor opnamen staan niet op de drie cd-box?

Uit plaatsgebrek. Er konden maar 22 nummers per cd, of 70 minuten maximaal, en we hadden al teveel. Extraatjes zijn altijd leuk voor speciale uitgaven, zoals onze picturedisc van RecordStoreDay, daar staan op de b-kant obscure instrumentale nummers, dat is voor de die-hard verzamelaars.

En, kijken jullie uit naar Eurorock? Zijn er andere groepen die jullie willen zien op de affiche?

Peter Hook is altijd 'n gebeuren, zal zeker goed zijn. Killing Joke natuurlijk, met hen speelden we in 1985 op het Seaside Festival in De Panne. Front 242, nog steeds één van onze beste exportbands ooit. Fields of the Nephilim? Dat is lang geleden! Vive La Fete, altijd goed & Luc Van Acker als dj: shake your coconuts, baby!

We zijn vriendelijke mensen. We geven jullie het laatste woord…

Mag ik nu eindelijk uw vriendin muilen of hoe zit het? Oh, pardon, het is uw moeder

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...