casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

ATARAXIA
We maken deel uit van een geheel en afstand kan blindheid en destructieve krachten veroorzaken.
05/03/2015, Tom Plovie
 Bookmark and Share

05/03/2015 : ATARAXIA - We maken deel uit van een geheel en afstand kan blindheid en destructieve krachten veroorzaken.
05/03/2015 : ATARAXIA - We maken deel uit van een geheel en afstand kan blindheid en destructieve krachten veroorzaken.
05/03/2015 : ATARAXIA - We maken deel uit van een geheel en afstand kan blindheid en destructieve krachten veroorzaken.
05/03/2015 : ATARAXIA - We maken deel uit van een geheel en afstand kan blindheid en destructieve krachten veroorzaken.
05/03/2015 : ATARAXIA - We maken deel uit van een geheel en afstand kan blindheid en destructieve krachten veroorzaken.
Twintig jaar geleden kwam Ataraxia naar België. Het was de eerste keer, hun eerste optreden in het buitenland. Sindsdien hebben ze regelmatig in ons land gespeeld, met hun prachtige etherische en esoterische muziek. Ondertussen is het al acht jaar geleden dat ze ons vlakke land nog eens bezochten, en dus is hun optreden op Black Easter meer dan welkom. Bovendien bracht de groep een nieuwe cd uit in 1024 en zal er nog één volgen in 2015. De ideale gelegenheid voor een lang interview…

Hoe zou je Ataraxia als groep beschrijven aan iemand die jullie muziek niet kent?

Voor Ataraxia is muziek een sacrale acte, een soort moderne ritueel om essentiële krachten te vieren. We gaan terug om onze wortels te beleven op een manier die bijna vergeten is. Muziek komt voort uit stilte en zal tot stilte wederkeren, net als een ritueel dat in stilte begint en opnieuw in stilte eindigt. Luisteraars kunnen hun eigen weg kiezen om te volgen en te zoeken. Op deze unieke wegen vindt iedereen zijn of haar vergeten herinneringen, verborgen angsten en diepe verlangens. Daarom is een optreden zo belangrijk: het stelt iedereen in staat - zowel muzikanten als publiek - om hun eigen ontsluierde kern te verkennen, hun wortels.

In onze muziek kan je een diepe gevoeligheid vinden voor het middeleeuwse, de renaissance, het Keltische, barok, flamenco, oosterse muziek, jaren 80 darkwave, avantgarde, meditteraanse atmosferen, Gregoriaanse en liturgische gezangen, heavenly voices, symfonische muziek… Al deze stijlen behoren tot heel verschillende plaatsen, culuren en historische perioden. We voelen hun aanwezigheid heel spontaan in ons leven en voelen de nood om ze samen te brengen, te transformeren en te filteren in onze albums. Deze mozaïek aan geluiden en talen vertolkt onze liefde voor dit alles. Onze muziek heeft vele etiketten gekregen: neoklassiek, folk, fantasy, etherisch, middeleeuws, barok, sprookjesachtig, cabaret en velen meer. Wij zoeken gewoon naar schoonheid, harmonie en gratie. Dit alles is tijdsloos.

Atariaxia is een grieks woord, gebruikt door Pyrrho en Epicurus om een lucide toestand van robuuste kalmte te beschrijven. Is dit de ultieme toestand dat jullie het publiek willen doorgeven tijdens een optreden?

De betekenis van het woord Ataraxia is als het pad waarop we wandelen: we stappen erop. We kunnen dit vertalen als een ‘trillend evenwicht’. Onze muziek is niet bedoeld om pathetiek op te wekken. Het oogt erop om dieper te gaan en de snaren van onze meest primaire natuur te raken, die achter ons ego, onze angsten, onze verdediging en onze maskers verborgen zit. Doorheen muziek kunnen we onze meest natuurlijke en spontane levensvreugde herleven. Door de ervaring van schoonheid voelen we de aanwezigheid en de warmte van de energetische krachten die de kosmos controleren.

In het begin was Ataraxias doel om elke interne strijd weg te werken, als een soort catharsis. Het was een schreeuw om vrijheid, om je leeg te maken en te reinigen van alles wat een obstakel geworden was om de oorspronkelijke onschuld terug te beleven. Puurheid en transparantie in muziek gaan samen met persoonlijke verheffing.

Het is acht jaar geleden dat de groep nog in België kwam. Dat is toch een lange tijd. Was daar een specifieke reden voor of hadden jullie gewoon geen aanbiedingen?

Het is heel eenvoudig: er waren geen speciale aanbiedingen, maar nu is het eindelijk zover! Ik denk dat ons eerste concert buiten Italië in België was, zo’n twintig jaar geleden. Bijgevolg is Black Easter veel meer dan een fijne mogelijkheid om nog eens te spelen: het is voor ons een verjaardag!

De afgelopen jaren heeft Ataraxia regelmatig in China gespeeld. Is er een speciale band met het land of met het publiek ginder?

We hebben voor het eerst door China getourd in 2010, en we zijn teruggekeerd in 2011, 2013 en 2014. Elke tournee was volledig verschillend. Eentje was absoluut groots: we hebben tien verschillende regio’s in dit enorme land bezocht. We kwamen in aanraking met organisatoren en publiek na een heruitgave van één van onze platen. Daar volgden dan twee compilaties op, en we hebben de kans gekregen om een heel receptief publiek te ontmoeten en voor hen te spelen. Ze waren eveneens gevoelig voor de meer etherische en intieme liederen. We hebben op prachtige plaatsen kunnen spelen en alles was prachtig georganiseerd. We hebben deze ervaring erg kunnen smaken. Er was helaas geen vrije tijd, maar elke dag kunnen spelen met zo’n repons is iets dat we nooit zullen vergeten.

De conceptplaat ‘Paris Spleen’ steekt uit in jullie repertoire. Het is ook één van mijn favorieten. Hoe kwam de plaat tot stand, en zal er ooit een vervolg op komen?

‘Paris Spleen betekende ironie, provocatie, ons bitterzoete kantje… Het begon tijdens een wandeling langs de boulevards van Parijs - of van eender welke andere stad - waar we met twee contrasterende werelden werden geconfronteerd: aan de ene kant de overvloedige en triviale wereld van de consumptiecultuur, en aan de andere kant de vernederde zielen vol haat en miserie… We keerden terug naar de tijd van Baudelaire en zagen onszelf als bezoekers van één van de volkskermissen waar freaks verplicht waren om zichzelf tentoon te stellen en te verkopen om te overleven. Zelfs in deze afschuwelijke en ellendige omstandigheden ging het leven door, doorweekt van pijn en decadentie.

Een heel innovatieve fotograaf, die aan het eind van de 19de en het begin van de 20ste eeuw leefde, heeft ons enorm geholpen met zijn kliekjes van de volkswijken waar de ellendelingen leefden. Hij vermijdde elke vorm van zelfglorificatie om op een zeer poëtische manier de ‘andere kant’ te tonen. We voelden een grote nood aan de uitgave van deze plaat en we deden het zonder enige moeite op een zeer korte tijd. We hadden dit nodig en hebben daarna nog een opvolger volgens hetzelfde concept uitgegeven: 'Spasm', in januari 2014.

Na deze uitgave waren we verbijsterd door de reacties. Tijdens optredens ontdekten velen hun eigen wereld, geschiedenis, herinneringen of hadden ze gewoon veel pret en beleefden ze Ataraxia vanuit een volledig ander perspectief. We zijn erg dankbaar aan het publiek met wie we dit alles hebben kunnen delen! Dit geeft ons hoop omtrent de openheid van geest en zelfironie van vele luisteraars.

Wat is volgens jullie de beste plaat aller tijden en waarom? Hebben jullie ook een persoonlijke favoriet in het Ataraxia-repertoire?

We hebben geen favoriete plaat. De beste plaat is altijd diegene die nog komen moet. Op dit ogenblik zijn we erg verbonden met ‘Wind At Mount Elo’, dat in juli 2014 uitkwam, en met 'Ena', de komende plaat die in de lente van 2015 uitkomt. We hebben zonet het studiowerk afgerond en het eindresultaat is echt fris en bijzonder. We houden van platen die en eigen leven en identiteit verwerven tijdens het opname- en mixingproces.

We hebben vele favoriete liederen. Elk van onze platen bevat pareltjes die unieke kribbels veroorzaken. Op dit eigenste moment voelen we ‘I Am’ van ‘Wind At Mount Elo’ heel sterk aan, net als ‘La’awiyah’ van de volgende plaat ‘Ena’.

Welke kunstvorm heeft het meeste invloed op de muziek: boeken, schilderijen, poëzie, sculpturen… Of is het eerder een mix binnen één thema en sfeer? Wat is de impact van andere kunstvormen op de muziek?

Wij houden het meest van poëzie. We voelen ons erg op ons gemak als we poëzie verwerken. Sappho en verschillende klassieke Griekse dichters waren erg geïnspireerd door de natuur. Hun gedichten zaten vol met visuele en auditieve suggesties naar natuurlijke elementen. Ze schreven geen lange en complexe verzen om hun gevoelens over te brengen. Ze observeerden en leefden de veranderingen van de natuur, het veranderende daglicht, de getijden, de standen van de maan, de seizoenen van wieg tot graf, en verwoordden dat in hun gedichten. Elk woord omvat een kleur, een oppervlak, een geur. Hun poëzie was geschreven om met een lier begeleid te worden. Het was levendig, sensueel en absoluut muziekaal.

Een andere belangrijke invloed zijn landschappen, in het bijzonder energierijke plaatsen en plekken in de natuur.

Historische muziekreferenties - naar de middeleeuwen, renaissance, folk en Keltische muziek - maken onlosmakend deel uit van de muziek van Ataraxia. Is het de noodzaak om die muziek levend te houden, of heeft de hedendaagse muziek minder te bieden?

We hebben inderdaad een zwak voor traditionele melodieën en thema’s, maar naar onze mening moet dit alles omgevormd worden tot iets nieuws. Het is soms moeilijk om onze muziek te definiëren, want het weerspiegelt de verschillende persoonlijkheden in de groep. Sinds onze eerste plaat zijn we weinig geïnteresseerd in het maken van singledeuntjes. We hebben er steeds van genoten om verhalen te vertellen, als moderne troubadours: het filteren van hetgeen mythologie, traditie en legenden ons overhandigt hebben.

We hebben er steeds voor gekozen om conceptplaten uit te brengen. Ataraxia verzamelt verschillende persoonlijkheden, maar met een gemeenschappelijke inspiratie. De albums ontstaan steeds vanuit een collectieve inspiratie of een specifiek thema. Een nummer ontstaat gewoonlijk als een krachtige rivier die door onze verbeelding stroomt tot het een weg naar buiten vindt en een leven midden de mensen begint. Het is een samengaan van een traditionele geest en een moderne gevoeligheid.

Francesca heeft een fijne en warme operastem met een groot bereik. Heeft ze een klassieke opleiding gehad of heeft ze haar zangstijl zelf ontwikkeld?

Francesca is een zangeres van nature. Ze werkt hard aan haar expressie zonder leraars of trainers, maar door haar gevoel te volgen. Haar doel is om haar stem te bevrijden, om het zo instinctief mogelijk te laten zijn. Met deze androgene stem kan ze gemakkelijk overgaan van lage klanken tot hoge tonen. Haar zang is niet enkel zoet of strelend. Het kan overslaan en je in archaïsche dimensies voeren waar tegenstellingen - goed en kwaad, licht en duisternis - dezelfde kracht en waardigheid hebben. Iemand zei haar ooit dat ze een ‘antieke’ stem heeft, omdat het tot een ver verleden hoort. Experimenteren en naar nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden zoeken is een doel en een noodzaak als je eerlijk wil zijn met jezelf.

Jullie zullen op stille zaterdag spelen tijdens het paasweekend. Heeft religie een bijzondere invloed op de muziek van Ataraxia?

Indien ons leven een spiritueel groeiproces is eerder dan een zuiver materialistische ervaring is, kunnen alle domeinen waarin spiritualiteit geuit wordt een bron van verlichting zijn. Onze groei werd ontwikkeld doorheen verschillende tijden en situaties. Achter elke vorm van geloof - specifieke godsdiensten eerder dan heidendom - gaat een naakte ziel alleen in haar zoektocht. Daarom mixen we soms liturgische gezangen met tribale ritmes en heidense rituelen in onze muziek.

Het belangrijkste is om onze spirituele vrijheid te vrijwaren van elke vorm van suprematie. We zoeken naar spirituele wijsheid die niet gelinkt is aan een dominante of specifieke religie, maar aan een harmonie van kosmische krachten. Het te bereiken doel is een oergevoel van volledigheid, rust en innerlijk licht; het deel uitmaken van het al.

Wat staat er op het programma op Black Easter in Antwerpen? Een speciaal programma of een overzicht van populaire Ataraxialiederen?

Elk concert dat we spelen is verschillend. Samen met composities van onze recentste plaat ‘Wind At Mount Elo’ zullen we een aantal van de betere nummers spelen uit ‘Kresmasta Nera’, Llyr’ en - exclusief voor Black Easter - één of twee liedjes van de komende plaat ‘Ena’.

Ataraxia speelt graag op speciale, vaak intieme plekken met een historische achtergrond. Dit zal helaas niet het geval zijn in België. Zal er een speciale aanpak zijn om dit te compenseren op de vierde april?

Het is niet enkel op plaatsen die nog steeds de zuiverende kracht van de tijd bezitten - zoals antieke kathedralen, tuinen, oude pleinen, archeologische sites of wouden - dat onze muziek ons en onze luisteraars in staat stelt om vergeten herinneringen en sensaties te herbeleven. Dit kan eender waar gebeuren.

Op de vierde april nemen we Angelo Zanellas koperen en houten maskers mee als versiering en stil gezelschap op het podium. Elk van ons zal een koperen gezel aan zijn of haar zijde hebben. Onze energie zal de rest doen.

Is er een andere artiest die jullie graag willen zien op Black Easter?

Sieben en Rosa Crux, aangezien we al vaak samen gespeeld hebben. Maar we zijn ook nieuwsgierig naar de prestaties van verschillende andere groepen waar we nog niet eerder van gehoord hadden.

Zijn er nog specifieke thema’s of onderwerpen die nog niet muzikaal onderzocht werden en die mogelijk invloed zullen uitoefenen op toekomstige projecten?

Muziek betekent hoop, en hoop is geen passief gegeven. Het benut al onze energie en wilskracht. Muziek is verandering, is het mirakel van ontstaan en loslaten. We moeten enkel onze eigen bereikbaarheid in de genade van het moment ontwikkelen. Mysterie is doorzichtig. Soms heb je geen woorden nodig. De luisteraars zullen het mysterie van de komende projecten kunnen smaken.

Er komt een nieuwe plaat uit in 2015. Welke toekomstplannen hebben jullie nog?

‘Ena’ zal de Ataraxia-uitgave van 2015 worden. Het staat voor ‘één’ of eenheid in het Grieks en zal acht nummers bevatten. We keren terug naar oude, mystieke sferen en soundscapes. De muziek zal geïnspireerd zijn door een spirituele vlam: er zullen een Kyrie en een melodie van Richard Lionheart aanwezig zijn, alsook liturgische gezangen en epische composities met sterk uitgewerkte samenzang.

Tenslotte werd ‘Ena’ als titel gekozen om dualiteit, groeiende conflicten en scheiding te overwinnen. We proberen naar een ruime en openhartige houding te groeien. We maken deel uit van een geheel en afstand kan blindheid en destructieve krachten veroorzaken. We zijn allemaal verbonden. Muziek heeft het recht en de plicht om hieraan te werken. Het is zo’n direct en krachtig medium.

Dank voor dit interview!

ww.ataraxia.net

Tom Plovie

Vertaling: Xavier Kruth



HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Jubel en juich! Then Comes Silence kondigt nieuw album aan!

Veel te onderschat, tenminste dat is mijn oordeel over deze Zweedse Then Comes Silence, die met “Machine” een nieuw album aankondigt, dat vooraf wordt gegaan door de single ”We Lose The Night”, waarmee u via onderstaande clip kunt kennismaken. Voor Europa staat SPV in voor deze release. Op 25 april speelt Then Comes ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Quasar is de naam van de nieuwe van Ataraxia

De lente klopt al aardig op de deur, al zult u nog een beetje geduld moeten hebben vóór de nieuwe Ataraxia - die zowel digitaal als fysiek in een digipak en op vinyl verschijnt én als hard cover digibook gelimiteerd op 400 exemplaren - uw muziekverzameling kan aanvullen. Mysterieus als vanouds, maar opgebouwd rond een ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : 14 maart E-Tropolis Festival in Oberhausen

Voor de grotere festivals moet u af en toe ook een keertje bij de oosterburen naar binnen kijken. Traditiegetrouw vindt in de late winter het E-Tropolis Festival plaats, dit jaar op zaterdag 14 maart met in een glansrol (headliner) onze eigenste Front 242. Plaats van het gebeuren: de Turbinenhalle in Oberhausen (niet zo heel ver weg van ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2020 : Jesus And Mary Chain brengt 'Darklands' integraal in de AB

The Jesus And Mary Chain zijn rzanedsnel bekend geworden, midden in de jaren 80. Hun debuut 'Psychocandy' werd onmiddelijk een succes. De muziek is dan ook zeer aanstekelijk. Een paar eenvoudige akkoorde overstemd door noise en feedback, en daarachter zeemzoete melodiën en weemoedige teksten. Het succes kende evenwel ook een weerzijde. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sons Of Alpha Centauri - Buried Memories (vinyl)

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n fan van remixen of remix albums. Ik vind ze eigenlijk enkel interessant als er echt iets origineels wordt gedaan met het bronmateriaal en dat is globaal genomen veel te weinig het geval. Onder de weinige artiesten die daar wel in slagen, reken ik Rummelsnuff ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spank The Nun - Initial Decay Control

Ebm / industrial uit Dallas, Amerika. Deze Spank The Nun waagt via het New Dark Ages promo agentschap ook zijn kans bij ons en dan moet gezegd dat de labeling toch een beetje misleidend kan zijn. Uiteraard is dit electro, monotone en droge beats maar naar m.i. meestal met iets te weinig tempo om onder de ebm vlag te kunnen varen, al kunt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feu Follet - Le Champ Des Morts

Een nieuw eenmansproject uit Nancy, Frans-Lotharingen, dat is Feu Follet. Alban Blaising heet de man achter Feu Follet. Hij maakt in eerste instantie een soort synthwave of coldwave, maar er zitten ook duidelijke invloeden in van atmosferische shoegaze en post-rock. New Order meets Mogwai en Slowdive? Zoiets… M83 is ook nog een deftige ...

lees meer...
NIEUWS 10/02/2020 : Spits uw antennes voor AntennA.

De term experimentele muziek is een vlag die vele ladingen dekt. De kans dat u binnen deze weelderige wildgroei de bomen door het bos niet meer ziet, is dan ook niet gering. Gelukkig bestaan er dan evenementen zoals het AntennA Festival alwaar men ons laat kennismaken met een uitgebreide staalkaart van wat je onder de noemer experimentele ...

lees meer...
CD BESPREKING : Netherworld - Algida Bellezza

Plaatsen die de mens vergeten is, ijzige landschappen, bloemenvelden die eeuwig met ijs bedekt zijn, ijsbergen die tegen elkaar opbotsen. Glacial Movements is een label dat ontstaan is om deze gedachten en beelden door geluid te beschrijven en te verspreiden. Dat je dan genregewijs al snel bij dark ambient en drone uitkomt, zal menig lezer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Espen Sommer Eide - The Waves

Als 15-jarige was ik in de platenzaak geïntrigeerd door het werkje Slaapkamers Met Slagroom van Sonic Youth. Hoewel ik me enorm afvroeg hoe dit wil zou mogen klinken, mijn kennis betreffende experimentele muziek was in die tijd nog maar povertjes, heb ik het toen nooit durven kopen. Het platenbudget was beperkt, in tegenstelling tot mijn ...

lees meer...
FOTO'S : Fx8:Sd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Tchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...