casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

LISA MORGENSTERN
Eerlijk? Mocht ik kunnen, zou ik met mijn piano trouwen.
03/03/2015, Wim Guillemyn
 Bookmark and Share

03/03/2015 : LISA MORGENSTERN - Eerlijk? Mocht ik kunnen, zou ik met mijn piano trouwen.
03/03/2015 : LISA MORGENSTERN - Eerlijk? Mocht ik kunnen, zou ik met mijn piano trouwen.
03/03/2015 : LISA MORGENSTERN - Eerlijk? Mocht ik kunnen, zou ik met mijn piano trouwen.
03/03/2015 : LISA MORGENSTERN - Eerlijk? Mocht ik kunnen, zou ik met mijn piano trouwen.
03/03/2015 : LISA MORGENSTERN - Eerlijk? Mocht ik kunnen, zou ik met mijn piano trouwen.
De jonge en getalenteerde Lisa Morgenstern mocht enkele jaren geleden als voorprogramma van Henke fungeren. Intussen heeft ze een album en enkele ep’s uitgebracht, heeft ze in Duitsland al een schare vaste fans en wordt deze sterke tante live bijgestaan door Benni Cellini op Cello en Katharina Parczyk op viool voor een impressionante set. Het komende Paasweekend is ze voor de eerste keer in België. Tijd dus voor een interview...

Hallo. Hoe zou u de muzikant Lisa Morgenstern omschrijven aan iemand die u nog niet kent?

Mijn eigen muziek omschrijven is zeer moeilijk. Ik denk dat het een fenomeen is waarin elke muzikant zich kan herkennen. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik piano speel, gecombineerd met strijkers en elektronica. We situeren ons ergens tussen avantgarde, neoklassiek en een behoorlijke dosis donkere pop. Mijn stem en mijn teksten zijn voornamelijk triest en zorgen voor een heksenbrouwsel van intense en diepe gevoelens.

Je speelt op een festival, dus sta je vanzelfsprekend tussen verschillende andere bands. Hoe ga je dat aanpakken? Ga je de set aanpassen in vergelijking met een gewoon kamerconcert?

Normaal speel ik niet echt graag op festivals omdat ik het lastig vind om dan in de juiste sfeer te komen voor mijn eigen muziek. Maar in dit geval ligt dat anders: Ik kan mezelf identificeren met het programma omdat het een deel is van mijn persoonlijke geschiedenis. En ja, ik moet de liveshow een beetje aanpassen, maar ik denk niet dat ik meer moet doen dan andere bands. Natuurlijk zijn er nog enkele dingen die het anders maken. Er lopen meer mensen backstage rond en alles moet veel sneller gaan. Dat is goed, want ik krijg het altijd lastig op momenten dat ik moet zitten en wachten, terwijl ik intussen opgewonden en gek word met gedachten als: ”Wat kan er allemaal fout gaan?” Dat helpt niet echt.

Zie je Lisa Morgenstern als een echte band of is het veeleer een persoonlijk project met ondersteuning?

Dat is een goede vraag. Momenteel zijn we met zijn drieën op het podium. Benni Cellini (viool, cello en elektrische cello), Katharina Parczyk (viool en tweede stem) en mezelf (piano, stem en elektronica). Ik hou ervan dingen uit te proberen met de andere muzikanten als we opnemen in de studio. Maar vooraf schrijf ik de nummers en daarna zoek ik uit wie en wat er nog moet worden toegevoegd. Uiteindelijk is het nog steeds mijn eigen naam ‘Lisa Morgenstern’, maar ik heb wel het gevoel dat ik niks zou zijn zonder mijn geweldige begeleidingsband! Sinds we samen een band vormen, zou ik mijn medewerkers niet meer willen missen.

Je hebt gewerkt met Thomas Manegold om literatuur met muziek te verenigen. Was dat moeilijk? Was het een eenmalig project?

Waarom zou het moeilijk zijn? Ik denk dat het combineren van verschillende kunsten heel belangrijk is. Muziek, schilderijen, dans, literatuur… alles zou zo veel mogelijk moeten worden samengebracht. Ik heb verschillende keren dingen gecomponeerd die werden gecombineerd met literatuur en gesproken tekst en ik heb het gevoel dat er niks natuurlijker is dan dat. Woorden hebben een duidelijk ritme en een kleur, je kunt ze heel goed vertalen in muziek. Anderzijds denk ik dat de omgekeerde weg, instrumentale muziek in woorden omschrijven, moeilijker is. Muziek is een abstractere en een minder concrete taal die nodig is om alle ruimte te vullen, terwijl woorden er soms niet in slagen om expressie in te vullen.

Wie of wat zijn jouw belangrijkste muzikale invloeden.

Wat betreft klassieke muziek zijn dat mogelijk Debussy en Chopin. Suzanne Sundfor is mijn grootste excuus om echte popliedjes aan te durven. En ik voel me nauw verbonden met Soap & Skin, maar natuurlijk is de lijst veel langer en complexer. Ik ben verslaafd aan het vinden van nieuwe en andere muziek, vooral als er meer tijd nodig is om haar te begrijpen. Ik hou van die momenten waarop een lied plots een deur opent en je in een andere wereld duikt die misschien echter is dan degene waarvan je je bewust bent in het dagelijkse leven.

Zijn er bands op het Black Easterfestival waar je naar uitkijkt?

Ik kijk er erg naar uit om Rosa Crvx te ontmoeten. Ik ben compleet gek van hun kunst sedert vele jaren. Ik vind dat ze compleet uniek zijn en hou van de onbedorven rituele sfeer die ze creëren.

Vorig jaar bracht je de interessante Metaporphosis-ep uit. Ligt er nog nieuw werk op de plank?

Op de plank liggen vooral rekeningen die moeten worden betaald. Maar ik trek het me zo niet aan, componeren heeft een hogere prioriteit. Ik had en heb nog steeds problemen met mijn ene hand en kon de laatste maanden niet echt piano spelen. In plaats daarvan vond ik andere instrumenten zoals synthesizers en analoge geluidssystemen, dus ik ben nog steeds in een ontwikkelingsfase. Wel, ja, ik voel reeds de positieve druk die nodig is om nieuwe dingen klaar te krijgen. En gelukkig is mijn hand aan de beterhand en raken mijn hoofdinstrument en ik opnieuw verenigd. Eerlijk? Mocht ik kunnen, zou ik met mijn piano trouwen. Maar de betere oplossing is om zo snel mogelijk nieuwe muziek uit te brengen. Op dit moment is niks duidelijk genoeg om een nieuwe voorspelling te doen.

In welke mate herkennen we de persoon Lisa in haar composities?

Ik zou zeggen volledig. Componeren is voor mij zoiets als mijn ziel zuiveren. En dat is een proces dat nooit zal stoppen, ongeacht het feit of iemand geïnteresseerd is in het luisteren naar mijn muziek of niet. Daarmee heb ik genoeg materiaal en hoef ik niks nieuws uit te vinden.

Wat is jouw favoriete nummer of album aller tijden en waarom?

Die vraag is vreselijk. Meer precies: het is pure marteling. Zeker, één mogelijk antwoord zou kunnen zijn: het complete oeuvre balletmuziek van Prokofievs ‘Romeo en Julia’ en ook ‘L’Oiseau de Feu’ en ‘Le Sacre du Printemps’ van Stravinsky.

Welke band of componist zouden mensen zeker moeten kennen?

Dat is makkelijk momenteel: Arvo Pärt, Amon Tobin, Scott Walker. Maar ik ben er zeker van dat ik morgen iemand anders zou toevoegen aan de lijst.

Ik kijk ernaar uit om je op het podium te zien. Alvast succes!

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...