casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

LIZARD SMILE
Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015, Didier Becu
 Bookmark and Share

03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
Wat zou Black Easter zonder een flinke portie gothrock zijn? En waarom zouden we voor één keer niet chauvinistisch mogen zijn en er gewoon één van de bands uitpikken die het langst meegaat in de Belgische gothrockscène? En tja, zo kom je bijna automatisch bij Lizard Smile terecht!

Dag heren. Als mijn lijstje klopt dan vieren jullie dit jaar jullie tienjarig bestaan. Hoe zouden jullie dit decennium omschrijven, zowel hoogtes als laagtes.

Strobo: Is niet helemaal correct. Onze eerste plaat namen we op in 1999, dus vijftien jaar geleden. Er lopen ongetwijfeld nog mensen rond die ons zelfs in de jaren daarvoor nog hebben zien optreden. Als ik terugblik op het voorbije decennium, dan valt me vooral op hoe snel de technische middelen om muziek te maken geëvolueerd zijn. Als ik me bedenk dat onze laatste plaat gemastered is in Berlijn (door Erik Van Wonterghem) en dat we alles via het internet konden opsturen en ontvangen…

Albi: Neen, we zijn 20 jaar bezig (lacht). Persoonlijk hoogtes: support voor The Mission en Red Lorry Yellow Lorry, Gotham Fest, optreden in overvolle Devonshire Arms, als 500 meter verder The Sisters Of Mercy spelen, Carl McCoy tegen komen in de backstage op Shadowplay Fest en dan vergeet ik er nog veel. Laagtes: kapotte snaren en kabels, gesleur met versterkers en veel te weinig optredens.

In alle eerlijkheid kijk ik op naar de drang die groepen zoals jullie hebben. Je moet er keihard voor knokken, de persaandacht is miniem, je wordt er zeker niet rijk van en toch doe je door. Ik veronderstel dat er maar één reden is: de liefde voor muziek, niet?

Albi: check!

Strobo: Vooral het ontwikkelen van nieuwe songs, in de repetitieruimte. Dat is een onstilbare honger die ons voordurend voortdrijft. Ook het optreden, dat is iets verslavends. Jammer genoeg zijn daar de laatste jaren steeds minder kansen toe.

Over die liefde gesproken. Er is zoveel veranderd. Alles is digitaal geworden, een muziekverzamelaar is tegenwoordig zeldzamer dan een filatelist. Hoe zien jullie als muziekfanaten deze evolutie?

Albi: Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij. Het motto ‘ik ben het beu, deleten die handel’ is moeilijker met een kast lp’s niet waar? Natuurlijk heeft het digitaal zijn van muziek ook het voordeel dat alles gemakkelijker te vinden, te beluisteren, te kopen is... Je mag het directe en mondiaal bereik dat je creëert niet onderschatten. Vroeger was dat minder evident. Dan moest je gaan leuren met je tape, singletje, cd of naar de post. Ik zelf ben eerder een man van het fysieke. I love the smell of vinyl in the morning!

Strobo: Hoezeer de dragers van muziek ook veranderen of zelfs verdwijnen, de muziek in haar essentie, live gespeeld voor een publiek, dat is iets dat toch moeilijk weg te denken is.

Beatnick: De mens is een lui beest en je kan de evolutie nu eenmaal niet stoppen. Het is gemakkelijker, populairder. Dit gezegd zijnde, het is niet omdat je een object in je handen kan houden dat het daarom meer officieel of echt is.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is Lizard Smile ontstaan uit This Vale Of Tears. Dat maar om te zeggen dat jullie één van de vaandeldragers zijn van het Belgische gothrockgenre. Was vroeger echt zo veel beter als men zegt?

Albi: Gothic Rock is volgens mij dood of het scheelt niet veel. Op festivals zoals WGT zou je zeggen van niet, maar toch halfdood. Maar alles komt terug. Kijk bijvoorbeeld naar EBM. Begin jaren 90 had je ook plots een gothic revival. Het was vroeger niet beter, maar anders.

Strobo: Ik kan me de periode 2004 – 2008 toch als een heel goeie periode herinneren. Optredens in Paradiso, Amsterdam, support voor The Mission en Red Lorry Yellow Lorry, optredens in Londen… Ook een paar heel leuke optredens mogen doen op de festivals van Bernd in Waregem en Kortrijk… Het lijkt er wel op dat de scène de laatste vijf jaar gekrompen is, en dat er minder mensen bezig zijn met de organisatie van dingen.

Beatnick: Gothmuziek is nooit populair geweest in onze contreien, zeker niet in Antwerpen.

Ik ben zelf een chagrijnige oude man, vergeef mij. Maar nu zijn er de sociale media, heb je honderdduizend sites en evenveel groepen. Iedereen vindt zichzelf fantastisch en het resultaat is dat je in het bos de bomen niet meer ziet. Hoe kun je je als groep vandaag nog profileren? Hoe kun je opvallen? Iedereen beweert wel dat hij dat doet, zelf hoor ik dat niet meer….

Strobo: Eerlijk gezegd, denk ik niet dat Lizard Smile zich zo veel bezig houdt met profileren, en dat nooit veel gedaan heeft. Dat is misschien een gebrek aan marketinginstinct. We maken gewoon muziek die zo puur mogelijk onze gemeenschappelijke smaak en inspiratie weergeeft, en hopen dat er mensen zijn die door deze muziek geraakt kunnen worden.

Beatnick: Het is misschien ons grootste gebrek, maar we kunnen onszelf niet verkopen.

Zelf ben ik ook een fervent gothrockliefhebber. Het valt mij op dat ik bij “serieuze” muziekkenners dit genre steeds moet verdedigen. Ik veronderstel dat dat als muzikant nog meer het geval is. Hoe komt het dat men zo neerkijkt op dit genre? En ik veronderstel ook dat jullie zich daar ook niet veel van aantrekken…

Albi : Neen eigenlijk niet. Ik kan het er wel van op mijn systeem krijgen dat een niet nader te noemen radiostation, dat zich profileert als “alternatief”, een “week van eigen kweek” doet, maar massa’s Belgische groepen gewoon negeert. Elke dag wel dezelfde groepen met hetzelfde liedje, maar ik denk niet dat ik The Klinik (en aanverwanten), Siglo XX, Insekt, The Juggernauts, Stin Scatzor en Lizard Smile op Stu Fucking Bru – oeps nu verspreek ik me - heb gehoord. Triestig eigenlijk. Ofwel doe je het goed of wel helemaal niet.

Strobo: Ik merk gewoon dat hoe langer hoe minder mensen zich nog iets kunnen voorstellen bij de term “goth”. Stilaan wordt het een genre dat niet alleen in de underground moet gezocht worden, maar hoe langer hoe meer in de sectie “archeologie”. Iets voor underground archeologen dus.

Beatnick: Het stigma waar jij het over hebt verdwijnt stilletjes aan. We hebben er ons nooit iets van aangetrokken, zoals jij al veronderstelde.

Op tien jaar tijd hebben jullie drie cd’s uitgebracht. Iedere muzikant heeft de gewoonte om zijn laatste release ook zijn beste te vinden. Wat vinden jullie zelf van jullie discografie?

Strobo: Inderdaad, ik vond de laatste release ook de beste.

Beatnick: Ik denk dat het gewoon logisch is dat je je laatste werk het beste vind. Welke zin heeft het anders om die te maken. Een tijdje geleden waren Strobo en ik aan het discussiëren. Als ik naar een bepaalde oude opnames luister, dan vraag ik me af waarmee we bezig waren. Maar Strobo stelde daar gewoon tegenover dat da normaal is omdat we ons op dat moment zo voelden. Dat was het geluid van wie we toen waren, en dat is nog niet eens zo slecht!

Fans willen natuurlijk weten of er een nieuw album op komst is.

Strobo: Ik zou eerder zeggen: kom kijken en luisteren, want er komen voortdurend nieuwe nummers bij en die hoor je voor het eerst als we optreden. Het opnemen van die nieuwe nummers, weten we uit ervaring, kan nog een tijdje duren.

Beatnick: We hebben wat nieuwe nummers klaar, genoeg voor een mini-album!

Jullie doen ook alles via jullie eigen Reptile Records. Ik snap wel dat de labels niet meer wakker liggen van groepen als Lizard Smile. Maar toch, veronderstel ik dat indien jullie morgen aan de slag mogen bij een groot platenlabel (we zullen er zelfs meteen Sony van maken), jullie dat zouden doen, of blijf je trouw aan die punk DIY-attitude?

Strobo: Ik verwijs naar mijn vorige antwoord. Als een label ervoor zorgt dat we meteen genoeg studiotijd in een goeie studio hebben om sneller een plaat op te nemen, graag.

Beatnick: Ik zie geen reden waarom ik zo’n aanbod in de wind zou slaan. Onze manier van werken is geen principiële regel, het is gewoon omdat we zelf onze dingen kunnen uitbrengen, en liever dat dan wachten tot wanneer iemand bereid is om dat te doen.

Wij kennen jullie als een Belgische band. Is er ook interesse uit het buitenland? Ik bedoel, ik zou jullie perfect zien passen bij pakweg een label als Manic Depression…

Strobo: We worden inderdaad al een tijdje verkocht via Manic Depression. Al heel lang is ook Resurrection Records (eerst via de winkel in Camden, Londen, en nu nog via mailorder) ons aan het verdelen. En het is via die laatste dat je onze cd’s regelmatig ook in andere landen op webwinkels vindt. Wat Manic Depression betreft: we hebben al in al onze buurlanden gespeeld, behalve in Frankrijk, dus als er nog een opening is op een affiche in Parijs, laat maar weten.

Jullie staan binnenkort op Black Easter. Wat mogen we van jullie verwachten en naar welke groepen gaan jullie zelf zeker kijken?

Strobo: Als alles geluidstechnisch goed afgesteld wordt, er een lap gitaar/electro/goth van heb-ik-jou-daar op geven. Meteen vanaf het begin van onze set.

Albi: We zullen een “Antwerps gothic poepje” laten ruiken met een mix van nieuwe nummers en oude en misschien nog een verrassing. Zelf kijken hmmm... geen idee. Grausame Tochter en Breath of Life. Die laatste, het is lang geleden dat ik ze heb gezien, eens checken wat die momenteel aan het doen zijn.

Veronderstel (op Pasen is nu eenmaal alles mogelijk) dat de paus tussen het publiek staat. Wat zouden jullie hem zeggen?

Albi: Heb jij alle platen van Christian Death? (Wel de Valor-platen te verstaan hé).

Beatnick: We hebben al ergere pauzen gehad dan degene die we nu hebben. Het is duidelijk dat hij de moed heeft om dingen te veranderen, dus ik zou misschien zeggen: hé, Francis, jij bent de eerste paus die ik eigenlijk interessant vind.

En wat ik me afvraag, waarom gaan goths op Pasen naar zwarte optredens en eten ze gewoon geen bruine chocolade-eieren?

Albi: Ik zal wat eieren in mijn rugzak steken zodat chocoladefreaks er eentje kunnen komen vragen. Als ze lief lachen en 1 Lizard Smile-cd kopen, krijgen ze er één, koop je 2 cd’s 2, enz. Met veel geluk – dat hangt er vanaf of ik uitgeslapen ben van dag 1 - kunnen ze me ook een spiegeleitje laten bakken (lacht).

Merci, heren!



HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...