casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

LIZARD SMILE
Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015, Didier Becu
 Bookmark and Share

03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
03/03/2015 : LIZARD SMILE - Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij.
Wat zou Black Easter zonder een flinke portie gothrock zijn? En waarom zouden we voor één keer niet chauvinistisch mogen zijn en er gewoon één van de bands uitpikken die het langst meegaat in de Belgische gothrockscène? En tja, zo kom je bijna automatisch bij Lizard Smile terecht!

Dag heren. Als mijn lijstje klopt dan vieren jullie dit jaar jullie tienjarig bestaan. Hoe zouden jullie dit decennium omschrijven, zowel hoogtes als laagtes.

Strobo: Is niet helemaal correct. Onze eerste plaat namen we op in 1999, dus vijftien jaar geleden. Er lopen ongetwijfeld nog mensen rond die ons zelfs in de jaren daarvoor nog hebben zien optreden. Als ik terugblik op het voorbije decennium, dan valt me vooral op hoe snel de technische middelen om muziek te maken geëvolueerd zijn. Als ik me bedenk dat onze laatste plaat gemastered is in Berlijn (door Erik Van Wonterghem) en dat we alles via het internet konden opsturen en ontvangen…

Albi: Neen, we zijn 20 jaar bezig (lacht). Persoonlijk hoogtes: support voor The Mission en Red Lorry Yellow Lorry, Gotham Fest, optreden in overvolle Devonshire Arms, als 500 meter verder The Sisters Of Mercy spelen, Carl McCoy tegen komen in de backstage op Shadowplay Fest en dan vergeet ik er nog veel. Laagtes: kapotte snaren en kabels, gesleur met versterkers en veel te weinig optredens.

In alle eerlijkheid kijk ik op naar de drang die groepen zoals jullie hebben. Je moet er keihard voor knokken, de persaandacht is miniem, je wordt er zeker niet rijk van en toch doe je door. Ik veronderstel dat er maar één reden is: de liefde voor muziek, niet?

Albi: check!

Strobo: Vooral het ontwikkelen van nieuwe songs, in de repetitieruimte. Dat is een onstilbare honger die ons voordurend voortdrijft. Ook het optreden, dat is iets verslavends. Jammer genoeg zijn daar de laatste jaren steeds minder kansen toe.

Over die liefde gesproken. Er is zoveel veranderd. Alles is digitaal geworden, een muziekverzamelaar is tegenwoordig zeldzamer dan een filatelist. Hoe zien jullie als muziekfanaten deze evolutie?

Albi: Volgens mij is de mp3 een symbool van de wegwerpmaatschappij. Het motto ‘ik ben het beu, deleten die handel’ is moeilijker met een kast lp’s niet waar? Natuurlijk heeft het digitaal zijn van muziek ook het voordeel dat alles gemakkelijker te vinden, te beluisteren, te kopen is... Je mag het directe en mondiaal bereik dat je creëert niet onderschatten. Vroeger was dat minder evident. Dan moest je gaan leuren met je tape, singletje, cd of naar de post. Ik zelf ben eerder een man van het fysieke. I love the smell of vinyl in the morning!

Strobo: Hoezeer de dragers van muziek ook veranderen of zelfs verdwijnen, de muziek in haar essentie, live gespeeld voor een publiek, dat is iets dat toch moeilijk weg te denken is.

Beatnick: De mens is een lui beest en je kan de evolutie nu eenmaal niet stoppen. Het is gemakkelijker, populairder. Dit gezegd zijnde, het is niet omdat je een object in je handen kan houden dat het daarom meer officieel of echt is.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, is Lizard Smile ontstaan uit This Vale Of Tears. Dat maar om te zeggen dat jullie één van de vaandeldragers zijn van het Belgische gothrockgenre. Was vroeger echt zo veel beter als men zegt?

Albi: Gothic Rock is volgens mij dood of het scheelt niet veel. Op festivals zoals WGT zou je zeggen van niet, maar toch halfdood. Maar alles komt terug. Kijk bijvoorbeeld naar EBM. Begin jaren 90 had je ook plots een gothic revival. Het was vroeger niet beter, maar anders.

Strobo: Ik kan me de periode 2004 – 2008 toch als een heel goeie periode herinneren. Optredens in Paradiso, Amsterdam, support voor The Mission en Red Lorry Yellow Lorry, optredens in Londen… Ook een paar heel leuke optredens mogen doen op de festivals van Bernd in Waregem en Kortrijk… Het lijkt er wel op dat de scène de laatste vijf jaar gekrompen is, en dat er minder mensen bezig zijn met de organisatie van dingen.

Beatnick: Gothmuziek is nooit populair geweest in onze contreien, zeker niet in Antwerpen.

Ik ben zelf een chagrijnige oude man, vergeef mij. Maar nu zijn er de sociale media, heb je honderdduizend sites en evenveel groepen. Iedereen vindt zichzelf fantastisch en het resultaat is dat je in het bos de bomen niet meer ziet. Hoe kun je je als groep vandaag nog profileren? Hoe kun je opvallen? Iedereen beweert wel dat hij dat doet, zelf hoor ik dat niet meer….

Strobo: Eerlijk gezegd, denk ik niet dat Lizard Smile zich zo veel bezig houdt met profileren, en dat nooit veel gedaan heeft. Dat is misschien een gebrek aan marketinginstinct. We maken gewoon muziek die zo puur mogelijk onze gemeenschappelijke smaak en inspiratie weergeeft, en hopen dat er mensen zijn die door deze muziek geraakt kunnen worden.

Beatnick: Het is misschien ons grootste gebrek, maar we kunnen onszelf niet verkopen.

Zelf ben ik ook een fervent gothrockliefhebber. Het valt mij op dat ik bij “serieuze” muziekkenners dit genre steeds moet verdedigen. Ik veronderstel dat dat als muzikant nog meer het geval is. Hoe komt het dat men zo neerkijkt op dit genre? En ik veronderstel ook dat jullie zich daar ook niet veel van aantrekken…

Albi : Neen eigenlijk niet. Ik kan het er wel van op mijn systeem krijgen dat een niet nader te noemen radiostation, dat zich profileert als “alternatief”, een “week van eigen kweek” doet, maar massa’s Belgische groepen gewoon negeert. Elke dag wel dezelfde groepen met hetzelfde liedje, maar ik denk niet dat ik The Klinik (en aanverwanten), Siglo XX, Insekt, The Juggernauts, Stin Scatzor en Lizard Smile op Stu Fucking Bru – oeps nu verspreek ik me - heb gehoord. Triestig eigenlijk. Ofwel doe je het goed of wel helemaal niet.

Strobo: Ik merk gewoon dat hoe langer hoe minder mensen zich nog iets kunnen voorstellen bij de term “goth”. Stilaan wordt het een genre dat niet alleen in de underground moet gezocht worden, maar hoe langer hoe meer in de sectie “archeologie”. Iets voor underground archeologen dus.

Beatnick: Het stigma waar jij het over hebt verdwijnt stilletjes aan. We hebben er ons nooit iets van aangetrokken, zoals jij al veronderstelde.

Op tien jaar tijd hebben jullie drie cd’s uitgebracht. Iedere muzikant heeft de gewoonte om zijn laatste release ook zijn beste te vinden. Wat vinden jullie zelf van jullie discografie?

Strobo: Inderdaad, ik vond de laatste release ook de beste.

Beatnick: Ik denk dat het gewoon logisch is dat je je laatste werk het beste vind. Welke zin heeft het anders om die te maken. Een tijdje geleden waren Strobo en ik aan het discussiëren. Als ik naar een bepaalde oude opnames luister, dan vraag ik me af waarmee we bezig waren. Maar Strobo stelde daar gewoon tegenover dat da normaal is omdat we ons op dat moment zo voelden. Dat was het geluid van wie we toen waren, en dat is nog niet eens zo slecht!

Fans willen natuurlijk weten of er een nieuw album op komst is.

Strobo: Ik zou eerder zeggen: kom kijken en luisteren, want er komen voortdurend nieuwe nummers bij en die hoor je voor het eerst als we optreden. Het opnemen van die nieuwe nummers, weten we uit ervaring, kan nog een tijdje duren.

Beatnick: We hebben wat nieuwe nummers klaar, genoeg voor een mini-album!

Jullie doen ook alles via jullie eigen Reptile Records. Ik snap wel dat de labels niet meer wakker liggen van groepen als Lizard Smile. Maar toch, veronderstel ik dat indien jullie morgen aan de slag mogen bij een groot platenlabel (we zullen er zelfs meteen Sony van maken), jullie dat zouden doen, of blijf je trouw aan die punk DIY-attitude?

Strobo: Ik verwijs naar mijn vorige antwoord. Als een label ervoor zorgt dat we meteen genoeg studiotijd in een goeie studio hebben om sneller een plaat op te nemen, graag.

Beatnick: Ik zie geen reden waarom ik zo’n aanbod in de wind zou slaan. Onze manier van werken is geen principiële regel, het is gewoon omdat we zelf onze dingen kunnen uitbrengen, en liever dat dan wachten tot wanneer iemand bereid is om dat te doen.

Wij kennen jullie als een Belgische band. Is er ook interesse uit het buitenland? Ik bedoel, ik zou jullie perfect zien passen bij pakweg een label als Manic Depression…

Strobo: We worden inderdaad al een tijdje verkocht via Manic Depression. Al heel lang is ook Resurrection Records (eerst via de winkel in Camden, Londen, en nu nog via mailorder) ons aan het verdelen. En het is via die laatste dat je onze cd’s regelmatig ook in andere landen op webwinkels vindt. Wat Manic Depression betreft: we hebben al in al onze buurlanden gespeeld, behalve in Frankrijk, dus als er nog een opening is op een affiche in Parijs, laat maar weten.

Jullie staan binnenkort op Black Easter. Wat mogen we van jullie verwachten en naar welke groepen gaan jullie zelf zeker kijken?

Strobo: Als alles geluidstechnisch goed afgesteld wordt, er een lap gitaar/electro/goth van heb-ik-jou-daar op geven. Meteen vanaf het begin van onze set.

Albi: We zullen een “Antwerps gothic poepje” laten ruiken met een mix van nieuwe nummers en oude en misschien nog een verrassing. Zelf kijken hmmm... geen idee. Grausame Tochter en Breath of Life. Die laatste, het is lang geleden dat ik ze heb gezien, eens checken wat die momenteel aan het doen zijn.

Veronderstel (op Pasen is nu eenmaal alles mogelijk) dat de paus tussen het publiek staat. Wat zouden jullie hem zeggen?

Albi: Heb jij alle platen van Christian Death? (Wel de Valor-platen te verstaan hé).

Beatnick: We hebben al ergere pauzen gehad dan degene die we nu hebben. Het is duidelijk dat hij de moed heeft om dingen te veranderen, dus ik zou misschien zeggen: hé, Francis, jij bent de eerste paus die ik eigenlijk interessant vind.

En wat ik me afvraag, waarom gaan goths op Pasen naar zwarte optredens en eten ze gewoon geen bruine chocolade-eieren?

Albi: Ik zal wat eieren in mijn rugzak steken zodat chocoladefreaks er eentje kunnen komen vragen. Als ze lief lachen en 1 Lizard Smile-cd kopen, krijgen ze er één, koop je 2 cd’s 2, enz. Met veel geluk – dat hangt er vanaf of ik uitgeslapen ben van dag 1 - kunnen ze me ook een spiegeleitje laten bakken (lacht).

Merci, heren!



HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Jubel en juich! Then Comes Silence kondigt nieuw album aan!

Veel te onderschat, tenminste dat is mijn oordeel over deze Zweedse Then Comes Silence, die met “Machine” een nieuw album aankondigt, dat vooraf wordt gegaan door de single ”We Lose The Night”, waarmee u via onderstaande clip kunt kennismaken. Voor Europa staat SPV in voor deze release. Op 25 april speelt Then Comes ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Quasar is de naam van de nieuwe van Ataraxia

De lente klopt al aardig op de deur, al zult u nog een beetje geduld moeten hebben vóór de nieuwe Ataraxia - die zowel digitaal als fysiek in een digipak en op vinyl verschijnt én als hard cover digibook gelimiteerd op 400 exemplaren - uw muziekverzameling kan aanvullen. Mysterieus als vanouds, maar opgebouwd rond een ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : 14 maart E-Tropolis Festival in Oberhausen

Voor de grotere festivals moet u af en toe ook een keertje bij de oosterburen naar binnen kijken. Traditiegetrouw vindt in de late winter het E-Tropolis Festival plaats, dit jaar op zaterdag 14 maart met in een glansrol (headliner) onze eigenste Front 242. Plaats van het gebeuren: de Turbinenhalle in Oberhausen (niet zo heel ver weg van ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2020 : Jesus And Mary Chain brengt 'Darklands' integraal in de AB

The Jesus And Mary Chain zijn rzanedsnel bekend geworden, midden in de jaren 80. Hun debuut 'Psychocandy' werd onmiddelijk een succes. De muziek is dan ook zeer aanstekelijk. Een paar eenvoudige akkoorde overstemd door noise en feedback, en daarachter zeemzoete melodiën en weemoedige teksten. Het succes kende evenwel ook een weerzijde. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sons Of Alpha Centauri - Buried Memories (vinyl)

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n fan van remixen of remix albums. Ik vind ze eigenlijk enkel interessant als er echt iets origineels wordt gedaan met het bronmateriaal en dat is globaal genomen veel te weinig het geval. Onder de weinige artiesten die daar wel in slagen, reken ik Rummelsnuff ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spank The Nun - Initial Decay Control

Ebm / industrial uit Dallas, Amerika. Deze Spank The Nun waagt via het New Dark Ages promo agentschap ook zijn kans bij ons en dan moet gezegd dat de labeling toch een beetje misleidend kan zijn. Uiteraard is dit electro, monotone en droge beats maar naar m.i. meestal met iets te weinig tempo om onder de ebm vlag te kunnen varen, al kunt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feu Follet - Le Champ Des Morts

Een nieuw eenmansproject uit Nancy, Frans-Lotharingen, dat is Feu Follet. Alban Blaising heet de man achter Feu Follet. Hij maakt in eerste instantie een soort synthwave of coldwave, maar er zitten ook duidelijke invloeden in van atmosferische shoegaze en post-rock. New Order meets Mogwai en Slowdive? Zoiets… M83 is ook nog een deftige ...

lees meer...
NIEUWS 10/02/2020 : Spits uw antennes voor AntennA.

De term experimentele muziek is een vlag die vele ladingen dekt. De kans dat u binnen deze weelderige wildgroei de bomen door het bos niet meer ziet, is dan ook niet gering. Gelukkig bestaan er dan evenementen zoals het AntennA Festival alwaar men ons laat kennismaken met een uitgebreide staalkaart van wat je onder de noemer experimentele ...

lees meer...
CD BESPREKING : Netherworld - Algida Bellezza

Plaatsen die de mens vergeten is, ijzige landschappen, bloemenvelden die eeuwig met ijs bedekt zijn, ijsbergen die tegen elkaar opbotsen. Glacial Movements is een label dat ontstaan is om deze gedachten en beelden door geluid te beschrijven en te verspreiden. Dat je dan genregewijs al snel bij dark ambient en drone uitkomt, zal menig lezer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Espen Sommer Eide - The Waves

Als 15-jarige was ik in de platenzaak geïntrigeerd door het werkje Slaapkamers Met Slagroom van Sonic Youth. Hoewel ik me enorm afvroeg hoe dit wil zou mogen klinken, mijn kennis betreffende experimentele muziek was in die tijd nog maar povertjes, heb ik het toen nooit durven kopen. Het platenbudget was beperkt, in tegenstelling tot mijn ...

lees meer...
FOTO'S : Fx8:Sd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Tchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...