casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

SCHNEEWITTCHEN
Een typische Schneewittchen-set is luid, intens, verwarrend en wild.
20/02/2015, Ward De Prins
 Bookmark and Share

20/02/2015 : SCHNEEWITTCHEN - Een typische Schneewittchen-set is luid, intens, verwarrend en wild.
20/02/2015 : SCHNEEWITTCHEN - Een typische Schneewittchen-set is luid, intens, verwarrend en wild.
20/02/2015 : SCHNEEWITTCHEN - Een typische Schneewittchen-set is luid, intens, verwarrend en wild.
20/02/2015 : SCHNEEWITTCHEN - Een typische Schneewittchen-set is luid, intens, verwarrend en wild.
20/02/2015 : SCHNEEWITTCHEN - Een typische Schneewittchen-set is luid, intens, verwarrend en wild.
Schneewittchen, het geesteskind van Marianne Iser en Thomas Duda, zal weldra voor de eerste keer in België optreden, op het Black Easter Festival. Hun theatrale optredens met exuberante kostuums, wilde make-up en gevoel voor dramatiek voelen vaak aan als een opera aria, maar dan eentje met een stevige hoek eraf. Dit intrigerend gegeven, alsook hun nakend Belgische optreden, gaven ons het ideale excuus om dit charismatisch duo in de virtuele sofa uit te nodigen.

Hoe zou je zelf Schneewittchen omschrijven voor iemand die jullie nog niet kent?

Marianne: Sterke teksten, goede melodieën en veel verrassingen.

Thomas: Teksten en melodieën, niet met als eerste doel om mensen te behagen, maar eerder om ze te verrassen, of zelf te bezweren. Van zodra iemand op een concert op een relaxte manier geniet van een rustig moment, volgt er eensklaps een flinke paukenslag waarmee hij weer alert is en middenin het concert wordt teruggebracht.

Wat is het verhaal achter jullie naam? Waarom kies je überhaupt de naam van een populair sprookje ?

Marianne: Wel, eigenlijk hebben we die naam niet zelf verzonnen. Het was de krant „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ die ons deze naam gaf nadat men één van onze concerten zag en ons nadien omschreef als een gestoorde versie van Sneeuwwitje (“durchgeknallten Schneewittchen”).

Jullie werken vaak met klassieke muziekstructuren (weliswaar met eigen interpretatie en variatie) – zijn jullie beiden klassiek geschoold of hebben jullie alles zelf geleerd?

Thomas: Nee, we hebben geen klassieke schooling genoten, maar we houden wel van klassiek muziek, zoals die van Wolfgang Amadeus Mozart.

Marianne: Soms is het nodig om met klassieke muziek te flirten om dat beetje meer voor je eigen composities te bereiken. Een schitterend voorbeeld daarvan is trouwens Queen.

Het is misschien een persoonlijke interpretatie, maar toen ik jullie albums opnieuw beluisterde viel het me op hoe gaandeweg de elektrische gitaar verdween, net als de hardere benaderingen, en er tegenwoordig een grotere muzikaliteit in jullie composities zit. Zien jullie dat ook zo ?

Thomas: Inderdaad. Wij blijven evolueren en we hebben als band ook altijd alles gedaan wat nodig was om het geluid te bekomen dat we wilden, het geluid dat onze composities perfect zou ondersteunen en invullen, zonder stil te staan bij het imago of zo.

Marianne: We hebben nog steeds geen echt imago en dat geeft ons dan ook de mogelijkheid om verschillende variaties of genres van te kunnen gebruiken, en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom wij niet in één lade passen.

In 2015 brengen jullie een nieuw album uit. Jullie zijn er dankzij een zeer succesvolle crowdfunding-campagne in geslaagd om de noodzakelijke fondsen bijeen te krijgen. Is crowdfunding de nieuwe (en misschien enige) methode voor bands in de 21ste eeuw, of was dat eerder een persoonlijke keuze?

Marianne: Wel, het was voor ons een grote verassing dat de campagne zo succesvol verliep en we zoveel geld konden verzamelen. Bovendien was het ook een fantastische bevestiging dat er wel degelijk heel wat mensen zijn die onze muziek écht willen horen. We zijn dan ook heel fier, en zonder enige aarzeling zijn we begonnen aan de productie van ons nieuw album, en ik ben ervan overtuigd dat je dat ook hoort.

Thomas: Internet zal inderdaad de enige weg zijn voor alternatieve bands. Maar om je doel te bereiken zal je toch ook goede songs moeten hebben, dat zal nooit veranderen. Bovendien werkt crowdfunding alleen als je ook een voldoende grote en loyale fanbasis hebt, of veel geduld hebt.

Vertel ons iets meer over dit nieuwe album. Wanneer verschijnt het eigenlijk ?

Thomas: (Al lachend) Het zal ons beste album worden!

Marianne: Ik veronderstel dat men dat altijd zegt.

Thomas: Zonder toegevingen. Marianne en ik zijn heel tevreden met de songs die al klaar zijn. We zijn ontzettend fier op die nieuwe composities.

Marianne: Het nieuwe album zal in mei verschijnen en ik kan jullie – in première – ook al de titel verklappen: „Für die Liebe sterben“.

Jullie treden ook regelmatig op in de Holebi-gemeenschap. Zijn jullie zelf daaraan verknocht of daarmee verbonden of is jullie muziek gewoon populair in bepaalde delen van die scène ?

Thomas: We zijn gesteld op èlke vorm van liefde. Spelen op een evenement van de Holebi-gemeenschap in Duitsland is nog steeds een politiek statement. Er is nog steeds geen 100% gelijkheid en daar protesteren we tegen.

Marianne: Natuurlijk is onze muziek ook geliefd in de Holebi-gemeenschap. En het geeft ons de mogelijkheid om ook op te treden op iets meer kleurrijkere scènes, wat me weer terugbrengt bij het feit dat wij niet passen in één lade….

De afgelopen maanden hebben jullie enkele akoestische optredens gegeven. Dat is toch wel een behoorlijk verschil met jullie albums en meer reguliere shows. Ik veronderstel dat het een stuk moeilijker is om zo op te treden, maar tegelijkertijd vind ik ook dat jullie songs daar uitermate voor geschikt zijn. Hebben jullie er nooit aan gedacht om een volledig akoestisch album op te nemen, of zelfs permanent akoestisch op te treden?

Marianne: (al lachtend) Nee, niet permanent, maar voor sommige songs is het wel een stuk eenvoudiger. Bijvoorbeeld voor "Gemeinsam Untergehen". Dat nummer kreeg pas zijn ware sterkte van zodra we het akoestisch uitvoerden.

Thomas: En bovendien vergeet je dat we zo zijn begonnen, met louter piano en stem.

Marianne: Maar dat is een lange tijd geleden…en ik ben er zeker van dat dat akoestisch album er ooit wel van komt…

Wat mogen we verwachten op het Black Easter Festival ? Zullen jullie akoestisch optreden ?

Thomas: Eén of twee akoestische nummers zullen er wel bij zijn, maar we zullen vooral een typische Schneewittchen-set spelen: luid, intens, verwarrend en wild.

Marianne: Het zal een show worden waarin we alle elementen combineren; oude en nieuwe songs, elektronisch en akoestisch, bedachtzaam, rustig of vol levensvreugde en energie.

Kijken jullie uit naar andere bands op het festival?

Marianne: Ik kijk vooral uit naar Goethes Erben.

Thomas: En ik kijk vooral uit naar de schitterende Lisa Morgenstern.

Als afsluiter, wat is jullie favoriete album? En waarom?

Marianne: Daar kan ik niet op antwoorden, dat zijn er teveel …

Thomas: Van alle tijden? Dat verandert wel eens. Misschien iets van The Beatles of iets van Jacques Brel? Ik weet het eigenlijk ook niet zo…

Hartelijk dank voor het interview. Ik kijk uit naar jullie optreden op Black Easter Festival !









HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Jubel en juich! Then Comes Silence kondigt nieuw album aan!

Veel te onderschat, tenminste dat is mijn oordeel over deze Zweedse Then Comes Silence, die met “Machine” een nieuw album aankondigt, dat vooraf wordt gegaan door de single ”We Lose The Night”, waarmee u via onderstaande clip kunt kennismaken. Voor Europa staat SPV in voor deze release. Op 25 april speelt Then Comes ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : “Quasar” is de naam van de nieuwe van Ataraxia

De lente klopt al aardig op de deur, al zult u nog een beetje geduld moeten hebben vóór de nieuwe Ataraxia - die zowel digitaal als fysiek in een digipak en op vinyl verschijnt én als hard cover digibook gelimiteerd op 400 exemplaren - uw muziekverzameling kan aanvullen. Mysterieus als vanouds, maar opgebouwd rond een ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : 14 maart E-Tropolis Festival in Oberhausen

Voor de grotere festivals moet u af en toe ook een keertje bij de oosterburen naar binnen kijken. Traditiegetrouw vindt in de late winter het E-Tropolis Festival plaats, dit jaar op zaterdag 14 maart met in een glansrol (headliner) onze eigenste Front 242. Plaats van het gebeuren: de Turbinenhalle in Oberhausen (niet zo heel ver weg van ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2020 : Jesus And Mary Chain brengt 'Darklands' integraal in de AB

The Jesus And Mary Chain zijn rzanedsnel bekend geworden, midden in de jaren 80. Hun debuut 'Psychocandy' werd onmiddelijk een succes. De muziek is dan ook zeer aanstekelijk. Een paar eenvoudige akkoorde overstemd door noise en feedback, en daarachter zeemzoete melodiën en weemoedige teksten. Het succes kende evenwel ook een weerzijde. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sons Of Alpha Centauri - Buried Memories (vinyl)

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n fan van remixen of remix albums. Ik vind ze eigenlijk enkel interessant als er echt iets origineels wordt gedaan met het bronmateriaal en dat is globaal genomen veel te weinig het geval. Onder de weinige artiesten die daar wel in slagen, reken ik Rummelsnuff ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spank The Nun - Initial Decay Control

Ebm / industrial uit Dallas, Amerika. Deze Spank The Nun waagt via het New Dark Ages promo agentschap ook zijn kans bij ons en dan moet gezegd dat de labeling toch een beetje misleidend kan zijn. Uiteraard is dit electro, monotone en droge beats maar naar m.i. meestal met iets te weinig tempo om onder de ebm vlag te kunnen varen, al kunt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feu Follet - Le Champ Des Morts

Een nieuw eenmansproject uit Nancy, Frans-Lotharingen, dat is Feu Follet. Alban Blaising heet de man achter Feu Follet. Hij maakt in eerste instantie een soort synthwave of coldwave, maar er zitten ook duidelijke invloeden in van atmosferische shoegaze en post-rock. New Order meets Mogwai en Slowdive? Zoiets… M83 is ook nog een deftige ...

lees meer...
NIEUWS 10/02/2020 : Spits uw antennes voor AntennA.

De term experimentele muziek is een vlag die vele ladingen dekt. De kans dat u binnen deze weelderige wildgroei de bomen door het bos niet meer ziet, is dan ook niet gering. Gelukkig bestaan er dan evenementen zoals het AntennA Festival alwaar men ons laat kennismaken met een uitgebreide staalkaart van wat je onder de noemer experimentele ...

lees meer...
CD BESPREKING : Netherworld - Algida Bellezza

Plaatsen die de mens vergeten is, ijzige landschappen, bloemenvelden die eeuwig met ijs bedekt zijn, ijsbergen die tegen elkaar opbotsen. Glacial Movements is een label dat ontstaan is om deze gedachten en beelden door geluid te beschrijven en te verspreiden. Dat je dan genregewijs al snel bij dark ambient en drone uitkomt, zal menig lezer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Espen Sommer Eide - The Waves

Als 15-jarige was ik in de platenzaak geïntrigeerd door het werkje Slaapkamers Met Slagroom van Sonic Youth. Hoewel ik me enorm afvroeg hoe dit wil zou mogen klinken, mijn kennis betreffende experimentele muziek was in die tijd nog maar povertjes, heb ik het toen nooit durven kopen. Het platenbudget was beperkt, in tegenstelling tot mijn ...

lees meer...
FOTO'S : Fďx8:Sëd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Töchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...