casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

749 items

   

A Split-Second
Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015, Peter De Koning
 Bookmark and Share

16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
A Split-Second is intussen weer sedert ruim een decennium live actief. Dat, en de ballonnetjes die jullie zelf oplieten in de pers, doen vermoeden dat er een nieuwe release op komst is. Krijgen we op 28 februari reeds nieuwe nummers te horen? (Of is dat geheim?)

Er wordt aan nieuwe nummers gewerkt, en vanaf volgende maand zelfs intensief, maar de lat ligt behoorlijk hoog (net als de verwachtingen denk ik). Dat betekent dat nieuw materiaal pas in de ring wordt gesmeten als we vinden dat het van hetzelfde niveau is als wat we in onze “best of” live-sets spelen. Het is wel de bedoeling om nog dit jaar nieuwe nummers in de set te introduceren, dus sommige nummers die we op 28 februari spelen zullen daarna voor een tijd uit de setlist verdwijnen.

Zullen eventuele nieuwe nummers aansluiten bij de traditie of kunnen we hedendaagse invloeden/vernieuwing verwachten? (Al is dat bij tijdloze muziek misschien niet echt nodig...)

We hebben inderdaad het gevoel dat de nummers die we nu live spelen behoorlijk tijdloos overkomen, en het nieuwe materiaal zou ook aan dat criterium moeten beantwoorden. De basisinvloeden blijven dezelfde: new wave, synth pop, industrial, rock, EBM… Maar nummers als Rigor Mortis, Colosseum Crash, Flesh, On Command en Kiss Of Fury zijn onderling heel verschillend, en daar kun je op voorhand geen formule voor verzinnen. We proberen unieke nummers te maken die staan als een huis, en daar zijn niet echt regels voor. We gaan wel met behoorlijk wat hardware werken, om te vermijden dat je dat gelikte, gesteriliseerde gevoel krijgt van een laptop-productie.

De teksten van A Split-Second zijn vrij cryptisch en spreken op die manier tot de verbeelding. Wat inspireert je?

Literatuur, architectuur, film, media, pop culture… Allerlei soorten prikkels die mijn onderbewuste overspoelen en door mijn emotionele filters als een ongecontroleerde stream of consciousness naar buiten komen. Damn, dat klinkt nogal pretentieus zeker? Ik hou gewoon van teksten die beelden en gevoelens oproepen waar iedereen zijn eigen invulling aan kan geven.

In 2012 brachten jullie de eerste cassette, Stained impressions, opnieuw uit. Liggen er nog ongehoorde parels te wachten in jullie kelder om onze oren te verblijden?

Primeurtje: er ligt nog één LP met onuitgebracht materiaal uit de 90s op de plank voor release. Qua stijl is hij behoorlijk verschillend van Stained Impressions, maar de nummers bevatten wel alle typische elementen van A Split-Second. Verder zijn er nog een paar remixen die ooit wel eens als bonustracks bij een andere release zullen uitkomen.

Ik zag reeds een grote verscheidenheid aan mensen uit de bol gaan op jullie muziek: goths, EBM'ers maar ook new beat- en technofans dragen de band op handen. Elk publiek lijkt echter wel zijn eigen favoriete nummers te hebben en heeft ook zijn eigen manier van reageren en dansen. Hoe voelt het om deel uit te maken van verschillende subculturen?

Het is een hele eer en een fantastisch gevoel, omdat ik zelf ook naar de meest uiteenlopende genres luister. Om iets origineels te maken worden die allemaal verwerkt in A Split-Second. Als we ons tot één genre moesten beperken, vrees ik dat we heel snel in clichés zouden vervallen. Ik vind het dan ook een eer om te zien dat we bij onze Facebook-fans in de Likes opduiken naast groepen als Bauhaus, The Cure, Fad Gadget, Cabaret Voltaire, allemaal groepen die ons beïnvloed hebben.

Dankzij de geweldige documentaire TSOB, herleefde de interesse voor New Beat. De legende vertelt ons dat A Split-Second indirect de eerste plaat in dat genre leverde. Feit is dat jullie, willens nillens, mee aan de wieg stonden van deze Belgische stroming in de dansmuziek. Hoe voelde dat toen om plots gigantisch te zijn hoe kijken jullie hier nu op terug?

Het was een heel schizofrene situatie. Wij waren een beginnend, piepjong groepje, en we hadden het geluk dat we door een divers publiek werden opgepikt, zoals je net zei. Met Flesh werden we bekend bij een heel breed publiek, maar nummers als Rigor Mortis en On Command werden op iets kleinere schaal ook internationale hits. Toen de New Beat-hype begon, stonden we voor een keuze. We konden poen pakken, en playbacks in discotheken gaan doen met acts die vaak bestonden uit dansmiekes die niet eens zelf de nummers hadden ingezongen, of we konden onze livereputatie uitbouwen in het alternatieve circuit. We hebben voor dat laatste gekozen, omdat mijn talenten als dansmieke eerder beperkt zijn, en omdat A Split-Second nu eenmaal veel breder is dan New Beat, en niet alleen in dat vakje thuis hoort. Achteraf bekeken hebben we gewoon enorm veel geluk gehad dat onze allereerste release meteen zoveel deuren voor ons opende.

Jullie behoorden tot de tweede golf van new wave en intussen lijkt het genre een eeuwig leven beschoren. Volgen jullie de bands van nu nog? Hoe staan jullie t.o.v. de hele minimal- en postpunkrage? (ASS heeft gitaarroots) Naar welke muziek luisterden jullie toen? En nu? Enige tips voor ons duister publiek?

Ik luister eigenlijk opnieuw naar de groepen die mijn inspiratie waren van bij het begin: Bauhaus, Test Department, Fad Gadget, Sisters of Mercy, Virgin Prunes, Roxy Music, The Stranglers, Cabaret Voltaire, Blancmange, Dead Can Dance, Ministry, Nine Inch Nails,… Ik sta wel open voor tips van jullie duister publiek, maar ik heb er helaas zelf geen. Tot nader order zijn deze bands nog altijd het referentiepunt voor mij.

Marc, in een ver verleden werkte je samen met Gitane Demone. Mogen we ons in de toekomst nog verheugen op soloprojecten of samenwerkingen?

De absolute prioriteit is nu het nieuwe album van A Split-Second. Eens dat af is, sta ik zeker open voor andere dingen. Als er belangstelling is, breng ik misschien ook mijn filmmuziek wel uit in limited edition.

Hoe staan jullie t.o.v. de muziekindustrie nu? Cd's lijken aan hun laatste heldentocht bezig en er zijn minirevivals bezig van de LP en de K7 maar de grote evolutie lijkt toch vooral digitaal en gratis. Anderzijds is het maken van elektronische muziek, dankij gratis software, nog nooit zo goedkoop geweest. Hoe voorspellen/zien jullie de toekomst?

Ik ben waarschijnlijk naïef, maar ik geloof nog steeds dat mensen wel degelijk muziek willen kopen als die goed genoeg is. De evolutie die je schetst met het goedkopere productieproces zorgt er vooral voor dat er meer van hetzelfde wordt gemaakt. Vele dingen die ik hoor klinken heel goed, maar zijn al eerder gedaan en beter. In dat geval vind ik het ook logisch dat mensen niet de moeite willen doen om het te kopen. Daarom ligt de lat voor ons volgende album ook zo hoog. Als je echt iets origineels en unieks maakt en de songs zijn uitstekend, zie ik niet in waarom je niet zou verkopen. Als dat niet zo is, zal de kwaliteit alleen maar zakken omdat alle groepen als hobbyclubjes wat muziek gaan maken in hun vrije tijd, en dan krijg je echt niet meer de kwaliteit waar ik het net over had.

We praatten reeds over jullie liveshows. Deze zijn steeds van een hoog niveau en baden in de sfeer. Zo toverden jullie zelfs het zonovergoten Legacyfestival om tot een fantastisch vampierenbal. Kunnen jullie omschrijven wat het gevoel is dat jullie hebben terwijl jullie optreden? En wie maakt tegenwoordig deel uit van de livebezetting?

Als trance en een bom energie verenigbaar zijn, dan is de combinatie van die twee het gevoel waarmee ik het best de sfeer op het podium kan omschrijven. Sinds meer dan 10 jaar is Djuro Ongena de vaste gitarist, en hij is de laatste jaren heel erg gegroeid in zijn rol. Roeland Eysackers speelt nu sinds 3 jaar keyboards bij ons. Hij is vooral een technische wizard, maar ook een echte muzikant, want bij A Split-Second moet ook gesoleerd worden, en met een “knoppenduwer” zijn we niet veel.

A Split-Second bestaat 30 jaar. Bouwen we een feestje?

Een echt feest wordt het voor mij pas als de nieuwe LP af geraakt, maar het zou leuk zijn als Warner Music eens wakker schoot en onze eerste LP’s opnieuw zou uitbrengen. Er is veel vraag naar, dus desnoods zoeken we een manier om het zelf te doen. Verder feesten we natuurlijk mee met Simi Nah in de Casino! Een dubbel feestje dus, en hopelijk volgen er nog.

Wij duimen alvast!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuwe single van Darkher

Darkher laat terug van haar horen met de single ‘Lowly Weep’. En we krijgen daarbij ook wat inkijk in een nieuw album ‘The Buried Storm’. Het debuutalbum ‘Realms’ (2016) werd door Dark Entries alvast goed onthaald! Deze nieuwe storm geeft vorm aan de duisternis die op de loer ligt aan de rand van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Remote - Дым / Smoke

Vorig jaar bespraken we twee oudere albums van deze Russen, die na een digitale release een nieuw promorondje kregen. Het waren "The Great Bong Of Buchenwald" uit 2014 (waarmee de band dikke ambras kreeg met Bandcamp maar dat leest u in de review) en “The Gift” uit 2016. En hier zijn ze dan met “Дым ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
CD BESPREKING : BySenses - MonoCHROOM

Achter dit project zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias Owann in het project The Tower Tree. De digitale albums “InSense” (2014) en “5 Jours de Liberté” (2021) meegerekend is dit het vijfde album van BySenses. In 2014 verscheen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miasmatha - Miasmatha

Klaar voor een portie controverse? Miasmatha draagt dit titelloze (mini)album op aan Biopreparat, de onderzoeksorganisatie voor biologische wapens van de Sovjet-Unie dat vanaf 1973 met 30000 werknemers pathogenen en hun remedies (antigiffen, sera, antibiotica) onderzocht. Sinds de ineenstorting van de USSR is de status van het onderzoek onbekend, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Черноплодь (Chernoplod') - Черноплодь

Chernoplod’ is een obscure black metal band uit het noorden van Rusland die op dit titelloze album hun eerste 2 demo’s verzamelt. De nummers werden geheel eigen aan de muziekstijl opgenomen op de zolder van een verlaten huis in een net zo verlaten dorp. Het resultaat is black metal zoals die door puristen het liefst gesmaakt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Люди На Холме (Lyudi Na Holme) - Дикие Цветы [Wild Flowers]

“Hopende dat ze hiermee niet al hun kruit verschoten hebben, hopen we eveneens op een beloftevolle toekomst van deze uiterst getalenteerde Russen”, alzo besloten we onze bespreking van Nocturnus, het tweede album van Lyudi Na Holme. Ook wel het album van de bevestiging, en lees er de bespreking nog maar eens op na: overtuigen was ...