casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

A Split-Second
Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015, Peter De Koning
 Bookmark and Share

16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
16/02/2015 : A Split-Second - Mijn talenten als dansmieke waren eerder beperkt...
A Split-Second is intussen weer sedert ruim een decennium live actief. Dat, en de ballonnetjes die jullie zelf oplieten in de pers, doen vermoeden dat er een nieuwe release op komst is. Krijgen we op 28 februari reeds nieuwe nummers te horen? (Of is dat geheim?)

Er wordt aan nieuwe nummers gewerkt, en vanaf volgende maand zelfs intensief, maar de lat ligt behoorlijk hoog (net als de verwachtingen denk ik). Dat betekent dat nieuw materiaal pas in de ring wordt gesmeten als we vinden dat het van hetzelfde niveau is als wat we in onze “best of” live-sets spelen. Het is wel de bedoeling om nog dit jaar nieuwe nummers in de set te introduceren, dus sommige nummers die we op 28 februari spelen zullen daarna voor een tijd uit de setlist verdwijnen.

Zullen eventuele nieuwe nummers aansluiten bij de traditie of kunnen we hedendaagse invloeden/vernieuwing verwachten? (Al is dat bij tijdloze muziek misschien niet echt nodig...)

We hebben inderdaad het gevoel dat de nummers die we nu live spelen behoorlijk tijdloos overkomen, en het nieuwe materiaal zou ook aan dat criterium moeten beantwoorden. De basisinvloeden blijven dezelfde: new wave, synth pop, industrial, rock, EBM… Maar nummers als Rigor Mortis, Colosseum Crash, Flesh, On Command en Kiss Of Fury zijn onderling heel verschillend, en daar kun je op voorhand geen formule voor verzinnen. We proberen unieke nummers te maken die staan als een huis, en daar zijn niet echt regels voor. We gaan wel met behoorlijk wat hardware werken, om te vermijden dat je dat gelikte, gesteriliseerde gevoel krijgt van een laptop-productie.

De teksten van A Split-Second zijn vrij cryptisch en spreken op die manier tot de verbeelding. Wat inspireert je?

Literatuur, architectuur, film, media, pop culture… Allerlei soorten prikkels die mijn onderbewuste overspoelen en door mijn emotionele filters als een ongecontroleerde stream of consciousness naar buiten komen. Damn, dat klinkt nogal pretentieus zeker? Ik hou gewoon van teksten die beelden en gevoelens oproepen waar iedereen zijn eigen invulling aan kan geven.

In 2012 brachten jullie de eerste cassette, Stained impressions, opnieuw uit. Liggen er nog ongehoorde parels te wachten in jullie kelder om onze oren te verblijden?

Primeurtje: er ligt nog één LP met onuitgebracht materiaal uit de 90s op de plank voor release. Qua stijl is hij behoorlijk verschillend van Stained Impressions, maar de nummers bevatten wel alle typische elementen van A Split-Second. Verder zijn er nog een paar remixen die ooit wel eens als bonustracks bij een andere release zullen uitkomen.

Ik zag reeds een grote verscheidenheid aan mensen uit de bol gaan op jullie muziek: goths, EBM'ers maar ook new beat- en technofans dragen de band op handen. Elk publiek lijkt echter wel zijn eigen favoriete nummers te hebben en heeft ook zijn eigen manier van reageren en dansen. Hoe voelt het om deel uit te maken van verschillende subculturen?

Het is een hele eer en een fantastisch gevoel, omdat ik zelf ook naar de meest uiteenlopende genres luister. Om iets origineels te maken worden die allemaal verwerkt in A Split-Second. Als we ons tot één genre moesten beperken, vrees ik dat we heel snel in clichés zouden vervallen. Ik vind het dan ook een eer om te zien dat we bij onze Facebook-fans in de Likes opduiken naast groepen als Bauhaus, The Cure, Fad Gadget, Cabaret Voltaire, allemaal groepen die ons beïnvloed hebben.

Dankzij de geweldige documentaire TSOB, herleefde de interesse voor New Beat. De legende vertelt ons dat A Split-Second indirect de eerste plaat in dat genre leverde. Feit is dat jullie, willens nillens, mee aan de wieg stonden van deze Belgische stroming in de dansmuziek. Hoe voelde dat toen om plots gigantisch te zijn hoe kijken jullie hier nu op terug?

Het was een heel schizofrene situatie. Wij waren een beginnend, piepjong groepje, en we hadden het geluk dat we door een divers publiek werden opgepikt, zoals je net zei. Met Flesh werden we bekend bij een heel breed publiek, maar nummers als Rigor Mortis en On Command werden op iets kleinere schaal ook internationale hits. Toen de New Beat-hype begon, stonden we voor een keuze. We konden poen pakken, en playbacks in discotheken gaan doen met acts die vaak bestonden uit dansmiekes die niet eens zelf de nummers hadden ingezongen, of we konden onze livereputatie uitbouwen in het alternatieve circuit. We hebben voor dat laatste gekozen, omdat mijn talenten als dansmieke eerder beperkt zijn, en omdat A Split-Second nu eenmaal veel breder is dan New Beat, en niet alleen in dat vakje thuis hoort. Achteraf bekeken hebben we gewoon enorm veel geluk gehad dat onze allereerste release meteen zoveel deuren voor ons opende.

Jullie behoorden tot de tweede golf van new wave en intussen lijkt het genre een eeuwig leven beschoren. Volgen jullie de bands van nu nog? Hoe staan jullie t.o.v. de hele minimal- en postpunkrage? (ASS heeft gitaarroots) Naar welke muziek luisterden jullie toen? En nu? Enige tips voor ons duister publiek?

Ik luister eigenlijk opnieuw naar de groepen die mijn inspiratie waren van bij het begin: Bauhaus, Test Department, Fad Gadget, Sisters of Mercy, Virgin Prunes, Roxy Music, The Stranglers, Cabaret Voltaire, Blancmange, Dead Can Dance, Ministry, Nine Inch Nails,… Ik sta wel open voor tips van jullie duister publiek, maar ik heb er helaas zelf geen. Tot nader order zijn deze bands nog altijd het referentiepunt voor mij.

Marc, in een ver verleden werkte je samen met Gitane Demone. Mogen we ons in de toekomst nog verheugen op soloprojecten of samenwerkingen?

De absolute prioriteit is nu het nieuwe album van A Split-Second. Eens dat af is, sta ik zeker open voor andere dingen. Als er belangstelling is, breng ik misschien ook mijn filmmuziek wel uit in limited edition.

Hoe staan jullie t.o.v. de muziekindustrie nu? Cd's lijken aan hun laatste heldentocht bezig en er zijn minirevivals bezig van de LP en de K7 maar de grote evolutie lijkt toch vooral digitaal en gratis. Anderzijds is het maken van elektronische muziek, dankij gratis software, nog nooit zo goedkoop geweest. Hoe voorspellen/zien jullie de toekomst?

Ik ben waarschijnlijk naïef, maar ik geloof nog steeds dat mensen wel degelijk muziek willen kopen als die goed genoeg is. De evolutie die je schetst met het goedkopere productieproces zorgt er vooral voor dat er meer van hetzelfde wordt gemaakt. Vele dingen die ik hoor klinken heel goed, maar zijn al eerder gedaan en beter. In dat geval vind ik het ook logisch dat mensen niet de moeite willen doen om het te kopen. Daarom ligt de lat voor ons volgende album ook zo hoog. Als je echt iets origineels en unieks maakt en de songs zijn uitstekend, zie ik niet in waarom je niet zou verkopen. Als dat niet zo is, zal de kwaliteit alleen maar zakken omdat alle groepen als hobbyclubjes wat muziek gaan maken in hun vrije tijd, en dan krijg je echt niet meer de kwaliteit waar ik het net over had.

We praatten reeds over jullie liveshows. Deze zijn steeds van een hoog niveau en baden in de sfeer. Zo toverden jullie zelfs het zonovergoten Legacyfestival om tot een fantastisch vampierenbal. Kunnen jullie omschrijven wat het gevoel is dat jullie hebben terwijl jullie optreden? En wie maakt tegenwoordig deel uit van de livebezetting?

Als trance en een bom energie verenigbaar zijn, dan is de combinatie van die twee het gevoel waarmee ik het best de sfeer op het podium kan omschrijven. Sinds meer dan 10 jaar is Djuro Ongena de vaste gitarist, en hij is de laatste jaren heel erg gegroeid in zijn rol. Roeland Eysackers speelt nu sinds 3 jaar keyboards bij ons. Hij is vooral een technische wizard, maar ook een echte muzikant, want bij A Split-Second moet ook gesoleerd worden, en met een “knoppenduwer” zijn we niet veel.

A Split-Second bestaat 30 jaar. Bouwen we een feestje?

Een echt feest wordt het voor mij pas als de nieuwe LP af geraakt, maar het zou leuk zijn als Warner Music eens wakker schoot en onze eerste LP’s opnieuw zou uitbrengen. Er is veel vraag naar, dus desnoods zoeken we een manier om het zelf te doen. Verder feesten we natuurlijk mee met Simi Nah in de Casino! Een dubbel feestje dus, en hopelijk volgen er nog.

Wij duimen alvast!

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Gert wil recht op roes voor iedereen

Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk, brengt in augustus een nieuwe plaat uit: 'Alles is nog niet verloren'. En dat alles nog niet verloren is, zal u wel duidelijk worden. 18 geëngageerde nummers kun je erop verwachten, maar ook een inzicht in het leven en denken van Gert. Dat hij bijvoorbeeld al drie jaar gestopt is met alcohol, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Bart Willems doet het na Ono Scream en Apparaat ook solo

Kennen jullie Bart Willems? Jullie zouden nochtans moeten! Bart heeft in 2017 een parchtige postpunk plaat gemaakt met Ono Scream, en weet ook in electrorockland het mooie weer te maken met Apparaat. Alsof dat niet voldoende is, doet hij het nu ook solo onder de naam Willems. En ... in het Nederlands! Het project bracht zonet een tweede video ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 22/06/2022 : Fektsjek: wie schuilt er achter de mysterieuze groep De Aarzels?

Het was u misschien ook al opgevallen: donderdag spelen De Aarzels in de Djingel Djangel in Antwerpen, voor de luttele prijs van 5 euro. We hebben even navraag gedaan in onze kennissenkring, en niemand had ooit al van de groep gehoord, ook al schijnen ze volgens de aankondiging van het optreden al vrij lang mee te gaan: 'De Aarzels ...

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2022 : Hier zijn ze de laatste Sinner’s Day Summer artiesten! Maar ga dat vooral live zien!

Noblesse Oblige. Na vrijdag en zaterdag stelt Dark Entries jullie graag zondag 26 juni voor aan de hand van een clip van elke deelnemende band aan de Sinner’s Day Summer editie, die nu wel zeer snel dichterbij komt. Mocht u nog geen ticket of tickets hebben, niet twijfelen en gewoon doen door hier te klikken. Zondag 26 juni is alweer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rammstein - Zeit

We hebben dit album te danken aan de corona-epidemie. Normaal was Rammstein blijven touren, maar omdat dat niet kon zijn ze de studio ingedoken. Als het niet voor de muziek is, dan gaat Rammsteins achtste album zeker de geschiedenis in voor de kracht van z'n instant iconische hoes. Wat er uitziet als de ingang van een ondergrondse basis ...

lees meer...
CD BESPREKING : Motor!k - Motor!k 3

Waar Covid-19 en de bijhorende malaise voor de culturele sector voor Motor!k 2 een ferm nadeel was, bleek het een voordeel te zijn voor hun kersverse worp Motor!k 3… Daarover zo dadelijk meer… Eerst stellen we graag Motor!k nog even voor aan degenen die nog niet ingewijd zijn geveb we graag eerst nog wat duiding. Gitarist ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Nihilist Notes (and the perpetual quest 4 meaning in nothing)

Dit collectief uit Stockholm hoeft geen introductie meer daar ze ondertussen al (bijna) 30 jaar actief zijn in de scene, al begon het in 1993 nog als Ordo Equilibrio. Voordien was bezieler Tomas Pettersson al actief geweest in Archon Satani. Namen die bij de de ‘ouderlingen’ onder ons zeker nog een belletje doen rinkelen, net zoals ...